Mitä tarkoittaa termi:
Red tape: https://en.wikipedia.org/wiki/Red_tape
Mikä yritys tai yhdistys:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Viime kuussa julkaistun tiedon mukaan kiinalaiset tiedemiehet ovat kehittäneet vedenalaisen timanttisahan, jota voidaan käyttää jopa 4’000 metrin syvyydessä esim. merikaapelien katkaisuun. Yli 2’000 metrin syvyydessä merikaapeleita ei yleensä upoteta merenpohjaan. Valokuitukaapelit ovat vain 20–60 mm halkaisijaltaan mutta vetolujuudeltaan 20–70 tonnia: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-researchers-build-saw-that-can-cut-cables-at-4-000m-depths
Elcome yhtiö tarjoaa nopeaa internet-yhteyttä merelle. Puolessa vuodessa yhtiö on saanut yli 30’000 merenkulkijaa asiakkaakseen: https://www.hellenicshippingnews.com/seafarers-welcome-elcomes-new-pay-as-you-go-high-speed-internet-service/
Kolumni: rekrytointiyhtiön perustaja ja toimitusjohtaja kertoo, miksi ihmisen taitoja tarvitaan aluksilla edelleen huolimatta tekoälystä ja sen lisäämästä automaatiosta: https://splash247.com/ai-automation-and-the-future-of-maritime-jobs/
Haastattelu: Orca AI:n perustaja ja toimitusjohtaja kertoo tekoälyavusteisesta merenkulusta: https://maritime-executive.com/article/interview-orca-ai-s-dor-raviv-on-the-present-and-future-of-maritime-ai
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Sri Lanka on avannut ensimmäisen merenkulkijoiden hyvinvointikeskuksen, joka tarjoaa merellä työskenteleville hyvinvointipalveluja: https://www.marineinsight.com/shipping-news/sri-lanka-inaugurates-1st-seafarer-wellness-centre-to-support-maritime-workforce/
Pankin merenkulun neuvonantaja kertoo näkemyksiään merenkulun nykytilanteesta. Geopoliittinen tilanne, ympäristömääräykset ja USA:n presidentin toimet: https://www.seatrade-maritime.com/security/houthi-situation-is-most-dramatic-shift-for-shipping-since-the-1960s
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttirahdit Aasiasta USA:han putoavat nopeammin kuin vastaavat rahdit Eurooppaan: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-lines-fluctuating-fortunes-in-uncertain-market
Keskimääräiset spot-rahdit Kauko-Idästä USA:han ovat pudonneet alle pitkäaikaisten keskiarvojen: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-average-spot-rates-from-far-east-to-us-now-fallen-below-average-long-term-contract-rates/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Analyysi öljyrahdeista (Baltic Exchange) viime viikolta: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-vlcc-seesawed-last-week/
Mikäli USA:n presidentin öljynporausodotukset toteutuvat, voi VLCC-luokan säiliöaluksille koittaa buumi vielä lähivuosina: https://www.hellenicshippingnews.com/vlcc-market-could-see-cargo-supply-increase-significantly-in-the-coming-years/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
USA:n satamamaksuehdotus kiinalaisia tai Kiinassa valmistettuja aluksia kohtaan vaikuttaa jo nyt irtolastien rahtimarkkinoihin: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/dry-bulk-chartering-negotiations-already-impacted-by-ustr-proposal
Huolimatta kasvavista jännitteistä, Kiina säilyy USA:n soijatuotannon pääostajana. Eniten Kiina ostaa soijaa Brasiliasta. Soija muodostaa 5 % kaikista irtolastikuljetuksista maailmassa: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-shipping-china-the-dominant-market-for-us-soybeans/
Irtolastimarkkinoilla tapahtui viime viikolla korjausliike. Capesize-luokan keskimääräinen aikarahtihinta asettui $22’190 päivässä pudoten hiukan aiemmasta. Panamax-luokassa tapahtui pientä alenemista keskimääräisissä päivärahdeissa. Sitä vastoin Ultramax / Supramax -luokassa oli pientä nousua samoin kuin Handysize-luokassa: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-sector-corrected-last-week/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Risteilyvarustamon mukaan risteilyiden kysyntä jatkuu vahvana: https://gcaptain.com/carnival-says-all-signs-point-to-robust-cruise-demand-continuing/
Risteilyaluksen matkustajia on kehotettu noudattamaan tiukkoja turvallisuustoimia aluksen liikkuessa merirosvoalueilla. Kyseinen alus on neitsytmatkallaan, joka kestää 111 yötä, purjehtinut läpi Sulun ja Celebesin merien, jotka ovat historiallisesti olleet merirosvojen aluetta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cruise-ship-passengers-told-to-turn-off-lights-close-curtains-in-high-risk-piracy-zone/
Varustamo muuttaa vanhimman risteilyaluksensa vuonna 2026 loistoasuntokäyttöön: https://maritime-executive.com/article/regent-seven-seas-oldest-cruise-ship-to-launch-new-ocean-residence-brand
Offshore ja merituulivoima:
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Hollannin ja Belgian ruoppausteollisuus on kummankin maan taloudelle, vesiliikenteen turvallisuudelle ja energiasiirtymälle elintärkeä. Ne ovat myös maailmanlaajuisesti tunnustettuja alansa ammattilaisia. Nyt kuitenkin ne ovat joutuneet kohtaamaan kasvavan kilpailun Kiinan suunnasta: https://www.hellenicshippingnews.com/dredging-sector-crucial-for-the-strategic-position-of-the-netherlands-and-belgium-report-warns-of-increasing-chinese-competition/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 24.3.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Dubailainen DP World on ilmoittanut, että se on saanut lupaprosessit kuntoon ja aloittaa muutaman viikon sisään suunnittelemansa London Gatewayn laajennustyöt. Kyse on £1 miljardin hankkeesta, joka valmistuttuaan lisää 50 %:lla UK:n logistista kapasiteettia. Satamaan tulee kaksi 400-metristä laituria, jotka ovat täysin sähköisiä sekä toinen rataterminaali: https://maritime-executive.com/article/work-to-begin-expanding-london-gateway-into-uk-s-largest-container-port
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Ruotsalainen teräsyhtiö toimittaa ensimmäiset ilmastoneutraalisti valmistetut potkuriakselit kolmeen roro-alukseen, jotka aloittavat vuonna 2026 transatlanttisessa liikenteessä lentokoneen osien kuljetuksen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/berg-introduces-the-worlds-first-greenforge-shafts-to-the-maritime-industry/
Tanskalaisten perustama varustamokonsortion on tarkoitus kehittää uuden sukupolven vartioaluksia Tanskan puolustusvoimille. Vartioalusten on tarkoitus tulla arktisen liikenteeseen: https://maritime-executive.com/article/danish-consortium-grows-to-complete-redesigned-plan-for-arctic-patrol-ships
Kilpailu äänivallasta australialaisessa telakkayhtiössä kiihtyy. Taustalla on USA:n uusi telakkapolitiikka, jonka takia kukaan ei halua sitoutua liiaksi mutta haluaa saada riittävän vaikutusvallan yhtiössä estääkseen kilpailijan yritykset: https://www.hellenicshippingnews.com/shipbuilder-raid-gingerly-tests-geopolitics-shift/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Tanskalainen hinaaja- ja meripalvelujen tuottaja uskoo uudenlaisen hinaajakonseptinsa muuttavan satama- ja terminaalihinauksia jopa vaikeissa sääolosuhteissa koeajoissa saatujen positiivisten tulosten pohjalta: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-sends-second-carrier-strike-group-to-the-mideast
Idealismi ja realismi ovat vastakkain päästörajoituksissa. Merenkulkuala kritisoi lainlaatijoiden tapaa tuoda lakeja, joissa tiedetään olevan valuvikoja luottaen siihen, että tulevaisuudessa viat korjataan. Johtuen mm. geopoliittisista jännitteistä näin ei kuitenkaan ole käynyt ja se ei edistä tasapuolista kohtelua: https://www.hellenicshippingnews.com/idealism-versus-reality-on-emissions-regulations/
Kolumni: IMO-keskustelut jättävät tällä hetkellä liikaa huomiotta lyhyen aikavälin mahdollisuudet, kuten matkanteon hidastamisen, paremman reitityksen ja tuuliavusteiset jälkiasennukset: https://maritime-executive.com/editorials/harnessing-wind-slower-speeds-efficient-routing-to-reduce-climate-impact
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 12: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Weekly-Ship-Recycling-Report-15-March-21-March-2025_compressed.pdf
Konttialusten aikarahtausindeksi (VHBS) viikolta 12: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/New-ConTex-Commentary-2025-week-12.pdf
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 12: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-4-last-week-3/
Konttien läpimenoindeksi satamissa (Drewry) tammikuulta: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-port-throughput-index-rose-3-in-january/
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 12: https://www.gibsons.co.uk/report/opening-the-floodgates/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 12: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Affinity-Tanker-Weekly-21.03.2025-HSN.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
USA:n presidentin tullipolitiikka vaikuttaa tällä hetkellä suoranaisesti maailman meritse kuljetettuihin tavaramääriin vain 1,5 %. Hänen edellisellä presidenttikaudellaan kauppasodan vaikutus tonnimailimääriin oli vain 0,5 %: https://splash247.com/trumps-tariff-war-only-directly-impacting-1-5-of-global-seaborne-trade-volumes-for-now/
USA:n ja Kiinan kauppasota on shakkipeliä, jossa kumpikin joutuu miettimään tarkkaan liikkeensä. Mitkä ovat vaihtoehdot ja mihin iskut vaikuttavat: https://www.hellenicshippingnews.com/china-has-spicy-menu-of-us-trade-war-reprisals/ Thaimaa aikoo perustaa maan eteläosaan erityistalousalueen usean miljardin dollarin kuljetushankkeelle Intian ja Tyynen valtamerten väliselle liikenteelle: https://gcaptain.com/thailand-drafts-law-to-speed-up-29-billion-transport-link/
Thaimaa aikoo perustaa maan eteläosaan erityistalousalueen usean miljardin dollarin kuljetushankkeelle Intian ja Tyynen valtamerten väliselle liikenteelle: https://gcaptain.com/thailand-drafts-law-to-speed-up-29-billion-transport-link/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
EU aikoo supistaa teräs- ja metalliteollisuuden tuontikiintiöitään 15 %. Se tarjoaa samalla ulospääsyä omalle teollisuudelle halvan tuontiteräksen ja USA:n lisätullien osalta: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-plans-to-reduce-steel-imports-by-15/
EU:n yritykset vähentää turhaa byrokratiaa saavat suuryritykset haluamaan lisää. Kysymys on myös jäsenmaiden sisäisestä byrokratiasta: https://www.hellenicshippingnews.com/eus-red-tape-cuts-leave-big-businesses-wanting-more/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Saksan tulli on takavarikoinut Panaman lipun alla purjehtivan säiliöaluksen, jonka uskotaan olevan osa Venäjän varjolaivastoa. Alus hinattiin tammikuussa suojapaikkaan sen saatua konerikon ja on siitä lähtien ollut korjattavana ankkurissa Saksan rannikolla Itämerellä. Alus ja sen lasti arvoltaan yli €40 miljoonaa siirtyvät Saksan omaisuudeksi. Vuoden 2024 ensimmäisten 11 kuukauden aikana Venäjän öljytulot olivat keskimäärin $16,4 miljardia kuukaudessa: https://www.euronews.com/my-europe/2025/03/21/german-customs-seize-ship-from-russian-shadow-fleet-local-media-report
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
BIMCO on valmistellut lisälausekkeita aikarahtaussopimuksiin, joilla LNG:n käytöstä alusten polttoaineena voidaan helpommin sopia: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-clauses-for-tcp-and-bunker-terms/
Luokituslaitoksen arvioita tulevan IMO:n MEPC83-kokouksen tunnelmista ja mahdollisista päätöksistä lyhyellä, keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä: https://www.hellenicshippingnews.com/mepc-83-crunch-time-on-various-fronts-but-consensus-on-a-probable-outcome/
Järjestöt ja yhdistykset:
Nautilus Federation, 21 maailmanlaajuinen merenkulun ja sisävesiliikenteen työntekijäjärjestön ryhmä, pyrkii uudessa raportissaan saamaan aikaan toimia, joilla merenkulkijoiden rekrytoinneissa ja pitämisessä alalla päästäisiin toimiin ongelman ratkaisemiseksi puhumisen sijasta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/nautilus-federation-report-addresses-seafarer-recruitment-retention/
OPEC+ on julkaissut seitsemän maan tuotannonrajoitusaikataulun kompensoidakseen ylituotantoa. Aiotut rajoitukset kestäisivät vuoden 2026 kesäkuuhun: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-issues-new-plan-for-oil-cuts-to-compensate-for-overproduction/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Toukokuun alussa Välimerestä tulee viiden rikkioksidipäästöjen rajoitusalue (ECA). Alusten käyttämän polttoaineen rikkipitoisuus ei saa ylittää 0,1 %: https://www.hellenicshippingnews.com/mediterranean-sea-designated-as-emission-control-area-for-sulphur-oxides/
Konttiliikenne voi tehdä tuhojaan pahiten lisäämällä vieraslajien ja vaarallisten patogeenien siirtymistä ympäri maailmaa elleivät elinkeino ja hallitukset toimi sen estämiseksi yhteistyössä: https://www.seatrade-maritime.com/containers/is-container-shipping-costing-the-earth-
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Konttialus menetti osan lastistaan myrskyssä Portugalin rannikolla. Alus on Portugalin lipun alla purjehtiva 4’432 TEU:n konttialus, joka oli matkalla Kreikan Pireuksesta Liverpooliin UK:hon. Cape St. Vincentissä se joutui kovaan merenkäyntiin, jonka lisäksi tuulen voimakkuudet olivat puuskissa 25 m/s. Alus menetti ainakin 15 konttia sekä kärsi osittaisia konttitornien kaatumisia ja konttivaurioita: https://splash247.com/msc-ship-loses-containers-in-storm-off-portugal/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
USA lähettää toisenkin lentotukialuksen Lähi-Itään turvaamaan kasvaneiden jännitteiden takia alueen vakautta. Lisäksi USA vahvistaa etelärajansa valvontaa lähettämällä poliisin avuksi toisenkin hävittäjän: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-sends-second-carrier-strike-group-to-the-mideast
Irlannin median tietojen mukaan maan puolustusvoimat ovat jo toista kertaa havainneet pienen rahtialuksen liikkeet merikaapelien läheisyydessä. Aiemmin tänä vuonna myös Saksan viranomaiset kiinnittivät alukseen huomionsa Ruotsin merikaapelivaurioiden yhteydessä: https://maritime-executive.com/article/report-ireland-again-tracked-cargo-ship-that-anchored-near-undersea-cables
Venäjä rakentaa hiljakseen uusia yhteyksiä Syyrian uuteen hallintoon toimittamalla maahan ensimmäisen öljylastin sitten Al-Assadin hallinnon kaatumisen: https://maritime-executive.com/article/first-oil-tanker-arrives-in-syria-as-russia-appears-to-build-supply-chain
Historian havinaa:
USA on merenkulun osalta samankaltaisessa tilanteessa kuin ensimmäisen maailmansodan aikaan. Miten USA silloin selvisi tilanteesta ja kuinka nopeasti: https://gcaptain.com/why-chinas-targeting-of-the-maritime-logistics-and-shipbuilding-sectors-for-dominance-is-important-to-the-united-states/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/