Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys tai yhdistys:
ReCAAP (Regional Cooperation Agreement on Combating Piracy and Armed Robbery against Ships in Asia): https://en.wikipedia.org/wiki/Regional_Cooperation_Agreement_on_Combating_Piracy_and_Armed_Robbery_against_Ships_in_Asia
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Hakkeriryhmä väittää häirinneensä tällä viikolla 116 iranilaisaluksen viestintäverkkoa. Häirintä kohdistui kommunikointiin alusten kesken, satamiin ja niiden ulkoisiin yhteyksiin. Ryhmän mukaan järjestelmien täysi palauttaminen voi viedä viikkoja. Pahantahtoinen hyökkääjä voi aluksen kommunikointijärjestelmän hallinnan lisäksi levittää häirintänsä esineiden internetiin ja operatiivisiin järjestelmiin: https://splash247.com/hacker-group-claims-to-have-knocked-out-comms-on-116-iranian-vessels/
Saksalainen päästöjenhallintayhtiö on korostanut tarkkojen ja tehokkaiden tiedonhallintajärjestelmien olevan keskeisiä vältettäessä rahdinantajien ja asiakkaiden väliset riidat: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/fueleu-a-dynamic-challenge-requiring-proactive-management
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Valtioneuvosto antoi 20. maaliskuuta asetuksen, jolla täsmennetään ja selkeytetään kansallisten laivaväen asuinympäristöä aluksella koskevien säännösten suhdetta kansainvälisiin säännöksiin sekä osin yksinkertaistetaan nykyistä sääntelyä. Uusi asetus sisältää tarkempia säännöksiä aluksen asuintilojen sijoittelusta, koosta, rakenteesta, varustuksesta, fysikaalisista ominaisuuksista, kunnossapidosta ja eräistä muista asuintilojen asianmukaisuuteen ja turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä: https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/laivavaen-asuinymparistoa-aluksella-koskevaa-saantelya-tasmennetaan-
Kolme kohtaa, joiden on oltava kunnossa pysyäksesi terveenä ja energisenä merellä: ruokavalio, kunnosta ja levosta huolehtiminen sekä palautuminen: https://gcaptain.com/the-top-3-things-you-can-do-to-stay-healthy-and-full-of-energy-at-sea/
Koulutetaanko merenkulkijoille oikeita asioita pitkän koulutuksen aikana: https://www.linkedin.com/posts/ethan-brining-6594a1344_maritimeeducation-seafarertraining-futureofshipping-activity-7304878740143013888-91yr
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Maailman konttirahti-indeksi (Drewry) laski 4 % viikolla 12. Euroopan liikenteen rahdit pysyivät melko vakaina ollen hieman laskussa: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-4-this-week-12-2025/
Seitsemän aasialaista konttivarustamoa avaa reitin Kiinasta ja Etelä-Koreasta Meksikoon, joka tulee palvelemaan Latinalaista Amerikkaa. Reitti on yksi nopeimmin kasvavista ja kukin varustamo asettaa siihen yhden aluksen: https://www.seatrade-maritime.com/containers/seven-asian-shipping-lines-launching-china-mexico-service
Kuinka paljon USA:n kaavailemat lisäsatamamaksut kiinalaisille aluksille tai Kiinassa valmistetuille aluksille tulisi maksamaan. Arviolta 15’000 TEU:n alus joutuisi maksamaan $200 TEU:ta kohti, kun 1’000 TEU:n alus joutuisi maksamaan $3’000 TEU:ta kohden. Lisäksi pitäisi tietää maksetaanko jokaiselta satamakäynniltä? Pahimmilleen COSCO-varustamon aluksen arvioidaan maksavan vuodessa $105 miljoonaa pelkkää lisäsatamamaksua: https://splash247.com/3-5m-how-much-this-cosco-ship-might-be-charged-when-calling-at-a-us-port/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Venäläisen öljyn kuljetukset Intiaan ja Kiinaan tuskin vähenevät, vaikka Ukrainan rauhanneuvottelut etenisivätkin: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-oil-flows-to-india-china-unlikely-to-dwindle-despite-ukraine-peace-talks/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
ESL Shipping ja SSAB jatkavat pitkää yhteistyötään raaka-aineiden kuljetuksessa: https://www.eslshipping.com/en/news/esl-shipping-and-ssab-extend-long-term-cooperation-in-raw-material-transports
Laaja osallistujakaarti on tulossa Geneven irtolastihuippukokoukseen ensi kuussa: https://splash247.com/massive-shipowner-attendance-confirmed-for-next-months-geneva-dry/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Tallinkin ms Baltic Princess palaa liikenteeseen Turku – Ahvenanmaa – Tukholma -reitille. Alus oli kolme viikkoa Turun korjaustelakalla ja siihen tehtiin €8 miljoonan huolto ja uudistukset: https://www.sjofart.ax/nyheter/baltic-princess-tillbaka-i-trafik/
Euroopan jokiristeilyn odotetaan siirtyvän uuteen vaiheeseen. Vuoteen 2028 mennessä risteilyvarustamo odottaa saavansa käyttönsä 25 uutta jokiristeilijää ja vuoteen 2030 mennessä yhdeksän lisää: https://www.maritime-executive.com/article/neptun-werft-delivers-first-of-new-series-of-river-cruise-ships-to-viking
Offshore ja merituulivoima:
Kanada osoittaa viisi aluetta Nova Scotian edustalla merituulivoiman käyttöön: https://www.offshorewind.biz/2025/03/17/canada-pinpoints-five-offshore-wind-areas-in-nova-scotia/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Selvityksensä mukaan USA:n kansallinen liikenneturvallisuuskomitea toteaa USA:ssa olevan 68 vastaavassa vaarassa olevaa siltaa kuin Baltimoren siltatrurman kohteeksi joutunut silta. Konttialuksen törmäys siltaan tappoi kuusi henkilöä, romahdutti sillan sekä pysäytti liikenteen sillalla ja laivaväylällä: https://splash247.com/investigators-warn-68-american-bridges-are-at-risk-from-a-dali-style-accident/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 21.3.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Aker Arctic on saanut valmiiksi työnsä uusien runkomääräysten luomiseksi suomalais-ruotsalaisille jääluokkamääräyksille: https://akerarctic.fi/news/new-hull-rules-for-the-finnish-swedish-ice-class-rules/
Päällikkö laivassa. Merikapteeni Teemu Leppälän kuvaus päällikön vastuista, johtajuudesta ja rakkaudesta mereen jäänmurtaja Polariksella: https://www.linkedin.com/posts/teemu-lepp%C3%A4l%C3%A4-2924208_captainonboard-documentary-maritime-ugcPost-7307824278744322048-InQ5?utm_source=share&utm_medium=member_android&rcm=ACoAAD6OT5YBBCYjLLU1v7YSZF6W1MZTDjroPBk
Video: jäänmurtaja Polaris leikkaa aluksen irti jäistä: https://www.linkedin.com/posts/sampo-tammiala-25108a194_ibpolaris-arctia-azipod-ugcPost-7308323466049413120-scs4
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Laivaterminaalin rakennustyöt Turun satamassa ovat etenemässä uuteen vaiheeseen – käyttöön vuonna 2027. Nykyinen Tallink Siljan terminaali tullaan purkamaan. Viking Linen terminaalille pyritään löytämään uutta käyttöä: https://yle.fi/a/74-20149217
Kambodzha avaa ensi kuussa virallisesti sotasataman, jonka laajennuksen on Kiina rahoittanut. Sotasataman ensimmäinen vieras on japanilainen sota-alus. Laivastotukikohta on ollut laajan huomion kohteena Kiinan alueellisen läsnäolon lisääntymisen vuoksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cambodias-china-funded-naval-base-to-open-with-japans-warship-as-1st-foreign-visitor/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Merikapteeni Henrik Ramm-Schmidt, nauticAI:n ja Fleetrange Ltd:n toimitusjohtaja, puhuu MBIW2025 tilaisuudessa: https://www.linkedin.com/posts/seafocus-executive-maritime-business-platform_mbiw2025-maritime-technology-activity-7303500636606676994-VuY5
Turun telakan viimeinen tankkeri Jotun sai 20 vuoden elinkaaripidennyksen. Kvaerner Masa-Yards toimitti 92 000 tdw Jotun FPSO:n Turun telakan viimeisenä tankkerina vuonna 1998 ja konsernin norjalaistelakka asensi siihen prosessilaitteet ennen toimitusta Esso Norge AS yhtiölle Pohjanmeren öljyntuotantoon: https://navigatormagazine.fi/uutiset/turun-telakan-viimeinen-tankkeri-jotun-sai-20-vuoden-elinkaaripidennyksen/
Kiinalaistelakoiden itseluottamus on astunut uudelle tasolle telakan toimitettua lähes kokonaan kiinalaisvalmisteisen ropax-aluksen italialaiselle tilaajale: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/chinese-self-reliance-reaches-new-level/1500732.article
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Johtavan päästöjenhallintasovellusten toimittajan indeksi on maaliskuussa noussut keskimäärin €470 tonnilta CO₂ₑ:a osoittaen vaatimuksenmukaisuuden kasvavia kustannuksia. Ko. yritys laatii läpinäkyvän vertailuhinnan FuelEU Maritime ylijäämälle, jonka avulla varustamot ja rahdinantajat voivat käydä rahtineuvotteluja: https://www.hellenicshippingnews.com/hecla-fueleu-maritime-compliance-costs-up-12-since-december-2024/
Perinteisten (fossiilisten) polttoaineiden valta-asemaan seuraavan 10 vuoden aikana uskoo vähän yli 53 % kyselyyn osallistuneista: https://splash247.com/traditional-bunkers-seen-as-dominant-fuel-choice-for-the-coming-decade/
Maailman linjaliikenneneuvoston (WSC) selvityksen mukaan EU:n vuoden 2030 tavoitteet voidaan sekä vaihtoehtopolttoainevalmiiden alusten että vaihtoehtoisten polttoaineiden osalta saavuttaa mutta hintaero fossiillisten ja vaihtoehtoisten polttoaineiden välillä uhkaa muodostua suurimmaksi esteeksi. Bio-metaani on 169 %, bio-metanoli 469 % ja e-metanoli 626 % kalliimpaa kuin vastaava fossiillinen polttoaine: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-maritime-decarbonisation-target-at-risk-without-effective-pricing-tool/
Lloyd´s Registerin mukaan alukset ovat valmiina päästövähennyksiin mutta vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuus huolettaa. Vuonna 2018 ei ollut aluksia, joilla olisi ollut valmiuksia vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, mutta kuluneiden seitsemän vuoden aikana merenkulkuala on ottanut huomattavia edistysaskelia sillä saralla: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/zero-emission-ships-will-be-ready-fuel-supply-a-worry-says-lr-chief
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 12: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-2.pdf
Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 12: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-could-stay-flat-next-week/
UK:n merionnettomuuksien tutkintakeskuksen raportti kolmen ahtaajan kuolemasta irtolastialuksella esittää joukon suosituksia turvallisuuspoikkeamien korjaamiseksi, kuten suljettuihin tiloihin meneminen, turvallisuuskoulutus ja ohjeistus: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/maib-calls-for-stevedore-safety-improvements-after-three-die-on-bulker
Maailmankauppa ja politiikka:
Viime vuonna hallitukset ja yritykset lainasivat $25 biljoonaa markkinoilta, jossa on nousua $10 biljoonaa ajasta ennen pandemiaa ja lähes kolminkertainen määrä vuoteen 2007 verrattuna. OECD:n selvityksen mukaan tämä vaarantaa valtioiden ja yritysten mahdollisuuksia rahoittaa tulevaiduuden investointitarpeita: https://www.hellenicshippingnews.com/higher-and-more-expensive-sovereign-and-corporate-debt-risks-restricting-capacity-to-finance-future-investment-needs/
Kauppasota EU:n ja USA:n välillä laskisi euroalueen kasvua 0,3 % ensimmäisenä vuuonna EKP:n laskelmien mukaan. Kostotoimet voisivat kasvattaa sen 0,5 %:in ja lisätä inflaatiota saman verran: https://www.hellenicshippingnews.com/ecbs-lagarde-spells-out-cost-of-trade-war-with-us/
Euroopan merenkulkuala pitää USA merenkulkukomission (FMC) selvityshanketta merenkulun pullonkauloista ympäri maailmaa lähinnä ajan hukkana ja Kiinan noitajahtina: https://www.seatrade-maritime.com/containers/us-maritime-choke-point-investigation-not-about-trade-
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Ruotsin hallitus ei aio tulla vastaan Sjöfartsverketin budjettia kevään ensimmäisessä lisäbudjetissaan: https://www.sjofartstidningen.se/inga-besked-om-pengar-till-sjofartsverket/
Yli 5’000 alusta, 14,5 % maailman kauppalaivastosta, on rekisteröity lippuvaltioihin, jotka ovat ratifioineet alle 10 % IMO:n ja ILO:n yleissopimuksista. Pakotteiden alaisten alusten määrä on kaksinkertaistunut sitten vuoden 2023 ja niistä yli 600 toimii näiden korkean riskin lippuvaltioiden rekistereissä. Näitä lippuvaltioita eräät varustamot käyttävät nimenomaan pakotteiden kiertämiseen: https://splash247.com/flags-of-questionable-quality-grow-market-share/
USA:n pakotetoimisto on asettanut yhden Kiinan pienistä jalostamoista, joita kutsutaan ”teapot”-jalostamoiksi, ja sen toimitusjohtajan pakotteiden alaiseksi iranilaisen öljyn ostamisesta ja jalostamisesta. Lisäksi pakotetoimisto määrää pakotteet 19 yksikkölle ja alukselle: https://splash247.com/chinese-teapot-refinery-included-in-latest-round-of-american-sanctions-targeting-iranian-oil/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Kaksi Kolumbian laivaston entistä työntekijää on saanut syytteet Floridan syyttäjänvirastolta GPS-paikantimien asentamisesta Kolumbian laivaston aluksiin huumekartellien toimeksiannosta, jotta salakuljettajat voivat kiertää alukset. Syytteenä on tarkoitus salakuljettaa huumeita USA:han. Tapaukseen epäillään liittyvät useita muitakin laivaston henkilökunnasta: https://www.maritime-executive.com/article/colombian-drug-gang-bribed-navy-staff-to-place-gps-devices-on-navy-ships Yhdentoista kansalaisjärjestön yhteenliittymä on jättänyt Ranskan talousrikosten syyttäjälle kanteen vaatien hyvitystä Bolloré-yhtiöltä sen väitetystä korruptiosta yhtiön toimiessa Länsi- ja Keski-Afrikassa. Yhtiö myi liiketoimintansa MSC-varustamolle vuonna 2022 $6 miljardilla. Kauppa käsitti toimintaa 47 maassa, 16 konttiterminaalia, seitsemän roro-terminaalia ja kaksi puuterminaalia sekä 21’000 työntekijää ympäri mannerta: https://www.maritime-executive.com/article/ngos-try-to-recover-funds-from-bollore-logistics-sale-alleging-corruption
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Järjestöt ja yhdistykset:
Kansainvälisen majakkajärjestön kokouksessa kehitettiin merenkulun turvalaitteiden tietojen harmonisointia: https://www.linkedin.com/posts/iala_maritimesafety-aton-dataharmonization-ugcPost-7303713434758533120-5fHq
Euroopan varustamoyhdistys (ECSA) ja Sea Europe ovat antaneet yhteisen julkilausuman, jossa ne vaativat EU komissiota sisällyttämään merenkulkualan eurooppalaiseen meriteollisuusstrategiaan samoinkuin kestävän liikenteen investointisuunnitelmaan: https://www.hellenicshippingnews.com/joint-statement-of-european-shipowners-and-sea-europe-on-european-maritime-industrial-strategy-and-sustainable-transport-investment-plan/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Ilmastonmuutos uhkaa Suomen huoltovarmuutta: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/ilmastonmuutos_uhkaa_suomen_huoltovarmuutta.7761.news
Saksalainen ruosteenestoon keskittynyt yritys väittää ruostumisen aiheuttavan enemmän CO₂-päästöjä kuin koko ilmailuala, ellei tarvittavaa korroosionestoa suoriteta. Arvioiden mukaan merenkulkuala käyttää vuosittain 100 miljoonaa tonnia terästä, ja ennen aikainen ruostuminen ja sen korvaaminen uudella teräksellä lisäävät päästöjä merkittävästi. Teräslevyn kooltaan 10m x 10m ja paksuudeltaan 20mm, tuottaminen aiheuttaa kolmen tonnin CO₂-päästöt: https://www.hellenicshippingnews.com/hidden-environmental-cost-of-steel-corrosion-threatens-sustainability-goals/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
LNG-alus törmäsi irtolastialukseen Gibraltarin ankkuripaikalta lähtiessään. Kumpikin alus kärsi vähäisiä vaurioita eikä henkilö- tai ympäristövahinkoja tullut. Merenkulkuviranomainen määräsi kummatkin alukset pysymään ankkurointialueella, kunnes merenkulkuviranomainen, luokituslaitos ja lippuvaltiot ovat suorittaneet tarkastuksensa. Tutkimusten lisäksi maan satamaviranomainen teettää siitä riippumattoman riskiarvioinnin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/lng-tanker-hits-bulk-carrier-in-gibraltar-anchorage-investigation-underway/
Kahden aluksen kolarointi Gibraltarin ankkuripaikalla nostavat esiin jälleen luotsinkäytön tarpeellisuuden: https://www.maritime-executive.com/article/fender-bender-in-gibraltar-anchorage-renews-discussion-on-use-of-pilots
Alusliikenne Bosporin salmessa keskeytettiin keskiviikkona kuivarahtialuksen saatua konevian kulkiessaan pohjoiseen. Konerikko sattui lähellä siltaa. Alus hinattiin ankkuriin ja liikenne pääsi jatkumaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cargo-ship-engine-failure-disrupts-traffic-in-bosphorus-strait/
Konttialuksen törmäämisessä säiliöalukseen UK:n itärannikolla siirrytään palautumisvaiheeseen: https://www.maritime-executive.com/article/uk-says-with-fires-out-focus-is-on-recovery-and-pollution-retrieval
Konttialuksen ja säiliöaluksen miehistöt kotiutetaan pelastamistöiden jatkuessa UK:n itärannikolla. Konttialuksen venäläisistä miehistönjäsenistä ei tiedetä lukumäärää taikka olinpaikkaa. Sitä vastoin konttialuksen venäläinen päällikkö jää pidätettynä viranomaisten haltuun: https://www.maritime-executive.com/article/crews-from-solong-and-stena-immaculate-return-home-as-salvage-continues
Portugalilaisalus pelasti espanjalaisen troolarin 19 miehistön jäsentä pelastuslautoilta troolarin konehuoneen sytyttyä tuleen ja aluksen upottua eteläisellä Tyynellä merellä. Alueella vallitsi myrsky, joka vaikeutti pelastustöitä mutta kukaan ei loukkaantunut: https://www.marineinsight.com/shipping-news/portuguese-ship-rescues-19-fishermen-after-vessel-catches-fire-sinks/
Maailman kymmenen suurinta meripelastusyhtiötä, jotka ovat erikoistuneet tuhoutuneiden tai onnettommuuden takia vahingoittuneiden tai rantautuneiden taikka uponneiden alusten, lastin ja omaisuuden pelastamiseen ja korjaamiseen: https://www.marineinsight.com/know-more/top-10-biggest-marine-salvage-companies/
Viime viikolla Argentiinan laivasto suoritti chileläisen tukialuksen hinauksen turvaan sen saaman konevian vuoksi. Sadan kolmenkymmenen mailin hinaus Livingston Islandin vesiltä Draken salmesta kesti yli vuorokauden ennen kuin se saapui suojapaikkaan Discovery Bayn ankkuripaikalle: https://www.maritime-executive.com/article/argentine-navy-rescues-chilean-supply-vessel-off-antarctica
USA:n onnettomuustutkintalautakunta on Baltimoren siltaonnettomuuden raportin julkistamistilaisuudessa kertonut Marylandin moottoriteistä vastaavan viranomaisen epäonnistunut tehtävissään. Sillä oli kolmekymmentä vuotta aikaa tehdä riskiselvitys aluksen törmäämisestä siltaan, mutta se ei kyennyt esittämään, että hanketta olisi edes aloitettu: https://www.maritime-executive.com/article/ntsb-maryland-highway-agency-failed-to-prevent-baltimore-bridge-collapse
Aluskierrätys, romutus:
Euroopan merenkulun huippukokouksessa käsiteltiin nopeasti kasvavaa romutettavien alusten määrää, joka asettaa paineita epäselvälle sääntelykehykselle: https://www.hellenicshippingnews.com/european-shipping-summit-rapidly-rising-number-of-ships-to-be-recycled-puts-the-unclear-regulatory-framework-under-immense-pressure/
Aluskierrätys on edelleen olematonta mutta hienoista odotusta paremmasta on ilmassa: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-remained-sluggish-but-cautious-optimism-could-be-the-case-soon/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Venäjän ja USA:n asiantuntijat keskustelevat ensi viikolla Mustan meren merenkulun turvallisuudesta samalla, kun Ukrainan rauhanneuvotteluja käydään Riadissa Saudi-Arabiassa. Ajankohdasta ja paikasta on vielä osapuolten kesken eri näkemys. Neuvottelut ovat kahdenkeskisiä. Venäjän neuvottelijat ovat liittovaltion ulkoasiainkomitean puheenjohtaja ja liittovaltion turvallisuuspalvelun johtaja: https://gcaptain.com/russia-and-us-to-discuss-black-sea-shipping-on-monday/
Tanskalaisen konttivarustamon osakkeenomistajat vaativat lisää läpinäkyvyyttä varustamon kuljetuksille Israeliin ja Gazaan. Varustamon mukaan se ei ole kuljettanut aseita eikä ammuksia. Varustamon sopimus USA:n hallituksen kanssa sen tytärvarustamon kautta kattaa sotilas- ja siviililastien kuljetuksen yli 180 maahan ml. Israel, mutta kieltää aseiden ja ammusten kuljetukset ilman eri lupaa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/maersk-dismisses-allegations-of-shipping-arms-to-israel-amid-ongoing-war-in-gaza/
ReCAAP ISC varoittaa merenkulkualaa merirosvouksista ja aseellisista ryöstöistä, joita tapahtui hinauksille Malakan ja Singaporen salmissa. Miehistöille ei tapahtuneissa hyökkäyksissä aiheutunut fyysisiä vammoja mutta kahdessa tapauksessa vietiin romumetallia ja yhdessä tapauksessa maihinmenosilta: https://www.hellenicshippingnews.com/sea-robbery-incidents-in-the-straits-of-malacca-and-singapore/
Historian havinaa:
Aker Arctic on viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana suunnitellut ja kehittänyt toimivat konseptit 59 jäissä toimivalle alukselle tällä erittäin korkeasti erikoistuneella laivanrakennuksen alueella. Yhtiön juuret ovat kuitenkin paljon kauempana historiassa: https://akerarctic.fi/arctic-passion/twenty-years-of-icebreaking-expertise/
Lloyd’s Register on laittanut uuden Lontoon pääkonttorinsa myyntiin ja valmistautuu palaamaan takaisin naapurissa olevaan yli sata vuotta sitten sitä varten rakennettuun rakennukseen, Lloyd’s Register Buildingiin: https://gcaptain.com/lloyds-register-abandoning-modern-hq-for-historic-homecoming/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/