Mitä tarkoittaa termi?:
FEPORT (Federation of European Private Port Operators): https://satamaoperaattorit.fi/toiminta/feport/
FIATA (The International Federation of Freight Forwarders Association): https://fiata.org/about/
Stella Maris: https://stellamaris.org.uk/about-us/
Merenkulku yleinen:
Kolmen Afrikan lippuvaltion kauppa-alusrekisterit ovat kasvaneet yli kaksinkertaisiksi tänä vuonna: Gabonin, Komorien ja Guinea-Bissaun, joihin suurin osa shadow fleetin säiliöaluksista liputetaan. Gabon on ottanut vastaan venäläisen Sovcomflotin aluksia ja Guinea-Bissau varsinkin turkkilaisia aluksia. Eswatini (ex-Swazimaa) on päätynyt myös IMO:n mustalle listalle: https://splash247.com/guinea-bissau-emerges-as-this-years-fastest-growing-ship-register/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
Uutisia Godby Shippingiltä. Varustamo on myynyt kaksi uusinta alustaan norjalaiselle varustamolle, jonka rahtauksessa ne ovat olleet. Rahtaukseen kuului optiona osto-oikeus. Tanskalaisvarustamo taas jatkaa kahden rahtauksessaan olevan Godby Shippingin aluksen rahtausta kahdella vuodella, optiona jatko vuoteen 2030: https://www.sjofart.ax/nyheter/sursota-nyheter-fran-godby-shipping/
Venäläisvarustamo Sovcomflot siirtää säiliöaluksiaan uusiin alusrekistereihin ja muuttaa niiden nimet suojatakseen liiketoimintaansa: https://www.maritime-executive.com/article/report-sovcomflot-is-renaming-and-transferring-more-sanctioned-tankers
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Italialaisvarustamo on hankkinut yli 5 % osuuden norjalaisesta autojenkuljetusvarustamosta. Grimaldi omistaa aiemmin n. 25 autojenkuljetusalusta ja sille on tulossa lähes 20 uudisrakennusta lisää seuraavien 2 vuoden aikana: https://splash247.com/emanuele-grimaldi-buys-into-hoegh-autoliners/
Hopeinen reuna synkässä pilvessä? Punaisen meren kriisi pitää konttirahdit ylhäällä vielä pitkään. Suezin kanavan avaaminen pudottaisi konttirahdit. Vaikka konttialuslaivaston nettokasvu on yli 9 %, Afrikan kiertoon osallistuu n. 330 alusta tai 4,5 miljoonan TEU:n kapasiteetti, joka tarkoittaa pulaa konttialuksista: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-analyst-red-sea-crisis-is-preventing-a-freight-rate-and-liner-profit-collapse/
Huhtikuussa telakoilta tuli 50 uutta konttialusta, joka edustaa 330´000 TEU:n kapasiteettilisäystä. Maailman konttialuskapasiteetti ylittää 30 miljoonan TEU:n kesäkuun lopussa. Markkinat ovat kuitenkin imeneet kapasiteettilisäyksen, koska Punaisen meren kriisi pitää kysynnän korkealla. Sitä osoittaa myös se, että vain 0,6 % konttialuksista oli työttömänä: https://splash247.com/11100-new-slots-a-day-april-smashes-records-for-liner-deliveries/
Energia ja raaka-aineet:
Geopoliittisten riskien kasvaessa lisääntyvät säiliöalusten tonnimailimäärät. Se johtaa kasvavaan suurten alusten tarpeeseen: https://www.hellenicshippingnews.com/demand-for-larger-tanker-classes-expected-to-increase-in-tandem-with-ton-mile-increase/
Iranin hyökkäys Israeliin on lisännyt jännitteitä Lähi-Idässä. Vaara Hormuzin salmen sulkemisesta vaarantaa myös maailman energian saantia. Silti on hyvä muistaa, että Iranin omakin öljy kulkee sen kautta: https://www.hellenicshippingnews.com/potential-strait-of-hormuz-closure-threatens-21-of-global-lng-supply/
Venäjän raakaöljyn suurimmat ostajat ovat Kiina ja Intia, kun taas suurimmat öljytuotteiden ostajat ovat Turkki ja Brasilia. Brasilian ostama venäläisten öljytuotteiden määrä on yli kaksinkertaistunut korvaten tuontia USA:sta: https://www.hellenicshippingnews.com/brazils-import-of-russian-clean-petroleum-products-jumps-135/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Metalliromun kuljetuksista Manner-Euroopasta ja Itämereltä Turkkiin: https://www.hellenicshippingnews.com/atlantic-supramax-scrap-market-comes-under-pressure-in-week-17/
Israelin väliintulo haittaa avustussaattueen lähtöä Turkista Gazaan. Taustalla ovat poliittiset tekijät, koska avustusryhmää tukee Hamas-mielinen IHH Humanitarian Relief Foundation: https://www.marineinsight.com/shipping-news/ships-headed-for-gaza-aid-mission-delayed-in-turkey-israeli-pressure-to-blame/
Offshore ja merituulivoima:
Sveitsiläisyhtiö hoitaa saksalaisen Itämerellä Darssin niemimaan läheisyydessä sijaitsevan merituulivoimalakentän kuljetukset ja asennukset: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/allseas-secures-german-gennaker-offshore-wind-farm-job/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 1.5.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
JM Sisu on palannut kesäteloille: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7189557660009066496/
NASA:n kuvaa Saimaalta. Jäänmurtajien reitit näkyvät kuvissa selvästi: https://tekniikanmaailma.fi/nasa-julkaisi-satelliittikuvan-suomen-suurimmasta-jarvesta-jaanmurtajien-reitit-erottuvat-selvasti/
Satamat ja terminaalit:
Maersk sijoittaa 600 miljoonaa $ nigerialaiseen konttisatamainfrastruktuuriin: https://shippingtelegraph.com/port-news/maersk-to-invest-600-million-in-nigerian-port-infrastructure/
Gazan humanitäärisen laiturin rakentaminen ja käyttö 3 kuukauden ajan tulee USA:n asevoimien arvion mukaan maksamaan n. 320 miljoonaa $. Rakentamiseen osallistuu n. 1´000 maa- ja merivoimien palveluksessa olevaa. YK on vedonnut jäsenmaihin 2,5 miljardin $ saamiseksi Gazan hätäaputarpeisiin: https://gcaptain.com/us-militarys-pier-in-gaza-to-cost-320-million/
Hampurin satama pyytää satamatyöntekijöitä pysymään erossa huumeiden salakuljetuksesta. Hampurin satama on alueellinen keskus, vaikkei se olekaan Antwerpenin tai Rotterdamin suuruusluokassa ja paikalliset viranomaiset pyrkivät estämään rikollisten salakuljetusyritykset, joihin ne tarvitsevat satamassa toimivia paikallisia apureita: https://www.maritime-executive.com/article/hamburg-pleads-with-port-workers-to-say-no-to-drug-smugglers
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Wärtsilä toimittaa laivakoneet ja Tier III ympäristövaatimusten mukaisen päästövähennysjärjestelmän Kanadan uuteen polaarimurtajaan. Polaarimurtaja tulee jääluokkaan PC2. Wärtsilä toimittaa myös aluksen pääakselin ja jääpotkurin sekä navigointijärjestelmän: https://www.wartsila.com/media/news/30-04-2024-fuel-efficiency-of-wartsila-31-engine-a-key-consideration-for-newbuild-canadian-polar-icebreaker-3438338
Onko Lähi-Itä uusi autonomisen liikenteen kehittämisen keskus: https://www.hellenicshippingnews.com/why-the-electric-freight-and-sustainable-shipping-sector-is-turning-to-the-middle-east/
Volvo Penta tarjoaa täyssähköistä jälkiasennettavaa propulsiojärjestelmää UK:n offshore miehistönkuljetuksiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/uk-to-construct-worlds-1st-electric-ctv-with-volvo-penta-ips-technology/
Kiinan suurin lentotukialus on aloittanut ensimmäiset merikoeajonsa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinas-largest-aircraft-carrier-fujian-begins-1st-sea-trial/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Punaisen meren kriisi nostaa merenkulun päästöjä 9 miljoonan auton päästöjen verran. Tämä johtuu paitsi pidemmästä matkasta myös keskimääräisestä yli solmun nopeuden nostosta: https://gcaptain.com/red-sea-diversions-spew-carbon-emissions-equal-to-9-million-cars/
Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:
Miksi digitaalisuus? Miksi yhteistyötä? Työntekijöiden määrä vähenee, joten meidän on turvauduttava sähköisiin ratkaisuihin. Sähköiset ratkaisut myös parantavat kilpailukykyämme mutta sitä ei voi tehdä pelkästään yksin ja itse, vaan siihen tarvitaan oman edun yli menevää yhteistyötä. Se ei myöskään edellytä pakottavaa lainsäädäntöä tai muiden ratkaisuja meidän puolestamme: https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/blogi-sammutetaanko-valot-vai-tehdaanko-yhdessa
Saksalainen konttivarustamo on ensimmäisenä linjaliikennevarustamona julkaissut koko laivaston käsittävän kuivarahtikonttien seurantajärjestelmän. Järjestelmä tarjoaa ovelta – ovelle kattavan seurattavuuden suuren mittakaavan tavaroiden internet (IoT) -teknologialla: https://splash247.com/hapag-lloyd-debuts-dry-container-tracking-product/
Enemmän konttilastin valvontajärjestelmästä: https://www.maritime-executive.com/features/visibility-from-the-bridge-to-improve-cargo-management
Eurooppalainen satelliittiyritys SES on ostamassa usalaisen kilpailijansa 3,1 miljardilla $:lla: https://www.maritime-executive.com/article/ses-reaches-agreement-to-buy-intelsat
Mainos: miten hävittää vanhat tietokoneet tai tietoturvamateriaali turvallisesti niin, etteivät ne päädy vääriin käsiin: https://www.kuusakoski.com/fi/finland/palvelumme/tietoturva-ja-uudelleenkaytto/turvaroskis
Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:
Luotsiportaat ovat pitkään olleet luotsien turvallisuuden heikko lenkki. Onko tässä ratkaisu? Keskustelu on mielenkiintoinen: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7189669469424640000/
Video: lähdettyään telakalta Disneyn kaksi vuotta vanha risteilyalus kulki kapeaa kanavaa pitkin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/new-guidelines-for-fair-treatment-of-seafarers-and-fraudulent-registration-of-ships-finalised/
Muu logistiikka, koulutus:
Podcast: koulutus on avain merenkulun turvallisuuteen: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/e-learning-and-maritime-training-developments-raal-harris-ocean-technologies-group
Venäjä käy sotaa, Baltian maat kehittävät infrastruktuuriaan. Rail Baltica – tie pois vanhasta venäläisestä rataverkosta: https://www.youtube.com/watch?v=spQ4v0Y2FfM
Sähköautoista tuulivoimaloihin, Kiina lyö muut maat laudalta. Länsimaiden yritykset hallita tilannetta korotetuilla maksuilla johtaa veronmaksajan kukkarolle. Kiinan etumatkaa ei voi lyhyellä ajanjaksolla saavuttaa, koska uuden toimitusketjun rakentaminen kestää vuosia: https://www.maritime-executive.com/magazine/from-evs-to-wind-turbines-china-is-winning-the-clean-energy-war
Hollanti on aloittanut CO₂-siirtoputken alustavat poraustyöt. Tarkoituksena on siirtää Rotterdamin satama-alueella syntyvät CO₂-päästöt nesteytettynä putkea pitkin käyttämättömään öljykenttään varastoitavaksi. Hankkeessa ovat mukana Rotterdamin satamaviranomainen, energiaverkkoyhtiö ja energian siirtoon erikoistunut yhtiö: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/drilling-begins-on-rotterdams-co2-capture/1493201.article
Suomalaisen Cargotecin tulos on parantunut kaikilla liiketoiminta-alueilla. Yritykseen kuuluvat emoyhtiön lisäksi Kalmar, josta tulee erillinen pörssiyhtiö heinäkuussa ja MacGregor: https://www.hellenicshippingnews.com/cargotecs-interim-report-january-march-2024-comparable-operating-profit-margin-improved-in-all-business-areas/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Aluksen kiinnittäminen ja irrottaminen ovat lähes jokapäiväisiä toimenpiteitä merenkulussa. Viisivuotiskautena 2016 – 2020 tapahtui kansainvälisten P&I-klubien ilmoitusten mukaan 858 loukkaantumista ja 31 kuolemantapausta alusten kiinnittämisissä. Siksi kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on antanut uudet määräykset aluksen turvalliseksi kiinnittämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/safe-mooring-navigating-new-imo-regulations-with-dnv/
IMO LEG-alakomitea on pitänyt 111. istuntonsa ja on saanut valmiiksi uudet ohjeet merenkulkijoiden reiluksi kohtelemiseksi ja petollisesti toimivien alusten rekisteröimiseksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/new-guidelines-for-fair-treatment-of-seafarers-and-fraudulent-registration-of-ships-finalised/
Ruotsalaisministeri haluaa kansainvälisen kiellon pakokaasupesuvesien päästämiselle vesistöön: https://www.sjofartstidningen.se/ministern-vill-ha-forbud-mot-skrubberutslapp/
EU komission puheenjohtaja kutsui huhtikuussa joukon korkean tason edustajia eri aloja edustavista järjestöistä kokoukseen. Tarkoituksena hänellä oli kuulla osanottajien näkemyksiä, miten siirtymä puhtaisiin kuljetuksiin varmistetaan ja miten varmistetaan EU-alueen kilpailukyky kuljetuksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/time-for-fit-for-55-implementation/
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Iran on ilmoittanut vapauttavansa kaappaamansa konttialuksen miehistön humanitäärisistä syistä. Miehistö koostuu intialaisista, pakistanilaisista, venäläisistä, filippiiniläisistä ja virolaisista merenkulkijoista yhteensä 25 hengestä. Aluskaappaus poikkeaa muista, koska Iran on suoraan ilmoittanut kyseessä olevan kostoiskun mutta maalla ei ole miehistöön kohdistuvia vaatimuksia: https://www.maritime-executive.com/article/iran-promises-humanitarian-release-of-msc-aries-crew
Nykyaikainen sota tai kriisi on paitsi vahingontekoa myös mitä suuremmassa määrin viestintää. Huthikapinalliset väittävät osuneensa ohjuksellaan tarkasti Maltan lipun alla purjehtivaan irtolastialukseen. Alus kärsi vaurioita ja jatkaa määräsatamaansa, miehistö on vahingoittumaton. Myös yhtä MSC:n konttialusta olisi tulitettu: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/houthi-missile-hits-bulker-red-sea
Video: huthikapinalliset väittävät esittämänsä videon olevan sen miehittämättömän ilma-aluksen lähettämää, joka osui Punaisella merellä purjehtivaan irtolastialukseen. Videossa kuvataan ilma-aluksen lähtö ja sen lähestyminen sekä osuminen alukseen: https://gcaptain.com/houthis-release-video-of-alleged-uav-attack-on-bulk-carrier/
Filippiinit kieltää tehneensä sopimusta Kiinan kanssa koskien kiistanalaista matalikkoa. Sanoo väitteen olevan propagandaa: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/philippines-denies-deal-with-china-over-disputed-shoal/
Filippiinit harkitsee uudenlaisen lähestymistavan ottamista Etelä-Kiinan merellä suhteessa Kiinaan: https://gcaptain.com/philippines-weighs-new-strategy-to-counter-chinas-sea-actions/
Japanilla on nykyään 154 aluksen laivasto, 346 lentokoneen ilmavoimat ja sillä on sotilashenkilöstöä 50´800 henkeä. Laivastotukikohtiin maan sota-alukset sijoittuvat, kun ne eivät ole tehtävissä tai ne tarvitsevat huoltoa ja ylläpitoa: https://www.marineinsight.com/know-more/major-navy-bases-in-japan/
Kiina on laskenut vesille ensimmäisen kahdeksasta sukellusveneestä, jotka se toimittaa yhteistyökumppanilleen Pakistanille. Toimitus on jatkoa neljän fregatin toimittamiselle, joista kaksi luovutettiin viime vuonna. Kiina tekee muutenkin mittavia sijoituksia Pakistanin infrastrukstuuriin, 65 miljardia $ vuodesta 2013 lähtien, osana Uusi Silkkitie -hanketta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/china-launches-1st-of-8-hangor-class-submarines-for-pakistan/
Pakotteet:
P&I-klubit ovat lähettäneet UK Parlamentille kirjeen, jossa ne varoittavat, ettei Venäjän hintakatto toimi. Yli 800 säiliöalusta on poistunut P&I-klubien listoilta sen jälkeen, kun hintakatto tuli voimaan. Erityistä kritiikkiä saa todistusmenettely, jonka todenperäisyyttä on käytännössä mahdoton osoittaa: https://splash247.com/oil-price-cap-increasingly-unenforceable-insurers-warn/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Kiinalaisen valtionyhtiön COSCO:n satamahanke Perussa saattaa johtaa kansainväliseen sovittelutuomioistuimeen. Hankkeessa pieni kalastajasatama muutetaan kiinalaisyhtiön toimesta suursatamaksi: https://splash247.com/coscos-battle-to-open-peruvian-megaport-could-go-to-international-arbitration/
USA:n kansallisen liikenneturvallisuuslautakunnan mukaan pohjan imuvaikutus johti säiliöaluksen osumiseen laituriin aiheuttaen 29,5 miljoonan $ vahingot: https://www.maritime-executive.com/article/shoaling-and-bank-effect-caused-ship-to-hit-navy-fuel-pier
Guinea-Bissau peruuttaa avustusryhmä Freedom Flotilla Coalition´n käyttämien kahden avustusaluksen lippuvaltiostatuksen ja poistaa ne alusrekisteristään. Guinea-Bissaun alusrekisteri vaati Turkin merenkulkuviranomaisia tekemään tarkastuksen yhteen aluksista. Guinea-Bissau ilmoitti kuitenkin lippuvaltiostatuksen peruuttamisesta kahdelta aluksista jo ennen kuin tarkastus oli suoritettu loppuun: https://www.maritime-executive.com/article/guinea-bissau-registry-deflags-controversial-turkish-aid-convoy
Järjestöt:
Kehittyvä ympäristöllinen, sosiaalinen ja hallinnollinen (ESG) agenda ei ole pelkästään edellytys irtolastimerenkulussa toimimiselle vaan se myös opastaa varustamoa läpi haasteiden ja kestävän kehityksen vaatimusten: https://www.hellenicshippingnews.com/esg-provides-a-roadmap-for-dry-bulk-shipping-says-intercargo-as-it-publishes-first-esg-review/
Työn päivänä on hyvä muistaa merenkulkijoita. Viimeisimmässä merenkulkijoiden onnellisuusindeksin neljännesvuotisraportissaan Mission to Seafarers -järjestö on havainnut parannusta (6,36 -> 6.94), jota on tullut kaikissa selvityksessä tutkituissa sektoreissa. Hyväntekeväisyysjärjestö Stella Maris taas varoittaa merenkulkijoiden kohtaavan kasvavia riskejä Punaisen ja Mustan meren kujanjuoksussa: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/international-labour-day-remember-challenges-faced-seafarers
Kyproksen Varustamoliitto on toivottanut tervetulleeksi EU Parlamentin asetuksen teollisuuden 0-päästöistä: https://www.hellenicshippingnews.com/cyprus-shipping-chamber-applauds-adoption-of-net-zero-act/
Kansainvälinen huolinta-alan liitto piti kokouksensa Genevessä Sveitsissä: https://www.linkedin.com/posts/laitinenpetri_freightforwarding-logistics-activity-7189552275529338881-aPSY
Onnettomuudet:
Baltimoren siltaturman aiheuttanut konttialus siirretään pois onnettomuuspaikalta toukokuun 10. päivään mennessä: https://splash247.com/dali-boxship-to-be-removed-by-may-10/
Lastin kiinnittäminen on tärkeä osa lastin kuljetusta. Tässä tieliikenneonnettomuudessa vastaantulleesta autosta kuoli 2 ja yksi loukkaantui hengenvaarallisesti, kun lähes 158 tonnia painava kappale putosi siirtorekan kyydistä. Valtatie on ollut kohta viikon suljettuna: https://www.freightwaves.com/news/2-people-killed-after-oversize-load-falls-onto-texas-highway
Tanskalaisessa Køgen satamassa olevassa aluksessa on syttynyt tulipalo, joka levittää ympäristöön savua. Poliisi ei ole kertonut palon syytä mutta tietojen mukaan kukaan ei ole loukkaantunut: https://shippingtelegraph.com/port-news/heavy-smoke-seen-as-firefighters-are-battling-fire-on-ship-in-koge-port/
Ympäristö:
Hudson Bay on Jäämeren lahti Kanadassa. Tässä muutama fakta siitä: https://www.marineinsight.com/know-more/10-amazing-hudson-bay-facts/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdeluettelo:
Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Lloyd’s List https://lloydslist.com/
Lloyd´s Register https://lr.org/en/
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork enews@seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Loadstar www.theloadstar.com
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/