Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys tai yhdistys:
IBIA (International Bunker Industry Association): https://ibia.net/about-us
IMF (International Monetary Fund): https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_valuuttarahasto
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Sähköinen konossementti (eBL), sen käyttö oli viime vuonna vain 2,1 % (Kiinassa 21 %) mutta sillä on suuret käyttömahdollisuudet. eBL voisi toimia sähköisen kaupan mahdollistajana. Sen tarvitsee täyttää kolme ehtoa: 1) eBL on ainoa oikea tietolähde sisältäen kaiken tiedon ja toimenpiteet koko matkalta, 2) pääsynhallinnan varmistaminen ja 3) ajantasaisuus koko matkan ajalta integroiden toimitusketjun fyysisen, taloudellisen ja lainsäädännön vaatimuksenmukaisuuden sallien rahaliikenteen toteutumisen: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/trade-3-and-the-quest-for-resilience-a-new-role-for-ebl
Lloyd’s Register on myöntänyt ensimmäisen VC-L+ hyväksymismerkintänsä aluksen yhteydenpidosta. Digitaalinen kypsyys tukee korkealuokkaista ajantasaista tiedonvaihtoa tarjoten varustamolle paremmat mahdollisuudet valvoa ja tarkastaa aluksen toimintavarmuus, vaatimuksenmukaisuus ja operatiivinen päätöksenteko sekä parantaa turvallisuutta ja tehokkuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-awards-its-first-vc-l-descriptive-note-for-vessel-connectivity/
Podcast: tekoäly – isoveli valvoo sinua: https://www.youtube.com/watch
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kreikkaa voi hyvällä syyllä kutsua merenkulkumaaksi. Miten se on sen saavuttanut ja mitä voisimme siltä oppia? Ainutlaatuinen lähestymistapa johtajuuteen, yrittäjyyteen ja yhteistyöhön. Kreikalle merenkulku on kansainvälistä, ei kansallista, liiketoimintaa, joka kuitenkin tuo maalle varallisuutta, yrityksiä ja työtä. Kreikan hallitus tukee merenkulkua vero- ja yrityspolitiikallaan: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-shipping-success-factors-and-opportunities-2/
Käytettyjen alusten kauppa kiihtyy: https://www.hellenicshippingnews.com/second-hand-sales-are-heating-up/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
LNG-kuljetukset ovat haastavan tilanteen edessä. Markkinoiden perusteet ovat muutoksessa ja geopoliittiset jännitteet kasvussa. USA:n energia- ja kauppapolitiikka, Punaisen meren tilanteen kehitys, Venäjän kaasutoimitusten katkeaminen Ukrainan kautta Eurooppaan tuovat huomattavia muutoksia hintakehitykseen ja kuljetusreitteihin: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-shipping-under-increasing-pressure/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Tallink asettaa Star 1 -aluksen Paldiskin ja Kapellskärin väliseen liikenteeseen. Aluksella on useita lähtöjä viikossa ja se korvaa reitillä aiemmin olleet Regal Starin ja Sailorin suorittaen kuitenkin saman määrän lähtöjä. Alus täydentää Baltic Queenin lähtöjä Tallinnan ja Tukholman välisessä liikenteessä: https://www.sjofartstidningen.se/tallink-forstarker-till-estland/
Offshore ja merituulivoima:
Öljynporaus on loppunut ja kaivo ehtynyt – laitteistoja ei enää tarvita. Mitä niile tehdään ja kuka maksaa viulut? Millaisia riskejä laitteistojen purkamiseen liittyy? Pelkästään USA:ssa viranomainen arvioi olevan n. 32’000 hylättyä ja itsekseen jätettyä öljykaivoa: https://gcaptain.com/offshore-decommissioning-a-growing-industry-with-rising-risks/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Panaman kanavan läpikulut ovat palanneet nopeasti takaisin 36:en päivässä, joka tarkoittaa 25 % kasvua viimeisten neljän kuukauden aikana verrattuna vuotta aiempaan. Kanavaviranomainen etenee suunnitelmiensa mukaan parantaen kanavan kuivuuden kestävyyttä. USA:n ja Panaman presidenttien välinen keskustelu, joka piti pitää perjantaina, on lykkääntynyt myöhempään ajankohtaan: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/panama-canal-transits-bounce-back-after-drought
Eteläkorealaislehti arvioi USA:n presidentin kiihdyttävän jännitteitä Panaman kanava -kysymyksessä tarkoituksella saadakseen siitä pelimerkin taistelussa Kiinan kanssa strategisista kohteista. Etelä-Koreaa huolestuttaa lehden mukaan USA:n esittämien vaihtoehtojen kustannuksia lisäävät vaikutukset muille toimijoille. Kanavaa käyttää n. 5-6 % maailmankaupasta suurimpina käyttäjinä USA, Kiina, Japani ja Etelä-Korea. Maksu perustuu aluksen kokoon, lastityyppiin ja määrään: https://www.hellenicshippingnews.com/trump-escalates-panama-canal-tensions-raises-concerns-for-south-korean-shipping-industry/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Itämeren jäätilanne ja avustusrajoitukset 11.2.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Törmäyksessä vaurioitunut venäläinen ydinkäyttöinen jäänmurtaja on korjattu merellä. Aluksen saamat vauriot eivät olleet kriittisiä ja paikalle lennätettiin korjausryhmä. Murtaja jatkoi avustustehtäviään yhteentörmäyksen jälkeenkin: https://www.thebarentsobserver.com/news/damaged-nuclear-icebreaker-is-repaired-in-the-ice/424446
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Dubaissa päämajaansa pitävä satamaoperaattori DP World kasvatti käsittelemiensä konttien määrää 8,3 % viime vuonna. Sillä on toimintaa 78 maassa: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/dp-world-s-ports-handled-8-3-more-containers-in-2024
Tanskalainen sijoitusyhtiö kasvattaa osuuttaan Iberian niemimaan ja Latinalaisen Amerikan satamissa toimivassa operaattorissa. Sijoitusyhtiö on hankkimassa 51 % osuutta Bergé-yhtiöstä, joka toimii satama- ja logistiikkaoperaattorina kyseisillä alueilla: https://shippingtelegraph.com/port-news/a-p-moller-capitals-investment-in-spanish-operator-in-logistics-services/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Kreikkalaiset laivanomistajat tilasivat 17 % uudisrakennustilauksista. Kreikkalaiset omistavat 20 % maailman kauppa-aluskapasiteetista 5’700 aluksellaan: https://www.seatrade-maritime.com/lng/greek-shipowners-hold-17-of-newbuilding-orderbook
Merenkulun vihreä siirtymä leimaa kaikkia suunnittelutoimeksiantoja suomalaisen Deltamarinin mukaan. Lähes kaikki yhtiön asiakkaat valitsevat myös vaihtoehtoisen polttoaineen ja yli puolet hyödyntää teknologiaratkaisuja energiansäästössä: https://www.sjofartstidningen.se/deltamarin-satsar-pa-energimodellering/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Roottoripurjeet ovat siirtyneet markkinaraosta valtavirtaan. UK:laisen valmistajan viisi isoa, kaadettavaa roottoripurjetta jälkiasennettiin malmilaivaan ja se osoittaa varustamojen uskon tuulivoimaan lisäpropulsiona: https://www.maritime-executive.com/features/mainstream-adoption-of-rotor-sails-within-the-global-fleet
Polttoainemarkkinat pysyivät vakaina maailmanmarkkinoilla vallitsevista tunnekuohuista huolimatta: https://www.hellenicshippingnews.com/fuel-oil-markets-retain-strength-in-sentiment-driven-rally/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Luotsien turvallisuus ei kaikille ole sydämen asiaa. Hollantilainen luotsi Arie Palmers on ottanut asian sydämelleen ja puhuu siitä kansainvälisillä foorumeilla. Ainoa keino lienee kieltäytyä nousemasta alukseen, jos luotsiportaat ovat huonokuntoiset tai väärin asennetut: https://www.linkedin.com/posts/arie-palmers-51090a66_weeklyladdermisery-dangerousladders-activity-7294721542905622529-A1uZ
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Steerprop esittäytyy Venemessuilla: https://www.linkedin.com/posts/tom-ekegren_secdday-icebreakers-coastguard-activity-7290353375693475843-16Kb
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 6: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/xclusiv-2025_02_10.pdf
Markkinaraportti (Banchero Coasta) viikolta 6: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Bancosta-Weekly-2025-06.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 6: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/02/Intermodal-Report-Week-06-2025.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
Omavaraisuus on tie talouden laskuun. Mikään maa ei yksin saamatta syötettä muualta maailmasta. Miksi globalisaatio, tullipolitiikka ja demokratia ovat tärkeitä sekä miksi talousnationalismi ja keskiluokan kuihtuminen ovat vaaraksi talouskehitykselle: https://www.hellenicshippingnews.com/globalization-tariffs-and-democracy-economist-dani-rodrik-on-why-isolationism-isnt-the-answer/
Maailmantalous on hajaantumassa leireihin avoimen globalisaation sijaan. Sen sijaan, että tuotanto palautuisi kotimaahan maailmanlaajuiset toimijat ovat organisoineet toimitusketjujaan maaryhmiin, jotka jakavat samat arvot ja turvallisuustarpeet. Kansainvälinen valuuttarahasto on ideoinut neutraalien maiden roolin, joiden tuotanto voisi pitää maailmankauppaa yllä eri leireien välillä: https://www.hellenicshippingnews.com/a-hybrid-model-for-global-trade-can-help-navigate-a-fragmented-world-heres-how/
Mikä on EU:n ja USA:n kaupankäynnin tasapaino tällä hetkellä? EU vei USA:han €584 miljardin arvosta tavaraa ja toi USA:sta €357 miljardin arvosta tavaraa vuonna 2024. USA:n terästullit vaikuttavat erityisesti Saksaan: https://www.euronews.com/my-europe/2025/02/11/as-trump-teases-more-tariffs-what-is-the-balance-of-trade-between-the-eu-and-us
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
EU-maat etsivät keinoa kieltää Venäjän ikääntyvän harmaan laivaston käyttö Itämerellä. Tarkoitus olisi saada uusi laki, jolla kielto vietäisiin lainsäädäntöön. Taustalla on ikääntyvissä säiliöaluksissa ilmenevät puutteet ja Itämeren kaapelinkatkeamistapaukset viime aikoina: https://www.maritime-executive.com/article/eu-searches-for-legal-ways-to-interdict-russia-s-shadow-fleet-tankers
USA tulee uuden hallinnon aikaan olemaan erittäin sitoutunut pakotteiden valvontaan ja toimeenpanoon. Sillä tulee olemaan kolme merenkulkua käsittelevää tahoa: Valkoinen talo, pakotetoimisto valtionvarainministeriössä ja ulkoministeriö. Vaikka pakotteiden osalta tulisi ristiriitoja USA:n, UK:n ja EU:n kesken, tulee maan oikeusministeriö toimimaan pakotteiden toimeenpanemiseksi: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/president-trump-is-very-focused-on-maritime-sanctions-compliance
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Ruotsalainen P&I vakuuttaja Swedish Club on julkaissut päivitetyn reittisuunnitelmaohjeensa, joka tukee varustamoita, operaattoreita ja merenkulkijoita. Reittisuunnitelma ei ole pelkästään pakollinen paha, vaan se voi helpottaa monien vahingonkorvausvaatimusten käsittelyä kuljetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-swedish-club-launches-passage-plan-guide-to-enhance-safe-navigation/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
IBIA, kansainvälinen polttoaineen jakelijoiden liittos, on jättänyt IMO:lle asiakirjan biopolttoaineiden toimituksesta aluksille polttoaineeksi. Asiakirjassa korostetaan sitä, että perinteiset polttoaineen toimitukseen käytetyt alukset voivat kuljettaa korkeintaan 25 % biopolttoaineita sisältäviä polttoaineita. Siksi IBIA näkee tärkeäksi IMO:n ohjeistuksen alalle yhteisten pelisääntöjen luomiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/ibia-leads-change-in-the-rules-for-the-carriage-of-biofuels-by-bunker-vessels/
Kansalaisjärjestö UANI on julkaissut uuden alustan, jolla se pyrkii jäljittämään ja paljastamaan iranilaiseen laittomaan öljynvientiin osallistuvat. Erityistä huomiota saavat alusten päälliköt ja yliperämiehet, jotka vastaavat kuljetuksesta. Heidän katsotaan osallistuvan salakuljetukseen väärentämällä päiväkirjoja, manipuloimalla lähettimiä ja kiertämällä kieltoja: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/new-resource-launched-to-track-captains-in-irans-ghost-armada-oil-trade/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Laukaansuun satamassa Venäjällä säiliöaluksen konehuoneessa sattuneiden kolmen räjähdyksen vuoksi aluksen kylkeen repeytyi kolme huomattavan suurta repeämää, joiden yhteispinta-ala on lähes 17 m². Aluksen lastisäiliöt eivät vahingoittuneet. Viranomaiset ovat määränneet aluksen siirrettäväksi satamasta kolmen kuukauden kuluessa. Lastin purun ja hinauksen telakkaan arvioidaan kestävän kaksi viikkoa. Satama menettää aluksen vuoksi arviolta $1 miljoonan menetykset päivässä: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011026064.html
Onnettomuustutkinnan mukaan hinaajan päällikön ja varustamon johdon tehottomuus matkasuunnittelussa ja vaadittavien tarkistusten laiminlyönti aiheuttivat hinauksessa olleen nosturin osumisen Mackinacin siltaan Michiganissa. Alituskorkeuden ja vapaakorkeuden selvittämisen laiminlyönti aiheutti $665’000 vahingonkorvaukset nosturille ja $145’000 vahingot sillalle: https://www.maritime-executive.com/article/ntsb-ineffective-voyage-planning-caused-towed-crane-to-hit-mackinac-bridge
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit ja merirosvous:
Merivoimat toteutti kahden suomalaisen kauppa-aluksen suojaamisharjoituksen keskiviikkona 22.1.25 Itämerellä. Harjoituksen aikana Merivoimat tehosti valvontaa kauppa-alusten kulkureitillä, muodosti tilannekuvaa alusten lähialueelta merivoimien aluksella ja koordinoi toimintaa kumppanien ja yhteistyöosapuolten kanssa: https://www.linkedin.com/posts/finnish-shipowner-s-association_merivoimat-harjoitteli-kauppamerenkulun-suojaamista-activity-7288178443811246082-GIr0
Iraniin matkalla oleva irtolastialus, joka kuljettaa 34:ä 20-jalan konttia kiinteässä muodossa olevaa rakettipolttoainetta, lähestyy Bandar Abbasin satamaa Iranissa. Aluksen sisaralus odottaa Kiinassa edelleen 24:ä 20-jalan konttia samaa ainetta. Alukset ovat Iranin lipun alla ja kuuluvat Iranin vallankumouskaartille ja ovat USA:n toissijaisten pakotteiden alla: https://www.maritime-executive.com/article/ship-laden-with-ballistic-missile-propellant-nears-iran
Somalimerirosvot palaavat merille. Merirosvoryhmä on havaittu Somalian lähtemässä ulos Eylin satamasta koilliseen: https://splash247.com/somali-pirates-head-back-to-sea-2/
Epäilty merirosvohyökkäys Puntlandin rannikolla Somaliassa. EU:n EUNAVFOR-operaatio ATALANTA hoitaa tapausta: https://gcaptain.com/suspected-pirate-attack-off-somalia-highlights-ongoing-maritime-security-concerns/
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/