Merenkulun uutisia 25.10.2024: Ahti Pool, Wärtsilä, merenkulku astuu uuteen vaiheeseen, raportteja, kokoon taittuva kontti, Kiina astuu Jäämerelle, HelSa parantaa, Cargotec, ammoniakki on ok, jos saa koulutusta, varoitus somalimerirosvoista.

Mikä yritys tai yhdistys:

IEEFA (International Energy Economics and Financial Analysis): https://ieefa.org/who-we-are

WSC (World Shipping Council): https://en.wikipedia.org/wiki/World_Shipping_Council

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber-:

Suomalainen Ahti Pool, joka tarjoaa FuelEU Maritime vaatimuksenmukaisuuspalvelua, sisältää jo 200 alusta. Palvelussa siihen osallistuvat jakavat vaatimuksenmukaisuustaakkaa muiden osallistujien kanssa. Poolissa ne, joille syntyy järjestelmässä ”hyvää” voivat jakaa sitä niiden kanssa, jotka eivät täysin vielä täytä vaatimuksia. Yritys on saanut tukea Business Finlandilta:  https://shippingtelegraph.com/dry-bulk-shipping-news/ahti-pool-reaches-200-ships-as-van-weelde-shipping-group-joins-pool/ 

Suomalainen teknologiayhtiö Wärtsilä on mukana konsortiossa, joka pyrkii parantamaan pääsyä alusten luotettavaan tietoon, jotta digitaalisen kaksosen avulla kyetään parantamaan laivaston hallintaa hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi. Konsortio on saanut hankkeelle rahoitusta EU:lta ja rahoitus kattaa vuodet 2025 – 2028:  https://www.hellenicshippingnews.com/twinship-project-aims-to-improve-access-to-reliable-data-for-aiding-in-shipping-decarbonization/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Merenkulku astuu viidenteen vaiheeseensa tekoälyn myötä: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-is-entering-the-fifth-industrial-revolution-says-abs-chairman-and-ceo/

Merenkulun viikkoraportti (Fearnleys) viikolle 43: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse13_compressed.pdf

Voisiko Keniasta tulla merenkulkijoita maailman kauppalaivastoon: https://splash247.com/why-im-backing-this-country-to-become-a-major-crewing-force/

Kreikkalaisten merenkulkijoiden työntekijäliitto, johon kuuluvat kansimiehet, satamapalvelijat ja muu alushenkilöstö saaristoliikenteessä, jatkavat lakkoaan toiset kaksi päivää. He vaativat lisää palkkaa ja työlle sääntöjä. Lakon johdosta suurin osa Kreikan mannermaan ja saariston sekä saarten välisestä liikenteestä on alkavan loman alla keskeytyksissä: https://www.maritime-executive.com/article/greek-seafarers-extend-strike-stopping-most-island-ferries

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

ISO:n hyväksymä kokoontaitettava kontti saattaa mullistaa konttiliikenteen. Kokoontaitettuna niitä menee viisi yhden nykykontin tilalle, joka helpottaisi tyhjien konttien siirtelyä. Nykyään n. viidennes konteista palautuu lähtösatamaansa tyhjänä. Arvioiden mukaan kokoontaittuva 40 jalan kontti voisi vähentää tyhjien siirtokustannuksia 56 %, säästäisi varastotilaa 80 % ja vähentäisi CO₂-päästöjä 70 %: https://www.seatrade-maritime.com/containers/-foldable-container-could-transform-global-box-logistics

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Irtolastikuljetusten viikkoraportti (Signal Group), Venäjän viljakuljetukset: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-grain-flows-the-russian-aspect/

Venäjän hyökkäyksillä Ukrainan vesialueelle ja satamissa olevia aluksia kohtaan saattaa olla n. 1 % vaikutus maailmanmarkkinoihin. Syyskuun alun jälkeen 5 alukseen on osunut ja se on nostanut sotavakuutusten hintaa mutta vaikutus laivattuihin tavaramääriin on ollut maltillisempi. Laivaukset ovat vieläkin 27 % alempana kuin ennen sotaa mutta rannikkoväylän käyttö on alentanut maailmanmarkkinaindeksiä kuitenkin 15 %:lla:  https://www.hellenicshippingnews.com/attacks-on-ships-in-ukraine-threaten-1-of-dry-bulk-market/

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange): https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-falls-as-rates-decline-across-larger-vessels/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Risteilyvarustamo Viking on tilannut Italialaistelakalta kaksi risteilyalusta, joka nostaa risteilyvarustamon tilauskannan telakalta kymmeneen alukseen: https://www.maritime-executive.com/article/viking-continues-to-expand-cruise-ship-orders-at-fincantieri

Offshore ja merituulivoima:

Kaksi suurta offshore-porausyhtiötä käyvät kaikessa hiljaisuudessa yhdistymisneuvotteluita. Yhdistymisellä ne pyrkivät vastaamaan kilpailijansa nopeaan kasvuun sen ostettua kaksi muuta yritystä. Kyseessä on porausalan tiivistyminen: https://www.maritime-executive.com/article/report-seadrill-and-transocean-are-in-merger-talks

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Video: USA:n sisävesiverkko pitää talouden rattaat pyörimässä: https://gcaptain.com/watch-how-u-s-inland-waterways-quietly-keep-the-economy-afloat/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Kiina tunkee Jäämerelle aikeenaan lähettää miehitetty tutkimusryhmä tutkimaan merenpohjaa. Siihen se käyttäisi uusinta jäänmurtajaansa, jonka se valmisti vain kymmenessä kuukaudessa. Alustavat kokeet tarvittavalla sukelluslaitteella on suoritettu. Laite on kokonaan kiinalaisvalmisteinen: https://gcaptain.com/china-continues-push-into-arctic-announcing-plans-for-manned-mission-to-seafloor/

Jäävahvisteisten alusten puute saattaa romuttaa Venäjän pohjoisen merireitin tavoitteet. Tarve olisi 70 alukselle eikä Venäjä kykene rakentamaan kuin 16 arktisen jääluokan alusta vuoteen 2030 mennessä. Venäjällä on sata jäävahvisteista alusta mutta vain 27 niistä on Arc 6 tai 7 luokkiin kuuluvia, jotka voivat toimia alueella ympäri vuoden. Niistä 15 on LNG- ja seitsemän öljysäiliöaluksia sekä viisi konttialuksia: https://gcaptain.com/how-russias-ice-class-ship-shortage-could-sink-its-arctic-ambitions/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Helsingin sataman kautta alkuvuoden aikana kulkenut liikenne sekä rahdin että matkustajamäärien osalta on edellä viime vuotta. Tavaramäärä oli 10,6 miljoonaa tonnia, josta tuontia 4,8 miljoonaa tonnia ja vientiä 5,6 miljoonaa tonnia. Yksiköityä tavaraa kulki yhteensä 9,3 miljoonaa tonnia. Matkustajia on ollut 7,2 miljoonaa matkustajaa, josta Tallinnan reitillä 5,8 miljoonaa, Tukholman reitillä 1,3 miljoonaa ja Travemünden reitillä 0,1 miljoonaa matkustajaa: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/q3-helsingin-satamassa-hyva-vire-yksikoidyn-rahdin-maarassa/

Rotterdamin sataman läpi kulki alkuvuoden aikana hiukan vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Pääasiassa hiilen ja öljyn määrät vähenivät sekä konttien, rautamalmin ja romun osuudet kasvoivat: https://www.hellenicshippingnews.com/container-throughput-is-the-strongest-climber-in-the-port-of-rotterdam-in-the-third-quarter-of-2024/

Brasiliassa n. 60´000 satamatyöntekijää on mennyt 12 tunnin lakkoon. Syynä on kiistanalainen lakiehdotus, joka vaikuttaisi tilapäistyöntekijöihin sekä Santosin sataman julkisen laiturin poistamiseen. Santosin, Sao Sebastiaon ja Paranaguan satamat toimivat 50 %:n työvoimalla. Useat yksityissatamat ovat ilmoittaneet, etteivät osallistu lakkoon:  https://www.hellenicshippingnews.com/port-worker-strike-in-brazil-set-to-disrupt-port-operations/

Hampurin ja Shanghain satamat ovat sopineet vihreän merenkulun käytävän kehittämisestä satamien välisessä liikenteessä: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/shanghai-and-hamburg-ports-join-hands-for-green-shipping-corridor

Kiinalainen konttivarustamo on ostanut Thaimaan suurimman sataman konttiterminaaleissa toimivan brittiläisen Virgin Islandilaisen holding-yhtiön osakkeet. Terminaalien laitureista osa on vielä rakenteilla: https://splash247.com/cosco-buys-into-thailands-largest-port/

Montrealin satamatyöntekijät ovat antaneet 24-tunnin lakkovaroituksen. Varoitus on toinen laatuaan, edellinen lakko kesti kolme päivää: https://splash247.com/montreal-port-braces-for-another-strike/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen teknologiayhtiö Wärtsilä ja qatarilainen telakkayhtiö ovat solmineet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU), joka varmistaa telakalle korjauksiin, huoltoon ja jälkiasennuksiin tuleville aluksille mahdollisimman optimaalisen palvelun: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-and-qatar-shipyard-technology-solutions-partner-to-provide-customers-with-optimal-service-support/

Suomalaisen Cargotecin tulos on jo seitsemättä neljännestä yhteen menoon hyvä ja vakaa: https://www.hellenicshippingnews.com/cargotec-seventh-quarter-in-a-row-with-good-and-stable-results/

Kiinalainen autonosien valmistaja on siirtymässä laivanrakennuksen puolelle. Yritys on ostamassa 30 % osuutta kiinalaistelakasta: https://splash247.com/chinese-car-parts-maker-moves-into-shipbuilding/

Hollantilaistelakan vietnamilainen yhteistyötelakka toimittaa saksalaiselle varustamolle kolme yhdistelmärahtialusta:  https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/damen-delivers-first-of-three-combi-freighters/1497507.article

USA:n sähköisen sukellusveneen rakennus viivästyy puuttuvien osien vuoksi. Osatoimittajalla on vaikeuksia aikataulun pitävyyden kanssa: https://www.maritime-executive.com/article/electric-boat-slows-down-sub-production-because-of-delayed-parts

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Polttoaineiden saatavuusraportti (ENGINE) Eurooppa ja Afrikka: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-europe-africa-bunker-fuel-availability-outlook-162/

Näin syntyy vihreä reitti Helsingistä Tallinnaan. Matkustajamäärät ovat edelleen 20 % matalammat kuin vuonna 2019: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/ville-haapasaari-helsingin-uutisissa-nain-syntyy-vihrea-reitti-helsingista-tallinnaan/

Draghin raportti, jonka Euroopan keskuspankin entinen pääjohtaja valmisteli EU:n komissiolle, kertoo, että merenkulku tarvitsee vuosittain 40 miljardin € investoinnit, jotta se kykenee täyttämään EU:n hiilineutraaliustavoitteet. Raportti myös painottaa koko toimitusketjun hiilineutraaliuden huomioimista EU:n tavoitteiden saavuttamisessa sekä huomioi fossiilisten ja puhtaiden polttoaineiden huiman hintaeron: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/draghi-rung-an-alarm-that-shipping-decarbonisation-requires-e40bn-investments/

Viimeaikaisen selvityksen mukaan 58,6 % kyselyyn osallistuneista olisi valmiita työskentelemään ammoniakkikäyttöisillä aluksilla. Kyselyyn osallistuneista 59 % merenkulkijoista ja 57 % maahenkilöistä oli valmiita työskentelemään ko. aluksilla. Edellytyksenä hyväksynnälle oli kattava koulutus ammoniakin käyttöön pääpainona sen myrkyllisyys ja ympäristövaikutukset koskien hätätoimenpiteitä, päästöjen hallintaa ja riskianalyysiä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/majority-of-seafarers-open-to-work-on-ammonia-fueled-ships-but-raise-safety-concerns/

CO₂-talteenotto ja varastointi voivat olla tärkeä ylimenokauden ratkaisu hiilineutraaliuden saavuttamiseksi: https://gcaptain.com/why-carbon-capture-could-be-shippings-best-bet-for-cutting-emissions-without-ditching-fossil-fuels/

Hiilineutraalius vaatii selkeää ja tarkkaa lainsäädäntöä, joka ei ole koko ajan muutoksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/accuracy-needed-for-hard-talk-on-ship-emissions/

Polttoaineraportti (MABUX) ennustaa polttoaineiden hintojen jatkavan nousua ensi viikolla: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-could-keep-rising-next-week/

Hapag Lloyd kehittää tuulivoima-avusteista konseptialusta: https://www.seatrade-maritime.com/containers/hapag-lloyd-investigates-wind-assisted-propulsion-to-reduce-emissions

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Mitä rahtimeklarien raportissa (xclusiv) oikeastaan sanottiinkaan: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-and-the-macro-environment/

Maailmankauppa ja politiikka:

Talousraportti euroalueen kehityksestä (PIMCO), hauraudesta kohti suurempaa vakautta. Keskuspankin korkopolitiikka tuo uskottavuutta investointien kannattavuuteen, toisaalta keskeisten maiden joukkovelkakirjat sumentavat kuvaa niiden lisääntyneen lainanoton vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/from-fragility-to-greater-stability-economic-outlook-and-investment-strategies-in-the-euro-area/

Myös euroalueen ostopäällikköindeksi (PMI) on edelleen pessimistinen kasvun suhteen: https://www.hellenicshippingnews.com/eurozone-pmi-remains-in-contraction-territory-as-ecb-considers-pace-of-rate-cuts/

Merkit näyttävät, että maailmantalous selviää inflaatiosta mutta kasvu edellyttää kolmen keskeisen politiikan toteutumista: 1) korkopolitiikan, 2) talouspolitiikan ja 3) kasvua parantavan uudistuspolitiikan: https://www.hellenicshippingnews.com/as-inflation-recedes-global-economy-needs-policy-triple-pivot/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

IMO:n mustan hiilen rajoitukset arktiselle alueelle valmistellaan tammikuun työryhmässä ja hyväksytään huhtikuun MEPC83 kokouksessa. Voimaan ne tulisivat vuonna 2026: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-imo-s-black-carbon-rules-are-coming-and-shipping-must-be-ready

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Konttivarustamoiden taistellessa työraoista saadakseen uudisrakennuksensa työjonoon Kiinan telakoille, yksi varustamo, ilmeisesti kreikkalainen, taistelee päästäkseen irti miljardiluokan tilauksestaan. Telakka on tiedottanut osakkeenomistajiaan 900 miljoonan $ ja 10 aluksen tilauksen perumisen viemisestä välimieskäsittelyyn tilaajan toimesta: https://www.maritime-executive.com/article/as-boxship-owners-hunt-for-yard-slots-one-sues-to-get-out-of-10-ship-deal

Baltimoressa siltaan törmänneen konttialuksen varustamo ja omistaja ovat suostuneet maksamaan 102 miljoonaa $ ratkaistakseen siviilikanteen, joka on nostettu onnettomuudesta aiheutuneista kuluista. Varustamo ja omistaja hakivat vastuunrajoitusta 43,67 miljoonaan $: https://splash247.com/synergy-and-grace-ocean-agree-to-pay-us-102m-in-first-of-many-dali-legal-cases/

Kahdeksan kuukatta sitten Trinidad & Tobagossa öljyvahingon aiheuttanut hinaaja on takavarikoitu Angolassa osana 244 miljoonan $ puhdistuskulujen kattamista: https://splash247.com/trinidad-and-tobago-arrests-tug-involved-in-februarys-caribbean-oil-spill/

USA:n rannikkovartioston yksi alus takavarikoi 38-päiväisen työvuoron aikana 115 miljoonan $ edestä huumeita Karibian merellä. Siitä 4,4 tonnia oli kokaiinia ja 2,5 tonnia marihuanaa: https://gcaptain.com/u-s-coast-guard-returns-from-the-frontlines-of-the-war-on-smuggling-with-115m-drug-haul/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Bureau Veritas on julkaissut raporttinsa tuulivoima-avusteisen propulsioteknologian roolista hiilineutraaliuden saavuttamisessa ja sääntöpuutteista sen käytön esteenä: https://www.motorship.com/other-alternative-fuels/bv-seeks-regulatory-clarity-for-wind-propulsion/1497505.article

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

IEEFA:n analyysi epäilee LNG:n sopivuutta vihreän siirtymän ylimenokauden polttoaineeksi sen jyrkkien hinnanmuutosten vuoksi. Muutokset johtuvat pääasiassa geopoliittisista tekijöistä: https://www.hellenicshippingnews.com/gas-price-volatility-raises-questions-on-its-suitability-as-a-bridging-fuel/

Euroopan merisatamaliitto ESPO on julkaissut vuosittaisen ympäristöraporttinsa. Raportti on koottu 12 eurooppalaisen maan 83 sataman ympäristötiedoista. Raportti painottaa ilmastonmuutoksen olevan Euroopan satamien ykkösprioriteetti: https://www.hellenicshippingnews.com/espos-environmental-report-2024-climate-change-more-than-ever-a-priority-for-europes-ports/

Maailman teräsliitto on julkaissut teräsraporttinsa, jonka mukaan raakateräksen tuotanto putosi syyskuussa 4,7 %. EU:ssa tuotanto on hieman noussut sekä syyskuussa että koko alkuvuoden aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/world-steel-association-september-2024-crude-steel-production-down-4-7-in-september/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Linjaliikenteen etujärjestö World Shipping Council (WSC) on julkaissut toisen painoksen oppaastaan merieliöstön säilyttämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/world-shipping-council-publishes-second-edition-of-the-wsc-whale-chart-an-essential-guide-for-marine-conservation/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Säiliöalus, joka törmäsi kemikaalisäiliöalukseen Singaporen meripelastusalueella kolme kuukautta sitten, on ilmeistynyt ankkuriin Kiinan Zhousanin sataman edustalle. Alus oli Malesian viranomaisten pidättämänä tutkimusten ajan mutta on nyt siirtynyt Kiinan aluevesille. Alus on yhdistetty vahvasti Venäjän, Iranin ja Venezuelan pakotteiden alaisiin öljykuljetuksiin eikä sen varustamosta, omistajasta tai vakuuttajasta ole selvyyttä: https://www.maritime-executive.com/article/tanker-malaysia-labeled-suspicious-after-collision-anchors-off-china

Romutus:

Romutusmarkkinat näyttäisivät vakautuvan hiljalleen: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-steadies/

Kriisit ja merirosvous:

UK on luvannut 2,26 miljardia £ lainaa Ukrainan Mustan meren satamien puolustuksen vahvistamiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/uk-joins-ukraine-in-vowing-to-strengthen-defense-of-black-sea-ports

Merenkulkua varoitetaan somalimerirosvojen lisääntyneestä toiminnasta Intian valtamerellä: https://gcaptain.com/after-five-months-of-calm-somali-pirates-may-be-back-on-the-hunt/  

Neljä aseellista ryöstöä aluksia vastaan on tehty Aasiassa. Kolme hyökkäystä tapahtui irtolastialuksia ja yksi kemikaalisäiliöalusta vastaan. Yhdessäkään ei ilmoitettuja henkilövahinkoja eikä kaikissa edes saalista. Tämän vuoden alusta lukien Malakan ja Singaporen salmissa on sattunut 39 ryöstötapausta: https://shippingtelegraph.com/piracy-news/four-incidents-of-armed-robbery-against-ships-in-asia/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/