Merenkulun uutisia 17.5.2024: uusia uhkia, korruptio satamissa, rajoituksia Euroopan satamissa risteilyliikenteelle, Tahkoluoto merituulivoima, jäätilanne tänään, hätäapulaituri Gazaan, Kiina – USA kauppasota, digitaaliset yhteydet aluksille, kybervakoilua eurooppalaisiin varustamoihin, MSC108 Lontoossa.

Mitä tarkoittaa termi?:

Proxy war: https://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_war

Merenkulku yleinen:

Merenkulkua uhkaavat useat uudet vaaratekijät, kuten shadow fleet -laivasto, sodankaltaiset konfliktit, ympäristö- ja talousvaikutukset, joista voi nousta uusia ongelmia. Kyberuhat ja paikannushäiriöt, merirosvous ja alusten miehistöjen kidnappaukset. Laivaajilla tulee olla kakkossuunnitelma kaiken varalta toimitusketjun toimivuuden varmistamiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/allianz-danger-of-shadow-fleet-proxy-wars-and-piracy-to-disrupt-shipping

Vain muutos on pysyvää. Merenkulussa tarvitaan turvallinen polku digitaaliseen muutokseen, jossa kokonaisvaltaiset sovellukset optimoivat liiketoimintamalleja hiillineutraaliustavoitteiden edellä: https://www.hellenicshippingnews.com/strategic-roadmap-needed-for-shipping-to-plot-secure-path-to-digital-transformation-says-orbitmi/

Tuotannon palauttaminen ja muuttuvat geopoliittiset näkymät saattavat vähentää myös suurten alusten tarvetta. Merenkulun taloustieteilijän perusteoksen 4. painos keskittyy tähän muutokseen: https://splash247.com/stopford-calls-time-on-globalisation/

Muutoksessa oleva merenkulku kohtaa huomattavia ongelmia, kuten digitalisoituminen, hiilineutraalius ja niihin tarvittavat ammattitaitoiset työntekijät. Vuoteen 2026 mennessä puuttuu lähes 90´000 pätevää päällystötyöntekijää. Maailman ihmisistä 51 % on naisia mutta merenkulkijoista vain 2 %, miksi:  https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/if-women-are-not-answer-were-asking-wrong-question

ESG – säännöt ja niiden vaatimuksenmukaisuus – on ainoa polku kestävään merenkulkuun: https://splash247.com/building-a-strong-foundation-for-esg-compliance/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Merenkulkijat kohtaavat haitallista korruptiota maailman satamissa. Korruptio voi olla mm. tupakan, ruuan tai muun vaatimista, jotta kulku/tulo/lähtö satamaan ja satamasta olisi helpompaa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/seafarers-struggle-with-detrimental-level-of-corruption-at-ports-macn-reports/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä on kapasiteettipulaa. Laskelmat kuitenkin osoittavat, kuinka suuri ylikapasiteetti on todellisuudessa, jos Punaisen meren kriisi laukeaa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/unmasking-extent-container-shippings-potential-overcapacity

Konttirahdit ovat kovassa nousussa, tällä viikolla 11 %: https://shippingtelegraph.com/freight-news/the-world-container-index-increased-by-11-this-week-as-per-drewry/

Energia ja raaka-aineet:

Stena Oil avasi uuden öljyterminaalin Fredrikshavniin: https://shippingtelegraph.com/port-news/stena-oil-opens-its-new-terminal-in-denmarks-frederikshavn/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Eteläisen pallonpuoliskon viime vuotista parempi satokausi on lisännyt jäähdytysalusten kysyntää: https://www.hellenicshippingnews.com/strong-southern-hemisphere-harvests-drive-reefer-shipping-growth/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Useat Euroopan kaupungit rajoittavat risteilymatkustajien vierailuja liikaturismin ja aluksista aiheutuvien päästöjen vuoksi. Matkustajien määrä on vuosittain n. 20 miljoonaa ja kasvaa koko ajan. Euroopassa toimi 218 risteilyalusta, joiden rikkidioksipäästöt olivat 4 kertaa suuremmat kuin maanosan kaikkien autojen: https://www.euronews.com/travel/2024/05/13/cruise-ships-erosion-air-pollution-and-overtourism-are-driving-cities-towards-bans

Kiina sallii risteilymatkustajaryhmien tulla maahan ilman viisumia satamakäynnin aikana. Jo kaksi henkilöä muodostaa ryhmän mutta matkojen tulee olla tehty kiinalaisen matkatoimiston kautta. Ryhmät voivat rantautua 13 risteilysataman kautta ja maasta on lähdettävä samalla aluksella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-allows-visa-free-entry-for-foreign-tourist-groups-travelling-on-cruise-ships/

Carnival Corporation varustaa risteilyaluksensa satelliittiyhteyksillä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/carnival-seaspan-equips-entire-global-fleet-with-starlink-internet-for-enhanced-onboard-connectivity/

Offshore ja merituulivoima:

Suomen Hyötytuuli laajentaa tahkoluodon edustan merituulivoimalaansa 40 turbiinilla. Tahkoluoto-kenttä on ensimmäinen jääolosuhteissa toimiva merituulivoimalakenttä: https://www.maritimejournal.com/environment/frozen-sea-wind-farm-to-be-extended-by-40-turbines/1493618.article

Huima yli puolen miljoonan $ päivärahti offshore-porausyhtiölle: https://gcaptain.com/seadrill-sets-new-record-with-cycle-high-dayrate-of-545000/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Panaman kanavaviranomainen valmistautuu palauttamaan liikenteen kanavassa normaalitasolle. Läpikulkuja on nostettu 24:stä 31:een päivässä. Tarkoitus on myös hiljalleen nostaa sallittua syväyttä kohti normaalia: https://gcaptain.com/panama-canal-slowly-returning-to-normal-operations/

USA aloittaa maanlaajuisen siltaselvityksen Baltimoren ja useiden muiden siltaturmien johdosta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-initiates-nationwide-inquiry-into-bridge-safety-after-baltimore-bridge-collapse-incident/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Perämerellä 17.5.2024. Kaksi + kaksi murtajaa liikkeellä, Ruotsissa 4 satamassa avustusrajoitus ja samoin Suomessa: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat ja terminaalit:

Gazaan rakennettu väliaikainen hätäapulaituri on ankkuroitu paikalleen ja ensimmäiset rekkakuormat on viety maihin. Toiminnan käynnistyessä täydellä teholla laituri kykenee käsittelemään 150 rekkakuormaa päivässä, n. 30 % kokonaismäärästä. Toinen uiva laituri on kauempana merellä, jossa syvemmässä uivat alukset voivat purkaa: https://gcaptain.com/u-s-anchors-temporary-pier-in-gaza-but-distribution-plans-uncertain/

Maersk yrittää parantaa tavaran läpikulkua Benelux-maihin, Saksaan ja Ranskaan uudella terminaalilla Rotterdamissa: https://www.hellenicshippingnews.com/maersk-speeds-up-supply-chains-in-europe-with-new-cross-dock-facility-rotterdam/

USA on asettanut useille kiinalaisille tuotteille lisämaksuja, joiden arvioidaan olevan n. 18 miljardin $ luokkaa, johtuen Kiinan epäreiluista kauppatavoista. USA:n presidentti suunnittelee lisäksi 25 % lisämaksua kiinalaisvalmisteisille satamanostureille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-to-impose-25-tariffs-on-chinese-manufactured-ship-to-shore-cranes/

DP World investoi 136 miljoonaa € kolmeen uuteen satamaan Romaniassa: https://splash247.com/romania-gets-much-needed-port-upgrades/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalaisyhtiö Deltamarin suunnittelee kreikkalaisvarustamolle EU-liikenteeseen, lyhyen matkan aluksen, joka kuljettaa matalassa paineessa nestemäistä CO₂:ta: https://shippingtelegraph.com/environment-news/greek-ecolog-unveils-lp-lco2-carrier-design-from-deltamarin/

Wärtsilän uusilla potkureilla varustettu ropax-alus on saanut luokituslaitosmerkinnän hiljaisesta käyntiäänestä: https://www.hellenicshippingnews.com/first-ro-pax-vessel-receives-dnv-silente-notation-following-successful-sea-trials-with-wartsila-propellers/

Säiliöalusten uudisrakennustilaukset hallitsevat tiulauskirjoja: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-newbuilding-orders-dominating-activity/

Auramarine on solminut sopimuksen eteläkorealaisen tuotantoyhtiön kanssa. Auramarine toimittaa polttoainejärjestelmiä meri-, voimalaitos- ja tuotantolaitosteollisuuteen: https://www.hellenicshippingnews.com/auramarine-signs-agreement-with-specs-corporation-to-strengthen-presence-in-south-korean-market/

Eteläkorealaistelakka käynnistää Filippiineillä toimintansa USA:n entisessä laivastotukikohdassa: https://www.hellenicshippingnews.com/south-korean-shipbuilder-to-lease-part-of-philippine-subic-bay-shipyard/

Norjalaisvarustamo valmistelee autonomista navigointi lautalle. Syynä on miehistöpula: https://www.maritime-executive.com/article/ferry-operator-looks-to-self-driving-tech-to-help-solve-staff-shortage

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Tuulivoima-avusteinen hiilen kuljetukseen tarkoitettu irtolastialus on ajanut 7 Japanin ja tuotantomaiden välistä matkaa viimeisten 18 kuukauden aikana. Keskimääräinen säästö polttoainekuluissa on ollut 5 – 8 % matkaa kohden, päivätasolla jopa 17 %: https://www.hellenicshippingnews.com/shofu-maru-worlds-1st-wind-challenger-equipped-coal-carrier-achieves-fuel-savings-of-17/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Laivoille tulee entistä tärkeämmäksi olla koko ajan yhteydessä maaorganisaatioihin. Sekä alus että sen miehistö ovat koko ajan entistä enemmän riippuvaisia digitaaliteknologiasta. Alukset ovat liikkuvia toimistoja ja alusten käyttö edellyttää yhä useammin tietoyhteyttä koneiden ja laitteiden valmistajiin: https://www.hellenicshippingnews.com/inmarsat-digital-wave-report-explores-importance-of-connectivity-onboard-floating-offices-at-sea/

Kiinaan yhdistetty kybervakoiluryhmä on asentanut haittaohjelman useiden varustamojen palvelimille Norjassa, Kreikassa ja Hollannissa, päästäkseen etäyhteydellä niiden järjestelmiin: https://gcaptain.com/china-linked-hackers-targeted-commercial-shipping-companies-report/

Maailmankauppa ja -politiikka:

Kiinan ja USA:n välinen kauppasota näyttää lähes varmalta. Miten se tulee vaikuttamaan: https://www.hellenicshippingnews.com/china-tariffs-could-boost-fed-rate-cut-case/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Suomen hallitus on hyväksynyt merenkulkijoiden pätevyystodistuksia koskevat kansainväliset sopimusmuutokset: https://valtioneuvosto.fi/-/1410829/merenkulkijoiden-patevyysasiakirjoja-koskevat-sopimusmuutokset-hyvaksyttiin

EU:n keskuspankki EKP pitäytyy helmikuun ennusteeseen euroalueen talouskasvusta, joka oli 0,8 %. Talouskasvua hidastaa eniten Saksan huono ennuste. Inflaation EKP arvioi laskevan odotettua nopeammin: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-executive-sticks-to-feb-euro-zone-growth-forecast-for-2024-cuts-inflation-projection/

IMO:n MSC108-kokous alkaa Lontoossa. Asialistalla on mm. merenkulun turvatoimien parantaminen riskien kasvaessa, MASS (Maritime Autonomous Surface Ships), vihreä siirtymä, merenkulkijoiden hyvinvointi ja pätevyystodistukset: https://www.marineinsight.com/shipping-news/imos-maritime-safety-committee-to-address-key-challenges-in-108th-session/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Lontoolainen vakuutusmeklari tekee yhteistyötä ukrainalaisen vakuutusyhtiön kanssa Ukrainan ulkomaankaupan vakuuttamiseksi. Vakuutusturva kattaa lastin ja sotavaaran: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/wtw-launches-markel-led-ukraine-cargo-war-on-land-risk-facility/

Ukraina on pommittanut droneilla Venäjän Mustan meren rannikkoa. Kohteiden joukossa mm. juuri edellisen hyökkäyksen jäljiltä avattu jalostamo: https://splash247.com/ukraine-mounts-large-scale-drone-attack-along-the-russian-black-sea-coast/

Huthijohtaja on jälleen vihjannut, että kapinallisten hyökkäykset voivat laajeta Välimerelle: https://splash247.com/houthis-reiterate-mediterranean-attack-warning/

Pakotteet:

Mikä vaikutti eniten Venäjän öljynvientiin – pakotteet vai hintakatto: https://www.hellenicshippingnews.com/why-oil-import-restrictions-hurt-russia-more-than-the-price-cap/

Järjestöt:

Kansainvälinen energiajärjestö IEA laskee öljynkulutusarviotaan: https://www.hellenicshippingnews.com/iea-reduces-global-oil-demand-growth-forecast/

Kansainvälinen atomienergiajärjestön IAEA pääjohtaja peräänkuuluttaa atomienergian tiekarttaa merenkulkuun. Hän pitää atomienergiaa varteenotettavana keinona vähentää merenkulun päästöjä: https://splash247.com/international-atomic-energy-agency-head-calls-for-a-roadmap-for-nuclear-energy-at-sea/

Onnettomuudet:

Video: tulipalo käytöstä poistetulla säiliöaluksella Port of Spainin satamassa, ei loukkaantuneita: https://www.marineinsight.com/shipping-news/decommissioned-oil-tanker-catches-fire-off-trinidad-no-injuries-reported/

Pelastusmiehistö valmistautuu irrottamaan Baltimoren siltaturma-aluksen ja siirtämään sen satamaan. Sen jälkeen valmistudutaan avaamaan kanaali liikenteelle: https://gcaptain.com/baltimore-bridge-salvage-and-wreck-removal-megathread/

Ottaen huomioon siltojen merenkulun kannalta epäedullisen sijainnin ei ole ihme, että onnettomuuksia sattuu. Texasin merenkulkuakatemian silta on poikki proomun osuttua siihen:  https://www.maritime-executive.com/article/pelican-island-bridge-s-future-is-uncertain-after-barge-strike

Romutus:

Alusten romutus on pysynyt vakaana. Intiassa teräksen kysyntä on lisännyt romutusta, kun taas Bangladeshissä ja Turkissa on edelleen hiljaista: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-sees-steady-flow-of-ships/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd’s List https://lloydslist.com/

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/