Merenkulun uutisia 19.3.2025: Langh Ships, Grimaldi, OSV, jäätilanne tänään, CK Hutchison, ICE Pact, Anschütz, Svitzer, Norsepower, polttoainesiirtymän jälkiasennukset, VTS, raportteja, maailmankauppa, USA:n satamamaksut, Punaisen meren kriisi, rakettipolttoainetta Iraniin.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys tai yhdistys:

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Ateenalaislähtöinen merenkulun teknologiayhtiö on julkaissut satamien taloushallintaan liittyvän tekoälysovelluksen: https://www.hellenicshippingnews.com/harborlab-fully-embeds-artificial-intelligence-into-platform-ecosystem-as-it-launches-new-ai-powered-disbursement-agent-tool/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Langh Shipsin uusin ja ensimmäinen konttialus on kastettu Ingridiksi. Alus on ensimmäinen kolmen 1’200 TEUN konttialuksen sarjassa, jotka on rahdattu brittiläisen varustamon liikenteeseen. Alus on optimoitu kuljettamaan 45 jalan kontteja sekä ruumassa että kannella. Aluksen luukut voidaan avata kolmessa osassa, joka helpottaa pääsyä lastiruumaan, vaikka kannella olisi vielä kontteja: https://www.sjofart.ax/nyheter/har-dops-langhs-nya-fartyg-till-ingrid/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttialusten täyttöaste on laskenut valtamerireiteillä alle 90 %, kun kannattavuusraja menee 80 %. Rahtikustannusten ja konttirahtien välinen epäsuhta on kasvanut ennätyssuureksi, 289 %:in. Markkinoiden epävakaus vaikuttaa hintatasoihin ja korjaus voi tulla nopeastikin: https://splash247.com/box-charter-to-freight-rate-ratio-hits-record-high-of-289/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Luottoluokituslaitos (Fitch) on julkaissut arvionsa kaasun ja öljyn hinnoista tälle ja ensi vuodelle. Kaasunhinnan odotetaan nousevan ja öljyn hinnan pysyvän samana: https://www.hellenicshippingnews.com/fitch-ratings-increases-near-term-gas-price-assumptions-oil-prices-unchanged/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Italialaisvarustamo on saanut 14. viidennen sukupolven hybridi roro-aluksistaan kiinalaistelakalta. Sarjan ensimmäinen tuli vuonna 2020. Aluksessa on 7’800 kaistametriä kapasiteettia, joka vastaa 500 puoliperävaunua ja 180 autoa. Alus on 238 metriä pitkä, 34 metriä leveä ja sen BT on 67’311. Samalla nopeudella uudet alukset kuluttavat yhtä paljon polttoainetta kuin aiemman sukupolven alukset ja puolittavat CO₂-päästöt lastiyksikköä kohden: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/last-of-14-fifth-generation-hybrid-ro-ro-ships-delivered-to-grimaldi

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) laski jo toista viikkoa. Capesize-luokassa (150’000 tonnia) keskimääräinen päivärahti laski $22’507:in ja Panamax-luokassa (60’000–70’000 tonnia) keskimääräinen päivärahti nousi $12’643:en. Supramax-luokka nousi korkeimmilleen kolmeen kuukauteen: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-down-on-lower-capesize-rates/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Offshore ja merituulivoima:

Mitä OSV:t (Offshore Supply Vessel) ovat ja mihin niitä käytetään: https://gcaptain.com/offshore-supply-vessels-osvs-overlooked-hazards-worker-injuries/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 19.3.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf  

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

CK Hutchisonin satamien myynti amerikkalaiselle sijoittajayhtiölle ja konttivarustamon satamayhtiölle alleviivaa konttivarustamojen tahtoa lisätä satamien terminaalit liiketoimintaansa: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/box-port-upheaval-as-hybrid-container-lines-home-in-on-terminals

Syvimmät satamat maailmassa, joihin pääsevät suurimmat kontti-, irtolasti- ja muut kauppa-alukset, jotka kuljettavat suuria tavaramääriä kerralla: https://www.marineinsight.com/know-more/top-10-deepest-seaports-in-the-world/

Dubailainen terminaaliyhtiö ja tanskalainen konttivarustamo ovat sopineet kahdeksan vuoden sopimuksen Brasilian Santosin terminaalin laajentamisesta ja uusista palveluista konttiliikenteessä: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/dp-world-to-expand-in-santos-terminal-following-maersk-deal

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Viimeisin raportti, joka koskee amerikkalaisen laivanrakennuksen uudelleen tulemista, keskittyy Suomen, Kanadan ja USA:n kesken solmitun ICE Pact -sopimuksen tuomiin mahdollisuuksiin toimimalla laivanrakennuksen ja innovaatiopolitiikan koekenttänä. Onnistuessaan sopimus palvelee mallina valtionalusten hankintaohjelmille ja työkaluna teollisuuspolitiikalle myydä USA:n telakoiden aluksia laajemmallekin ostajakunnalle: https://gcaptain.com/polar-icebreakers-may-be-key-to-jumpstarting-american-shipbuilding-new-report-finds/

Saksalainen navigaatiolaitteita valmistava yritys on kehittänyt hyväksi todetuista, saatavilla olevista ja tyyppihyväksytyistä komponenteista hyväksymisvalmiin, saumattomasti yhteensopivan ja kokonaisvaltaisen navigointi- ja johtamisjärjestelmän autonomisiin ja miehittämättömiin aluksiin. Järjestelmä on läpikäynyt koejakson ja on valmiina asennettavaksi protyyppeihin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/anschutz-develops-autonomous-navigation-and-command-system/

Hinausyhtiö Svitzer aikoo tilata lisää uudenlaisia hinaajia, joiden toimintakulma on laajempi ja kulutus pienempi, vielä tänä vuonna. Varustamolla on käytössään yksi sellainen ja kahdeksan tilauksessa, joiden lisäksi 11 hinaajan tilaus tulisi. Varustamon hinaajia on käytössä ympäri maailmaa: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/svitzer-expects-further-transverse-tug-orders-this-year

Tekoälyn, päästövähennysten ja autonomisten alusten odotetaan olevan suurimmat tekniset läpilyönnit merenkulussa, koska ne vaikuttavat sekä toimintakustannuksiin että ympäristön kestävään kehitykseen: https://splash247.com/the-next-big-maritime-tech-breakthroughs/

Eteläkorealaisvarustamo koekäyttää 3D-tulostusta aluksellaan. Tarkoitus on arvioida järjestelmän saumatonta toimintaa todellisissa meriolosuhteissa ja selvittää varaosien tuottamisen kannattavuutta aluksilla. Asennettu kopiointilaite valmistaa metallijauheesta ruostumattomia teräsvaraosia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/hmm-tests-onboard-3d-printing-to-reduce-ship-repair-time-and-costs/

USA:n, Intian ja Vietnamin odotetaan vahvistuvan laivanrakennusmarkkinoilla USA:n uuden politiikan myötä. Myös Intian ja Vietnamin oma politiikka tukee laivanrakennusta ja niikkä on potentiaalia ottaa vastaan uusia tilauksia. Ne eivät kykene saavuttamaan kolmen suuren Kiinan, Etelä-Korean ja Japanin lukemia mutta kilpailu kovenee: https://www.hellenicshippingnews.com/new-shipbuilding-forces-could-emerge-in-the-coming-years/

Australialaisen laivanrakentajan osakkeet nousivat USA:ssa eteläkorelaisen telakan ostettua siitä huomattavan osan ja tehtyä tarjouksen lopuistakin osakkeista. Australialaistelakan tuloista 80 % tulee USA:n markkinoilta. Sillä on telakka Mobilessa, Alabamassa, palvelukeskus San Diegossa Kaliforniassa ja teknologiakeskus Charlottesvillessa Virginiassa. Kaupassa eteläkorealaistelakka saa mm. sukellusveneosaamista: https://gcaptain.com/korean-giant-hanwha-acquires-austal-stake-in-latest-push-to-reshape-u-s-shipbuilding/

Kiinalaistelakan valmistamat proomuihin sijoitetut maihinnoususillat ovat koekäytössä Kiinassa. Sillat toimivat kuten Normandiassakin 2. maailmansodan aikana varmistamassa sillanpääaseman huoltoa ja logistiikkaa: https://www.maritime-executive.com/article/china-s-invasion-barges-spotted-in-beach-logistics-exercise

Skotlantilainen valtio-omisteinen lauttavarustamo tilaa seitsemän uutta pientä sähkökäyttöistä lauttaa Puolasta Remontowan telakalta. Skotlannin oma telakka hävisi kilpailutuksen: https://www.maritime-executive.com/article/scotland-s-ferguson-loses-scottish-ferry-contract-to-remontowa

Kaksi eteläkorealaista telakkaa on saanut yhteensä yli $2,5 miljardin tilaukset taiwanilaisilta ja brasilialaisilta tilaajilta: https://www.hellenicshippingnews.com/major-wins-for-south-korean-shipbuilders-over-4-tril-won-in-contracts-secured/

Podcast: Liebherrin toimitusjohtajan haastattelu maailmanlaajuisesta asiakaspalvelusta: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/customer-care-across-continents-with-liebherr-cranes

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Suomalainen Norsepower toimittaa kaksi roottoripurjettaan Stenan uuteen täysmetanolikäyttöiseen roro-alukseen. Kahden 28 x 4 metrin roottoripurjeen odotetaan vähentävän 9 % polttoainetta suunnitellulla reitillään Irlannin merellä. Aluksen toimitus on loppuvuodesta 2025. Saman sarjan sisaralus toimitetaan roottoripurjevalmiudella: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/stena-line-orders-norsepower-rotor-sails-for-roro-newbuilding/

Varustamoilla ei enää ole yhden koon ratkaisua polttoainesiirtymään luokituslaitos DNV:n mukaan: https://www.seatrade-maritime.com/lng/no-longer-a-one-size-fits-all-approach-to-the-energy-transition-says-dnv

Kyvyttömyys tuottaa riittäviä määriä kohtuuhintaista vihreää polttoainetta markkinoille on hidastanut niille sopivien koneiden jälkiasennuksia, joka tulee johtamaan ruuhkiin määräaikojen lähestyessä luokituslaitoksen (Lloyd’s Register) mukaan. Selvityksen mukaan maailmalla on 27 telakkaa, pääosin Kiinassa, jotka voivat suorittaa jälkiasennuksia. Ne voisivat suorittaa 465 aluksen koneistomuutokset vuodessa. Muutosten myöhästymisen myötä odotettavissa on 1’000 jälkiasennuksen tarve: https://splash247.com/case-for-engine-retrofits-clouded-by-lack-of-green-fuels/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Fintrafficin meriliikennekeskukset estivät viime vuonna 14 uhkaavaa alusten karilleajoa, käy ilmi Fintrafficin vuositilastoinnista. Näistä 11 estettiin Suomen rannikon alueella, kaksi rannikon läheisyydessä ja yksi Suomen vastuulle kuuluvien kansainvälisten merialueiden valvonta-alueella. Kaikissa tapauksissa oli kyse tilanteesta, jossa alus oli suuntaamassa kohti matalikkoa, mutta muutti kurssiaan VTS:n yhteydenotosta: https://yle.fi/a/74-20150171?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp

Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 11: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Bancosta-Weekly-2025-11.pdf

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 11: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Intermodal-Report-Week-11-2025.pdf

Kyberturvallisuusuhat aluksissa liittyvät suunnitteluun, rakentamiseen ja operointiin. Raportti ladattavissa artikkelista: https://thetius.com/free-report-the-lifecycle-dilemma/

Irtolastialukset, jotka on rakennettu ennen vuotta 2013 ja ennen EEDI säännösten kriteerien voimaantuloa ovat kohdanneet huomattavan nopeuden aleneman uusiin aluksiin verrattuna. Raportti ladattavissa artikkelista: https://veson.com/resources/market-insights-bulker-fleet-slowing-down-impact-of-aging-fleet-on-cii-efficiency/

USA, Kiinan, Kanadan ja EU:n välinen kauppasota vaikuttanee ensimmäisenä irtolastimarkkinoihin. Artikkelissa on tilastoja eri merenkulun sektoreilta tavara- ja rahtihinnoista: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-likely-first-shipping-victim-of-turbulent-tariffs-landscape/

Kiinan taloudellinen tilanne alkuvuodesta: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-first-data-dump-of-2025-beats-expectations/

USA:n taloudellinen tilanne helmikuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/us-retail-sales-rebound-moderately-underlying-trend-remains-firm/

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 11: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/xclusiv-2025_03_17.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

Maailmantalouden näkymät ovat epävarmoja kasvun hidastuessa, inflaatiopaineiden pitäessä sitkeästi pintansa ja kauppapolitiikkojen aiheuttaessa pilviä taivaalle. Vuoden 2024 talousnäkymät olivat siedettäviä mutta näkymät synkkenevät lähitulevaisuudessa. Tekoäly ja robotiikka tuovat lisää tehokkuutta mutta se voidaan menettää niitä ei oteta käyttööbn eikä varsinkaan huomioida työvoimaan uudelleen sijoittamista: https://www.hellenicshippingnews.com/global-economic-outlook-uncertain-as-growth-slows-inflationary-pressures-persist-and-trade-policies-cloud-outlook/

Vuonna 2024 maailmankauppa oli ennätykselliset $33 biljoonaa, johon vaikuttivat palvelut ja kehittyvät taloudet. Palveluiden osuus kasvoi 9 % vastaten lähes 60 % kasvua. Tavarakaupan osuus kasvoi 2 %. Useimmilla alueilla kasvu oli positiivista paitsi Euroopassa ja Keski-Aasiassa. Loppuvuotta kohden kasvu kuitenkin hiipui, joka suuntaus on jatkunut tämän vuoden puolelle. Laskevat merenkulun indeksit kertovat heikommasta kysynnästä kaupan sopeutuessa epävarmoihin näkymiin: https://www.hellenicshippingnews.com/global-trade-hits-record-33-trillion-in-2024-driven-by-services-and-developing-economies/

Kiina, Venäjä ja Iran ovat pitäneet yhteiskokouksen Pekingissä. Maat vaativat USA:ta luopumaan yksipuolisista pakotteistaan ja keskittymään ydinohjelmaan: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/china-russia-iran-call-on-us-to-drop-sanctions-and-restart-nuclear-talks/

Useita kymmeniä ulkomaisten suuryritysten toimitusjohtajia kokoontuu Pekingiin Kiinaan loppukuusta Kiinan kehitysfoorumiin. Kiina haluaa sijoittajien huomion geopoliittisesti jännittyneessä tilanteessa, kun maan poliitikot yrittävät kiihdyttää kotimaista kysyntää tasapainottaakseen USA:n tullipolitiikan painetta, jonka vuoksi paikalla on vähemmän USA:n edustajia. Foorumissa heidän on mahdollista tavata myös Kiinan presidentti: https://www.hellenicshippingnews.com/foreign-ceos-to-flock-to-china-for-key-summit-xi-meeting-sources-say/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

USA:n aikomus korottaa kiinalaisten tai kiinalaisvalmisteisten alusten satamamaksuja on saanut USA:n kauppaedustajan kotisivuille huomattavasti kommentteja. Suurin osa näkee sen vaikutukset negatiivisina varsinkin maataloustuotannolle ja pienille satamille ja toimijoille. Toisaalta hanke edistäisi kotimaista laivanrakennusta ja kotimaista tonnistoa. Artikkelissa hyviä tosiasioita vaikutuksista: https://splash247.com/100m-per-vlcc-port-call-american-targeting-of-chinese-tonnage-risks-backfiring/  

Singaporelainen Motion Ventures on julkaissut $100 miljoonan rahaston teknologian, pääoman ja teollisen yhteistyön käyttöön. seuraavien 1,5–2 vuoden aikana rahastosta on tarkoitus myöntää vähintään 25 yritykselle $0,25-$10 miljoonan rahoitusosoituksia, joilla digitalisoidaan ja vähennetään CO₂-päästöjä maailman toimitusketjuissa: https://splash247.com/motion-ventures-launches-100m-maritime-tech-fund/

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on laatinut työsuunnitelman merenkulun digitalisaatiostrategiaksi. Se on tarkoitus hyväksyä vuoden 2027 yleiskokouksessa: https://splash247.com/imo-presses-ahead-with-maritime-digitalisation-strategy/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Panaman lipun alla purjehtivan irtolastialuksen varustamo on saanut oikeuden määräämän AUD$63’000 sakon jätettyään noudattamatta Australian merenkulkuviranomaisen määräystä. Aluksella oli havaittu satamaan tullessa tärinää, jonka korjaamisenkaan jälkeen ongelma ei ratkennut ja merenkulkuviranomainen määräsi alukselle hinaajan käyttöpakon sen lähtiessä satamasta ja korjaussuunnitelman: https://gcaptain.com/bulk-carrier-owner-fined-after-ignoring-amsa-safety-order/

USA:n ympäristönsuojeluvirasto on peruuttanut New Jerseyn rannikolle suunnitellun merituulivoimapuiston luvan. Luvan peruuttaminen on osa laajempaa merituulivoimaloita koskevaa haastetta, josta Shell on jo vetäytynyt: https://gcaptain.com/epa-halts-atlantic-shores-wind-farm-construction-as-trump-administration-reviews-projects/

Brasilian kansalainen joutui oikeuden eteen syytettynä huumeiden salakuljetuksesta Australiassa. Hänen hytistään risteilyaluksella poliisi ja rajavartiolaitos löysivät 10 kg kokaiinia, jotka olivat tarkoitettu Australian markkinoille: https://www.maritime-executive.com/article/australian-police-find-cocaine-hidden-in-cruise-ship-passenger-s-cabin

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

USA:n hyökkäys Jemeniin pitänee merialueen sotavaaralisät voimassa. Oltuaan hetken tasolla 0,5 % aluksen arvosta vakuutusmaksu nousi 0,7 %:in. USA:han ja UK:hon kytkeytyville aluksille vakuutusmaksutaso nousi 2 %:in. Vaikka alukset saivatkin alennuksia, tarkoittaa sotavaaralisä kuitenkin useiden satojen tuhansien dollarien lisäkustannuksia seitsemän päivän jaksolta. Lisäksi Israelin toimet Gazassa lisäävät hyökkäysten vaaraa: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-insurance-rates-to-stay-firm-as-us-airstrikes-raise-fears-for-ships/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Euroopan varustamoyhdistys ECSA on julkaissut Euroopan merenkulun huippukokouksen alla kaksi selvitystä. Deloitten selvitys koskee EU:n merenkulun kilpailukykyä ja CE Delftin selvitys Euroopan merenkulun taloudellista arvoa. EU edustaa 15 % maailman BKT:stä mutta Euroopan merenkulku 35 % maailman kauppalaivastosta tonnistolla mitaten. Eurooppalaiset hoitavat 30 % maailman irtolastialuksista, 44 % konttialuksista, 35 % säiliöaluksista ja 33 % LNG-aluksista: https://www.hellenicshippingnews.com/european-shipping-key-for-europes-security-with-35-of-global-fleet-studies-find/ 

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Viime viikolla UK:n itärannikolla tapahtuneen konttialuksen törmäyksen säiliöalukseen seurauksena rannikolle on ajelehtinut muovirakeita. Ne ovat kooltaan 1–5 mm ja painavat alle gramman. Luonnonsuojelujärjestöt ovat huolissaan niiden vaikutuksista merieliöstöön: https://splash247.com/concerns-raised-as-plastic-pellets-wash-up-after-north-sea-collision/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Humber-joella UK:ssa matalikolle juuttunut hollantilaisalus saatiin odottettua nopeammin irti. Aluksesta siirrettiin lastia kahteen proomuun, joka kevensi alusta niin paljon, että hinaaja kykeni vetämään aluksen syvään veteen nousuveden aikaan: https://www.maritime-executive.com/article/cargo-ship-stranded-in-uk-s-humber-estuary-refloated-sooner-than-expected

USA:n lipun alla purjehtivan säiliöaluksen miehistö sai kiitosta esimerkillisestä toiminnastaan konttialuksen törmättyä siihen. Miehistön toimenpiteet ennen aluksen jättämistä estivät laajempien vahinkojen syntymisen ja saivat rajattua lastivahingot yhteen säiliöön: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-oil-tanker-crew-praised-for-their-heroic-actions-in-north-sea-collision/

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit ja merirosvous:

Guineanlahdella sijaitsevan Säo Tomé and Príncipen vesillä kolme aseistautunutta merirosvoa nousi Panaman lipun alla purjehtivaan säiliöalukseen. Alukselta kuului laukauksia eikä miehistön tilanteesta turvahuoneessa tiedetä. Aluksen vapaalaita on 5,1 metriä: https://splash247.com/pirates-board-tanker-off-sao-tome-and-principe/

Suurimman osan Punaista merta ennen Gazan sotaa käyttäneistä varustamoista pysynee edelleen pois sieltä, koska Israelin hyökkäys Gazaan ja USA:n hyökkäys Jemeniin tekevät tilanteen alueella epävarmaksi. Huthien aiemmin tekemistä hyökkäyksistä kauppa-aluksia kohtaan 63 % kohdistui aluksiin, joilla ei ole mitään selkeää yhteyttä USA:han, UK:hon tai Israeliin: https://splash247.com/red-sea-transits-off-limits-for-most-as-israel-pounds-gaza/

Jemenin Huthit eivät aio lopettaa hyökkäyksiään israelilaisia aluksia vastaan Punaisella merellä huolimatta USA:n sotilaallisesta painostuksesta tai liittolaistensa, kuten Iranin, vetoomuksista. Iranin huolet liittyvät sen liittolaisten huonoon menetykseen Lähi-Idässä ja pelkoon joutua syvempään konfliktiin USA:n kanssa. Huthien tuki tulee lähinnä kotimaisesta kannatuksesta: https://gcaptain.com/yemens-houthis-wont-dial-down-under-us-pressure-or-iranian-appeals/

Vuosittainen Iranin, Kiinan ja Venäjän yhteinen merisotaharjoitus on saatu päätökseen Iranin itäisellä Pakistaniin rajoittuvalla merirajalla. Harjoituksessa painotetaan paitsi maiden välistä yhteistyötä myös Kiinan uuden Silkkitie-hankkeen turvaamista ja alueellisten separatistiliikkeiden vastustusta: https://www.maritime-executive.com/article/iranian-naval-exercise-to-cement-russian-and-chinese-support-concludes

Toinen laivaus rakettipolttoaineen raaka-ainetta on saapumassa Kiinasta Iraniin: https://www.maritime-executive.com/article/second-shipload-of-ballistic-missile-fuel-nears-iran

Venäjä on solminut yhteistyösopimuksen Etiopian kanssa maan laivaston uudelleen rakentamisesta. Eritrean itsenäistyttyä Etiopian laivastolta päättyi pääsy merelle: https://www.maritime-executive.com/article/russia-agrees-to-help-landlocked-ethiopia-rebuild-its-navy

Kiina ja G7-maat käyvät sanasotaa Kiinan toimista Etelä-Kiinan meren saarilla ja riutoilla: https://www.maritime-executive.com/article/china-fires-back-after-g7-condemns-coercive-dangerous-expansionism

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/