Merenkulun uutisia 31.1.2025: dark fleet vs parallel fleet, Ahti Climate, Meriaura, apurahahaku, online-kurssit, Panaman kanava puhuttaa, Suezin kanava, jäätilanne tänään, ICE-PACT, Norsepower, Elomatic, raportteja, lisätulleja USA:ssa huomisesta alkaen, hallituksen päätöksiä, kaapelikatkoja, sakkoja öljypäästöistä, varautumista, voiko alus olla ase?

Mitä tarkoittaa termi:

EMDE (Emerging Market and Developing Economies): https://knowledge4policy.ec.europa.eu/foresight/topic/expanding-influence-east-south/emerging-market-developing-economies-growth_en

Dark fleet vs Parallel fleet: https://nordisk.no/nordisk-circular/june-2024/dark-fleet-update

Mikä yritys tai yhdistys:

Ahti Climate: https://ahticlimate.com/

Oy Carbonex Ab: https://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/oy%20carbonex%20ab/26761393

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Suomalaiset Ahti Climate ja Carbonex ovat ilmoittaneet strategisesta kumppanuudesta edistääkseen ja kaupallistaakseen FuelEU Maritimen poolihallintaa: https://www.hellenicshippingnews.com/cleaner-greener-and-more-efficient-ahti-and-carbonex-join-forces/

Viron puolustusministeri on nostanut esille mahdollisuuden asettaa Itämerellä käyville aluksille maksun, jolla katettaisiin kaapelien suojaamisesta tai vaurioitumisesta johtuvia kustannuksia. ICPC:n mukaan maailmanlaajuisesti merikaapeleita vaurioituu n. 150 vuosittain. Vilkkaan liikenteen ja Itämeren mataluuden vuoksi täällä olevat tietoliikenne- ja sähkökaapelit sekä kaasuputket ovat erityisen alttiita vahingoittumiselle: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-sea-shipping-tax-could-pay-for-undersea-cable-protection-says-estonian-minister/

Marlink on saanut Bureau Veritasin tyyppihyväksynnän IoT-tiedonkeruusovellukselleen. Sovellus mahdollistaa etäkäyttäjän tiedonkeruun alukselta sen polttoaineen kulutuksesta, tehokkuudesta ja päästöistä. Se edellyttää kyberturvallisuutta, verkkojen hybridikäyttöä ja esineiden internetiä. Sovellus on viimeisimpien merenkulun kyberturvallisuussääntöjen mukainen: https://www.hellenicshippingnews.com/marlink-gains-bureau-veritas-cyber-security-type-approval-certification-for-iot-data-collection-solution/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Meriaura Group Oyj on 29.1.2025 allekirjoittanut ehdollisen osakevaihtosopimuksen, jolla se ostaa puolustus- ja turvallisuusalan yhtiöitä yhteen kokoavan Summa Defence Oy:n koko osakekannan: https://navigatormagazine.fi/uutiset/summa-defence-oy-ja-meriaura-group-oyj-yhdistyvat-uudeksi-puolustusalan-konserniksi/

Merenkulun säätiö myöntää projektiapurahoja laajemmille kehitys- ja tutkimushankkeille sekä tavanomaisia apurahoja ja matka-apurahoja tutkijoille ja opiskelijoille. Lisäksi on haettavissa erityisapurahat turvallisuuteen, huoltovarmuuteen ja resilienssiin liittyvään tutkimukseen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/merenkulun-saation-apurahat-vuodelle-2025-ovat-haettavissa-helmikuussa/

Ympäristöasiat muuttavat merenkulkua merkittävästi ja varustamojen tulee miettiä strategioitaan uudestaan, ja se lykkää tulevia investointeja: https://navigatormagazine.fi/uutiset/ulla-tapaninen-ymparistoasiat-muuttavat-merenkulkua-merkittavasti/

Chalmersin yliopiston oppilaskunta järjesti Göteborgissa Ruotsissa uramessut, Sjölog. Sekä esillepanijat että oppilaat olivat kiinnostuneita vuosittaisesta tapahtumasta: https://www.sjofartstidningen.se/stort-intresse-for-karriarmassan-sjolog/

Maailman kymmenen johtavaa maata, jotka omistavat kauppa-aluksia, pääoma-arvolla mitattuna. Mukana myös maa, jolla ei ole merenrantaakaan, Sveitsi. Bruttotonneilla mitattuna tilasto näyttää varsin erilaiselta. Tässä tilastossa eivät ole mukana risteilyalukset: https://splash247.com/landlocked-switzerland-becomes-a-top-10-shipowning-nation-thanks-to-apontes-msc/

Maailman kolme johtavaa maata, jotka omistavat kauppa-aluksia, niiden arvolla mitattuna. Järjestyksessä Kiina, Japani ja Kreikka: https://www.hellenicshippingnews.com/greece-retains-third-spot-overall-among-top-10-shipowning-nations-by-total-asset-value-for-2025/

Millaisia erilaisia vedenalaisia aluksia on olemassa? Käyttötarkoituksia on sotilaskäytöstä tutkimukseen ja etsintään. Ne voivat mennä valtameren synkkiin syvyyksiin ja voivat olla paikoillaan tunneista jopa päiviin. Ne voivat olla miehitettyjä tai miehittämättömiä, toimia omalla voimanlähteellä tai muilla keinoin: https://www.marineinsight.com/types-of-ships/types-of-underwater-vehicles-and-submarines/

Viime vuonna EU:ssa lisääntyi online-kurssien käyttö edellisestä vuodesta 3 %. Eniten internet-kursseja käyttivät irlantilaiset (61 %), hollantilaiset (59 %) ja suomalaiset (53 %). Vähiten niitä käytettiin Romaniassa (10 %), Kyproksella (11 %) ja Bulgariassa (17 %). Tutkintoon tai todistukseen johtavia kursseja otettiin eniten Irlannissa (36 %) sekä Suomessa ja Espanjassa (32 %). Eniten online-oppimateriaalia käytettiin Hollannissa (53 %), Irlannissa (52 %) ja Suomessa (46 %): https://www.euronews.com/my-europe/2025/01/30/online-education-which-eu-countries-have-the-highest-number-of-online-learners

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Miten konttivarustamojen yhteenliittymät muuttuvat ensi yönä: https://splash247.com/global-liner-alliances-retrench/ 

Kuljetusten palautuminen Punaisen meren kriisin jäljiltä Suezin kanavaan saa varustamoiden tämän vuoden näyttämään kahtia jakautuvalta. Alkuvuosi menee vielä korkeilla rahdeilla mutta, mikäli tulitauko pitää, loppuvuonna odottaa pudotus rahdeissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-lines-face-a-year-of-two-halves-hsbc

Konttikuljetusten aikataulujen luotettavuus pysyi tasaisena koko viime vuoden, vaikka putosikin vuoden 2023 hyvästä kehityksestä. Koko viime vuoden luotettavuus oli 50–55 %. Pudotus johtuu pitkälti Punaisen meren kriisistä. Kolmestatoista suurimmasta varustamosta kuusi saavutti paremman tuloksen kuin edellisenä vuonna ja muilla luotettavuuteen tuli pudotusta. Koko vuonna keskimääräinen myöhästyminen oli 5,43 päivää aikataulusta myöhässä: https://www.maritime-executive.com/article/containership-schedule-reliability-stabilized-absorbing-red-sea-diversions

Ensimmäinen Kiinan ja Euroopan välinen konttikuljetusten pikavuoro on saapunut Wilhelmshaveniin Saksaan Kiinan Ningbo-Zhoushanista. Matka kesti 26 päivää, lähes kaksi viikkoa nopeammin kuin normaalisti. Käytetty alus on rakennettu vuonna 2022 pituudeltaan 200 metriä, vetoisuudeltaan 30’240 DWT ja kapasiteetiltaan 2’495 TEU:ta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/first-china-europe-express-cargo-ship-arrives-at-germanys-wilhelmshaven-port/

Maailman kontti-indeksi (Drewry) laski viikolla 5: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-2-this-week-05-2025/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Venäjä koettelee Intian hallituksen hermoja lähettämällä pakotteiden alaista öljyä pakotteiden alaisilla aluksilla Intiaan, joka on ilmoittanut, ettei vastaanota pakotteiden alla olevia. Kaikki odottavat USA:n uuden hallinnon linjauksia ja tulkintoja. Lisäksi artikkelissa on hyvä listaus Venäjän öljykuljetuksista: https://gcaptain.com/russia-set-to-test-new-delhis-nerve-by-sending-sanctioned-oil-and-tankers-to-india/

Venäjän läntisistä satamista vietävän öljyn määrän odotetaan putoavan 8 % verrattuna tammikuun vientimääriin. Primorskin, Ust-Lugan ja Novorossiiskin satamien kautta odotetaan vietävän 1,6 miljoonaa barrelia päivässä. Luku saattaa nousta, jos Ukrainan venäläisiin jalostamoihin kohdistuvien dronehyökkäysten vuoksi enemmän raakaöljyä korvamerkitään vientiin: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-feb-oil-exports-from-western-ports-seen-down-8-m-m-as-sanctions-bite/

LNG-kuljetusten yllättävän syvä lama saattaa olla lyhytaikainen. Paluun odotetaan tapahtuvan vuosien 2026–27 aikana. Tämän vuoden käyttöasteen 80 %:a odotetaan nousevan yli 95 %:in vuoteen 2029: https://www.seatrade-maritime.com/lng/deep-downturn-in-lng-business-likely-to-be-short-lived

Venäläisen öljyn STS-operaatiot ovat lisääntyneet lähes nelinkertaisiksi mm. Kreetanmerellä ja Singaporen ulkopuolella sen jälkeen, kun USA asetti viimeisimmät pakotteensa: https://splash247.com/russian-linked-ship-to-ship-transfers-spike-in-wake-of-us-sanctions/

Käytettyjen säiliöalusten (alle 10 vuotta vanhojen) hinnat ovat kääntyneet laskuun huolimatta varsin vakaista rahtihinnoista: https://splash247.com/first-modern-vlcc-sale-of-the-year-highlights-how-tanker-prices-are-easing/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Yhdeksän liikennöintikuukauden jälkeen voidaan jo vahvistaa, että Świnoujścien ja Malmön välinen yhteys on ollut menestys. Finnlines harkitseekin toisen laivan tuomista reitille, jotta voidaan vastata kasvavaan kysyntään: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/finnlinesin-puolan-ja-ruotsin-valinen-laivareitti-on-ollut-menestys/

Teräsromun kuljetukset ovat vähentyneet Itämerellä ja Pohjois-Euroopassa. Kysyntä on heikkoa ja tonnistoa on vapaana: https://www.hellenicshippingnews.com/atlantic-supramax-scrap-market-experiences-diminished-activity-in-week-4/

Suunnitteluvideo: ensimmäinen purje-roro-alus on laskettu vesille Turkissa ranskalaiselle tilaajalle. Aluksen pituus on 136 metriä ja leveys 24,2 metriä. Sen purjepinta-ala on 3’000 m² ja kaadettavien mastojen korkeus 76 metriä. Aluksen kapasiteetti on 1’200 kaistametriä tai 5’300 tonnia lastia. Polttoainesäästöksi arvioidaan 80 % ja päästövähennykseksi jopa 90 %. Alus tulee St. Nazairen Ranskassa ja Baltimoren USA:ssa väliseen liikenteeseen pysähtyen matkalla Ranskan Saint-Pierre-et-Miquelonissa ja Halifaxissa: https://splash247.com/worlds-first-commercial-sailing-roro-launched-in-turkey/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Royal Caribbean odottaa tästäkin vuodesta tuloksellista kysynnän jatkuessa voimakkaana risteilyvarustamojen investoidessa uusiin aluksiin ja risteilykohteisiin: https://gcaptain.com/royal-caribbean-eyes-strong-2025-profit-on-robust-cruise-travel-demand/

Royal Caribbean aikoo laajentaa toimintaansa jokiristeilyihin Celebrity Cruises tuotemerkin alla: https://www.maritime-executive.com/article/celebrity-cruises-expands-to-river-cruising-saying-this-is-how-we-river

Offshore ja merituulivoima:

Merituulivoimalla on ratkaiseva vuosi edessään. Se on saavuttanut vakiintuneen aseman mutta riittävätkö voimat tavoitteeseen kaksinkertaistaa se? Kiina yrittää kasvattaa turbiinien kokoa ja uusille yrittäjille markkinoilla tuntuu olevan tilaa väittää analyytikko: https://www.maritimejournal.com/environment/offshore-wind-faces-a-pivotal-year-report/1499476.article

USA:n merituulivoimahankkeet etenevät huolimatta siitä, että USA:n presidentti kielsi uusien uusien merituulivoima-alueiden perustamisen: https://www.maritimejournal.com/environment/us-windfarm-moves-ahead-despite-trump-disdain/1499483.article

Norjalaishanke sai valtiolta €102 miljoonan tuen kehittää uudenlainen merituulivoimajärjestelmä. Kyse on tuulivoimaseinästä, jossa on useita pieniä turbiineita yhden ison sijaan: https://www.maritimejournal.com/environment/unique-wind-wall-wins-grant-for-offshore-norway/1499484.article

Väylät, kanavat ja sisävedet:

USA:n senaatti käy keskustelua Panaman kanavan haltuunotosta. Senaatin talousvaliokunnassa on ollut kuultavana konservatiivisen perinnesäätiön vanhempi tutkija, joka totesi USA:n voivan vetäytyä sopimuksesta Panaman kanssa mutta se ei takaa vielä kanavan palautumista USA:lle. Asiantuntijan mukaan neuvottelutie pitää kuitenkin käydä ennen asetietä. Keskustelu käytiin pitkälti Kiinan vaikutuksesta kanavan hallintaan: https://www.freightwaves.com/news/senate-debates-ways-to-gain-leverage-over-panama-canal

Myös liittovaltion merenkulkukomitea on ollut senaatin talousvaliokunnan kuultavana Panaman kanavasta. Merenkulkukomitean uuden puheenjohtajan mukaan kanavan toiminnasta vastaa erillinen virasto, kanavaviranomainen, ei Panaman hallitus. Hänen mukaansa se hoitaa sitä hyvin eikä ole Kiinan valvonnassa, kuten väitettiin. Hänen mukaansa USA:n tulisi tehdä kanavaviranomaisen kanssa enemmän yhteistyötä estääkseen Kiinan vaikutuksen kasvu: https://www.maritime-executive.com/article/senate-committee-calls-on-fmc-as-it-explores-situation-at-the-panama-canal

Panaman presidentti on sulkenut keskusteluista USA:n ulkoministerin kanssa Panaman kanavan hänen vieraillessaan Panamassa. Panaman presidentin mukaan kanava kuuluu Panamalle. Piste. Puheenaiheita ovat mm. maahanmuutto ja huumeiden salakuljetus: https://gcaptain.com/panamas-mulino-shuts-down-trumps-canal-takeover-talk-ahead-of-rubio-visit/

Suezin kanavaviranomainen on tavannut 23 linjaliikennevarustamon ja agentuurin edustajat. Kyseessä olivat valmiudet palata kanavaliikenteeseen Punaisen meren kriisin helpottaessa, jos ja kun Gazan tulitauko pitää. Kummatkin osapuolet korostivat jatkuvan kommunikaation tärkeyttä tilannekuvan ylläpitämiseksi:  https://shippingtelegraph.com/container-news/suez-canal-meets-with-major-liners-as-it-urges-for-red-sea-return/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 31.1.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Marraskuussa allekirjoitetun aiesopimuksen (MOU) jälkeen Business Finlandin delegaatio vieraili Yhdysvalloissa ja kolmikantahankkeen seuraavista käytännön askelista päästiin keskustelemaan käytännössä. Murtajahankkeisiin muutamat suomalaisyritykset – mm. Elomatic, Wärtsilä, ABB, Steerprop, Aker Arctic – ovat jo päässeet hyväksytyiksi toimittajiksi. Kanadassa tavoitellaan 100 % kotimaisuutta tai vastaostoja ja investointeja. Polaarimurtajaan tulee mm. kuusi Wärtsilän moottoria (47 MW) ja kaksi ABB:n Azipodia: https://navigatormagazine.fi/uutiset/ice-pact-etenee-tyoryhmiin/

USA:n presidentti on ilmoittanut maan tilaavan mahdollisesti 40 jäänmurtajaa rannikkovartiostolle. Häntä haittaa kuitenkin tilausten meneminen kanadalaiselle telakalle, joka omistaa mm. Helsingin telakan, joka on suurin jäänmurtajia rakentava telakka Venäjän ulkopuolella: https://www.maritime-executive.com/article/trump-u-s-will-order-40-big-icebreakers-for-the-coast-guard

Thyssenkrupp on allekirjoittanut sopimuksen uuden tutkimusjäänmurtajan rakentamisesta Alfred Wegener Institutille (AWI), mikä merkitsee 15 vuotta kestäneen hankintaprosessin ja viime vaiheessa kaksi ja puoli vuotta kestäneen Euroopan laajuisen toisen tarjouskilpailun päätöstä. Saksan ilmastotutkimuksen uusi lippulaiva maksaa arviolta 1,185 miljardia euroa. Alus luovutetaan tutkimusyhteisölle vuonna 2030: https://navigatormagazine.fi/uutiset/saksan-890-milj-euron-polaarimurtaja-polarstern-ii-vihdoin-rakenteille/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Yhtenäisten käytäntöjen ja liikennejärjestelmämallien avulla Pohjoismaat varautuvat jatkossa paremmin erilaisiin poikkeustilanteisiin maalla, merellä ja ilmassa. Liikenteen varautumista edistetään Ruotsin, Suomen, Norjan ja Tanskan liikennevirastojen välisen yhteisymmärryspöytäkirjan pohjalta. Pohjoismaiden liikennevirastojen pääjohtajat allekirjoittivat liikenteen varautumisen yhteistoimintaa edistävän Nordic Transport Preparedness Coopertion (NTPC) -yhteisymmärryspöytäkirjan torstaina 16.1.2025. Suomessa tätä yhteistoimintaa kehittävät Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja Väylävirasto. Huoltovarmuuskeskus osallistuu yhteistyöhön: https://navigatormagazine.fi/uutiset/pohjoismainen-liikenteen-varautumisyhteistyo-laajenee/

Skandinavian suurimman sataman, Göteborgin, käsittelemä tonnimäärä kasvoi 8 %. Konttien käsittely väheni n. 1 %:n mutta käsitellyn tavaran määrä kasvoi tyhjien konttien käsittelyn vähentyessä selvästi. Tuonti kasvoi 15 %: a. Tuonnin ja viennin suhde oli lähes tasoissa: https://www.hellenicshippingnews.com/significant-increase-in-imports-through-the-port-of-gothenburg/

Brisbanen luotsit ja satamaviranomaiset ovat päivittäneet ohjeensa alusten liikkumisesta sen jälkeen, kun satamassa sattui kahden aluksen irtoaminen laiturista, jotka aiheutti voimakas virtaus joessa ja ohikulkevien alusten aiheuttama imu: https://www.maritime-executive.com/article/atsb-complex-interaction-forces-can-cause-breakaways-in-fast-currents

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalaisen Norsepowerin roottoripurje on jälkiasennettu japanilaiseen hiilen kuljetukseen tarkoitettuun vuonna 2016 rakennettuun irtolastialukseen. Asennus tehtiin aluksen keulakorokkeelle ja se hyödyntää tekoälyä roottorin automatiikassa. Roottorin odotetaan vähentävän polttoaineen kulutusta ja päästöjä 6–10 %: https://www.hellenicshippingnews.com/norsepower-completes-installation-of-its-rotor-sail-on-the-bulk-carrier-yodohime/

Suomalainen konsultti- ja insinööritoimisto Elomatic ostaa Ablemans LCS Oy:n, joka on erikoistunut risteilyalusten perusparannuksiin, telakointeihin ja teknisiin palveluihin. Hankinta parantaa Elomaticin palvelutarjontaa suunnittelusta teknisiin palveluihin ja huipputeknologian palveluihin: https://www.hellenicshippingnews.com/elomatic-expands-shipowner-services-with-acquisition-of-ablemans-lcs-oy/

Uudenaikainen versio WIG (Wing In Ground) teknologiasta aiotaan ottaa käyttöön Abu Dhabissa miehistön kuljettamiseksi offshore-alueille: https://www.maritime-executive.com/article/adnoc-l-s-selects-seagliders-for-offshore-energy-logistics-in-the-uae

MAN Energyn Kööpenhaminan tehtaalla suoritetaan ensimmäisiä täydellä tehokuormalla ajettavia kokeita ammoniakkikäyttöisellä koneella: https://www.hellenicshippingnews.com/man-full-scale-ammonia-engine-runs-at-100-load/

Japanilaisyritys on kehittänyt tekoälypohjaisen alustunnistusjärjestelmän niiden aiheuttaman vedenalaisen äänen perusteella. Järjestelmä on testeissä kyennyt luokittelemaan aluksen yli 90 %:n tarkkuudella hyvinkin pienen datamäärän perusteella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/oki-develops-ai-system-for-ship-classification-using-underwater-sounds/

Miten laivan höyrykattila toimii: https://www.marineinsight.com/tech/working-of-marine-boilers-explained/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Merenkulun ydinvoimastart-up ja merenkulun arkkitehtuuriyritys yhdistävät voimansa kelluvan ydinvoimaproomun suunnittelussa. Proomu voitaisiin liittää satamassa paikalliseen verkkoon tuottamaan sähköä. Suunnitteluteho olisi 175 GWh vuodessa. Vastaava järjestely oli jo 60-luvulla, kun USA:n asevoimat rakensivat vanhan Liberty-aluksen runkoon 10 MW ydinvoimalan: https://www.maritime-executive.com/article/glosten-joins-core-power-s-nuclear-power-barge-project

Rotterdamissa tankattiin 52%:a enemmän LNG:tä polttoaineeksi kuin edellisenä vuonna. Fossiilisten polttoaineiden määrä väheni vähän ja biopolttoaineiden nousi vähän: https://www.seatrade-maritime.com/bunkering/rotterdam-bunkered-52-more-lng-in-2024-as-total-bunker-volume-slipped

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Kaksi eurooppalaista säiliöalusmeklariliikettä yhdistyvät. Hollantilanen Odin-RVB on ostanut espanjalaisen Tanker Charteringin: https://splash247.com/two-european-tanker-brokers-join-forces/

Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:

Uusi tutkimusraportti paljastaa, että IMO:n määräykset eivät yksin riitä merenkulun energiasiirtymän toteutukseen ennen vuotta 2040. Sen lisäksi tarvitaan tukipolitiikkaa, jolla tasataan e-polttoaineiden epäsuhta halvempiin fossiilisiin ja ylimenokauden polttoaineisiin kriittisellä vuosien 2027–2035 välisellä ajalla: https://www.hellenicshippingnews.com/new-study-shows-that-only-targeted-subsidy-for-e-fuels-coupled-with-a-ghg-levy-would-ensure-e-fuel-early-adoption/

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 5: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-2.pdf

Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 5: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-to-continue-their-mild-correction-next-week/

Maailmankauppa ja politiikka:

USA:n presidentti asettaa 25 % lisätullit Meksikolle ja Kanadalle helmikuun 1. päivänä. Perusteina ovat suuri maahanmuutto, huumausaineet ja tuki, jota USA antaa vientialijäämänä kummallekin maalle. Kiinaan kohdistuvat lisätullit ovat valmistelussa. Lisätulleja valmistellaan myös tuotesektoreittain kaikille maille: https://gcaptain.com/trump-set-on-25-tariffs-on-mexico-and-canada-starting-february-1/

Mitä USA:n presidentti lupasikaan virkaanastujaispuheessaan? Kuinka suuri riski lisätullien määrääminen on ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen, etteivät entiset pelimerkit kelpaa? Riittävätkö laivaajien riskienhallintatoimet tai onko geopoliittisista muutoksista apua? Miten tuotantomaiden monipuolistuminen vaikuttaisi toimitusketjuihin? Analyytikon neuvo on pysyä rauhallisena ja seurata tilanbteen kehittymistä. Muutokset eivät tapahdu hetkessä, vaan voivat viedä vuosia: https://www.hellenicshippingnews.com/trump-tariffs-and-geopolitical-chaos-xeneta-chief-analysts-top-tips-on-freight-tender-strategies/

Kolme syytä, miksi maailmantalous voi menestyä odotettua paremmin. Se on ollut sietokykyinen koronan jälkimainingeissa, keskuspankit ovat saaneet inflaation kuriin ja korot laskuun ilman, että maailmantalous olisi mennyt taantumaan. Toki on myös syitä olla huolissaan, kuten kaupan rajoitteista, geopolitiikasta ja ilmastonmuutoksesta. Kehittyvien maiden tulisi panostaa uudistumiseen, työvoimaan ja ilmastomuutokseen: https://www.hellenicshippingnews.com/3-reasons-the-global-economy-could-outperform-expectations/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Valtioneuvosto on hyväksynyt alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan I liitteeseen tehdyt muutokset: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=3271

Valtioneuvosto on asettanut uuden turvallisuusverkkotoiminnan neuvottelukunnan: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=3274

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi jätteen ja muun aineen mereen laskemisen aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1972 tehdyn yleissopimuksen vuoden 1996 pöytäkirjaan vuonna 2009 tehtyjen muutosten lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta annetun lain muuttamisesta: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=3244

EU ei aseta Venäjän LNG:lle pakotteita ennen kuin se on varmistanut sopimusteitse LNG:n saatavuuden muualta. Tällä hetkellä on voimassa venäläisen LNG:n uudelleen laivauskielto EU-satamista, jonka vuoksi LNG.tä on jäänyt EU:lle käyttöön. USA:n presidentti on edellyttänyt EU:lta enemmän kuin nykyiset 70 % LNG:n ostoja mutta kapasiteetti on jo täydellä teholla ja uuden kapasiteetin käyttöönotto kestää vuosia: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-wont-ban-russian-lng-until-it-secures-alternatives-diplomats-say/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Gotlannin edustalla tietoliikennekaapelin katkaisseen irtolastialuksen varustamo väittää tapauksen olevan vahinko. Alueella vallitsi hänen mukaansa 3 metrin aallokko ja yli 20 m/s tuuli, joka aiheutti ankkurin löystymisen ja irtoamisen kiinnikkeistään: https://www.marineinsight.com/shipping-news/operator-of-ship-detained-for-damaging-undersea-cable-provides-proof-of-accident/

Yksi esitetty mahdollisuus on, että venäläiset olisivat sabotoineet ankkuripeliä aluksen edellisessä satamassa peittääkseen oman sabotaasinsa. Silti useimmat merenkulun asiantuntijat ovat sitä mieltä, että vahingon mahdollisuus on hyvin pieni. Ankkurin putoamisen huomaa useista merkeistä, joita ovat mm. vauhdin hidastuminen, vaikka koneet käyvät kovalla teholla ja ohjauksen puoltaminen ilman näkyvää syytä. Joko kyse on huonosta merimiestaidosta tai tarkoituksellisuudesta: https://www.maritime-executive.com/article/captain-claims-bulker-s-anchor-system-was-sabotaged-by-russians

Norjalaisalus on pidätetty Tromsössä syytettynä sekaantumisesta kaapelinkatkeamiseen Latviassa. Aluksen miehistö on venäläistä. Tietoliikennekaapeli kulkee Latvian ja Ruotsin välillä: https://www.sjofartstidningen.se/norskt-fartyg-misstanks-for-kabelsabotage/

Kiinalaisen irtolastialuksen konepäällikkö on tuomittu kolmeksi kuukaudeksi vankilaan Louisianassa MARPOL-sääntöjen rikkomisesta ja viranomaisen vastustamisesta väärentämällä öljypäiväkirjan. Alukselta oli pumpattu öljyinen pilssivesi suoraan mereen: https://www.maritime-executive.com/article/chief-engineer-sentenced-to-three-months-in-jail-in-marpol-magic-pipe-case

Kreikkalaisvarustamo on myöntänyt syyllisyytensä aluksista aiheutuvien päästöjen estämislain rikkomiseen ja aluksen öljypäiväkirjan väärentämiseen. Varustamo maksaa sakkoa $1,125 miljoonaa ja sille asetettiin neljän vuoden koeaika, josta sen on esitettävä toimintasuunnitelma, miten se toteuttaa lain noudattamisen. Aluksen entinen konepäällikkö, iältään 72 vuotta, sai $2’000 sakkoa öljypäiväkirjan väärentämisestä:  https://splash247.com/eurobulk-fined-in-latest-american-oily-bilge-water-case/

Kahdelle miehelle kummallekin kolmen vuoden vankeustuomio heidän salakuljetettua 140 kiloa kokaiinia Australiaan 13 loistobussiin kätkettynä. Australian katukaupassa kokaiinikilon jälleenmyyntiarvo on n. $200’000 kilo. Loistobussit kuljetettiin Australiaan roro-aluksella Adelaideen: https://www.maritime-executive.com/article/two-men-get-three-years-for-smuggling-drugs-inside-buses-on-a-ro-ro

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Miten maailman luokituslaitosten liiton (IACS) jäsenten kehitys meni viime vuonna? Ainoa, jonka alusmäärä väheni, oli Intian alusrekisteri, lähes 4 miljoonaa GT: https://splash247.com/indian-register-of-shipping-experiences-owner-exodus/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Suomen Satamat ry:n valmiuspäällikkönä ja Satamapoolin poolisihteerinä aloitti viime syksynä komentaja evp. Jukka Mustola. Suomen Varustamot ry:n valmiuspäällikkönä ja Vesikuljetuspoolin poolisihteerinä toimii komentaja evp Juha Lehtinen. Kumpikin on toiminut aiemmassa virassaan satamiin ja merenkulkuun liittyvissä tehtävissä, joissa myös NATO on tullut tutuksi: https://navigatormagazine.fi/uutiset/varustamot-ja-satamat-vahvistivat-varautumistaan/

International Windship Association näkee tänä vuonna tapahtuvan läpimurron tuulivoiman käytössä alusten voimanlähteenä. Viime vuosi oli kokemusten keräämistä ja tietoisuuden nostamista ja vuonna 2026 odotetaan huomattavaa kasvua. Tänä vuonna on 100 asennusta aluksiin ja tuotannon tehostaminen pienentää valmistuskustannuksia 10–20 % vuosittain. Kiinalaistelakat ovat tehneet jo 30 järjestelmäasennusta. Mm. Norsepowerilla on Kiinassa tuotantolaitos: https://www.motorship.com/other-alternative-fuels/2026-an-inflection-point-for-wind-propulsion/1499478.article

Euroopan varustamoyhdistys ECSA kiittää EU komission uutta kilpailukykykompassia panostamisesta kilpailukykyyn ja vapaaseen kauppaan edellytyksenä maanosan turvallisuuteen, sietokykyyn ja kasvuun: https://www.hellenicshippingnews.com/competitiveness-compass-european-shipowners-welcome-focus-on-industry-competitiveness-and-open-trade/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

EU tukee €6,3 miljoonalla hanketta vedenalaisten ekosysteemien suojelemiseksi vedenalaiselta alusten aiheuttamalta melulta: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-backs-project-to-protect-marine-ecosystems-from-underwater-noise-pollution-from-ships/

Valtameret lämpiävät neljä kertaa nopeammin kuin 1980-luvulla. Se selittää odottamattoman korkeat meriveden lämpötilat ja yhä äärevämmät myrskyt: https://gcaptain.com/oceans-are-warming-faster-and-faster-as-the-earth-traps-more-energy/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Italiassa Herminia-myrsky on aiheuttanut kaksi karilleajoa. Toinen on 10’000 DWT imuruoppaaja ja toinen kalastusalus. Kummankaan aluksen miehistöllä ei ole hätää. Imuruoppaajalla on pitkä poikkeamahistoria sitten vuoden 2017. Viimeisimmässä satamavaltiotarkastuksessa viime syksynä alus pysäytettiin. Sillä oli kaikkiaan 24 poikkeamaa, joiden korjaus kesti kuukauden: https://www.maritime-executive.com/article/italian-coast-guard-responds-to-two-groundings-in-two-days

Karilleajaneen venäläisen jokisäiliöaluksen tankeista on poistettu n. 1’500 tonnia polttoainetta (mazut) eikä alus enää vuoda mereen. Kaikkiaan siitä ja sen uponneesta sisaraluksesta pääsi mereen 3’700 tonnia mazuttia, jota korjataan pois Tamanin ja Anapan väliseltä alueelta. Karilleajaneen alus siirretään pois paikalta palasina: https://www.maritime-executive.com/article/cleanup-of-wrecked-russian-tanker-completed

Liberian lipun alla purjehtivassa säiliöaluksessa puhkesi tulipalo konehuoneessa ranskalaisessa Port-la-Nouvellen satamassa. Paikallinen palokunta sammutti palon eikä siitä aiheutunut henkilövahinkoja. Alus on siirretty ankkuripaikalle eikä se kykene liikkumaan omin voimin: https://shippingtelegraph.com/tankers/fire-in-engine-room-hits-tanker-whilst-moored-in-france/

Aluskierrätys, romutus:

Analyysi aluskierrätysmarkkinoiden tilanteesta. Romutustelakoihin kohdistuu kovaa painetta, koska kysyntä on heikkoa ja hinnat laskevat kaikissa suurissa romutusmaissa halvan teräksen virratessa markkinoille: https://www.hellenicshippingnews.com/global-ship-recycling-market-still-under-pressure/

Kriisit ja merirosvous:

Merivoimat toteutti kahden suomalaisen kauppa-aluksen suojaamisharjoituksen keskiviikkona 22.1.25 Itämerellä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/merivoimat-harjoitteli-kauppamerenkulun-suojaamista/

Turkkilaisalus toimitti ensimmäisen avustuserän Gazaan Egyptin El-Arishin sataman kautta. Aluksen lastina oli 300 generaattoria, 20 liikuteltavaa vessaa, 10’460 telttaa ja 14’350 huopaa. Egyptin Punainen Puolikuu -järjestö koordinoi tarvikkeiden toimituksen kaistalle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/turkish-ship-delivers-first-humanitarian-aid-to-gaza-since-ceasefire/

Kauppamerenkulusta ja kauppa-aluksista ollaan tekemässä ase pakotteiden ja geopoliittisten jännitteiden kasvaessa. Tahattomissakin tapauksissa nähdään vähintään hybridivaikuttamista. Arvioiden mukaan rinnakkaislaivastossa olisi tänä vuonna 1’266 alusta vastaten 45 miljoonaa GT:a tai 2,7 % kokonaismäärästä. Rinnakkaislaivastossa on n. 520 öljysäiliöalusta, 22 LNG-alusta ja 30 LPG-alusta edustaen 17 % säiliöaluslaivastosta. UNCLOS:n mukaan ne saavat kulkea viattomassa kauttakulussa esim. Itämeren ja Englannin kanaalin läpi. UNCLOS:n uudelleen tulkinta asettaisi sääntöjen noudattajat ristiriitaiseen tilanteeseen: https://www.seatrade-maritime.com/security/commercial-shipping-is-being-weaponised-northstandard

USA:han ja UK:hon liitetyt alukset ovat kulkeneet läpi Punaisen meren sen jälkeen, kun Gazan tulitauko tuli voimaan ilman, että niiden kimppuun olisi hyökätty. Eikä huthit ole hyökänneet kauppa-alusten kimppuun sitten joulkuun alun 2024. Myös kaapattu ms Galaxy Leaderin miehistö on vapautettu aluksen jäädessä huthien haltuun. Tulitauon ensimmäinen vaihe kestää vielä 42 päivää ja toisen vaiheen neuvottelut alkavat viikolla 5: https://gcaptain.com/u-s-and-uk-ships-transit-red-sea-as-ceasefire-holds/

Venäjän laivaston kuljetusalukset ja sota-alukset ovat poistuneet Syyriasta mukanaan suuret määrät tavaraa, joka oli tukikohdissa varastoituna. Syyrian uusi hallinto ei kuitenkaan halua venäläisten lähtevän ovet paukkuen, vaikka vuokrasopimusta ei jatkettukaan. Syynä on Syyriassa oleva venäläinen teknologia mm. sähköverkossa ja sotilaskohteissa, joka vaatii ylläpitoa ja huoltoa: https://www.maritime-executive.com/article/russian-military-cargo-ships-and-naval-fleet-clear-out-of-syria

Historian havinaa:

Maailman kolmanneksi vanhin sota-alus, Dundeessa Skotlannissa oleva HMS Unicorn, on saanut £800’000 entisöintiin. Kaikkiaan aluksen entisöintiin tarvitaan £10 miljoonaa, jonka saamiseksi perinneyhdistyksen on hankittava vielä £650’000 huhtikuuhun mennessä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-3rd-oldest-warship-receives-800k-fund-to-save-it-from-deterioration/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/