Merenkulun uutisia 3.6.2024: merenkulku muutoksessa, miten merenkulkijat pystyvät vastaamaan, konttiliikenteen aikataulut, handysize säiliöalukset vanhenevat käsiin, jäätalvi ohi Perämerellä, maasähkö, polaarimurtajan digimalli, kyberturvallisuussovelluksia, jos Punaisen meren kriisi loppuu nopeasti, minne saa ankkuroida, öljyn tuotantorajoitukset jatkuvat, onnettomuusraportteja, kuumaa Meksikonlahdella jo nyt, Normandian maihinnousun 80-vuotispäivä lähestyy.

Mitä tarkoittaa termi?:

Bank effect: https://en.wikipedia.org/wiki/Bank_effect

ESI (Environmental Ship Index): https://www.seatrade-maritime.com/ports/esi-shipping-industry-standard-evolves

OTESAT MARITEL: https://www.otesat-maritel.com/

Merenkulku yleinen:

Podcast: toukokuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-minutes-news-roundup-may-2024

Suhteellisen pitkän ja vakaan aikakauden jälkeen merenkulku on kohdannut uuden todellisuuden. Kiinan kypsyminen taloudellisena ja poliittisena jättiläisenä, kaupparyhmittymien synty ja lähialuemerenkulun lisääntyminen muokkaavat merenkulun kuvaa. Merenkulun taloustieteilijä kuvaa merenkulkualan matkaa kohti käännepistettä: https://www.hellenicshippingnews.com/shippings-new-reality/

Viime vuosina sijoittajien muuttuvat näkemykset, mihin kannattaa sijoittaa, ovat ohjanneet uudisrakennusten tilaamista ja muutos jatkuu. Artikkelissa avataan, mihin suuntaan uudisrakennustilaukset ovat menossa ja mistä nämä muutokset johtuvat? Geopoliittisten jännitteiden lisäksi päästörajoitukset ovat luoneet oman palapelinsä: https://www.hellenicshippingnews.com/investors-changing-preferences-for-new-ships/

Merenkulku on Tanskan suurin vientituote. Viime vuosi löi kaikki ennätykset. Kööpenhaminasta on tullut merenkulun keskus kestävämpään kehitykseen: https://www.sjofartstidningen.se/danmark-vill-leda-omstallningen/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Miten merenkulku kykenee säilyttämään ammattitaitoisen työvoiman, kun ei ole 100 %:sta varmuutta, miltä tulevaisuuden alus näyttää? Merenkulku ja teknologia ovat aina olleet muutoksessa. Nykyinen muutosnopeus vaatii jatkuvaa osaamisen päivittämistä sekä digitalisaation ja hiilineutraaliuden mukanaan tuomien vaatimusten jatkuvaa soveltamista. Ovatko merenkulkijat valmiita uusien teknologioiden ja vaihtoehtoisten polttoaineiden tuomiin haasteisiin: https://splash247.com/tomorrows-seafarer-today/

UK:n laivaston tukialusyksikön päällystö ryhtyy työtaistelutoimiin palkkariidan vuoksi. Kyse on vuonna 2010 tehdyn 30 % palkkaleikkauksen nostamisesta takaisin normaalitasolle ja inflaation huomioimisesta. Yksikön henkilöstö on siviilejä, sitä varustaa puolustusministeriö ja se tuottaa logistiikkapalveluja kuninkaalliselle laivastolle ja muille aselajeille: https://gcaptain.com/royal-fleet-auxiliary-officers-to-begin-industrial-action-over-pay-dispute/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Vuositasolla maailman kontti-indeksi on noussut 151 %: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-up-151-on-a-yearly-basis/

Satamien ruuhkautuessa heikkenee konttivarustamoiden aikataulujen pitävyys. Kolmentoista suurimman konttivarustamon paras aikataulupitävyys oli 59 % kiinalaisvarustamolla. Heikoin oli israelilaisvarustamolla 44 %: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-line-schedule-reliability-falls-back-january-lows

Energia ja raaka-aineet:

Säiliöalusraportti 31.5.2024: raakaöljy- ja tuotesäiliöalukset: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/05/Affinity-Tanker-Weekly-31.05.2024-HSN.pdf

Kokoluokan 32´000 – 42´000 DWT säiliöalusten tulevaisuus on murskaava. Vuosia jatkuneiden ali-investointien seurauksena kalusto vanhenee. Ukrainan sodan johdosta kysyntä on alkanut Euroopassa elpyä mutta 74 % aluksista on nyt yli 15 vuotta vanhoja ja 29 % on yli 20 vuotta vanhoja. Mikäli uudisrakennuksia ei tule nykyistä enempää, on vuonna 2028 n. 70% aluksista yli 20 vuotta vanhoja. Tilauksessa on nyt 13 alusta: https://www.hellenicshippingnews.com/the-case-for-handy-tankers/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Venäjän huonot sato-odotukset (- 13%) ja Intian toimet lisätä huomattavasti vehnän tuontia voivat sekoittaa maailmanmarkkinat pahasti: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-india-set-to-spark-major-swing-in-global-wheat-balance/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Risteilyalus Viking Sky saapui lauantaina ja Viking Neptune tulee tiistaina ensi käynneilleen Maarianhaminaan. Viking Skyn haverista Norjan rannikon edustalla vuonna 2019 on myös kertomus: https://www.sjofart.ax/nyheter/viking-sky-pa-forsta-alandsbesoket/

Carnival Corporationin pandemia-aikaan Kreikkaan ja Kiinaan myymät kaksi risteilyalusta aloittavat risteilyt uusilla omistajilla: https://maritime-executive.com/article/carnival-corp-castoffs-find-new-lives-in-cruising-in-greece-and-china

Offshore ja merituulivoima:

Into merituulivoimaloiden rakentamisessa uhkaa hiipua varsinkin kelluvien voimaloiden osalta. Lontoolainen energiakonsultti arvioi, että Euroopassa saadaan käyttöön vain 0,5 – 2 GW vuoteen 2030 ja 8 GW vuoteen 2040 mennessä kelluvista voimaloista. Suurimmat syyt ovat inflaatio ja resurssipula kuten sopivien tukialusten puute, rahoituksen saaminen, rajoitetut vakuutusmahdollisuudet, epäselvät talousvyöhykerajat ja pula vuokra-ajoista: https://maritime-executive.com/article/floating-offshore-wind-targets-to-be-missed-as-realism-hits-industy

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäänmurtokausi on virallisesti päättynyt, kun Otso palasi kotisatamaan. Operointipäiviä tuli 921, joka on keskivertotalvea enemmän: https://www.linkedin.com/posts/paavokojonen_j%C3%A4%C3%A4nmurtokausi-20232024-p%C3%A4%C3%A4ttyi-31-toukokuuta-activity-7202394898526793728-CRFC

Koillis-Grönlannissa on vielä talvi. Tässä DAS-risteilijä lähestyy paikallista kylää. Ei saavuta aivan kaikkien hyväksyntää kestämättömänä ja vastuuttomana turismin suosimisena: https://www.linkedin.com/posts/sigur%C3%B0ur-j%C3%B3nsson-81395541_unheard-of-before-a-cruise-ship-entering-ugcPost-7202183098283835392-QuNl

Satamat ja terminaalit:

EU-sääntely ohjaa merenkulkua maasähkön käyttöön ja siihen tarvitaan infrastruktuuria satamissa. Maasähkön käyttö lasketaan mukaan FuelEU Maritime vaatimuksiin, erityisesti tämä koskee kontti- ja matkustajaliikennettä. EU:n on vuoteen 2030 mennessä kolminkertaistettava kapasiteettinsa 51 satamassa 15 jäsenmaassa. Pelkästään kontti- ja matkustaja-alukset tarvitsevat n. 5,6 GW kapasiteettia. EU:n arvion mukaan tarvitaan n. 7,4 miljardia € tavoitteen saavuttamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-rules-drive-marine-demand-for-shoreside-power-infrastructure-needed/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Kanadan uuden polaarimurtajan digitaalinen malli on julkaistu. Suunnittelusta on 70 % valmiina ja terästä aletaan leikkaamaan loppuvuodesta. Kanadan suurin polaarimurtaja on 60 vuotta vanha ja sen käyttö lopetetaan. Sen jääluokka on PC4, kun uuden on PC2 ja toimintakyky – 50 ᵒC: https://www.marinelog.com/shipbuilding/seaspan-shipyards-unveils-digital-model-of-canadas-heavy-polar-icebreaker/

Etelä-Korean suurin varustamo, autonomisten navigointisovellusten toimittaja ja usalainen luokituslaitos ovat yhdistäneet voimansa ottaa käyttöön ja tarkistaa autonomisen navigointijärjestelmän polttoainetta säästävät ominaisuudet kahdella aluksella: https://www.hellenicshippingnews.com/hmm-avikus-and-american-bureau-of-shipping-abs-partner-to-validate-fuel-saving-autonomous-navigation-technology/

Usalainen luokituslaitos, eteläkorealainen telakkayhtiö, 3D tulostinvalmistaja ja digitaalisen kirjaston kehittäjä ovat perustaneet konsortion, joka tukee liikkeellä olevan kauppa-aluksen nopeaa ylläpitoa, korjausta ja operointia keskittyen metallimateriaaleihin. Tarkoituksena on luoda kehykset ja menettelytapa, jolla arvioidaan merellä tehtyjen varaosien hyväksyttävyys: https://www.hellenicshippingnews.com/abs-and-hd-hyundai-heavy-industries-sign-jdp-to-advance-3d-printing/

Kiinan telakat saivat alkuvuodesta yli puolet enemmän tilauksia kuin viime vuonna vastaavaan aikaan: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/chinese-shipyards-see-59-growth-newbuilding-orders-q1

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Miten sähköisten ajoneuvojen markkinat vaikuttavat öljyn kysyntään? Viime vuonna sähköisten ajoneuvojen osuus oli yli 20 maassa n. 5 %. Ajoneuvokannan sähköistyminen on hyvällä tiellä Kiinassa ja Länsi-Euroopassa, kun taas Intia on vasta alussa. Mutta erityisesti moottoripyörillä ja sähköskoottereilla on yllättävän suuri merkitys nykyiseen öljynkäyttöön johtuen niiden nopeasta sähköistymisestä ja lyhyestä elinkaaresta:  https://www.hellenicshippingnews.com/electric-vehicles-affect-global-oil-demand/

Kiina painaa eteenpäin kehittäessään täyssähköistä propulsiota aluksille. Tällä hetkellä tilauksessa on neljä täyssähköistä konttialusta, joista kaksi 700 TEU:ta ja kaksi 740 TEU:ta. Alukset on tarkoitettu lähiliikenteeseen jakelutehtäviin: https://maritime-executive.com/article/chinese-coastal-carrier-orders-largest-pure-electric-containerships

Japanilaisvarustamo aikoo jälkiasentaa aluksiinsa useita erilaisia tuuliavusteisia järjestelmiä onnistuneen kokeilun jälkeen. Mukana on myös Norsepowerin roottoripurjeet: https://maritime-executive.com/article/mol-to-expand-wind-assisted-propulsion-after-validation-on-first-vessel

Konttivarustamo korvaa polttoainelisämaksunsa uudella yhdistetyllä fossiilivapausmaksulla (FFF), joka korvaa aiemmat polttoainetarkistusmaksun (BAF) ja matalarikkisyysmaksun (LSS). Muutos tulee voimaan heinäkuun alusta tai kun vanhat sopimukset päättyvät: https://splash247.com/maersk-debuts-the-fff/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Grimaldi Group selvittää yhdessä Euroopan avaruusvirasto ESA:n kanssa mahdollisuutta käyttää satelliittiteknologiaa apuna suurten autonkuljetusalusten laituriintulossa. Teknologian odotetaan parantavan tehokkuutta, turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä satamaohjailussa ja olevan askel kohti autonomista merenkulkua: https://maritime-executive.com/article/grimaldi-launches-second-study-for-automated-berthing-using-satellites

Telekommunikaatioyritys on saanut luokituslaitoksen vaatimuksenmukaisuushyväksynnän kahdelle kyberturvallisuussovellukselle käytettäväksi alusten laitteissa ja järjestelmissä: https://www.hellenicshippingnews.com/otesat-maritel-receives-type-approval-certificates/

Internet-katkokset kuvaavat harvojen ja viallisten vedenalaisten kaapelien vaikutuksia Afrikassa: https://www.maritime-executive.com/article/internet-outages-highlight-africa-s-few-and-faulty-subsea-cables

Sherlock Holmes´n mukaan ”on kohtalokas virhe, jos tekee päätelmiä ennen kuin on tietoa”. Monimutkainen ja dynaaminen merenkulku tarvitsee enemmän kuin kunnianhimoa saavuttaakseen hiilineutraaliustavoitteensa. Se tarvitsee vankkaa ja analysoitua tietoa päätöksentekoon: https://www.maritime-executive.com/editorials/is-data-the-key-to-efficiency-technology-adoption

Kaapelinlasku merellä vaatii erikoisaluksen. Kaapeleilla siirretään tietoa ja energiaa sekä viestitään. Esittelyssä 10 alansa huipputuotetta: https://www.marineinsight.com/types-of-ships/top-cable-laying-ships-in-the-world/

Maailmankauppa ja -politiikka:

Saudi-Arabia myy öljy-yhtiönsä osakkeita rahoittaakseen talouselämänsä monipuolistamisen. OPEC+ kokouksen lopputuloksella rajoitusten kohtalosta on merkitystä yhtiön osakkeiden hintaan, vaikka saudit kieltävätkin asioilla olevan yhteyttä toisiinsa: https://www.hellenicshippingnews.com/saudi-arabia-to-sell-more-aramco-shares-as-opec-ministers-meet/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Merenkulun kasvihuonekaasumaksu sai IMO:n maaliskuun kokouksessa jäsenmaiden enemmistön kannatuksen. IMO toimii konsensus-periaatteella mutta puheenjohtajalla on toimivalta hylätä vastustelijat, jos suuri enemmistö jäsenmaista ovat päätöksen takana. Merenkulku on tällä hetkellä 10 saastuttavimman ”maan” joukossa mutta tavoite on vähentää päästöjä 20 / 30 % vuoteen 2030 mennessä ja päästä noin suunnilleen 0-päästöiseksi vuoteen 2050 mennessä. Mitä se tarkoittaa: https://www.maritime-executive.com/editorials/shipping-industry-may-create-the-very-first-global-carbon-levy

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Huthit sanovat USA:n ja UK:n viimeisimmän iskun olleen tuhoisimman sitten tammikuun. Iskussa, joka kohdistui 13 kohteeseen Jemenissä, kuoli 16 henkeä. Punaisen meren kriisin vuoksi alukset kiertävät Afrikan mannerta, joka on johtanut rahtihintojen jyrkkään nousuun:  https://gcaptain.com/houthis-say-us-and-uk-carried-out-deadliest-strike-yet-on-yemen/

Huthit väittävät tehneensä kuusi hyökkäystä Punaisella merellä ja Adeninlahdella. Hyökkäysten kohteena on ollut kaksi USA:n laivaston alusta ja neljä rahtialusta. Millekään sotilas- tai siviilialukselle ei ole ilmoitettu tulleen vahinkoja ja loukkaantuneita:  https://www.maritime-executive.com/article/houthi-rebels-claim-a-second-strike-on-carrier-uss-eisenhower

Kolumni: ”mä en ala” sanoi Matti Näsä. Kolumni tarkastelee nykymerenkulkua ja sen nopeita muutoksia erityisesti Punaisen meren näkökulmasta. Miten sen nopea loppuminen vaikuttaisi merenkulkuun? Olisivatko kaikki tyyten tyytyväisiä, jos Biden saisi rauhan aikaan Gazaan? Loppuisivatko huthien hyökkäykset vaikka perusteet poistuisivatkin: https://splash247.com/what-happens-when-the-houthis-stop-shooting/

Kiina ja USA sanasotasilla Singaporen meripuolustuspäivillä Etelä-Kiinan meren tilanteesta: https://gcaptain.com/conflicting-us-china-defense-strategies-dominate-singapore-forum/

Pakotteet:

Miten Venäjä-pakotteet vaikuttavat maailman metallin tuotantoon, kaivostoimintaan ja hiilimarkkinoihin: https://www.hellenicshippingnews.com/how-do-western-sanctions-on-russia-impact-the-global-metals-mining-and-coal-markets/

Vakuutusyhtiö on havainnut lannoitelastien alkuperätodistusten vääräntämisen lisääntyneen Venäjän satamista vietävillä lasteilla. Lannoitteet ovat usein alunperin Valko-Venäjältä ja näin ollen pakotteiden alaisia. Vakuutusyhtiö esittää erityistä huolellisuutta alkuperän varmistamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/falsified-fertiliser-documents-a-concerning-trend/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Tarkista, minne saat ankkuroida! Paitsi, että ankkurointi voi vahingoittaa merenpohjan infrastruktuuria, kannattaa tarkistaa kenen aluevesille ankkuroi ja onko se luvallista? Esimerkkitapauksessa säiliöalus pysäytettiin 8 kuukaudeksi, kunnes päällikkö sai tuomion, jonka jälkeen alus vapautettiin ja kiistely maksajasta saattoi alkaa: https://www.hellenicshippingnews.com/double-check-where-you-can-anchor-lessons-from-the-afra-oak-decision/

Eläkkeellä oleva, palkittu 4 tähden usalaisamiraali on pidätetty yhdessä kahden liikekumppaninsa kanssa syytettynä lahjonnasta. Amiraali voi saada enintään 30 vuoden ja liikekumppanit enintään 20 vuoden vankeustuomiot. Syytteen mukaan amiraali hankki virassa ollessaan liikekumppaniensa yritykseltä palveluja, väärensi useita asiakirjoja sekä aloitti työskentelyn liikekumppaniensa yrityksessä 500´000 $ vuosipalkalla ja 100´000 osakkeen optiolla:  https://maritime-executive.com/article/retired-u-s-navy-admiral-arrested-in-alleged-bribery-scheme

Maailmanpankin investointien riitalautakunta on sopinut toimivansa välittäjänä tapauksessa Uruguayn valtio vastaan Montevideon sataman pääoperaattorin osakkeenomistajat. Riitalautakunnan odotetaan osoittavan välimiestuomioistuimen, joka ratkaisee riidan konttien siirto-oikeudesta satamassa: https://maritime-executive.com/article/dispute-over-containers-in-uruguay-s-montevideo-port-goes-to-arbitration

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Japanilaisluokituslaitos on julkaissut ohjeensa aluksille, jotka käyttävät vaihtoehtoisia polttoaineita (painos 3.0): https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-releases-guidelines-for-ships-using-alternative-fuels-edition-3-0-adding-safety-requirements-for-hydrogen-fueled-ships/

Järjestöt:

INTERCARGO – kuivalastivarustamoiden liitto – piti kokouksensa Tokiossa. Asialistalla olivat mm. laatu, kestävä kehitys, kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen ja erityisesti CII-luokitusjärjestelmä: https://www.hellenicshippingnews.com/at-intercargo-meetings-in-tokyo-safety-and-decarbonisation-were-key-issues-for-members/

OPEC+ päätti eilisessä kokouksessaan jatkaa tuotantorajoituksia tämän vuoden loppuun mutta aloittaa asteittaisen rajoitusten poiston vuonna 2025. Järjestö pyrkii tällä vastaamaan öljynkysynnän lisääntymiseen, korkeisiin korkoihin ja USA:n tuotannon kilpailuun. Öljyn hinta on lähes 80 $ / barreli, joka ei monellakaan maalla riitä tasapainottamaan niiden budjettia. Tuotantorajoitus on tällä hetkellä 5,86 miljoonaa barrelia päivässä, joka vastaa n. 5,7 % maailman kysynnästä: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-extends-deep-oil-production-cuts-into-2025/

OPEC+ kosiskelee afrikkalaisia jäsenmaitaan saadakseen vaikutusvaltansa säilytettyä kilpailussa ei-OPEC -maiden kanssa. Afrikkalaisille jäsenmaille asetetut kiintiöt eivät ole täyttyneet ja syinä ovat mm. ali-investoinnit, tekniset häiriöt vanhenevilla kentillä tai kuten Nigeriassa käsistä riistäytyneet öljyvarkaudet: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-woos-african-producers-in-bid-for-greater-market-share/

WWF aikoo nostaa kanteen Norjaa vastaan maan päätöksestä avata suuria alueita mannerjalustastaan kaivosteollisuudelle. Useat, noin 25 maata ml. Kanada, Ruotsi, UK, Fidzi ja Meksiko, ovat pidättäytyneet merenpohjan kaivannaistoiminnasta, kunnes ympäristölliset ja taloudelliset uhat selkeästi ymmärretään: https://www.maritime-executive.com/article/ngo-sues-norway-over-seabed-mining-approval

Göteborgin merimieskirkko myi toimitilansa ja on nyt vuokralaisena rakennuksen kellarissa: https://www.sjofartstidningen.se/sjomanskyrkan-hittar-nya-vagar/

Onnettomuudet:

Raportti: Pohjaimuun vaikuttaa aluksen nopeus. Jos ruorimies ei kerro ohjailuvaikeuksista tällaisessa tilanteessa, on luotsin / päällikön vaikea saada kokonaiskuvaa tilanteesta ja seurauksena voi olla pohjakosketus: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-vessel-speed-exacerbates-bank-suction-2/

Raportti: Öljy- / kemikaalisäiliöalus teki tankkeja kaasuvapaaksi matkalla telakkaan. Yliperämies antoi vahtimiehille ohjeet, miten toimia vaihdettaessa tankkia. Tästä huolimatta vahtimies menehtyi vaihtaessaan laitteita uuteen tankkiin. Virallinen tutkinta löysi useita vääriä menettelytapoja, jotka aiheuttivat vahtimiehen menehtymisen: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-dangerous-gas-freeing-practice-claims-one-victim-on-tanker/

Raportti: Kannelle meno on vaarallista myrskyssä. Lastissa olleen öljy- / kemikaalisäiliöaluksen pursimiehen varaston luukku aluksen keulassa alkoi vuotamaan ja päällikkö määräsi kuusi merenkulkijaa tarkistamaan ja paikkaamaan sitä. Yli lyövä aalto vahingoitti vakavasti viittä, joista yksi kuoli myöhemmin samana päivänä: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-green-water-on-deck-causes-one-fatality-and-several-injuries/  

Raportti: Irtolastialuksella oli lastina hiiltä. Miehistö teki aluksen ollessa ankkurissa huoltotöitä miesluukun lukitukselle. Puhdistettava lukitussalpa putosi luukusta lastitilaan ja yksi merenkulkija lähti hakemaan sitä. Hän menetti ylöstullessaan tajuntansa ja putosi takaisin ruumaan. Kun hänet lopulta saatiin ylös ja hoitoon, hänet todettiin kuolleeksi: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-enclosed-space-on-ship-claims-one-victim-spares-two/

Panaman rekisterissä olevalla irtolastialuksella sattui räjähdys ja tulipalo, jossa kuoli 7 merenkulkijaa ja loukkaantui 9 kaikkiaan 28 hengen miehistöstä. Alus oli ankkurissa Marokossa Jorf Jasfarin sataman edustalla. Aluksen varustamotiedot puuttuvat loppuvuoden 2023 jälkeen, aluksen viimeinen tarkastus oli vuonna 2022, jolloin alus pysäytettiin useiden puutteiden vuoksi. Alustietokannan mukaan sen luokitus on peruttu. Loukkaantuneet ovat sairaalahoidossa ja loput miehistöstä satamahallinnon huostassa: https://maritime-executive.com/article/crewmembers-killed-and-injured-in-bulker-explosion-off-morocco

Ranskalaisen konttivarustamon rahtauksessa oleva konttialus palaa Malakansalmessa. Konttivarustamo on pyytänyt pelastusyhtiöltä apua palon sammuttamisessa ja aluksen pelastamisessa LOF-sopimuksella. Konttivarustamo on tiedottanut laivaajille, että ilmoittavat rahdinantajille tilanteesta ja varautuvat yhteishaveriin. Alusta hinataan Singaporeen: https://maritime-executive.com/article/salvage-operation-ordered-to-fight-box-fire-on-ship-chartered-to-cma-cgm

Romutus:

Egypti ja Brasilia liittyvät alusten romuttajamaihin. Egypti on perustamassa ensimmäistä romutustelakkaansa. Tarkoituksena on korvata romumetallin tuontia. Brasilia selvittää hankkeen kannattavuutta ja sopivaa telakkaa: https://www.maritime-executive.com/article/egypt-builds-its-first-ship-recycling-facility-at-port-of-damietta

Ympäristö:

Meksikonlahden pintalämpötila on saavuttanut tai osin jopa ylittänyt tason, joka normaalisti saavutetaan vasta elokuussa. Texasia, Louisianaa ja Arkansasia uhkaavat voimakkaat ukkosmyrskyt. Hongkongiin on annettu trooppisen myrskyn varoitus. Australian kaakkois- ja länsiosaan on annettu myrskyvaroitus. Intiaan on annettu hellevaroitus. Lisäksi auringon geomagneettiset myrskyt ovat mahdollisia: https://gcaptain.com/gulf-of-mexico-is-august-level-hot-as-hurricane-season-nears/

Kamputsean aikomus rakentaa 180 km pitkä kanava Kiinan tuella Phnom Penhiin on saanut Vietnamin ärtymään. Vietnam pelkää, että kanava estää Mekong-joen virtaamaa ja vähentää vettä sen suistoalueella, jolla on suuri taloudellinen merkitys, kuten myös Kamputsean kauttakulkukuljetuksilla. Toinen suuri pelko Vietnamilla on Kiinan vaikutusvallan kasvusta alueella: https://www.maritime-executive.com/editorials/vietnam-and-cambodia-clash-over-new-mekong-canal

Japanin uuden valaanpyyntialuksen operaattori ei aio pyytää Antarktisella vaikka se siihen kykeneekin. Alus pystyy käsittelemään jopa 70 tonnin painoisia valaita, joka on saanut luonnonsuojelujärjestön takajaloilleen. Sen mukaan ei ole ravinto-, tiede- tai moraalisyitä, jonka vuoksi valaita tarvitsee tappaa: https://gcaptain.com/japan-whaler-operator-says-it-has-no-plan-to-hunt-in-antarctic/

Historian havinaa:

Normandian maihinnousun 80-vuotispäivä lähestyy: https://www.maritime-executive.com/editorials/as-80th-anniversary-of-d-day-approaches-royal-navy-honors-the-fallen

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd’s List https://lloydslist.com/

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/