Mitä tarkoittaa termi:
MED (EU) 2024/1975: https://www.dnv.com/news/updated-implementing-regulation-eu-2024-1975-amending-the-med-in-force-from-4-september-2024/
NYMEX (New York Mercantile Exchange): https://en.wikipedia.org/wiki/New_York_Mercantile_Exchange
WTI (West Texas Intermediate): https://www.cmegroup.com/markets/energy/crude-oil/light-sweet-crude.html
Mikä yritys tai yhdistys:
Gasum: https://fi.wikipedia.org/wiki/Gasum
GOWA (Global Offshore Wind Alliance): https://www.irena.org/Energy-Transition/Partnerships/GOWA
Sirius Shipping: https://www.siriusshipping.eu/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Kuolan niemimaalta peräisin oleva GPS-häirintä näkyy Norjan itäisellä Finnmarkin alueella: https://www.thebarentsobserver.com/news/spoofing-and-jamming-from-kola-peninsula-jeopardise-safety-in-norway/425012
Norja on sopinut uuden merikaapelijärjestelmän vetämisestä Norjasta Jan Mayenille ja Huippuvuorille. Tietoliikennekaapelien on tarkoitus tulla käyttöön vuonna 2028: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-northernmost-subsea-cable-system-arctic-way-launched/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Perinteisillä merenkulkijoita tuottavilla alueilla ilmenevän merenkulkijapulan vuoksi saksalainen miehitysyhtiö BSM on kääntänyt katseensa Afrikkaan. Sillä on koulutuskeskus Ghanassa, jonka pääpaino on ammatillisessa koulutuksessa kadeteille, päällystölle ja tavallisille merimiehille. BSM aloitti afrikkalaisten koulutuksen vuonna 2012 ja sillä on listoillaan n. 600 merenkulkijaa alueelta: https://splash247.com/africa-increasingly-seen-as-the-next-crewing-frontier/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Jättimäiseksi kasvanut MSC-varustamo on hyvin sijoittunut reittikartastolla: https://splash247.com/supersized-msc-well-placed-in-new-liner-constellation/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Suomalainen Gasum rahtaa ja ruotsalainen Sirius Shipping tilaa Turkista 7’800 m³:n LNG ja bio-LNG-polttoainesäiliöaluksen, jonka toimitus on vuonna 2027. Hankinta jatkaa yhtiöiden välistä yhteistyötä, joka alkoi vuonna 2012. Jäävahvistetun aluksen pituus on 112,9 metriä ja sillä on akusto vaihtoehtoisena propulsiolähteenä. Aluksen 27,7 MW kaasuyksikkö mahdollistaa lastin jäähdytyksen ja lämmityksen vastaanottavan aluksen polttoaine- tai lastitankkeihin: https://splash247.com/sirius-shipping-links-up-with-gasum-for-lng-bunker-newbuild/
Enemmän yhtiöiden välisestä yhteistyöstä: https://www.hellenicshippingnews.com/gasum-charters-new-bunker-vessel-delivery-scheduled-for-2027/
USA:n öljynvientikielto kesti 40 vuotta. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 10 vuotta öljynvientikiellon kumoamisesta, joka nosti Pohjois-Amerikan suurten öljyntuottajamaiden joukkoon. Pohjois-Amerikan vuoden 2008 tuotanto oli 8 miljoonaa barrelia päivässä ja viime vuonna se oli jo 18 miljoonaa barrelia päivässä. Miten USA:n raakaöljynvienti vaikuttaa Pohjois-Amerikan raakaöljykauppaan? Mikä on muuttunut, mikä ei ole muuttunut ja mitä seuraavaksi: https://www.hellenicshippingnews.com/why-growth-in-u-s-crude-exports-is-synonymous-with-growth-of-nymex-wti/
Kaksi energiayhtiötä on sopinut Kyproksen ja Egyptin kanssa Kyproksen Block 6 kaasukentän kaasuvarojen hyödyntämisestä. Energiayhtiöt vievät kaasun Egyptiin jalostettavaksi Euroopan markkinoille. Samalla yhtiöt valmistelevat toisen kaasukentän käyttöönottoa: https://www.hellenicshippingnews.com/totalenergies-and-eni-sign-an-agreement-with-cyprus-and-egypt-for-the-export-of-cyprus-block-6-gas-through-egypt/
USA:n hallitus on antanut uusia LNG:n vientilupia, jotka helpottavat Aasian ja Euroopan markkinoita ja korvaavat venäläistä maakaasua ja LNG:tä. USA:n presidentti on myös asettanut uuden energianeuvoston lisäämään öljyn ja kaasun tuotantoa. Neuvostoa johtaa sisäministeri: https://www.hellenicshippingnews.com/us-approves-lng-exports-forms-energy-council-to-boost-oil-and-gas/
EU-maat ostivat viime vuoden yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana venäläistä LNG:tä €6,3miljardin edestä. Samalla EU:n LNG:n tuonti putosi 19 % johtuen uusiutuvan energian lisääntymisestä. Puolella EU:n jälleenkaasutulaitoksista niiden käyttöaste oli alle 40 %. Eniten väheni LNG:n käyttö UK:ssa (-47 %), Belgiassa (-29 %) ja Espanjassa (-28 %). Lähes puolet (46 %) tuotiin USA:sta, Venäjältä tuli lähes viidennes (18 %). Ranska, Espanja ja Belgia tuovat 85 % venäläisestä LNG:stä: https://shippingtelegraph.com/lng-amp-amp-lpg-news/eu-countries-spent-e6-3bn-on-russian-lng-in-2024/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) nousi kaikissa alusluokissa. Capesize-luokan aluksen (150’000 DWT) päiväansio oli keskimäärin $6’009 ja panamax-luokan alusten (60–70’000 DWT) $8’976: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-rises-as-all-vessel-segments-log-gains/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Offshore ja merituulivoima:
Kanada liittyy maailman merituulivoimaklubiin (GOWA). Klubin muodosta Tanskan ilmasto- ja energiaministeriö, maailman tuulivoimaneuvosto ja kansainvälinen uusiutuvan energian virasto: https://www.maritimejournal.com/environment/canada-joins-global-offshore-wind-club/1500004.article
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 19.2.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Tämän vuoden tammikuussa maapallon keskilämpötila oli 1,33ᵒC yli 20 vuoden keskiarvon. Tammikuu oli NOOA:n 176-vuotisen mittaushistorian lämpimin. Jäämeren jääpeite oli tammikuussa 13,13 miljoonaa km², mittaushistorian toiseksi pienin. Pienin oli viime vuoden tammikuussa: https://www.thebarentsobserver.com/news/second-lowest-january-sea-ice-extent/424799
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Kaksi isoa ja kilpailevaa konttivarustamoa ovat yhdistäneet voimansa Marokon uudessa konttiterminaalissa, joka on yksi nopeimmin kasvavista konttiterminaaleista Afrikassa: https://splash247.com/msc-joins-cma-cgm-in-moroccan-terminal-venture/
Dubailainen satamaoperaattori on laivannut Ain Sokhnan sataman kautta ensimmäisen henkilöautokuljetuksen Egyptistä Dubaihin. Se kuvastaa Egyptin nousevaa autoteollisuutta. Valmistaja on luvannut vientiin 10’000 ajoneuvoa tälle vuodelle. DP World on investoinut satamaan yli $1,3 miljardia viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana: https://gcaptain.com/dp-world-launches-first-auto-export-shipment-from-egypts-ain-sokhna-port/
DP Worldin uraa uurtavaan hiilihyvitysohjelmaan London Gatewayn ja Southamptonin konttiterminaaleissa on rekisteröitynyt jo 100’000 TEU:n verran asiakkaita ohjelman kahden ensimmäisen kuukauden aikana. Ohjelma tarjoaa tuontiyrityksille 50 kg CO₂-hyvityksen jokaisesta lastissa tuodusta kontista. Jos 50 % tuontiyrityksistä rekisteröityy ohjelmaan kuuden kuukauden koejakson aikana, vähentää se 10’000 tonnia kasvihuonekaasupäästöjä. Päästövähennykset toteutetaan tytäryhtiö Unifeederin kautta riippumattoman osapuolen todistamana: https://www.hellenicshippingnews.com/dp-worlds-pioneering-carbon-inset-programme-registers-over-100000-containers-2/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomalainen Wärtsilä toimittaa ranskalaiselle konttivarustamolle tekoälyä hyödyntävän ennakoivan huolto-, dynaamisen ylläpito- ja 24/7 ympärivuorokautisen operatiivisen tuen viiteen 15’000 TEU:n ja yhdeksään 23’000 TEU:n konttialukseen. Alukset käyttävät polttoaineenaan LNG:tä ja ovat Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä. Sopimus varmistaa 14 alukselle luotettavan toiminnan kiinteään hintaan: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/wartsila-lands-lifecycle-deal-for-14-lng-fuelled-cma-cgm-boxships
Kreikkalaistelakat ovat palanneet markkinoille: https://www.hellenicshippingnews.com/we-are-back-greek-shipyards-say-after-decades-of-pain/
Korealaistelakat aikovat teettää yhteistyökumppaneillaan telakoidensa perustason tuotantoa. Omat telakat keskittyvät korkean teknologian rakentamiseen. Tämä johtuu tilausten määrän kasvusta ja maan telakkakapasiteetin rajallisuudesta. Etelä-Korea on käynyt alustavia neuvotteluja Intian kanssa, jolla on tahtotila nousta suurten telakkamaiden joukkoon: https://www.hellenicshippingnews.com/south-korean-shipbuilders-eye-overseas-production-as-domestic-yards-reach-capacity/
Intian hallitus on perustanut $2,9 miljardin rahaston meriteollisuuden edistämiseksi. Kolme suurta konttivarustamoa MSC, Maersk ja CMA CGM ovat ensimmäisinä tarttuneet tilaisuuteen. Maersk ja Cochin Shipyard ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU), jonka mukaan ne selvittävät yhteistyömahdollisuuksia alusten korjaukseen, huoltoon ja rakentamiseen Intiassa: https://splash247.com/maersk-seals-pact-with-indias-top-yard/
MAN ilmoittaa metanolikäyttöisen kaksipolttoainemoottorinsa läpäisseen onnistuneesti tyyppihyväksynnän: https://www.hellenicshippingnews.com/type-approval-test-marks-important-milestone-for-methanol-genset/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
LNG:n kysyntä kasvaa ennen näkemätöntä vauhtia johtuen Kiinan kasvavasta kysynnästä ja geopoliittisista jännitteistä erityisesti Ukrainassa. Tällä hetkellä käytössä on 642 LNG:tä käyttävää alusta lukuun ottamatta kaasunkuljetusaluksia, lisäksi viime vuonna tilattiin uusia LNG-aluksia 264 kappaletta. Tilauskirjojen mukaan LNG-alusten määrä kaksinkertaistuu vuosikymmenen loppuun mennessä. Tällä hetkellä LNG:n toimitukset polttoaineeksi takkuavat puuttuvan infrastruktuurin vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/rising-lng-demand-overcoming-bunkering-challenges/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Polttoaineraportti (VPS) vuodelta 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/vps-2024-marine-bunker-fuels-review/
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 7: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Intermodal-Report-Week-07-2025.pdf
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 7: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Bancosta-Weekly-2025-07.pdf
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 7: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-2.8-2.14.pdf
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 7: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/xclusiv-2025_02_17.pdf
Merenkulkujulkaisun selvityksen mukaan 70 % vastanneista on sitä mieltä, että vuoteen 2035 menessä aluksilla on vähemmän väkeä kuin nykyisin. Vastaajista 87,6 %:a oli sitä mieltä, että työn vaativuuden ja miehistystason välillä on epätasapaino: https://splash247.com/splash-survey-sees-average-crew-numbers-onboard-declining/
Maailmankauppa ja politiikka:
Geopolitiikka heiluttaa maailmaa rajummin kuin vuosikymmeniin. Jätämme hyvästejä toisen maailmansodan jälkeen syntyneelle, lännen hallitsemalle maailmanjärjestykselle – vähemmästäkin kolisee. Mitä uudet geopoliittiset riskit tarkoittavat yrityksille? Miten geopoliittisia riskejä voi ennakoida: https://www.aaltoee.fi/aalto-leaders-insight/2024/geopolitiikka-tuli-takaisin-mita-uudet-riskit-tarkoittavat-yrityksille
Mikäli Ukrainan sodassa saadaan aikaan tulitauko ja/tai kaikkia osapuolia tyydyttävä rauha, palautuvatko säiliöalusmarkkinat normaaleiksi so. ryhdytäänkö jälleen noudattamaan meriturvallisuussäädöksiä: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/could-the-days-of-the-dark-fleet-be-numbered-
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
EU-maat ovat päässeet sopuun uudesta, 16. pakotepaketista Venäjää vastaan. Uudet pakotteet kohdistuvat alumiinin, Venäjän öljyyn ja Venäjän varjolaivastoon. pakotteet kohdistuvat 73 Venäjän varjolaivaston tankkeriin, 13 venäläiseen pankkiin ja kymmeniin henkilöihin ja yrityksiin: https://yle.fi/a/74-20144723
EU-varustamoilla tulee komission päivitetyn merenkulun laitemääräyksen MED (EU) 2024/1975 mukaisesti olla kesäkuussa tänä vuonna uudet tiukemmat vaatimukset täyttävät laitteet: https://www.maritimejournal.com/equipment/vessel-owners-face-strictest-fire-suit-rules-in-decades/1500005.article
Kansainvälinen varustamoyhdistys (ICS) on julkaissut lippuvaltiotilastonsa. Sen mukaan huomattava enemmistö lippuvaltioista noudattaa kansainvälisiä sääntöjä. Kreikka, Hongkong, Japani, Liberia, Malta, Marshall Islands ja Singapore, joiden osuus on yli 53 % kauppalaivastosta sekä Bahama, Kiina ja Panama osoittavat toimivansa asianmukaisesti ja tiukasti säädösten mukaan. Uudet tulokkaat Kambodzha, Eswatini, Gabon ja Guinea-Bissau keskittyvät enemmän USA:n, EU:n ja G7:n pakotteiden kiertämiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/ics-latest-flag-state-performance-table-shows-the-worlds-largest-flag-state-administrations-continuing-to-demonstrate-high-levels-of-performance/
Malta on päivittänyt merilakiaan vastaamaan merityöyleissopimuksen (MLC) viimeisimpiä muutoksia. Muutoksilla pyritään suojaamaan merenkulkijoiden oikeuksia, parantamaan työolosuhteita ja vahvistamaan merenkulun vaatimustenmukaisuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/updates-to-the-maritime-labour-rules/
Panaman merenkulkuviranomainen on ilmoittanut sen alusrekisterin täyttävän 96,5 %:sesti vaatimuksenmukaisuusvaatimukset koskien kansainvälisiä turvallisuus- ja ympäristövaatimuksia. Maa on vastannut USA:lle myös peruuttaneensa rekisteröinnin 68 USA:n pakotelistalla olevalta alukselta sekä useilta UK:n ja USA:n pakotelistoilla olevilta aluksilta. Vuonna 2024 Panaman alusrekisterissä oli 8’773 alusta, joka vastaa 15 % maailman kauppa-alustonnistosta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/panama-actively-deregisters-vessels-that-do-not-comply-with-international-laws/
Venäjä on saanut lisättyä öljynvientiään saatuaan uusia säiliöaluksia pakotteiden poistamien tilalle, ja STS-operaatiot käyntiin pitääkseen öljykentiltä sukkuloivat säiliöalukset liikkeellä. Kaikkiaan 32 säiliöalusta lastasi 25 miljoonaa barrelia viikolla 7. Samalla tulot kasvoivat, vaikka viitelaatujen hinta ei pahemmin muuttunutkaan. Venäläisten ongelma ei olekaan nyt vienti, vaan lastien purkaminen. Turkki on ainoa lähialueen maa, joka vastaanottaa venäläistä öljyä, loput matkaavat Aasiaan: https://gcaptain.com/new-ships-and-cargo-transfers-boost-russias-crude-oil-exports/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Tuomioistuin UK:ssa on tuominnut rahtialuksen päällikön kahdeksaksi kuukaudeksi vankeuteen 12 kuukauden koeajalla ja maksamaan £25’000 kuluja. Varustamo tuomittiin maksamaan turvallisuuden vastaisesta toiminnasta £180’000 sakkoihin ja maksamaan £500’000 kuluja. Tanskalainen tuomioistuin tuomitsi jo aiemmin aluksen vahtiperämiehen 18 kuukauden vankeuteen vuonna 2022. Tuomiot tulivat kuolemaan johtaneen onnettomuuden aiheuttamisesta vuonna 2021 Ruotsin ja Tanskan välisellä merialueella: https://www.maritime-executive.com/article/uk-sentences-master-and-shipping-company-for-2021-fatal-incident
Salomonin saarten hallitus ja alueen maanomistajat hakevat korvauksia öljypäästöstä, joka sattui vuonna 2019, kun alumiinia lastaamassa ollut Hongkongin lipun alla purjehtiva irtolastialus ajautui saarten alueella karille. Karilleajo aiheutti 70 tonnin polttoainepäästön ja maan suurimman ympäristökatastrofin ja $38 miljoonan kustannukset. Kanne on jätetty maan pääkaupungin korkeimpaan oikeuteen. Kyseessä on ensimmäinen laatuaan oleva yhteiskanne, joka kohdistuu useassa maassa oleviin vastaajiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/soloman-islands-sues-ship-operators-over-devastating-2019-oil-spill/
Voiko merenkulun reklamaatioiden käsittelyyn vaikuttaa? Mullistaisiko ennakoiva riskienhallinta lastireklamaatioiden hallinnan? Ennakoiva analytiikka on prosessi, jossa käytetään historiatietoa, koneoppimista ja tilastomalleja, joilla tunnistetaan toimintamallit ja ennakoidaan tulevaa. Prosessi auttaa tunnistamaan riskejä ennen niiden toteutumista, optimoimaan reklamaatiopäätöksiä ja jopa vähentämään vastuiden kohdistumista: https://gcaptain.com/dp-world-launches-first-auto-export-shipment-from-egypts-ain-sokhna-port/
Ecuadorin laivasto takavarikoi liikkeellä olleesta Hapag Lloydin konttialuksesta 800 kiloa kokaiinia saamansa vihjeen perusteella. Alusta oli lähestynyt 25 rikollisen ryhmä, joka sijoitti huumeet alukselle. Ketään ei kuitenkaan ole pidätetty takavarikon johdosta ja alus jatkaa matkaansa Panaman kanavaan: https://www.maritime-executive.com/article/ecuador-s-navy-boards-hapag-lloyd-boxship-under-way-to-remove-cocaine
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Kaksi vuotta perustamisensa jälkeen saksalainen merivakuutusyhtiö ostaa brittiläisen vakuutusmeklariliikkeen, jolla on UK:ssa toimilupa. Brittiyhtiöstä tulee kolmas osapuoli yhtiössä. Kaikki kolme jatkavat itsenäisinä omistajajohtoisina yhtiöinä: https://splash247.com/marine-alliance-acquires-speedwell-insurance-brokers/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Saatujen tietojen mukaan OPEC+ ei ole enää viivyttämässä öljyntuotannon rajoitusten purkamista. OPEC+ on rajoittanut tuotantoaan 5,85 miljoonaa barrelia päivässä, joka vastaa 5,7 % maailman tuotannosta. Purkusuunnitelman mukaan OPEC+ lisäisi tuotantoaan 138’000 barrelia päivässä huhtikuun alusta lukien kuukausittain vuoden 2026 syyskuuhun saakka, jolloin tuotannon lisäys olisi 2,2 miljoonaa barrelia päivässä: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-is-not-considering-delay-to-april-oil-supply-hike-novak-says/
WISTA Internationalin mukaan monimuotoisuus, oikeudenmukaisuus ja mukaan ottaminen (DEI) ovat avainasemassa, kun haetaan uusia kykyjä merenkulkuun. Järjestö näkee kuitenkin USA:n presidentin uuden hallinnon ottavan takapakkia näissä asioissa, joka hidastaa tavoitteiden läpivientiä: https://splash247.com/backward-steps-on-dei-will-damage-determination-to-deal-with-shippings-pressing-issues/
Suomi sijoittaa NATO:n etujoukot (FLF, Forward Land Forces) Rovaniemelle ja Sodankylään: https://www.thebarentsobserver.com/security/nato-troops-will-be-stationed-in-rovaniemi-sodankyla/424871
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Kaikkiaan 49 varustamon 743 alusta osallistui merenrantayhdyskuntien alueella tapahtuvaan uhanalaisten valaiden suojeluun ja ilmakehään päätyvien saasteiden vähentämiseen tähtäävään hankkeeseen vuonna 2024. Alukset laskivat nopeuttaan VSR-alueilla rajoitusaikana (Vessel Speed Reduction Season) 10 solmuun, joka vähensi törmäyksiä valaisiin arviolta 50 % ja samalla ilmaan päätyviä saasteita ja kasvihuonekaasuja: https://gcaptain.com/49-international-shipping-companies-opt-in-to-protect-endangered-whales-reduce-air-pollution-in-coastal-communities-2024-results-and-rankings/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Italialaisen Grimaldi Groupin aluksella puhkesi eilen tulipalo, kuudes sitten vuoden 2019. Onnettomuudessa ei ole ilmoitettu henkilövahinkoja ja aluksen omat palonsammutusjärjestelmät pitävät tilannetta hallinnassa. Pelastusyksiköitä UK:sta, Hollannista ja Ranskasta on lähetetty apuun: https://splash247.com/grimaldi-fleet-hit-by-sixth-fire-since-2019/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit ja merirosvous:
Ruotsin Donsössä aiotaan syyskuussa pitää iso kokonaismaanpuolustuksen harjoitus, johon liittyy Donsön varustamokokous. Tarkoitus on testata kaikkia korkeimman valmiustilan aikaisia toimintoja ja toimijoita merenkulussa: https://www.sjofartstidningen.se/stor-totalforsvarsovning-planeras-pa-donso/
EU jatkaa Punaisen meren operaatiotaan vuoden 2026 helmikuun loppuun. Viranomaisten mukaan on liian vähän merkkejä kriisin pikaisesta loppumisesta: https://splash247.com/eu-extends-red-sea-naval-operation-into-2026/
Droneisku on vahingoittanut pumppuasemaa ja öljynjalostamoa eteläisellä Krasnodarin alueella Venäjällä. Ukrainalaisten kertoman mukaan iskun kohde on tuottanut polttoainetta Venäjän asevoimille Ukrainan sodassa. Pumppuaseman kautta kulkee kazakstanilaista öljyä, jota länsimaiset öljy-yhtiöt kuljettavat maailmanmarkkinoille. Kazakstan tuottaa n. 1 % maailman öljystä: https://www.hellenicshippingnews.com/drone-strike-hits-chevron-exxon-oil-exports-via-russia/
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/