Merenkulku yleinen:
Ruotsin kauppalaivasto supistui viime vuonna: https://www.sjofartstidningen.se/svenska-handelsflottan-minskade-forra-aret/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Onko Grimaldi Group laajentamassa liikennettään Tukholmaan: https://www.sjofart.ax/nyheter/tar-grimaldi-sikte-pa-stockholm/
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Kasvava kysyntä Aasia – Eurooppa -liikenteessä nostaa spot-rahtien (välittömän vaihdon markkinat) hintoja. Tämä on yllättänyt sekä laivaajat että kuljettajat ja pitkien rahtisopimusten, joiden rahtihinnat ovat spot-raheta alhaisemmat, vaarana on tavaran jääminen kuljetuksesta, rollout: https://gcaptain.com/shipper-frustrated-as-spot-rates-rise-alongside-demand/
Energia ja raaka-aineet:
STS-operaatiot ovat siirtyneet Kreikan Lakonian lahdelta kauemmas ulkomerelle maan laivastoharjoitusten vuoksi: https://gcaptain.com/greek-naval-drills-see-oil-tankers-depart-key-ship-to-ship-transfer-area/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Japani on ottanut käyttöön uuden valaanpyyntialuksen: https://www.maritime-executive.com/article/japan-s-new-whaling-ship-raises-concerns-for-conservationists
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Uudenlaisella lähestymistavalla risteilymatkailuun lähtenyt Virgin Voyages joutui koronan kouriin ja se lykkäsi toimintansa aloitusta. Varustamo on joutunut muokkaamaan ohjelmaansa useaan otteeseen ja sen uusimman tulokkaan käyttöönotto on myöhässä 2 vuotta siirtyen syyskuulle 2025: https://maritime-executive.com/article/after-nearly-two-year-delay-virgin-voyages-will-launch-fourth-cruise-ship
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 6.5.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat ja terminaalit:
Helsingin Satama hakee yhteistyökumppaneita kehittämään Vuosaaren logistiikka-aluetta: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/helsingin-satama-etsii-kumppaneita-vuosaaren-logistiikka-alueen-kehittamiseen/
Viking Linen päätös lopettaa Kapellskärin liikenne vaivaa Maarianhaminan Satamaa: https://www.sjofart.ax/nyheter/trafikstopp-plagar-mariehamns-hamn/
Maersk sijoittaa 600 miljoonaa $ Nigerian konttisatamiin: https://www.worldcargonews.com/news/2024/04/maersk-to-inject-600-million-into-nigerias-seaport-infrastructure/
USA:n asevoimat on ilmoittanut Gazan humanitäärisen laiturin rakentamisen tilapäisestä keskeytyksestä sääolosuhteiden vuoksi. Rakentaminen jatkuu Ashdodin satamassa Israelissa. Laiturista on n. 50 % valmiina. Gazassa on n. 2,3 miljoonaa asukasta, joita uhkaa välitön nälänhätä. Israelin hyökkäys on raunioittanut maakaistaleen infrastruktuurin ja tappanut 34´000 asukasta: https://gcaptain.com/construction-of-u-s-military-pier-for-gaza-changes-location-due-to-weather/
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Vaasalaisyritys sai japanilaistelakalta akseligeneraattoritilauksen kahdeksaan konttialukseen: https://www.sjofart.ax/nyheter/japansk-stororder-till-we-tech/
Ranskalainen purjelaivavarustamo laajentaa uudisrakennustilaussuunnitelmiaan. Kasvanut kysyntä tämän kaltaisten alusten tuomaan markkinarakoon on saanut myös investoijat kiinnostumaan. Varustamolla on rakenteilla kaksi 1´100 tonnin lastikapasiteetilla varustettua alusta ja varustamo suunnittelee 6 uuden tilaamista: https://maritime-executive.com/article/france-s-towt-expands-sail-cargo-plans-ordering-six-additional-ships
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Meriaura kuljettaa biopolttoaineilla offshore-rakenteita: https://www.sjofart.ax/nyheter/biobransle-sanker-koldioxidutslapp/
Punaisen meren kriisin johdosta alukset kiertävät Hyväntoivonniemen kautta. Sillä on pitkäaikaisia vaikutuksia mm. CII-arvoihin. Esim. 100´000 DWT kaasusäiliöaluksella 10 % nopeuden lisäyksellä sen tarvitsema lisäaika matkaan Euroopasta Kaakkois-Aasiaan on 10 vuorokautta. Se lisää polttoaineen kulutusta 291 tonnia maksaen arviolta 175´000 $ ja lisäten 920 tonnia CO₂:ta ilmakehään. Se lisää 17 %:lla CII-lukua, jonka vaikutus näkyy seuraavan vuoden CII-luokituksessa: https://maritime-executive.com/editorials/cape-of-good-hope-diversions-threaten-cii-grades-and-show-value-of-data
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Kuinka kauan kestää salasanasi murtaminen? Yksinkertaisen 8-merkin salasanan murtaa 37 sekunnissa mutta aika kasvaa nopeasti, kun mennään monimutkaisempiin salasanoihin: https://www.euronews.com/next/2024/05/06/how-long-does-it-take-a-hacker-to-crack-a-password-in-2024
Muu logistiikka, koulutus:
Helsingin Satama on sopinut kahden taksiyrityksen kanssa palveluista Olympiaterminaalissa. Palvelu laajenee Hernesaareen kesällä: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/olympiaterminaalilla-palvelevat-jatkossa-vain-helsingin-sataman-sopimustaksiyhtiot/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Iran on asettanut konttialuksen miehistön vapauttamiselle lisäehdon: päällikön on lähdettävä miehistön mukana, joka tarkoittaisi, että alus voidaan katsoa hylätyksi. Aluksen omistaa varustamo, jonka emoyhtiön pääomistajana on israelilainen laivanvarustaja. Iran aikoo ilmeisesti takavarikoida aluksen: https://maritime-executive.com/article/iran-says-crew-of-msc-aries-is-freed-if-captain-goes-with-crew
Huthi-komentajan mukaan he aloittavat kauppa-aluksia vastaan tapahtuvien hyökkäysten neljännen vaiheen. Hyökkäykset kohdistuvat aluksiin, joilla on israelilaiskytkentä tai käynti Israelin satamassa ja ne ovat kantomatkan päässä. Huthit ovat hyökänneet 107 alusta vastaan kaikkiaan 606 ballistisella ohjuksella tai miehittämättömällä ilma-aluksella. Viime viikolla yksistään huthit ampuivat 33 kertaa: https://maritime-executive.com/article/houthis-escalate-threats-against-shipping-launching-fourth-stage
Mitä tarvitaan Punaisen meren turvalliseen läpikulkuun? Seuraa lähituntumassa kiinalaista alusta: https://www.maritime-executive.com/editorials/to-safely-transit-the-red-sea-shadow-a-chinese-ship
Huthit ilmoittavat hyökkäykset shadow fleetin säiliöalusta ja usalaista miehittämätöntä ilma-alusta vastaan. Intian valtamerellä useita merirosvojen hyökkäysyrityksiä kauppa-aluksia vastaan: https://maritime-executive.com/article/houthi-forces-confirm-attacks-on-american-drone-and-dark-fleet-tanker
Etelä-Kiinan meri, jota Kiina vaatii itselleen, sisältää paljon taloudellisia intressejä. Öljyä, kaasua, kalanjalostusta jne. Osapuolet alkavat varustautua kiihtyvää vauhtia: https://gcaptain.com/china-has-350-warships-the-us-has-290-thats-a-problem/
Pakotteet:
Miten lännen pakotteet purevat Venäjän arktiseen kaasuun: https://gcaptain.com/how-western-sanctions-are-strangling-putins-arctic-gas-ambitions/
Maersk on aloittanut Venäjän liiketoimiensa lopettamisen osana maan liike-elämästä poistumista: https://www.maritime-executive.com/article/maersk-resumes-liquidation-of-its-russian-container-shipping-subsidiary
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Hollannin syyttäjävirasto on päässyt ratkaisuun pitkäaikaisessa 4 jäähdytysaluksen romutustapauksessa. Tapaus alkoi vuonna 2018 ensimmäisenä varustamoita ja sen johtajia vastaan Euroopassa nostettuna syytteenä myrkyllisten materiaalien viemisestä romutettavaksi ulkomaille: https://maritime-executive.com/article/dutch-settle-decades-old-scrapping-case-over-sale-of-toxic-refer-vessels
Onnettomuudet:
Baltimoren siltaturman tilannepäivitys. Tähtäimessä on edelleen konttialuksen siirto 10. toukokuuta ja kaikki toimet tähtäävät sen mahdollistamiseen. Toinen selvityksen kohde on, kuka kaiken maksaa: https://maritime-executive.com/article/salvors-remove-sections-of-bridge-from-dali-preparing-for-bigger-lifts
Hinaaja pelasti risteilyaluksen ajamasta karille sen lähtiessä satamasta Reykjavikissa viime vuonna, kertoo Islannin onnettomuustutkintakeskus: https://maritime-executive.com/article/report-tug-saved-cruise-ship-norwegian-prima-from-a-grounding-in-iceland
Ympäristö:
Valtamerien mikromuovin vähentäminen edellyttää muovin tuotannon vähentämistä: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-to-reduce-microplastics-in-the-ocean-reduce-plastic-production
Historian havinaa:
Liukuhihna, 8 tunnin työpäivä, riittävä palkka: Henry Ford oli monessa mielessä edelläkävijä: https://www.freightwaves.com/news/henry-fords-assembly-line-celebrates-109-years
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd’s List https://lloydslist.com/
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/