Mikä yritys tai yhdistys:
FII (Future Investment Initiative): https://fii-institute.org/conferences/fii/
ITIC (International Transport Intermediaries Club): https://www.itic-insure.com/who-we-are/our-history/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber-:
Miksi merenkulku on kyberrikollisten tähtäimessä: https://splash247.com/rats-bots-and-reverse-proxy-phishing-why-cyber-criminals-have-shipping-in-their-sights/
Cargotecin tytäryhtiö MacGregor on julkaissut lastinlaskentaohjelman, joka parantaa konttialuksen kapasiteetinhallinta ja laskee sen pohjalta CO₂-päästöt alukselle: https://www.hellenicshippingnews.com/macgregor-launches-carbon-calculator-to-measure-emissions-reduction-effect-of-cargo-boost-on-container-ship-performance/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Tämän vuoden pestuumarkkinoiden asialistalla on: kadettien saatavuus, lisääntyvä tarve uuteen osaamiseen ja energiasiirtymän tuomat uudet mahdollisuudet: https://www.seatrade-maritime.com/event-news/crewing-think-tank-to-take-centre-stage-at-crew-connect-global
UNCTAD:n raportin mukaan kreikkalaiset omistavat 16,9 % maailman kauppalaivastosta DWT mitattuna. Määrä vastaa 4´992 alusta ja lähes 394 miljoonaa DWT. Kiinan kauppalaivasto on toisena 13,3 % määrältään 6´600 aluksella ja liki 310 miljoonalla DWT:llä. Kolmantena on Japani (10,4 %), Singapore neljäntenä (6,3 %) ja Hongkong viidentenä (5,8 %). Kauppa-aluksia on kaikkiaan 109´000, joista irtolastialuksia on 42,7 % ja säiliöaluksia 28,3 % DWT mitattuna: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/greece-heads-world-s-top-5-largest-shipping-fleets
Pidentyneet merimatkat Afrikan ympäri ovat parantaneet merenkulkijoiden työtyytyväisyyttä. Pidempi matka tarjoaa mahdollisuuden lepoon ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Miehistön rajoitukset kommunikoinnissa ja pääsyssä internetiin ovat pahimmat ongelmat. Merenkulkijoiden työtyytyväisyysindeksi nousi 7,16 pisteeseen aiemmasta 6,99 pisteestä: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/longer-voyages-improve-seafarer-happiness
Merenkulun raportti (Banchero Costa) viikolta 43, öljykuljetukset: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Bancosta-Weekly-2024-43.pdf
Yksityinen eteläkorealaisyritys myy usalaispankin kautta 58 aluksen varustamoaan. Usalaispankki tiedustelee ostohalukkuutta koko laivastolle tai vain osalle siitä. Kuusi vuotta sitten eteläkorealainen yritys hankki 79 % osuuden varustamosta 1,1 miljardilla $ ja on nyt myymässä varustamoa 3,07 miljardilla $. Varustamoon kuuluu säiliöaluksia, irtolastialuksia sekä LNG- ja LPG-säiliöaluksia: https://splash247.com/sk-shipping-put-in-the-shop-window/
Merenkulkujohtajien foorumin keskusteluja Monacossa puhuttivat harmaa laivasto ja vanhenevan säiliöaluskaluston ikärakenne: https://splash247.com/maritime-ceo-forum-monaco-the-dark-fleet-and-ageing-tanker-demographics-dominate-discussion/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Norjalaisvarustamo on tehnyt viisivuotisen rahtisopimuksen arvoltaan 766 miljoonaa $ maatalous-, metsä- ja tienrakennuskoneita valmistavan yrityksen kanssa. Lisäksi sopimus pitää sisällään hiilineutraaliuskumppanuuden, jossa asiakas lupautuu maksamaan vihreisiin ja uusiutuviin polttoaineisiin siirtymisestä: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/wallenius-wilhelmsen-secures-766m-deal-with-high-and-heavy-customer/
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolle 43: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-10.19-10.25.pdf
Miten konttikuljetukset menevät ensi vuonna: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-shipping-in-2025-the-postponed-apocalypse-
Neste- ja kaasukuljetukset:
EU tuo dieseliä ja polttoöljyä sekä liikenteen että lämmityksen tarpeisiin. Alkuvuoden aikana on tuotu n. 67,5 miljoonaa tonnia dieseliä ja polttoöljyä sekä bensiiniä 23,6 miljoonaa tonnia. Dieselin määrä on kasvanut viime vuodesta, joka johtuu mm. raskaan liikenteen tarpeesta. Raskas liikenne vastaa Euroopassa 65,4 % tiekuljetusten dieselkulutuksesta. Eniten tuontia on USA:sta mutta myös Saudi-Arabiasta ja Intiasta tulee huomattavia määriä: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-diesel-imports-still-a-main-trade/
Afrikan suurin öljynjalostamo Nigeriassa on laivannut ensimmäisen bensiinilastinsa Lagosiin. Dangoten jalostamo on suurempi kuin yksikään jalostamo Euroopassa. Jalostamon päivätuotannon odotetaan olevan 650´000 barrelia ja sen odotetaan helpottavan Nigerian polttoainepulaa ja vähentävän polttoaineen tuontia, joka viime vuonna maksoi 23,3 miljardia $: https://www.marineinsight.com/shipping-news/africas-largest-oil-refinery-sends-its-first-shipment-of-gasoline-to-lagos/
Meksiko toimittaa 400´000 barrelia öljyä Kuubaan maan sähköverkon kaaduttua ja hurrikaani Oscarin tehtyä vielä lisävahinkoa. Meksiko on täydentänyt jo vuoden päivät keskimäärin 20´000 barrelia päivässä öljyä ja öljytuotteita Kuubaan Venezuelasta tuodun öljyn lisäksi. Venezuelasta tuodun öljyn määrä väheni puoleen tänä vuonna ollen vain 32´000 barrelia päivässä: https://gcaptain.com/mexico-rushes-oil-tanker-to-cuba-as-islands-energy-crisis-worsens/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Irtolastirahti-indeksi (Baltic Exchange) on alimmillaan tänä vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-falls-to-over-9-month-low-as-rates-decline-across-all-vessels/
Venäjän lämmityshiilen myynti takkuaa. Logistiset hankaluudet, vähenevä rahoitus ja kaupan epävarmuudet ovat pääasialliset esteet: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-thermal-coal-market-in-a-liquidity-crisis-amid-geopolitical-turmoil-logistical-curbs/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Miltä näyttävät kestävän kehityksen ratkaisut alusten hotelli- ja ruokailutiloissa: https://www.maritime-executive.com/features/what-do-sustainable-solutions-for-ship-hotel-and-catering-areas-look-like
Risteilyvarustamo on antanut positiivisen tulosvaroituksen osavuosikatsauksessaan: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/royal-caribbean-celebrates-exceptional-quarter-results-increases-forecast/
Australian Tasmaniaan tilaama matkustaja-autolautta joutuu heti kättelyssä ylösmakaamaan kahdeksi vuodeksi. Vastaanottaja unohti varmistaa satamainfrastruktuurin sopivuuden uudelle alukselle: https://www.maritime-executive.com/article/tasmania-s-brand-new-ferry-will-be-laid-up-in-scotland-for-two-years
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Hollantilaisyhtiö on saanut sopimuksen selvityksistä ja konsultoinnista Rein-Main -hankkeessa: https://www.maritimejournal.com/subsea-services/fugro-secures-rhein-main-link-contract/1497513.article
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Reko-Antti Suojanen on valittu johtamaan kansallista koordinointia ICE Pact -jäänmurtajayhteistyössä USA:n ja Kanadan kanssa: https://tem.fi/en/-/reko-antti-suojanen-appointed-national-head-of-ice-pact-icebreaker-cooperation
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Australialla ei ole aivan onnistunut tarvittavien satamainfrastruktuurien rakentaminen uusille aluksille. Raumalla rakennettu matkustaja-autolautta joutuu odottamaan useamman vuoden ennen kuin se voidaan ottaa käyttöön suunnitellulla reitillä: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/1cc1bdb8-9776-417a-99c4-aee971bc4011?ref=email:8bb9
Ranskalaisvarustamo ostaa itsensä sisään marokkolaiseen jälleenlastaussatamaan: https://www.maritime-executive.com/article/cma-cgm-buys-into-much-anticipated-moroccan-transshipment-port
USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamien työehtoneuvottelut alkavat marraskuussa sopimuksen saamiseksi. Työrauhaa saatiin jatkettua tammikuun 15. päivään kolmen päivän lakon jälkeen keskinäisellä sopimuksella palkoista. Nyt neuvottelupöydällä ovat muut asiat: https://shippingtelegraph.com/port-news/american-dockworkers-to-resume-contract-talks-with-employers-in-november/
USA:n hallinto sijoittaa 3 miljardia $ satamien modernisointiin ja päästöttömyyteen 27 osavaltiossa ja territoriossa. Satamainfrastruktuuria päivitetään 55 kohteessa. Rahastosta maksetaan akku- ja vetykäyttöisiä satama-ajoneuvoja sekä niiden lataamiseen ja polttoainetäydennyksiin tarkoitettuja asemia ja aurinkovoimaloita. Rahoitus turvaa n. 40’000 työpaikkaa: https://splash247.com/us-to-invest-3bn-in-ports/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Wärtsilä on solminut viisivuotisen elinkaarisopimuksen seitsemästä 174´000 m³:n LNG säiliöaluksesta: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-lifecycle-agreement-will-optimise-performance-and-reliability-of-seven-capital-gas-lng-carriers/
Wärtsilä osavuosikatsaus alkuvuodelle 2024: parantuneet nettomyynti, kannattavuus ja kassavirta: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsilas-interim-report-january-september-2024-improved-net-sales-profitability-and-cash-flow/
Ranskalainen suklaan valmistaja aikoo hankkia purjerahtialuksen konttien kuljetukseen. Hankinnalla yhtiö jatkaa sitoutumistaan hiilineutraaliuteen merikuljetuksissaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/french-chocolate-firm-to-launch-200-teu-eco-friendly-cargo-ship-by-2027/
Raportin mukaan (Clarksons) Aasian suurimmilla telakoilla on kädet täynnä länsimaisten varustamojen alustilauksia. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki olisivat tilaamassa. Ainoastaan vajaa 10 % varustamoista tilaa uudisrakennuksia, muilla ei tilauksia ole lainkaan: https://www.maritime-executive.com/article/a-few-dozen-big-owners-are-driving-asia-s-shipbuilding-boom
AD Ports Group on laskenut vesille etäoperoitavan miehittämättömän aluksen merenmittaus- ja tarkastuskäyttöön: https://shippingtelegraph.com/environment-news/uae-safeen-subsea-launches-unmanned-vessel-for-offshore-operations/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Ajantasainen päästöseuranta helpottaa hiilineutraaliusvaatimusten saavuttamisessa: https://www.maritime-executive.com/features/real-time-monitoring-unlocks-immediate-savings-for-shipowners
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Meklariraportti (xclusiv) viikolle 43, UNCTAD:n kokouksen antia: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/xclusiv-2024_10_29.pdf
Ruotsissa käydään keskustelua Sjöfartsverketin ja luotsien välillä kohonneista kustannuksista ja muuttuneista työolosuhteista: https://www.sjofartstidningen.se/debatt-sjofartsverket-i-kejsarens-nya-klader/
Sjöfartsverket vastaa: https://www.sjofartstidningen.se/replik-svart-att-havda-att-lotsar-ar-underbetalda/
Maailmankauppa ja politiikka:
IMO:n alajärjestö UNCTAD:n raportin mukaan Aasia on edelleen maailman parhaiten verkottunut alue merenkulussa, vaikka geopolitiikan ja ilmaston muutoksen häiriöt sitä vaikeuttavatkin. Maakohtaisesti Kiina on ensimmäisenä perässään Etelä-Korea ja Singapore. Laivanrakennuksessa kolmen kärki: Kiina, Japani ja Etelä-Korea vie 95 % maailman laivanrakennuksesta, josta Kiina vei yli 50 % vuonna 2023: https://shippingtelegraph.com/port-news/asia-shipping-capacity-remains-strong-despite-global-shocks/
Saudiministeri lupaa ylläpitää maansa 12,3 miljoonan barrelin päivätuotantoa mutta aikoo osallistua myös ilmastotalkoisiin. Ministeri puhui Riadissa FII-konferenssissa: https://www.hellenicshippingnews.com/saudi-energy-minister-commits-to-crude-capacity-levels-and-climate-targets/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Suomi hakee jatkoa IMO:n neuvoston jäsenenä vuosille 2026 – 27. Suomi on nyt jäsenenä neuvoston C-kategoriassa. Neuvostossa on 40 jäsentä mutta lukumäärää ollaan nostamassa 52 jäsenvaltioiden määrän kasvaessa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/suomi-pyrkii-imo-neuvoston-uudelle-kaudelle/
Saadakseen LNG:nsä kaupaksi ohi pakotteiden tulee Venäjän löytää tietyt rinnakkaismarkkinat. Harmaa laivasto tarvitsee kaupallisten palvelujen keskuksen, alennuksella myytävän lastin välitykseen meklarin, maksumekanismin ja yhteisen valuutan sekä loppukäyttäjän, jolle pakotteilla ei ole väliä. Öljykaupassa tällaiset toimijat jo ovat olemassa: https://www.hellenicshippingnews.com/parallel-markets-lng-sanctions-evasion-ecosystem-yet-to-fully-develop/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Albanian syyttäjäviranomaiset ovat määränneet tulli- ja poliisiviranomaiset takavarikoimaan Kaakkois-Aasiasta palautetut Albaniasta salakuljetetut vaarallista jätettä sisältävät 102 konttia. Kontit sisältävät 2´100 tonnia myrkylliseksi luokiteltua jätettä terässulaton suodattimista. Kontit ovat saapuneet aluksella Durres´n sataman edustalle ankkuriin, johon se on pysäytetty odottamaan selvitystä lastista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/albania-blocks-ship-carrying-2100-tons-of-suspected-hazardous-waste/
Englannin korkeimman oikeuden päätös tapauksessa vastaanottaja vastaan rahdinottaja. Tapauksessa on kyse laivaajan petoksesta konttikuljetuksessa, jossa lastin paino ei pitänyt paikkaansa eikä tavara ollut sitä, mitä rahtikirjoissa sanottiin: https://www.hellenicshippingnews.com/the-maersk-klaipeda-is-the-carrier-obliged-to-protect-the-receiver-against-fraud-by-the-shipper/
Alusmeklari on välimiesmenettelyssä määrätty maksamaan 380´000 $ kanteessa, jossa häntä syytettiin sopimusrikkomuksesta ja huolimattomuudesta jättää toimittamatta kriittisiä alukseen liittyviä rajoitustietoja rahdinantajalle: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/shipbroker-settles-for-380000-after-failing-to-disclose-voyage-restrictions/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Usalainen luokituslaitos on julkaissut selvityksen konseptisuunnitelmasta siitä, miten pieni modulaarinen ydinreaktori voisi tuottaa käyttövoiman 145´000 m³:n LNG-säiliöalukselle. Luokituslaitoksen mukaan kehittynyt ydinteknologia on lähellä käyttövalmiutta aluksille. Konseptissa reaktorien varavoimana on akusto, jolla tasataan kuormaa: https://splash247.com/study-explores-nuclear-powered-lng-carriers/
Lloyd´s Register on ensimmäisenä luokituslaitoksena myöntänyt uuden standardin mukaisen hyväksynnän antifouling maaleille ja niiden kyvylle pitää runko puhtaana ja kestävän kehityksen mukaisena: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-awards-maritime-industrys-first-enhanced-antifouling-type-approval-to-git-coatings/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Hiilineutraaliustavoite toimii yllättäen myös vedenalaiseen meluun. Päästövähennyksiin ja polttoainetehokkuuteen käytetyt menettelytavat vaikuttavat hiljalleen tervehdyttävästi myös valtamerien akustiseen ympäristöön: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-the-challenges-of-underwater-radiated-noise-a-win-win-for-emissions-and-ocean-health/
Viking Linen kahvinporoista tehdään puutarhamultaa. Keräilyn hoitaa Meriaura ja jatkojalostuksen Berner Oy Saarijärvellä: https://www.sjofart.ax/nyheter/kaffesump-blir-tradgardsjord/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Ammoniumnitraattilastissa oleva kauppa-alus on päässyt Great Yarmouthin satamaan purkamaan lastiaan ennen telakkaan pääsyä: https://gcaptain.com/damaged-mv-ruby-to-dock-at-great-yarmouth-amid-concerns-over-explosive-cargo/
Hyundai Glovis on ottanut käyttöön autonkuljetusaluksillaan uudenlaisen sähköautojen sammutuslaitteen. Laite poraa vesisuihkulla reiän akun suojakuoreen ja sammuttaa palon. Laite on suunniteltu käytettäväksi aluksilla, jotka kuljettavat autoja: https://www.hellenicshippingnews.com/hyundai-glovis-deploys-special-ev-fire-extinguisher-on-car-shipping-vessels/
Kriisit ja merirosvous:
Huthit ovat aloittaneet hyökkäykset kauppa-aluksia vastaan taas 18 päivän hiljaiselon jälkeen. Kohteeksi joutuneen irtolastialuksen lähistölle osui kolme räjähdystä mutta alus ja sen miehistö selvisivät vahingoitta. Lisäksi huthit väittävät tulittaneensa kahta muutakin alusta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/houthis-launch-multiple-missiles-on-three-ships-in-arabian-red-seas/
Punainen meri on muuttunut niin vaaralliseksi, että NATO:nkin alukset välttävät sitä. USA:n laivaston ja sen johtaman koalition operaation katsotaan epäonnistuneen eikä EU:nkaan lähettämällä tehtävällä ole tarpeeksi aluksia vastatakseen huthien hyökkäyksiin: https://gcaptain.com/red-sea-is-now-so-dangerous-even-nato-warships-are-avoiding-it/
Kiina kertoo löytäneensä vedenalaisia vakoilu- ja majakkalaitteita vaatimaltaan merialueelta Etelä-Kiinan meren pohjasta. Paikkaa Kiina ei ole tarkentanut mutta löydösten odotetaan pahentavan alueen jännitteitä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-discovers-secret-underwater-spy-devices-lighthouses-hidden-on-the-ocean-floor/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/