Merenkulun uutisia 22.4.2024: väylämaksu palautuu täysimääräiseksi, Suomen merikuljetukset 2023, Meriauralle ja Langh Ship´lle uusia aluksia, jäätilanne 20.4.2024, liikennekausi Saimaalla alkaa, Finnlinesille uudet UPS-laitteet, Viking Line ryhtyy käyttämään biokaasua, Eckerölle sähköinen lokikirja, Suomi mukaan Punaisen meren koalitioon, ei sopimusta Mustan meren meriturvallisuudesta, tappaja-aallot, löytöretkien historiaa.

Mitä tarkoittaa termi?:

AUKUS: https://fi.wikipedia.org/wiki/AUKUS

CBO (Congressional Budjet Office): https://www.cbo.gov/about/overview

CMF (Combined Maritime Forces): https://combinedmaritimeforces.com/

FAL (Facilitation Committee): https://www.imo.org/en/MediaCentre/MeetingSummaries/Pages/FAL-default.aspx

FMC (Federal Maritime Commission): https://www.fmc.gov/about-the-fmc/

ICS (International Chamber of Shipping): https://www.ics-shipping.org/

MPA (Maritime and Port Authority): https://www.mpa.gov.sg/who-we-are

OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development): https://www.oecd.org/about/

VOC: https://fi.wikipedia.org/wiki/Hollannin_It%C3%A4-Intian_kauppakomppania

WSC (World Shipping Council): https://en.wikipedia.org/wiki/World_Shipping_Council

WTO (World Trade Organisation): https://www.wto.org/english/thewto_e/thewto_e.htm

Merenkulku yleinen:

Ruotsalaislehden mukaan Suomen uuden hallituksen hallitusohjelmassa luvattu väylämaksujen puolittaminen muuttuukin väylämaksun korottamiseksi täysimääräiseksi, jonka budjettiriihen esityskin vahvistaa. Suomen merenkululle sen arvioidaan maksavan 50 miljoonaa € vuodessa. Miehistötuki säilyisi ennallaan: https://www.sjofartstidningen.se/finland-hojer-farledsavgifterna/

Suomen merikuljetusten tonnimäärät vuonna 2023 laskivat edellisestä vuodesta. Arvolla mitattuna ulkomaankaupan määrä oli vajaa 230 miljardia €. Suurin oli arvoltaan merikuljetukset 56 % ja toiseksi suurin palvelut, 31 % arvosta. Suurimmat satamat olivat Kilpilahti, HaminaKotka ja Helsinki. Arvokkain lasti kulkee rekoissa ja perävaunuissa Helsingistä, Turusta, Naantalista ja Vaasasta: https://navigatormagazine.fi/blogit/milta-suomen-merikuljetusten-volyymit-nayttivat-vuonna-2023/

Singapore säilytti asemansa maailman johtavana merenkulun keskuksena. Vanha kilpailija Hongkong menettää asemiaan nopeassa tahdissa: https://splash247.com/singapore-retains-global-shipping-hub-crown/

Lähi-Idän jännitteiden kasvu näkyy sotavaaralisissä ja rahtihinnoissa mutta myös merenkulkijoiden palkoissa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-freight-insurance-crew-wages-to-spike-as-israel-attacks-iran-shippers/

Aasialaiset öljynjalostamot arvioivat geopolitiikan näkyvän logistiikkakustannuksissa mutteivät tuskaile niinkään turvallisuuskysymyksissä: https://www.hellenicshippingnews.com/asian-refiners-assess-logistics-costs-on-edgy-geopolitics-fret-less-over-supply-risks/

Merenkulun viikkoraportti viikolta 16: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/04/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-16.pdf

Varustamot, alukset ja merenkulkijat:

Mitä ovat nopeat pelastamiseen tarkoitetut veneet: https://www.marineinsight.com/marine-safety/what-are-fast-rescue-boats/

Meriaura tilaa kaksi biopolttoainekäyttöistä alusta, joiden toimitus on vuonna 2026: https://splash247.com/meriaura-cites-geopolitics-in-choosing-dutch-yard-for-next-newbuilds/

Langh Ship´n uudisrakennus ms Olivia aloittaa linjaliikenteen Torniosta: https://www.linkedin.com/posts/langh_langh-newbuilding-linerservice-activity-7186521728569774080-p_uJ 

Tarkastusyhtiön sosiaalisten vaikutusten raportti kertoo merenkulkijoiden todellisen työskentely- ja elinolotilanteen maailman kauppalaivastossa. Selvitys paljastaa eron merenkulkualan sitoutumisen ja merenkulkijoiden todellisen tilanteen välillä: https://www.hellenicshippingnews.com/idwal-unveils-social-impact-report-providing-unprecedented-transparency-into-crew-conditions-at-sea/

Onko internettiin pääsystä muodostumassa merenkulkijoiden onnellisuuden mittari: https://splash247.com/hot-take-on-wifi-cold-spots/

Kontti, roro ja ajoneuvot:

Maersk on julkaissut tiedotteen toimista Baltimoren siltaturman osalta. Maerskin rahtaamana oleva alus aiheutti turman ja aluksen omistaja on julistanut yhteishaverin: https://gcaptain.com/maersk-gives-update-following-baltimore-key-bridge-collapse/

Iranin kaappaamassa aluksessa on 7 maahan menevää tavaraa 90 miljoonan $ arvosta: https://www.seatrade-maritime.com/containers/over-90m-worth-goods-7-countries-iran-seized-msc-aries

Energia ja raaka-aineet:

Öljymarkkinaraportti ja ennuste ensi vuodelle- Kysynnän odotetaan kasvavan, josta suuri osa kohdistuu Kiinaan ja Intiaan. Euroopan kysyntä vähenisi: https://www.gibsons.co.uk/report/looking-into-2025/

EU:n pitkäaikaiset LNG-sopimukset voivat aiheuttaa ylijäämätilanteen vuosikymmenen lopussa ennustaa EU-virasto: https://www.hellenicshippingnews.com/europes-long-term-lng-volumes-could-exceed-demand-by-2027-2030-eus-acer/

Venäjän öljytuotteiden vienti on pudonnut jyrkästi Ukrainan hyökkäysten johdosta. Raajaöljyn vienti on säilynyt mutta venäläistä öljyä on paljon varastoina säiliöaluksissa odottaen purkamista: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-oil-product-exports-slump-to-multi-year-low-after-refining-attacks/

Irakin odotetaan korjaavan Välimerelle johtavan öljyputkensa, joka on ollut käytännössä poissa käytöstä vuodesta 2014 ISIS:n hyökkäysten ja keskinäisten riitelyjen vuoksi. Lupaus, että toimitukset alkaisivat vielä tämän vuoden huhtikuun lopussa, on kuitenkin epävarma: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-cross-mediterranean-trade-could-be-set-for-renewed-interest/

Kiinan teräksen tuotannolla on huomattavia vaikeuksia. USA:ssa pyritään nostamaan kiinalaisen teräksen tuontitariffi kolminkertaiseksi mutta vielä suurempi ongelma on Kiinan kiinteistömarkkinat, jotka jatkavat pudotustaan edelleen: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-steel-sector-has-bigger-worries-than-biden-tariff-hike/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Maailman vanhin toiminnassa oleva varustamo Cunard Line on saanut ensimmäisen uuden risteilyaluksensa 14 vuoteen: https://maritime-executive.com/article/fincantieri-delivers-cunard-line-s-first-new-cruise-ship-in-14-years

Offshore ja merituulivoima:

New Yorkin osavaltio ei saanut sopimuksia kolmeen merituulivoimahankkeeseensa. Yhtenä syynä kansallisen turbiinitoimittajan päätös lopettaa uuden turbiinimallin kehittäminen: https://gcaptain.com/new-york-fails-to-reach-contracts-with-three-major-offshore-wind-farms/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Panaman kanava odottaa paitsi sateita myös uudistuksia, joilla varmistettaisiin tulevaisuudessa veden riittävyys kanavassa: https://www.freightwaves.com/news/panama-canals-future-is-dark-and-stormy-much-to-shippers-relief

Panaman kanavaviranomainen lisää läpiajovuoroja ja enimmäissyväyttä kuivuuden helpotttaessa: https://www.seatrade-maritime.com/panama/panama-canal-will-progressively-increase-daily-transits-32  

Saksalaisvarustamo aikoo rakentaa uudentyyppisen ammoniakin ja CO₂-kuljetuksiin erikoistuneen alustyypin Euroopan sisävesien kuljetuksiin: https://splash247.com/germanys-hgk-lays-out-new-concept-for-shipping-ammonia-and-co2-on-inland-waterways/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 20.4.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Saimaalla jäänmurtokausi on avattu: https://www.linkedin.com/posts/elisamikkolainen_waterways-inlandwaterways-shipping-ugcPost-7186941596641148928-Pvej  

Venäläinen tutkimuslautta ajelehti Norjan aluevesille Huippuvuorten pohjoispuolella: https://gcaptain.com/russian-survey-platform-severniy-polus-drifts-norwegian-waters/

Satamat ja terminaalit:

Kehittyvät maat vievät talouden keskipistettä pois Euroopasta. Euroopan ja USA:n satamat kilpailevat kehittyvien maiden satamien kanssa ja yhtä lailla geopoliittisten jännitteiden kanssa: https://www.seatrade-maritime.com/ports/european-ports-contend-slow-economic-growth-geopolitical-impact

Saksan, Belgian ja Hollannin satamat kiirehtivät Euroopan johtajia pohtimaan, miten säilyttää satamien kilpailukyky kestävän kehityksen myötä. Nyt pitäisi tonnimääräinen kilpailu lopettaa ja tähdätä parempaan yhteistyöhön, joka hyödyttäisi satamien lähialueiden teollisuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/german-belgian-and-dutch-ports-europe-join-forces-to-preserve-the-industry/

Maailman suurimmat konttisatamat: https://splash247.com/shanghai-stretches-lead-at-the-top-of-the-boxport-rankings-to-10m-teu/

Ruotsin satamien tavaravirrat olivat vakaat vuonna 2023: https://www.sjofart.ax/nyheter/stabil-godsstrom-till-svenska-hamnar/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Polttoainetehokkuus ja päästövähennykset ovat keskiössä meriteknologian kehityksessä. Suomalainen Auramarine on ollut alalla 50 vuotta ja tarjoaa laajan valikoiman vaihtoehtoja: https://www.maritime-executive.com/magazine/bon-voyage

Finnlines korvaa vanhat UPS-laitteet eli varmennetun sähkönsyötön laitteet kymmenessä aluksessaan uudenaikaisemmilla ja tehokkaammilla malleilla: https://navigatormagazine.fi/uutiset/eaton-turvaa-finnlinesin-alusten-sahkojarjestelmat-euroopan-merilla/

Suomalainen Wärtsilä toimittaa lastinkäsittely- ja polttoainejärjestelmät kolmeen uuteen suureen etaaninkuljetusalukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-cargo-handling-and-fuel-gas-supply-systems-selected-for-three-new-very-large-ethane-gas-carriers/

Suomalainen Steerprop toimittaa potkurit Kanadan merivartioston uuteen vartioalukseen, jonka toiminta-alueena ovat arktiset vedet: https://www.sjofart.ax/nyheter/ny-prestigeorder-till-steerprop/

Norjalaistelakka rakentaa norjalaisvarustamolle maailman suurimmat vetykäyttöiset lautat. Lloyd´s Register on myöntänyt suunnitelmalle periaatehyväksynnän:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-hydrogen-ferries-to-be-built-by-myklebust-shipyard-in-norway/

Saksalaisvarustamo kokeilee etäohjattavaa alusta sisävesillä paikkaamaan väheneviä merenkulkijoita: https://www.marineinsight.com/shipping-news/german-firm-hgk-shipping-explores-remote-controlled-ships-given-shortage-of-sailors/

Etelä-Koreassa Venäjän arktiselle alueelle tarkoitettujen ARC7-luokkaan rakennettavien LNG-säiliöalusten kohtalo jakaa mielipiteitä. Venäjän pakotteiden vuoksi ne uhkaavat jäädä käyttämättä ostajien suosiessa Lähi-Idän markkinoita: https://www.hellenicshippingnews.com/future-of-russian-lng-carriers-being-built-for-arctic-lng-2-project-uncertain/

Hollantilainen hinaajavarustamo tilaa useita sähkötoimisia puskuhinaajia: https://www.seatrade-maritime.com/ports/kotug-orders-series-zero-emission-electric-pusher-tugs

USA:n laivastoministeri vaatii palauttamaan USA:n surkastuneen laivanrakennussektorin: https://www.maritime-executive.com/article/navy-secretary-calls-for-restoring-atrophied-u-s-shipbuilding-sector

USA:n laivasto ja kongressin budjettitoimisto eri linjoilla uusien alusten hinnoista: https://gcaptain.com/congressional-budget-office-estimates-higher-costs-for-new-navy-landing-ships/

Telakan henkilöstöpula viivästyttää USA:n uuden fregatin rakentamista: https://gcaptain.com/worker-shortage-hobbles-construction-of-u-s-navy-frigates/

Eikä USA ole yksin telakoiden henkilöstöpulan kanssa. UK:n puolustusteollisuudella on yhtä lailla vaikeuksia saada telakoille työväkeä: https://www.maritime-executive.com/article/uk-s-shipyards-look-for-new-ways-to-plug-workforce-gaps

UK:n laivasto ottaa laseraseen käyttöön sotalaivoillaan vuonna 2027. Järjestelmä kykenee osumaan mihin tahansa ilmakohteeseen. Laukauksen hinta on 10 £ kerta. Sen osumatarkkuuden sanotaan olevan kolikkoon km päästä, joka tekee siitä tehokkaan aseen miehittämättömiä ilma-aluksia ja ohjuksia vastaan: https://gcaptain.com/uk-military-to-deploy-laser-weapons-on-warships-in-2027/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Markkinoilla on tarpeeksi biokaasua tarjolla, jotta Viking Line voi ryhtyä käyttämään sitä: https://www.maritime-executive.com/article/viking-line-sees-improved-supplies-of-bio-lng-on-the-market

USA:n energiaministeriö sitoutuu merenkulun hiilineutraaliustavoitteeseen vuoteen 2050: https://gcaptain.com/u-s-department-of-energy-commits-to-decarbonizing-the-maritime-sector-by-2050/

Viestintä, paikannus, tieto ja kyber:

Sähköinen lokikirja Eckerö Linen ja Eckerö Linjenin aluksiin: https://nauticai.com/2024/04/01/eckero-completes-switch-to-nauticai-log/

Sähköisen toimitusketjun hallintaohjelman jatkokehittäminen: https://www.maritime-executive.com/editorials/co-developing-a-digital-supply-chain-management-suite

Singapore aikoo toimia koekenttänä digitaalisten alustunnistussovellusten käytössä satamaselvityksissä ja polttoainetäydennyksissä: https://splash247.com/singapore-to-host-digital-ship-identity-trials/

Muu logistiikka, koulutus:

Singapore valmistelee vaihtoehtoisten polttoaineiden vaatimaa koulutusta. Maan merenkulun hallinto sanoo 10´000 merenkulkijan ja merihenkilöstön tarvitsevan koulutuksen vuoteen 2030 mennessä: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/singapore-establishing-alternative-fuels-training-facility-industry

Koulutustarjontaa on tulossa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/azolla-pte-ltd-and-marine-insight-announce-knowledge-partnership-to-educate-and-empower-maritime-professionals/

Maailmankauppa ja -politiikka:

ICS:n puheenjohtaja ja mm. Finnlinesin omistaja Emanuele Grimaldi käytti puheenvuoron G7-maiden kokouksessa Milanossa tuoden esiin vapaan merenkulun merkityksen maailmankaupassa ja merenkulun vihreän siirtymän: https://www.hellenicshippingnews.com/g7-transport-ministers-meeting-in-milan-briefed-by-ics-chairman-emanuele-grimaldi-on-security-and-decarbonisation/

Maailman kauppajärjestö WTO ennustaa maailmankaupan asteittaista elpymistä tavarakaupan osalta vuosina 2024 (2,6 %) ja 2025 (3,3 %), kun se vuonna 2023 putosi (1,2 %) verrattuna edelliseen vuoteen. Vuoden 2023 pudotuksesta suurin osa tuli Euroopan osalle: https://www.hellenicshippingnews.com/wto-trade-growth-likely-to-pick-up-in-2024-in-spite-of-challenging-environment/

Kiinan ja USA:n talouksien voimakas kasvu vetää maailmankaupan palautumista: https://www.hellenicshippingnews.com/global-trade-activity-shows-green-shoots-of-recovery-led-by-strong-growth-in-china-and-the-us/

USA:n keskuspankki aikoo laskea ohjauskorkoaan syyskuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/fed-to-cut-rates-in-september-and-maybe-once-more-this-year/

EU ja hallitukset, YK ja IMO:

Itämeren maat aikovat käynnistää diplomatiakampanjan saadakseen Venäjän shadow fleet -öljykuljetukset loppumaan Itämerellä ja muita maita painostuksen taakse: https://splash247.com/diplomatic-campaign-underway-to-crack-down-on-russian-tankers-passing-through-the-baltic/

EU rahoittaa projektia, jonka tarkoituksena on autonomisten järjestelmien riskientunnistuksen kehittäminen: https://www.maritime-executive.com/editorials/eu-funds-project-to-help-autonomous-systems-handle-imminent-danger

EU:n öljyntuontiriippuvuus suurimmillaan vuonna 2022: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-oil-import-dependency-at-its-highest-in-2022/

IMO:n LEG-alakomitean kokouksen alla se varoittaa kahdesta petollisesta alusrekisteristä: https://splash247.com/imo-highlights-two-fraudulent-shipping-registries/

IMO:n FAL-alakomitea on ottanut askeleita kohti lisääntyvää digitalisaatiota merenkulussa. Huomio on kyberuhissa ja uuden teknologian sääntelyssä: https://www.hellenicshippingnews.com/facilitation-committee-tackles-digitalization-and-autonomous-shipping/

OECD:n työllisyysluvut ennätyskorkealla vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä: https://www.hellenicshippingnews.com/oecd-employment-rate-remains-at-record-high-in-the-fourth-quarter-of-2023/

Raportti irtolasti- ja säiliöalusten päästöjen vaikutuksista EU-vesillä: https://www.hellenicshippingnews.com/the-signal-ocean-eu-shipping-emissions-report-evaluating-the-environmental-impact-dry-bulk-and-tanker-shipping-in-eu-waters/

Kreikan talous kasvaa vuosikymmenen alakulon jälkeen – mutta eriarvoisuus näkyy: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-economy-surges-after-decade-of-pain/

NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:

Suomi liittyy 43. jäsenenä CMF:än, joka on maailman laajin merenkulun turvaorganisaatio. Koalitiolla on meneillään viisi tehtävää Punaisen meren kriisiin ja merirosvouksien ehkäisyyn liittyen samalla alueella:  https://gcaptain.com/finland-joins-worlds-largest-maritime-security-partnership/

Maailma varustautuu nopeaa tahtia. Jotta saavutetaan tasavahvat asemat tarvitaan 10 biljoonaa $ varustautumiseen. NATO ei ole lainkaan niin vahva kuin haluaisi ja mm. Venäjä ja Kiina lisäävät voimakkaasti puolustusmenojaan: https://gcaptain.com/naval-and-military-rearmament-to-face-new-threats-could-cost-10-trillion/

USA sitä vastoin taistelee sekä uudisrakentamisen, miehityksen että ylläpidon ongelmia vastaan. Tässä artikkelissa kuvataan yhden maihinnousualuksen ongelmia: https://maritime-executive.com/article/amphib-uss-boxer-cuts-short-deployment-after-another-engineering-casualty

USA:n asevoimien alus, joka oli viemässä rakennustarvikkeita Gazan avustuskäytävän laiturirakenteisiin, sai konehuonepalon ja joutui palaamaan takaisin kotiin: https://www.maritime-executive.com/article/sealift-ship-for-gaza-corridor-turns-around-after-engine-room-fire

USA:n laivasto jäänee tänäkin vuonna rekrytointitavoitteestaan, tällä kertaa n. 17 %: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-navy-on-track-to-miss-recruiting-target-for-second-year-running

Tosin hyvin ei mene eurooppalaisilla liittolaisillakaan. Viime kuussa tanskalainen fregatti joutui poistumaan Punaiselta mereltä, nyt lähtee belgialainen fregatti. Syynä laitteistoviat: https://maritime-executive.com/article/belgian-warship-sidelined-from-red-sea-mission-due-to-a-stuck-missile

Merenkulku on uudenlaisen turvallisuusmallin edessä huthi-kapinallisten hyökkäysten alettua. Koskaan aiemmin vastaavia ohjuksin tehtyjä hyökkäyksiä ei ole esiintynyt eikä aluksilla ole niitä vastaan luotuja menettelytapoja: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/houthi-missile-attacks-paradigm-shift-security-threat-shipping

Merenkulku joutuu varautumaan Israelin – Iranin väliseen konfliktiin myös Välimerellä: https://splash247.com/shipping-braces-for-israels-response-to-iranian-attacks/

Intian hallitus on asettanut maan laivaston hälytystilaan, jotta se kykenee vastaamaan sekä intialaisten että muiden maiden kauppa-alusten hätäkutsuihin Persianlahden alueelta. Kauppa-aluksia kehoitetaan olemaan välittömästi yhteydessä UK:n Maritime Trade Operations -yksikköön, joka toimii keskitettynä tiedonvälittäjänä. Myös alusten turvahälytysjärjestelmät tulisi testata ennen alueelle tuloa: https://www.hellenicshippingnews.com/india-government-issues-fresh-guidelines-to-protect-ship-movement-in-the-persian-gulf/

Iranin vallankumouskaartin suorittama konttialuksen kaappaus: https://maritime-executive.com/article/iran-accuses-msc-ship-of-violations-as-efforts-begin-to-free-crew  

Hormuzin salmen turvallisuus on vaakalaudalla ja se saisi maailman energiahuollossa aikaan ison häiriön: https://www.hellenicshippingnews.com/strait-of-hormuz-safety-is-under-threat-is-a-structural-threat-ahead/

USA:n laivasto on ampunut yhden miljardin $ edestä ohjuksia torjuessaan huthikapinallisten hyökkäyksiä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-navy-fired-1-billion-in-missiles-to-counter-iran-houthis-in-middle-east-says-navy-secretary/

Viime vuoden merirosvoustilastot näyttävät muutaman hälyttävän piirteen. Somalimerirosvojen kaappaustoiminta on taas vilkastunut. Guinean lahden merirosvous ja aseelliset ryöstöt ovat lisääntyneet samoin kuin Singaporen salmessa. Amerikoissa tapaukset ovat vähentyneet Perua liukuun ottamatta: https://www.hellenicshippingnews.com/is-the-decline-in-global-piracy-over/

Somalimerirosvot ovat vapauttaneet bangladeshilaisen aluksen lunnaiden maksun jälkeen: https://splash247.com/somalis-release-bangladeshi-ship-and-crew/

Ukrainan ja Venäjän välinen sopimus Mustan meren merenkulun turvallisuudesta, jota neuvoteltiin kaksi kuukautta Turkin johdolla, kaatui kalkkiviivoilla Ukrainan vetäydyttyä sopimuksesta: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-ukraine-black-sea-shipping-deal-was-almost-reached-last-month-sources-say/

Ukrainan sota tulossa uuteen vaiheeseen läntisen avun ollessa edelleen epävarmaa Ukrainalle: https://gcaptain.com/ukraine-war-enters-new-phase-with-oil-in-the-crosshairs/

Greenpeace on maalannut iskulauseita virolaisen säiliöaluksen kylkiin. Virolaisalus on toimittanut polttoainetta venäläistä öljyä kuljettaville säiliöaluksille Gotlannin ulkopuolella: https://gcaptain.com/greenpeace-targets-baltic-sea-bunkering-tanker-over-russia-linked-refueling/

Pakotteet:

USA:n pakotteiden vuoksi 4 säiliöalusta jäi nalkkiin lasteineen merelle: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-oil-and-products-trapped-on-tankers-hit-by-new-iran-related-sanctions/

USA:n pakotteet kattavat 8 % Venäjän öljyä kuljettavista aluksista. N. 20 – 25 % Venäjän öljystä kulkee omalla tonnistolla ja loput shadow fleet -tonnistolla: https://gcaptain.com/us-sanctions-cover-8-of-tankers-shipping-russian-oil/

USA:n pakotteiden kiristyessä pienten pop-up öljykauppiaiden määrä lisääntyy: https://gcaptain.com/pop-up-russian-oil-traders-emerge-as-us-tightens-sanctions-grip/

USA palauttaa Venezuelan pakotteet: https://splash247.com/venezuela-sanctions-return/

Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Baltimoren siltaturman aiheuttaneen aluksen varustamo on julistanut yhteishaverin: https://www.seatrade-maritime.com/containers/dali-vessel-owner-declares-general-average

FBI avaa tutkinnan Baltimoren siltaturmasta: https://maritime-executive.com/article/fbi-boards-dali-to-start-court-authorized-criminal-investigation

Baltimoren kaupunki nostaa syytteet aluksen sidosryhmiä vastaan: https://gcaptain.com/city-of-baltimore-pursuing-legal-action-against-dali-stakeholders-over-key-bridge-collapse/

Ruotsin onnettomuustutkintakeskuksen raportissa epäillään konemestarin kuoleman johtuneen sähköiskusta. Konemestari oli ollut selvittämässä painolastipumpun epäiltyä vuotoa: https://www.maritime-executive.com/article/engineer-looking-for-water-leak-was-likely-electrocuted-aboard-stena-ferry

Kanada korottaa merenkulun sakkorangaistuksia: https://splash247.com/canada-hikes-shipping-fines/

Onnettomuustutkintakeskuksen raportti paljastaa monimutkaisen lainsäädännön, jonka mukaan lossiliikenteen tulisi toimia ja sitä valvotaan. Raportti totesi onnettomuuden johtuneen matkapuhelimen aiheuttamasta väärästä komennosta kosketusnäytöllä:  https://navigatormagazine.fi/uutiset/otkes-lossiturma-aiheutui-matkapuhelimen-liukumisesta-tehonsaatojarjestelman-kosketusnaytolle/

Maailman linjaliikenneneuvosto (WSC) vetoaa USA:n pääkaupunkialueen piirikunnan vetoomustuomioistuimeen, jotta kansallisen merenkulkukomission (FMC) uusi ohje viivästys- ja seisontapäivämaksuista korjattaisiin siinä ilmenevien epäjohdonmukaisuuksien osalta: https://www.hellenicshippingnews.com/wsc-seeks-correction-of-contradiction-in-fmc-detention-and-demurrage-final-rule/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Vakuutusyhtiön raportti Israelin satamien tilanteesta: https://www.hellenicshippingnews.com/israel-port-situation-2/

Järjestöt:

Suomen Satamaliitto ry:stä Suomen Satamat ry:ksi: https://www.satamaliitto.fi/fin/organisaatio/hallitus/

Kuusitoista merenkulun järjestöä on lähettänyt YK:lle ja IMO:lle kirjeen koskien merenkulkijoiden turvallisuutta geopoliittisissa jännitteissä vaatien maailmanjärjestöjä suojelemaan merenkulkijoita kaikin mahdollisin tavoin: https://splash247.com/shipping-hits-out-at-scant-coverage-of-hijacked-crews/  

Euroopan kauppakamarin edustaja Kiinassa varoittaa kauppasodasta Euroopan ja Kiinan välillä protektionismin kasvaessa Euroopassa: https://gcaptain.com/china-and-eu-trade-tensions-risk-a-full-trade-war/

SEA Europe, meriteknologiaa edustava eurooppalaisjärjestö, on esittänyt EU:lle meriteknologiastrategiaa, jossa Euroopassa rakennettaisiin vuonna 2035 10´000 kestävän kehityksen ja digitalisaation laivaa: https://www.hellenicshippingnews.com/setting-sail-to-build-in-europe-10000-sustainable-and-digitalised-vessels-by-2035/

Kansainvälisen merenkulkufoorumin hiilineutraaliusjohtaja toteaa IMO:n ja varsinkin EU:n tavoitteiden antavan markkinoille vahvan signaalin vihreästä siirtymästä: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-imo-stricter-shipping-rules-emit-positive-signal-for-green-transition-global-maritime-forum-director/

Onnettomuudet:

Traficomin tilastojen mukaan viimeisten kymmenen vuoden aikana Suomen aluevesillä on tapahtunut 25 – 41 kauppamerenkulun onnettomuutta vuosittain: https://navigatormagazine.fi/uutiset/turvallisuus-ja-ymparisto/kaikkien-alusten-kulku-suomen-aluevesilla-ja-suomen-lipun-alla-kulkevien-alusten-kulku-maailmalla-on-edelleen-hyvin-turvallista/

Painolastissa ollut kaasusäiliöalus ajoi karille Aqaban lahdella saatuaan konevian: https://www.marineinsight.com/shipping-news/egypt-detains-gas-carrier-grounded-in-environmentally-sensitive-region-in-gulf-of-aqaba/

Baltimore avaa kolmannen sivuväylän, jonka syväys on n. 6,1 metriä. Konttialuksen päältä on nostettu pois 120 konttia ja parikymmentä pitää vielä nostaa ennen kuin siltajäänteitä päästään nostamaan aluksen keulalta. Konttien painot ovat 1,5 ja 2,5 tonnin välillä, siltajäänteet 3´000 ja 4´000 tonnin välillä: https://maritime-executive.com/article/baltimore-salvage-efforts-plan-refloating-sequence-for-containership-dali

USA:n itärannikon suurin nosturi avustamaan ja nopeuttamaan siltajäänteiden raivausta. Silti vaikein työ on sukeltajilla, jotka joutuvat työskentelemään kylmässä ja läpinäkymättömässä vedessä. Siltajäänteet sisältävät terästä, sementtiä ja raudoituspalkkeja: https://maritime-executive.com/article/east-coast-s-biggest-crane-barge-hoists-giant-piece-of-baltimore-bridge

Tutkiva journalismi on selvittänyt USA:ssa aluksille sattuneita kone-, ohjailu- ja potkurivikoja tai niiden yhdistelmiä ja havainnut viimeisten 22 vuoden aikana niitä olleen n. 6000 kappaletta, joka on yli 5 kertaa viikossa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/baltimore-bridge-incident-one-in-hundreds-in-u-s-caused-due-to-ships-propulsion-failure/

Napolin ja Caprin välillä liikennöivä pika-alus törmäsi kovassa tuulessa Napolissa laituriin. Useita matkustajia loukkaantui ja aluksen runko sai vaurioita: https://maritime-executive.com/article/docking-accident-in-naples-injures-many-ferry-passengers

Tanskalainen pika-alus joutui väistämään venäläistä sota-alusta, joka ei suostunut väistämään meriteiden sääntöjen mukaisesti. Pika-aluksen päällikön mukaan vaaratilannetta ei syntynyt mutta ei tilanne ongelmatonkaan ollut: https://maritime-executive.com/article/danish-ferry-forced-to-maneuver-to-avoid-russian-warship

Ympäristö:

Tappaja-aallot ovat yleisempiä kuin uskottiinkaan. Havainnoista huolimatta tutkijat eivät tiedä, miten usein niitä syntyy eikä sitä voiko niiden syntyä ennustaa? Niiden syntymekanismi tunnetaan mutta merten dynamiikka sekoittaa matemaattisen algoritmin: https://www.maritime-executive.com/editorials/rogue-waves-are-much-more-common-than-anyone-thought

Kreikka kieltää ensimmäisenä eurooppalaisena valtiona pohjatroolauksen suojelualueilla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/greece-becomes-1st-european-nation-to-ban-bottom-trawling-in-marine-parks-protected-areas/

Vapaaehtoinen alusten nopeuden vähentäminen Kalifornian rannikolla vähensi rannikon ilmansaasteita, riskejä valaille ja melusaastetta mereen: https://gcaptain.com/ship-speed-reduction-lowers-california-coastal-air-pollution-numbers-environmental-benefits-include-lower-risk-to-whales-less-ocean-noise/

Historian havinaa:

Löytöretkien aika: sen teki mahdolliseksi sekalainen joukko ihmisiä. Mitä löydettiin? Valmiiksi asutettuja ja sivistyneitä maita, joihin vietiin eurooppalainen raha ja laki. Löydettiin Euroopasta uusi meritie ohi Kiinan silkkitien itämaiden rikkauksiin ja vahingossa Intian meritie lännen rikkauksiin. Kilpailu synnytti kauppasotia mutta myös uusia yritysmuotoja: https://www.maritime-executive.com/magazine/spice-and-vice

Espanjan perimyssotien aikainen hylky, jonka lastin arvioidaan olevan n. 20 miljardin $ arvoinen kullassa, hopeassa ja jalokivissä, löydettiin vuonna 2014 2´000 jalan (n. 600 metrin) syvyydestä. Maaliskuussa 2024 Kolumbian hallitus esitti suunnitelman hylyn ja aarteen nostamiseksi. Aarteesta ja hylystä on syntynyt omistajuuskiista mutta meriarkeologit ovat innoissaan päästä tutkimaan niitä: https://www.history.com/news/san-jose-shipwreck-battle-2

Offshore-öljynporauksen historiaa Meksikonlahdella vuodesta 1938 tähän päivään: https://gcaptain.com/spotlight-on-gulf-coast-oil-gas-production-1938-to-today/

Toisen maailmansodan historia osoittaa AUKUS-sukellusveneyhteistyön arvon: https://www.maritime-executive.com/editorials/wwii-history-shows-value-of-aukus-submarine-basing

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lähdeluettelossa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen yleensä vaadi uutta rekisteröitymistä. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdeluettelo:

Bulk Materials International news@bulkmaterialsinternational.com

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Lloyd’s List https://lloydslist.com/

Lloyd´s Register  https://lr.org/en/

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork  enews@seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Svenska Sjöfartstidningen www.sjofartstidningen.se

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Loadstar www.theloadstar.com

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/