Merenkulun artikkeleita 29.1.2024: Merenkulkijoiden palkkataso nousussa, Finncanopus Kanarialla, LNG:n saatavuudessa ongelmia USA:sta, Venäjän öljyn ja öljytuotteiden kysyntä, Foreship suunnittelee, telakoiden työraot, maailmankaupan häiriöt, meluntorjunta IMO:ssa, Etelä-Kiinan meren kriisi.

Mitä tarkoittaa termi?:

Triple hull: https://www.marineinsight.com/naval-architecture/what-are-triple-hull-vessels/

Merenkulku yleinen:

Merenkulun tulevaisuus on navigoinnin tulevaisuutta. Hiilineutraaliuden, digitalisaation ja kehittämisen tarve on nyt kiihkeämpää kuin koskaan. Merenkulku on jakautunutta ja kaikki kuviteltavissa olevat tavarat kuljetetaan meritse mitä erilaisimmilla aluksilla:  https://gcaptain.com/the-future-of-navigation-is-the-future-of-shipping/

Kolumni: Löysät puheet eivät upota aluyksia vaan yleinen välinpitämättömyys ja apatia merenkulkua kohtaan. gCaptainin päätoimittajan vaste USA:n hallinnolle ja varustamoille tiedonvaihdon tyrehtymisestä. Nykymaailmassa, jossa tietoa on saatavissa avoimista lähteistä huomattavasti helpommin kuin edellisten sotien aikaan, oikein suunniteltu ja toteutettu julkisuus on vahvuus: https://gcaptain.com/loose-lips-sink-us-merchant-marine-navy-ships/

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Merenkulkijoiden saatavuusongelmat näkyvät palkkakilpailuna. Kilpailu pätevistä merenkulkijoista on viimeisen kahden vuoden aikana kiihtynyt, joka on johtanut palkan joustamisena ylöspäin: https://maritime-executive.com/article/report-salaries-are-rising-as-seafarer-job-market-gets-more-competitive

Kreikkalaisomistaja myi jäävahvistetun säiliöaluksensa tuntemattomalle ostajalle. Alus on havaittu Englannin kanaalissa, sen omistaja on Seychelleiltä, luokitus Intiasta ja lippuvaltio Gabon: https://splash247.com/former-tsakos-tanker-reflags-to-gabon/

Maerskin ja Hapag-Lloydin uusi Gemini Cooperation tekee olon vaikeaksi THE Alliancelle. Uudella yhteenliittymällä on 290 alusta kapasiteetiltaan 3,4 miljoonaa TEU:ta. Aluksista 60 %:a on Maerskin. Tavoitteena on 90 %:n aikataulun luotettavuus. Kumpikin varustamo vapautuu aiemmista sitoumuksistaan ensi vuoden tammikuussa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/maersk-hapag-llyods-gemini-corporation-to-disrupt-shipping-alliance-landscape-alphaliner/

Ms Finncanopuksen vierailu Kanarian saarilla: https://www.finnlines.com/blog/a-stopover-in-las-palmas-gran-canaria/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

ONE (Ocean Network Express) allianssi on tehnyt taas uuden ennätyksen konttien määrässä yhdessä aluksessa. Neitsytmatkalleen lähtevä konttialus otti Kiinassa 22´202 TEU:ta kontteja Eurooppaan tuotavaksi. Sen enimmäiskapasiteetti on 24´136 TEU:ta. Alus on kiertämässä Afrikkaa: https://maritime-executive.com/article/five-times-a-charm-one-sets-another-teu-record-with-new-ulcv-class

Energia ja raaka-aineet:

Onko EU vaihtanut Venäjän riskin LNG:n tuonnissa uuteen riskiin? USA ilmoitti perjantaina lopettavansa uusien LNG:n vientilupien myöntämisen ilmastomyönteisten äänestäjien painostuksesta. EU on ollut riippuvainen USA:n LNG-tuonnista n. 50 %:sti: https://gcaptain.com/gas-addicted-europe-trades-one-energy-risk-for-another/

Kahden viimeisen vuosikymmenen aikana on kriittisten mineraalien kauppa vilkastunut kasvaen vuosittain keskimäärin 10 %:a. YK:n ilmastokokous COP28:n jälkeen tiettyjen mineraalien kysyntä kasvoi räjähdysmäisesti ja uudistuvien polttoaineiden valmistus kolminkertaistui. Kyseessä ovat mm. koboltti, kupari, nikkeli, litium ja harvinaiset maametallit: https://www.hellenicshippingnews.com/high-stakes-of-energy-related-critical-minerals/

Venäjällä on vaikeuksia saada Tyynenmeren öljyään kaupaksi pakotteiden ja maksuongelmien vuoksi. Jo 14 säiliöalusta, määrältään n. 1,3 miljoonaa tonnia, odottaa Etelä-Korean rannikolla. Määrä vastaa 1,5 kuukauden Sakhalin-1 -kentän tuotantoa: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-struggles-to-sell-pacific-oil-14-tankers-stuck-sources-data/

Pakotteet saattavat vähentää LPG:n laivauksia Ust-Lugasta. Venäläisen toimittajan sopimus kahdesta jäävahvistetusta säiliöaluksesta loppui joulukuussa eikä yhtiö ole löytänyt korvaavaa jäävahvistettua tonnistoa tilalle. Noiden kahden aluksen osuus kuljetetusta LPG:stä Ust-Lugassa oli n. 40 %:  https://www.hellenicshippingnews.com/sanctions-squeezing-siburs-supply-of-tankers-for-ust-luga-lpg-sources-say/

Säiliöalusraportti: Kevään tullessa Eurooppa on onnistunut selviämään ilman venäläistä dieseliä. Punaisenmeren kriisi kuitenkin häiritsee tilannetta. Keväälle ajoittuvat jalostamojen huoltokaudet vaikeuttavat entisestään saatavuutta. Kohonnut riskitaso nostaa rahtitasoa, jota lisää myös säiliöalusten epätasainen jakauma maantieteellisesti:  https://www.gibsons.co.uk/report/the-long-way-round/

Merenkulun siirtyminen pois Punaiseltamereltä vaikuttaa jo tuotesäiliöaluksiinkin. Alusten rahtitasot ovat nousussa. Kartassa tuotesäiliuöalusten maailmanlaajuinen sijainti viime keskiviikkona: https://www.freightwaves.com/news/shipping-fallout-from-red-sea-crisis-spreads-to-product-tankers

Kiinan kuparintuottajat vaativat tuotantorajoituksia pitääkseen hintatason vakaana: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-top-copper-smelters-call-for-production-cut-to-stabilize-market/

Punaisenmeren kriisi vähentää aasialaisen terästuotannon vaikutuksia eurooppalaiseen teräskauppaan. Osa aasialaistuottajista on vetäytynyt Euroopan markkinoilta lisääntyneiden rahtikustannusten vuoksi ja osa on muuttanut kauppalauseketta tai kieltäytynyt tullien maksamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/steel-sector-unsettled-by-red-sea-shipping-crisis/

Aasian jalostamot asettavat toivonsa lentokonepolttoaineisiin. Kiinan sisäiset lennot ylittivät vuoden 2019 määrän loppuvuodesta 2023 ja kansainvälinen liikennekin alkaa elpyä: https://www.hellenicshippingnews.com/asian-refiners-pin-hopes-on-china-southeast-asia-travel-rebound-for-2024-jet-fuel-demand/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

TUI Cruises aikoo olla 1. risteilyvarustamo, joka operoi metanolikäyttöistä risteilyalusta. Alusta rakennetaan parhaillaan Turussa ja sen alustava nimi on Mein Schiff 7. Sen valmistumisaikataulu on kesäkuussa 2024. Aluksen on tarkoitus purjehtia Hampurista Itämerelle kesä 2024. Varustamo aikoo tulevina vuosina lisätä laivastonsa kaksipolttoainekäyttöisyyttä: https://maritime-executive.com/article/tui-sets-supply-relationship-to-launch-first-methanol-fueled-cruise-ship

Offshore ja merituulivoima:

USA:n itärannikon merituulivoimahankkeet eivät meinaa asettua: https://maritime-executive.com/article/oersted-cancels-maryland-power-agreement-as-it-reviews-us-offshore-wind-plan

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Ruotsalainen Viking Supply Ships, jolla on mm. palvelusopimus Ruotsin Merenkulkulaitoksen kanssa talvimerenkulun avustamisesta, myy kaksi viimeistä porauslauttojen tukialustaan. Varustamo hoitaa myös Ruotsin valtion omistamia 5 jäänmurtajaa. Merenkulkulaitos on vuokrannut varustamolta tänä talvena 40 päiväksi myös viisi lisäalusta jäänmurtoon: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/viking-supply-ships-exits-psv-market-by-selling-two-psvs-shares/

Satamat ja terminaalit:

Rotterdamin sataman vuoden 2023 merenkulun luvut: https://www.hellenicshippingnews.com/port-of-rotterdam-nautical-annual-figures-2023/

Israelin satamien tilanne Gazan sodan seurauksena: https://www.hellenicshippingnews.com/israels-ashdod-port-sees-strategic-risk-from-china-during-gaza-war/

Maerskin ja Hapag-Lloydin yhteistyö lopettaa mm. Maerskin suorat yhteydet Göteborgiin, Gemini Cooperation uusii reittiverkkoaan. Artikkelissa alustava Aasia – Eurooppa -reittikartta: https://www.sjofartstidningen.se/maersks-direktanlop-till-goteborg-upphor-nasta-ar/

Moldovan Giurgiulestin Satama Tonavalla kertoo tavaramääränsä kasvaneen viime vuonna 18,6 %:a 2,17 miljoonaan tonniin. Suurin tekijä oli kasvanut viljanvienti , jonka määrä kasvoi 55 %:a ja sen osuus oli 41 %:a kaikesta tavarasta: https://shippingtelegraph.com/port-news/moldavian-giurgiulesti-international-free-port-with-record-2023-volumes/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen suunnitteluyhtiö Foreship valmistautuu tiukempiin päästö- ja ympäristömääräyksiin laivateollisuudessa. Yhtiö on suunnitellut useita ropax-lauttoja, viimeisimpänä Tasmanian liikenteeseen tulevan: https://www.cruiseandferry.net/articles/foreship-prepares-for-a-future-of-eco-friendly-ferry-design

Etelä-Korean telakat ovat voittaneet kaikki VLAC-alusten (Very Large Ammonia Carrier) tilaukset tänä vuonna. Kaikkiaan 15 alusta on tilattu tämän vuoden aikana. VLAC-tilausten kasvu johtuu vetytalouden kehityksestä, koska ammoniakki on tehokkain tapa varastoida vetyä: https://www.hellenicshippingnews.com/korean-shipbuilders-sweep-orders-for-vlacs/

Kiinan ja Etelä-Korean telakoiden työraot VLCC-aluksille on täynnä vuoteen 2027 saakka ja vuodelle 2027 on jäljellä vain muutama työrako. Tilaustilanne on muuttunut vuoden alusta hyvin nopeasti, koska tälle vuodelle on vain yksi luovutus tulossa.  Maailman VLCC-tonnistosta 30 %:a on 15 vuotta vanhoja tai vanhempia ja vuonna 2027 25 %:a on yli-ikäisiä: https://splash247.com/vlcc-newbuild-slots-for-2027-sell-out-in-china-and-south-korea/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Icon of the Seas herättää huomiota muutenkin kuin loistokkuudellaan. Risteilymatkustajan hiilijalanjälkeä on verrattu lentomatkustajan, joka yöpyy hotellissa hiilijalanjälkeen, ja se saattaa tulevaisuudessa vaikuttaa matkustuskäyttäytymiseen:  https://gcaptain.com/the-worlds-largest-cruise-ship-is-a-climate-liability/

Tutkimusprojekti, jossa on mukana kansainvälisen puhtaan liikenteen neuvosto (ICCT) ja hollantilainen tutkimuslaitos, keräsi kattavan tietopaketin LNG:tä polttoaineena käyttävien alusten todellisista metaanipäästöistä. Mittaukset tehtiin 18 aluksella, joissa on yleisimmin käytössä oleva LNG-merikoneisto. Tulokset osoittavat 6,4 %:n keskimääräiset päästöt, kun IMO:n oletusarvo on 3,5 % ja EU:n 3,1 %: https://shippingtelegraph.com/environment-news/methane-emissions-from-lng-fuelled-ships-in-the-form-of-methane-slip-in-the-spotlight/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Ruotsalais-sveitsiläinen ABB on ostanut DTN Europen sää- ja reititysliiketoiminnan sovelluksineen, jotka sisältävät analytiikan, raportoinnin ja mallinnuksen. DTN:n työntekijät (85 henkeä) Hollannissa ja Filippiineillä siirtyvät ABB:n palvelukseen. Kaupan jälkeen ABB:llä yli 5´000 alusta listallaan. Kauppaa kommentoi Juha Koskela, ABB Marine & Ports -osaston johtaja: https://maritime-executive.com/article/abb-buys-dtn-s-weather-routing-division

Konecranes toimittaa Verbrüggen satamalle joukon sovelluksia mm. terminaalijärjestelmän, jolla satama voi hallita kontti- ja muita tavaratoimintoja: https://www.worldcargonews.com/news/konecranes-to-supply-verbrugge-with-tos-solutions-73109

Maailmankauppa ja -politiikka:

UNCTAD on huolissaan Punaisen- ja Mustanmeren sekä Panaman kanavan häiriöistä maailmankaupalle: https://www.hellenicshippingnews.com/red-sea-black-sea-and-panama-canal-unctad-raises-alarm-on-global-trade-disruptions/

Kiina aikoo lisätä tuontiaan antaakseen lisää mahdollisuuksia teollisuudelleen kaupankäyntiin muun maailman kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/china-pledges-to-expand-imports-in-2024/

Mikä vaikuttaa USA:n keskuspankin korkopäätöksiin? Mistä tunnistaa muutoksen olevan tulossa? Seuraavan korkopäätöksen odotetaan tulevan kesäkuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/five-signs-the-feds-pivot-is-underway-before-even-a-single-rate-cut/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Merenkulun tulee löytää ratkaisuja, joilla vähentää yhtä saasteen muotoa – melua, toteaa IMO:n SDC-alakomitea 10. kokouksessaan. Alakomitea teki asiasta toimintasuunnitelman mutta ei määräystä. Tätä Clean Arctic Alliance kritisoi, koska se katsoo keinojen olevan jo olemassa, ainoastaan velvoite ottaa ne käyttöön puuttuu: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-sector-must-seize-solutions-to-reduce-underwater-noise-pollution/

Kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Kiistanalainen kiinalainen tutkimusalus on tekemässä vierailun Malediiveille tällä viikolla. Virallisesti alus tekee etäisten merialueiden tutkimuksia ja syvänmeren mittauksia. Asiantuntijat arvioivat kuitenkin, että Kiina sekoittaa tarkoituksellisesti tieteelliset ja sotilaalliset tutkimukset. Varsinkin Intia ja Yhdysvallat painostavat muita Intian valtameren maita rajoittamaan Kiinan pääsyä alueelle: https://maritime-executive.com/article/controversial-chinese-research-vessel-schedules-port-call-in-maldives

Kiina jatkaa Etelä-Kiinan meren kiinalaistamistoimia. Tekemiensä merenalaisten tutkimusten pohjalta se on nimennyt lähes 400 vedenalaista kohdetta. Kiina on vaatinut lähes koko Etelä-Kiinan merta itselleen vähät välittäen muiden maiden talousvyöhykevarauksista. Haagin tuomioistuin tuomitsi sen toimet 2016 mutta Kiina ei sitä ole tunnustanut. Kiinan tutkimukset alueella eivät ole pelkästään tieteellisiä vaan niillä on myös selkeä sotilaallinen tarkoitus: https://maritime-executive.com/article/s-china-sea-s-subsea-features-get-chinese-names-for-china-s-blue-land

Kiinalaisvaatimusten johdosta Filippiinit ja Vietnam aikovat solmia meriyhteistyösopimuksen. Filippiinien presidentin odotetaan vierailevan tällä viikolla Vietnamissa: https://maritime-executive.com/article/philippines-and-vietnam-on-course-to-sign-pact-on-south-china-sea

US Navyn hävittäjän kulku läpi Taiwanin salmen on aiheuttanut jännitteiden kasvun Kiinan ja USA:n välillä. Ollaanko uuden ”Kuuban kriisin” äärellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-u-s-tensions-heighten-after-u-s-navy-destroyer-crosses-the-taiwan-strait/

Kiina on ilmoittanut sallivansa toistaiseksi Filippiinien huollon kiistanalaisilla saarilla Etelä-Kiinan merellä oleville joukoille: https://gcaptain.com/china-allows-philippines-to-supply-troops-at-disputed-reef/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Hongkongin oikeusistuin on määrännyt kiinalaisen kiinteistöjätin Evergranden konkurssiin. Yhtiöllä arvioidaan olevan n. 300 miljardin $:n velat. Kiinan kiinteistöala on kolmannes sen koko taloudesta, josta lisäksi n. 50 kiinteistöyhtiöllä on ollut maksuvaikeuksia viimeisen kolmen vuoden aikana. Kiinan julkinen velka jatkaa myös kasvuaan: https://splash247.com/evergrande-to-be-liquidated/

Järjestöt ja NATO:

One Sea Associationin pääsihteeri, merikapteeni Sinikka Hartonen, kertoo uuden teknologian ja automaation roolista merenkulussa: https://www.linkedin.com/posts/one-sea-org_jot-article-january-2024-activity-7157673768977379330-2NQk?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Esimerkki siitä, miten yritykset edellyttävät, että tavarankuljettajat huomioivat päästövähennykset toiminnassaan. Ship It Zero (SIZ) koalitio kiittää Ikeaa merikuljetusten ilmasto- ja terveysvaikutusten lisäämisestä kestävyys- ja ympäristöraporttiinsa. Maailmanlaajuisena toimijana Ikealla on merkittävä vaikutus kuluttajiin: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-it-zero-coalition-commends-ikea-for-addressing-climate-and-public-health-impacts-of-maritime-shipping-in-new-sustainability-reports/

NATO aloitti suursotaharjoituksen Atlantilla. Harjoittelu tapahtuu useissa paikoissa ja se kestää toukokuun loppuun 2024: https://shape.nato.int/stde24/newsroom/news-/nato-marks-the-start-of-exercise-steadfast-defender-2024

Suomalaiset tarkka-ampujat voittivat NATO:n vuoden 2023 ammuntakilpailun Simo Häyhän perinteen mukaisesti. Kyseessä on useita päiviä kestävä 3-miehisin joukkuein käytävä kisa. Osanottajia kisassa oli 45 joukkuetta: https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_221930.htm?

Onnettomuudet:

Marshall saarten lipun alla purjehtiva tuotesäiliöalus on tulessa Adeninlahdella. Se sai osuman yhteen tankkiin aluksen oikealla puolella. Epävirallisten tietojen mukaan alus kuljettaa Venäjältä peräisin olevaa herkästi syttyvää polttoainetta Marokkosta Singaporeen: https://gcaptain.com/fire-out-on-marlin-luanda-after-houthi-missile-strike/

Jangtse-joella tapahtunut irtolastialusten yhteentörmäys: https://www.marineinsight.com/shipping-news/two-loaded-bulk-carriers-collided-on-yangtze-river/

Romutus:

Ei kannata romuttaa. Punaisenmeren kriisi laittaa alukset kiertomatkalle ja tonniston kysyntä ja rahtitaso ovat korkealla: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/red-sea-crisis-hits-ship-recycling-market

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/