Mitä tarkoittaa termi:
CIF (Cost, Insurance and Freight): https://internationalcommercialterms.guru/incoterms-cif/
FOB (Free On Board): https://internationalcommercialterms.guru/incoterms-fob/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kolme haastetta merenkululle tänä vuonna, konfliktit, kauppasodat ja taistelu tekoälystä idän ja lännen välillä. Sodat ja jännitteet Euroopassa, Lähi-Idässä ja Etelä-Kiinan merellä, USA:n presidentin asettamat ja kaavailemat lisätullit sekä uhka tekoälyteknologioiden eriytymisestä idässä ja lännessä nousevat hallitusten, liiketoiminnan ja työntekijäjärjestöjen haasteiksi: https://www.seatrade-maritime.com/security/three-key-challenges-for-maritime-in-the-year-of-the-snake
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Maailman kontti-indeksi (Drewry) viikolta 5 laski 2 %. Shanghaista Rotterdamiin lasku oli 5% ja Genovaan 4 % ja Euroopasta Shanghaihin nousi 1 %. Atlantin liikenteessä itään nousua oli 2 % ja länteen laskua 2 %: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-by-2-last-week-2/
Valtameriliikenteen konttirahtien odotetaan laskevan sitä mukaa, kun tulitauko Gazassa pitää ja kiinalainen uusi vuosi etenee. Tämä siitä huolimatta, että varustamot yrittävät ylläpitää rahtitasoa kapasiteettia säätelemällä. Jo toteutuneiden pudotusten lisäksi on odotettavissa 5–10 % lasku helmikuun alussa Eurooppaan suuntautuvassa liikenteessä: https://gcaptain.com/ocean-freight-rates-expected-to-drop-as-middle-east-ceasefire-takes-effect/
Konttien läpikulku siitä, kun kontti kirjataan kuljetettavaksi siihen, kun kontti on määräsatamassa selvitetty, kului viime vuoden viimeisellä neljänneksellä keskimäärin 68 päivää. Verrattuna vuoden 2023 viimeiseen neljännekseen nousua oli kahdeksan päivää. Suurin vaikutus oli kuljetusmatkan pitenemisellä Punaisen meren kriisin vuoksi, satamien ruuhkilla ja lakkouhilla sekä pidentyneillä kirjausmenettelyillä: https://www.hellenicshippingnews.com/e2open-ocean-shipping-index-shows-geopolitical-tensions-labor-shortages-and-port-congestion-driving-significant-increases-in-global-transit-times/
Maerskin ja Hapag Lloydin muodosta Gemini yhteenliittymä on aloittanut toimintansa helmikuun alusta. Täyteen vauhtiin sen arvioidaan pääsevän kesäkuussa, jolloin se odottaa aikataulujen pitävyyden nousevan 90 %:in: https://shippingtelegraph.com/container-news/gemini-alliance-rollout-kicks-into-gear-with-the-first-sailings/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Vuonna 2024 tilattiin ennätysmäärä uusia säiliöaluksia, 435 kappaletta. Siinä on 31 % nousua vuoteen 2023 verrattuna. Kasvua vetivät hyvä kysyntä, kaluston uusiminen ja vihreiden säädösten vaatimukset. Geopoliittiset jännitteet lisäsivät tonni-mailimääriä ja nostivat alusten jälleenmyyntihintoja. Tälle vuodelle odotetaan maltillisempia lukuja ja eri kokoluokkiin: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-shipping-magnates-top-tanker-newbuild-order-rankings-in-2024/
USA:n lisätullit voivat tehostaa Euroopan ja Aasian öljynjalostamoiden vientiä USA:han: https://gcaptain.com/trumps-oil-tariffs-a-boost-for-european-and-asian-refiners/
Offshore ja merituulivoima:
Tanskalainen merituulivoiman rakentaja yhdessä Puolan suurimman energiantuottajan kanssa on saanut lopullisen luvan rakentaa Itämeren suurimman merituulivoimapuiston 40 kilometrin päähän Puolan rannikosta. Tuulipuistoon tulee 107 kappaletta 14 MW:n turbiinia, jotka tuottavat 1,5 GW:a. Ensimmäisen voimalan odotetaan tuottavan sähköä vuonna 2027: https://www.maritime-executive.com/article/oersted-proceeding-with-construction-of-baltic-s-largest-wind-farm
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Suezin kanavaviranomainen kiirehtii varustamoja palaamaan kanavan käyttöön huthien hyökkäysten hälvetessä. Kanavaviranomaisen puheenjohtaja tapasi 23 varustamon edustajat ja pyysi näitä palauttamaan liikenteen ja muokkaamaan aikataulunsa sen mukaiseksi. Analyytikot odottavat kuitenkin liikenteen palautuvan vain asteittain tulevina kuukausina: https://www.hellenicshippingnews.com/suez-canal-authority-urges-return-of-shipping-companies-as-houthis-halt-attacks/
USA:n liittovaltion merenkulkukomission puheenjohtaja on nostanut esiin useita epäkohtia, joista USA:n ja Panaman välisessä kiistassa Panaman kanavasta on kyse. Läpinäkyvyys, Kiinan vaikutusvallan kasvu ja korruptio nousivat suurimpina esille sekä Panaman lipun alla purjehtiviin aluksiin mahdollisesti kohdistettavat toimet: https://www.hellenicshippingnews.com/with-panama-canal-u-s-tensions-rising-all-options-on-the-table-warns-trumps-top-maritime-official/
USA:n Latinalaisen Amerikan erikoislähettiläs pitää Kiinan läsnäoloa Panaman kanavan äärellä turvallisuusriskinä. Kummassakin päässä kanavaa on hongkongilainen CK Hutchinson Holdings operoinut kanavan suulla sijaitsevia satamia yli kaksi vuosikymmentä. Panaman hallitus tekee par’aikaa selvitystä satamaoperaattorin maksuista Panaman valtiolle: https://www.hellenicshippingnews.com/us-envoy-calls-chinas-presence-around-panama-canal-a-security-concern/
USA:n Kanadalle määräämät lisätullit voivat poikia mielenkiintoisia neuvotteluja St. Lawrence Seawayn ja sähköverkon ympärille sekä Kanadan ja Meksikon välisille kuljetuksille. Vaikutuksia tulee olemaan rahtikuljetuksille, poliittiselle kostomentaliteetille ja salakuljetukselle: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-art-of-the-transit-deal-canada-holds-trump-card-on-great-lakes-trade
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 3.2.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Saksa rakentaa kaasutuslaitoksia tuonti-LNG:n lisäämiseksi Venäjän maakaasun saatavuuden korvaamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/germany-builds-up-lng-import-terminals-3/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Konttivarustamon toimitusjohtajan näkemys on, että huolimatta lisätulleista USA:n telakkateollisuudella on pitkä tie kaupalliseksi toimijaksi. USA:lla on 29 osavaltiossa 150 yksityistä telakkaa. Ne ovat kuitenkin pienille aluksille tarkoitettuja, hinaajille, proomuille ja tukialuksille. Muutama tekee laivastolle aluksia ja muutama kykenee alusluokan kaupallisten alusten tuotantoon: https://www.worldcargonews.com/business/2025/01/maersk-ceo-even-with-tariffs-it-would-take-6-7-years-for-first-us-built-ship/
Kiinalaisvarustamot tilasivat suurimman osan viime vuoden $123 miljardin uudisrakennustilauksista. Artikkelissa käsitellään niiden tekemiä tilausmääriä ja niiden arvoa. Kaikkiaan suurimmat tilatut alustyypit olivat säiliöalukset (526 alusta), irtolastialukset (430 alusta) ja konttialukset (298 alusta), joiden arvo oli $77 miljardia: https://shippingtelegraph.com/markets/a-closer-look-at-the-massive-123bn-chinese-orderbook/
Intia korvamerkitsee $2,9 miljardia merenkulun kehittämiseen rahoittaakseen maan laivanrakennusta ja korjausta. Intian valtion osuus rahastosta on 49 % ja loput haetaan satamilta ja yksityissektorilta: https://splash247.com/india-sets-aside-billions-to-develop-shipyards/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Epävarmuus on suurin este merenkulun energiasiirtymässä. Jonkinlaista suuntaa antaa lainsäädäntö eikä odottaminen ole vaihtoehto. Varustamot tekevät ratkaisuja lainsäädännön täyttämiseksi teknisistä vaihtoehdoista vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, kehittämällä sopeutumista parhaan saatavissa olevan tiedon pohjalta. Panokset ovat korkeat ja aika on loppumassa: https://www.maritime-executive.com/editorials/navigating-uncertainty-shipowners-grapple-with-decarbonization-challenges
Alusten polttoaineiden varastointi ja erottelu aluksessa voivat osoittautua hankaliksi. Useiden polttoainelaatujen varastointi niin, etteivät ne sekoitu, voi osoittautua vaikeaksi, kun biopolttoaineiden alkuperä tulee kyetä osoittamaan: https://www.hellenicshippingnews.com/tank-based-reporting-simplifying-biofuel-tracking-and-compliance/
Lähimerenkulkua tarjoava luxemburgilaisvarustamo tarjoaa poolipalveluja tukeakseen FuelEU Maritime vaatimuksia. Varustamolla on yli 30 alusta, joika kumppanit voivat hyödyntää tiukoissa EU:n ympäristövaatimuksissa: https://shippingtelegraph.com/environment-news/cldn-launches-pooling-services-to-support-fueleu-maritime-compliance/
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Podcast: tammikuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/security/maritime-in-minutes-january-2025-in-review
Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 5: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/New-Contex-Commentary-2025-week-05.pdf
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 5: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Weekly-Ship-Recycling-Report-25-January-31-January2025_compressed.pdf
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 5: https://www.gibsons.co.uk/report/vlccs-in-vogue/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 5: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Affinity-Tanker-Weekly-31.01.2025-HSN.pdf
Markkinaraportti (Advanced) viikolta 5: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-5.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
USA:n presidentin lisätullit tulevat muokkaamaan merikuljetuksia. Artikkelissa käydään läpi, millaisista tavaramääristä Kiinan, Meksikon, Kanadan ja USA:n kaupassa on kyse: https://splash247.com/shipping-set-to-be-reshaped-by-trump-tariffs/
Mitä vaikutuksia USA:n määräämillä lisätulleilla tulee olemaan kauppaan: https://www.maritime-executive.com/editorials/what-effects-will-trump-s-new-tariffs-have-on-trade
Meksiko, Kanada ja Kiina iskevät takaisin USA:n lisätulleista. Kommentteja eri osapuolilta: https://www.freightwaves.com/news/mexico-and-canada-strike-back-with-retaliatory-tariffs-on-us
Venäläisen vehnän hinta on noussut korkeimmalle sitten viime kesäkuun tarjonnan laskiessa. Venäjä on asettanut uuden kiintiön vehnälle helmikuun puoleen väliin. Lisäksi vehnälle on asetettu uusi vientivero. Osa ostajista onkin odottamassa Argentiinan ja Australian tarjouksia. Samalla, kun vehnän FOB-hinnat satamassa nousevat, laskevat rahtihinnat (- 25–30 %). Se saattaa pitää CIF-hinnat vielä kilpailukykyisinä: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-wheat-prices-jump-to-highest-since-june-on-falling-supply/
Usalaispankin ennuste vuosien 2025 ja 2026 Brent-viitelaadun keskihinnasta ovat nousseet. Se johtuu siitä, että OPEC:in kuulumattomien maiden, pl. USA, tuotanto on laskenut, mikä pienentää varastoja. Hintaa saattavat nostaa myös tilapäiset ja jatkuviksi aiotut pakotteet, joiden vaikutus näkyy kokonaistuotannossa. Hinta saattaa myös laskea lähelle $60 barreli, mikäli USA asettaa 10 % yleistullin kaikelle tuonnille: https://www.hellenicshippingnews.com/goldman-sachs-raises-2025-2026-average-brent-forecast/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Pika-aluksen päällikkö ja aluksen varustamo on tuomittu sakkoihin liian suuresta tilannenopeudesta, joka aiheutti useiden henkilöiden loukkaantumisen, aluksen kulkiessa 7,5 metriä leveän salmen läpi Australiassa. Alus osui salmen rantakareihin: https://gcaptain.com/vessel-master-and-company-fined-after-high-speed-crash-at-horizontal-falls-injures-dozens/
Norjan viranomaiset ovat vapauttaneet pidättämänsä jäähdytysaluksen, jonka epäiltiin olleen osallinen Ruotsin ja Latvian välisen tietoliikennekaapelin katkeamiseen. Alus, joka on rekisteröity Norjan lipun alle, on 5’300 DWT jäähdytysalus ja sen koko 11-henkinen miehistö on venäläinen: https://maritime-executive.com/article/norway-detains-reefer-cargo-ship-for-investigation-into-cable-damage
Kahden saksalaisen selvitystilassa olevan telakan, FSG ja Nobiskrug, jatko on saatu varmistettua. Ne myydään erikseen kiinnostuneille ostajille. Pesänselvittäjien mukaan he onnistuivat löytämään kaksi strategista sijoittajaa telakoille vain seitsemässä viikossa: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/german-shipyards-win-last-minute-reprieve
Sveitsiläinen oikeusistuin on tuominnut sveitsiläisen kauppahuoneen ja sen entisen operatiivisen johtajan lahjuksista Angolassa. Kauppahuone maksoi angolalaiselle virkamiehelle $5 miljoonan lahjukset ja sai $144 miljoonan voitot vastapainoksi. Oikeus tuomitsi kauppahuoneen maksamaan sakkoina ja kompensaationa $150 miljoonaa. Kauppahuoneen entinen operatiivinen johtaja tuomittiin 32 kuukauden vankeuteen 12 kuukauden koeajalla: https://www.maritime-executive.com/article/trafigura-found-guilty-in-angolan-ship-charter-bribery-scheme
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
OPEC+ tulee tuskin muuttamaan tuotantosuunnitelmiaanhuolimatta USA:n presidentin vaatimuksista öljyn hinnan laskemiseksi. Kukaan järjestöstä ei ole suostunut antamaan arvioitaan nimellä, mikä viittaa siihen, että odotettavissa on vaikea kokous. Järjestön sulku koskee 5,85 miljoonaa barrelia päivässä, joka vastaa 5,7 % kokonaistuotannosta. Tuotannon nostoa on lykätty useita kertoja ja suunnitelman mukaan huhtikuussa on tarkoitus vapauttaa 2,2 miljoonaa barrelia päivässä tuotantoon: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-unlikely-to-change-output-policy-when-panel-meets-on-monday-sources-say/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Strathclyden yliopisto UK:ssa kehottaa varustamoita, turvallisuushenkilöitä ja onnettomuustutkijoita käyttämään SHIELD-järjestelmää (Safety Human Incident & Error Learning Database) ymmärtääkseen paremmin inhimillisen tekijän juurisyitä merenkulun onnettomuuksissa. SHIELD on valmisteltu yhteistyössä merenkulun ja ilmailun piirissä osana EU:n SAFEMODE-hanketta. Järjestelmä on laajasti käytössä mutta tarvitsee lisää dataa, jotta siitä saadaan täysi hyöty: https://www.hellenicshippingnews.com/shipowners-encouraged-to-shield-against-accidents-by-better-learning-from-human-factors/
Mt Sounionin tapaus Punaisella merellä osoitti kansainvälisen yhteistyön tarpeen pelastusoperaatioissa. Pahimman toteutuessa olisi ollut vaarassa paitsi Punaisen meren ympäristö myös meriliikenne ja alueen asukkaiden toimeentulo. Pelastusorganisaatiot pääsivät vasta kolmen viikon jälkeen tositoimiin mutta saivat aluksen ja sen 150´000 tonnin raakaöljylastin pelastettua suojapaikkaan: https://www.hellenicshippingnews.com/salvors-needed-to-put-red-seas-long-term-environmental-impact-first-amid-sounion-disaster-says-ambipar-response/
Video: egyptiläisellä telakalla puhkesi massiivinen tulipalo, joka tuhosi useita veneitä. Telakka, jossa korjattiin pääasiassa kalastus- ja huviveneitä, sijaitsee lähellä Suezin kaupunkia: https://maritime-executive.com/article/video-massive-fire-damages-shipyard-in-egypt
Palomiehet ovat taistelleet usean päivän ajan sitkeää ruumapaloa vastaan Aberdeenin satamassa Skotlannissa. Alus on japanilaisomisteinen Panaman lipun alla purjehtiva handymax-luokan irtolastialus (39’996 DWT). Paloviranomaiset eivät ole kertoneet, mikä palaa mutta sanovat joutuvansa siirtämään palavaa lastia ruumasta: https://maritime-executive.com/article/fire-cleanup-underway-as-blaze-continues-to-smolder-in-bulker-s-cargo-hold
Kriisit ja merirosvous: Venäjän aikeita Välimerellä seurataan tarkasti. Venäjän laivastosaattue lähti Syyriasta, kun viime hetken sopimusta ei saatu aikaan, ja on nyt 100 mailia etelään Kreetasta matkalla länteen. Mikäli se ohittaa Gibraltarin, on oletettavaa, että kalusto käytetään Ukrainan sotaan. Toinen mahdollisuus on rakenteilla olevat kaksi lentotukikohtaa Libyassa, jolloin Tobrukin satama olisi päämäärä. Satama on suoraan etelään Kreetasta: https://www.maritime-executive.com/article/all-eyes-are-on-russia-s-mediterranean-flotilla-as-it-leaves-syria-behind
Historian havinaa:
Song of America, vuonna 1982 Wärtsilän Helsingin telakalla Royal Caribbean Cruise Linesille rakennettu risteilyalus, on saapunut viimeiselle rannalle. Alus on toiseksi viimeinen toisen sukupolven uudenaikaisista risteilyaluksista ja varustamon nousun pioneeri. Se säilyi lähes muuttumattomana loppuun saakka ja lopetti liikennöintinsä vuonna 2023: https://maritime-executive.com/article/royal-caribbean-s-second-generation-innovator-departs-for-scrap
Jones Act – USA:n kotimaan liikenteen usalaisille aluksille varmistava laki – historia ja mitä sille pitäisi tehdä: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/the-jones-act-past-present-and-future
Intian laivaston purjealus on sivuuttanut maailmanympäryspurjehduksellaan kaukaisimman maista sijaitsevan pisteen, Point Nemon. Paikasta on 2’688 kilometriä lähimpään maa-alueeseen. Matkallaan aluksen miehistö kerää paikalta vesinäytteitä, jotka kansallinen valtamerten tutkimuslaitos analysoi valtameren tilasta, meriluonnon monimuotoisuudesta ja kemiallisesta koostumuksesta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indian-naval-ship-passes-through-earths-remotest-point/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/