Merenkulun uutisia 7.5.2025, päivitetty klo 19.00: Nokia, Ruotsin kauppalaivasto, Venäjän varjolaivasto ja öljy, Viking Line, Geneven irtolastipäivät, jäätilanne tänään, ruuhkaa Euroopan konttisatamissa, Switch, raportteja ja selvityksiä, USA:n tullit, öljyntuotantoa lisätään, meripanttioikeus, vakuutusturvan kehittäminen, JEF ja NATO harjoittelivat, Singapore Strait, USA ja Huthit tulitaukoonko, Intia ja Pakistan lähes sodassa.

Mitä tarkoittaa termi:

Contango: https://en.wikipedia.org/wiki/Contango

JEF (Joint Expeditionary Force): https://fi.wikipedia.org/wiki/Joint_Expeditionary_Force

LCA (Life Cycle Assessment): https://fi.wikipedia.org/wiki/Elinkaariarviointi

OCCS (Onboard Carbon Capture and Storage): https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652624027926

Mikä yritys tai yhdistys:

ABN AMRO: https://en.wikipedia.org/wiki/ABN_AMRO

Barclays: https://en.wikipedia.org/wiki/Barclays

GCMD (Global Centre for Maritime Decarbonisation): https://www.gcformd.org/about-us/

The Switch: https://fi.wikipedia.org/wiki/The_Switch

VDR (German Shipowners Association): https://www.reederverband.de/en

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Tekoälystä odotetaan työkalua parantamaan meriturvallisuutta: https://www.maritimejournal.com/security/artificial-intelligence-ais-and-maritime-security-a-promising-future/1501809.article

Suomalainen Nokia toimittaa tanskalaiselle logistiikkayhtiö Maerskille sen 450 alukseen langattoman verkon. Siitä tulee osa yhtiön IoT-alustaa. Järjestelmä tarjoaa mm. ajantasaisen lastinseurannan, parantuvan toimitusketjun näkyvyyden ja lisääntyvän tehokkuuden: https://www.hellenicshippingnews.com/nokia-supplies-private-wireless-to-maersks-fleet-for-real-time-cargo-tracking/

Ranskalainen kaasusuojarakentamisen yhtiö GTT ostaa $219,7 miljoonalla merenkulun analytiikkaan keskittyvän Danelecin eurooppalaiselta sijoitusyhtiö Verdanelta. Danelec tuotti alun perin matkatietotallentimia (VDR) ennen kuin siirtyi turvallisuus- ja suorituskykysovelluksiin: https://splash247.com/gtt-buys-danelec/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Varustamot ja operaattorit etsivät osaavia merenkulkijoita ikääntyvän henkilöstön tilalle ja nuoria tarjokkaita maapuolen tehtäviin. Uudet määräykset ja tarkat koulutusvaatimukset ovat tehneet tehtävästä entistä haasteellisemman. Uusien työntekijöiden saaminen vaatii enemmän koulutusta, parempia palkkoja, työolosuhteita ja etenemismahdollisuuksia sekä mahdollisuuksia ylläpitää yhteyksiä läheisiin: https://www.maritime-executive.com/features/amidst-seafarer-shortage-multi-orbit-connectivity-is-key-for-recruiting

Saksan varustamoyhdistyksen puheenjohtaja totesi vuosittaisessa konferenssissa, ettei ilman omaa vahvaa ja itsenäistä kauppalaivastoa ole taloudellista vakautta tai kansallista turvallisuutta varsinkaan geo- ja kauppapoliittisten riskien kasvaessa: https://www.motorship.com/propulsion-and-future-fuels-conference/president-of-vdr-urges-germany-to-remain-competitive/1501806.article

Ruotsin kauppalaivasto kasvoi viime vuonna sekä määrällä että bruttotonneina mitaten. Ruotsin kauppalaivaston keski-ikä on 47 vuotta. Vain 18 % aluksista on alle 15 vuotta vanhoja ja lähes puolet oli yli 40 vuotta vanhoja: https://www.sjofartstidningen.se/nybyggen-far-svenska-handelsflottan-att-vaxa/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Käytettyään 51 vuotta harmaita kontteja päätti tanskalainen konttivarustamo maalata ne varustamon väreihin lukuun ottamatta jäähdytyskontteja. Samalla varustamo tilaa 85’000 uutta konttia Kiinasta. Muutos on osa ulkoasun yhtenäistämistä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/shipping-giant-maersk-gives-its-boxes-a-blue-makeover-after-5-decades/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Venäjä on käyttänyt Ukrainan sodan aikana $14 miljardia yli 400 varjolaivaston säiliöaluksen ostoihin. Tämän vuoden laajamittaiset pakotteet ovat merkittävästivähentäneet, n. 46 %, Venäjän varjolaivaston kapasiteettia, joskin osansa siihen on myös viitelaatu Uralsin painumisessa alle $60 kattohinnan. Eurooppalaiset ja yhdysvaltalaiset varustamot ovat ansainneet vähintään $6,3 miljardia myymällä satoja vanhoja säiliöaluksia peiteyhtiöille, joista ne on siirretty varjolaivastoon: https://splash247.com/14bn-moscows-shadow-fleet-outlay-over-the-last-three-years/

Arvio VLCC-luokan alusten arvosta, ansioista ja jälleenmyyntiaktiviteetista: https://www.hellenicshippingnews.com/assessing-the-vlcc-market-cycle-diverging-trends-in-values-earnings-and-liquidity/

Venäjän LNG-kuljetukset laskivat vuositasolla 4,6 % alkuvuoden aikana. Tammi-huhtikuun aikana tuonti Eurooppaan väheni 13 % ja kiihtyi huhtikuussa 14,3 %:in. Noin 19 % Euroopan kaasusta tulee Venäjältä TurkStream putkea pitkin ja LNG-laivauksina. EU:n tavoitteena on irtautua venäläisten fossiilisten polttoaineiden tuonnista vuonna 2027: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-lng-exports-down-4-6-y-y-in-january-april-data-shows/

Venäläisen öljyn ruplamääräinen hinta on pudonnut alhaisimmilleen kahteen vuoteen alle 4’000 ruplan barrelilta, joka on 40 % budjetoitua alempi. Öljyn hinnan pudotus huomattavasti alle budjetoidun vaikuttaa Venäjän kykyyn käydä Ukrainan sotaa, vaikka lyhyellä tähtäimellä siihen voidaan verokeinottelulla vaikuttaakin. Tuotannon ohitettua kulutuksen on öljyn hinta maailmanmarkkinoilla pudonnut merkittävästi: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-oil-price-in-roubles-at-two-year-low-40-below-budgeted-level-data-shows/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Mitä Geneven irtolastipäivistä jäi käteen? Tässä keskeiset huomiot: https://splash247.com/how-to-manage-uncertainty/

Geneven irtolastipäivillä pidetyssä paneelikeskustelussa käsiteltiin riskienhallintaa: https://splash247.com/smaller-shipowners-in-danger-geneva-dry-risk-workshop/

Miten sähköiset ajoneuvot muuttavat irtolastikuljetuksia: https://splash247.com/how-rising-demand-for-electric-vehicles-is-changing-the-face-of-dry-bulk/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Helsingin risteilyalusvierailut tänä kesänä: https://www.portofhelsinki.fi/matkustajille/matkustajatietoa/kansainvalinen-risteilyliikenne/

Viking Linen uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Marcus Risberg. Hän aloittaa viimeistään 1.1.2026. Risberg on hyvin perehtynyt alueen liikenteeseen ja toimii nyt Destination Gotlandin toimitusjohtajana: https://www.sjofart.ax/nyheter/marcus-risberg-ny-vd-for-viking-line/  

Destination Gotlandin johdossa ja johtokunnassa tapahtuu Marcus Risbergin uuden nimityksen myötä muutoksia: https://www.sjofartstidningen.se/gotlandsbolaget-byter-vd/  

Scandlinesin uudisrakennus tekee juuri merikoeajoja. Alus rakennetaan turkkilaistelakalla ja siitä ei aiheudu suoria päästöjä. Alus tulee Rødbyn ja Puttgardenin väliseen liikenteeseen tulee liikenteeseen myöhemmin tänä vuonna: https://www.sjofartstidningen.se/scandlines-nya-utslappsfria-farja-narmar-sig-trafikstart/

Offshore ja merituulivoima:

Ørsted on perunut suuren Pohjanmeren merituulivoimahankkeen Pohjois-Englannin itärannikolla. Syynä ovat taloudelliset tekijät: https://www.maritimejournal.com/environment/%C3%B8rsted-scraps-massive-north-sea-wind-farm/1501827.article

Joulupäivänä vaurioituneen Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelin korjaa norjalainen monitoimialus Deep Cygnus. Alusta valmistellaan parhaillaan urakkaan Oslon eteläpuolelle, ja Suomenlahdelle sitä odotetaan parin viikon kuluttua. Valmista pitäisi olla heinäkuun puolivälissä. Alukselle asennetaan parhaillaan Norjassa kääntöpöytää, vetolaitteita ja muita tarvittavia laitteita. Korjausurakan esityöt Suomenlahdella on tehty aiemmin keväällä: kaapeli on katkaistu vauriokohdan molemmilta puolin, rikkinäinen noin kilometrin pituinen pätkä nostettu merestä ja ehjät päät tulpattu odottamaan lopullista korjausta: https://www.hs.fi/suomi/art-2000011212658.html

Sveitsiläinen offshore-toimija vahvistaa kyvykkyyksiään hankkimalla kaksi uutta tukialusta offshorerakentamiseen. Alukset ovat 100 metriä pitkiä, niillä on 1’100 m²:n laajuinen kansilastitila ja tilat 110 henkilölle. Laitteistot sisältävät mm. DP2-järjestelmän, 150-tonnin nosturin, suojatila kahdelle ROV:lle, 1’500 kWh akusto ja metanolivalmiudet pääkoneelle. Alukset rakennetaan Kiinassa: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/allseas-orders-two-newbuild-offshore-construction-vessels/

Norjalaistelakka toimittaa taiwanilaiselle offshoretoimijalle tukialuksen, joka on aiemmin toimitettujen kahden aluksen sisaralus: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/dong-fang-offshore-orders-another-oscv-at-vard/

USA:n viisi suurinta merituulivoimapuistoa: https://www.marineinsight.com/know-more/top-5-biggest-offshore-wind-farms-in-u-s/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Kanavien ja siltojen aukioloajat Suomessa kesällä 2025: https://vayla.fi/vaylista/vesivaylat/kanavat/aukioloajat

Turkki on aikeissa rakentaa kanavan ohi Bosporin salmen keventämään sen ruuhkia. Koska ja millä rahoituksella on vielä epäselvää: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/turkey-commits-to-controversial-canal-project/1501797.article

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 7.5.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Pohjoisen Euroopan konttisatamat ovat vaikeuksissa kuljetusten ruuhkautuessa. Asiantuntijoiden mukaan ruuhkien odotetaan kestävän kolmesta neljään kuukauteen, kunnes yhteenliittymäverkostot pääsevät vauhtiin ja tavaramäärät asettuvat. Syinä ovat myös lakot Ranskassa ja Belgiassa, huoltokaudet ja Aasian tuonnin korkea taso tammikuussa: https://splash247.com/boxships-back-up-across-northern-europe/

Rotterdamin satama avaa €3,5 miljoonan päästövähennysrahaston. Jopa €700’000 taloudellinen tuki on tarjolla hankkeille, jotka vähentävät CO₂-päästöjä Rotterdamin sataman alueella: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/rotterdam-port-launches-3-5m-emissions-reduction-fund

TotalEnergies ja OQEP rakentavat Soharin satamaan Omaniin LNG-laitoksen, jonka on tarkoitus tuottaa aluksille LNG:tä polttoaineeksi. Laitoksen on tarkoitus olla maailman puhtain LNG-laitos: https://www.marineinsight.com/shipping-news/totalenergies-oqep-break-ground-on-one-of-the-worlds-cleanest-lng-plants/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Kaksi yhdysvaltalaista telakkayhtiötä yhdistävät voimansa tuottaakseen seuraavan sukupolven jäänmurtajia arktisiin tehtäviin. Yhteenliittymän ensimmäinen tehtävä on vastata USA:n rannikkovartioston tarjouskyselyyn, jonka se julkaisi huhtikuun alussa: https://gcaptain.com/bollinger-and-edison-chouest-form-strategic-alliance-to-fast-track-u-s-arctic-icebreaker-production/

Suomalainen yritys, The Switch, joka suunnittelee ja valmistaa kestomagneettimoottoreita ja -generaattoreita sekä tehonmuokkaimia uusiutuvan energian sovelluksiin, esimerkiksi tuulivoimaan ja meriteollisuuteen, on voittanut sopimuksen toimittaa akseligeneraattorien kytkimet neljään Kiinassa valmistuvaan säiliöalukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/the-switch-to-supply-single-drives-for-tanker-newbuild-quartet-in-china/  

Alusten uudisrakennustilaukset ovat jälleen kasvussa huolimatta tämän hetken jännitteistä. Erityisesti Kiinasta on tehty tilauksia. Myös käytettyjen alusten kauppa käy: https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-newbuilding-orders-on-the-rise-again/

USA:n merijalkaväki selvittää mahdollisuutta ostaa täyssähköiset maaefektialukset joukkojen siirtoon Tyynen valtameren saarten rannikkoalueilla käytettäväksi: https://www.maritime-executive.com/article/marine-corps-could-be-among-first-users-of-electric-wing-in-ground-craft

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Brittiläinen konsulttiyhtiö on arvioinut IMO:n nettonollakehyksen vaikutuksia polttoainemarkkinoihin. Vuosittaisesta polttoainekulutuksesta laskettuna vuosien 2024 ja 2035 välillä on saatu IMO:n sakkomaksuiksi lähes $100 miljardia selvityksessä käytetyille 30’000 alukselle vuonna 2035. Tämä on tietysti myös se markkina-arvo, joka biopolttoaineille ja matalahiilisille polttoaineille tänä aikana syntyy tuolloin: https://splash247.com/imo-mid-term-measures-tipped-to-add-80-premium-to-bunker-costs-by-2035/

IMO:n, DP Worldin ja Yhdistyneiden arabiemiraattien mukaan Persian lahden mailla on kriittinen rooli hiilineutraaliudessa: https://www.seatrade-maritime.com/event-news/gulf-has-strategic-role-to-play-in-decarbonisation-say-imo-dp-world-and-uae-government

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Ruotsalaistelakka on toimittanut luotsiveneen saksalaiselle tilaajalle. Alus on 16. luotsivene, joka toimitetaan Saksaan vuoden 2010 jälkeen: https://www.sjofartstidningen.se/ny-lotsbat-levererad-fran-dockstavarvet/

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolastiraportti (Baltic Exchange) viikolla 19: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-falls-on-lower-capesize-panamax-rates-3/

Konttikuljetusraportti (Xeneta) viikolta 18: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-weekly-ocean-container-shipping-market-update-average-spot-rates-from-far-east-to-us-west-coast-and-us-east-coast-remain-flat-since-mid-april/

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 18: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Bancosta-Weekly-2025-18-1.pdf

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 18: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Intermodal-Report-Week-18-2025.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 18: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/xclusiv-2025_05_05_compressed.pdf

Suomalaistutkimus metaanipäästöistä LNG-käyttöisistä koneistoista: https://www.mdpi.com/2077-1312/13/5/890

Selvitys (GCMD) aluksella tapahtuvan CO₂ talteenoton ja varastoinnin (OCCS) kasvihuonekaasupäästövähennyksistä: https://www.hellenicshippingnews.com/gcmds-life-cycle-study-quantifies-net-ghg-emissions-savings-for-pathways-with-onboard-carbon-capture-and-storage-occs/

Hollantilaispankin (ABN AMRO) tekemä selvitys ympäristöystävällisen merenkulun kustannuksista osoittaa, että vaihtoehtoiset polttoaineet tulevat vielä 30-luvulla olemaan sen verran kalliita, että varustamojen kannattaa maksaa sakot eikä noudattaa säädöksiä. Miten tulos on laskettu, siitä artikkelissa: https://www.hellenicshippingnews.com/esg-economist-carbon-price-for-shipping-below-transition-cost/

Selvitys (Clarksons) biopolttoaineiden kuljetuksista: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-biofuels-navigating-new-challenges-with-strategic-solutions/

Selvitys keskeisistä geopoliittisista häiriöistä (Windward) vuoden ensimmäisellä neljänneksellä: https://www.hellenicshippingnews.com/top-5-geopolitical-disruptions-q1-2025/

Maailmankauppa ja politiikka:

USA:n presidentin asettamat tullit hidastavat jo maailmantaloutta. Sekä suuret monikansalliset yritykset että pienet sähköistä kauppaa käyvät yritykset antoivat tulosvaroituksia leikkaamalla myyntiennusteitaan, varoittivat henkilöstövähennyksistä ja tarkensivat liiketoimintasuunnitelmiaan samalla, kun suuret taloudet laskivat BKT-kasvuennusteitaan: https://www.hellenicshippingnews.com/global-economy-already-feeling-drag-from-trump-tariffs/

USA:n presidentin asettamat korkeat tullit ovat lähes pysäyttäneet Kiinan USA:n viennin. Kiina pyrkii auttamaan viejiään saamaan tavarat kotimaan markkinoille samalla vaarantaen maan talouden ajautumisen yhä pahemmin deflaatioon kiinalaisyritysten käydessä keskinäiseen hintasotaan. Yhdysvalatalaispankki arvioi Kiinan BKT:n kasvun jäävän tänä vuonna 4 %:in: https://www.hellenicshippingnews.com/china-risks-a-spiral-into-deeper-deflation-as-it-diverts-u-s-bound-exports-to-domestic-market/

USA:n ulkomaankaupan alijäämä on noussut ennätyssuureksi tuonnin kasvaessa ennätysmäisesti uusien tullien uhatessa maaliskuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/us-trade-deficit-swells-to-record-high-amid-rush-to-beat-tariffs-in-march/

Eurooppalaiset yhtiöt voivat paremmin kuin pelättiin kauppasodan tullessa. Odotuksia on jouduttu laskemaan: https://gcaptain.com/european-firms-fare-better-than-feared-through-early-trade-pain/

Saudi-Arabia on antanut ymmärtää, että se on valmis öljyn hintasotaan varmistaakseen johtoasemansa muihin tuottajiin nähden. Mutta paheneva maailmantalouden tila saattaa osoittautua vähemmän toimivaksi kuin mitä se on tähän mennessä ollut: https://www.hellenicshippingnews.com/saudi-arabia-can-control-oil-supply-demand-could-be-its-achilles-heel/

OPEC+ lisää voimakkaasti tuotantoaan poiketen aiemmasta aikataulustaan tuotantorajoitusten poistossa. Toukokuun päivätuotantoa nostetaan kolme kertaa enemmän kuin alun perin oli suunniteltu ja samanlainen lisäys tehdään kesäkuussa. Se tarkoittaa ylituotantoa tälle vuodelle ja spot-rahdit ovat ennakkokauppoja alhaisemmat: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-goes-with-another-big-supply-hike/

Brittipankki laskee vuosien 2025 ja 2026 raakaöljyn viitelaatu Brentin hintaennustettaan OPEC+ järjestön lisätessä tuotantoaan ja tullien takia. Pankki odottaa OPEC+ luopuvan rajoituksistaan lokakuuhun mennessä, joka myös pienentää USA:n tuotannon kasvua: https://www.hellenicshippingnews.com/barclays-cuts-2025-2026-brent-crude-forecast-as-opec-accelerates-output-hikes/

Maailmanpankin ja IMF:n kokouksen yhteydessä järjestettiin korkean tason keskustelutilaisuus äkillisistä ja monimutkaisista velkahaasteista, joita kehittyvät maat kohtaavat. Keskustelu koski velkojen hoitotaakkaa, rajoitettua taloudellista liikkumatilaa ja kasvavia jännitteitä lyhyen aikavälin velvoitteiden ja pitkän aikavälin tavoitteiden välillä: Key takeaways from the Brookings conversation featuring the UN Expert Group on Debt

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

EU komissio esittää ensi viikolla uusien venäläisen kaasun ostosopimusten kieltämistä tämän vuoden loppuun. Nykyisten sopimusten mukainen osto kiellettäisiin vuoden 2027 loppuun mennessä. Miten se tehdään, sen komissio aikoo esittää tiistaina julkistettavassa tiekartassa: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-to-set-out-plans-to-halt-russian-gas-imports-by-end-2027/

Panama virtaviivaistaa byrokratiaansa ja julkaisee ensimmäisen vaiheen uudesta sähköisestä alusrekisteristä. Alusta tarjoaa mahdollisuuden sähköiseen pääsyyn tiettyihin toimintoihin etäyhteydellä poistaen maantieteellisiä esteitä asioinnissa: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-streamlines-maritime-operations-with-the-rollout-of-its-first-electronic-vessel-registry-ren-phase/

USA:n kummankin valtapuolueen valmistelema lakiehdotus laivanrakennuksen ja satamainfrastruktuurin kehittämiseksi ja turvaamiseksi (SHIPS) esittää mm. oman ulkomaan kauppalaivaston kasvattamisen 250 alukseen ja sen kilpailukyvyn parantamista sekä sijoituksia merihenkilöstöön, USA:n meriteollisuuden jälleenrakentamiseen, meri- ja telakkahenkilöstön saatavuuteen ja kilpailukykyyn: https://www.hellenicshippingnews.com/bipartisan-bill-reintroduced-to-enhance-u-s-shipbuilding-maritime-sector-national-security/

USA suunnittelee uusia pakotteita Venäjälle rauhanneuvotteluiden takutessa: https://www.hellenicshippingnews.com/momentum-building-for-more-us-sanctions-on-russia-as-peace-remains-elusive-experts/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

USA:ssa 18 osavaltion oikeusministeriä on nostanut kanteen Bostonin käräjäoikeudessa USA:n presidentin määräystä vastaan, joka sulkee merituulivoimahankkeita: https://splash247.com/18-us-states-suing-trump-over-shutdown-of-wind-projects/

Southamptonista lähteneellä sinkkuristeilyllä havaittiin henkilön kuolema. Miehistö ilmoitti asiasta viranomaisille ja yksi henkilö on otettu kiinni. Poliisi jatkaa tapauksen tutkintaa murhana. Alus jatkaa matkaansa ja palaa kotisatamaansa Brüggesta: https://www.maritime-executive.com/article/passenger-suspected-of-murder-after-death-on-msc-cruise-ship

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Meripanttioikeus on vahva oikeudellinen vaatimus, joka sallii velkojan pidättää alus riippumatta omistajanvaihdoksista, ellei alusta ole myyty oikeusperusteisella huutokaupalla. Siksi ostajan on oltava tietoinen meripanttioikeuden olemassaolosta, vaikka kauppa olisi tehty vilpittömässä mielessä. Meripanttioikeus voi ohittaa ostajan oikeudet ja siitä voi seurata taloudellisia tappioita, toiminnallisia viivästyksiä tai jopa aluksen menetys: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-liens-risks-and-protection-strategies-for-ship-buyers/

Kymmenen kohdan ohjelma, miten merivakuuttaja voi tehostaa vakuutusturvaa asiakkaan kehittyviin tarpeisiin: https://www.hellenicshippingnews.com/enhancing-maritime-insurance-brokerage-services-for-client-benefit/

Lloyd’s Maritime Academy ilmoittaa 4.-5. kesäkuuta pidettävästä FuelEU vastaavuus- ja hiilineutraaliusstrategiatyöpajasta. Työpaja pidetään Lontoossa merenkulun ammattilaisille tarjoten käytännöllistä ja syventävää ymmärrystä säädöksistä ja niiden vaikutukset tulevaisuuden merenkulkuun: https://www.seatrade-maritime.com/event-news/lloyd-s-maritime-academy-announces-workshop-on-fueleu-compliance-and-decarbonisation-strategy

Pienten ja erikoisalusten keskinäinen P&I-klubi The Shipowners’ Club on julkaissut viime vuoden tuloksensa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-shipowners-club-reports-a-98-8-combined-ratio-and-a-strong-capital-position/

Järjestöt ja yhdistykset:

Yhdistyneen kuningaskunnan johtama kymmenen maan kansainvälinen, kriisinhallintaan keskittynyt nopean toiminnan joukko JEF harjoitteli strategisten lastien saattotoimintaa Itämeren alueella. Baltic Express -harjoitukseen osallistui sota-aluksia Ruotsista ja Tanskasta sekä pari hävittäjää kuninkaallisista ilmavoimista RAF:sta. Saatetun aluksen lasti meni Viroon harjoitukseen: https://www.maritime-executive.com/article/exercise-moves-strategic-cargo-in-baltic-demonstrating-escort-capabilities

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Bermudan itäpuolella jo viikon konevaurion vuoksi ajelehtinut konttialus joutuu odottamaan vielä viikon Euroopasta lähtenyttä hinaajaa. Alus, 102’000 DWT:n Maersk Sana, on rakennettu vuonna 2004 ja se on rekisteröity Singaporeen. Aluksella on sähkövoimaa, jolla se kykenee käyttämään ohjailupotkureita tarvittaessa. Sääennuste lupaa alueelle kuitenkin tyyntä. Loukkaantuneista kolmesta miehistön jäsenestä kaksi vietiin Bermudalle sairaalaan: https://www.maritime-executive.com/article/salvage-tug-will-take-another-week-to-reach-disabled-maersk-ship

NATO järjestää vuosittaisen meri- ja lentopelastusharjoituksensa, joita se järjestää Pohjois-Atlantilla, Pohjanmerellä, Englannin kanaalissa ja Itämerellä, tällä kertaa Itämerellä. Mukana on kymmenen maata, jotka testaavat rutiineja ja kommunikointia tositilanteita varten: https://www.sjofartstidningen.se/nato-genomfor-stor-raddningsovning/

Aluskierrätys, romutus:

Puola on myynyt seitsemän vuotta Gdynian satamassa hylättynä maanneen säiliöaluksen romuksi: https://www.maritime-executive.com/article/poland-sells-derelict-russian-tanker-for-scrap-after-seven-years-in-gdynia

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Ghanassa tapahtuneen kalastusaluksen kaappauksen yhteydessä on pidätetty kolme aluksen miehistön jäsentä epäiltynä osallisuudesta kaappaukseen. Aluksen kaappauksessa sen kiinalaiset päällikkö, yliperämies ja konepäällikkö kidnapattiin Nigeriaan, jossa he pääsivät myöhemmin vapaaksi: https://www.maritime-executive.com/article/crewmembers-arrested-in-connection-with-pirate-attack-on-their-own-boat

Neljään alukseen tehtiin aseellisia hyökkäyksiä viime viikon aikana Singapore Straitissa. Yhdestä aluksesta vietiin konevaraosia. Vuoden alusta lukien alueella on tehty yhteensä 47 aseellista hyökkäystä aluksiin: https://www.seatrade-maritime.com/security/armed-robbers-hit-four-ships-in-past-week-transiting-singapore-strait

Huolimatta USA:n ja Omanin viesteistä tulitauosta Punaisen meren kriisissä, on Jemenin Huthien puhemies ilmoittanut heidän jatkavan sulkua: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-suspends-bombing-over-yemen-after-new-ceasefire-with-houthis  

Oman on vahvistanut sovitelleensa tulitauon USA:n ja Jemenin Huthi-kapinallisten välille. Tulitaukosopimuksen mukaan kumpikin osapuoli lopettaa hyökkäykset Punaisella merellä ja Bab al-Mandebin salmessa varmistaen merenkulun vapauden ja kansainvälisen kaupallisen merenkulun vapaan liikkuvuuden. Israelin ja Jemenin välisiin vihollisuuksiin tulitauko ei vaikuta: https://www.aljazeera.com/news/2025/5/6/trump-says-bombing-of-yemen-to-stop-as-oman-confirms-us-houthi-ceasefire

Israel teki sarjan iskuja Jemenin satamakaupunkiin Hodeidahiin. Iskuun osallistui 20 hävittäjää:  https://shippingtelegraph.com/port-news/israel-hits-back-at-houthis-with-airstrikes-attacking-yemeni-port-city/

Huthi-kapinallisten saamat uudet ja päivitetyt ohjukset muodostavat ongelman merenkululle: https://www.maritime-executive.com/article/upgraded-houthi-missiles-pose-a-problem-for-shipping

Kashmirin konflikti Intian ja Pakistanin välillä on uusin kriisikeskus merenkulun tiellä: https://splash247.com/kashmir-conflict-the-latest-disruption-thrust-shippings-way/

Intia pysäyttää kaiken tavaroiden tuonnin ja kauttakulkukuljetukset Pakistanista. Kostoksi myös Pakistan on Ilmoittanut kaiken kaupan keskeyttämisestä Intian kanssa ja sekin koskee kauttakulkukuljetuksia. Ilmapiirin kuumetessa molemmat maat asettavat vastavuoroisuustoimenpiteitä toisilleen: https://shippingtelegraph.com/port-news/india-bans-imports-from-pakistan-in-retaliation-pakistan-suspends-trade/

Kashmirissa on ammuttu ohjuksia: https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2025/5/6/india-pakistan-fighting-live-india-fires-missiles-into-pakistan

Video: Ukraina on ampunut alas venäläishävittäjän käyttämällä meridronea. Hävittäjä, jonka arvo on $50 miljoonaa, ammuttiin alas Novorossijskin sataman lähellä: https://shippingtelegraph.com/videos/ukraine-shoots-down-50m-russian-fighter-jet-using-marine-drone-diu/

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Al Jazeera https://www.aljazeera.com/news

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/