Mitä tarkoittaa termi:
E-fuel: https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6polttoaine
Mikä yritys tai yhdistys:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Alusten päälliköt raportoivat GPS-häirinnästä Punaisella merellä ja Hormuzin salmessa. Häiriöiden kesto oli useita tunteja. GNSS häiriöt ovat lisääntyneet myös Itämerellä vaikuttaen merenkulkuun, ilmailuun ja kriittiseen infrastruktuuriin. Häiriöt ovat pääsääntöisesti havaittu yläilmakehässä eikä tarkempia selvityksiä ole tehty maanpinnan tasolla tapahtuvasta häirinnästä, joka vaikeuttaa riskiarviointia: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/ship-captains-report-gps-interference-in-red-sea/
DNV on kehittänyt sovelluksen, reittikohtaisen lastilaskimen, joka mahdollistaa reittikohtaisesti riittävän lastiturvallisuuden ja lastin kiinnityksen. Sovellus helpottaa kappaletavaran ja projektilastien lastauksen ja kiinnityksen suunnittelua ottaen huomioon reitin ja vallitsevat sääolosuhteet: https://www.hellenicshippingnews.com/route-specific-cargo-calculator-enhances-vessels-cargo-transport-capabilities/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Suomalainen ESL Shipping on saanut Pohjoismaiden investointipankilta (NIB) 10 vuoden ja €45 miljoonan lainasopimuksen neljän 1A jääluokan vihreän handysize-luokan aluksen rakentamiseksi. Alukset rakennetaan Kiinassa ja ne valmistuvat loppuvuoden 2027 ja alkuvuoden 2028 aikana. Alukset käyttävät fossiilivapaata vihreää metanolia asiakkaan toiveiden ja saatavuuden mukaan: https://shippingtelegraph.com/dry-bulk-shipping-news/esl-shipping-gets-nib-finance-for-four-dual-fuel-cargo-vessels/
Kolumni: säännöt – merenkulun paperitiikeri: https://splash247.com/paper-tigers-at-sea/
Kolumni: varustamojen keskittyessä tiiviisti sääntöjen noudattamiseen, tahtovat merenkulkijat unohtua: https://splash247.com/industry-must-not-lose-sight-of-human-factor-behind-new-regulations/
Kreikkalaisvarustamoiden uudisrakennustilaukset ovat pudonneet 65 % tänä vuonna. Silti niillä on tilauksessa 292 säiliöalusta (27 % tilatuista säiliöaluksista), 167 irtolastialusta (16 % tilatuista), 50 LPG-alusta (28 % tilatuista) ja 47 LNG-alusta (13 % tilatuista). Kaikkiaan kreikkalaisilla on tilauksessa yli 600 alusta perinteisillä ja siirtymäpolttoaineilla varustettuna. Tilaukset ovat jakautuneet Kiinan, Korean ja Japanin telakoille: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-ship-owners-newbuilding-orders-down-by-65-this-year/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Kiinan ja USA:n tullien 115 %:n laskeminen 90 päivän ajaksi voi johtaa pandemian aikaiseen rahtien nousuun: https://splash247.com/tariff-truce-tipped-to-usher-in-covid-era-uptick-in-box-fortunes/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Energiatuotteiden kuljetukset vähenivät yhdessä maailmantalouden hidastumisen kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-energy-product-exports-slow-as-trade-worries-mount/
OPEC:n hintapolitiikka ja tuotannon lisäykset laskevat öljyn hintaa ja saattavat nostaa rahtitasoa. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että OPEC:iin kuulumattomat maat tuottavat 60 % maailman öljystä: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-opecs-price-policy-could-boost-rates-down-the-line/
VLCC-luokan alusten myynnit ovat lisääntyneet mutta hinnat ovat pysyneet hyvinä: https://splash247.com/jump-in-vlcc-sales/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Mikä muokkaa viljakuljetuksia tänä vuonna: https://splash247.com/whats-shaping-the-grain-trades-this-year/
USA:n ulkomaankauppaministerin ehdotus tekee kiinalaisvarustamoista tarpeettomia USA:n liikenteessä. Se johtaa kuljetusten uudelleen järjestelyihin, johon 180 päivän siirtymäaika voi olla liian lyhyt. Irtolastikuljetuksissa, joita uusi satamamaksumääräys koskisi, n. 53 % koko irtolastilaivastosta on kiinalaisia tai kiinalaisvalmisteisia, mutta riippuen aluksen kokoluokasta, vaikutus voi hyvinkin pieni: https://www.hellenicshippingnews.com/ustr-proposal-will-make-chinese-shipping-companies-redundant-for-us-cargo/
Tullit ovat jo muotoilleet uudelleen pienempiä irtolastivirtoja: https://splash247.com/how-tariffs-have-already-reshaped-minor-bulk-trade-flows/
Osana YK:n ruokaohjelmaa (WFP) Turkin Torosin satamaan on saapunut 20’000 tonnin viljaerä, joka suunnataan maailman kriisialueille mm. Syyriaan, joka saa siitä 5’000 tonnia. WFP on ostanut Turkilta $1,1 miljardin edestä ruokaa viimeisten viiden vuoden aikana. Se on kaikki jaettu hätää kärsiville alueille. Arviolta 840 miljoonaa ihmistä maailmassa näkee nälkää: https://www.marineinsight.com/shipping-news/humanitarian-aid-ship-with-20000-tons-of-wheat-arrives-in-turkiye-en-route-to-crisis-hit-regions/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Maailman suurin jokiristeilyalus, joka vie matkustajansa 3’200 kilometrin ja 51 päivän jokimatkalle Intiassa ja Bangladeshissa. Alus on rakennettu vuonna 2022. Se on kolmikantinen 62 metriä pitkä ja 12 metriä leveä, sen syväys on 1,4 metriä. Aluksessa on 18 loistohyttiä 36 matkustajalle ranskalaisine parvekkeineen, muunneltavine sänkyineen, LED TV:t, kassakaapit ja savunilmaisimet: https://www.marineinsight.com/know-more/worlds-biggest-river-cruise/
Offshore ja merituulivoima:
Maailman suurin nostoalus: https://www.marineinsight.com/know-more/worlds-biggest-jack-up-vessel/
Tanskalainen merituulivoimayritys muodostaa yhteenliittymän korealaisvarustamon kanssa kilpaillakseen Etelä-Korean kasvavailla merituulivoimamarkkinoilla: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/esvagt-and-kmc-line-launches-kesto-offshore-wind-joint-venture/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Suezin kanavaviranomainen tarjoaa 15 % alennusta konttialuksille, joiden nettovetoisuus on yli 130’000 tonnia. Alennus koskee normaalia taulukonmukaista läpikulkumaksua ja konttikerrosten määrän mukaista lisämaksua. Tarjous on voimassa 90 päivän ajan: https://shippingtelegraph.com/container-news/suez-canal-offers-15-rebate-for-large-containerships/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Itämeren jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 13.5.2025 (jäätutkija Jouni Vainion viimeinen!): https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Marokko laajentaa jalansijaansa Afrikan satamasektorilla. Se on sopinut Liberian pääsatamien modernisoinnista: https://www.maritime-executive.com/article/morocco-s-tanger-med-wins-contract-to-upgrade-liberia-s-ports
Kiina varoittaa USA:n 100 %:n tullista satamien konttinostureille. Kiinan mukaan se johtaisi toimitusketjun kaaokseen ja suuriin vahinkoihin USA:n taloudelle. Tulli estäisi nosturiyrityksen uusien nosturien, osien ja komponenttien toimittamisen USA:n satamille: https://www.freightwaves.com/news/chinas-zpmc-warns-of-port-shutdown-if-crane-tariff-goes-through
Kiina ja Peru ovat sopineet vapaakauppasopimuksensa päivittämisestä ja Chancayn sataman kehittämisen nopeuttamisesta. Peru on ensimmäinen Etelä-Amerikan maa, joka osallistuu Kiinan uuden silkkitien hankkeisiin ja ensimmäinen Latinalaisen Amerikan maa, joka on tehnyt vapaakauppasopimuksia Kiinan kanssa. USA on seurannut kehitystä huolissaan ja painostaa Panamaa Kiinan vaikutusvallan kasvun vuoksi: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/china-and-peru-to-deepen-port-and-trade-cooperation
Singaporelainen varustamo avaa uuden toimistonsa Santiagoon Chileen palvelemaan kauppaa Chilen ja Latinalaisen Amerikan kanssa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/pil-boosts-latin-american-presence-with-new-office-in-chile
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomen johtava jäänmurtajien suunnittelija, Aker Arctic, on saanut sopimuksen uuden keskisuuren jäänmurtajan kehittämisestä. Alus tulisi jäänmurtajaluokituksessa luokkaan B+. Aluksen tilaaja on Väylävirasto: https://gcaptain.com/finland-moves-ahead-with-new-icebreaker-for-baltic-sea/
Thyssenkruppin telakoiden laivasto-osasto etsii tekkayhteistyötä pitkin Eurooppaa saatuaan uuden sukellusvenetilauksen Singaporesta, joka vie sen telakoiden kapasiteetin täysin. Nykyiset kaksi telakkaa Kielissä ja Wismarissa käyvät lähes täydellä kapasiteetilla 2040-luvulle samaan aikaan, kun Eurooppa lisää omaa puolustusteollisuuttaan: https://gcaptain.com/thyssenkrupp-eyes-europe-shipyard-deals-after-naval-orders-surge/
Hollantilaistelakka Damen ja ruotsalaisen Alfa Lavalin Benelux-alueen tytäryhtiö ovat solmineet yhteisymmärryspöytäkirjan yhteistyöstä energiatehokkuuden parantamiseksi ja hiilineutraaliustavoitteiden täyttämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/damen-and-alfa-laval-join-forces-to-accelerate-shipping-decarbonization/
Intialainen telakkayhtiö ja dubailaisen satamayhtiön tytäryhtiö ovat vahvistavat yhteistyötään alusten korjauksen ja offshorerakentamisen alan keskusten kehittämiseksi ympäri Intiaa. Hanke tukee Intian meriteollisuustavoitteita: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cochin-shipyard-drydocks-world-to-build-ship-repair-offshore-hubs-across-india/
Italialaistelakka raportoi kaikkien aikojen parhaasta tilauskannastaan: https://www.maritime-executive.com/article/fincantieri-achieves-its-best-ever-order-intake-and-quarterly-results
Venäjä suunnittelee $6,2 miljardin rahoitusta rakentaakseen 1’600 kauppalaivaa vuoteen 2026 mennessä. Pääpaino säilyy silti maan puolustusteollisuuden tarpeissa: https://www.maritime-executive.com/article/russian-plans-6-2b-outlay-to-build-1-600-commercial-ships-by-2036
Korealaiset telakat ovat saaneet vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana $130 miljardin tilaukset: https://www.hellenicshippingnews.com/korean-shipbuilders-approach-peak-boom-with-200-trillion-won-order-backlog/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
IMO:n nettonollakehykseen halutaan lisää selvyyttä. Useita tuntemattomia tulee selvittää tulevien kuukausien ja vuosien aikana. Nettonollakehys on tarkoitus hyväksyä syksyn MEPC-kokouksessa lokakuussa, jossa se edellyttää 2/3 hyväksyntää MARPOL Annex VI:n allekirjoittajamailta ja jotka edustavat vähintään 50 % osuutta maailman kauppalaivaston bruttotonnistosta. Voimaan se tulisi maaliskuun 1. päivä vuonna 2027: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-net-zero-framework-clarity-is-still-needed-to-adress-implementation-challenges/
Asiantuntijat varoittavat varustamoita olemaan varovaisia uusiin raaka-aineisiin perustuvien biopolttoaineiden suhteen. Heidän mukaansa hyvä biopolttoaine on valmistettu fyysisesti käytetyistä jäteraaka-aineista kuten sahanpurusta ja jäteruokaöljystä. Erityisesti esille on noussut cashew-pähkinäöljy, jonka käyttöä tulisi välttää: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/cashew-nut-shell-biofuel-just-don-t-do-it-
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Japanin luotsiliitto on myöntänyt japanilaisvarustamon autojenkuljetusalukselle vuoden 2024 parasta laatua olevan aluksen palkinnon: https://www.marineinsight.com/shipping-news/mol-operated-car-carrier-orca-ace-receives-2024-best-quality-ship-award/
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Selvitys sähköpolttoaineiden roolista merenkulussa (the New Energies Coalition): https://www.hellenicshippingnews.com/the-role-of-e-fuels-in-maritime-decarbonisation-insights-from-the-new-energies-coalition-study/
Irtolastirahdit (Baltic Exchange) viikolla 20: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-three-week-low-on-weaker-capesize-panamax-rates/
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 19: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-5.3-5.9.pdf
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 19: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Bancosta-Weekly-2025-19.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 19: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Intermodal-Report-Week-19-2025.pdf
Säiliöalusrahdit (Baltic Exchange) viikolta 19: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-vlcc-market-retreated-last-week/
Raportti tuoteväärennöksistä (OECD): https://www.hellenicshippingnews.com/global-trade-in-fake-goods-reached-usd-467-billion-posing-risks-to-consumer-safety-and-compromising-intellectual-property/
Raportti LNG:n käytöstä merenkulussa varoittaa sen määrän kasvun vaarantavan ilmastotavoitteet ja mahdollisesti lisäävän taloudellista riskiä: https://www.seatrade-maritime.com/lng/lng-shipping-capacity-growth-risks-climate-and-financial-failure-warns-report
Maailmankauppa ja politiikka:
Kiina ja USA ovat sopineet viikonlopun aikana tullien pudottamisesta 115 %:lla 90 päiväksi. Kiinalaisten tuotteiden tullit USA:ssa ovat 30 % ja yhdysvaltalaisten tuotteiden tullit Kiinassa 10 %:a. Sopimus tulee voimaan 14. toukokuuta. Vaikka kyse on vasta ensi askeleesta kohti pysyvämpää olotilaa, kertoo se kahden talousmahdin välisten talousjännitteiden lientymisestä: https://splash247.com/us-and-china-agree-to-slash-tariffs/
Kiinan deflaatio on suurin uhka USA:n kanssa meneillään olevassa kauppasodassa. Kiinan poliitikoilta odotetaan lisää elvytystä vastaamaan pitkittyneeseen kotitalouksien alavireeseen, korkeaan kotitalouksien velkaan ja työllisyyden epävarmuuteen, jotka ovat haitanneet investointeja ja kulutusta. Kansainväliset investointipankit ovat laskeneet Kiinan BKT:n kasvuarviotaan alle virallisen tavoitteen: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-factory-gate-deflation-deepens-as-trade-war-bites/
UK on sopinut ensimmäisenä maana USA:n kanssa sitten USA:n presidentin asettamien tullien. Sopimus, joka vielä on keskeneräinen, laskee mm. 100’000 USA:han viedyn auton tullin 10 %:iin, teräksen ja alumiinin kohdalla tulli saattaisi jopa poistua samoinkuin etanolin. Sopimuksen rakentelussa näkyy sen hätäisesti koottu luonne, koska julkisuuteen tulleet tiedotteet eivät ole yhteneväiset. Myös yhdysvaltalaistuotteet pääsevät UK:n markkinoille: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/us-uk-trade-deal-with-focus-on-steel-autos-and-beef/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Maltasta on tullut Euroopan suurin ja maailman 6. suurin lippuvaltio, jonka alusrekisterissä on yli 10’000 rekisteröityä alusta. Loistojahtien kohdalla se on maailman suurin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/malta-becomes-largest-ship-registry-in-europe-ranks-6th-globally/
UK on asettanut 101 säiliöalusta ja kaksi vakuutusyhtiötä pakotelistalleen: https://www.seatrade-maritime.com/insurance/new-round-of-sanctions-heightens-insurance-concerns
USA:n rannikkovartiosto on julkaissut joukon uusia määräyksiä, joiden on tarkoitus virtaviivaistaa ja yhdistää ulkomaiden lipun alla purjehtivien alusten takaisin USA:han liputtamista: https://www.maritime-executive.com/article/uscg-releases-rules-to-streamline-and-consolidate-u-s-reflagging-process
USA:n presidentti aikoo sallia kaupallisen kalastuksen kansallisella merien suojelualueella Uuden Englannin edustalla. Alueen suojeli presidentti vuonna 2016 ja se on kooltaan 13’000 neliökilometriä: https://gcaptain.com/trump-to-allow-commercial-fishing-in-new-england-marine-monument/
USA:n ulkomaankauppaministerin ehdottamat toimet Kiinan laivanrakennusselvityksen takia: https://www.hellenicshippingnews.com/ustr-issues-final-section-301-actions-in-china-shipbuilding-investigation/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Korkeimman oikeuden päätös tapaus ms Flaminiassa. Aluksella tapahtui lastissa räjähdys, joka johti tulipaloon aluksella, kolmen merenkulkijan kuolemaan ja satojen konttien tuhoutumiseen. Onko rahdinantaja oikeutettu vastuunrajoitukseen ja missä tapauksissa? Tapaus kävi läpi kaikki oikeusasteet vuosien saatossa. Päätös oli harvinainen ja oikeuskäytäntöä selkeyttävä: https://www.hellenicshippingnews.com/charterers-rights-under-the-llmc-the-msc-flaminia-ruling/
Lastivarkaat hyökkäävät USA:n toimitusketjujen kimppuun hälyttävissä määrin. Kuuden kuukauden seurannan aikana havaittiin järjestäytyneen rikollisuuden hyökkäävän rekkoihin teillä, murtautuvan varastoihin ja varastaen arvotavaraa junavaunuista. Ne ovat vain osa lastivarkausaaltoa, jossa rikollisverkostot hyödyntävät logistiikkateknologiaa ryöstelyssään: https://www.hellenicshippingnews.com/cargo-thieves-are-attacking-the-u-s-supply-chain-at-alarming-rates/
Kansainvälinen kuljetusten riita-asioiden välitysklubi (ITIC) kertoo, miten se tuli avuksi varustamon $135’000 vaatimuksessa kuluista ja myöhästymiskustannuksista agentin toiminnan takia: https://www.maritime-executive.com/article/insurer-covers-costs-when-agent-fails-to-get-a-pilot-for-a-ship
Säiliöalusten toimintaa seuraavien yhtiöiden selvitysten mukaan yli $1 miljardin edestä öljykuljetuksia Venezuelasta Kiinaan myytiin brasilialaisena öljynä kustannusten laskemiseksi ja pakotteiden kiertämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/traders-rebrand-venezuelan-oil-for-china-as-brazilian-sources-and-tanker-trackers-say/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
DNV on julkaissut uudet suositusmenettelyt ammoniakin käsittelyyn polttoaineena. Norjalainen Yara tuottaa yli 20 %, joka vastaa 8 miljoonaa tonnia vuodessa, maailman ammoniakista ja sillä on lähes satavuotinen historia sen käsittelystä. Yhdessä ne ovat tuottaneet ohjeen tarvittavista varotoimista, kuten turvallisuuskulttuurista ja isoja onnettomuuksia edeltävistä pienistä muutoksista: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-net-zero-framework-clarity-is-still-needed-to-adress-implementation-challenges/
Järjestöt ja yhdistykset:
Uuden arktisen neuvoston puheenjohtajamaan Tanskan aloittaessa tehtäväänsä, se odottaa arktisen neuvoston jäsen- ja tarkkailijamaiden ministereiltä ja asiantuntijoilta osallistumista merenkulun mustan hiilen ja metaanipäästöjen hillintään: https://www.hellenicshippingnews.com/call-for-new-arctic-council-chair-to-take-lead-on-controlling-super-pollutants-from-shipping/
Kiina tehostaa pyrkimystään päästä Tyynen meren alueen kauppayhteistyöhön (CPTPP). CPTPP on vapaakauppasopimus, johon kuuluu 11 valtiota, Australia, Brunei, Kanada, Chile, Japani, Malesia, Meksiko, Uusi-Seelanti, Peru, Singapore ja Vietnam. Se on perustettu joulukuussa 2018: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/china-continues-efforts-to-join-trans-pacific-trade-partnership
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Kiinan tutkimusalukset ovat kiinnittäneet rantavaltioiden huomiota tutkiessaan näiden talousvesiä: https://www.maritime-executive.com/article/china-s-research-vessels-are-drawing-attention-in-neighbors-waters
Jokainen alus voi toimia tutkimusalustana ja seurata valtamerien tilaa, johon kaikki elämä maapallolla nojaa. Vaadituista 60 hyväksynnästä Kansallisten aluevesien ulkopuolisten alueiden monimuotoisuussopimus on saanut hyväksynnän 21 allekirjoittajamaalta. Hyväksymistakaraja on tämän vuoden syyskuu: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability/every-ship-can-be-a-research-vessel-to-monitor-the-oceans
Punaisen meren maat parantavat öljyn ja myrkyllisten aineiden torjuntajärjestelmiään ja -valmiuksiaan: https://www.hellenicshippingnews.com/countries-sharpen-oil-spill-response-in-the-red-sea/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Tanskalaisvarustamon konttialus ajelehtii edelleen läntisellä Atlantilla. Se on odottanut yli kaksi viikkoa hinaajaa saatuaan konerikon räjähdyksen seurauksena: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/stricken-maersk-sana-continues-to-drift-safely-in-western-atlantic
Liberian lipun alla purjehtiva konttialus on karilla Jeddan edustalla Saudi-Arabiassa. Syynä saattaa olla GPS-häirintä, jota alueella on esiintynyt viime aikoina: https://shippingtelegraph.com/container-news/msc-antonia-still-stranded-after-running-aground-off-jeddah/
Yhdistyneet Arabiemiraatit ovat valmistelleet luonnoksen, jolla parannetaan viestintää ja päätöksentekoa virastojen välillä hätätilanteissa. Luonnos vastaa alusten suojapaikkatarpeisiin ja -pyyntöihin: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/uae-set-to-strengthen-place-of-refuge-frameworks
Tilannetietoisuuden menetys johti hinaajan karilleajoon: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-loss-of-situational-awareness-leads-to-loss-of-tug/
Muovin polttaminen aluksen kannella tynnyrissä johti räjähdykseen ja kansimiehen kuolemaan: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-burning-plastic-on-deck-causes-fatality/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Pienvene törmäili Arabianlahdella kauppa-aluksiin. Myöhemmin yhteen alukseen otettiin radioitse useaan kertaan yhteyttä ja vaadittiin sitä pysähtymään ja päästämään viranomaisia alukseen. Tapaus sattui 150 kilometriä luoteeseen Jebel Alin satamasta Yhdistyneissä Arabiemiraateissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/boat-collides-with-ship-in-arabian-gulf-tries-hitting-others-says-ukmto/
Rahdinantajat ja lastien vastaanottajat horjuvat jo nyt korotettujen vakuutusmaksujen, jotka johtuvat Punaisen meren ja Persianlahden sotavaaralisistä, alla. Nyt myös Intian ja Pakistanin välillä on puhjennut jännitteitä, jotka ovat nostaneet riskiarvioita matalasta kohtalaisiksi, ja ne voivat laajeta kahakoinniksi, joka nostaa vakuutusmaksuja: https://www.hellenicshippingnews.com/india-and-pakistan-tensions-to-spike-shipping-insurance-costs-delay-commodity-trade/
EU:n laivastoyhtymän komentaja varoittaa varustamoita varovaisuuteen kulkiessaan Bab al-Mandebin salmen läpi huolimatta USA:n ja Huthien sopimasta tulitauosta: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-navy-urges-maximum-vigilance-among-shipowners-despite-us-houthi-truce/
Venäjän menetettyä jalansijansa Syyriassa, se on ollut hiukan tuuliajolla Välimerellä. Turkki estää Venäjän sota-alusten pääsyn Mustalle merelle eikä uutta tukikohtaa ole löytynyt Välimeren alueelta. Laivasto-osastojen operointiajat lyhenevät huoltotukikohtien puutteessa ja alukset joutuvat palaamaan Itämerelle huollettaviksi: https://www.maritime-executive.com/editorials/russian-navy-s-weakness-in-the-mediterranean-becomes-clear
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/

