Mitä tarkoittaa termi:
CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism): https://taxation-customs.ec.europa.eu/carbon-border-adjustment-mechanism_en
Mikä yritys tai yhdistys:
EEX (European Energy Exchange): https://en.wikipedia.org/wiki/European_Energy_Exchange
IEA (International Energy Agency): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Energy_Agency
MABUX: https://mabux.com/
Sailors’ Society: https://en.wikipedia.org/wiki/Sailors’_Society
S&P Global: https://en.wikipedia.org/wiki/S%26P_Global
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber-:
Mericrew.com-palvelu, jonka on kehittänyt merenkulkualan ammattilainen Jere Nokkonen, yhdistää merenkulun työnhakijat ja työnantajat tehokkaasti. Nokkonen, joka on taustaltaan sekä merikapteeniopiskelija että rekrytoinnin ammattilainen, kertoo kehittäneensä palvelun vastauksena alan erityisiin tarpeisiin, joissa pätevän työvoiman löytäminen vaatii nopeaa toimintaa. Mericrew.com on suunniteltu poistamaan rekrytointiprosessin pullonkauloja, kuten monivaiheisia hakuprosesseja ja aikaa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/mericrew-rekrytointialusta-tehostaa-merenkulkualan-rekrytointiprosesseja/
Palveluntuottaja Marlink Group on ostanut kyberturvallisuussovelluksia merenkululle ja satamille tarjoavan yhtiön: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/marlink-group-acquires-cyber-security-solutions-expert-port-it/
Merivakuuttaja Swedish Club on julkaissut sään ääri-ilmiöistä varoittavan sovelluksen aluksille. Vakuuttaja ilmoittaa saaneensa viimeisten viiden vuoden aikana 25 miljoonan $ edestä vahingonkorvausvaatimuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/new-loss-prevention-tool-helps-ships-navigate-heavy-weather/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Vuonna 2023 Suomen Varustamot käynnisti Työvoiman saatavuus -hankkeen, jossa kartoitettiin eri työryhmien toimesta työvoimapulan aiheuttaneita pullonkauloja ja toimenpide-ehdotuksia niiden ratkaisemiseksi. Haaste jaettiin kolmeen osaan; Koulutuksen kehittäminen, Harjoittelun kehittäminen sekä Alan näkyvyys ja houkuttelevuus: https://navigatormagazine.fi/uutiset/uusia-kykyja-merille/
Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Xamkin uusi Kotkan kampus tarjoaa huippumodernit tilat ja teknologiat merenkulun ja logistiikan opiskelijoille, ja erityisesti simulaattorit ovat keskeisessä roolissa uusien taitojen oppimisessa. Monipuoliset oppimisympäristöt on suunniteltu tukemaan sekä käytännön harjoituksia että tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/tutkimus-ja-koulutus/uusi-kotkan-kampus-vie-merenkulun-ja-logistiikan-opinnot-tulevaisuuteen/
Merenkulun raportti (Fearnleys) viikolta 42: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse16_compressed.pdf
Merenkulun markkinadynamiikkaan odotetaan tulevaisuudessa muutoksia, koska uudisrakennusaktiviteetti on ollut kasvussa viimeiset kaksi vuotta: https://www.hellenicshippingnews.com/future-ship-supply-rising-as-global-orderbook-is-growing/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttirahti-indeksi (Drewry) laski 4 % viikolla 42: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-by-4-this-week-42-2024/
Maersk aloittaa säännöllisen konttiliikenteen Ukrainaan huolimatta turvallisuustilanteen heikkenemisestä Mustalla merellä. Hapag Lloyd ja MSC aloittivat säännöllisen liikenteen jo toukokuussa: https://splash247.com/maersk-commences-ukraine-weekly-feeder-service/
Neste- ja kaasukuljetukset:
Suuret kreikkalaisvarustamot ovat panostaneet vuodesta 2021 lähtien 18 miljardia $ vastarakennettuihin kaasualuksiin, joista 13,8 miljardia $ on sijoitettu 59 LNG-säiliöalukseen ja 4 miljardia $ 41 LPG-säiliöalukseen. Vastaavasti kreikkalaisvarustamot ovat sijoittaneet 12,2 miljardia $ 167 säiliöalukseen, 4,1 miljardia $ 109 irtolastialukseen ja 3,1 miljardia $ 39 konttialukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-shipowners-take-us18bn-gas-gamble-shipping-giants-future-proofing-portfolios-by-heavy-investment-in-lng-and-lpg-vessels/
Venäjän öljynjalostamojen tyhjäkäynti on vähentynyt 15 %:lla lokakuussa. Se vähentää vientiin tarkoitetun raakaöljyn määrää, kun jalostamot tuottavat enemmän öljytuotteita: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-idle-oil-refining-capacity-to-fall-by-15-in-later-half-of-october-data-shows/
Lentopetrolin laivaukset ovat kasvaneet 11 % tämän vuoden alusta lukien. Kaikkiaan kuljetettiin 461 miljoonaa barrelia eli 1,7 miljoonaa barrelia päivässä. Samaan aikaan matkustajalentoliikenne ylitti ensimmäistä kertaa vuoden 2019 ennen koronaa vallinneen tason: https://www.hellenicshippingnews.com/jet-fuel-shipments-up-11-as-airline-traffic-now-exceeds-pre-covid-levels/
Raakaöljy virtaa Persianlahdelta Kiinaan alueen jännitteistä huolimatta. Saudi Arabia on suurin viejä. Kansainvälinen energiavirasto IEA ennustaa ensi vuodeksi 7 $:n pudotusta Brent-viitelaadun hintaan: https://www.hellenicshippingnews.com/crude-oil-flows-ag-china/
Venäjän Urals-viitelaadun hinta lähenee 60 $ barrelihintaa Brent-viitelaadun hinnan laskiessa: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-urals-oil-price-inch-below-price-cap-on-cheaper-brent/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Baltic Exchange -indeksi laskee irtolastien rahtikysynnän laskiessa: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-falls-over-6-months-low-on-lower-vessel-demand/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Finnlines sai vuoden 2024 Skål Sustainable Tourism Award -palkinnolla ”Touristic Mobility” -kategoriassa. Varustamo palkittiin sitoutumisestaan kestävään merimatkailuun Skålin 83. maailmankongressin avajaisissa Izmirissä Turkissa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/finnlinesille-vastuullisen-matkailun-palkinto/
Espanjalaistelakka on toimittanut kaksi ensimmäistä hybridilauttaa yhdeksän aluksen sarjasta italialaiselle tilaajalle. Alukset tulevat Sisilian ja sen lähisaarten väliseen liikenteeseen: https://www.maritimejournal.com/vessels/liberty-lines-launches-hybrid-ferries/1497438.article
Offshore ja merituulivoima:
Tekeekö EU:n CBAM-sääntely EU:lle oman maalin tuulivoimaa ajatellen? Tuleva sääntely näyttäisi asettavan yhdelle tuulivoimaturbiinille 1 miljoonan €:n lisämaksun EU:n omalle teollisuudelleen määräämien sääntöjen mukaan. CBAM määrää kaikille, jotka käyttävät terästä, alumiinia, lasikuitua tai sementtiä, lisämaksun: https://www.maritimejournal.com/industry-news/opinion-how-cbam-could-knock-the-wind-out-of-our-sails/1497441.article
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Gentin ja Terneuzen välisen kanavan uusi sulku on avattu liikenteelle. Nyt kanavaan pääsevät Panamax-luokan alukset: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/lock-opens-to-worlds-largest-ships/1497371.article
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Kaksi kiinalaisalusta tunkee läpi Jäämeren jäiden yrittäessään viedä Arctic LNG -projektin laitteita perille, toinen ilman jääluokkaa. Venäläiset sulkivat pohjoisen merireitin itäosan ilman jääluokkaa olevilta aluksilta tiistaina nopeasti muuttuvien jääolosuhteiden vuoksi. Yksivuotisen jään paksuus alueella on 10 – 30 cm: https://gcaptain.com/chinese-vessels-without-ice-class-violate-arctic-safety-rules-struggling-through-ice-to-deliver-sanctioned-cargo/
Tasmanian Hobartin satamasta tulee Australian uusimman Antarktisjäänmurtajan kotisatama. Liittovaltio investoi satamaan 125 miljoonaa $ neljässä vuodessa saadakseen jäänmurtajalle räätälöidyn sataman. Jäänmurtaja on 160 metriä pitkä ja sen uppouma on 24´000 tonnia. Siinä on 32 hengen miehistö, 116 tutkijaa ja yksi lääkäri sen 90 päivää kestävillä matkoilla. Aluksen toimintasäde on 16’000 mailia 12 solmun nopeudella ja se kykenee murtamaan 1,65 metriä paksua jäätä 3 solmun nopeudella: https://gcaptain.com/tasmania-secures-hobart-as-long-term-home-for-australias-antarctic-icebreaker/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Valmet Automation toimittaa meriteollisuuden tuotteita laiva-automaatiojärjestelmiin sekä energia-bisnesslinjan alaisuudessa toimivaan Ympäristöjärjestelmät-yksikköön, jossa yhtiö on erikoistunut savu- ja pakokaasujen sekä veden ja efluenttien puhdistusjärjestelmiin ja -laitteisiin. Niitä käytetään laajasti eri teollisuuden sektoreilla, kuten meriteollisuudessa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus-on-valmetille-kasvava-liiketoimintasektori/
Tiedepuisto Heurekassa avattiin syyskuussa näyttely, jonka yhtenä osa-alueena on laivan suunnittelu. Kävijälle selviää vierailun aikana, miten laivanrakentaminen vaatii eri toimijoiden luovaa yhteistyötä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/heureka-hyppaa-mukaan-luovuuden-aalloille/
Minkälaisia säiliöaluksia tilataan tällä hetkellä: https://www.hellenicshippingnews.com/lpg-orders-at-a-record-high-in-2024-will-this-momentum-continue-in-2025/
Viimeisten 12 kuukauden aikana on tilattu yli 50 ammoniakin kuljetukseen tarkoitettua säiliöalusta. Tarkempi tutkiskelu paljastaa kuitenkin, että useimmat on tarkoitettu LPG-tuotteiden kuljetukseen: https://www.dnv.com/expert-story/maritime-impact/investing-in-future-ammonia-markets/
Venäjä suunnittelee arktisen kaasun kuljetukseen tyystin uutta atomivoimalla kulkevaa sukellusvenettä. Sukellusvene, pituudeltaan 360 metriä ja leveydeltään 70 metriä, kuljettaisi 180’000 tonnia LNG:tä: https://splash247.com/russia-claims-to-be-developing-nuclear-powered-submarines-to-deliver-arctic-lng-to-asia/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
VTT on tehnyt käytännön tutkimusta siitä, miten kaksipolttoainekoneistosta pääsee päästöjä koneiston kuorman mukaan: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/cruise-ship-study-demonstrates-how-methane-slip-changes-with-engine-load/1497361.article
Polttoaineen hintaraportti (MABUX) viikolta 42: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-expected-to-recover-next-week/
Neljävuotiaaseen 400´000 DWT:n malmikuljetukseen tarkoitettuun irtolastialukseen jälkiasennetaan viisi Anemoin 35 metriä korkeaa roottoripurjetta. Asennus tapahtuu ensi vuonna. Päästövähennyksiä arvioidaan tulevan 6 – 12 %. Tuulivoima-avusteiset propulsiojärjestelmät lisääntyvät koko ajan koevaiheen mentyä ohi ja järjestelmien osoitettua tehonsa: https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/four-year-old-nsu-valemax-to-get-five-anemoi-wind-sails
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Meriliikenteen erikoiskuljetusten varoalueet varmistavat erikoiskuljetusten turvallisen kulun porrastamalla alueella muuta liikkumista. Ensimmäisenä erikoiskuljetusten varoalue otetaan käyttöön Inkoon väylällä 13.10.2024: https://navigatormagazine.fi/uutiset/turvallisuus-ja-ymparisto/rannikon-kauppamerenkulun-vaylilla-otetaan-kayttoon-erikoiskuljetusten-varoalueet/
Kuudenteen Suomen Laivameklarit ry:n järjestämään merilogistiikan Call the Agent – October Summit 2024 -tapahtumaan kokoontui ennätysyleisö, yli 150 osallistujaa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/yhteistyon-merkitys-korostui-call-the-agent-tapahtumassa/
Suomen satamiin tehdään vuosittain noin 30 000 aluskäyntiä, joista ulkomaisten alusten osuus on yli 70 prosenttia. Agentti eli ulkomaisen aluksen suomalainen asiamies satamassa on tärkeä kumppani, joka hoitaa kaikki aluksen ja miehistön tarvitsemat palvelut ennen satamakäyntiä ja sen aikana. Agentti vastaa virallisista alusilmoituksista eli välittää viranomaisille tiedot lastista ja miehistöstä. Agentti vastaa myös väylämaksuista asiakkaansa puolesta: https://navigatormagazine.fi/blogit/olemme-oy-suomi-abn-palveluksessa/
Maailmankauppa ja politiikka:
Luottoluokituslaitos arvioi kasvavien talouksien olevan keskeisessä roolissa ensi vuosikymmenellä maailman talouskasvussa. Se arvioi niiden osuuden 65 %:ksi talouskasvusta. Niiden etuna on suotuisa ikärakenne, runsaat luonnonvarat, kasvava talous ja tekniset innovaatiot energiataloudessa ja tuotannossa. Haasteena niillä on geopolitiikka, ilmastonmuutos sekä rajoittamaton maailmankauppa ja globalisaatio: https://www.hellenicshippingnews.com/sp-global-emerging-markets-set-to-drive-global-economic-growth-in-the-next-decade/
EU:n keskuspankki ECB laskee viitekorkoaan toistamiseen viiden viikon sisään. Koronlaskuun ei ole varsinaista perustetta mutta huoli EU:n taloudesta ja inflaation lasku mahdollistavat sen: https://www.hellenicshippingnews.com/ecb-cuts-rates-again-with-more-to-come-even-if-lagarde-wont-commit/
Sijoittajien luottamus Aasian valuuttoihin kääntyi laskusuuntaan $:n pysyessä vahvana: https://www.hellenicshippingnews.com/investors-turn-short-on-most-asian-fx-as-dollar-strength-prevails/
Alueelliset konfliktit ja geopoliittiset jännitteet alleviivaavat tämän päivän energiajärjestelmän haavoittuvuutta. Samalla se tekee selväksi tarpeen saada vahvempia poliittisia kannanottoja ja suurempia investointeja puhtaaseen ja varmempaan teknologiaan: https://www.hellenicshippingnews.com/iea-geopolitical-tensions-are-laying-bare-fragilities-in-the-global-energy-system-reinforcing-need-for-faster-expansion-of-clean-energy/
Kiinan nopea sähköistyminen yllättää öljyntuottajamaat, jotka ovat luottaneet Kiinan öljyntuonnin kasvuun. Jo 50 % uusista ajoneuvoista Kiinassa on sähköisiä. Sähköajoneuvojen lisääntyminen vähentää laskelmien mukaan 6 miljoonaa barrelia päivässä maailman raakaöljyn tarvetta. Kiina hankki hiilivoimaloita 50 GW:n edestä vuonna 2023, mutta myös 260 GW:n aurinkovoimaa ja 75 GW edestä tuulivoimaa: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-rapid-electrification-is-catching-out-oil-producers/
Kiina saattaa ottaa 850 miljardia $ lisää lainaa kolmelle vuodelle elvyttääkseen taloutta: https://www.hellenicshippingnews.com/china-may-raise-850-bln-in-new-debt-over-three-years-to-spur-growth-says-report/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Hallitus antoi eduskunnalle lakiesityksen muutoksista merenkulun ympäristönsuojelulakiin ja siihen liittyviin lakeihin 17.10.2024. Esitetyillä muutoksilla toimeenpantaisiin hallitusohjelmaa, EU-sääntelyä ja Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n sääntelyä. Hallitus esittää hallitusohjelmaan perustuvia kansallisia aluspäästökieltoja. Muutoksilla kiellettäisiin rikkipesureiden pesuvesien ja rikkipesureiden erottelemien jäämien, käsitellyn käymäläjäteveden ja harmaan veden päästöt Suomen aluevesillä. Rikkipesurien päästökielto tulisi voimaan samaan aikaan kuin ennakoidut vastaavat kiellot Ruotsissa ja Tanskassa: https://valtioneuvosto.fi/-/1410829/hallitus-esittaa-muutoksia-merenkulun-ymparistonsuojelulakiin
Myös Ruotsissa huomioitiin hallituksen esitys pakokaasupesurien päästöjen kieltämisestä: https://www.sjofartstidningen.se/aven-finland-forbjuder-skrubberutslapp/
Suomalaisen öljysuojarahaston hallituksen asettaminen toimikaudeksi 1.11.2024–31.10.2027: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=2251
IMO:n IMSAS-auditointi Suomen merenkulun hallintoon lähestyy. Auditointi suoritetaan loka-marraskuun vaihteessa 28.10. – 4.11.2024. Tavoitteena on varmistaa, että jäsenvaltiot täyttävät kansainväliset velvoitteensa ja kehittävät jatkuvasti merenkulkuhallintoaan: https://navigatormagazine.fi/uutiset/imo-suomen-merenkulun-hallinnon-auditointi-lahestyy/
UK selvittää mahdollisuutta estää harmaan laivaston alusten läpikulku Englannin kanaalista, mikäli niillä ei ole esittää asianmukaista vakuutusturvaa. Katse suuntautuu nyt mannermaalle EU:n jäsenmaiden reaktioihin. Myös Itämeren maat ovat pohtineet harmaan laivaston alusten kuriin saamista. Myös Intia on ottanut askelia huonokuntoisten tonniston suitsimiseksi: https://splash247.com/uk-leads-europe-with-clampdown-of-shadow-fleet-passing-through-the-english-channel/
EU:n energiakomissaarin mukaan EU:n jäsenmaat selviävät ilman venäläistä kaasua ja hän pitää sopimusten jatkamista vaarallisena vaihtoehtona: https://shippingtelegraph.com/opinions/eu-extension-of-russian-gas-imports-would-be-a-dangerous-choice/
Venäjän yrittäessä luoda LNG-säiliöaluksille harmaata laivastoa, takkuavat olemassa olevien harmaan laivaston kaasuntoimitukset. Alukset eivät ole päässeet purkamaan lastiaan ja kelluvat varastoalukset täyttyvät. Myymättömän, aluksissa olevan kaasun määrä on miljoona m³. Ostajina saattavat olla Kiina ja Intia, alehintaan: https://gcaptain.com/russias-lng-shadow-fleet-stalls-leaving-1-million-cubic-meters-of-gas-undelivered/
USA:n pakoteviranomainen on määrännyt 18 yksikölle, henkilölle ja alukselle pakotteita huthien toimien tukemisesta. Mukana on alusten päälliköitä: https://gcaptain.com/u-s-sanctions-more-ships-and-captains-in-iranian-oil-smuggling-network-linked-to-houthi-attacks/
UK on kiristänyt Venäjän vastaista pakotepolitiikkaansa: https://gcaptain.com/uk-tightens-the-noose-on-russias-shadow-fleet-with-sweeping-sanctions/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Göteborgin sataman kansainvälisten asioiden ja kestävän kehityksen päällikkö aloittaa IAPH:n ilmasto- ja energiakomitean puheenjohtajana: https://www.sjofartstidningen.se/goteborg-tar-ledningen-i-global-hamnorganisation/
Sailors’ Society -järjestön kriisiapuverkosto on saanut ensi vuodeksi rahoitusavustuksen TK Säätiöltä. Järjestön tarjoamaan apuun on tullut 11 % nousu tänä vuonna ja se on tukenut yli 600 merenkulkijaa: https://www.hellenicshippingnews.com/tk-foundation-helps-fund-seafarers-crisis-support-for-another-year/
Euroopan energiapörssi esittelee uuden paketin rahtifutuureja ja optioita irtolasti ja LNG markkinoille marraskuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/eex-to-launch-new-futures-for-dry-and-lng-freight-markets/
Kansainvälinen energiavirasto IEA ennustaa merenkulun energiatarpeen vähenevän, mikäli IMO saa aikaiseksi lisää kannusteita 0-päästötavoitteelleen vuoteen 2050 mennessä. Mikäli merenkulku kykenee täyttämään IMO:n tavoitteet kasihuonekaasujen päästöjen vähentämiseksi, putoaisivat CO₂-päästöt vuoden 2023 tasosta, 856 miljoonaa tonnia, vuoteen 2030 mennessä 619 miljoonaan tonniin, 254 miljoonaan tonniin vuoteen 2040 ja edelleen 131 miljoonaan tonniin vuoteen 2050 mennessä: https://www.hellenicshippingnews.com/marine-energy-demand-to-fall-if-imo-introduces-more-policies-to-meet-2050-goal-iea/
Intercargo ei ole tyyten tyytyväinen riskienarviointiyhtiö RightShipin päätökseen laskea ikärajaa irtolastialusten tarkastuksissa. Varsinkin, kun edellisestä laskusta on vasta kaksi vuotta: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/intercargo-urges-rightship-to-delay-bulker-vetting-age-limit-reduction
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Valaanpyynnin vastustaja-aktivisti, joka on pidätettynä Grönlannissa odottamassa luovutuspäätöstä Japaniin, on pyytänyt Ranskalta turvapaikkaa: https://gcaptain.com/whale-wars-captain-paul-watson-requests-political-asylum-in-france/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Ammoniumnitraattilastissa oleva 37´000 DWT:n irtolastialus on ollut jo kolme viikkoa Kentin rannikolla ankkurissa. Alus tarvitsee päästä purkamaan lastinsa, jotta se pääsee korjaustelakkaan myrskyssä saamiensa vaurioiden korjaamiseksi: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-safety/confusion-surrounds-fate-of-stricken-bulker-ruby-off-uk-coast
Venäläismies, 46-vuotias, pelastettiin hänen ajelehdittuaan kumiveneellä 67 päivää Ohotan merellä. Hän ja kaksi hänen kuollutta sukulaistaan olivat ajelehtineet 620 mailin päähän lähtöpaikastaan. Mies oli menettänyt puolet painostaan ja hän kärsi nestehukasta ja kylmettymisestä. Viranomaiset ovat käynnistäneet tutkinnan kuolemantapauksista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/russian-man-rescued-after-being-adrift-for-67-days-at-sea-in-a-small-boat/
Säiliöalus syttyi palamaan ottaessaan polttoainetta toisesta aluksesta. Tulipalo saatiin 16 tunnissa sammumaan mutta se vaati kahdeksan henkilön hengen, kolmen loukkaantumisen ja yksi henkilö on kateissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/oil-tanker-catches-fire-while-refueling-another-oil-storage-vessel-8-dead-1-missing/
Kriisit ja merirosvous:
USA on käyttänyt B-2 pommittajaa tulittaessa huthien asemia Jemenissä. B-2 pommittaja on ainoa USA ilma-alus, joka on varustettu pommeilla, jotka kykenevät tuhoamaan vihollisen hyvin suojattuja massatuhoaseita. Tämä on ensimmäinen kerta sitten vuoden 2017, kun USA käyttää B-s häivepommittajaa taistelutehtävässä ja sen tarkoitus on viestittää hutheille USA:n olevan tosissaan: https://gcaptain.com/u-s-sanctions-more-ships-and-captains-in-iranian-oil-smuggling-network-linked-to-houthi-attacks/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/