Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys tai yhdistys:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Podcast: helmikuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-in-minutes-february-2025-in-review
Hollantilaspankki rahoittaa merenkulkua kolmella tapaa, jotta merenkulun kestävyystavoitteet saavutetaan: sitoutuminen asiakkaan tavoitteisiin, rahoittamalla varustamoiden siirtymistä nettonolla-päästöihin ja tekemällä yhteistyötä muiden kanssa laajemman vaikutuksen aikaansaamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/blue-waters-green-vessels-three-ways-ing-is-helping-shipping-to-become-more-sustainable/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Analyysi (Xeneta) siitä, miten pitkistä rahtaussopimuksista neuvotellaan tänä vuonna, kun Punaisen meren kriisi ja Gazan tulitauko ovat edelleen epävarmoja: https://www.hellenicshippingnews.com/the-freight-tender-tightrope-xeneta-data-reveals-carrier-and-shipper-negotiation-tactics-during-red-sea-uncertainty/
Maailman konttirahti-indeksi (Drewry) laski viime viikolla 6 %. Pahimmasta hintapiikistä ollaan 75 % alempana mutta silti 85 % korkeammalla kuin ennen pandemiaa. Eurooppaan / Euroopasta suuntautuvan konttiliikenteen indeksi muuttui vain +/- 1 % ja suurin pudotus koski Shanghain ja USA:n välistä liikennettä: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-6-last-week-2/
Ranskalaisvarustamon arviot merenkulku- ja logistiikkatoimintojensa tilanteesta viime vuoden hyvän kasvun sekä geopoliittisten ja kauppapoliittisten epävarmuuksien näkökulmasta: https://www.hellenicshippingnews.com/cma-cgm-group-higher-tariffs-announced-in-the-united-states-could-have-an-impact-on-trade/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Näin ovat pakotteet ja hintakatto toimineet venäläisen öljyn virtaamiseen maailman markkinoille. Lisäksi analyysiä viime viikon markkinatilanteesta: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-weekly-market-monitor-russian-oil-flows-2/
Venäjän ja Iranin öljykuljetukset Kiinaan palautuvat, kun uusia säiliöaluksia tulee hyvien rahtien houkuttelemina pakotteiden alaisten alusten tilalle: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-iranian-oil-supply-to-china-rebounds-as-new-vessels-cash-in-on-the-trade/
Silti USA:n pakotteet Iraniin purevat, kun liki 2/3 Iranin öljykuljetuksia hoitavista 126 VLCC-luokan säiliöalukselle on asetettu pakotteet. USA:n pakoteviraston mukaan Iranin vienti voisi pudota 1/3:lla mutta se riippuu täysin Kiinan halusta noudattaa USA:n pakotteita. Irania kohtaa tässä vaiheessa myös valuuttapula. Sen öljytulot ovat pudonneet puoleen, joka johtuu pakotteiden kiertämisen kustannuksista. Maan oman valuutan arvo on puolessa vuodessa puolittunut: https://www.hellenicshippingnews.com/largest-crude-tankers-abandon-iran-oil-trade-after-us-sanctions/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Raumalla rakennettu uusi matkustajalautta, jonka laiturityöt Tasmaniassa valmistuvat vuonna 2027, on tällä hetkellä Leithin satamassa Skotlannissa. Tasmanian hallitus käy Skotlannin hallituksen kanssa keskusteluja aluksen vuokraamiseksi ukrainalaisten pakolaisten majoituskäyttöön siksi aikaa. Tasmanian oppositio vaatii aluksen tuomista kotisatamaan Tasmanian omien asunnottomien majoittamiseksi. Neuvottelut jatkuvat: https://www.maritime-executive.com/article/tasmania-s-new-ferry-may-be-used-to-house-ukrainian-refugees
Nizzan kaupunginjohtaja on luvannut harkita uudelleen suuria risteilyaluksia koskevaa kieltoaan. Kiellon mukaan yli 900 matkustajan tai yli 190 metriä pitkien risteilyalusten ei sallita saapua Ranskan Rivieralle. Vaikka alukset eivät kokonsa puolesta edes pääse Nizzaan, hän alueen presidenttiä kielsi niiltä pääsyn Villefrance-sur-meriin, jossa isot risteilyalukset käyvät säännöllisesti: https://maritime-executive.com/article/compromise-proposed-to-permit-cruise-ship-calls-to-the-french-riviera
Offshore ja merituulivoima:
USA:n presidentin vetäytyessä merituulivoimahankkeista USA:ssa sitä kehitetään Euroopassa: https://www.seatrade-maritime.com/offshore-wind-power/offshore-wind-a-tale-of-two-sides-of-the-atlantic
Jälleen yksi suuri merituulivoimahanke USA:ssa siirtyy neljällä vuodella USA:n presidentin arvaamattomien toimenpiteiden vuoksi: https://www.maritime-executive.com/article/edpr-postpones-u-s-offshore-wind-project-four-years-citing-uncertainties
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Minkälaiset alukset käyttävät Panaman kanavaa? Ketkä ovat pääasiakkaita? Ja miten uusi varausjärjestelmä on toiminut: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/top-users-and-customers-of-the-panama-canal
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 2.3.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
USA:n rannikkovartioston lähes 50-vuotias jäänmurtaja on suorittanut avustustoimia Etelänavan tutkimusaseman huoltotehtävissä. kaksi kauppa-alusta on vienyt 701 konttia huoltomateriaalia asemalle ja ottavat kuljetettavakseen tuhansia tonneja paluulastia, jotka kuljetetaan pois Etelänapamantereelta. Operaatio kestää nelisen kuukautta ja sitä on tehty viimeiset 28 vuotta vuosittain: https://gcaptain.com/uscg-icebreaker-polar-star-completes-escort-of-cargo-vessels-during-antarctic-operation-deep-freeze/
Venäjä kuljetti 37,9 miljoonaa tonnia tavaraa Pohjoisen merireitin kautta vuonna 2024, josta LNG:tä 22 miljoonaa tonnia. LNG on suurin yksittäinen tavaraerä (58 %). Raakaöljyä reitillä kulki 61 miljoonaa barrelia. Vuoteen 2030 mennessä tavaramäärän odotetaan kasvavan 100 miljoonaan tonniin vuodessa. Sitä rajoittaa jäävahvistettujen LNG- ja säiliöalusten pula. Kesäaikaan kuljetukset kasvavat, kun jäärajoitukset ovat vähäisiä tai niitä ei ole. Matka-aika Pietarista Shanghaihin on n. kolme viikkoa: https://gcaptain.com/russia-shipped-record-22-million-tonnes-of-lng-through-arctic-in-2024/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Suomen satamat pystyisivät tarvittaessa käsittelemään jopa kaksinkertaisen tonnimäärän tavaraliikennettä vuodessa. Tämä käy ilmi Turun yliopiston Huoltovarmuuskeskukselle (HVK) tekemästä selvityksestä. Koska lähes 96 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta kulkee meritse, on satamien merkitys olennaista myös huoltovarmuuden kannalta: https://www.huoltovarmuuskeskus.fi/a/satamien-lastinkasittelykapasiteetti-mahdollista-jopa-tuplata
Ranskan satamia voi maaliskuussa kohdata lakot, koska helmikuun työnseisaukset eivät saaneet sopua aikaiseksi eläkeneuvotteluissa. Neljän tunnin työnseisauksia on suunniteltu kahdeksaksi päiväksi pitkin kuukautta ja yksi 72 tunnin työnseisaus kuun puolen välin jälkeen. Pahimmin syntyisi pullonkauloja eteläisten satamien öljylogistiikkaan: https://www.hellenicshippingnews.com/french-ports-prepare-for-more-strikes-in-march/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Ranskalainen konttivarustamo on valinnut suomalaisen Wärtsilän voimalinjan ja tiivisteen valvontajärjestelmineen uusiin 24’000 TEU:n konttialuksiinsa, jotka rakennetaan Kiinassa: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/cma-cgm-selects-wartsilas-intellisafe-and-airguard-for-future-ready-fleet
Korealaistelakan johto vakuuttaa tahtoaan rakentaa automatisoitu telakka. Telakka on julkaissut videon, jossa se kertoo digitaalisesta siirtymisestään telakoillaan ja aivan uuden tason avaamisesta tuottavuudessa ja turvallisuudessa yhteistyössä datayhtiön kanssa. Hanke alkoi vuonna 2021 ja sen on määrä valmistua vuonna 2030: https://www.hellenicshippingnews.com/hd-hyundai-leader-reaffirms-will-to-build-automated-shipyard/
Eteläkorealaistelakka etsii intialaista telakkaa yhteistyökumppanikseen tai telakkapaikkaa omalle telakalle. Intialainen delegaatio kävi Etelä-Koreassa tutustumassa sikäläisiin telakoihin. Kaikki tämä liittyy Intian pääministerin tavoitteeseen nostaa Intia kymmenen johtavan maan joukkoon telakkakartalle: https://maritime-executive.com/article/report-hd-hyundai-is-shopping-for-an-indian-shipyard
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Aasian kaasumarkkinoiden odotetaan vielä kasvavan mutta siinä pitää ottaa huomioon, että alueen suurimmilla talouksilla on kolme kertaa enemmän hiilivoimaloita rakenteilla kuin kaasuvoimaloita. Tällä hetkellä alueen sähköstä tuotetaan 45 % hiilellä. Aasian taloudet panostavat enemmän aurinko-, tuuli- ja vesivoimaan kuin kaasuvoimaan. Kymmenellä johtavalla Aasian maalla on yli 1 miljoonaa MW:a uutta sähkökapasiteettia rakenteilla suurimpina aurinko- (26 %) ja hiilivoima (24 %). Tuuli- ja vesivoima (20 % / 20 %), kaasu (7 %) ja ydinvoima (4 %) muodostavat loput: https://www.hellenicshippingnews.com/gas-bulls-should-beware-of-coals-chokehold-on-asias-power-sector/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Luotsiveneen kuljettajien päivän mittainen lakko Saksassa lähes pysäytti toiminnan Hampurin satamassa. Julkisen alan lakko vaikutti myös patojen, sulkujen ja kääntyvien / nostosiltojen toimintaan: https://www.hellenicshippingnews.com/trade-union-strike-stops-container-ships-in-germanys-port-of-hamburg/
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Suomen uudet yhteydet maailmalle: https://www.palta.fi/wp-content/uploads/2025/02/Suomen-kansainvaliset-yhteydet.pdf
Suomen satamien lastinkäsittelykapasiteetti: https://www.huoltovarmuuskeskus.fi/files/be404a1551e5c52c3ca67850cbd023316c700d97/suomen-satamien-lastinkasittelykapasiteetti-turun-yliopisto-e-sarja-13.2.2025.pdf
Markkinaraportti (Advanced) viikolta 9: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-9.pdf
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 9: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Weekly-Ship-Recycling-Report-22-February-28-February-2025_compressed.pdf
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 9: https://www.gibsons.co.uk/report/section-301/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 9: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Affinity-Tanker-Weekly-28.02.2025-HSN.pdf
Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 9: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/New-ConTex-Commentary-2025-week-09.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
Geopolitiikalla on keskeinen rooli euroalueella. Eurooppa ei ole valmistautunut geopoliittisiin muutoksiin ja lisää rahoitusta puolustukseen tarvitaan. Taloudellinen tilanne ei kuitenkaan ole niin paha kuin markkinat pelkäsivät. EKP:n mukaan ollaan lähellä tilannetta, jolloin koronlaskuista joudutaan pidättäytymään: https://www.hellenicshippingnews.com/geopolitics-take-centre-stage-for-the-eurozone/
Analyysi (Baltic Exchange) USA:n toimista Kiinan ylivaltaa vastaan. Kiina on vuosituhannen vaihteen jälkeen nostanut laivanrakennuksensa osuuden 5 %:sta yli 50 %:in 25 vuodessa. Kiinan kauppalaivaston osuus on viidennes maailman kauppalaivastosta. Lähes monopoliasemaasa Kiina on konttien valmistuksessa (95 %) ja intermodaalialustojen (86 %) valmistuksessa. Silti laivanrakennuksen osuus Kiinan BKT:stä on vain n. 0,2 % ja kokonaisviennistä 1,2 %. Vaikutukset tulevatkin mahdollisesti muualle kuin suoraan Kiinaan: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-maritime-dominance-in-us-crosshairs/
USA:n suunnittelema $1,5 miljoonan satamamaksu satamakäyntiä kohden Kiinassa rakennetuille aluksille, olisi merenkululle aikamoinen päänsärky. Lähes puolet (47,3 %) yli 20’000 DWT:n irtolastialuksista on rakennettu Kiinassa ja rakenteilla olevista uudisrakennuksista 66,4 % on tilattu Kiinasta. Yli 1’000 TEU:n konttialuksista 34,9 % on rakennettu Kiinassa ja tilauksessa olevista 68,5 % on kiinalaistelakoille. Yli 60’000 DWT:n säiliöaluksista 19,9 % on rakennettu Kiinassa ja tilauksista 61,8 % on kiinalaistelakoille, kun taas yli 30’000 DWT:n tuotesäiliöaluksista 22,6 % on rakennettu Kiinassa ja tilatuista 70,1 % on kiinalaistelakoille: https://www.hellenicshippingnews.com/us-sanctions-on-china-built-ships-would-be-a-major-headache-for-the-maritime-industry/
USA:n määräämät lisätullit ovat tulossa voimaan ja vaikuttavat teräksen ja alumiinin toimituksiin ja hinnanmuodostukseen. Se asettaa haasteita kappaletavarakuljetuksille mutta luo myös mahdollisuuksia. Mikäli USA:n kotimaan teollisuus lisää tuotantokapasiteettiaan, se korvaa lyhyen aikavälin ongelmia kotimaan kysynnässä: https://www.hellenicshippingnews.com/u-s-metal-trade-dynamics-tariffs-imports-price-surge-and-its-impact-on-shipping/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Kolme aluksesta löytynyttä vikaa olisi jo yksinään johtanut siihen, että alus olisi pitänyt pysäyttää. Pysäyttäminen tarkoittaa sitä, että aluksella ei saa operoida, ennen kuin tarvittavat puutteet on korjattu. Aluksen suurimmat viat liittyivät merenkulkujohtaja Sonnisen mukaan aluksen pumppuhuoneen ilmanvaihtoon, paloturvallisuuteen ja navigointitutkan toimivuuteen. Sonninen korostaa, että aluksen monet muutkin viat on nyt korjattu: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011069341.html
Keskusrikospoliisin tekemä esitutkinta ja Eagle S -säiliöaluksella tehdyt tekniset tutkintatoimenpiteet on saatu siihen vaiheeseen, että perustetta aluksen takavarikon jatkamiselle ei ole. Takavarikko on purettu perjantaina 28.2.2025. Tutkinnan kannalta ei ole estettä siihen, etteikö alus voisi jatkaa matkaansa Suomen aluevesiltä. Aluksen miehistöön kohdistuvien pakkokeinojen osalta matkustuskiellossa on kolme henkilöä. Ne henkilöt, jotka on määrätty matkustuskieltoon, eivät voi poistua maasta: https://poliisi.fi/-/rajavartiolaitos-valvoo-eagle-s-sailioaluksen-poistumisen-kansainvalisille-vesille
Eagle S -säiliöalus sai luvan lähteä: https://splash247.com/tanker-accused-of-baltic-sabotage-allowed-to-leave-finnish-waters/
Eagle S -öljysäiliöaluksen lähettyvillä oli aiemmin sunnuntaiaamuna kaksi suomalaista hinaajaa ja luotsivene. Alus lähti liikkeelle hieman puoli kymmenen jälkeen. Alus oli sunnuntaiaamupäivällä puoli yhdentoista maissa matkalla kohti Suomenlahtea. Alusta saattoi yhteensä neljä suomalaista alusta mukaan lukien Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Turva. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011069172.html
Kreikkalaisen tuomioistuimen valamiehistö on todennut saarten välillä liikennöivän lautan päällikön ja ensimmäisen perämiehen syyllisiksi matkustajan kuolemaan. Matkustaja saapui myöhässä ja tönäistiin perärampilta mereen aluksen lähtiessä. Kukaan aluksen henkilökunnasta ei tehnyt mitään ja alus jatkoi matkaansa. Tapahtuma kuvattiin videolle, joka levisi sosiaalisessa mediassa. Päällikölle oikeus tuomitsi 7,4 vuotta vankeutta peittelystä ja ensimmäiselle perämiehelle 12,5 vuotta vankeutta taposta: https://maritime-executive.com/article/ferry-captain-and-officer-convicted-in-drowning-death-of-late-passenger
USA:n rannikkovartiosto on peruuttanut San Juanin sataman ammonium nitraatin käsittelyluvan, kunnes satamaan on asennettu asianmukaiset paloturvallisuuslaitteet: https://www.maritime-executive.com/article/uscg-revokes-san-juan-terminal-s-permit-for-ammonium-nitrate
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
METO – mitä se on ja kuka siihen kuuluu? Vesiliikennejohtaja Elisa Mikkolainen Väylävirastosta kertoo METO-yhteistyön 30-vuotisesta taipaleesta ja tavoitteista: https://www.centrumbalticum.org/en/publications/baltic_rim_economies/baltic_rim_economies_1_2025_-_safety_innovations_and_opportunities_of_maritime_transport/elisa_mikkolainen_meto_-_a_unique_form_of_maritime_cooperation_in_finland
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Alusta kiinnitettäessä sen springit olivat kiinni ja alusta jouduttiin vetämään taaksepäin 30 metriä. Siirtyminen tehtiin koneilla niin, että springit seurasivat liikettä. Perässä ollut perämies katsoi reelingin yli, miten springi oli ja samaan aikaan se kiristyi, löystyi, kiristyi ja katkesi, jolloin vaijeri löi perämiehen päähän surmaten hänet. Mitä tästä opimme: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-mooring-fatality-2/
Kanadan rannikkovartioston mukaan rantaan ajelehtinutta konttialusta ei voi turvallisesti saada irti karilta. Pelastusmiehistöt keskittyvät polttoaineen (1’700 tonnia) ja mahdollisten vaarallisten aineiden (muovipellettejä) siirtoon. Huonon sään takia ne eivät kuitenkaan ole päässeet alukselle. Sukeltajien mukaan aluksen rungossa on pahoja halkemia tai reikiä vesirajan alapuolella: https://www.maritime-executive.com/article/stranded-msc-baltic-iii-cannot-be-safely-refloated-reports-coast-guard
Bulgarialainen irtolastialus on pelastanut kaikki 34 kalastajaa vahingoittumattomana palavasta kalastusaluksesta Intian valtamerellä n. 500 mailia Sri Lankan rannikon edustalta. Miehistö havaitsi aluksesta lähteneen savun, aluksella ei ollut AIS-laitetta eikä sen tutkakaiku ollut kovin hyvä. Palo saatiin sammutettua mutta kalastusalusta ei voitane enää pelastaa: https://www.maritime-executive.com/article/bulgarian-bulker-saves-34-fishermen-from-burning-boat-in-the-indian-ocean
Kiinan tulli ei anna lupaa purkaa konttialuksessa olevaa $60-$130 miljoonan arvoista lastierää kirsikoita. Konttialukset kuljettavat kaikkiaan 17’000 konttia kirsikoita Kiinaan Chilestä ja 1’300 niistä oli kyseisellä konttialuksella. Konttialus sai konevian Tyynellä valtamerellä kuljetuksen aikana ja ajelehti kolme viikkoa. Vaikka lastin jäähdytys toimi normaalisti, oli huomattava osa lastista kuitenkin ehtinyt pilaantua kuljetuksen aikana: https://www.maritime-executive.com/article/china-rejects-giant-shipment-of-chilean-cherries-that-got-stranded-at-sea
Aluskierrätys, romutus:
Aluskierrätyksen pitkä matka 2000-luvulle on vasta alkanut. Etelä-Aasian romutustelakat Bangladeshissa, Intiassa ja Pakistanissa romuttavat 75 % aluksista, mitä rajoittaa ainoastaan EU-lainsäädäntö, jolloin se olisi vielä suurempi. EU-lipun alla purjehtivien alusten romutukselta on vuodesta 2019 lähtien vaadittu hyväksytty telakka. Se on jättänyt eurooppalaisille varustamoille kaksi vaihtoehtoa: myydä alus hyväksytylle telakalle tai kierrättää se kolmannen osapuolen kautta: https://www.hellenicshippingnews.com/shipbreakings-long-voyage-into-the-21st-century-is-just-beginning/
Bangladeshin aluskierrätyslakeja on parannettu IMO:n SENSREC-hankkeessa, jotta maan aluskierrätys vastaisi kansainvälisiä ympäristö- ja turvallisuusvaatimuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/bangladesh-moves-to-strengthen-ship-recycling-and-hazardous-waste-laws/
Pakotteiden alainen suezmax-säiliöalus odottaa romutusta Alangissa Intiassa. Toinen VLCC-luokan säiliöalus on ollut puhdistustelakoinnissa Indonesiassa ja odottaa romutusta. Romutustelakat ovat huolissaan pakotteiden alaisten alusten romuttamisesta peläten seuraamuksia eikä esim. USA ole vastannut selvityspyyntöihin. Viime vuonna romutettiin vain 409 alusta: https://gcaptain.com/first-sanctioned-ship-gets-scrapped-in-watershed-for-dark-fleet/
Kriisit ja merirosvous:
Singapore Straitin merirosvous / ryöstöt ovat lisääntyneet. Tänä vuonna jo 21 tapausta, joista 3 tapahtui vain muutaman tunnin välein: https://www.seatrade-maritime.com/piracy/multiple-groups-of-robbers-targeting-ships-in-singapore-strait
Saksan laivasto on estänyt sabotaasin, joka kohdistui fregatin juomavesisäiliöön. Sabötööri yritti lisätä suuren määrän jäteöljyä juomaveteen makeavesitankkeja täytettäessä. Teko saatiin kuitenkin estettyä. Saksan laivasto on kohdannut useita sabotaaseja viimeisen vuoden aikana: https://maritime-executive.com/article/german-navy-thwarts-another-sabotage-attempt
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/