Merenkulun uutisia 28.10.2024: kommunikoinnista, raportteja, Venäjän vienti, Eckerö, Viking Line, Tallink, Konecranes, Turun telakka, ms Ruby, Marco Polo.

Mikä yritys tai yhdistys:

OCIMF (Oil Companies International Marine Forum): https://www.ocimf.org/about-ocimf

Stand.earth: https://stand.earth/our-work/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber-:

Merenkulun kommunikointi on tullut pitkälle sen jälkeen, kun saatiin sovittua ensimmäisestä maailmanlaajuisesta merenkulun hätä- ja turvallisuusradiojärjestelmästä. Uuden sukupolven matalalla lentävien satelliittien verkko täyttää yhä paremmin varustamojen ja alusten miehistöjen kommunikointitarpeet jopa etäisempiinkin kohteisiin: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-leo-networks/

Japanilaisyritys on tuonut markkinoille satelliittiteknologian, joka mahdollistaa harmaan laivaston seurannan ympäri maapalloa. Järjestelmä käyttää havaintojen analysoinnissa tekoälyä: https://splash247.com/mitsubishi-heavy-debuts-satellite-technology-capable-of-tracking-the-dark-fleet/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Suomen ja Ruotsin varustamoyhdistysten järjestämä yhteisseminaari pidettiin Suomessa tänä vuonna. Seminaari veti paljon kiinnostuneita: https://www.sjofart.ax/nyheter/finland-och-sverige-tillsammans-pa-sjon/

Merikapteeni lauttavarustamon johdossa. Hän vastaa koko Manner-Suomen lautoista ja kohta myös Ahvenanmaan lautoista: https://www.sjofart.ax/personer/startklar-for-axferries/

Merikapteeni pitää sapattivuoden: https://www.sjofart.ax/personer/kapten-karna-tillbaka-pa-aland/

irtolasti- ja säiliöalusraportti (Signal Group) viikolle 43: https://www.hellenicshippingnews.com/signal-weekly-shipping-market-highlights/

Paitsi tiukkaa talous-, logistiikka- ja merenkulun osaamista tarvitaan uusvanhan teknologian käyttöönottoon aimo annos uskoa mahdollisuuksiin, jossa ei tuijoteta ainoastaan mahdollismman suurta liikevoittoa: https://www.hellenicshippingnews.com/winds-of-change-giant-cargo-sailboats-and-propulsion-technology-are-transforming-the-high-seas/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttiraportti (Drewry), laskua 4 % viime viikolla: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-4-last-week-2/

Konttialusraportti (VHBS): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/New-ConTex-Commentary-2024-week-43.pdf

Neste- ja kaasukuljetukset:

Säiliöalusraportti (Signal Group), Saudi-Arabian Ras Tanuran öljysataman ruuhkat ovat helpottaneet 25 %:lla. Satamapäivien lukumäärä on kasvanut 25 % viikossa ja jopa 177 % kuukaudessa, joka kertoo parantuneesta tavaravirrasta. Toisaalta satamapäivien nopea kasvu viestii pidentyneistä satamassaoloajoista joko operatiivisista viivästyksistä tai pidentyneistä lastausajoista johtuen: https://www.hellenicshippingnews.com/vlcc-ras-tanura-port-congestion-metrics/

Säiliöalusraportti (Gibson), USA:n tuotannon kasvu: https://www.gibsons.co.uk/report/made-in-america/

Säiliöalusraportti (Affinity): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Affinity-Tanker-Weekly-25.10.2024-HSN.pdf

Säiliöalusraportti: https://www.hellenicshippingnews.com/vlcc-market-steady-last-week/

Venäjän LNG:n vienti Aasian maihin kasvaa. Silti Euroopan maat ostavat edelleen 68 % Venäjän kaasusta ja Aasia lähes 27 %. Euroopan kaasun tuonnista Venäjän osuus on ollut 17 % tänä vuonna, kun se oli viime vuonna 12 % ja sitä edellisenä vuonna samoin 12 %. Aasiassa Venäjän osuus oli 6 % luokkaa tuonnista:  https://www.hellenicshippingnews.com/russian-gas-flows-favoring-asia-over-nwe-as-lng-finds-takers-in-europe/

Lännen pakotteet ovat pakottaneet Venäjän Arctic LNG 2 -hankkeen sulkemaan talveksi tuotantonsa. Lisäksi syynä lienee ostajien vähäisyys johtuen toisen asteen pakotteista ostajille ja jäävahvistettujen säiliöalusten puute. Mikäli seisakki jatkuu yli kuusi kuukautta, voi käynnistys kestää pitkään vahinkojen välttämiseksi: https://gcaptain.com/u-s-sanctions-force-temporary-shutdown-of-russias-arctic-lng-2-project/

Venäjän läntisten satamien raakaöljynviennin odotetaan laskevan marraskuussa, kun jalostamoiden huoltokausi päättyy. Pudotus on 13 % 1,95 miljoonaan barreliin päivässä, joka vastaa n. 8 miljoonaa tonnia päivässä. Pudotus koskee Primorskin, Us-Lugan ja Novorossiiskin satamia: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-exports-from-russias-western-ports-to-fall-13-in-nov-as-refinery-maintenance-ends-sources-say/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Australian rautamalmin kysyntä kasvaa, Kiinan johdolla: https://www.hellenicshippingnews.com/china-leading-rebound-in-demand-for-australian-iron-ore/

Alumiiniraportti (Platts), tuotantohäiriöt nostavat hintaa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-alumina-to-sustain-rally-in-q4-on-supply-disruptions-bauxite-concerns/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Rederiaktiebolaget Eckerö on nyt suurin Suomenlahdella. Konserni kykenee maksamaan lainansa pois ja sillä on liikkumavaraa kassassa: https://www.sjofart.ax/nyheter/nu-ar-eckero-storst-pa-finska-viken/

Viking Line kasvaa mutta myös käyttökulut kasvavat. Alkuvuoden raportin pohjalta ennakoidaan tehostustoimenpiteitä: https://www.sjofart.ax/nyheter/storre_viking_tjanar_mindre_pengar/

Viking Line etsii uutta toimitusjohtajaa. Nykyinen jää eläkkeelle vuonna 2026: https://www.sjofartstidningen.se/viking-lines-vd-lamnar-nasta-ar/

Tallink jatkaa Galaxy I -sopimusta Hollannin kanssa. Alus toimii vastaanottokeskuksena: https://www.sjofart.ax/nyheter/tallink-forlanger-med-holland/

Tallink Gruppin tuloksessa on alkuvuonna laskua: https://www.sjofart.ax/nyheter/stabilt-tallink-trots-nedgangar/

Viking Line ja Gotlandsbolaget laajentavat ms Birka Gotlandin risteilyjä: https://www.sjofart.ax/nyheter/skordefest-pa-aland-och-fler-resor-till-gotland/

Kiinan toinen Kiinassa rakennettu risteilijä on kastettu ja se on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2026 lopulla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/adora-cruises-reveal-2nd-china-built-massive-cruise-ship-adora-flora-city/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Panaman kanavan voitto parani 9,5 % 3,45 miljardiin $:in viime tuloskaudella huolimatta kuivuudeen aiheuttamasta alusten läpikulkujen vähenemisestä. Operatiiviset kulut laskivat 5 % ja tulos parani 18 miljoonaa $:a. Vaikka sateet tulivat, ei kanava vieläkään täytä lupaamaansa 36 läpikulkua päivässä: https://gcaptain.com/panama-canal-defies-drought-with-3-45-billion-profit-despite-fewer-ships/

Mississippi-joki on kuivumassa pahimpaan mahdolliseen aikaan USA:n farmarien näkökulmasta. Sato kypsyy mutta miten kuljettaa se markkinoille: https://gcaptain.com/mississippi-river-drying-up-again-at-the-worst-time-for-u-s-farmers/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Suomalainen Konecranes on saanut tilauksen APM Terminals’lta Rotterdamista automaattisesta kenttäkuljetusjärjestelmästä. Terminaali laajentaa toimintaansa: https://www.hellenicshippingnews.com/apm-terminals-maasvlakte-ii-b-v-chooses-automated-horizontal-transport-system-from-konecranes-to-support-doubling-of-its-rotterdam-terminal-capacity/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalaisen Konecranes´n alkuvuoden tulos näyttää vahvalta: https://www.hellenicshippingnews.com/konecranes-january-september-2024-continued-strong-performance/

Meyerin Turun telakan mukaan nyt on nähtävissä valoa tulevaisuudessa muutaman vaikean vuoden jälkeen. Saksalaisen emoyhtiön vaikeudet eivät ole koskettaneet sitä ja telakka suuntaakin nyt kohti ilmastoneutraalia alussuunnittelua: https://www.sjofartstidningen.se/meyer-turku-soker-nya-vagar/

Merenkulku on erittäin hajautunut teollisuudenala, jos katsotaan sitä varustamonäkökulmasta. Jos kuitenkin asiaa tarkastellaan alustilausten näkökulmasta, kuva muuttuu. Johtavat 50 varustamoa vastaavat 52 % tilausten kapasiteetista mutta merkittävää kuitenkin on, että vain 10 %:lla varustamoista on aluksia tilauksessa: https://splash247.com/todays-orderbook-far-more-concentrated-among-fewer-owners/

Maailman ehkä oudoin tutkimusalus, Floating Instrument Platform FLIP, pelastuu romutukselta. Usalainen tutkimuslaitos, joka sen omisti, myi sen romuksi. Brittiläinen tutkimusyritys hankki sen itselleen ennen romutusta ja alus on Ranskassa korjattavana. Alus siirrettiin raskaskuljetusaluksella Ranskaan, josta se korjausten jälkeen lähtee liikkeelle alkuvuodesta 2026: https://maritime-executive.com/article/world-s-strangest-research-vessel-saved-from-scrappers-to-flip-again

Korealaistelakka kosiskelee USA:n laivastoa toteuttaakseen maiden välisen sopimuksen korealaisten avusta USA:lle laivaston ylläpidosta ja rakentamisesta: https://maritime-executive.com/article/hanwha-ocean-courts-u-s-navy-for-work-in-korea-and-philadelphia

Tanskaan on tilattu kaksi sähköistä lauttaa turkkilaistelakalta Tanskan sisäiseen lauttaliikenteeseen: https://www.maritimejournal.com/vessels/two-electric-ferries-ordered-for-denmark/1497588.article

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Miten USA:n presidentinvaalien tulos voi vaikuttaa energiasiirtymään: https://www.hellenicshippingnews.com/how-the-us-election-could-impact-the-energy-transition-2/

Konttiliikenteen päästöt ovat nyt ennätyskorkealla johtuen Punaisen meren kriisistä, sen aiheuttamista toimitusketjujen ruuhkautumisesta ja rahtimaksujen kohoamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/carbon-emissions-in-ocean-container-shipping-hits-record-high/

Maailmankauppa ja politiikka:

Korkeat rahtimaksut, jotka johtuvat odottamattomista geopoliittisista häiriöistä ja kohoavista kustannuksista, rasittavat maailmanlaajuisia toimitusketjuja ja uhkaavat haavoittuvia talouksia: https://www.hellenicshippingnews.com/high-freight-rates-strain-global-supply-chains-threaten-vulnerable-economies/

Onko EU palaamassa 0-korkoihin? Mitä se tarkoittaisi ja milloin: https://www.hellenicshippingnews.com/europes-return-to-zero-rates/

Kiina tuottaa 55 % maailman teräksestä. Kohta maan vienti on korkeinta kahdeksaan vuoteen ennen kuin tuontimaiden asettamat tuontilisämaksut tulevat voimaan: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-steel-exports-expected-to-falter-in-2025-as-pain-from-tariffs-spread/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

IMO painottaa merenkulkijoiden terveydestä huolehtimista siirryttäessä uusiin polttoaineisiin. Kyseessä on uudenlaista teknologiaa ja eri lailla käyttäytyviä polttoaineita, joilla on aivan erilaiset ominaisuudet kuin perinteisillä polttoaineilla: https://www.hellenicshippingnews.com/safety-a-key-concern-in-transition-to-net-zero-shipping/

YK:n alaisen UNCTAD-järjestön raportti paljastaa useita haasteita, joita Latinalaisen Amerikan ja Karibian maat kohtaavat ilmastonmuutoksen tuomien häiriöiden, geopoliittisten kriisien ja talouden epätasapainon vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/latin-america-caribbean-shipping-struggles-amid-geopolitical-and-climate-crises/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Kaksi välttelyn kohteeksi joutunutta kauppa-alusta on löytämässä ratkaisun ongelmiinsa useiden maiden kiellettyä niiltä pääsyn maan satamiin. Toinen, joka on ammoniumnitraattilastissa Englannin rannikolla, päässee Englannissa telakkaan, kunhan lastin purkamisesta päästään sopimukseen. Toinen, jota epäillään aseiden kuljettamisesta Israeliin, ollaan ilmeisesti purkamassa Albaniassa: https://maritime-executive.com/article/two-shunned-cargo-ships-find-resolution-to-disputes

Englannin rannikolla ankkurissa ammoniumnitraattilastissa oleva alus on saanut luvan purkaa lastinsa Englannissa Great Yarmouthin satamassa. Satamalla on kyky käsitellä vaarallisia lasteja: https://splash247.com/controversial-ship-carrying-ammonium-nitrate-set-to-discharge-cargo-in-the-uk-today/

Belgian viranomaiset käynnistivät viime viikolla uuden havaintoaseman tarkkailemaan Pohjanmeren päästörajoitusten rikkomuksia: https://maritime-executive.com/article/belgium-deploys-unique-sensor-to-measure-ship-emissions

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Ruotsalaisten rahdinantajien muodostama aloite, joka tekee alustarkastuksia rahtaamilleen aluksille, on julkaissut raporttinsa. Raportin mukaan tarkastetuista irtolastialuksista on löytynyt puutteita ja parannettavaa. Puutteet liittyvät lepoaikoihin, matkasuunnitelmiin ja alusten kiinnitykseen: https://www.sjofartstidningen.se/transportkopare-vill-se-fler-befal-pa-bulkfartyg/

Baltic Exchange varoittaa toimijoita suhtautumasta yliolkaisesti EU:n päästövähennysmääräyksiin. Liikkeellä on vääriä oletuksia ja siksi omistajien, rahdinantajien ja varustamoiden tuleekin käydä rahtaussopimuksensa huolellisesti läpi täyttääkseen Fuel EU vaatimukset. Varustamoiden tulee myös ennen tämän vuoden loppua toimittaa FuelEU seurantasuunnitelmansa viranomaiselle: https://www.hellenicshippingnews.com/call-to-action-on-fueleu-compliance/

Ympäristöjärjestö Greenpeace on laatinut 192 säiliöaluksen listan, jotka liikkuvat Itämerellä ja jotka lasketaan Venäjän harmaaseen laivastoon kuuluviksi. Järjestön mukaan alukset tulisi laittaa EU:n pakotelistalle: https://www.sjofartstidningen.se/greenpeace-vill-se-atgarder-mot-skuggflottan/

Ympäristöjärjestön tekemän selvityksen mukaan LNG:n käyttö alusten polttoaineena pahentaa ilmastokriisiä. LNG koostuu pääasiassa metaanista, joka on 84 – 87 kertaa haitallisempi kasvihuonekaasu kuin CO₂. Järjestö myös moittii raportissaan pankkeja niiden rahoittaessa enenevässä määrin LNG-käyttöisiä aluksia: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-shipping-emissions-a-growing-climate-crisis/

Öljyvarustamojen kansainvälinen merenkulun foorumi on selvittänyt inhimillisen tekijän vaikutusta muuttuvissa olosuhteissa: https://splash247.com/sire-2-0-ensures-human-factors-are-not-over-simplified/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Maailman valtameristä vain 8 % on suojeltu ja suojelutavoite 30 %, vuoteen 2030 mennessä kohtaa valtavia haasteita: https://www.maritime-executive.com/editorials/stuttering-progress-on-30×30-ocean-protections

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Ruotsin onnettomuustutkintakeskuksen odotetaan antavan raporttinsa ensi vuoden alussa viime vuonna sattuneesta ms Marco Polon karilleajosta: https://www.sjofartstidningen.se/ett-ar-efter-marco-polo-da-kommer-utredningen/

Äänite: päällikön keskustelu meripelastuskeskuksen kanssa karilleajon jälkeen. Hämmentävä keskustelu: https://www.sjofartstidningen.se/hor-befalhavarens-samtal-efter-grundstotningen/

Filippiineillä lähes taifuunin voimalla puhaltava tuuli on irrottanut aluksen ankkurista ja se ajelehti vaarallisesti kohti laitureita. Aluksella oli kolmen hengen miehistö ja se odotti telakointia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/watch-dead-ship-loses-anchor-drifts-uncontrollably-towards-port-in-strong-storm/

Romutus:

Romutusraportti (Best Oasis), passiiviset markkinat: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Weekly-Ship-Recycling-Report-19-October-25-October-2024_compressed.pdf

Romutusraportti (GWS) viikolle 43, Israelin iskujen vaikutus maailmanmarkkinoihin: https://www.hellenicshippingnews.com/gms-week-43-new-unknowns/

Kriisit ja merirosvous:

UK tukee Ukrainan käytävää lahjoittamalla 155 miljoonaa $ sen suojaamiseen: https://shippingtelegraph.com/port-news/uk-donates-155m-to-protect-grain-corridor-in-black-sea/

Turkki ja YK pyrkivät välittämään viestiä Venäjälle, jotta Mustan meren kuljetukset saataisiin turvallisemmiksi. Se oli ilmeisesti pääsyy, miksi YK:n pääsihteeri oli mukana BRICS-maiden kokouksessa Kazanissa: https://www.hellenicshippingnews.com/putin-to-examine-black-sea-shipping-proposals-from-turkeys-erdogan/

EU:n laivasto-operaatio ATALANTA on antanut varoituksen somalimerirosvojen lisänntyneestä aktiivisuudesta Intian valtamerellä: https://gcaptain.com/eu-naval-operation-warns-of-new-somali-piracy-threat-as-armed-gang-set-sail-towards-indian-ocean/

Vietnam rakentaa kiistanalaisille saarille Etelä-Kiinan merellä lentokenttää: https://www.maritime-executive.com/article/vietnam-puts-strategic-airfield-on-newly-built-island-in-the-spratlys

Historian havinaa:

Yli 300 vanhoja harvinaisia lasipulloja on löytynyt Atlantin rannikolla uponneesta aluksesta on: https://www.marineinsight.com/shipping-news/300-year-old-rare-onion-glass-bottles-found-from-shipwreck-off-treasure-coast/

Kiina rakentaa historiaansa Etelä-Kiinan meren propagandassa: https://www.maritime-executive.com/editorials/china-tailors-its-history-for-south-china-sea-propaganda

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/