Merenkulun uutisia 20.1.2025: Trump, Trump, Trump, jäätilanne tänään, jäänmurto, Helsingin satama, pakotteet, Eagle S, ilmastonmuutos, Punaisen meren liikenne, Gazan tulitauon vaikutukset, Hapag Lloyd.

Mitä tarkoittaa termi:

United States Secretary of Interior: https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhdysvaltain_sis%C3%A4ministeri

United States Secretary of State: https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhdysvaltain_ulkoministeri

Unisted States Secretary of Treasury: https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhdysvaltain_valtiovarainministeri

Mikä yritys tai yhdistys:

USTR (Office of the United States Trade Representative): https://en.wikipedia.org/wiki/Office_of_the_United_States_Trade_Representative

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Merenkulku valmistautuu Trumpin toiseen kauteen USA:n presidenttinä. Ainoa, jota pidetään varmana on, että ailahtelevuus ja epävarmuus tämän päivän merenkulussa lisääntyvät: https://splash247.com/shipping-readies-to-navigate-new-trump-era/

Miten Trump toteuttaa politiikkaansa? Arvioissa ulkoministeri, valtiovarainministeri ja sisäministeri: https://splash247.com/trump-team-and-trade/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Kiinalaisen konttivarustamo Coscon mukaan sen joutuminen USA:n mustalle listalle Kiinan kansanarmeijaan liittyvien kytkösten vuoksi, ei vaikuta sen USA:n toimintoihin mitenkään. Varustamon mukaan Cosco Shipping Line ei ole kyseisellä listalla: https://www.freightwaves.com/news/ocean-carrier-cosco-blacklisted-by-us-over-china-military-ties

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

USA:n viimeisimmät pakotteet saavat Kiinan ja Intian ryntäämään Lähi-Idän markkinoille korvatakseen Venäjän vähenevän öljynviennin. Kaksi pakotteiden kohteeksi joutunutta venäläistä öljy-yhtiötä vastasivat viime vuonna 30 %:sta Venäjän öljynviennistä. Määrät vaikuttavat myös öljyn saatavuuteen maailmalla. Brent viitelaadun hinta nousikin jo $5 barrelilta: https://gcaptain.com/china-and-india-scramble-for-crude-as-sanctioned-russian-tankers-turn-back/

Säiliöalusten rahtimarkkinat ovat turbulenttisessa tilassa lisätullien ja pakotteiden ristiaallokossa: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/jittery-tanker-market-amid-tariffs-and-sanctions

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Saksan ensimmäinen täyssähköinen merialus on läpäissyt merikoeajot ja odottaa käyttöönottoa. Alus on katamaraanilautta, jonka on tarkoitus aloittaa liikennöinti läntisessä Saksassa Pohjanmeren rannalla olevan Norddeichin ja Itäfriiseinsaarten välillä. Alumiininen alus kykenee kuljettamaan 150 matkustajaa 16 solmun nopeudella: https://maritime-executive.com/article/germany-s-first-fully-electric-seagoing-vessel-completes-trials

Saatavilla hiilikomposiitista valmistettu luksusjahti alle €20 miljoonalla. Viimeisten neljän vuoden aikana ovat markkinat hiljentyneet eikä niiden virkistymistä ole odotettavissa: https://gcaptain.com/famous-all-carbon-superyacht-gets-2-million-more-knocked-off-price/

Offshore ja merituulivoima:

Uudenlaiset merituulivoiman huolto- ja tukialukset saavat päät kääntymään: https://www.maritime-executive.com/magazine/offshore-wonders

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Ristiriidat vellovat Argentiinan Paraguay-Parana -jokijärjestelmän yksityistämisen ympärillä. Vuoteen 2021 saakka vesiväylästä vastasi belgialaisyhtiö, jonka muut alan yritykset väittävät olevan hallituksen suosituimmuusasemassa ja muiden kiinnostuneiden jäävän vaille mahdollisuuksia. Samoin vastusta ovat esittäneet ympäristöjärjestöt, jotka pelkäävät hankkeiden vahingoittavan keskeistä ekosysteemiä: https://www.maritime-executive.com/editorials/controversy-swirls-around-argentina-s-giant-waterway-privatization-plan

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 20.1.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Kolumni: missä mennään Euroopan jäänmurtajien kanssa? Artikkelissa pikakatsaus tämänhetkiseen tilanteeseen, miten jäänmurtajaoperointi ja hankintaohjelmat etenevät Atlantin itärannikolla: https://www.arctictoday.com/the-state-of-play-in-europes-icebreaker-industry-commentary/

Talvimerenkulkua ja jäänmurtoa Suurilla Järvillä: https://maritime-executive.com/article/video-uscg-icebreakers-aid-great-lakers-bulkers-as-winter-sets-in

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Helsingin sataman viime vuoden tunnusluvut: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/helsingissa-laivamatkustus-kasvoi-2024-maltillisesti-tavaraa-kuljetettiin-yhta-paljon-kuin-edellisena-vuonna/

Video: Helsingin Satama ja kaupunki ovat sopineet 2030-luvulle asti ulottuvasta kehittämisohjelmasta. Sen tavoitteena on vahvistaa koko Suomelle tärkeän sataman toimintaedellytyksiä, avata Eteläsataman aluetta kaupunkilaisille ja parantaa eteläisen Helsingin liikenteen sujuvuutta. Ensimmäisenä toteutetaan uudistuksia Länsisatamassa sekä tunneli satama-alueelta Länsiväylälle: https://uutiskirje.portofhelsinki.fi/a/s/71425706-be996fffd9d2755d058aaf354cc1bbfd/2146725?video=true#6787af78086bb

USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamatyöntekijöiden ja satamaoperaattoreiden välinen alustava sopimus on seuraavien viikkojen ajan liiton käsittelyssä. Riippuen edustajien hyväksynnästä sopimus asetetaan vielä jäsenäänestykseen, siihen saakka työt jatkuvat. Sopimuksessa on sovittu 25´000 työntekijän palkankorotuksesta (62 %) ja työpaikkojen säilymisestä, kun satamia automatisoidaan: https://www.freightwaves.com/news/ila-to-review-tentative-longshore-contract-union-ratification-vote-next

Oletko lentopelkoinen? Tässä on 25 lentoyhtiötä, jotka on arvioitu turvallisimmiksi vuonna 2025. Turvallisin on Air New Zealand ja Aasia-Tyynimeri alueelle menevät seuraavat kymmenenkin sijaa. Eurooppalaisista lentoyhtiöistä turvallisin on Turkish Airlines (13.), TAP (14.), SAS (16.), BA (17.), Iberia (18.), Finnair (19.) ja Lufthansa (20.). Halpalentoyhtiöillä on oma 25 lentoyhtiön listansa: https://www.euronews.com/travel/2025/01/18/worried-about-flying-these-airlines-have-been-ranked-the-safest-in-europe-for-2025

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Merenkulku tarvitsee ydinvoimaa saavuttaakseen netto 0-päästöisyyden. Mitä se edellyttää ja mikä on esteenä: https://maritime-executive.com/magazine/maritime-s-nuclear-tomorrowland

Maailman ensimmäinen alus, joka ottaa talteen ja varastoi tuottamaansa CO₂:ta, on valmis koeajoon. Kyseessä on Solvangin etyleenisäiliöalus, jossa hankeessa ovat mukana lisäksi MAN, Wärtsilä ja tutkimuslaitos SINTEF. Tämän aluksen lisäksi Solvangilla on rakenteilla seitsemän muuta samalla järjestelmällä varustettavaa alusta, jotka voivat vähentää päästöjään 70 %:a: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-ship-with-full-carbon-capture-storage-system-ready-for-pilot-testing/

Maailmankauppa ja politiikka:

Millaiset vaikutukset ja miten nopeasti Trumpin odotetuilla toimilla olisi USA:n taloudelliseen tilanteeseen? Olisiko kärsijä väärä taho: https://gcaptain.com/are-us-shippers-ready-for-an-emergency-order-on-tariffs/

USA ilmoitti viime torstaina virallisesti, että Kiinan valta-asema meriteollisuudessa on kohtuuton ja rasittaa tai rajoittaa USA kauppaa jättäen toimenpiteet uudelle presidentille. USA on 19. suurin kaupallinen telakkamaa, jossa valmistuu viisi alusta vuodessa, kun Kiina tuottaa yli 1´700. Ulkomaankauppasihteerin raportin mukaan Kiinan hallitus valvoo ja tukee telakkateollisuutta. Vuosina 2006–18 tuki olisi ollut vuosittain $11-16 miljardia: https://www.maritime-executive.com/article/white-house-formally-blames-china-for-unfair-maritime-subsidies

Kiina vastaa USA:n hallinnon raporttiin. Sen mukaan kyseinen raportti on yksipuolinen ja protektionistinen sisältäen vääriä syytöksiä: https://maritime-executive.com/article/china-calls-shipbuilding-report-obvious-unilateralism-and-protectionism

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Ruotsin pääministeri on tuonut julki ajatuksen kasvattaa maan puolustusmenoja. Baltian maat sijoittavat 3 % budjetista puolustukseen ja Suomi 2,4 %. Suomella on kaksinkertainen määrä varusmiehiä Ruotsiin verrattuna, vaikka asukasmäärä on pienempi: https://gcaptain.com/sweden-may-have-to-build-up-its-defense-force-premier-says/

Mihin USA:n pakotteet ovat osuneet kovimmin: https://gcaptain.com/where-the-us-has-squeezed-russias-oil-flows-the-hardest/

USA:n asettamat pakotteet koskevat myös kuutta rakenteilla olevaa säiliöalusta, joista kolme on jo saanut nimen ja kolme ovat vasta numerolla. Uudisrakennukset rakennetaan venäläisellä Zvezdan telakalla. Kaksi aluksista on Sovcomflotin ja neljä Rosneftin, jotka nekin ovat pakotteiden alaisia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-imposes-sanctions-on-russian-tankers-still-under-construction-for-the-first-time/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Eagle S -säiliöaluksen varustamo on hävinnyt vaatimuksensa saada viranomaisten nostama ankkuri haltuunsa. Oikeusistuin määräsi ankkurin säilytettäväksi KRP:n huostassa tutkimuksia varten. Oikeus hyväksyi KRP:n asianajajan tulkinnan, että Suomen laki antaa viranomaiselle toimivallan, kun kansainvälisellä vesialueella tapahtuva toimi kohdistuu Suomeen, tässä tapauksessa katkaisee Suomen maaperältä lähtevän merikaapelin: https://www.maritime-executive.com/article/owner-of-suspected-sabotage-ship-loses-bid-to-get-anchor-back-from-police

Usalaislehden esittämä väite Eagle S -aluksen ja muiden Itämeren kaapeliverkkoa vahingoittaneet tapaukset olisivat olleet vahinkoja, tyrmätään suomalaisasiantuntijan toimesta: https://www.maritime-executive.com/article/report-u-s-convinced-that-eagle-s-cable-incident-was-accidental

Saksan viranomaiset ovat pysäyttäneet Panaman lipun alla purjehtivan säiliöaluksen, joka sai konevian Etelä-Itämerellä ja hinattiin suojapaikkaan Sassnitziin. Merenkulkuviranomaiset odottavat aluksen luokituslaitoksen vahvistusta aluksen korjauksesta ja merikelpoisuudesta. Lisäksi Saksan tulli selvittää aluksen lastiasiakirjoja. Alus on EU:n pakotelistalla: https://www.maritime-executive.com/article/germany-detains-tanker-for-customs-and-seaworthiness-inspections

Milloin liikenne palautuu Punaiselle merelle ja Sueziin? Analyytikot arvioivat sen olevan riippuvainen tapahtumien etenemisestä vakaasti, neuvotteluiden nopeasta aikataulusta ja huthien päätöksestä lopettaa hyökkäykset. Parhaassa tapauksessa se voisi tapahtua jo helmikuun loppupuolella: https://www.freightwaves.com/news/analysis-when-will-ocean-carriers-return-to-the-red-sea

Australian liittovaltion poliisi on pidättänyt viisi Kiinan kansalaista, neljä kiinalaista ja yhden Sydneyssä asuvan, yrityksestä tuoda maahan 420 kiloa MDMA pillereitä, 120 kiloa MDMA- ja ketamiinipaketteja ja 80 kiloa metamfetamiinia. Kolmea syytetään salakuljetuksesta ja kahta metamfetamiinin valmistusaineiden hallussapidosta. Takavarikon katuarvoksi arvioidaan US$70 miljoonaa: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-nationals-charged-with-smuggling-pink-cocaine-to-australia

Oikeuden määräämät uskotut miehet kahden saksalaisen telakan maksukyvyttömyysasiassa ovat luottavaisia, että telakat voidaan pelastaa. Osavaltion pääministeri on luvannut osavaltion apua 500 työpaikan säilyttämiseksi. Uskottujen miesten mukaan yhtiöiden rahoitus loppuu tammikuun lopussa, kun asian oikeuskäsittely alkaa helmikuussa: https://maritime-executive.com/article/insolvency-administrators-confident-in-sale-of-fsg-shipyards

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Trooppinen sykloni Sean sulkee läntisen Australian satamia: https://gcaptain.com/cyclone-warning-closes-additional-ports-in-western-australias-pilbara/

Mistä tuuli tulee: https://www.helen.fi/artikkelit/2024/mista-tuuli-syntyy

Arktinen alue on lämmennyt neljä kertaa nopeammin kuin muu maailma vuoden 1979 jälkeen. Huippuvuorilla lämpeneminen on ollut seitsemän kertaa nopeampaa. Vuodesta 1985 lähtien Huippuvuorten jäätiköt ovat menettäneet pinta-alastaan 800 km²: https://www.maritime-executive.com/editorials/svalbard-s-glaciers-have-lost-an-area-the-size-of-manhattan-into-the-sea

USA:n yli kulkee talvinen sääilmiö, joka saattaa tuoda lunta ja jäätä Meksikonlahdelle: https://www.freightwaves.com/news/disruptive-winter-storm-bringing-snow-ice-frigid-temperatures-to-gulf-coast

Kriisit ja merirosvous:

Gazan tulitauko astui voimaan eilen lähes kolme tuntia myöhässä. Kyse oli kaapattujen nimilistasta, joka Hamasin piti toimittaa israelilaisille tulitaukosopimuksen mukaisesti mutta jota ei toimitettu ennen kuin Israelin tulitus vei 26 ihmisen hengen jatkuneissa vihollisuuksissa. Tulitauosta on tarkoitus edetä kolmessa vaiheessa rauhansopimukseen: https://www.euronews.com/2025/01/19/ceasefire-delayed-israel-says-after-hamas-fails-to-release-hostages-names

Huthit sanovat lopettavansa hyökkäyksensä kansainvälisiä kauppa-aluksia vastaan Gazan tulitauon tultua voimaan. Lupaus ei koske israelilaisomisteisia tai Israelin lipun alla purjehtivia aluksia. Huthit ovat varoittaneet USA:n ja UK:n hyökkäysten huthikohteisiin johtavan uusiin hyökkäyksiin näiden maiden kauppa-aluksia vastaan. Galaxy Leader -alus ja sen miehistö jäänevät edelleen panttivangeiksi: https://www.maritime-executive.com/article/yemen-s-houthi-rebels-agree-to-lift-red-sea-blockade  

USA:n laivaston Punaisella merellä olevat alukset joutuvat lähtemään varustetäydennykseen kesken operaation. Kuluneen 15 kuukauden aikana USA:n laivasto on ampunut lähes 400 ammusta, joista erilaisia ohjuksia 220 kappaletta ja tykinammuksia 160 sarjaa. Ohjusten hinta vaihtelee $2 – $28 miljoonan välillä, joten taistelu on hintavaa eikä kovin kestävää ellei ratkaisua saada aikaiseksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-navy-ships-forced-to-leave-combat-in-red-sea-to-reload-missiles/

Yli kuukauden ovat Venäjän kuljetusalukset odottaneet Syyrian Tartusin sataman ulkopuolella odottaen mahdollisuutta evakuointiin: https://www.maritime-executive.com/article/after-more-than-a-month-russian-flotilla-remains-stalled-off-tartus

Historian havinaa:

Vuoteen 1847 juurensa ulottava Hapag Lloyd on saanut laivastoonsa 300. aluksen, joista omia on 129 ja rahdattuja 171 alusta. Alusten kokonaiskapasiteetti on 2,34 miljoonaa TEU:ta, jolla se sijoittuu viidenneksi suurimmaksi konttivarustamoksi. Konttiliikenteen varustamon edeltäjät Hapag ja North German Lloyd aloittivat vuonna 1968 Bremenistä New Yorkiin Euroopan ensimmäisellä konttialuksella: https://www.maritime-executive.com/article/hapag-lloyd-marks-milestone-with-largest-fleet-in-178-year-history

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/