Pääaiheet tänään:
Hyvää Joulua!
Merenkulku ja merenkulkijat:
Geopoliittiset jännitteet ja ilmastomuutos
Kriisipesäkkeet ja pakotteet:
Ukraina, Lähi-Itä ja Etelä-Kiinan meri, EU:n 12. pakotepaketti ja sen toimeenpano
EU ja IMO:
Päästörajoitukset
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Mitä tarkoittaa termi?:
Mitä eroa on termeillä ”bay” ja ”gulf”: https://www.marineinsight.com/know-more/difference-between-gulf-and-bay/
Merenkulku yleinen:
Podcast: vuoden 2023 merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-minutes-2023-review
Kahden keskeisen kanavan ongelmat ajavat alukset takaisin 1700-luvulle reittivalinnoissaan. Toisessa on kyse luonnon ääri-ilmiöstä ja toisessa ihmisen toiminnasta mutta vaikutukset ovat yhtä kaikki samalla tavalla akuutteja. Paluu ikiaikaisiin reitteihin lisää kustannuksia ja paineita inflaation nousulle, johon geopoliittiset kriisit tuovat lisämausteensa: https://gcaptain.com/twin-crises-send-cargo-ships-back-to-18th-century-trade-routes/
Varustamot, alukset ja merenkulkijat:
UK:n kauppamerikadettien opetussuunnitelmaa on muokattu viime vuosina yhteistyössä merenkulun kanssa ja se on huomioitu maailmalla. Opetussuunnitelma jalkautetaan merenkulun oppilaitoksille tässä kuussa ja ne on tarkoitus ottaa käyttöön syyskuussa 2025. Opetussuunnitelma vastaa nykymenettelytapoja ja merenkulun välineistöä aluksilla: https://seawork.com/newfront/news/regulator-and-industry-join-forces-to-shape-training
Kontti, roro ja ajoneuvot:
Yli sata konttialusta on lähtenyt kiertämään Afrikkaa. Kustannusten nousu siivittää myös jälleen inflaatiota juuri, kun pankkimaailma totesi inflaation olevan tasaantumassa. Nykytilanteen todetaan olevan jo pahempi kuin Suezin kriisi Ever Given -aluksen ajettua penkkaan: https://gcaptain.com/containerships-rerouted-red-sea-attacks/
Kiinalaisen uuden vuoden lähestyessä markkinat hakevat vaihtoehtoja myös ilmakuljetuksista Punaisen meren kriisin jatkuessa: https://www.freightwaves.com/news/cargo-owners-consider-airfreight-alternative-to-red-sea-shipping-delays
Energia ja raaka-aineet:
Venäläisen öljyn vienti Kiinaan ja Intiaan sekä Eqyptiin, Marokkoon, Myanmariin ja Pakistaniin on kasvanut vuonna 2023. Uudet markkinat korvaavat Euroopan menetetyt markkinat: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-transneft-ceo-oil-shipments-to-china-up-to-100-mln-t-in-2023/
Raakateräksen tuotanto nousi marraskuussa 3,3 %. Artikkeli sisältää kiinnostuneille hyviä taulukoita ja tilastoja: https://www.hellenicshippingnews.com/world-steel-association-november-2023-crude-steel-production-up-3-3/
Elintarvikkeet ja kuivarahti:
Ukrainan ensi vuoden maissin vienti tulee luultavimmin putoamaan johtuen logistisista vaikeuksista. Kuljetukset rannikon satamien kautta on helpottanut tilannetta mutta suurta nousua ei silti ole odotettavissa. Myös kauppalausekkeilla on suuri merkitys Ukrainan viljakaupassa. Vaikka Eurooppa tuottaa paljon maissia, se joutuu silti tuomaan sitä muualta. Syynä ovat kuivuus ja lämpöaallot osassa aluetta: https://www.hellenicshippingnews.com/ukraine-corn-exports-set-to-fall-in-2024-amid-logistical-issues-russian-attacks/
Offshore ja merituulivoima:
Tanskalainen tuulivoimayhtiö ilmoittaa tehneensä rahoituspäätöksen maailman suurimman yksittäisen merituulivoimapuiston rakentamiseksi. Uuden puiston odotetaan tuottavan liki 3 GW ja yhdessä kahden aiemman puiston kanssa niiden yhteinen tuotto on n. 5 GW: https://gcaptain.com/orsted-makes-final-investment-decision-on-worlds-largest-offshore-wind-farm/
Kanavat ja sisävedet:
Miten Punaisen meren kriisi vaikuttaa Suezin kanavaan? Suezin kanava on tärkeä tulonlähde Eqyptin valtiolle. Kanavamaksuja maksettiin ensimmäisen puolivuotiskauden 2023 aikana 9,4 miljardia $:a. Varsinaiset vaikutukset tullaan näkemään, kun hyökkäysten kohdentuminen ja USA:n johtaman koalition teho selviää: https://www.hellenicshippingnews.com/how-are-the-red-sea-attacks-impacting-shipping-in-the-suez-canal/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Itämeren jäätilanne ja avustusrajoitukset: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Pohjoisen Jäämeren tilanteen kehittyminen viimeisen kuukauden aikana: https://www.ilmatieteenlaitos.fi/arktis-nyt
Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:
Ultrasyvään (11´000 metriä merenpinnan alapuolelle) poraavalla aluksella alkavat merikokeet. Tarkoitus on käyttää alusta öljyn ja kaasun etsintään sekä tutkimustoimintaan. Sen merimatkojen kesto voi olla 120 päivää ja kuljettava matka 15´000 merimailia. Alus on suunniteltu kategorian 16 taifuunin kestoon. Alus on varustettu 30 MW:n voimanlähteellä ja akkujärjestelmällä: https://www.maritime-executive.com/article/china-begins-sea-trials-for-its-first-ultra-deep-drilling-ship
Tilatut uudisrakennukset kohdistuvat suuriin aluksiin. Toinen huomio on, että suurin osa tilauksista menee kiinalaisille telakoille: https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-activity-focused-around-larger-ships/
Kiinan ensimmäinen loistoristeilijä lähtee kohta neitsytmatkalleen. Alus sisältää paljon Wärtsilän teknologiaa, kuten NACOS-järjestelmän, thrusterijärjestelmät ja ANCS-järjestelmän: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinas-first-domestic-cruise-ship-adora-magic-city-sets-sail-equipped-with-wartsila-solution/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
IMO:n tavoite nolla- tai lähes nollapäästäisiä polttoaineita vuonna 2030 on saavutettavissa. Tosin kovin monet kilpailevat niiden saatavuudesta. Tänä päivänä vain 1 % irtolasti-, kontti- tai säiliöaluksista käyttää tai ovat kykeneviä käyttämään niitä eikä saatavuus ole vielä kovin hyvä. IMO:n tavoite on vähintään 5 % ja pyrkimys 10 %: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-gears-up-to-meet-5-10-low-carbon-fuel-target-but-will-fuels-be-available/
Israelilaisvarustamo tekee yhteistyötä korealaisten ja brittiläisten yhteistyökumppanien kanssa tutkiakseen kauppa-aluksiin sijoitettavia ydinkäyttöisiä propulsiojärjestelmiä. Lloyd´s Register arvio turvallisen operoinnin vaatimukset ja säädösten vaatimuksenmukaisuuden. Varustamo analysoi tulosten pohjalta matkakohtaiset suunnittelutarpeensa ydinteknologialle: https://www.maritime-executive.com/article/israeli-owned-shipowner-sponsors-nuclear-propulsion-r-d
Luotsaus, liikenteenohjaus, navigointi, laivameklarit:
Luotsin kuolemaan johtanut alukseen siirtyminen on nostanut esiin lisääntyvät vaatimukset alusten miehistöjen kouluttamiseksi luotsinottoon: https://www.maritimejournal.com/industry-news/another-marine-death-highlights-shippings-deadly-problem/1483073.article
Muu logistiikka:
Dubailainen satamayhtiö yhdessä Afrikan keskuskauppakamarin kanssa aikoo parantaa Afrikan sisäistä kauppaa. Ne tuottavat afrikkalaisille yrityksille alustan, joka yhdistää, jakaa tietoa sekä auttaa verkottumisessa ja logistiikassa yhteistyösopimuksen ehtojen mukaisesti: https://www.seatrade-maritime.com/logistics/dp-world-uacciap-partner-reshape-intra-africa-trade
Maailmankauppa ja -politiikka:
Kuinka paljon maailmankaupalle tulee maksamaan Suezin kanavan välttäminen? Verrokkina käytetään vuoden 2021 Ever Given -aluksen aiheuttamaa seisokkia Suezin kanavassa: https://shippingtelegraph.com/port-news/how-expensive-is-the-avoidance-of-the-suez-canal-in-world-trade/
Koittaako maailmanmarkkinoilla suuri helpotus vuonna 2024 vai murskaantuvatko koronlaskutoiveet? Artikkelissa keskuspankkien rahamarkkinapolitiikkaa, joka vaikuttaa tavaroiden, palvelujen ja ihmisten liikkuvuuteen: https://www.hellenicshippingnews.com/is-the-big-ease-coming-in-2024-or-will-rate-cut-hopes-get-dashed/
EU ja hallitukset, YK ja IMO:
Valtioneuvosto on hyväksynyt asetusmuutoksen, joka koskee laivanrakennuksen innovaatioihin myönnettävää valtionavustusta. Kokeellisen kehittämisen määritelmää muutetaan ja valtionavustuksen enimmäismäärää nostetaan 15 miljoonasta €:sta 25 miljoonaan €:on. Asetus on määräaikainen: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=193
Kreikan hallitus neuvoo kreikkalaisia tai kreikkalaisomisteisia aluksia välttämään Jemenin aluevesiä. kreikkalaisilla on 20 % osuus maailman kauppa-alustonnistosta: https://www.hellenicshippingnews.com/greece-advises-vessels-to-avoid-yemeni-waters-after-red-sea-attacks/
Panama, merenkulun raportti 2023/2024: https://report.seatrade-maritime.com/41646/104925/index.html?utm_source=partner&utm_medium=referral&utm_campaign=mtm00msr-la-pmr-23-24-digital&utm_content=smn-article
NATO, kriisipesäkkeet ja merirosvous:
Punaisen meren liikennettää suojaamaan perustettu koalitio on edelleen varustamoille epäselvä. Kuinka monta sota-alusta osallistuu, kuinka nopeasti apua on saatavissa, millaista apua on saatavissa ja miten varsinainen suojausoperaatio toimii? Markkinat odottavat toiminnan tuloksia ennen kuin muuttavat riskiarvioitaan: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-industry-in-the-dark-over-led-red-sea-navy-force/
Huthi-kapinalliset uhkaavat ampua USA:n sota-aluksia, jos USA ampuu hutheja tai lähettää sotilaita hallituksen joukkojen avuksi: https://gcaptain.com/houthis-threaten-to-attack-us-warships-if-washington-targets-yemen/
USA:n johtamassa koalitiossa onkin kerrottua enemmän jäseniä. Osa on sellaisia arabimaita, jotka eivät halua julkista näkyvyyttä mukanaololleen. Onhan siinä muutakin, jota ei vielä tiedetä eikä koalitio sitä ilmeisesti heti kerrokaan. Merenkulun ja koalition luottamuksen luominen tuleekin viemään aikansa. Koalitio ei ole kuitenkaan ampunut huthi-kapinallisten asemia maissa: https://www.maritime-executive.com/article/new-red-sea-security-coalition-includes-10-secret-members
Punaisen meren kriisi koskee enemmän konttiliikenteeseen kuin muuhun liikenteeseen: https://www.freightwaves.com/news/red-sea-fallout-much-greater-for-containers-than-tankers-bulkers
Kolumni: USA ja sen liittolaiset ovat tiukan paikan edessä Punaisen meren kriisin syvetessä. Niiden kustannukset kasvavat operoitaessa kolmella rintamalla Euroopassa, Lähi-Idässä ja Etelä-Kiinan merellä. Ne kaikki vaativat tasapainoilua uskottavuuden ja ylireagoinnin välillä ottaen huomioon poliittinen tausta USA:n presidentinvaalien lähestyessä ja maailman jakautuessa yhä pahemmin: https://gcaptain.com/opinion-us-and-allies-face-tough-choices-amid-growing-red-sea-crisis/
Pakotteet:
Raportti: Miten G7:n hintakatto sekä EU:n ja USA:n pakotteet purevat Venäjän ulkomaankauppaan? Hintakatto on vuotanut koko ajan mutta siihen odotetaan parannusta USA:n määräämien rangaistusten ja EU:n 12. pakotepaketin myötä. Silti mm. kontti- ja ajoneuvokauppa on lähes sotaa edeltäneellä tasolla. Hyvää tilastotietoa, valitettavasti graafit puuttuvat: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-group-owners-and-shipowners-transport-20-or-more-of-russian-crude-oil-flows-says-sp-global-market-intelligence-report/
USA tiukentaa öljyn hintakaton valvontaa ryhtymällä toimiin niitä varustamoita ja aluksia vastaan, jotka kuljettavat öljyä tuota hintakattoa (60$) korkeammalla hinnalla. Nyt kyseessä on Sovcomflotin omistama säiliöalus ja sitä operoiva varustamo, joka pitää kotipaikkaa Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa: https://gcaptain.com/us-tightens-enforcement-of-price-cap-on-russian-oil/
Rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Irlantilaisviranomaiset löysivät irtolastialukselta kokaiinia 300 kg arvoltaan n. 23 miljoonaa $. Määrät voivat muuttua vielä lisätarkastuksissa. Syyskuussa irlantilaisviranomaiset saivat kiinni 2´000 kg salakuljetuserän toiselta irtolastialukselta: https://www.maritime-executive.com/article/ireland-makes-second-large-cocaine-bust-aboard-arriving-bulker
Hinaajavarustamo on tuomittu 2,4 miljoonan € sakkoon miehistön jäsenen kuolemaan johtaneesta tilanteesta, koska se oli laiminlyönyt aluksen turvallisen operoinnin: https://www.maritimejournal.com/industry-news/svitzer-fined-24-million-over-crewman-death/1481419.article
Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:
Harjoittelun puute aiheutti Hollannin onnettomuustutkinnan mukaan miehistön jäsenen kuoleman hinaajan avustaessa irtolastialusta satamassa: https://www.maritimejournal.com/industry-news/lack-of-training-led-to-crew-death-probe-finds/1489214.article
Järjestöt:
MEPA 50 vuotta, myös yhdistyksen osanotto juhlavastaanoton kuvakavalkadissa mukana. Vapaavahti 4/2023: https://issuu.com/vapaavahti/docs/vv_2023_4/26
Merenkulkijoiden hyvinvointia edistävät hyväntekeväisyysjärjestöt muodostavat ainutlaatuisen yhteistyöryhmän, joka pitää yllä tietoisuutta merenkulkijoiden hyvinvoinnin tilasta. Merenkulkijoiden hyvinvointi kuuluu työnantajalle mutta hyvinvointijärjestöt tuovat siihen tarpeellisen ulkopuolisen lisätuen: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-welfare-charities-form-a-unique-collaboration-to-raise-awareness/
Kreikan varustamoyhdistys pyytää eri maiden hallituksia tukemaan IMO:n vihreää siirtymää merenkulussa: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/greek-shipowners-call-governments-back-imo-green-transition-policies
OPEC+ päätti tuotannonrajoituksista, Saudi-Arabia ja Venäjä etunenässä. Tilastot osoittavat kuitenkin, että Venäjä ei Moskovan vakuutteluista huolimatta ole saanut rajoitustaan ja lupauksiaan pitämään: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-undermines-its-pledge-to-opec-as-crude-oil-and-fuel-exports-jump/
Angola ilmoittaa eroavansa OPEC:sta, koska sen jäsenyys ei enää palvele Angolan etua. Viime vuosikymmenellä Equador ja Qatar jättivät OPEC:n. OPEC:lle lähtö tuli yllätyksenä varsinkin, kun Angola ei ole saanut edes tuotantokiintiötään täytettyä vuoden 2019 jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/angola-leaves-opec-in-blow-to-producer-group/
One Sea, suomalainen alusten automaatiota ja autonomiaa kehittävä yhdistys saa suuren luokan yhteistyökumppanin, kiinalainen Cosco Shipping Technology on ilmoittanut liittyvänsä yhdistykseen: https://www.seatrade-maritime.com/technology/cosco-shipping-technology-joining-one-sea
Onnettomuudet:
Vielä oli käyttöä VHF-suuntimiselle. Kaksi kalastajaa pelastettiin suuntiman antamilla tiedoilla heidän aluksensa upottua: https://www.maritime-executive.com/article/coast-guard-uses-vhf-direction-finding-to-rescue-two-fishermen
Rahtilaiva törmäsi merituulivoimalaan Pohjanmerellä. Tutkijat ovat vaitonaisia mutta toteavat, että mitä suurempia tuulivoimapuistoja tehdään, sen vähemmän jää tilaa muulle merenkululle. https://www.maritimejournal.com/industry-news/cargo-ship-crashes-into-north-sea-wind-turbine/1483346.article
Yksi kuollut ja useita loukkaantunut ajoneuvonkuljetusaluksella syttyneessä tulipalossa. Syyksi mainitaan sähköajoneuvo: https://www.maritimejournal.com/industry-news/one-dies-many-injured-as-fire-ravages-car-carrier/1486076.article
Norjalainen Hurtigruten-risteilijä joutui vaikeuksiin aallon iskettyä komentosillan ikkunat sisään ja aluksella syntyi sähkökatkos. Matkustajat ja miehistö ovat turvassa ja meripelastusviranomaiset ovat valmiita aloittamaan aluksen hinaamisen. Alus liikkuu hiljaa omilla koneilla hinaajien seuratessa tilanteen kehitystä: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/cruiseship-maud-disabled-in-north-sea-by-storm-pia/
Mainoksenomaisia artikkeleita:
Huthien hyökkäykset Punaisella merellä kauppalaivoja vastaan vaikuttaa suoranaisesti n. 10 % maailmankaupasta ja n. 30 % konttiliikenteestä. Vesiväylän käyttöön vaikuttaa riskiarviointi ja osa on jo valinnut Afrikan kiertämisen. Riskiarvio tuo mukanaan mahdollisesti lisääntyviä polttoainekuluja, lisämaksuja rahtikustannuksiin ja sotavaaravakuutusmaksuja: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-disruptions-in-the-suez-canal-and-red-sea-expect-to-affect-10-of-world-trade-and-will-increase-general-transport-fares/
Merenkulussa olemassaolevien ja tulevien säädösten noudattaminen on yhä monimutkaisempaa ja aikaavievempää. Teknologia tulee apuun eri ilmoitusvelvollisuuksien hallintaan: https://www.hellenicshippingnews.com/technomar-shipping-pioneers-digital-reporting-sertica-vessel-reporting-system-goes-live-on-96-ships/
Historian havinaa:
Napolin poliisi on raportoinut löytäneensä 400 vuotta sitten uponneen aluksen n. 40 metrin syvyydestä. Alukselta on löydetty vulkaanista lasia, jota kutsutaan obsidiaaniseksi kullaksi. Kivimarkkinoilla sitä pidetään kalliina ja sitä ostetaan hanakasti: https://www.marineinsight.com/shipping-news/black-gold-discovered-from-4000-year-old-shipwreck-in-italy/
Aika ennen sosiaalista mediaa – juoruja, huhuja, sisäpiiritietoa. Näin toimittiin 80-luvulla: https://www.freightwaves.com/news/a-peek-into-the-logistics-rumor-mill-of-the-1980s
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/