Merenkulun uutisia 29.5.2024: rikollista miehistönvälitystä, MSC laajentaa, jäänmurtokausi ohi Perämerelläkin, satamat varautuvat ilmastonmuutokseen, Cargotec jakautuu, tekoäly merenkulussa, IMO NCSR, kysely päästötavoitteista, Punainen meri, EU:lle merenkulkustrategia.

Mitä tarkoittaa termi?:

Smart Maritime Council: https://www.maritimejournal.com/smart-maritime-council/1148231.article

Merenkulku yleinen:

Onko suuruus aina etu? Merenkulkuala on kokenut oman osansa yksiköiden kasvusta mutta 8 suurimman toimijan osuus on yllättäen pienentynyt 3 %. Yksityinen pääoma luottaa kokoon ja suuntaa kohti varustamoita, jotka edistävät kasvua. Tuottaako se kuitenkaan erityistä lisäarvoa, varsinkaan asiakkaalle? Tärkeämpää olisikin suuntaaminen laatuun ja toimintakulttuuriin: https://splash247.com/pros-and-cons-in-the-big-is-better-shipmanagement-debate/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Roistomaiset miehistönvälitysyritykset, joiden käsissä merenkulkijat voivat menettää paitsi rahansa myös terveytensä ja vapautensa, ovat uhka merenkulkijoille. ITF käy taisteluun näitä lisensoimattomia yhtiöitä vastaan, jotka välittävät töitä olemattomiin aluksiin tai aluksiin, joita hoitavat ala-arvoiset varustamot: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/rogue-crewing-agents-threat-seafarers

Taiwanilaisvarustamo kertoo vuosikatsauksessaan käyttöasteen olevan yli 90 %. Kapasiteetista 50 – 60 % koostuu pitkäaikaisista sopimuksista. Eurooppaan suuntautuvassa liikenteessä hinnat ovat jonkin verran nousseet johtuen sopimusajankohdasta, pitkäaikaiset sopimukset muodostavat 20 % Euroopan liikenteestä: https://www.hellenicshippingnews.com/taiwans-evergreen-marine-warns-of-overcapacity-on-shipping-routes/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Finnlines´n ms Finnfellow teki uuden Puolanlinjan neitsytmatkan välillä Malmö – Swinoujscie: https://www.sjofartstidningen.se/finnlines-invigde-nya-linjen-till-polen/

Sveitsiläinen konttivarustamo on tehnyt tarjouksen norjalaisesta maailman kolmanneksi suurimmasta autojenkuljetusalusvarustamosta. Tarjoushinta on n. 700 miljoonaa $, jonka norjalaisvarustamo on hyväksynyt. Sveitsiläisvarustamo laajentaa toimintaansa koko ajan konttiliikennettä laajemmaksi logistiikkakokonaisuudeksi: https://gcaptain.com/gram-car-carriers-agrees-to-700-million-acquisition-by-msc-subsidiary/

Yli 800 päivän jälkeen Ukraina palaa konttivarustamoiden liikennealueeksi. Huolimatta Venäjän jatkuvista hyökkäyksistä satamainfrastruktuuriin, Ukrainan kuljetukset ovat lisääntyneet, osa jopa ennen sotaa vallinneelle tasolle: https://splash247.com/ukraine-gets-plugged-back-into-the-global-container-trades/

Energia ja raaka-aineet:

Kolme lastissa olevaa säiliöalusta (Jaarli, Jatuli ja Thornbury) odottavat UK:n Hound Pointin edustalla ankkurissa lastin toimittamista. Alukset lastattiin North Sea Forties´ssa toukokuun alussa. Syynä on öljyn ylitarjonta ja jalostamojen ostohaluttomuus. Sekä USA:n että Abu Dhabin tuotteet menevät paremmin kaupaksi: https://gcaptain.com/tankers-sit-offshore-uk-in-sign-of-weak-demand/

Säiliöalusvarustamot odottavat OPEC+ järjestön tulevan sunnuntain kokouksen tulosta, koska siinä ratkaistaan tuotantorajoitusten jatkosta, joka vaikuttaa rahteihin ja rahtitasoon: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/tanker-owners-await-possible-adjustments-opec-strategy

Maaperän vety voisi olla pitkäaikainen energiaratkaisu, jos tiedemiesten väitteet pitävät paikkansa. Vety on maanalaisen vesipatjan ja rautamineraalikerroksen välissä: https://splash247.com/geologic-hydrogens-potential-impact-on-shipping-analysed/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Panaman kanavan rajoitukset vaikuttivat erityisesti irtolastialusten läpikulkuun (-74 %), lastimääriin (-25 %) ja matkoihin (+31 %), jotka sen vaikutusalueella liikennöivät: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-sailing-distances-jump-31-for-routes-using-the-panama-canal/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Viimeiset avustusrajoitukset ja jäänmurtajat ovat poistuneet Perämereltä eilen. Perämeren pohjukan matalikoilla on vielä jäitä mutta ne eivät haittaa enää merenkulkua: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat ja terminaalit:

Projektipäällikkö haussa Helsingin Sataman tunnelihankkeisiin: https://www.maritimejournal.com/mcj-contracts-and-tenders/port-project-management/1493865.article

Satamat ovat alkaneet investoimaan ilmastonmuutoksen vaatimiin toimiin kuten infrastruktuuriin ja tulvasuojeluun. Selvityksen mukaan 86 % satamista kohtaa enemmän kuin kolme ilmastoon tai geofysikaalisiin ilmiöihin liittyvää uhkatekijää. Arviot vedennoususta ovat muuttuneet jatkuvasti ja tämän hetkinen arvio on, että vuonna 2100 merivesi olisi 43 – 84 cm korkeammalla vuosien 1995 – 2014 keskiarvoon verrattuna: https://www.hellenicshippingnews.com/ports-need-to-adapt-to-us-67bn-climate-change-threat/

Konttisatamien ruuhkautuminen on palannut ahdistamaan konttimarkkinoita. Keskeiset pullonkaulat ovat Singapore, Dubai ja Välimeren satamat. Ruuhkaa ilmenee myös lastauspäässä Kiinassa. Ruuhka lisää satamaan pääsyn odotusaikoja tai kyseinen satama ohitetaan kokonaan aikataulun pitämiseksi. Myös kokonaisia reittivuoroja perutaan aikataulusyistä:  https://splash247.com/port-congestion-returns-to-haunt-the-container-markets/

Jeddan satamaa kehitetään rakentamalla alueelle logistiikkakeskus konttiterminaalin viereen 240 miljoonalla $:lla. Logistiikkakeskusta rakentaa Saudi-Arabian satamaviranomainen Mawani yhdessä abudhabilaisen DP World -satamayhtiön kanssa. Keskukseen tulevat tulliselvitysalueet sekä kuiva-, jäähdytys- ja kylmävarastot. Katoille tulevat aurinkopaneelit, jotka tuottavat 20 MW sähkötehoa: https://www.seatrade-maritime.com/supply-chain-and-logistics/mawani-and-dp-world-break-ground-jeddah-logistics-park

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

MacGregor on sopinut riitansa tuulivoimayhtiön kanssa koskien merituulivoimaloiden asennuksiin käytettävää ratkaisua. Toimitus oli koeluontoinen ja yhtiö on päättänyt olla jatkamatta tähän liittyvää liiketoimintaa toistaiseksi. Sovittelu oli viimeinen hidaste mahdollisessa MacGregorin irrottamisessa emoyhtiö Cargotecista: https://www.hellenicshippingnews.com/inside-information-macgregor-settles-the-dispute-with-a-monopile-installation-vessel-customer-and-cargotec-starts-the-sales-process-of-macgregor/

Alusten rungon vedenalaista osaa puhdistava yhtiö lupaa jopa 20 % vähennyksen polttoaineenkulutuksessa, kun työ tehdään säännöllisesti ja ennaltaehkäisevästi: https://gcaptain.com/everclean-improves-performance-and-reduces-fuel-costs-up-to-20/

Yhteistyö polttoaineen valmistajien ja laivakoneiden valmistajien välillä on ensi arvoisen tärkeää päästötavoitteisiin pääsemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/inside-the-shipping-team-up-that-helped-manage-the-shift-to-very-low-sulphur-fuel-oil-vlsfo/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Valtio-omisteinen suomalainen kaasuyhtiö Gasum ja norjalainen energiayhtiö Equinor ovat tehneet pitkän sopimuksen, jossa Gasum toimittaa edelleen LNG:tä norjalaisyhtiön rahtaamiin kaksipolttoainekäyttöisiin aluksiin.  Gasumilla on kolme LNG-polttoainetta toimittavaa alusta käytössä tähän: https://www.hellenicshippingnews.com/gasum-and-equinor-have-signed-a-continuation-of-long-term-lng-bunkering-agreement/

Japanilaisvarustamo aloittaa pitempiaikaisen biopolttoaineiden testauksen vuonna 2008 rakennetulla säiliöaluksella. Testijakso kestää kolme kuukautta ja tarkoituksena on varmistaa turvallinen ja vakaa biopolttoaineiden saatavuus: https://shippingtelegraph.com/environment-news/nyk-begins-first-long-term-biofuel-test-onboard-vlcc/

Kreikan merenkulkuun saattaa kohdistua 1 miljardin $ päästömaksut EU:ssa: https://www.maritime-executive.com/article/greek-shipping-sector-could-face-1b-compliance-cost-from-eu-ets

Singapore on valmis aloittamaan kaupalliset metanolipolttoainetäydennykset. Jo aiemmin mm. Antwerpen ja Rotterdam ovat tarjonneet mahdollisuuden metanolitankkaukseen:  https://www.maritime-executive.com/article/singapore-is-ready-for-commercial-methanol-bunkering-operations

Espanjalaisvarustamo asentaa neljä purjetta öljy- ja kemikaalialukseensa. Alus on maailmanlaajuisessa liikenteessä. Purjeiden helppo asennettavuus oli yksi syy valintaan, koska se vähentää seisonta-aikaa. Varustamo on neljäs suuri varustamo, joka ottaa nämä purjeet käyttöön: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/spains-marflet-marine-to-install-bound4blue-esails-on-tanker/

Japanilaisvarustamo aikoo asentaa 80 laitetta aluksiinsa vuoteen 2035 mennessä. Kyseessä ovat sekä purjeet että roottorit:  https://www.seatrade-maritime.com/wind-propulsion/mol-targets-80-wind-propulsion-installations-2035

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Merenkulkuala on nopeiden muutosten edessä. Kiihtyvä päästövähennystarve ja vaatimukset matkatietojen paremmasta hallinnasta vaativat muutoksia organisatorisella tasolla. Varustamoilla on viljalti eriparista tietoa ja teknologiaa, jotka pitää kyetä yhdistämään paremman päätöksenteon tueksi. Yksittäisen aluksen hallinnasta on siirryttävä kokonaisen laivaston hallintaan, joka kattaa sekä alusten ylläpidon että liiketoiminnalliset päätökset:  https://www.maritime-executive.com/editorials/compliance-and-performance-are-driving-shipping-s-digital-revolution

Tekoälyn käyttö lisääntyy merenkulussa. Arvion mukaan 90 % maailman työvoimasta käyttää 60 % ajastaan rutiinitehtäviin. Tekoälyn avulla nämä tehtävät voidaan automatisoida ja ihmistyövoima suunnata päätöksentekoon ja toiminnan kehittämiseen sekä ratkaisemaan ongelmat, jotka havaitaan: https://splash247.com/big-names-in-shipping-sign-up-for-ai-joint-venture/

Teollisuuden yhteenliittymä on julkaissut ensimmäisen versionsa sähköisestä puolipäiväraportista, joka perustuu yhteistyöhön BIMCO:n ja IMO:n kanssa: https://splash247.com/noon-reports-get-the-digital-treatment/

Nykyaikainen navigointi- ja viestintäteknologia kasvattaa arvoaan 50 %:lla vuoteen 2028 mennessä. Vuonna 2023 se oli arvoltaan 8,6 miljardia $: https://www.maritimejournal.com/equipment/navcomms-market-in-for-50-hike-report/1493900.article

Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:

Luotsimaksut ovat kynnyskysymys sisävesiliikenteelle Ruotsissa: https://www.sjofartstidningen.se/lotsavgiften-ar-en-troskel/

Muu logistiikka, koulutus:

Suomalainen Cargotec aikoo jakautua. Emoyhtiöstä ovat irtaantumassa Kalmar satamissa, Hiab teillä ja MacGregor merillä: https://www.cargotec.com/fi/cargotec/

Maailmankauppa ja -politiikka:

OECD:n bruttokansantuotteiden kasvussa vain vähän muutoksia alkuvuodesta: https://www.hellenicshippingnews.com/oecd-gdp-growth-shows-little-change-in-the-first-quarter-of-2024/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

IMO:n navigoinnin-, kommunikoinnin- ja meripelastuksen alakomitean (NCSR) 10. kokous päättyi 19. toukokuuta. Kokouksessa päätettiin mm. Pentlandin salmen ilmoittautumisjärjestelmästä, luotsiportaiden turvallisuuden parantamisesta, AIS-tietojen suojaamisesta, GMDSS-laitteiden yhdenmukaistamisesta, ECDIS-päivityksistä: https://www.imo.org/en/MediaCentre/MeetingSummaries/Pages/NCSR-10th-session.aspx

Miten EU:n pakoteasetus kohtelee kolmansia osapuolia: https://finance.ec.europa.eu/eu-and-world/open-strategic-autonomy/extraterritoriality-blocking-statute_en

Kysely: kykeneekö merenkulku saavuttamaan IMO:n asettamat päästörajoitukset vuoteen 2030 mennessä? Epätodennäköisenä sitä pitää 41 %, todennäköisenä, jos siihen investoidaan 31 %, ei saavutettavana 17 % ja saavutettavana 11 % vastaajista: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/can-shipping-hit-imo-2030-emission-target-reader-poll-result

UK:n hallitus on julkaissut ohjeen alusten myyjille ja meklareille, jotka myyvät tai välittävät käytettyjä aluksia kolmansiin maihin. Ohjeen tarkoituksena on hillitä uhkaa, että myytävät alukset päätyisivät osaksi Venäjän shadow fleet -laivastoa. Artikkelissa on linkki ohjeeseen: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/brokers-face-penalties-and-jail-over-tanker-sales-to-russian-shadow-fleet/

Välimeren maat valmistautuvat ottamaan käyttöön vuoden 2025 toukokuussa voimaan tulevat rikkioksidien päästövähennykset. Välimeren alueella liikkuu 20 % maailmankaupasta, 24 % maailman kauppa-aluksista ja yli 17 % maailmanlaajuisista risteilyistä. Viime viikolla pidetyssä kokouksessa tutustuttiin vaatimuksiin ja muualla hyväksi havaittuihin käytäntöihin: https://shippingtelegraph.com/maritime-law-news/getting-ready-for-low-sulphur-ship-fuel-oil-limits-in-the-mediterranean/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Kiina on ottanut kantaa Punaisen meren kriisiin ja vaatinut hutheja lopettamaan siviilialusten ja turvallisen vesitien häirinnän keskusteltuaan huthijohdon kanssa. Kiina on käynyt huonolla menestyksellä keskusteluja myös Iranin kanssa. Taustalla on kriisin selkeä yhtymäkohta Gazan sotaan. Kiinalaisalukset ovat olleet hyökkäysten kohteena siinä kuin muutkin: https://splash247.com/beijing-calls-on-the-houthis-to-stop-their-campaign-against-merchant-shipping/

Marshall saarten lipun alla purjehtiva irtolastilastialus on ilmoittanut olleensa kolmen ohjuksen kohteena Punaisella merellä ja sen lastiruumaan olisi tulossa vettä. Päivityksen mukaan miehistö on kunnossa ja alus jatkaa määränpäähänsä: https://gcaptain.com/bulk-carrier-hit-by-missiles-in-red-sea/

Pakotteet:

Iranilaisvarustamo jatkaa liikennöintiään EU-satamiin USA:n pakotteista huolimatta. Kyseisen varustamon kanssa asioivat yritykset eivät tee mitään EU-lainsäädännön vastaista mutta USA:n pakotteiden vastaista kylläkin. Ongelmana on, että EU pakotesäännökset eivät anna mahdollisuutta noudattaa ulkopuolisia pakotteita ellei EU:lla ole siitä omaa pakotemääräystään: https://splash247.com/iranian-liner-continues-to-call-at-eu-ports-despite-sanctions/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Oikeuden päätös tavarantoimittajan väitteeseen, ettei konossementin termejä tarvitsisi noudattaa, kun niiden väitetään olevan epätavallisia tai raskaita käyttää, oli kumoava. Kyse oli puukuljetuksesta Guinea-Bissausta Kiinaan tanskalaisen varustamon toimesta: https://www.hellenicshippingnews.com/confirmation-on-use-of-standard-terms/

Ranskan viranomaiset pelastivat kaksi miehistön jäsentä purjeveneestä, jonka nämä olivat laittaneet tuleen peittääkseen kokaiinin salakuljetuksen lastin ja jäljet. Aluksella oli 406 kg kokaiinia ja se purjehti Puolan lipun alla. Alus, lasti ja miehistö luovutettiin tutkivalle viranomaiselle Brestiin: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/two-smugglers-attempt-to-put-fire-on-sailboat-as-authorities-approach/

Järjestöt:

Euroopan varustamoliitto ECSA puoltaa EU Neuvoston johtopäätöstä EU:n laajuisesta merenkulkuelinkeinon strategiasta. EU-varustamot uskovat, että vihreä ja digitaalinen siirtymä on merenkulun kilpailukyvylle suuri mahdollisuus. Merenkulku on Euroopan energia-, ruoka- ja toimitusketjun turvallisuuden kulmakivi: https://www.hellenicshippingnews.com/european-shipowners-welcome-council-call-for-a-competitive-maritime-sector/

Onnettomuudet:

Venäläisalus törmäsi Krimin rautatiesiltaan. Syynä oli ohjailujärjestelmän vika: https://www.maritime-executive.com/article/russian-cargo-ship-hits-train-bridge-supplying-crimea

Gazan hätäapulaituri on ilmeisesti saanut vaurioita huonossa säässä ja se viedään korjattavaksi seuraavan 48 tunnin aikana. Korjaus kestänee n. viikon ja se tehdään Ashdodissa, Israelissa, jonka jälkeen se palautetaan paikalleen: https://gcaptain.com/u-s-military-pier-temporarily-removed-from-gaza-coast-for-repairs/

Historian havinaa:

Ensimmäinen maailmansota ja sukellusveneiden esiinmarssi loivat tarpeen oppia sukeltamaan syvälle. Kuitenkin 30-luvulla harjoiteltiin vielä, kuinka pelastaa ihmisiä uponneista aluksista. Lopulta vuonna 1939 laivaston luutnantti kolmen sukeltajamestarin kanssa onnistuivat vasta kehitetyllä laitteella, jolla kyettiin pelastamaan yli kolmekymmentä merenkulkijaa uponneesta sukellusveneestä: https://www.maritime-executive.com/editorials/memorial-day-heroes-the-rescue-of-the-wwii-sub-uss-squalus

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd’s List https://lloydslist.com/

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/