Merenkulun uutisia 26.2.2025: varjolaivaston kohtalo pakotteiden päättyessä, kolumneja merenkulusta, offshore-yhtiöt yhdistyvät, alustunneli Norjaan, Suezin kanava elpyy, jäätilanne, Norsepower, alusten sisustamisesta, Wärtsilä, NAPA, raportteja, merellinen talous, kiinalaisaluksille luvassa lisämaksuja, ”öljypesu”, magneettimiina, merenkulku on vanha ammatti.

Mitä tarkoittaa termi:

Extraterritoriality: https://www.suomisanakirja.fi/eksterritoriaalinen

Gas condensate: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasukondensaatti

Mikä yritys tai yhdistys:

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Hyppy kvanttitietokoneisiin: https://www.linkedin.com/pulse/quantum-leap-computing-thetius-l1gzf/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Mitä tapahtuu ja kuinka nopeasti varjolaivastolle, kun Ukrainan sota päättyy: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/what-happens-to-the-shadow-fleet-if-war-in-ukraine-ends-

Kolumni: laivanvarustuksen tulee olla tekemistä eikä pelkkä nimi toiminnalle: https://splash247.com/shipmanagement-ought-to-be-a-verb-not-a-noun/

Kolumni: merenkulku on murroksessa. Sivulta 12 löytyy juttu, miten: https://indd.adobe.com/view/76d9b70c-2aac-4ace-935d-207c6a4cbba6

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Ikääntyneiden VLCC-säiliöalusten kauppa ja hinnat ovat vakiintuneet sen jälkeen, kun pakotteita asetettiin venäläistä ja iranilaista öljyä kuljettaneille aluksille. Tarvetta on aluksille, joita ei ole asetettu pakotteiden kohteeksi: https://splash247.com/vintage-vlcc-prices-firm-up/

Kaasukondensaattia virtaa Eurooppaan ilman, että siitä paljon puhuttaisiin: https://gcaptain.com/russian-gas-condensate-deliveries-to-europe-continue-to-fly-under-radar/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Offshore ja merituulivoima:

Italialainen Saipem ja norjalainen Subsea 7 yhdistyvät luodakseen maailman johtavan offshore-energian palveluntuottajan. Uuden yhtiön nimi on Saipem7. Yhtiöllä tulee olemaan €43 miljardin tilauskanta, €20 miljardin tulot ja yli €2 miljardin ansiot. Yhteensulautumissopimus on tarkoitus saada valmiiksi ensi kesänä ja lopullinen yhteensulautuminen vuoden 2026 toisella puoliskolla. Yhtiön osuus markkinoista olisi n. 20 % toiminta-alueillaan: https://gcaptain.com/saipem-and-subsea-7-ink-45-billion-mega-merger/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Norja aikoo rakentaa maailman ensimmäisen täysimittaisen alustunnelin. Kilpailutuksen kohteena on 1,7 kilometriä pitkä, 50 metriä korkea ja 36 metriä leveä Stadin niemimaan läpi kulkeva tunneli ohi petollisen Stadhavet-meren. Hankkeen kustannusarvio on $400 miljoonaa ja toteutusaika viisi vuotta. Hankkeelle on tullut kuusi tarjousta. Hankkeen hankalimpina kohteina pidetään tunnelin suuaukkoja, joiden korkeus on seitsenkertainen maantietunneliin verrattuna: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-full-scale-ship-tunnel-to-be-built-in-norway/

Egyptissä Suezin kanavaviranomaisen mukaan 47 alusta on palannut kanavan käyttöön helmikuun alun jälkeen. Kanavaviranomaisen mukaan palautunee normaaliksi maaliskuun loppuun mennessä ja kokonaan kesällä, mikäli Gazan tulitauko pitää: https://gcaptain.com/egypt-says-dozens-of-ships-return-to-suez-canal-after-ceasefire/

Kiista Panaman kanavan operoinnista jatkuu. Merenkulun asiantuntija kumoaa USA:n presidentin esittämät väitteet varsin selvästi: https://gcaptain.com/who-really-controls-the-panama-canal-the-truth-behind-trumps-claims/

Panaman kanavan johtokunta on hyväksynyt rahoituksen Rio Indion järvihankkeelle kanavan vesivarantojen riittävyyden varmistamiseksi. Hankkeen odotetaan kestävän kuusi vuotta ja rahoitus kattaa rakentamisen lisäksi kompensaatiot, uudelleen sijoittamisen ja muun tuen 538 perheelle ja omaisuudelle, jotka joutuvat siirtymään pois hankkeen alta: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/panama-canal-approves-funding-for-new-lake-to-increase-water-supply

Mikä on Inner Seas? Kyseessä on vesialue Skotlannin länsirannikolla, jossa on rannikkoa, salmia, saaria ja merijärviä: https://www.marineinsight.com/know-more/interesting-inner-seas-facts/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 25.2.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Espanjalaistutkijat ovat havainneet metaanivuotoja antarktisella alueella, jotka johtuvat muuta maapalloa nopeammasta lämpenemisestä. Metaani on 20 kertaa pahempi kasvihuonekaasu kuin CO₂: https://www.maritime-executive.com/article/spanish-expedition-finds-evidence-for-methane-leaks-in-antarctica

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamatyöntekijät ovat äänestäneet ylivoimaisella enemmistöllä uuden kuusivuotisen työehtosopimuksen puolesta: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/ila-members-ratify-new-labour-contract-at-us-east-coast-ports

Unkari rakentaa Italian Triesteen itselleen satamaa tavarakuljetuksiaan varten. Hanke sisältää 650 metriä laituria, 30 hehtaaria varastotilaa ja maksaa $209 miljoonaa. Unkarin nykyinen pääasiallinen satama on Budapestissa sijaitseva Csepel Freeport, joka käsittelee 1,2 miljoonaa tonnia vuodessa tavaraa: https://splash247.com/landlocked-hungary-to-get-first-seaport-since-ww1-came-to-an-end/

Abudhabilainen satama- ja logistiikkayhtiön tytäryhtiö perustaa yhdessä turkkilaisen satamayhtiön kanssa yhteisyrityksen, jossa abudhabilaisella on 60 % omistusosuus. Istanbulissa satamaa pitävä yhteisyritys operoi roro-lasteja kuten conro, roro ja ajoneuvojen kuljetusaluksia: https://splash247.com/noatum-forms-shipping-venture-with-turkeys-erkport/

Venäjä on sopinut sataman ja ilmeisesti öljynjalostamon rakentamisesta Myanmariin Dawein erityistalousalueelle: https://gcaptain.com/russia-signs-memorandum-to-build-port-in-myanmar/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen Norsepower ja ilmastoteknologian start-up-yritys Syroco ovat ilmoittaneet yhteistyöstä. Yhdessä yritykset tuottavat uusia tehokkuusratkaisuja aluksille, vähentävät polttoaineen kulutusta, minimoivat päästöjä ja mittaavat tarkasti säästöjä. Syroco rakentaa alukselle digitaalisen kaksosen, jonka avulla miehistö pystyy mm. optimoimaan kuljetusreitin: https://www.hellenicshippingnews.com/norsepower-and-syroco-collaborate-to-optimise-wind-propulsion-efficiency-on-commercial-vessels/

Laivanrakennus ei ole pelkkää peltihitsausta vaan myös varustelua. Kauppakamarilehden sivuilla 6–7 löytyy lietolaisen sisutusyrityksen tarina alusten sisustamisesta: https://indd.adobe.com/view/76d9b70c-2aac-4ace-935d-207c6a4cbba6

Wärtsilä on tehnyt viiden vuoden sopimuksen abudhabilaisen ruoppausyrityksen kanssa. Yrityksellä on 18 ruoppaajaa ja laaja kirjo merellisiä suunnitteluhankkeita: https://www.maritimejournal.com/vessels/w%C3%A4rtsil%C3%A4-signs-5-year-deal-with-dredger-fleet/1500157.article

Neljä uutta japanilaista merenkulun organisaatiota on liittynyt digitaalisen kaksosen hankkeeseen. Digitaalisen kaksosen hankkeeseen kuuluu jo aiemmin useita varustamoja ja telakoita, suomalais-japanilainen sovellus- ja datan tuottaja NAPA sekä japanilainen luokituslaitos: https://www.hellenicshippingnews.com/four-new-major-japanese-maritime-organizations-join-digital-twin-project/

Intian puheet pääsemisestä kymmenen johtavan telakkamahdin joukkoon eivät ole aivan tuulesta temmattuja. Maa tekee nopeassa tahdissa toimenpiteitä aikeen toteuttamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/the-shipyard-market-share-game-in-full-force/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Valmistaja, merivakuuttaja ja luokituslaitos on julkistanut mietintönsä ydinvoiman eduista UK:lle ja esittelee sen maan hallitukselle tällä viikolla. Taustalla on päästötön merenkulku ja puhdas energia eristäytyneille alueille ja teollisuudelle. UK:n hallituksen tulisi ajaa ja ohjata keskustelua säädösvalmistelijoiden kanssa IMO:ssa ja IAEA:ssa, jotta nykyiset säädökset päivitettäisiin ajan tasalle: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/uk-could-lead-the-world-in-maritime-nuclear

Tiukat päästörajoitukset muokkaavat merenkulkua. Tarkat tiedot ovat äärimmäisen tärkeitä vaatimuksenmukaisuuden ylläpitämiseksi, sakkojen välttämiseksi ja maineen säilyttämisen kannalta: https://www.hellenicshippingnews.com/how-bsm-uses-dnvs-emissions-connect-to-master-ghg-compliance/

Miten voin noudattaa FuelEU Maritime säännöksiä? Viisi yksinkertaista askelta vaatimuksenmukaisuuteen: https://www.maritime-executive.com/features/eu-can-do-it-five-simple-steps-to-fueleu-maritime-compliance

Energiasiirtymä ei ole hylkäämässä fossiilisia polttoaineita noin vain. Niiden käyttöä voidaan kuitenkin tehostaa, pitää ne edullisena ja ympäristöystävällisempänä: https://www.hellenicshippingnews.com/the-energy-transition-is-not-about-abandoning-fossil-fuels-overnight-but-about-modernising-how-we-use-them-says-fuelre4m/

Maailman energian ja tavaroiden hinnoista raportoiva yhtiö on julkaissut kaksi laskennallista arvoa, jotka syntyvät EU:n päästökaupasta. Yhtiö julkaisee näitä arvoja päivittäin biopolttoaine- ja meripolttoaineraporteissaan: https://www.hellenicshippingnews.com/argus-launches-fueleu-greenhouse-gas-reduction-prices/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:

Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA on julkaissut viimeiset kaksi raporttia kuusiosaisesta sarjasta, jotka keskittyvät vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja hiilineutraaliusteknologioihin. Raportit on tuottanut amerikkalaisen luokituslaitoksen johtama ryhmä: https://www.hellenicshippingnews.com/abs-delivers-synthetic-fuels-and-nuclear-power-reports-for-the-european-maritime-safety-agency/

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 8: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-2.15-2.21.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 8: https://www.hellenicshippingnews.com/xclusiv-shipbrokers-weekly-24th-february-2025/

Drewryn konttisatamaindeksi on kuukausittain raportoitava satamien läpi kulkeneen konttitavaran indeksi. Indeksin muodostaa 340 sataman tiedot ympäri maailmaa, joka edustaa yli 80 %:n otosta maailman konttikapasiteetista. Artikkelissa on kuvattu alueellisesti satamien indeksikehitys: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-container-port-throughput-index-retreated-in-december/

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 8: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Intermodal-Report-Week-08-2025.pdf

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 8: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Bancosta-Weekly-2025-08.pdf

Banchero Costan merenkulun raportti kertoo uudisrakennustilausten hiukan laskeneen, vaikka suuria tilauksia edelleen tehdäänkin. Käytettyjen alusten markkinat käyvät, mutta kaikissa muissa luokissa paitsi Capesize-luokassa hinnat ovat laskeneet: https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-market-cools-down/

Maailmankauppa ja politiikka:

Meriympäristön talous on kasvanut nopeammin kuin maailman muu talous. Vuodesta 1995 lähtien kasvu on ollut 2,5-kertainen, joka ohittaa maailman muun talouskasvun. Se on myös ollut ailahtelevampaa kuin maailmantalouden kasvu. Vuonna 2023 tavarakuljetukset olivat arvoltaan $899 miljardia ja merelliset palvelut $1,3 biljoonaa. Kaikkia merellisen talouden muotoja ei silti huomioida mm. päästöissä. Uhkana ovat kaikille kuitenkin ilmastonmuutos, saastuminen, ylikalastus, vajaasääntely ja ali-investoinnit: https://www.hellenicshippingnews.com/the-ocean-economy-is-booming-but-for-how-long/

USA:n presidentti antoi viime perjantaina kolme presidentillistä asetusta: USA:n investointipolitiikasta, ulkomaisten hallitusten ohjailemista amerikkalaisyrityksistä ja Kiinan yliotteesta merenkulussa ja laivanrakennuksessa. Artikkeli käsittelee aiottujen maksujen vaikutuksia Kiinaan ja USA:han. Kohdistuvatko vaikutukset enemmän USA:n omiin toimintoihin kuin Kiinaan: https://www.hellenicshippingnews.com/us-attempts-to-curb-chinas-dominance-in-shipping-but-actions-could-backfire/

USA:n aikeista veloittaa lisämaksuja kiinalaisvalmisteisten alusten satamakäynneistä kohdistuisivat suurimmat harmit konttiliikenteelle: https://splash247.com/container-sector-set-to-take-biggest-hit-from-us-plans-to-charge-chinese-built-vessels/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Kiinan nopeat toimet vakauttivat pakotteiden alaisen öljyn sujuvan virtaamisen: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-swift-workarounds-stabilise-sanctioned-oil-flows/

USA:n pakotevirasto on asettanut lisää pakotteita iranilaiselle öljylle. Yli 30 henkilölle Yhdistyneissä Arabiemiraateissa ja Hongkongissa, Intiassa, Kiinassa ja Iranissa sekä 13 alukselle on määrätty pakotteita: https://splash247.com/us-issues-further-iran-sanctions/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Saksan poliisi pysäytti Kielissä Antiguan lipun alla purjehtivan latvialaisomisteisen rahtialuksen, jonka epäillään aiheuttaneen viime viikonloppuna Gotlannin edustalla kaapelikatkon. Sattumoisin aluksen vasemmanpuoleinen ankkuri puuttuu. Kolmen tunnin tutkimusten jälkeen alus sai luvan jatkaa matkaansa ja se on paikannettu Englannin kanaalissa matkalla Sevillaan Espanjaan: https://www.maritime-executive.com/article/german-police-board-freighter-on-suspicions-of-subsea-cable-damage

Näin ”pestään” pakotteiden alainen öljy ja öljykuljetus puhtaaksi: https://gcaptain.com/sanctioned-russian-oil-vanishes-from-tracking-in-gulf-of-oman/

Intian itärannikolla sijaitsevan Orishan korkein oikeus on vapauttanut Paradipin satamaan pidätetyn Panaman lipun alla purjehtivan, vietnamilaisen varustamon operoiman irtolastialuksen. Alus oli yli vuoden pidätettynä ensin huumeiden salakuljetuksesta ja myöhemmin maksamattomista satamamaksuista. Miehistön sähköiset laitteet takavarikoitiin ja aluksen 21-henkinen miehistö oli käytännössä vankina ilman oikeudenkäyntiä aluksella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cargo-ship-mv-debi-released-after-over-a-year-long-detention-at-paradip-port/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

ICS on luonut oman oppimisympäristön sähköiselle alustalleen. Alustalla on saatavilla järjestön omat julkaisut yhdistettynä saatavuuteen, jolla toimenpiteitä voidaan harjoitella ympäri maailmaa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-future-of-maritime-training-building-a-digital-bridge-to-excellence/

Johtavatko USA:n presidentin toimet OPEC:n painoarvon vähenemiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-risks-losing-control-with-more-output-delays-bousso/

Laivanvarustajien yhdistys InterManager on ottanut kantaa IMO päästörajoitussääntöihin ja ehdottanut niihin konkreettisia muutoksia, joiden he uskovat tehostavan toimenpiteiden täytäntöönpanoa: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-managers-suggest-changes-to-imos-net-zero-framework-to-avoid-future-legal-action/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Englannin kanaalissa palanut Grimaldin conro-alus on hinattu satamaan. Palon uskotaan sammuneen ja rajoittuneen pienelle alueelle roro-osastolla. Miehistö evakuoitiin ilman loukkaantumisia. Pelastushinaajat toivat aluksen viranomaisten luvalla Antwerpeniin Euroterminaaliin. Pelastusmiehistö varmistaa palon sammumisen, jonka jälkeen tarkastajat aloittavat palonsyyntutkinnan: https://www.maritime-executive.com/article/fire-stricken-grimaldi-conro-towed-to-port

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit ja merirosvous:

Tällainen on magneettimiina, jollaisten arvellaan aiheuttaneen ainakin kahteen säiliöalukseen kohdistuneen hyökkäyksen: https://www.maritime-executive.com/article/report-two-attacks-on-russia-linked-tankers-were-caused-by-limpet-mines

Kiina ampui kovilla Tasmanian merellä pitämissään harjoituksissa. Ammuntojen vuoksi eräät lentoyhtiöt joutuivat muuttamaan reittiään. Australia ja Uusi-Seelanti ovat esittäneet paheksuntansa tapahtuneen takia: https://gcaptain.com/china-chides-australia-for-reaction-to-live-fire-naval-drills/

Kolumni: huolimatta Kiinan nopeasta aseistautumisesta, sen ei odoteta vielä tänä vuonna hyökkäävän Taiwaniin. Sen sotilaallista valmiutta ei pidä aliarvioida. Sillä on arvioiden mukaan 395 sota-alusta vuoden lopussa ja sen sotilaallinen kyky alkaa vastata USA:n kykyä. Harjoitukset Taiwanin saaren ympärillä osoittavat, että Kiina kykenee nopeasti saartamaan saarivaltakunnan. Talouden horjahtelu saattaa kuitenkin viivyttää Kiinan aikeita: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-china-is-getting-stronger-but-taiwan-invasion-in-2025-is-unlikely

Mystinen lentokenttä Jemenin hallitsemalla Abd Al Kurin saarella Socotran saariryhmässä Adenin lahdella on satelliittikuvien mukaan valmistunut. Kenen se on ja kuka sitä operoi, on vielä epäselvää. Sijanniltaan se on keskeinen: https://www.maritime-executive.com/article/mysterious-airfield-on-gulf-of-aden-is-now-fully-operational

USA:n presidentti jatkaa hallintonsa siivoamista. Nyt saivat lähteä kaksi johtavaa laivaston komentajaa, joista toinen on nainen: https://www.maritime-executive.com/article/trump-administration-dismisses-navy-s-first-female-leader

Saksan laivastoa vastaan on tehty jälleen sabotaasia: https://www.maritime-executive.com/article/german-navy-thwarts-another-sabotage-attempt

Historian havinaa:

Uusimpien tutkimusten mukaan Filippiineillä ja Kaakkois-Aasian saarilla harjoitettiin merenkulkua jo yli 40’000 vuotta sitten. Saarten asukkailla oli kehittynyttä osaamista veneenrakennuksesta ja purjehtimisesta pitkillä matkoilla. Tutkimus haastaa aiemmat selvitykset merenkulun alkuperästä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/study-reveals-ancient-asian-seafarers-mastered-boatbuilding-40000-years-ago/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

Turun Kauppakamari www.turunkauppakamari.fi

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/