Mikä yritys tai yhdistys:
Bureau Veritas: https://fi.wikipedia.org/wiki/Bureau_Veritas
ECSA (European Community Shipowners’ Associations): https://ecsa.eu/about-ecsa/
IMB (International Maritime Bureau): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Maritime_Bureau
InterManager: https://www.intermanager.org/about/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Ensimmäiset uudisrakennustilaukset tälle vuodelle on tehty ja käytettyjen alusten kauppa käy vilkkaana: https://www.hellenicshippingnews.com/first-newbuilding-orders-of-2025-now-signed/
Varustamojohtajat ovat vaikeassa tilanteessa vaatimuksenmukaisuusasiakirjojen haltijoina täyttäessään FuelEU Maritime -määräyksiä. Se vaatii toimivaa strategiaa, miten ja milloin niitä sopimusneuvotteluissa käytetään. Hänen tulee ymmärtää kustannusvaikutukset kussakin tilanteessa, joita rahtaussopimuksesta saattaa johtua: https://www.hellenicshippingnews.com/empowering-the-doc-holder-data-driven-decisions-should-define-fueleu-compliance-strategy-says-oceanscore/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Kumpi on laivaajille ja huolinnalle tärkeämpää, hinta vai hyvä palvelu: https://www.seatrade-maritime.com/containers/shippers-claim-they-prefer-to-pay-for-better-service
Kiinalainen konttivarustamo odottaa 95 %:n tuloksen kasvua viime vuodelta. Sen arvioitu nettotulos on $7,55 miljardia: https://www.seatrade-maritime.com/containers/cosco-shipping-holding-expects-95-profit-increase-in-2024
Mustan meren konttiliikenne on kasvussa Ukrainan liikenteen palautuessa: https://www.maritime-executive.com/editorials/black-sea-containerized-freight-rises-led-by-rebound-in-ukraine
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Supertankkerien rahdit hyppäsivät USA:n laajennettua pakotteitaan Venäjän öljyteollisuutta ja varjolaivastoa vastaan. Kiinan ja Intian jalostamot etsivät vaihtoehtoisia tuottajia sopeutuakseen niihin. Viimeisimmä tiedon mukaan 35 %:a n. 669 varjolaivaston säiliöaluksesta, jotka kuljettavat Venäjän, Iranin tai Venezuelan öljyä, on joko USA:n, EU:n tai UK:n pakotteiden kohteena: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-shipping-rates-surge-after-us-sanctions-hit-availability/
Intia, maailman kolmanneksi suurin raakaöljyn ostaja, ei odota häiriöitä ilmenevän seuraavan kahden kuukauden aikana USA:n uusista Venäjä-pakotteista huolimatta. Pakotteilla on siirtymäaika, joka sallii purkaa venäläistä öljyä maaliskuuhun saakka: https://www.hellenicshippingnews.com/india-expects-uninterrupted-russian-oil-supply-for-next-two-months/
Norja myöntää 53 uutta öljyn- ja kaasunporauslisenssiä varmistaakseen Euroopan energiansaannin: https://gcaptain.com/norway-awards-53-new-oil-and-gas-licenses-in-strategic-move-to-secure-european-energy-supply/
Venäläinen säiliöalusvarustamo myöntää, että USA:n pakotteet aiheuttavat operatiivisia vaikeuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-sovcomflot-says-new-u-s-sanctions-create-operational-difficulties/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
ESL Shippingin tytäryhtiö AtoB@C Shipping rahtaa kuusi saksalaista uudisrakennusta. Alukset ovat kooltaan 5’900 DWT:tä ja ne ovat A1 jääluokassa. Kiinassa valmistettavat alukset, joista yksi on jo toimitettu ja loput vuoteen 2026 mennessä, ovat täydennys ruotsalaisvarustamon nykyiseen uudisrakennusohjelmaan: https://www.sjofartstidningen.se/atobc-shipping-chartrar-in-sex-nybyggen/
Offshore ja merituulivoima:
Tanskalaisvarustamo kasvattaa projektilasteja kuljettavien alustensa määrää 45:en kahdella aluksella, jotka toimitetaan vuonna 2026. Lisäksi varustamolla on optio vielä kahteen alukseen vuodelle 2027. Alukset kuljettavat merituulivoimaloiden osia ja kappaletavaraa: https://splash247.com/norden-boosting-project-cargo-business-with-up-to-four-ships/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 15.1.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Göteborgin satama on sopinut Wallenius Wilhelmsenin kanssa sataman ajoneuvo- ja roro-terminaalin operoinnista. Sopimus alkaa vuoden 2026 helmikuussa ja antaa 12-vuotisen toimiluvan. Terminaalilla on kaksi laituripaikkaa, 240’000 m² terminaalitilaa, rautatieyhteys ja tarkastusrakenteet. Vuonna 2023 satama käsitteli 267’000 uutta ajoneuvoa, joka on 37 % Ruotsin markkinoista: https://www.sjofartstidningen.se/wallenius-wilhelmsen-tar-over-terminal-i-goteborg/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Alusten autonomiset toiminnot voivat tehostaa toimitusketjuja, vähentää inhimillisiä virheitä ja optimoida reittivalintoja. Autonomia ei tarkoita ihmisen vuorovaikutuksen poistumista vaan merenkulkijan tehtävien muuttumista ja vaatimusta uudenlaisesta osaamisesta. IMO kehittää paraikaa uutta koodia, jonka odotetaan tulevan vapaaehtoisena voimaan vuonna 2026. Yksi iso haaste on vakuuttaminen, joka uudenlaista konseptia aina kohtaa. Toinen on rahtaussopimusten muuttaminen sellaisiksi, että halutut tavoitteet saavutetaan: https://www.hellenicshippingnews.com/are-autonomous-ships-the-future-of-maritime-shipping-for-supply-chains/
Sanotaan, etteivät suunnitelmat kestä todellisuuden kohtaamista, mutta telakat ovat havainneet, että aliurakoitsijoiden sitouttaminen kannattaa. Varsinainen laivanrakennus koetaan helposti siksi osaksi uudisrakennusta, jossa säästöt tulee saavuttaa ja saada kustannukset vedettyä minimiin. Kannattaako se: https://splash247.com/lowest-bid-wins-its-the-least-sustainable-way-of-building-a-ship/
Baltimoressa siltaan törmännyt konttialus on saatu korjattua Kiinassa 10 päivää aikataulusta edellä: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/baltimore-bridge-disaster-ship-dali-completes-repairs-in-china
Turkki tarjoaa venäläisille luksusjahdeille suojapaikan välttää pakotteita ja huoltaa aluksia. Lisäksi telakat voivat kokonaan uudistaa ne: https://www.maritime-executive.com/article/turkey-sees-opportunity-in-sanctioned-russian-yacht-market
Lloyd’s Register on myöntänyt periaatehyväksynnän korealaistelakan suurelle tyhjiöeristetylle nestemäisen vedyn säiliöjärjestelmälle: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-awards-aip-for-worlds-first-vacuum-insulated-large-scale-liquid-hydrogen-tank-system/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Polttoaineen ostajan tulee olla varuillaan ostaessaan polttoainetta. Ostajan tulee varmistaa polttoaineen viskositeetti, vaatimuksenmukaisuus, polttoaineproomujen tankkien käyttö, vaihtaminen tieliikennepolttoaineeseen sekä biopolttoaineen kylmänkestävyys ja LNG:n saatavuus Välimerellä: https://www.seatrade-maritime.com/bunkering/leading-bunker-trader-urges-caution-on-fuels
Wärtsilän projektipalveluliiketoiminnan kehittämisjohtaja haastattelussa. Hän avaa Wärtsilän keinoja auttaa varustamoita niiden alusten ja laivaston hiilineutraliuden saavuttamisessa: https://www.motorship.com/podcasts/w%C3%A4rtsil%C3%A4s-peter-hansten-discusses-the-companys-decarbonisation-pedigree/1499126.article
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
UK:n merenkulku- ja rannikkovartiostoviranomainen MCA varoittaa väärennetyistä luotsitikkaista. Sekä USA:n rannikkovartiosto että UK:n onnettomuustutkinta on löytänyt satoja väärennettyjä luotsitikkaita tarkastuksissaan: https://www.maritimejournal.com/industry-news/mca-warns-of-risk-to-life-counterfeit-pilot-ladders/1499136.article
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 2: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-1.4-1.10.pdf
Meklariraportti (xclisiv) viikolta 2: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/xclusiv-2025_01_13.pdf
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 2: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Bancosta-Weekly-2025-02.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 2: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Intermodal-Report-Week-02-2025.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
Kiinan, joka on maailman suurin raakaöljyn ostaja, tuonti putosi viime vuonna 2 %. Pudotus on ensimmäinen kahteen vuosikymmeneen ja johtui pääosin deflaatiopaineista ja liikenteen sähköistymisestä. Kiina toi viime vuonna 553,4 miljoonaa tonnia, joka vastaa yli 11 miljoonaa barrelia päivässä. Kiinan keskeisimmän jalostamoalueen jalostamot toimivat 53,66 % kapasiteetilla: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-crude-oil-imports-fall-in-2024-first-time-in-two-decades-outside-of-covid/
Vuonna 2024 raakaöljyn hintaan vaikuttivat konfliktit ja geopoliittiset jännitteet. Brent-viitelaadun hinta oli keskimäärin $80 barrelilta käyden alhaisimmillaan $70. Tälle vuodelle ennustetaan $70 – $85 barrelilta mutta siihen vaikuttaa merkittävästi OPEC:iin kuulumattomien maiden tuotanto sekä geopoliittiset tekijät: https://www.hellenicshippingnews.com/how-geopolitics-will-ripple-through-oil-prices-in-2025/
Venäjän presidentti sanoo USA:n uusien pakotteiden tuovan epävakautta maailman energiakauppaan: https://gcaptain.com/russia-says-new-us-energy-sanctions-will-destabilize-global-markets/
Kiinan kaupan ylijäämä oli viime vuonna lähes $1 biljoonaa. USA:n tulevan presidentin lupaamat lisätullit saattavat vaikuttaa merkittävästi tuon ylijäämän kehittymiseen. Ylijäämä USA:han putosi viime vuonna $361 miljardiin, EU:n ylijäämä oli lähes $250 miljardia: https://gcaptain.com/chinese-trade-surplus-soars-to-1-trillion-ahead-of-trump-return/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
EU-komission teknologiakomissaarin Suomen Henna Virkkusen mukaan Itämeren kaapelien katkomiset eivät voi olla vahinko: https://gcaptain.com/baltic-sea-cable-cuts-cant-be-accident-eu-tech-chief-says/
Pohjoismaat ja Baltian maat esittävät EU:lle venäläisen öljyn hintakaton tarkistamista alaspäin. Ruotsin ulkoministerin mukaan $10 alennus barrelilta, $60 -> $50, tarkoittaisi Venäjälle $17,9 miljardin menetystä sotakassassa: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/eu-countries-call-for-lowering-of-g7-price-cap-on-russian-oil/
Kolme venäläistä öljyä kuljettavaa säiliöalusta odottelee Kiinan itärannikon edustalla sen jälkeen, kun USA asetti niille pakotteet. Niillä on lastina yli kaksi miljoonaa barrelia öljyä, jotka ovat matkalla Shandongin provinssin jalostamoihin. Shandongin provinssi taas sulki satamansa USA:n pakotteiden alaisilta aluksilta: https://www.hellenicshippingnews.com/sanctioned-tankers-carrying-russian-oil-idle-off-chinas-coast/
Kiinan ja Intian jalostamot etsivät vaihtoehtoisia öljyntuottajia USA:n asetettua venäläisille tuottajille ja säiliöaluksille pakotteita. Vaikka Kiina ei hyväksy USA:n yksipuolisia pakotteita, ovat jalostamot hakeutuneet niiden öljynmyyjien luo, jotka eivät ole pakotelistoilla. Se on myös nostanut öljyn hintaa. Ajan myötä öljykaupan välikäsien määrä kasvaa ja kauppaa tehdään juaneissa: https://www.hellenicshippingnews.com/china-india-seek-new-supplies-as-us-sanctions-tighten-grip-on-russian-oil/
USA:n pakotteet kohdistuvat myös kahteen Venäjän arktisen öljyn kuljetukseen käyttämää öljykentän ja Murmanskin välillä sukkuloivaan jäävahvistettuun säiliöalukseen. Se voi johtaa siihen, että Venäjällä jää käsiin miljoonia barreleita myymätöntä öljyä: https://gcaptain.com/russias-arctic-oil-feels-the-chill-from-u-s-sanctions/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Suomen poliisi on asettanut yhdeksännen miehistönjäsenen matkustuskieltoon Eagle S -aluksella epäiltynä osallisuudesta tuhotyöhön ja tietoliikennerikokseen. Tutkimukset jatkuvat: https://www.maritime-executive.com/article/finland-bans-travel-for-ninth-crewmember-from-suspected-sabotage-vessel
Panaman merenkulkuviranomainen on ilmoittanut 68 Panamaan rekisteröidyn aluksen rekisteröinnin peruuttamisesta sen jälkeen, kun USA asetti niille pakotteita: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/panama-cancels-68-ship-registrations-after-uss-shadow-fleet-crackdown/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Ranskalainen luokituslaitos BV ja sveitsiläinen luokituslaitos neuvottelevat yhdistymisestä. Yhdessä ne muodostaisivat Euroopan suurimman testaus-, tarkastus- ja sertifiointipalveluja tarjoavan yrityksen: https://splash247.com/bureau-veritas-in-merger-discussions-with-swiss-rival/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
InterManager-järjestö vaatii merenkulkua osallistumaan kampanjaan, jossa tuodaan esille ongelma merenkulkijoiden kriminalisoinnista. Järjestö on huolissaan alusten miehistöjen lisääntyvästä ankarasta käsittelystä tietyissä osissa maailmaa. Se on keräämässä tilastoa kriminalisointitapauksista IMO:a ja merenkulkuyhteisöä varten. Sillä on tiedot 118 tapauksesta, joista 63 %:ssa aluksen päällikkö joutui vankilaan: https://www.hellenicshippingnews.com/intermanager-urges-shipping-industry-to-share-knowledge-as-it-collates-cases-of-seafarer-criminalisation/
NATO, Itämeren valtiot ja Taiwan aikovat panna kaapelinkatkojat kuriin: https://splash247.com/nato-baltic-states-and-taiwan-to-clamp-down-on-cable-cutters/
NATO aloittaa Baltic Sentry -operaation lisätäkseen sotilaallista läsnäoloaan Itämerellä ja parantaakseen liittokunnan jäsenten kykyä vastata hajottavaan toimintaan. Asiasta sovittiin Helsingin kokouksessa tällä viikolla. Operaatioon osallistuu mm. fregatteja ja sotilasilmavalvonnan lentokoneita: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/nato-launches-baltic-sentry-to-protect-baltic-sea-infrastructure/
Bulgarian varustamoyhdistyksestä tuli ECSA:n 22. jäsen vuoden vaihteessa: https://www.hellenicshippingnews.com/bulgarian-shipowners-association-joins-ecsa-membership/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
UK:n onnettomuustutkinta on tuonut vakavan huolensa egyptiläisten Punaisen meren sukellusalusten turvallisuudesta kolmen onnettomuuden jälkeen, joissa kahdessa tuli kuolonuhreja. Kuolonuhrit olivat sukeltamassa olleita turisteja: https://gcaptain.com/uk-issues-safety-warning-after-three-fatal-dive-boat-accidents-in-red-sea/
Kriisit ja merirosvous:
Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n merenkulkutoimisto IMB:n mukaan merirosvous ei lisääntynyt viime vuonna mutta miehistöjen kidnappaukset ovat kasvussa: https://www.maritime-executive.com/article/imb-piracy-declined-in-2024-but-seafarer-hostage-taking-is-on-the-rise
Gazan tulitauon odotetaan päättävän myös Punaisen meren kriisin. Tänä vuonna ei ole vielä ollut vahvistettuja huthien tekemiä iskuja kauppa-aluksia vastaan. Huthit ovat käyneet sen sijaan ohjustenvaihtoa Israelin kanssa, joka on yhdessä USA:n ja UK:n kanssa iskenyt ilmavoimilla huthi-kohteisiin. Analyytikot odottavat, että vasta ratkaisu Jemenin tilanteeseen varmistaisi turvallisen läpikulun alueella: https://splash247.com/gaza-truce-talks-spur-hope-for-resumption-of-red-sea-shipping/
Merenkulkuala on varovainen Gazan tulitauon suhteen sopimuksen täytäntöönpanon lähestyessä. Tulitaukosopimus on jaettu kolmeen vaiheeseen, joista kukin kestää 42 päivää. Kun tulitauko on kestänyt kuusi kuukautta, valtava jälleenrakennussuunnitelma pannaan täytäntöön seuraavien 3 – 5 vuoden aikana. Sen toimeenpanevat Egypti, Qatar ja YK. Punaisella merellä tulee ratkaista myös Jemenissä jo 14 kuukautta kaapattuna olleen aluksen kohtalo: https://splash247.com/shipping-cautious-as-gaza-ceasefire-agreement-nears/
Kiinalainen kalastusalus, joka joutui aseellisen ryöstön kohteeksi Somalian aluevesillä ja josta somalimerirosvot vaativat $10 miljoonan lunnaita, on vapautettu. Miten tämä tapahtui, ei ole kerrottu julkisuuteen: https://www.maritime-executive.com/article/china-wins-release-of-fishing-boat-held-off-somalia
Ukrainan sotilastiedustelun mukaan Syyrian uudet hallitsijat eivät laske venäläisiä Tartusin satamaan, jonne venäläiset ovat koonneet Syyriassa olevaa sotilaskalustoaan. Yksi Venäjän tukialuksista tarvitsee korjausta muttei ole saanut lupaa tulla satamaan sitä varten. Venäjän laivaston kuljetuskalusto päivystää Syyrian aluevesien ulkopuolella valmiina evakuoimaan tarvikkeet: https://www.maritime-executive.com/article/syria-s-new-rulers-may-block-russia-from-evacuating-naval-base
Venäjä väittää Ukrainan hyökänneen Venäjältä Turkin kautta Eurooppaan kaasu kuljettavan TurkStream-kaasuputken maapuolen komponentteja vastaan. Venäjän ilmapuolustus pudotti yhdeksän Ukrainan dronea ja kompressoriasema kärsi vain vähäisiä vaurioita. Kaasuputki jatkaa toimintaansa: https://www.maritime-executive.com/article/russia-claims-ukrainian-attack-on-turkstream-subsea-pipeline-system
Venezuelan presidentti haluaa isompien diktaattorien veroiseksi ja uhkaa vapauttaa Puerto Ricon USA:n alaisuudesta: https://www.maritime-executive.com/article/venezuela-s-maduro-threatens-to-invade-puerto-rico
Historian havinaa:
UK:n vesillä arvioidaan olevan n. 500´000 raivaamatonta räjähdettä, jotka ovat 1. ja 2. maailmansotien ajoilta. Ne aiheuttavat jatkuvasti ongelmia sekä kaupalliselle merenkululle, kalastukselle että offshore-toiminnalle: https://www.maritime-executive.com/article/shell-finds-unexploded-bomb-next-to-gas-pipeline-for-the-brent-field
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/