Merenkulun uutisia 27.5.2024: merenkulkuunko hiilivero, konttirahdit taas nousussa, Perämerellä on edelleen jäitä, Finnlinesille uusi pohjamaali, biopolttoaineet, uusi online vakavuussovellus, kauppasota, Traficom, EKP:n ohjauskorko, uudet ISM-ohjeet, OPEC+, lisää hurrikaaneja täksi kesäksi.

Mitä tarkoittaa termi?:

Continental shelf: https://en.wikipedia.org/wiki/Continental_shelf

GAC (Gulf Agency Company): https://www.gac.com/about-gac

Seabed: https://en.wikipedia.org/wiki/Seabed

Merenkulku yleinen:

Miten yleinen, maailmanlaajuinen hiilivero tulisi vaikuttamaan merenkulkuun? Miten se tulisi vaikuttamaan eri puolilla maailmaa ja erilaisissa kansantalouksissa: https://www.lloydslist.com/LL1149253/Shipping-should-not-have-to-fix-climate-finance-but-it-has-no-choice

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Merenkulkijoiden puute uhkaa USA:n sisäistä merenkulkua: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-mariner-shortage-could-put-the-jones-act-at-risk

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Maerskin ja MSC:n allianssiyhteistyö päättyy 2025. Maersk ja Hapag-Lloyd aloittavat saman tien uuden allianssin, Geminin. Allianssisopimus kattaa 7 liikennealuetta, jotka muodostavat 26 runkoreittiä 56 satamaan ja 32 jakelureittiä 29 satamaan. Allianssisopimus kattaa myös terminaalityön 17 satamassa. Järjestelmän tehokkuus on allianssin kriittisin osa: https://www.hellenicshippingnews.com/geminis-strategy-relies-heavily-on-hub-port-performance/

Välittömän vaihdon eli spot-markkinoiden rahtien noustessa laivaajat ovat entistä enemmän raivoissaan. Eniten tästä kärsivät sopimuslaivaajat, joiden rahdit jäävät rannalle, kun paremmin kannattavat spot-lastit otetaan ruumaan. Samalla tyhjien konttien palautuminen heikkenee: https://gcaptain.com/shipper-fury-as-spot-rates-soar-and-carriers-ignore-contracts/

Energia ja raaka-aineet:

Venäjän energiaministeri kertoo maan käyttävän edelleen tarvittaessa polttoaineiden vientikieltoja turvatakseen kotimaan polttoaineiden saannin: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-novak-says-fuel-export-bans-will-be-used-again/

EU:n energiayhteistyövirasto varoittaa, että Eurooppa tarvitsee edelleen venäläistä LNG:tä energiashokin välttämiseksi. EU:n suunnitelmissa on luopua venäläisestä fossiilisesta energiasta vuonna 2027. Varsinkin LNG:n kohdalla siihen pitäisi mennä asteittain, koska maailmanmarkkinat ovat tiukat: https://shippingtelegraph.com/markets/eus-agency-warns-europe-still-needs-russian-lng/

Offshore ja merituulivoima:

Kaksi yhtiötä on hakenut lupaa hyödyntää Norjan mannerjalustan merenpohjaa kaivannaisteollisuuteen. Hakemukset tekisivät Norjasta ensimmäisen maan, joka aloittaisi mannerjalustansa kaupallisen hyödyntämisen: https://www.hellenicshippingnews.com/at-least-two-companies-seek-norway-seabed-mining-permits/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Perämerellä 27.5.2024. Viimeisimmät rajoitukset on annettu tänään ja avustusta tarjoaa jm Otso: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Video: tältä näyttävät Perämeren jäät: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7199483776026963968/

Satamat ja terminaalit:

Staden satama Saksassa tulee olemaan maailman ensimmäinen maalla oleva LNG-terminaali, kun se vuonna 2027 aukeaa. Terminaali toimii tuontisatamana 15 %:lle Saksan LNG-tarpeesta ja 90 % sen kapasiteetista on jo varattu. Stadeen on sijoitettu myös yksi neljästä Saksan LNG-kaasutusyksiköistä. Euroopan kaasuntarpeen odotetaan kasvavan 8 % vuodessa: https://www.hellenicshippingnews.com/worlds-first-land-based-lng-terminal-to-ease-germanys-energy-transition/

Kahdeksan UK:n satamaa saa alusten sähkölatausasemat. Latausinfrastruktuuri vaatii 127 miljoonan $ investoinnit. Suunnitelmat sisältää myös ajoneuvojen latausmahdollisuuden niiden kulkiessa satamien kautta: https://www.maritime-executive.com/article/eight-ports-in-the-british-isles-get-electric-ship-charging-stations

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Fincantierin ja DNV:n laivanrakennuksen ja hydrodynamiikan asiantuntijat tekevät yhteistyötä keulapotkuritunnelien aiheuttaman vastuksen vähentämiseksi. Tällä vähennetään rungon vastusta, säästetään polttoaineen kulutuksessa ja vähennetään CO₂-päästöjä: https://www.hellenicshippingnews.com/suppressing-thruster-tunnel-drag-to-save-energy-and-costs/

Finnlines ottaa käyttöön uuden grafeenipohjaisen pohjamaalin vähentääkseen polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Arvioitu vähennys on 7 %: https://www.cruiseandferry.net/articles/finnlines-rolls-out-fuel-and-emissions-reducing-hull-coating

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Energiasiirtymä on täällä mutta se vaatii toimiakseen satamissa mittavan infrastruktuurin vedyn ja CO₂:n siirtoon. Pinnan alla on kaapeleita, putkia ja tunneleita. Niitä rakennetaan koko ajan suunnitelmallisesti lisää, koska ne ovat jo ruuhkaisia:  https://www.hellenicshippingnews.com/energy-transition-infrastructure-is-on-track/

Miksi maasähkö on päästöjen kannalta tärkeää? Iso ropax-, kontti- tai risteilyalus voi kuluttaa satamassa pienen kaupungin kulutuksen verran sähköä. Samalla sen omat koneet voidaan pitää poissa käytöstä ja säästää sekä kulutuksessa että päästöissä: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-to-shore-power-5-exciting-reasons-why-its-time-to-invest/

Mitä kaikkea sinun pitää tietää biopolttoaineista: https://lloydslist.com/LL1149104/What-you-need-to-know-with-biofuels

Ruotsalainen Lakeway Link Ab, joka osti ahvenanmaalaiselta Trailer Linkiltä Godby Shippingin varustaman roro-aluksen, aikoo käyttää siinä polttoainetta, joka sisältää 15 % uudistuvia polttoaineita: https://www.hellenicshippingnews.com/lakeway-link-partners-with-scanocean-to-utilize-sustainable-marine-fuel-enhancing-environmental-commitments/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

NAPAn uusi digitaalinen vakavuussovellus on koekäytössä Tallink Siljan kahdella matkustaja-aluksella ja se tullaan asentamaan seitsemään italialaisvarustamon alukseen. Sovellus on asennettu jo 69 risteilyalukseen mutta sen uusin versio on räätälöity roro- ja ropax-alusten nopeasti muuttuviin vakavuustilanteisiin. Sovellus saa lastaustiedot reaaliajassa ja laskee niistä aluksen vakavuuden ja ylläpitää tietoa pilvessä kaikkien käytössä: https://www.cruiseandferry.net/articles/napa-to-deploy-new-onboard-stability-solution-on-ferries

NATO on pitänyt ensimmäisen kriittistä vedenalaista infrastruktuuriverkkoa käsittelevän kokouksensa. Vedenalainen verkko on nyky-yhteiskunnille yhä tärkeämpi sekä tiedon että energiahuollon kannalta: https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_225582.htm

Muu logistiikka, koulutus:

Meri-ilmakuljetus ei ole käytännössä toteutuskelpoinen vaihtoehto Punaisen meren kriisin ratkaisuksi. Syynä on keskeisten vaihtoyhteyksien ruuhkautuminen: https://theloadstar.com/sea-air-barely-viable-as-port-congestion-hits/

Maailmankauppa ja -politiikka:

Maailman kolme talousmahtia – Kiina, USA ja EU – ovat kovaa vauhtia matkalla kauppasotaan. Kiina ja USA sitä jo käyvät eikä EU:llakaan ole muuta mahdollisuutta kuin yrittää puolustautua. Sen keinot ovat kuitenkin vähissä kahden suuremman talousmahdin määrätessä uusia lisätulleja ja tukiessa omaa teollisuuttaan. Euroopan halu puolustaa sääntöpohjaista ja vapaata maailmanmarkkinaa kohtaa vastustusta jo jäsenmaidenkin taholta:  https://gcaptain.com/a-new-trade-war-offers-no-easy-way-back-for-old-global-order/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Mitä tekee Liikenne- ja viestintävirasto Traficom? Lyhyt katsaus viraston tehtäväkenttään: https://www.huolintaliitto.fi/ajankohtaista/artikkelit/2024/tehtavana-sujuva-turvallinen-ja-kestava-liikkuminen.html

Suomen Satamat ry:n EU-vaalitavoitteet 2024: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7199290113682554880/

EKP:ssä on kasvava yhteisymmärrys siitä, että sen on laskettava ohjauskorkoaan. Inflaatio helpottaa ja se vähentää taloudellisia riskejä. Päätöstä odotetaan kesäkuun 6. päivänä tehtäväksi: https://www.hellenicshippingnews.com/ecbs-panetta-says-consensus-growing-on-need-for-rate-cut/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Kiina harjoittelee Taiwanin ympäristössä sen lähivesillä. Harjoitukset sisältävät vale- tai harjoitushyökkäyksiä Taiwania kohti voiman osoituksena, että se kykenee kontrolloimaan Taiwanin alueita. Valehyökkäykset tehdään hävittäjillä, joilla on oikeita ohjuksia, ja pommittajilla, jotka tekevät valehyökkäyksiä ulkomaisia aluksia kohti. Kiinan rannikkovartioston alukset tekevät harjoitusalueilla harjoitustarkastuksia ulkomaisiin aluksiin: https://gcaptain.com/china-conducts-mock-missile-strikes-on-taiwan/

Jemenin huthit väittävät tehneensä hyökkäyksiä kohti kolmea alusta Punaisella merellä, Välimerellä ja Arabian merellä. Välimerellä kohteena olleen aluksen varustamo ei ole vahvistanut tietoa hyökkäyksestä: https://gcaptain.com/houthis-claim-attacks-on-3-ships-including-one-in-mediterranean/

EU-operaatio ATALANTA on vapauttanut Liberian lipun alla purjehtivan rahtialuksen merirosvojen noustua siihen. ATALANTA´n joukot menivät alukseen helikopterista saavuttuaan tapahtumapaikalle mutta merirosvot ehtivät poistua alukselta. Aluksen päällikköä oli ammuttu käteen merirosvojen hyökätessä alukseen: https://maritime-executive.com/article/spanish-frigate-secures-cargo-ship-after-failed-pirate-attack

Ilmastonmuutos ruokkii merirosvoutta. Ilmastonmuutoksen myötä useiden Afrikan maiden kalakannat ovat huvenneet, joka on johtanut siihen, että kalastajat ovat liittyneet työttömien nuorten ja miliisien joukkoon ryhtyen merirosvouteen. Somalian koillisen Puntlandin maakunnan meripoliisit tekivät hyvää työtä saaden merirosvouksen vuosien 2011 – 17 välillä vähenemään lähes olemattomiin:  https://maritime-executive.com/editorials/climate-change-may-be-fueling-a-resurgence-of-piracy-across-africa

Pakotteet:

USA:n valtionvarainministeri on kertonut eurooppalaisten pankkien kohtaavan kasvavia riskejä toimiessaan Venäjällä. USA aikoo lisätä pakotteita toissijaisiin kohteisiin kuten pankkeihin, jotka tukevat rahansiirtoja Venäjälle: https://www.hellenicshippingnews.com/european-banks-in-russia-face-awful-lot-of-risk-yellen-says/

Laajentuneet pakotteet ja lisääntynyt paine Moskovan ystävällismielisinä pitämiä valtioita kohtaan vaikeuttavat venäläisten yhtiöiden tulonhankintaa ja tulojen kotiutusta. Toissijaiset pakotteet kohdistuvat ulkomaisiin pankkeihin, jotka avustavat venäläisyhtiöiden tulonsiirroissa. Venäjä jakaa maat ystävällismielisiin ja vihamielisiin sen mukaan, kuinka ne suhtautuvat Ukrainan sodasta johtuviin pakotteisiin: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-says-secondary-sanctions-are-hurting-export-revenues-oil-payments/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Trinidad and Tobagon viranomaiset ovat saaneet tiedon, että saarivaltion aluevesillä öljykatastrofin aiheuttanut hinaaja olisi löytynyt Angolasta, jossa viranomaiset ovat pysäyttäneet sen. Hinaajaa on etsitty viranomaisten ja vapaaehtoisten voimin kolme kuukautta. Hinaajan ja proomun omistajasta ei ole varmuutta mutta selvitykset jatkuvat: https://splash247.com/tug-accused-of-februarys-massive-caribbean-oil-spill-arrested-on-separate-charges-in-angola/

USA muutti kaksi vuotta sitten lainsäädäntöään mm. viivästys- ja seisontamaksujen osalta. Tällä hetkellä USA:ssa on liittovaltion merenkulkukomissiolla ratkaistavanaan n. 67 miljoonan $ edestä kanteita: https://theloadstar.com/detention-and-demurrage-claims-at-fmc-reach-67m/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Kansainvälinen varustamoliitto ICS on julkaissut 6. painoksen ISM-koodin ohjeista: https://www.hellenicshippingnews.com/ics-publications-releases-sixth-edition-of-guidelines-on-the-application-of-the-imo-international-safety-management-ism-code/

Järjestöt:

UK:n vapaaehtoinen meripelastusjärjestö pelasti historiallisen, vuonna 1892 rakennetun, koulualuksena toimivan purjealuksen sen saadessa vuodon ja pyytäessä apua. Alus oli n. 11 mailia länteen Cornwallista: https://maritime-executive.com/article/three-crews-from-the-uk-s-rnli-coordinate-to-save-historic-sailing-vessel

Mikä järjestö on OPEC+ ja mikä on sen vaikutus öljyn hintaan: https://www.hellenicshippingnews.com/what-is-opec-and-how-does-it-affect-oil-prices/

Öljyala odottaa kesäkuun 2. päivää tarkkaavaisena. Kyseessä on OPEC+ maiden kokous, jossa pitäisi päättää jatketaanko tuotantorajoituksia, lisätäänkö niitä vai vähennetäänkö? Järjestön ulkopuoliset maat keräävät koko ajan isompaa markkinaosuutta OPEC:lta, joten päätöksellä on suuri merkitys itse järjestöllekin: https://www.gibsons.co.uk/report/opecs-dilemma/

Onnettomuudet:

Gazan tilapäiseltä laiturilta avustustarvikkeita Gazaan toimittaneet 4 alusta pääsivät huonossa säässä irti ja ajautuivat rantaan. Niitä yritetään irrottaa Israelin laivaston avustamana. Kukaan ei loukkaantunut ja tilapäinen laituri jatkaa toimintaansa: https://gcaptain.com/vessels-used-for-delivering-aid-to-gaza-via-u-s-built-pier-run-aground/

Ympäristö:

Ennusteet povaavat ennätyksellistä hurrikaanikesää 2024. La Niña -ilmiö lisää noiden odotettavissa olevien hurrikaanien tehoa: https://www.maritime-executive.com/editorials/hurricane-forecast-points-to-a-dangerous-2024-atlantic-season

Historian havinaa:

Eniten japanilaissota-aluksia upottanut usalaissukellusvene on löytynyt. Sukellusvene upotettiin Luzonin edustalla sen kuudennella tehtävämatkalla 1´000 metrin syvyyteen: https://www.maritime-executive.com/article/lost-52-project-finds-famed-world-war-ii-submarine-uss-harder

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd’s List https://lloydslist.com/

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/