Mitä tarkoittaa termi:
IMO FAL: https://www.imo.org/en/OurWork/Facilitation/Pages/DeclarationsCertificates-default.aspx
Mikä yritys tai yhdistys:
Vestas: https://en.wikipedia.org/wiki/Vestas
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Lloyd’s List Intelligence on julkaissut uuden AIS:n perustuvan alusten seurantasovelluksen, joka yhdistää maanpäällisistä, aluksilla olevista ja satelliiteista saatavan AIS-tiedon reaaliaikaisena. Sovellus kattaa AIS:n väärinkäytön, ml. AIS-huijaus, ja liikennevirtaseurannan petollisten merenkulkukäytäntöjen havaitsemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-list-intelligence-launches-ais-seaorbis-the-next-evolution-in-ais-vessel-tracking-intelligence/
Lloyds’ Registerin OneOcean on alusta, jonka avulla voidaan aluksen matkasuunnittelua, sääntöjen noudattamista ja operatiivista tehokkuutta parantaa. Se on nyt saanut päivityksen, joka tekee siitä turvallisemman käyttää vähentämällä virhemahdollisuuksia ja virtaviivaistamalla koko laivaston operointia: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-oneocean-unveils-major-update-to-oneocean-platform/
Baltic Exchange on julkaissut merenkulun ensimmäisen vaihtoehtoisten polttoaineiden vastaavuusmuuntimen. Kyseessä on helppokäyttöinen digitaalinen laskin, joka auttaa käyttäjiä nykyisessä monimutkaisessa toimintaympäristössä erilaisten meripolttoaineiden ominaisuuksien vertailussa: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-exchange-launches-new-fuel-equivalence-converter-to-simplify-the-commercial-and-operational-impact-assessments-of-alternative-fuels/
Tiedon vakioimattomattomuus aiheuttaa tehottomuutta toiminnassa. mm. offshoretoiminnassa syntyy paljon tietoa, jota ei kyetä hyödyntämään johtuen yhteensopimattomista tietovarannoista ja raportointijärjestelmistä: https://www.hellenicshippingnews.com/standardising-data-to-unlock-efficiency-in-the-osv-sector/
Hinaajan mastoon asennettava kamerajärjestelmä avustaa päällikköä työssään ja onnettomuustutkijaa onnettomuuksien selvittämisessä: https://seawork.com/newfront/news/say-goodbye-to-blind-spots-and-hello-to-enhanced-navigation
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Huhtikuun ensimmäisestä päivästä lähtien japanilaisvarustamo on nimittänyt naisen konepäälliköksi ensimmäistä kertaa sen 140-vuotisessa historiassa. Varustamo on työllistänyt naisia aluksillaan vuodesta 2004 ja sillä on tällä hetkellä 33 naismerenkulkijaa palveluksessaan merellä ja maissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/miki-yano-becomes-nyks-first-female-chief-engineer-in-140-years/
Kuka omistaa Singaporen kymmenen suurinta varustamoa, kuka niitä operoi ja kuka niitä varustaa: https://www.hellenicshippingnews.com/top-10-singapore-flagged-vessel-owners-operators-and-beneficial-owners/
Maailman suurin ja edistynein kaapelinlaskualus, Italian lipun alla purjehtiva Leonardo da Vinci, jota operoi Prysmian Group: https://www.marineinsight.com/know-more/the-worlds-biggest-most-advanced-cable-laying-vessel/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
USA:n presidentin asettamat uudet lisätullit tulevat samaan aikaan, kun varustamot vievät läpi yleistä rahtitason nostoa rahtineuvotteluissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/not-so-liberating-tariffs-spike-market-gains
Toukokuun toisena päivänä poistuu USA:n presidentin toimeenpanomääräyksellä porsaanreikä, joka mahdollisti halpojen, alle $800, tuotteiden postitse tuonnin. Niille on tulossa 30 % tulli niiden arvon mukaan tai 25 % tulli lähetystä kohden, joka nousee $50 kesäkuun alusta. Vuonna 2024 näitä paketteja tuli USA:han 1,4 miljardia kappaletta. Kaikista pakettilähetyksistä 90 % oli alle $800 ja vähintään 60 % oli Kiinasta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-ends-duty-free-entry-of-cheap-chinese-shipments-in-a-move-to-punish-china/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Norjalainen Stolt-Nielsen-varustamo ostaa Odfjell-varustamon osuuden (50 %) varustamoiden kemikaaliyhteisyrityksestä. Yhteisyrityksellä on kahdeksan 32’800 DWT:n alusta, jotka on rakennettu vuosina 2016 ja 2018. Alukset on rekisteröity Portugalin ja UK:n lippujen alle. Stolt-Nielsen on ostanut myös pääosan LNG-yhteisyrityksestä, josta se nyt omistaa 95,8 % ja esittää pakollisen ostotarjouksen lopuista osakkeista: https://splash247.com/stolt-nielsen-takes-over-control-of-tanker-joint-venture/
USA:n asettamat toissijaiset tullit ovat pudottaneet Venezuelan öljyn- ja öljytuotteidenvientiä 11,5 %: https://www.hellenicshippingnews.com/venezuelas-oil-exports-fall-11-5-over-us-tariffs-and-sanctions-shipping-data-show/
Ruotsalaisen Donsötankin uudisrakennus on laskettu vesille ja kastettu. Alukseen tulevat Wärtsilä 10V31 DF-pääkoneet sekä kaksi Wärtsilän apukonetta: https://www.sjofartstidningen.se/donsotanks-nybygge-sjosatt-sa-blir-namnet/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Finnlines on liikennöinyt Ruotsin ja Puolan välisellä reitillä vuoden ajan ja vakiinnuttanut paikkansa reitillä. Uusi yhteys täydentää yhtiön palvelu- ja reittiverkostoa sekä vahvistaa Itämeren maiden huoltovarmuutta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/finnlinesin-ruotsi-puola-reitti-vahvistaa-itameren-huoltovarmuutta/
Varustamot ovat lähes lopettaneet Kiinassa valmistettujen käytettyjen irtolastialusten kaupan odottaen USA:n presidentin satamamaksupäätöksiä. Uudisrakennuksia tilattiin Kiinasta vain yksi handysize-luokan irtolastialus eikä yhtään maaliskuussa: https://gcaptain.com/china-ship-sales-collapse-as-industry-sweats-over-us-ports-plan/
Stena Line on julkaissut uuden roro-aluksen konseptisuunnitelman. Suunnittelijoiden mukaan aluksen energiankulutus putoaisi 30 %. Aluksen pituus olisi 240 metriä ja se käyttäisi hybridipropulsiota, akkuja ja koneistoa, joka kykenee käyttämään useampia polttoaineita. Aluksella olisi aurinkopanelit, pulputusjärjestelmä, lämmön talteenottojärjestelmä sekä neljä purjetta tuulivoima-avusteiseen propulsioon: https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-utvecklar-nytt-konceptfartyg/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Tallink Gruppin ensimmäisen neljänneksen matkustaja- ja rahtitilastot julkaistaan tänään. Matkustajamäärä, joka matkusti varustamon aluksilla, putosi 12 %. Rahtikuljetukset pienenivät 32 %, kun matkustajien ajoneuvojen määrä putosi 11 %. Syynä on paitsi alueen hutera talous myös kahden aluksen, Silja Serenade 30 päivää ja Baltic Princess 21 päivää, telakointi sekä pääsiäisen ajankohta verrattuna viime vuoteen: https://www.sjofart.ax/nyheter/fartyg-pa-dock-bakom-nedgang/
Tallink Grupp myy viime talvesta asti Kapellskär – Paldiski -linjalla olleen ms Star I:n Irlantiin. Sen tulee korvaamaan ms Superfast IX 12. huhtikuuta alkaen. Alus on rakennettu vuonna 2002 Kielissä, Saksassa: https://www.sjofart.ax/nyheter/nytt-fartyg-for-tallink-till-paldiski/
Offshore ja merituulivoima:
Tanskalainen Vestas on saanut toimeksiannon toimittaa 68 15 MW:n tuulivoimaturbiiniaan Vattenfallin Pohjanmerellä sijaitsevaan Saksan suurimpaan merituulivoimapuistoon: https://www.maritimejournal.com/environment/vestas-wins-contract-for-germanys-largest-offshore-wind-farm/1501045.article
Saksa on määrännyt merituulivoimayhtiöt asentamaan tutkajärjestelmät tuulivoimakenttiinsä alusten ja dronien valvonnan parantamiseksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/germany-orders-wind-farms-to-install-radar-for-improved-surveillance/
UXO on saanut valmiiksi pomminetsintätyönsä vedenalaisen kaasuputken reitillä Pohjanmerellä. Kaasuputken on määrä kuljettaa CO₂-kaasua hylättyihin kaasukenttiin: https://www.maritimejournal.com/environment/uxo-survey-all-clear-for-north-sea-ccs-project/1501075.article
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Maaliskuun ja huhtikuun aikana vallinneen kuivuuden takia alentunut vedenpinta Rein-joessa haittaa alusliikennettä Duisburgista ja Kölnistä etelään. Matalan vedenpinnan vuoksi alukset joutuvat ajamaan 50 % osalastissa ja kompensoivat sitä lisämaksuilla. Rahdit pitää kuljettaa myös useammalla aluksella. Säiliöaluksella tonnirahti Rotterdamista Karlsruheen on noussut €34:stä yhdessä viikossa €46:een: https://www.hellenicshippingnews.com/low-water-hinders-rhine-shipping-in-germany-as-river-falls-further/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 4.4.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Useiden vuosien suunnittelun jälkeen pystyy Göteborgin energiasatama tarjoamaan maasähköä aluksille: https://www.sjofartstidningen.se/nu-ansluts-tankfartyg-med-landstrom-i-goteborg/
Pystyykö Panama lisäämään vääntömomenttia BlackRockin ja CK Hutchisonin väliseen satamakauppaan, jossa ovat mukana Panaman Cristobalin ja Balboan satamat? Panaman valtiontilintarkastaja on pyytänyt kummaltakin osapuolelta taseet tarkastettavaksi käynnistettyään asiasta tutkinnan niiden osalta. Kiina on pysäyttänyt kaupan väittäen sen johtavan BlackRockin 10,4 % osuuteen maailman konttiterminaaleista: https://gcaptain.com/could-panama-throw-a-new-wrench-into-blackrocks-ports-deal/
Tanskalaisen konttivarustamon Maerskin satamaosasto APM Terminals on ostanut Panaman kanavan rautatieyhtiön kanadalaisyhtiöltä. Hintaa ei ole ilmoitettu. Rautatieyhtiö operoi 76 km pitkää yksiraiteista rataa kuljettaen tavaraa Atlantin ja Tyynen meren satamien välillä, jonka suurin asiakas oli juuri konttivarustamo: https://splash247.com/apm-terminals-acquires-the-panama-canal-railway-company/
Venäjä on määrännyt uusia rajoituksia Mustan meren öljynvientisatamille. Venäjä tuottaa 9 miljoonaa barrelia öljyä päivässä, lähes 10 % maailman tuotannosta: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-imposes-further-restrictions-on-black-sea-oil-export-ports/
Taiwan on asettanut uusia rajoituksia Kiinaan kytköksissä oleville aluksille satamiin tuloon ja lähtöön liittyen. Maaliskuun 31. päivästä lähtien Manner-Kiinaan, Hongkongiin ja Macaoon kytköksissä olevien alusten tulee ilmoittaa aikeistaan viranomaisille kuukautta ennen tuloa: https://splash247.com/taiwan-takes-action-against-armada-of-cable-cutters/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Seaspanin telakka on aloittanut Kanadan ison polaarimurtajan rakentamisen, ensimmäisen 60 vuoteen: https://gcaptain.com/seaspan-cuts-steel-on-advanced-polar-icebreaker-for-canadian-coast-guard/
Asiantuntijoiden mukaan USA:n suunnitelmat maan laivanrakennuksen henkiinherättämisestä eivät ole nopeasti toteutuskelpoisia. Kiinan telakka-asiantuntijoiden mukaan Kiinan telakkateollisuuden rakentaminen kesti vuosikymmeniä ja jatkuvia valtion tukitoimia. Laivanrakennus vaatii toimiakseen kokonaisen toimitusketjun taakseen sekä työntekjöitä ja erityisosaamista: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-shipbuilders-ride-crest-of-global-success/
Suomalainen Wärtsilä on uusinut elinkaarisopimuksensa Viking Linen LNG-käyttöisen Viking Gloryn operatiivisesta tuesta: https://www.motorship.com/monitoring-control-and-digitalisation/w%C3%A4rtsil%C3%A4-extends-its-support-for-the-viking-glory/1501061.article
Meriteollisuuteen erikoistunut tutkimuslaitos MARIN on vahvistanut ABB:n Dynafin-propulsiokonseptin toimivan aluksissa aidoissa olosuhteissa. Tehokkuus ilmenee huomattavina polttoainesäästöinä ja päästövähennyksinä perinteiseen propulsioon verrattuna: https://www.hellenicshippingnews.com/marin-tests-verify-groundbreaking-efficiency-of-abb-dynafin-propulsion/
Uudisrakennustilaukset ovat kasvussa. Käytettyjen alusten kaupassa uhka USA:n satamamaksuista Kiinassa valmistetuille aluksille alkaa näkymään: https://www.hellenicshippingnews.com/shipbuilding-orders-on-the-rise/
USA:n puolustusteollisuus on tuonut markkinoille tekoälyyn perustuvan vedenalaisen havaintolaiteverkoston merenpohjan jatkuvaan ja ajantasaiseen valvontaan. Järjestelmä koostuu liikkuvista, autonomisista yksiköistä, jotka voivat havaita, prosessoida ja välittää kriittistä tietoa ilman kiinteitä rakenteita: https://www.marineinsight.com/shipping-news/anduril-launches-ai-based-undersea-sensor-network-for-real-time-communication/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Ruotsalainen akkuvalmistaja Echandia on saanut uutta rahoitusta SEK 220 miljoonaa sekä kotimaisilta että ulkomaisilta rahoittajilta. Pääoma sijoitetaan yhtiön laajenemiseen ja tuotantokapasiteettiin Ruotsissa ja USA:ssa: https://seawork.com/newfront/news/scaling-up-thanks-to-sek-220-million
Maailman suurin polttoaineiden jakelukeskus Singaporessa: https://www.marineinsight.com/know-more/worlds-largest-bunker-hub/
Japanin ensimmäisen vetykäyttöisen kaksipolttoainehinaajan päästöt vähenivät 60 %: https://www.marineinsight.com/shipping-news/japans-first-hydrogen-dual-fuel-tugboat-to-cut-co%e2%82%82-emissions-by-60/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Merenkulun markkinakatsaus (Veson Nautical) vuoden 2025 2. neljännekselle: https://www.hellenicshippingnews.com/veson-nautical-shipping-market-outlook-q2-2025-forecast/
Raportti (ReCAAP) Singaporen ja Malakan salmissa aluksiin kohdistuneista merirosvoustapauksista alkuvuoden aikana: https://www.marineinsight.com/shipping-news/seven-ships-attacked-in-armed-robbery-while-transiting-the-singapore-strait/
Kiinan konttirahti-indeksin (CCFI) mukaan keskimääräiset konttirahdit Kiinan viennissä ovat pudonneet 28 %vuoden alusta lukien. Tiedot perustuvat 23 johtavan linjaoperaattorin tietoihin kymmenestä suurimmasta satamasta. Odotettavissa olevan kapasiteetin kasvun myötä tämän vuoden rahtitaso jäänee alle viime vuoden. Kasvun heikkeneminen ja paluu Punaiselle merelle saattaisi palauttaa rahtitason vuoden 2019 tasolle: https://www.hellenicshippingnews.com/container-rates-drop-28-worst-first-quarter-in-twenty-years/
Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 14: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed.pdf
Polttoaineiden hintaindeksi (MABUX) viikolta 14: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-expected-to-remain-balanced-next-week/
Maailmankauppa ja politiikka:
USA:n presidentin asettamia lisätulleja pidetään iskuna maailmantaloudelle, lisäävän epävarmuutta ja johtaa uusien protektionististen toimien käyttöönottoon. EU valmistautuu vastatoimiin, mikäli neuvotteluissa ei päästä yhteisymmärrykseen. Kiinan mukaan tullit tulee perua, koska protektionismi ei johda mihinkään. USA:n tullitaso on nyt korkeimmillaan sitten 1930-luvun, lähes 25 %: https://splash247.com/trump-ignites-global-trade-war-major-economies-vow-retaliation/
Analyysi siitä, tuleeko USA:sta suuri jälleen? USA:n presidentin ja hänen hallintonsa ulostulot ovat olleet monet ensimmäisten kuukausien aikana ja usein niiden tietopohja ontuu pahasti. Auttaako se muuta maailmaa? No ei. Auttaako se USA:n laivanrakennusta? Ihan äkkiä ei edes sitä: https://www.sjofartstidningen.se/analys-blir-amerika-stort-igen/
Lisätullien tarkoitus on palauttaa työpaikkoja USA:han, ainakin se heiluttaa maailmankauppaa: https://www.freightwaves.com/news/trump-unveils-wide-ranging-global-reciprocal-tariff-plan
Vaikuttavatko lisätullit toivotulla tavalla USA:n työpaikkoihin tai talouteen? Ehkä pitkällä aikavälillä mutta lähitulevaisuus vaikuttaa tuskaiselta. USA:n tuotantokustannukset ovat korkeita. Mm. palkkataso kilpailijamaissa on huomattavasti alhaisempi, Kiinassa 25 %, Koreassa 40 % ja Saksassa 75 % USA:n tasosta. Se tarkoittaa, ettei USA:ssa kannata tuottaa massatuotteita: https://www.hellenicshippingnews.com/beautiful-tariffs-risk-turning-the-growth-outlook-ugly/
BIMCO:n arviot USA:n tullimaksujen vaikutuksesta maailmankauppaan ja eri osapuoliin: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-container-sector-to-be-affected-the-most-from-us-tariffs/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
IMO:n FAL49-kokouksessa on lisännyt vakiomuotoisten päästötietojen kentät raportointivaatimuksiin. Uusi polttoaineen kulutus ja CIIraportointi tietopaketti sisältää yli 140 tietokenttää ympäristöraportointivaatimuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/class-societies-collaborate-to-standardise-emissions-data-fields-at-imo/
IMO:n MEPC-alakomitean alaiset työryhmät ovat edenneet työssään saada aikaan tarvittava nettonolla-päästökehys merenkululle: https://www.hellenicshippingnews.com/further-progress-on-imo-net-zero-framework-in-working-group/
USA:n pakotevirasto on lisännyt henkilöitä ja yksiköitä sekä yhden aluksen pakotelistalle aseiden, arkaluontoisten aineiden ja varastetun ukrainalaisen viljan toimittamisesta iranilaisverkoston kautta Hutheille: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-sanctions-russians-sending-arms-and-stolen-ukrainian-grain-to-houthis
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Konttialuksen törmäyksessä säiliöalukseen Humber-joen edustalla viime kuussa, on kumpikin osapuoli jättänyt kanteen toista vastaan samaan oikeusistuimeen. UK:n onnettomuustutkintakeskuksen raportin mukaan konttialuksen päällikkö luovutti vahdin ennen klo 23 edellisenä iltana ja palasi aamulla klo 7 vahtiin, jota hän piti yksin klo 9.47 tapahtuneeseen törmäykseen saakka: https://splash247.com/both-sides-file-claims-in-north-sea-collision-case/
Norjalainen vakuutusyhtiö on tutkinnan alla vilpillisten vakuutustodistusten antamisesta Venäjään liitetyille säiliöaluksille pakotteiden kiertämiseksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/norwegian-firm-under-investigation-for-fake-insurance-of-russian-tankers/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Panaman lippuviranomainen siivoaa pakotteiden alaisia aluksia alusrekisteristään ja ehkäisee Panaman lipun väärinkäyttöä. Tämän mahdollistavien lakimuutosten jälkeen vuodesta 2024 lähtien Panama on peruuttanut 107 aluksen rekisteröinnin ja 18 on tutkinnan alla. Peruutetuista rekisteröinneistä 83 oli USA:n, 32 EU:n ja 10 UK:n pakotelistoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-establishes-zero-tolerance-policy-against-the-misuse-of-its-flag/
Ruotsalainen merivakuutusyhtiö Swedish Club paransi viime vuonna huomattavasti taloudellista tilannettaan: https://www.sjofartstidningen.se/the-swedish-club-levererar-starkt-resultat/
Järjestöt ja yhdistykset:
Maailman kauppajärjestö (WTO) yrittää selvitä USA:n presidentin määräämien uusien tullien aiheuttamista jälkijäristyksistä. Kolmen viime vuosikymmenen aikana järjestö katsoo edesauttaneensa sääntöpohjaisella ja esteettömällä kaupankäyntijärjestelmällä maailmantaloutta keskimäärin 5,8 % kasvuun sekä luomaan työpaikkoja ja nostamaan elintasoa. Nyt USA irtautuu järjestöstä ja keskeyttää sen rahoituksen. Järjestön jatko riippuu muiden jäsenvaltioiden reaktioista: https://www.hellenicshippingnews.com/buffeted-by-trump-wto-hunkers-down-to-plot-future/
Kolumni: Naton komentorakenteessa Suomi asemoituu muiden Pohjoismaiden kanssa alueelliseksi ryhmäksi yhdessä sotilaallisesti vahvimpien liittolaisten kanssa. Samalla joukolla, USA mukana, on tehty paljon sotilaallista yhteistyötä jo ennen Suomen ja Ruotsin jäsenyyttä. Kansalliset ja yhteiset edut – ja niiden muutoksetkin – ovat tulleet tutuiksi: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/kaksi_vuotta_taynna_-_tyomaakatsaus_yhteiseen_puolustukseen.7770.news
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
UK:n onnettomuustutkintakeskuksen raportti konttialuksen törmäämisestä säiliöalukseen Humber-joen edustalla UK:n itärannikolla. Raportti on ladattavissa artikkelista: https://gcaptain.com/solong-and-stena-immaculate-interim-report-maib-reveals-details-of-deadly-collision-off-u-k-coast/
Uuden Seelannin laivasto on julkaissut tutkijalautakunnan raportin tutkimusaluksensa karilleajoon ja uppoamiseen liittyvistä olosuhteista. Tutkijalautakunnan puheenjohtajan mukaan ensisijaisena syynä oli aluksen kurssi suoraan kohti maata ja epäselvyys aluksen automaattiohjauksen tilasta. Miehistö yritti ohjata alusta sivupotkureilla automaattiohjauksen ollessa päällä. Onnettomuudessa ohjailusta vastanneiden kohdalla todetaan olleen puutteita koulutuksessa ja pätevyydessä sekä riskien arvioinnissa ja ohjeistuksessa: https://gcaptain.com/loss-of-new-zealand-navy-ship-linked-to-training-deficiencies-autopilot-confusion/
Turvallisuusjohtamisjärjestelmät – mitä ei voi mitata, sitä ei voi johtaa: https://www.maritime-executive.com/magazine/safety-management-systems
USA:n onnettomuustutkintakeskus julkaisee huhtikuun puolessa välissä raporttinsa tulipalosta italialaisella conro-aluksella sattuneesta tulipalosta New Jerseyssä Newarkin satamassa vuonna 2023. Tulipalossa kuoli kaksi palomiestä eksyttyään savun täyttämässä tilassa ja kuusi loukkaantui. USA:n rannikkovartioston erillinen raportti kertoo puutteista palomiesten valmiudessa merellisissä onnettomuuksissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/ntsb-to-reveal-cause-of-deadly-cargo-ship-fire-that-killed-two/
Brittiläisellä risteilyaluksella 224 matkustajaa ja 17 miehistön jäsentä sairastuivat noroviruksen aiheuttamaan ripuliin Cunard Linen ms Queen Mary 2 -aluksella. Sairaat eristettiin muista ja miehistö tehosti siivousta ja desinfiointia, jonka jälkeen tilanne alkoi helpottaa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/224-passengers-17-crew-members-affected-by-norovirus-outbreak-on-cruise-ship/
Ruoppaaja on nostanut 500-kiloisen toisen maailmansodan aikaisen pommin Koblenzissa. Pommissa on kaksi laukeamatonta sytytintä. Koska pommia ei voida turvallisesti siirtää, se täytyy deaktivoida ruoppaajalla, jonka vuoksi se siirretään asutuksen ulkopuolelle Mosel-joella: https://www.maritime-executive.com/article/dredger-pulls-500-kilo-wwii-bomb-from-the-bottom-in-koblenz
Aluskierrätys, romutus:
Aluskierrätys on edelleen alamaissa, osoittain epävarman tilanteen takia, osittain tiukentuneitten sääntöjen takia: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-activity-still-subdued/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Turvallisuustilanteen Itämerellä kiristyessä, Tanskan laivasto aikoo hankkia kaksi tusinaa uutta alusta ja joukon miehittämättömiä järjestelmiä: https://www.maritime-executive.com/article/denmark-makes-urgent-plans-to-buy-two-dozen-naval-vessels
Kolumni: kansalliseen turvallisuuteen liittyvän päätöksenteon tulee pystyä reagoimaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Jo kerättyä ja luokiteltua informaatiota tulee pystyä soveltamaan ja prosessoimaan tehokkaasti päätöksenteon tarpeisiin. Tiedon ja analyysin tuottamisen eri muotojen tulisi tukea toisiaan yhä tehokkaammin. Esimerkiksi tutkimuksen ja tiedustelun välistä kanssakäymistä tulisi kehittää tämänhetkistä huomattavasti tiiviimmäksi kokonaisuudeksi: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/tarvitsemme_turvallisuustiedon_fasilitaattorien_ammattikuntaa.7769.news
Kiinalaista tutkimusalusta, joka purjehtii Australian etelärannikon tuntumassa kansainvälisellä vesialueella, pidetään tiukasti silmällä sen liikkuessa lähellä kriittisiä merikaapeleita. Alus on varustettu syvänmeren tutkimuslaitteistoilla, joilla päästään 10’000 metrin syvyyteen. Sillä on 11 laboratiota tutkimuskäyttöön mutta asiantuntijat epäilevät sen selvittävän merikaapelien sijaintia ja haavoittuvuuksia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinese-spy-ship-with-advanced-capabilities-traces-australias-undersea-cable-route/
Historian havinaa:
Turun merellisenä symbolina toimivan ja Göteborgin Gamla varvet:ssa v. 1887 vesille lasketun parkki Sigynin tulevaisuus on vaakalaudalla. Maailman viimeisenä ja ainoana säilynyt aikakautensa valtameriä seilannut puinen kauppa-alus vaatisi pikaisesti mittavia korjaustöitä tai mieluummin siirtoa pysyvästi kuivalle maalle sisätiloihin. Näin toteaa juuri julkaistussa raportissaan Sigynin tulevaisuutta pohtineen selvityshankkeen projektipäällikkö KT, dos. Manne Kallio: https://navigatormagazine.fi/uutiset/uljas-laivavanhus-sigyn-uhkaa-rapistua-telakkaansa/
Forum Marinumin toimitusjohtajan Ulla Teräksen mukaan museoiden ja ylipäänsä julkisen talouden niukkeneminen näkyy myös merenkulun valtakunnallisena vastuumuseona toimivan Forum Marinumin toiminnassa. Ohjelmistosta, tapahtumista ja näyttelyistä on säästetty ja lisäksi olemme tänä vuonna joutuneet supistamaan aukioloaikoja hiljaisempina aikoina sekä nostamaan pääsylippujen hintoja: https://navigatormagazine.fi/uutiset/saastot-vaikuttavat-merimuseoiden-toimintaedellytyksiin/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/