Mitä tarkoittaa termi?:
Drive-by-wire: https://en.wikipedia.org/wiki/Drive_by_wire
Semi-submersible platform: https://no.wikipedia.org/wiki/Halvt_nedsenkbar_plattform
Merenkulku yleinen:
Kymmenen kohtaa, jotka tulisi pitää mielessä merenkulun rahoituksessa: https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/10-key-factors-affecting-finance-across-maritime-industry
Kreikan merenkulun messuille on tunkua. Yli 2´000 näytteilleasettajaa 82 maasta ja odotettavissa 40´000 kävijää. Alusrekistereiden edustus on 16 lippuvaltiosta: https://www.hellenicshippingnews.com/posidonia-2024-venue-overflows-due-to-unprecedented-exhibitor-demand/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Miten säilyttää ammattitaitoinen henkilöstö aluksilla? Konsulttiyhtiön selvityksen mukaan varsinkin päällystöpula on ennätyksellisen korkea eikä helpotusta ole luvassa. Maailmanlaajuisesti pula päällystöstä nousi 9 %:in vuoden 2022 5 %:sta. Vanha tarvekolmikko (raha, yhteydenpito ja ruoka) eivät enää riitä vaan sellaiset tekijät kuin työolot, terveys ja hyvinvointi sekä uramahdollisuudet ovat nousseet yhtä tärkeiksi. Hyvä miehistö ei ole kustannus vaan sijoitus: https://splash247.com/how-to-keep-crew-content/
Yhä uudet hämärien varustamojen tekemät merenkulkijoiden hylkäämiset ovat lisääntyneet. Viranomaisilla ei ole nopeita keinoja puuttua tähän merenkulun yhteen synkimmistä ongelmista. Kymmenessä vuodessa tapausten määrä on noussut tusinasta viime vuoden 143 tapaukseen ja tänä vuonna tapauksia on jo yli 100: https://splash247.com/another-record-year-of-crew-abandonments-on-the-cards/
Hyväntekeväisyysjärjestö vaatii uusia toimia miehistöjen hylkäämisten hälyttävän kasvun vuoksi. Myös media on julkaissut asiaa valaisevia artikkeleita. Hylkäämisen taustalla ovat usein pienet varustamot, joiden varat loppuvat yllättävien menojen kohdatessa toimintaa. Niiden alukset ovat usein myös vanhoja ja huonosti hoidettuja. Järjestöllä on useita ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/calls-for-intervention-as-seafarer-abandonment-reaches-record-levels
Maailman tonnistosta vähemmän kuin 20 %:lla on joku muu omistaja kuin varustamo. Ongelmana on, ettei alus tuo omistajalle tarpeellista lisäarvoa. Omistajan tulisi keskittyä omaisuuden hallintaan ja varustamon alusten päivätoiminnan hoitamiseen, osapuolten tulisi erikoistua. Myös sääntöviidakko monimutkaistuu, niiden hallinta edellyttää erikoisosaamista ja koskee kaikkia osapuolia: https://splash247.com/how-to-impress-a-shipowner/
Tiktok-vaikuttaja tuottaa alustallaan tietoa poistaakseen mystiikkaa merenkulkijan elämän ympäriltä. Alustallaan hän kuvaa mm. päivää merenkulkijan työssä, mitä siitä maksetaan ja oman hytin siivoamista: https://gcaptain.com/tiktok-influencer-sheds-light-on-merchant-marine-life/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Uudet megamax-konttialukset (23´000 – 24´000 TEU) ylittävät kapasiteetiltaan jo 4 miljoonan TEU:n rajan. Raportin mukaan Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä nämä alukset ovat jo suurena enemmistönä: https://www.maritime-executive.com/article/container-shipping-megamax-class-hits-new-milestone-says-alphaliner
Energia ja raaka-aineet:
Gasumin LNG-polttoainealus siirtyy Tukholmasta Turkuun. Tukholman satamat irtisanoivat Gasumin sopimuksen, joka on ollut voimassa vuodesta 2013. Yhtenä syynä ruotsalaiset pitävät venäläistä LNG:tä: https://www.sjofartstidningen.se/seagas-flyttas-till-abo-avtal-uppsagt-i-stockholm/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Puoliksi upotettavaa lauttaa aiotaan käyttää merituulipuiston keskellä simpukankasvatukseen: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/semi-submersible-platform-for-new-fishing-technique/1494016.article
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Myimme kaiken – edessä 3,5 vuoden maailmanympäriristeily: https://www.euronews.com/travel/2024/05/28/we-sold-everything-meet-the-retired-couple-setting-sail-on-a-35-year-cruise-around-the-wor
Kolme risteilyvarustamoa myyvät risteilyjä alennuksella täyttääkseen vanhempien alustensa kapasiteetin: https://gcaptain.com/cruise-lines-offer-summer-discounts-as-ships-crowd-the-caribbean-alaska/
Offshore ja merituulivoima:
Subsea7 on solminut suuren sopimuksen brasilialaisyhtiön kanssa uuden öljykentän kehittämisestä. Sopimuksen arvo on 1,25 miljardia $: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/supermajor-subsea7-secures-petrobas-offshore-deal-worth-more-1-25bln/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Bulgaria, Romania ja Turkki aikovat yhdistää voimansa puhdistaakseen läntisen Mustan meren aluevedet venäläisistä miinoista. Operaatio käsittää talousvyöhykkeet, alue- ja sisävedet: https://www.seatrade-maritime.com/europe/black-sea-states-unite-clear-maritime-trade-routes
Autonomiset alukset yleistyvät Euroopan sisävesillä: https://www.sjofartstidningen.se/i-belgien-kors-pramfartyg-helt-autonomt/
Panaman kanava nostaa suurinta sallittua syväyttä etuajassa. Eilen tuli voimaan enimmäissyväys 13,7 m kaksi viikkoa etuajassa johtuen runsaista sateista. Toukokuun 16. päivänä päivittäisten läpikulkujen määrä panamax-suluissa nostettiin 24:än aiemmasta 17. Huomisesta lähtien neopanamax-suluissa läpikulkujen määrä nostetaan seitsemästä kahdeksaan: https://splash247.com/panama-canal-increases-vessel-draft-ahead-of-schedule/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Mielipidekirjoitus: ilmastonmuutoksen tuoma liikenteen lisäys arktisille vesille vaatii polaarikoodin uudistamista Kanadan napavesillä: https://www.maritime-executive.com/editorials/opinion-time-to-enforce-the-polar-code-in-canada-s-arctic-waters
Satamat ja terminaalit:
Kaksi kiinalaisyhtiötä ovat saaneet oikeudet rakentaa ja käyttää syväsatamaa Georgiassa. Sataman on tarkoitus kyetä käsittelemään 7 miljoonaa tonnia tavaraa ja 600´000 konttia. Investoinnin arvo on 600 miljoonaa $. Georgian hallitus pitää 51 % osakkeista hallussaan. Georgian kaksi muuta satamaa – Batumi ja Poti – ovat jo kapasiteettinsa äärirajoilla Kiinan liikenteen kasvaessa: https://splash247.com/chinese-to-develop-black-sea-port-in-georgia/
Kaikkien tuntema terminaalitrukkien valmistaja MAFI ryhtyy yhteistyöhön laitevalmistajan kanssa jälkiasentaakseen trukkeihin sähköiset ohjaimet: https://www.worldcargonews.com/news/2024/05/mafi-joins-hands-with-arnold-nextg/
Ruotsalaissatama aikoo asentaa terminaalitrukkeihinsa koeluontoisesti autonomista teknologiaa: https://www.worldcargonews.com/ports-terminals/2024/05/helsingborg-to-test-autonomous-tractor/
Singaporen satama ottaa käyttöön jo kerran käytöstäpoistettuja satamanosia helpottamaan äkillisesti syntynyttä konttiruuhkaa: https://www.seatrade-maritime.com/ports/singapore-port-reactivating-mothballed-berths-fight-congestion
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Merenkulun monimutkaiset päästönhallintatoimet vaativat alusten autonomisten toimintojen lisäämistä: https://www.hellenicshippingnews.com/autonomy-will-advance-maritime-decarbonization/
Norjalaislauttoihin autonomiset navigointijärjestelmät, kun ne otetaan käyttöön vuonna 2026. Asennukset tapahtuvat asteittain vuoteen 2028 mennessä: https://www.maritimejournal.com/vessels/autonomous-navigation-ordered-for-norway-ferries/1494029.article
Uudisrakennustilaukset hidastuvat, kun vanhan tavaran kauppa käy: https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-orders-slow-down-as-sp-deals-accelerate/
Irtolastialusten uudisrakennushinnat ovat lähes 6 % nousussa alkuvuodesta. Syitä ovat mm. kasvanut kysyntä, korkea teräksen hinta ja telakkakustannukset: https://www.hellenicshippingnews.com/bulker-newbuilding-values-at-15-year-high-values-for-newbuild-vessels-of-180000-dwt-up-by-c-5-45-from-usd-66-09-mil-to-usd-69-63-mil/
Alfa Lavalilta uusi malli painolastivesien käsittelyyn: https://www.hellenicshippingnews.com/introducing-alfa-laval-pureballast-3-ultra-a-new-era-in-ballast-water-management/
Maaefektialus (wing-in-ground-effect, WIG) on saanut Lloyd´s Registerin hyväksynnän ja usalaisyhtiö aloittaa niiden valmistamisen. Alus on 12-paikkainen ja ensimmäinen versio on tarkoitus saada koekäyttöön tänä vuonna: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/all-electric-passenger-vessel-seaglider-to-fly-after-lr-certification/
USA:n finanssivalvonta on ottanut jälleen kantaa valtion laivanrakennushankkeiden toimintaan. Sekä rannikkovartioston polaarimurtajan että laivaston fregattien rakentaminen aloitettiin ennen kuin suunnitelmat olivat valmiina. Kummankin hankkeen alukset ovat kasvaneet kooltaan suuremmiksi alkuperäisestä: https://gcaptain.com/navy-frigate-and-coast-guard-polar-icebreaker-face-similar-design-challenges/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Suomalainen Norsepower, joka on maailman markkinajohtaja mekaanisissa purjeratkaisuissa, on esitellyt DNV:n hyväksymän vallankumouksellisen laskentamenetelmän. Yhtiön laskentamenetelmä laskee tarkasti roottoripurjeen tehokkuuden, joka helpottaa aluksen vaatimuksenmukaisuutta IMO:n säädöksiin ja laskee telakoiden, varustamoiden ja alusten omistajien liiketoimintariskiä. Laskentamalli poistaa monimutkaiset kokeilut ja yksinkertaistaa arviointimenettelyä: https://www.hellenicshippingnews.com/easier-eedi-process-dnv-validates-norsepowers-new-eedi-eexi-calculation-method/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Johtava merenkulun tekoälyvalmistaja on julkaissut uuden riskienhallintasovelluksen, jolla käyttäjä voi itsenäisesti määritellä ja muotoilla riskejä ja käytösmalleja omien tarpeidensa mukaisesti: https://www.hellenicshippingnews.com/windward-launches-organization-defined-risk-setting-a-new-standard-of-risk-management-with-automated-configurable-parameters/
Startup-yritys käyttää tekoälyä ja autonomista alusta merenmittaukseen satamissa keräten nopeasti tietoa liettymisestä ja mataloitumisesta: https://www.freightwaves.com/news/startup-mythosai-surveys-seabed-in-ports-to-improve-shipping-efficiency
Muu logistiikka, koulutus:
USA:ssa kakofonia lisääntyy, kun hätä lainsuojaaman kotimaan liikenteen ja sotilaskuljetusten säilyttämiseksi lisääntyy: https://gcaptain.com/yorktown-institute-calls-for-new-merchant-marine-war-college-and-maritime-policy-overhaul/
Usalainen rahtilentoyhtiö ja Amazon purkavat yhteistyönsä. Rahtilentoyhtiö siirtyy palvelemaan suurten kiinalaisten verkkokauppayhtiöiden tavarakuljetuksia. Artikkeli kuvaa hyvin lentorahtikuljetusten suuruutta: https://www.freightwaves.com/news/atlas-air-to-end-amazon-flights-focus-on-international-customers
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Aikuisten ihmisten kouluttautumista ja ammatinvaihtoa ei Suomessa kannata tai tarvitse tukea. Lait kumotaan: https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/aikuiskoulutustuki-ammattitutkintostipendi-ja-vuorotteluvapaa-lakkautetaan
IMO hyväksyy filippiiniläismerenkulkijat valkoiselle listalleen. Filippiiniläiset muodostivat viime vuonna n. 30 % maailman merillä toimivasta työvoimasta yhteensä 570´959 merenkulkijaa. Nousua on 16 % edellisestä vuodesta kohdistuen erityisesti matkustaja-aluksiin. Merenkulkijat tulouttavat Filippiineille vuosittain keskimäärin 6,5 miljardia $ ansioitaan: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/dmw-lauds-filipino-seafarers-inclusion-on-imo-whitelist/
Tyynen meren saarivaltiot ovat tosissaan kirjelmöidessään IMO:lle ilmastonmuutoksen torjunnasta: https://www.hellenicshippingnews.com/pacific-nations-drive-high-ambition-climate-action-at-imo/
Eurooppalaiset merivoimat työskentelevät yhdessä merenkulkualan kanssa yleisenä yhteyspisteenä avustaen merenkulun turvallisuusuhissa EUNAVFOR´n ATALANTA- ja ASPIDES-operaatioiden kautta: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/eu-forces-committed-keeping-sealanes-open-against-security-threats
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Huthit ovat kiihdyttäneet hyökkäyksiään saatuaan uusia iranilaisten suunnittelemia ohjuksia: https://www.maritime-executive.com/article/houthis-armed-with-new-iranian-designed-missile-as-attacks-increase
USA ja UK ovat iskeneet kolmeentoista huthikohteeseen Jemenissä. Kohteina olivat mm. lähetysalustat, komentopisteet, maanalaiset tilat ja huthialus: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-and-uk-forces-hit-back-after-houthi-attacks
Pakotteet:
Pakotteiden kääntöpuoli. Kasvava säiliöalusten varjolaivasto, joka kuljettaa iranilaista, venezuelalaista ja venäläistä öljyä, käyttää polttoaineena halvinta käytettävissä olevaa polttoainetta. Näin se tekee turhaksi merenkulkualan pyrkimykset puhtaaseen merenkulkuun. Ne eivät myöskään ole välttämättä vakuutettuja asianmukaisesti: https://www.hellenicshippingnews.com/growing-armada-shipping-sanctioned-oil-burns-dirty-fuel-in-a-setback-for-clean-up-efforts/
EU komissio aikoo vaatia pakotteiden asettamista yhdelle keskeiselle pimeän laivaston merivakuuttajalle, moskovalaiselle Ingosttrakh-yhtiölle. Kyseisen yhtiön vakuutukset ovat ns. toisen asteen vakuutuksia, joissa rantavaltiot saattavat jäädä ilman korvauksia mahdollisissa öljypäästötapauksissa. Uhkaa lisää alusten korkea ikä niiden lähestyessä tai ollessa jo yli romutusiän: https://www.maritime-executive.com/article/europe-considers-sanctioning-dark-tanker-fleet-s-russian-insurer
Venäjä kritisoi USA:n pakotetoimia venäläisen öljyn kuljettamiseen käytettävää varjolaivastoa vastaan pitäen sitä laittomana kauppasotana: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-calls-us-moves-against-russia-china-trade-and-oil-tankers-unacceptable/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Kiinan viranomaiset eivät ole tähän mennessä auttaneet Viroa Suomenlahden kaasuputki- ja kaapelirikoissa. Todisteet osoittavat kohti kiinalaisalusta, joka oli alueella tapahtuma-aikaan ja jonka ankkuri havaittiin puuttuvan. Alus on täältä lähdön jälkeen maannut Tianjinissa ankkurissa. Suomi ja Viro tekivät diplomaattiteitse virka-apupyynnön Kiinaan, johon Viro ei ole tähän mennessä saanut vastausta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-ignores-estonias-6-month-old-plea-for-cooperation-in-subsea-cable-investigation/
Tyynen meren satamavaltiotarkastajilla menossa kampanja-aika: https://www.hellenicshippingnews.com/port-state-control-be-prepared-for-new-campaigns-and-restrictions/
Varsinkin Kiinan viranomaiset ottavat tarkan syynin käyttöön: https://splash247.com/chinas-maritime-safety-administration-details-vessel-crackdown/
USA:n viranomaiset ovat takavarikoineet itäisellä Tyynellä merellä kahdeksassa eri takavarikossa yli 15 tonnia kokaiinia arvoltaan n. 468 miljoonaa $: https://shippingtelegraph.com/port-news/more-than-33768-pounds-of-cocaine-468m-worth-offloaded-in-san-diego/
USA:n tekninen korkeakoulu aloittaa selvitystyön vastaavien siltojen kuin Baltimoren sortunut silta tutkimiseksi. USA:ssa on tapahtunut 17 siltasortumaa vuosien 1960 ja 2011 välillä ja aluskokojen ja -liikenteen kasvaessa vaara kasvaa: https://www.maritime-executive.com/article/johns-hopkins-starts-large-scale-study-of-bridge-strike-risks
UK:n oikeusistuin on antanut pidätysmääräyksen syyrialaisesta varustamon johtajasta määrättyään hänelle 18 kuukautta vankeutta valehtelusta oikeudessa. Rahoitusyhtiö haastoi henkilön oikeuteen vaatien kahden irtolastialuksen ostoa varten lainatun rahasumman palautusta sen jälkeen, kun henkilö joutui pakotteiden alaiseksi yhteistyöstä Iranin ja huthien kanssa: https://splash247.com/uk-court-hands-jail-term-to-syrian-shipowner/
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Kansainvälisen merivahingonlaskijoiden liiton puheenjohtaja otti avauspuheenvuorossaan esille menossa olevan merenkulun tilanteen monimutkaisuuden. Venäjän ja Ukrainan sota tuli merenkululle ja sotavaaravakuuttajille yllätyksenä. Perinteinen sotavaaravakuutus on varautunut sodan aiheuttamien jälkivaikutusten korvaamiseen mutta aktiivinen sotatila on uudenlainen tilanne: https://gcaptain.com/war-risk-insurance-challenges-in-the-wake-of-russia-ukraine-war/
Merivakuutusyhtiön mukaan merenkulun uhat muuttuvat odottamatonta vauhtia. Gazan sodan vuoksi Punaisella merellä jo yli 150 alusta vastaan on hyökätty, Ukrainan sodan myötä Venäjän varjolaivasto on kasvanut 600 ja 1´400 aluksen välille: https://www.freightwaves.com/news/marine-insurer-risks-to-maritime-industry-changing-at-unprecedented-speed
Järjestöt:
OPEC+ valmistelee monimutkaista sopimusta, jolla tuotantorajoituksia jatkettaisiin vuoteen 2025 saakka. Tuotantokatkokset ovat jatkuneet vuodesta 2022 lähtien: https://gcaptain.com/opec-working-on-complex-deal-to-extend-production-cuts-into-2025-sources-say/
Onnettomuudet:
Konttialuksella oli öljyvuoto Panaman kanavan sulussa. Vuodon syytä ei ole raportoitu mutta puhdistus kesti koko päivän ja sulku oli sen ja seuraavan päivän poissa käytöstä: https://www.maritime-executive.com/article/panama-canal-completes-clean-up-from-msc-boxship-oil-spill
Romutus:
Romutettavan tonniston vähyys on edelleen ongelma aluskierrättäjille: https://www.hellenicshippingnews.com/lack-of-tonnage-still-an-issue-for-ship-recyclers/
Ympäristö:
Oliko rikkipäästörajoitusten tulos huonompi kuin odotettiin? Oliko tulos päinvastainen kuin haluttiin vai onko tulkinta tarkoitushakuinen: https://www.maritime-executive.com/article/study-shipping-s-sulfur-cut-caused-worldwide-heat-wave
Historian havinaa:
Usalainen miljardööri suunnittelee sukellusta Titanicin hylylle vuosi siitä, kun edellinen yritys päättyi katastrofiin ja viiden henkilön kuolemaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-billionaire-plans-deep-sea-expedition-to-titanic-wreck-a-year-after-oceangate-tragedy/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd’s List https://lloydslist.com/
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/