Mitä tarkoittaa termi:
PMI (Purchase Managers’ Index): https://www.investopedia.com/terms/p/pmi.asp
Mikä yritys tai yhdistys:
BIMCO (Baltic and International Maritime Council): https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_and_International_Maritime_Council
ESPO (European Sea Ports Organisation): https://en.wikipedia.org/wiki/European_Sea_Ports_Organisation
IACS (International Association of Classification Societies): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Association_of_Classification_Societies
IMCA (International Marine Contractors Association): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Marine_Contractors_Association
INTERCARGO (The International Association of Dry Cargo Shipowners): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Association_of_Dry_Cargo_Shipowners
INTERTANKO (International Association of Independent Tanker Owners): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Association_of_Independent_Tanker_Owners
ISWAN (International Seafarers’ Welfare and Assistance Network): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Seafarers%27_Welfare_and_Assistance_Network
Marella Cruises: https://en.wikipedia.org/wiki/Marella_Cruises
OCIMF (Oil Companies International Marine Forum): https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_Companies_International_Marine_Forum
OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development): https://fi.wikipedia.org/wiki/Taloudellisen_yhteisty%C3%B6n_ja_kehityksen_j%C3%A4rjest%C3%B6
Sea Lines: https://sealines.com/information/about-sea-lines/
Transportstyrelsen (Swedish Transport Agency): https://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_Transport_Agency
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Uusin ITF:n ja WMU:n raportti nostaa esille jatkuvan ongelman maailman merenkulkijoiden maihinpääsystä. Tiedot perustuvat tutkimukseen osallistuneiden 5’879 merenkulkijan kyselyyn antamiin vastauksiin. Niiden mukaan neljäsosa merenkulkijoista ei saanut päivääkään maissaoloaikaa ja kolmannes pääsi vain kerran tai kaksi koko työrupeaman aikana, jonka kesto on keskimäärin 6,6 kuukautta: https://splash247.com/seafarers-struggle-to-get-any-shore-leave/
Podcast: maaliskuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/maritime-in-minutes-march-2025-in-review
Vahvan eurooppalaisen kauppalaivaston merkitys on huomattava. Merenkulkuala on ratkaiseva mantereen yhtenäiselle turvallisuudelle ja jatkuvalle taloudelliselle kehitykselle. Suomi on osa Eurooppaa: https://www.sjofart.ax/nyheter/vi-star-upp-for-europas-sjofart/
Viime vuoden aikana luovutettiin 40 uutta alusta, joilla on kytkös suomalaisiin ja ruotsalaisiin varustamoihin. Artikkelissa on linkin takana liite, josta tiedot ovat tarkemmin luettavissa: https://www.sjofartstidningen.se/extra-utgava-frossa-i-alla-nybyggen-fran-2024/
Liite edelliseen artikkeliin: https://e-tidning.sjofartstidningen.se/p/extra-bilagor-1/ships-of-the-year-2024/r/1/1/3853/1882495
Viking Linen yhtiökokous esittää vuoden päästä eläkkeelle jäävää toimitusjohtajaa Viking Linen hallitukseen omasta pyynnöstään poisjäävän Peter Wiklöfin tilalle. Muut hallituksen jäsenet jatkavat. Toimitusjohtajavaihdos tapahtuu tämän vuoden aikana ja nykyinen toimitusjohtaja jatkaa sen jälkeen johtavan neuvonantajan roolissa eläköitymiseensä saakka: https://www.sjofart.ax/nyheter/hanses-ersatter-wiklof-i-viking-styre/
Rederiaktiebolaget Eckerön yhtiökokous pidetään 23.4. Kutsun mukaan konsernijohtaja esittää yhtiökokoukselle samansuuruista osinkoa kuin viime vuonnakin, 2,50 euroa osaketta kohden. Myös koko nykyisen hallituksen esitetään jatkavan: https://www.sjofart.ax/nyheter/eckero-foreslar-oforandrad-dividend/
Ruotsin hallitus on myöntänyt Transportstyrelsenille oikeudet hyväksyä ukrainalaisten, brittiläisten ja filippiiniläisten merenkulkijoiden pätevyystodistuksia. Se tarkoittaa, että ruotsalaiset varustamot voivat palkata näistä maista tulevia merenkulkijoita ruotsalaisille aluksille: https://www.sjofartstidningen.se/nu-far-fler-utlandska-behorigheter-godkannas/
Norjalaisvarustamo muuttaa kaksi ahvenanmaalaiselta Godby Shippingiltä ostamaansa alusta energiatehokkaammiksi. Muutokset tehdään kesän 2025 aikana ja niillä odotetaan polttoainekulutuksen puolittuvan: https://www.sjofartstidningen.se/sea-cargo-framtidssakrar-godbyfartyg/
Kolumni: miten voit suunnitella tulevaisuuttasi, kun nykyhetki on näin epävarma? Skenaariopohjainen suunnittelu auttaa hahmottamaan eri vaihtoehtoja ja niiden seurauksia: https://splash247.com/shipping-and-scenario-planning/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Pakotteiden alaisen venäläisen säiliöalusvarustamon kuljetusmäärät putosivat 16 % viime vuonna. Se kuljetti 63 miljoonaa tonnia öljyä ja öljytuotteita. USA:n ja EU:n asettamat pakotteet pudottivat varustamon tulosta 55 % $424 miljoonaan: https://www.hellenicshippingnews.com/sanctioned-russian-tanker-firm-sovcomflots-transportation-volumes-fell-16-in-2024/
Venäjä on suorittanut kaksi samanaikaista STS-operaatiota Kildinin ankkuripaikalla Muurmanskin lähellä. Operaatiot kiertävät EU:n pakotetta LNG:n jälleenlastaamisesta satamissaan: https://gcaptain.com/russia-conducts-rare-double-ship-to-ship-lng-transfer-to-circumvent-latest-eu-sanctions/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Ahvenanmaalainen Sea Lines myy reilu vuosi sitten Mustalla merellä aloittamansa linjaliikenteen Romanian ja Turkin välillä sekä roroalus ms Urdin Stena Linelle. Myyntihinta on lähes kaksinkertainen ostohintaan verrattuna. Varustamo keskeyttää toimintansa ainakin toistaiseksi: https://www.sjofart.ax/nyheter/sea-lines-lamnar-svarta-havet-igen/
Irtolastirahti-indeksi (Baltic Exchange) laskee kuudetta jaksoa peräjälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-down-for-sixth-straight-session-on-lower-rates-across-all-vessel-segments/
Tämän vuoden ensimmäiset kiwilastit ovat saapuneet Kiinaan. Kuljetukset tehtiin matalapäästöistä polttoainetta käyttäen: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/greater-china-kiwi-season-kicks-off-on-biofuel/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Maailman suurin risteilyalus – Icon of the Seas: https://www.marineinsight.com/know-more/worlds-biggest-cruise-ship/
Tallink Gruppin ms Baltic Princess on palannut liikenteeseen Naantalin telakalla tehdyn €8 miljoonan huolto- ja uudistustelakoinnin jälkeen: https://www.cruiseandferry.net/articles/blrt-grupp-completes-refurbishment-project-onboard-tallink-grupps-baltic-princess
Jokiristeilyvarustamolle tulee kolme uutta superalusta laivastoonsa vuonna 2027. Kaikkien matkareitit ovat Reinillä, Mainilla, Tonavalla ja Douro-joella Euroopassa. Varustamolla on jo yksi vastaava alus, joka aloitti viime vuonna, yksi on tulossa tänä vuonna ja yksi ensi vuonna. Alusten sisustus noudattelee liikennealueen tyyliä: https://www.cruiseandferry.net/articles/uniworld-to-add-three-newbuilds-to-fleet-in-2027
Carnival Cruise Linen alus palaa liikenteeseen kuukauden mittaisen uudistustelakoinnin jälkeen: https://www.cruiseandferry.net/articles/carnival-spirit-returns-to-service-in-barcelona-following-refurbishment
Offshore ja merituulivoima:
Neljä offshore-energiayhtiötä hakee USA:n viranomaiselta keskeytyslupaa merituulivoimahankkeiden keskeyttämiseksi epävarmassa tilanteessa: https://www.maritime-executive.com/article/four-us-offshore-wind-projects-seek-regulatory-pauses-due-to-uncertainties
Subsea7 on tehnyt sopimuksen norjalaisen Equinorin kanssa teknisten palvelujen tuottamisesta CO₂-hankkeeseen. Sopimuksen hinta asettuu $50-$150 miljoonan välille: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/subsea7-secures-contract-by-equinor-offshore-norway/
Norjan investointipankki on sopinut ostavansa 49 % osuuden kahteen valmisteilla olevaan merituulivoimakenttään, joita rakennetaan Saksaan ja Tanskaan. investoinnin suuruus on $1,5 miljardia: https://www.maritime-executive.com/article/norway-to-invest-1-5-billion-for-stakes-in-two-rwe-offshore-wind-farms
Vuorovesienergiaa kehittävä yritys on saanut Lloyds’ Registerin kannattavuuslausunnon: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-issues-iecre-feasibility-statement-to-orbital-marine-power-for-pioneering-o2-x-tidal-energy-converter/
Väylät, kanavat ja sisävedet sekä hinaukset:
St. Lawrence Seaways’n 67. purjehduskausi on avattu. Edellisen kauden aikana sillä kuljetettiin n. 37 miljoonaa tonnia tavaraa. Useissa tavaralajeissa tehtiin yli 10 % kasvua: https://gcaptain.com/st-lawrence-seaway-launches-67th-navigation-season/
Tanskalaisvarustamo on tehnyt ostotarjouksen varustamosta aiemmin irroitetun hinaajavarustamon koko osakekannasta. Tämä tukee markkinoiden arviota, että hinaajavarustamon listautuminen ei ole sujunut suunnitelmien mukaisesti: https://splash247.com/a-p-moller-holding-moves-to-take-svitzer-private/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 2.4.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Venäjän ensimmäinen arktisille vesille tarkoitettu jäänmurtaja-partioalus on saapunut pohjoisen laivaston tukikohtaan Severomorskiin. Seuraavien kolmen kuukauden aikana alus käy läpi jääkoeajoja Franz Josefin maan vesillä: https://www.thebarentsobserver.com/security/russias-first-icebreaking-patrol-vessel-for-the-arctic-arrives-north/427611
Venäjän pohjoisen merireitin hallinnon mukaan kulku jääpeitteisten arktisten vesien läpi ei helpotu seuraavien 25 vuoden aikana. Sen mukaan jäätilanne on pahentunut ja olosuhteet monimutkaistuneet. Perussyy on arktiset tuulet, jotka painavat jäät Siperian rannikolle: https://www.thebarentsobserver.com/news/icebreaker-operator-we-are-seeing-a-more-complicated-situation-with-sea-ice/427599
Huolimatta Maan epätoivoisesta taloudellisesta tilanteesta Venäjän presidentti korosti Muurmanskin vierailulla maan taloudellista ja sotilaallista ylivoimaa, jotta se voi aloittaa uuden, suuren arktisen alueen yrityksen – trans-arktisen kuljetuskäytävän: https://www.thebarentsobserver.com/news/belligerent-putin-raises-his-bets-in-the-arctic/427497
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Koko maan satamat, lentokentät ja palvelut pysähtyivät Belgiassa 24 tunniksi maanantaina työntekijöiden mielenilmaisun vuoksi. Syynä olivat maan uuden hallituksen suunnitelmat budjettileikkauksista: https://www.maritime-executive.com/article/nationwide-strike-paralyzes-belgium-s-ports-airports-and-services
Kiinan hallitus aikoo estää CK Hutchisonin terminaaliosaston myynnin amerikkalaiselle sijoitusyhtiö BlackRockille ja konttivarustamo MSC:n terminaaliosastolle. Sopumuksen allekirjoitus piti tapahtua tänään. Kaupassa olisi siirtynyt 80 % CK Hutchisonin satamista (43 satamaa, 199 laituripaikkaa 23 maassa) $22,8 miljardilla. Perusteena käytetään taloudellisen pakottamisen ja hegemonian välttämistä: https://splash247.com/beijing-looks-to-put-the-brakes-on-the-sale-of-hutchison-ports/
Rotterdamin risteilysatama alkaa tarjoamaan maasähköä risteilijöille: https://www.maritimejournal.com/environment/shorepower-switched-on-at-cruise-port-rotterdam/1501051.article
Ukrainan Mustan meren satamien kuljetukset kasvavat siitä huolimatta, että tulitauko antaa odottaa itseään ja hyökkäykset jatkuvat: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/ukraine-s-black-sea-ports-battle-through-adversity
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Japanilaistelakat tekevät yhteistyötä ja avaavat laivateknisen tutkimuskeskuksen Osakan yliopistoon: https://splash247.com/top-japanese-shipping-brands-collaborate-to-create-tech-research-facility-in-osaka/
Pentagonista saatujen tietojen mukaan Elon Musk on irtisanomassa USA:n laivaston laivanrakennuksen ja korjausten yksikön NAVSEA:n koko henkilöstön, 83´000 henkilöä: https://gcaptain.com/navsea-sunk-musk-axes-83000-us-navy-jobs-and-launches-shiba-inu-barge-fleet/
Meriteollisuuden kaksi kattojärjestöä Maritime Battery Forum ja Zero Emission Shipping Technology Association ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) virallistaakseen yhteistyönsä nollapäästöteknologioiden edistämiseksi merenkulussa: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-battery-forum-mbf-and-zero-emission-shipping-technology-association-zestas-sign-memorandum-of-understanding-mou-to-accelerate-zero-emission-shipping/
MAN:n kaksipolttoainekäyttöinen kaksitahtikone, joka voi käyttää metaania toisena, on saavuttamassa 1’000. tilauksensa: https://www.hellenicshippingnews.com/me-gi-two-stroke-engine-continues-march-towards-1000-orders/
Tanskalainen Odensen sataman on esitellyt suunnitelman rakentaa Tanskan ensimmäinen valtiollinen laivatelakka. Ensimmäisten alusten odotetaan valmistuvan jo vuonna 2029: https://www.sjofartstidningen.se/snart-kan-det-byggas-fartyg-i-odense/
USA:n kaavailemat lisäsatamamaksut kiinalaisille ja Kiinassa rakennetuille aluksille ovat saaneet eräät tilaajat perumaan uudisrakennustilauksensa kiinalaistelakalta. Viime vuonna arviolta 70 % tilauksista meni kiinalaisille telakoille. Viime vuonna Kiina toimitti 51 % aluksista, Etelä-Korea 28,3 % ja Japani 15,4 %. Muutosten odotetaan hyödyttävän korealaisia ja japanilaisia telakoita: https://www.hellenicshippingnews.com/u-s-sanctions-boost-south-korean-shipbuilding-as-chinese-vessel-orders-decline/
Etelä-Korean telakoiden tilauskirjojen arvo on tällä hetkellä $138 miljardia, josta LNG-sektorin osuus on 52 %. Miten tuo summa jakautuu eri tekijöiden kesken? Artikkelissa analysoidaan tilauskirjaa: https://www.hellenicshippingnews.com/south-koreas-orderbook-tops-138-billion-with-lng-sector-sweeping-52/
Italialaistelakka ja brittiläinen risteilyvarustamo ovat sopineet kahden risteilyaluksen suunnittelusta ja rakentamisesta. Toimitus olisi vuosina 2030 ja 2032: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/marella-cruises-orders-two-new-cruise-ships-at-fincantieri/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Keskimäärin yli viisi vaihtoehtoista polttoainetta käyttävää alusta tilattiin joka viikko maaliskuussa. Selkeästi eniten tilattiin metanolikäyttöisiä aluksia: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/methanol-leads-lng-in-march-alternative-fuel-orders-dnv
Visio 2050: miten IMO:n strategia kasvihuonekaasujen vähentämiseksi toimii: https://www.hellenicshippingnews.com/vision-2050-fuel-standards-to-align-international-shipping-with-the-paris-agreement/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Amerikkalaiset kaksoisveljekset ovat julkaisseet kirjan urastaan merellä, ensin aluksilla ja sen jälkeen luotseina. Kirjan nimi on ”Shiphandling – the beautiful game”: https://splash247.com/pilot-twins-publish-book-on-the-art-of-ship-handling/
Laivameklareille on avautunut aivan uusi rooli tuottaa hiilineutraaliustyökalut palveluna päästölaskelmien tuottamiseksi ja päästöoikeuksien välittämiseksi aluksille. Meklari toimii varustamon ja rahdinantajan välissä markkinoilla, jotka ovat erittäin pirstoutuneet eikä niihin voida soveltaa vain yhdenlaisia ratkaisuja, joihin säädökset tähtäävät: https://www.hellenicshippingnews.com/carving-out-support-roles-for-emissions-regs/
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
YK:n alaisen taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö (OECD) on viimeisimmässä raportissaan käsitellyt merenkulkutalouden tilaa ja kehitystä: https://www.hellenicshippingnews.com/oecd-urges-strengthened-co-operation-to-sustain-trillion-dollar-ocean-economy/
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 13: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-3.22-3.28.pdf
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 13: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Bancosta-Weekly-2025-13.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 13: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Intermodal-Report-Week-13-2025.pdf
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 13: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/xclusiv-2025_03_31.pdf
Luokituslaitosten liitto (IACS) on julkaissut vuoden 2024 vuosikatsauksensa: https://www.hellenicshippingnews.com/iacs-publishes-2024-annual-review-with-focus-on-safety-first/
Maailmankauppa ja politiikka:
Maaliskuussa tehtaat ympäri maailman ovat reagoineet USA:n presidentin uusiin tullipuheisiin. Ostopäällikköindeksin (PMI) mukaan tehdastuotanto laski ja kysyntä jatkui heikkona. Euroopan suurissa talouksissa Saksan tuotanto kasvoi, Ranskan alamäki tasaantui mutta UK:ssa hiljeni. Sijoittajat olivat hermostuneita mutta kullan hinta nousi kaikkien aikojen korkeimmaksi: https://www.hellenicshippingnews.com/factories-around-the-world-brace-for-trump-tariffs/
USA:n presidentin uhkaus kohdistaa toissijaisia pakotteita venäläistä öljyä ostaviin maihin ei ole häirinnyt kauppiaita, jotka epäilevät bluffia. USA:n presidentin tempoileva päätöksenteko ei saa heitä reagoimaan, vaan he odottavat todellisia päätöksiä ja niiden toimeenpanoa: https://www.hellenicshippingnews.com/trumps-russian-oil-tariff-threat-doesnt-faze-traders-who-suspect-bluff/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Ennakkokatselmus IMO MEPC83-kokoukseen, joka pidetään 7.-11.4.2025 ja sitä edeltäviin valmisteleviin kokouksiin 31.3.-4.4.2025: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-preview-of-marine-environment-protection-committee-83rd-session-mepc-83-7-11-april-2025/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Ranskalainen konttivarustamo on nostanut kanteen texasilaisessa oikeusistuimessa houstonilaista polttoaineentoimittajaa vastaan väittäen tämän toimittaneen varustamon aluksille saastunutta erittäin matalarikkistä polttoainetta. Varustamon aluksista 13 sai konerikkoja otettuaan Houstonissa polttoainetta vuoden 2023 alkupuolella: https://splash247.com/cma-cgm-sues-houston-bunker-supplier-for-5m/
Saksalaisvarustamo hakee vastuunrajoitusta kanteeseen tapauksessa, jossa sen omistama konttialus ajoi päin USA:n lipun alla purjehtivaa säiliöalusta sen ollessa ankkurissa: https://gcaptain.com/owner-of-ship-that-hit-u-s-tanker-seeks-to-limit-liability/
Iranin hallitusta ja vallankumouskaartia lähellä olevat lähteet kertovat, että kaksi ulkomaisessa omistuksessa olevaa säiliöalusta on otettu kiinni keskisellä Persian lahdella ja niiden miehistöt on pidätetty syytettynä dieselpolttoaineen salakuljetuksesta. Alukset ja niissä olevat 25 miehistönjäsentä sekä takavarikoidut 3000 tonnia dieselpolttoainetta on viety Busherin öljysatamaan: https://www.maritime-executive.com/article/iran-reports-stopping-two-foreign-tankers-for-oil-smuggling
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Merenkulun järjestöt BIMCO, ICS, IMCA, INTERCARGO, INTERTANKO ja OCIMF ovat yli 40 merenkulun organisaation tuella julkaisseet yhdistetyn ja parannetun merenkulun turvaohjeistuksen. Verkkoversiona ylläpidettävä julkaisu kokoaa aiemmin paikallisina julkaistut ohjeet yhdeksi kokonaisuudeksi. Julkaisu keskittyy uhan- ja riskienhallintaan ja huomioi paikallisten turvallisuustilanteiden erityispiirteet: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-industry-associations-launch-consolidated-bmp-maritime-security-publication/
Järjestöt ja yhdistykset:
Kansainvälisen merenkulkijoiden hyvinvointi- ja avustusverkoston (ISWAN) mukaan merenkulkijoiden kuunteleminen on tärkeää turvallisen ja kestävän merenkulun varmistamiseksi. Järjestö on julkaissut uuden kolmivuotisen suunnitelmansa tavoitteen saavuttamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/iswan-advocates-for-a-seafarer-centred-future/
OPEC+ järjestö kokoontuu huomenna keskustelemaan tuotannon avaamisen jatkamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-members-to-meet-thursday-likely-to-stick-to-planned-output-hikes-sources-say/
Euroopan merisatamien liitto (ESPO) tukee täysin hiilineutraaliustavoitetta ja pyrkii omilla toimillaan mahdollistamaan sen saavuttamisen vuoteen 2050 mennessä: https://www.hellenicshippingnews.com/europes-ports-are-getting-ready-for-the-market-uptake-of-new-shipping-fuels/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Tutkijat ovat havainneet merikilpikonnien elimistössä vaarallisia määriä mikromuoveja: https://www.maritime-executive.com/article/researchers-find-dangerous-levels-of-microplastics-in-sea-turtles-organs
Video: Intian valtameressä Maurituksen ja Seychellien välissä, 200 mailia lähimmästä maasta, sijaitsee Saya de Malha Bank, joka on kooltaan Sveitsin suuruinen. Alueella on maailman suurin meriruohoniitty, joka on maailman tärkein hiilinielu. Nyt tämä alue on uhattuna lähinnä alueella toimivien kalastusalusten toimesta, joita kukaan ei valvo: https://www.maritime-executive.com/editorials/mowing-down-an-ecosystem
District of Columbian oikeusistuimen tuomari on kumonnut USA:n edellisen presidentin myöntämän luvan hyödyntää öljy- ja kaasuesiintymiä. Ympäristöjärjestöt kiittävät päätöstä mutta öljyntuottajat tuomitsevat sen: https://www.maritime-executive.com/article/federal-judge-tosses-biden-era-o-g-lease-sale-over-climate-effects
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Kiinan meriturvallisuusvirasto vahvistaa yhden merenkulkijan kuolleen ja kolmen muun loukkaantuneen viikonloppuna kotimaanliikenteen konttialuksen ja irtolastialuksen kolaroitua varhain aamuyöllä: https://www.maritime-executive.com/article/one-killed-as-new-chinese-domestic-boxship-and-bulker-collide-off-ningbo
Ruotsin hallitus esittää Sjöfartsverketille 71 miljoonan kruunun lisämäärärahaa tälle vuodelle meri- ja ilmapelastustoiminnan varmistamiseksi: https://www.sjofartstidningen.se/okat-anslag-sakrar-sjofartsverkets-sjo-och-flygraddning/
Sahalinin vesillä Venäjällä seitsemän viikkoa sitten karille ajanutta kiinalaista irtolastialusta yritetään irrottaa: https://www.maritime-executive.com/article/progress-toward-refloating-chinese-bulker-grounded-in-russia-seven-weeks
Aluskierrätys, romutus:
Kaksi liki 30-vuotiasta VLCC-luokan säiliöalusta on saapunut Bangladeshin merialueelle odottamaan romutusta, mutta romutustelakat eivät halua tehdä sopimusta. Meklarit arvioivat, että 60 % pakotteiden alaisista varjolaivaston aluksista on yli 20 vuotta vanhoja. Alukset ovat etupäässä Iranin, Venäjän ja Venezuelan liikenteessä. Varjolaivaston koko on edelleen arvoitus ja arviot liikkuvat 600–1’100 säiliöaluksen välillä. Niiden romutus tulevina vuosina tulee olemaan haasteellista: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/sanctioned-vlccs-stranded-outside-bangladeshi-port-limits
Japanilaisvarustamo romuttaa yli 20 vuotta vanhan höyryturbiini-LNG-aluksensa. Romutushinnaksi arvioidaan $20 miljoonaa mutta romutuspaikasta on vain arvailuja. Viimeisen vuoden aikana viisi höyryturbiinialusta on myyty, kaksi muutostelakointiin ja kolme romuksi: https://splash247.com/mol-sends-ageing-lng-carrier-for-demo/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Singaporen ja Malakan salmissa on ilmoitettu maaliskuun lopussa tapahtuneen kuusi välikohtausta vain 48 tunnin aikana: https://www.maritime-executive.com/article/six-more-ships-robbed-in-singapore-strait-in-48-hours
Kiina piti massiivisen merisotaharjoituksen Taiwania ympäröivillä vesillä: https://www.maritime-executive.com/article/china-carries-out-huge-drills-around-taiwan
Historian havinaa:
Matkustajaliikennettä Mississippi-joella musiikin tahtiin: https://www.maritime-executive.com/magazine/ol-man-river
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/