Merenkulun uutisia 25.3.2024: Ruotsi kantaa huolta merenkulun huoltovarmuudesta, St. Lawrence Seaways´n 66. purjehduskausi alkaa, jäätilanne tänään, kasvihuonekaasumaksu, Kiina tönii naapureitaan, Viking Sky´n onnettomuustutkintaraportti.

Merenkulku yleinen:

Ruotsin laivaston komentaja on ottanut esille merenkulun merkityksen huoltovarmuudelle ja varautumisen uhkiin maailmanpoliittisessa nykytilanteessa: https://www.sjofartstidningen.se/sjofarten-behover-forbereda-sig-pa-storm/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Amerikassa ja mahdollisesti myös Euroopassa tuotannon palauttaminen ja tulevat muutokset konttiliikenteen alliansseissa muuttavat konttikuljetusten muotoa ja luotettavuutta. Luotettavuuden nostaminen vaatii muutoksia verkostossa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/nearshoring-and-new-alliances-americas

Energia ja raaka-aineet:

Kiina säilyy Venäjän öljyn suurostajana, kun taas USA lisää öljyn myyntiään Hollantiin: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-remained-the-key-origin-country-for-crude-oil-shipments-to-china-while-the-united-states-increased-its-volume-of-shipments-to-the-netherlands/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Venäläiset viljelijät aikovat vähentää vehnän viljelyä ja keskittyä kannattavampiin viljelykasveihin: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-farmers-weigh-cuts-to-wheat-planting-as-profitability-falls/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Viking Linen aluksilla kevään erikoismenu: https://www.sjofart.ax/nyheter/sasongen-styr-nar-arets-kock-gar-loss/

Kanavat ja sisävedet:

St. Lawrence Seawayn 66. purjehduskausi on alkanut. Vesitie käsittää 3´700 km vesiväylää Atlantilta Suurille Järville, tukee 241´286 työpaikkaa ja tuottaa 46,8 miljardin $ edestä taloudellista toimintaa Kanadan ja USA:n välillä. Viime vuonna vesitiellä kulki lähes 38 miljoonaa tonnia tavaraa: https://gcaptain.com/st-lawrence-seaway-kicks-off-66th-navigation-season/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 25.5.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Ruotsi ostaa käytetyn norjalaisen jäänmurtajan vahvistamaan jäänmurtolaivastoaan. Alus kävi testeissä Perämerellä, joista se suoriutui hyvin. Alus varustellaan ruotsalaisten tarpeiden mukaan seuraavaa jäänmurtokautta varten: https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverket-koper-norsk-isbrytare/

UK:ssa päämajaansa pitävä varustamo on aikarahdannut neljä jäävahvisteista, ympäristöystävällistä kemikaalisäiliöalusta pitkillä aikarahtauksilla käyttöönsä: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/lomar-confirms-long-term-charters-for-chemical-tankers-quartet/

Satamat ja terminaalit:

Norjaan rakennetaan maailman ensimmäinen ammoniakkipolttoaineen tankkausasema: https://splash247.com/worlds-first-ammonia-bunkering-terminal-to-be-built-in-norway/

Abudhabilainen satamayhtiö on ostanut pääosan Georgian Tbilisin kuivarahtisatamahankkeesta: https://shippingtelegraph.com/port-news/ad-ports-takes-georgias-tbilisi-dry-port-majority-stake/

Micronesia, joukko pieniä saaria Tyynessä valtameressä, tarvitsee satamia siinä, missä muutkin: https://www.marineinsight.com/know-more/ports-in-micronesia/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen tilannekuvateknologian toimittaja ja brittiläinen tuulipurjekehittäjä jatkavat yhteistyötä, joka alkoi japanilaisvarustamon irtolastialukseen asennetulla tuuliavusteisella järjestelmällä. Suomalaisyhtiön järjestelmä toimittaa tietoa komentosillalle useista havaintopisteistä. Tiedot fuusioidaan kamera-, tutka- ja AIS-tietojen kanssa muotoon, jota komentosiltahenkilöstö voi käyttää päätöksenteon tukena: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/bar-technologies-collaborate-groke-technologies-autonomous

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Merenkulun sääntely monimutkaistuu EU:ssa EUFuel- ja Fit for 55 – säännöstöjen myötä. Direktiivit luovat pitkäjänteistä, kestävää polttoainekäytäntöä ja päästömaksupolitiikka luo painetta vähentää päästöjä nopeammin:  https://www.hellenicshippingnews.com/regulatory-compliance-getting-more-complicated-for-ship-owners-in-the-eu/

Muu logistiikka, koulutus:

Venäjän hallitus on antanut määräyksen, jonka mukaan polttoainekuljetuksille pitää antaa etusija rautatiekuljetuksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-government-says-fuel-cargos-to-take-priority-on-railways/

Sveitsiläinen konttivarustamo tekee ostotarjouksen 42 % osuudesta ranskalaisesta logistiikkayhtiöstä: https://www.seatrade-maritime.com/containers/msc-completes-acquisition-french-freight-forwarder-clasquin

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

IMO:ssa (MEPC81) ollaan valmistelemassa välivaiheen toimenpiteitä aluksista aiheutuvien päästöjen vähentämiseksi. Toimenpiteet sisältävät mm. maailmanlaajuisen polttoainestandardin ja maailmanlaajuisen hinnoittelujärjestelmän kasvihuonekaasupäästöille, joiden tarkoituksena on varmistaa oikeudenmukainen ja tasapuolinen siirtyminen 0-päästötavoitteeseen: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-on-track-to-adopt-mid-term-measures-to-cut-emissions-from-ships/

Maailmanlaajuinen kasvihuonekaasumaksu on todennäköinen vuonna 2027. Seuraavassa MEPC82-kokouksessa syyskuussa 2024 neuvotellaan maksujärjestelmän yksityiskohdista. Mukana tiekartta toimenpiteistä: https://splash247.com/global-greenhouse-gas-levy-likely-in-2027/

Kiina jatkaa UNCLOS´n hieman omaperäistä tulkintaa merirajojen suhteen. Tonkinin lahden koilliskulma on hiljaisesti siirtynyt Kiinan vesialueeksi: https://maritime-executive.com/article/china-quietly-annexes-northeast-corner-of-gulf-of-tonkin

Iran toistaa uhkauksensa säiliöaluksiin kohdistuvista kostotoimista, joita USA:n toimet Iranin öljykuljetuksia kohtaan aiheuttavat: https://maritime-executive.com/article/iran-threatens-retaliation-against-tankers-as-u-s-increases-pressure

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Huhut huthien, Kiinan ja Venäjän välisestä sopimuksesta, etteivät huthit hyökkäisi kyseisten maiden alusten kimppuun, ovat osoittautuneet ennen aikaisiksi: https://splash247.com/rumours-of-houthi-truce-with-china-and-russia-fall-flat-with-latest-tanker-attack/

Maersk ei aio palata Punaisen meren liikenteeseen suojauksesta huolimatta. Varustamon mukaan riskit ovat edelleen liian korkeat: https://www.hellenicshippingnews.com/maersk-will-avoid-red-sea-despite-eu-security-operation/

Ukrainan hyökkäykset Venäjän öljynjalostamoja vastaan pakottaa Venäjän laivaamaan enemmän raakaöljyä öljytuotteiden sijasta. Yli tusinaan jalostamoon kohdistuneet hyökkäykset eivät välttämättä vähennä Venäjän öljytuloja mutta ne kaventavat Venäjän energiavalikoimaa: https://maritime-executive.com/article/attacks-on-refineries-force-russia-to-ship-more-crude-and-less-products

Kiina varoittaa Filippiinejä sotkemasta Taiwanin kysymystä maiden välisiin suhteisiin. Maiden väliset erimielisyydet merialueilla ovat aivan eri asia kuin Taiwanin kysymys, Kiina sanoo: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/implicating-taiwan-issue-in-ph-china-sea-dangerous-china-warns/

Tästä osoituksena Kiinan rannikkovartiosto käytti vesitykkejä filippiiniläistä huoltoalusta vastaan Etelä-Kiinan merellä: https://gcaptain.com/china-uses-water-cannons-against-philippine-ships/

Kiinan puheet kovenevat Etelä-Kiinan merellä: https://gcaptain.com/china-vows-to-safeguard-its-territorial-integrity-after-south-china-sea-incident/

Pakotteet:

Kaikki intialaiset jalostamot kieltäytyvät ottamasta vastaan venäläisvarustamon kuljettamaa öljyä sen saamien pakotteiden vuoksi. Sama koskee muitakin pakotteiden alaisia varustamoja: https://gcaptain.com/india-halts-russia-oil-supplies-from-sanctioned-tanker-giant/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Ensimmäinen haasto, hintakatto vs pakotteiden kohde: 1 – 0. Dubailainen varustamo on hävinnyt oikeudenkäynnin brittihallitusta vastaan: https://gcaptain.com/oil-tanker-firm-fractal-loses-bid-to-escape-uk-sanctions/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Norjan onnettomuustutkintakeskus on julkaissut raporttinsa Viking Sky -risteilyaluksen onnettomuudesta viisi vuotta sitten. Tutkinnan kritiikki kohdistuu risteilyvarustamoon ja sen operatiivisiin johtajiin sekä aluksen suunnitteluun, telakkaan ja luokituslaitokseen, joilla on osansa onnettomuuden syissä. Raportin mukaan aluksen ei olisi pitänyt lainkaan lähteä Tromsöstä, koska sitä ei voinut pitää SOLAS-sääntöjen mukaisesti merikelpoisena. Seikka, jonka Merenkulkulaitos kohteliaasti kiistää: https://maritime-executive.com/article/report-contends-viking-sky-was-non-compliant-and-should-not-have-sailed

Ahvenanmaalaislehti on myös reagoinut tutkintaraporttiin: https://www.sjofart.ax/nyheter/konstruktionsfel-i-viking-sky-haveriet/

Järjestöt:

Norjan varustamoyhdistys on nimittänyt entisen liikenneministeri Hareiden toimitusjohtajakseen. Hän aloittaa tämän vuoden elokuussa toimittuaan tätä ennen Norjan Merenkulkulaitoksen pääjohtajana. Hareidella on takanaan pitkä ura poliitikkona: https://splash247.com/new-ceo-for-norwegian-shipowners-association/

Clean Shipping koalitio on kohtuullisen tyytyväinen päättyvän MEPC81-kokouksen tuloksiin. Tuki kasvihuonekaasupäästömaksuille kasvaa, kunhan myös muita keskeisiä tavoitteita edistetään: https://www.hellenicshippingnews.com/mepc-81-support-for-pricing-greenhouse-gas-emissions-from-shipping-grows-but-important-pieces-of-puzzle-still-missing/

Myös kansainvälinen varustamoyhdistys on tyytyväinen MEPC81-kokouksen saavutuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/ics-welcomes-the-conclusion-of-the-imo-marine-environment-protection-committee-mepc81-meeting/

Onnettomuudet:

Venäläinen sota-alus ampui vahingossa omaa troolaria harjoitusten aikana, kolme kuollutta ja neljä loukkaantunutta. Virallisesti vain yksi kuollut ja kommentointikielto: https://www.marineinsight.com/shipping-news/russian-warship-mistakenly-fires-missile-on-its-own-trawler-in-the-baltic-sea-killing-3/

USA:n laivaston valmiusmaihinnousualusten lippulaiva on joutunut syrjään toistuvien kone- ja laiteongelmien vuoksi. Laivaston mukaan kyse on toimintaohjeiden noudattamatta jättämisestä, ala-arvoisesta valvonnasta ja henkilöstön yleisestä itsetyytyväisyydestä: https://maritime-executive.com/article/amphib-uss-boxer-sidelined-by-general-complacency-and-breakdowns

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/