Mitä tarkoittaa termi?:
DP World: https://www.dpworld.com/about-us
Whistleblower: https://en.wikipedia.org/wiki/Whistleblowing
Merenkulku:
Yhdistyneiden Arabiemiraattien investointipankki on ostanut enemmistöosuuden tanskalaisesta alusrahoituslaitoksesta: https://www.maritime-executive.com/article/middle-eastern-financier-buys-danish-ship-finance
Varustamot, alukset, merenkulkijat ja koulutus:
ESL Shipping myy kaksi vanhinta alustaan, Arkadian ja Kumpulan, turkkilaiselle ostajalle. Myyntihinta on 37,1 miljoonaa $. Alukset ovat IA jääluokassa ja niiden vetoisuus on 56´000 DWT ja ne tulivat ESL Shippingille 2012 Suomen lipun alle: https://www.sjofart.ax/nyheter/esl-shipping-saljer-fartyg/
Kaksitoista suurinta LNG-varustamoa: https://www.marineinsight.com/know-more/lng-shipping-companies/
Kaksitoista suurinta irtolastivarustamoa. Ja mitä on irtolastin kuljetus: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-bulk-shipping-companies/
Kontit, roro ja ajoneuvot:
Konttivarustamo hävisi arvionsa mukaan 16 miljardia $ pandemian aikana, kun se luotti asiakkaidensa säilymiseen pidettyään rahtihintansa muita maltillisempana. Pandemian opetus oli, että lojaalius on merenkulussa olematon: https://www.seatrade-maritime.com/containers/being-nice-guy-does-not-pay-container-lines
Ensimmäisen kerran vuoden 2022 jälkeen konttialuksen päivärahti nousi yli 100´000 $: https://splash247.com/boxships-being-chartered-for-in-excess-of-100000-a-day/
Energia ja raaka-aineet:
Öljy- ja öljytuotteiden kuljetukset Hyväntoivonniemen kautta lisääntyivät puolella Punaisen meren kriisin alettua. Vaikka Punaisen meren kriisi ei ole vaikuttanut Venäjän öljykuljetuksiin samalla tavalla, lisääntyivät ne kuitenkin lähes nelinkertaisesti Hyväntoivonniemen kautta. Kierto lisää matka-aikaa 15 vuorokaudella: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-disruptions-increase-oil-flows-around-cape-of-good-hope/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Mein Schiff 7, Maltan lipun alla purjehtiva uusi risteilyalus, joka valmistui Meyerin Turun telakalta, aloittaa liikennöinnin Pohjois-Euroopassa ja Skandinaviassa tänään. Talveksi alus siirtyy Välimerelle: https://www.maritime-executive.com/article/mein-schiff-7-delivered-as-first-methanol-ready-cruise-ship
Tanskalainen varustamo myy ruotsalaiselle varustamolle Fredrikshavnin ja Oslon välisen matkustajalinjan aluksineen ja satamalaitteineen: https://www.maritime-executive.com/article/dfds-sells-historic-passenger-route-to-focus-on-logistics
Offshore ja merituulivoima:
Kiinalaisvalmistajat koekäyttävät uusia, maailman suurimpia tuulivoimaturbiineita teholtaan 18 MW: https://www.maritime-executive.com/article/world-s-largest-offshore-wind-turbines-begin-testing-in-china
Kanavat ja sisävedet:
Panaman kanavan päivittäisiä läpimenoja lisätään heinäkuun 11. päivänä yhdellä (24 + 9) ja heinäkuun 22. päivänä yhdellä (25 + 9) aluksella. Lisäksi alusten suurinta syväyttä lisätään 13,71 metristä (45 jalkaa) 14,02 metriin (46 jalkaa) jo kesäkuun 15. päivänä. Kanavaviranomainen seuraa sadetilanteen kehitystä: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/panama-canal-increases-draught-and-daily-transits
Baltimoren satamaan johtava kanaali on täysin puhdistettu konttialuksen siltaan törmäyksen jäljiltä. Aikaa siihen meni 76 päivää: https://www.maritime-executive.com/article/baltimore-s-federal-channel-fully-restored-76-days-after-dali-hit-bridge
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Ruotsalainen jäänmurtaja ja tutkimusalus Oden lähtee Grönlantiin mukanaan tutkijoita, jotka selvittävät Grönlannin sulavien jäätiköiden vaikutusta meriveden korkeuteen: https://www.sjofartstidningen.se/oden-ska-ta-forskare-till-norra-gronland/
Satamat ja terminaalit:
Suomalainen Konecranes vahvistaa materiaalinkäsittelyn valikoimaansa ekotaloudellisemmaksi tarkoituksena pienentää asiakkaan hiilijalanjälkeä kaikissa heidän toimissaan. Se tarkoittaa sitoutumista jatkuviin investointeihin digitalisaatioon, sähköistämiseen ja teknologian kehittämiseen. Valikoima käsittää mm. konttilukit, trukit, integroidut automaatiosovellukset ja huollon satamissa: https://www.hellenicshippingnews.com/konecranes-powers-up-for-the-future-by-expanding-its-electrified-portfolio-and-redefining-operations-between-ship-and-container-stack-technology/
Satamakäyntien optimointi on avain kaasuhuonekaasujen vähentämiseksi. Valtameri- ja takamaakuljetukset muodostavat suuremman osan päästöistä kuin satamatoiminnot. Valtamerialusten kohdalla matkanavigointi, odotus ja satamaantulo ovat alueita, joissa päästöjä voidaan vähentää, jos alukset voivat luottaa varatun satamavuoron pitävän: https://www.hellenicshippingnews.com/port-call-optimisation-is-key-to-reducing-greenhouse-gas-emissions-in-ports/
Tanger´n konttisatama Marokossa odottaa käsittelevänsä 9 miljoonaa konttia vuodessa eikä Punaisen meren kriisillä odoteta olevan vaikutusta määrään. Satama oli viime vuonna Välimeren suurin konttisatama: https://gcaptain.com/moroccos-tanger-med-port-expects-to-exceed-nominal-container-capacity/
Barcelonan Sataman strategiapäällikkö ja Välimeren satamajärjestön pääsihteeri sanoo näkevänsä lähiliikenteen kasvua Välimerellä, kun Kiina siirtää tuotantoaan Turkkiin ja Marokkoon: https://www.seatrade-maritime.com/ports/med-shortsea-traffic-rise-due-china-decoupling
Dubailainen DP World aikoo lisätä investointejaan Perussa ja Ecuadorissa: https://gcaptain.com/dp-world-boosts-investments-in-latin-america/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Turun telakka on toimittanut Mein Schiff 7 -uudisrakennuksen tilaajalle TUI Cruises´lle. Alus on ensimmäinen metanolivalmiuksilla telakalla valmistettu alus. Aluksen matkustajakapasiteetti on 2´894 henkeä ja miehistöä 1´447 henkeä: https://www.sjofartstidningen.se/mein-shiff-7-har-levererats-fran-varvet-i-abo/
Tanskalaisvalmistajan matkatietojen tallennin (VDR) on saanut luokituslaitosten liiton uusien kybermääräysten mukaisen hyväksynnän ensimmäisenä maailmassa: https://www.hellenicshippingnews.com/danelec-achieves-dnv-cyber-security-type-approval-for-dm100-vdr-platform/
LNG-säiliöalusten uudisrakennustilausten määrä on ennätyskorkealla. Tänä vuonna on tehty jo 78 tilausta, joka on yli kaksinkertainen määrä viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Suurten alusten (174´000 m³) tilaushinta nousi 6,1 % 269 miljoonaan $. LNG:n spot-rahdit nousivat kuukausitasolla n. 12 %, joka johtuu pitkälti Venäjän LNG:n korvaamisesta EU:ssa aluskuljetuksilla muilta markkinoilta: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-newbuilding-values-at-record-high-78-newbuild-orders-placed-in-2024-doubling-2023/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Merenkulun varautuessa hiilineutraaliuteen, huoli fossiilisten polttoaineiden päästöistä kasvaa ja kiihdyttää vaihtoehtoisten polttoaineiden etsintää. Artikkelissa käydään läpi 4 vaihtoehtoista polttoainetta ja niiden sisältämiä haasteita (biopolttoaineet, metanoli, vety ja ammoniakki): https://www.marineinsight.com/environment/green-fuels-for-shipping/
Polttoaineraportti: raportissa käydään läpi mm. Punaisen meren, lisääntyvien pakokaasupesurien ja uusien spesifikaatioiden vaikutus sekä rikkirajojen ylittymisen vaikutus: https://www.hellenicshippingnews.com/integr8-fuels-latest-report-reveals-red-sea-closures-impact-on-vlsfo-compliance-and-emerging-bunker-quality-trends/
Viimeisimmän selvityksen mukaan ammoniakki voi vähentää merenkulun kasvihuonekaasupäästöjä jopa 61 %. Selvitys analysoi koko ammoniakin toimitusketjua valmistuksesta käyttökohteeseen kolmella peruslaskelmalla (minimi-, perus- ja enimmäispäästövaihtoehto): https://www.hellenicshippingnews.com/ammonia-cuts-shipping-ghg-emissions-by-up-to-61/
Selvitys: konttivarustamo pitää biokaasua varteenotettavana vaihtoehtoisena polttoaineena, mikäli sen talteenotosta huolehditaan tarkasti: https://www.maritime-executive.com/article/maersk-center-biogas-shows-promise-but-only-if-carefully-managed
Kommunikaatio:
USA:n lipun alla purjehtiva roro-varustamo varustaa aluksensa Starlink-satelliittiyhteyksillä. Aiemmin tänä vuonna toinen USA:n lipun alla purjehtiva varustamo varusti aluksensa Starlinkin satelliittiyhteyksillä. Satelliittiyhteydet eivät pelkästään palvele miehistöä vaan parantaa alusten turvallisuutta ja kommunikaatiota: https://gcaptain.com/arc-installs-starlink-satellite-internet-across-full-fleet/
Luotsaus, liikenteenohjaus ja laivameklarit, koulutus:
Hollannin luotsilaitos Loodswezen ja sovellustoimittaja sopivat yhteistyöstä parantaakseen turvallisuutta ja tehokkuutta luotsauksessa. Loodswezen asennuttaa luotsiveneisiin sovelluksen, joka kerää tietoa, analysoi sitä, parantaa turvallisuutta ja polttoainetaloutta: https://www.hellenicshippingnews.com/hefring-marine-and-loodswezen-forge-strategic-partnership-to-navigate-the-dutch-seas/
Webinar: alusten reititys sääolosuhteiden mukaan turvallisuuden ja suorituskyvyn optimoimiseksi: https://app.go03.informamarkets.com/e/es
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Satamavaltiotarkastusten pysäytysprosentit kolmen suuren kansainvälisen alusrekisterin osalta: https://www.hellenicshippingnews.com/international-registries-port-state-control-detention-trends/
Norjalainen tuomioistuin on määrännyt 747´000 $ sakon varustamolle, joka lähetti kaksi alusta romutettavaksi Intiaan vuonna 2018. Tuomion mukaan niitä ei romutettu asianmukaisesti. Varustamolla on kaksi viikkoa aikaa valittaa tuomiosta: https://splash247.com/altera-infrastructure-fined-over-ship-recycling-destination/
Panaman lipun alla purjehtivan, UAE-omisteisen tuotesäiliöaluksen päällikköä odottaa USA:n aluspäästöjä koskevan lain rikkomisesta ja tutkinnan haittaamisesta vankeus- ja sakkorangaistus. Vankeutta hän voi saada enintään kuusi vuotta ja 250´000 $ sakkoa. Varustamo on jo aiemmin tunnustanut syyllisyytensä ja voidaan tuomita 2 miljoonan $ sakkoihin, josta 500´000 $ menee erilaisiin ympäristöhankkeisiin. Lisäksi tuomioistuin voi määrätä aina 500´000 $ asti maksettavaksi korvausta päästöstä ilmoittaneelle henkilölle: https://www.maritime-executive.com/article/master-faces-jail-time-and-fines-after-crew-reports-marpol-violation
Maailmankauppa ja -politiikka:
Maailmanpankki ennustaa maailman talouskasvun vakautuvan mutta selvästi alle ennen pandemiaa vallinneen tason, joka jatkuu läpi vuoden 2026. Vuoden 2024 kasvu olisi samassa kuin viime vuonnakin, 2,6 %:ssa. Maailmanpankki ennustaa myös korkojen pysyvän ylhäällä, joka jarruttaa talouskasvua ja lisää velkapainetta kehittyvien markkinoiden maille, joilla on dollarimääräisiä lainoja: https://www.hellenicshippingnews.com/world-bank-says-global-growth-stabilizing-but-well-below-pre-pandemic-levels/
EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:
EU ehdottaa pakotteita venäläistä säiliöalusvarustamoa vastaan rajoittaakseen Venäjän rahoitusmahdollisuuksia Ukrainan sodassa: https://gcaptain.com/eu-proposing-sanctions-on-russia-shipping-giant-sovcomflot/
Pakotteiden alainen venäläinen säiliöalus siirsi Malesian vesillä lastinsa intialaiseen säiliöalukseen. Purkaussataman arvioidaan olevan Kiinassa: https://www.maritime-executive.com/article/russian-tanker-moves-oil-to-notorious-shadow-tanker-to-avoid-sanctions
USA:n valtionvarainministeriö on asettanut kymmenen henkilöä, alusta ja yhtiötä pakotteiden alaisiksi heidän kuljetettua iranilaista öljyä. Pakotteet koskevat säiliöalusten päälliköitä, varustamojohtajia ja yhtiötä, joka väärentää laivausasiakirjoja: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-imposes-sanctions-on-10-individuals-vessels-firms-involved-in-illicit-oil-commodity-shipment-to-houthis/
USA:n sisäministeriö on asettanut kiinalaisen mereneläviä tuottavan yhtiön mustalle listalle epäiltynä uiguurivähemmistön hyväksikäytöstä työvoimana: https://www.maritime-executive.com/article/dhs-blacklists-chinese-seafood-factory-for-using-uyghur-labor
Onnettomuudet, romutus:
Romutukset jatkuvat alavireisinä, jota vielä paikalliset vaalit mm. Intiassa häiritsevät: https://www.hellenicshippingnews.com/political-climate-takes-a-toll-on-ship-recycling/
Tutkijat epäilevät teräksen väsymistä tai runkoon kohdistunutta rasitusta 72-vuotiaan järvialuksen saatua vuodon. Alun perin aluksen ilmoitettiin osuneen vedenalaiseen esineeseen Superior-järvellä. Alus pääsi omin voimin satamaan ja on nyt telakassa: https://www.maritime-executive.com/article/hull-stress-or-steel-fatigue-suspected-after-laker-takes-on-water
NATO, kriisit ja merirosvous:
Konttivarustamo ei näe välittömiä vaikutuksia Suezin kanavan käyttöön, vaikka Gazan sodassa saataisiinkin aikaan tulitauko. Tulitauosta kestää vähintään 6 viikkoa järjestellä aikataulut uudelleen liikenteen normalisoimiseksi. Toinen konttivarustamo katsoo, että tarvitaan pysyvä ratkaisu Gazaan ennen paluuta Suezin kanavan käyttöön: https://www.hellenicshippingnews.com/hapag-lloyd-sees-no-immediate-suez-passage-even-if-ceasefire-reached-now/
Kaksi Venäjän laivaston alusta suoritti pienimuotoisen ohjusharjoituksen USA:n itärannikon edustalla Atlantilla. Ydinsukellusvene ja ohjusfregatti ovat matkalla Kuubaan ja pysähtyivät harjoituksen ajaksi. Ydinsukellusvene on ensimmäinen alus, jolla on uusia yliääniohjuksia. Niiden huippunopeudeksi väitetään 8 – 9 Machia: https://www.maritime-executive.com/article/russian-warships-carry-out-missile-exercise-off-u-s-east-coast
Järjestöt:
Raportti merellä kadonneista konteista: konttivarustamojen etujärjestö (WSC) on julkaissut vuosittaisen raporttinsa vuodelle 2023. Määrässä on huomattava pudotus ja se on alin sitten vuoden 2008. Määrä putosi 661 kontista vuonna 2022 vain 221 konttiin vuonna 2023. Noin 33 % konteista kadonneista konteista myös löydettiin: https://www.hellenicshippingnews.com/world-shipping-council-releases-containers-lost-at-sea-report-2024-update/
Historian havinaa:
Podcast: ms Rosellan tarina vuodesta 1979 tähän päivään: https://www.youtube.com/watch?v=6ED_V-5CGzE
Podcast: ms Estonian tarina vuodesta 1980 uppoamiseensa saakka vuonna 1994: https://www.youtube.com/watch?v=qo6n6Mn6–Q
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/