Merenkulun uutisia 7.4.2025, päivitetty 19.00: kontti- ja öljykuljetuksista, risteilyliikenne huipussaan, jäätilanne tänään, satamat kriittistä infraa, raportteja, USA:n lisätullit ja vastatullit, Wärtsilä, merenkulkijoiden kohtelusta ohjeet, MAIB-väliraportti, Punaisen meren kriisi.

Mitä tarkoittaa termi:

White paper: https://fi.wikipedia.org/wiki/White_paper

Mikä yritys tai yhdistys:

CLIA (Cruise Lines International Association): https://trade.cruising.org/en-gb/about-the-industry/about-clia

Survitec Group: https://en.wikipedia.org/wiki/Survitec_Group

Tankers International: https://tankersinternational.com/about/#history

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Ranskalainen konttivarustamo on yhdessä ranskalaisen teknologiayrityksen kanssa solminut yhteistyösopimuksen €100 miljoonan käyttöönotosta seuraavien viiden vuoden aikana varustamon merenkulku-, logistiikka- ja viestintätoiminnoissa. Varustamo on sitoutunut €500 miljoonan sijoittamiseen tekoälyyn strategisten kumppanien ja sijoitusten kautta: https://splash247.com/cma-cgm-signs-five-year-110m-ai-deal/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Maailman tavaroista yli 90 % kuljetetaan meritse. Siitä 60 % kuljetetaan konteissa. Siksi riskienhallinnalla on suuri merkitys, mistä ja mitä kautta kontit kulkevat markkinoille. Suuret muutokset maailmankaupassa aiheuttavat epävarmuutta ja usein avainkuljetukset reititetään alkuperäisestä poiketen, joka vaikuttaa kustannuksiin. Myös valinta spot-rahtien ja pitkien sopimusten välillä ailahtevassa markkinatilanteessa on muuttunut: https://www.hellenicshippingnews.com/fbx-index-april-2025-container-freight-volatility-rises-amid-trade-disruptions/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Kolme kreikkalaista säiliöalusta vievät venäläistä öljyä, Urals-laatua, jonka hinta on alle $60 barreli, kiertäen Afrikan matkalla oletettavasti Intiaan. Ne eivät ilmeisesti käytä lyhyempää reittiä Punaisen meren epävakauden takia: https://gcaptain.com/greek-ships-go-thousands-of-miles-further-to-deliver-russian-oil/

Maailman öljykuljetukset ovat laskeneet vuoden alusta lukien ml. EU:n raakaöljyn tuonti lukuun ottamatta kotimaan kuljetuksia. Pudotus on viime vuodesta 4,8 %. Suurimmat vientialueet olivat Arabianlahti (40,1 %), Venäjä (10,3 %) ja Etelä-Amerikka (9,3 %). Suurimmat tuontialueet olivat Kiina (22,4 %), EU (22,4 %) ja Intia: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-eu-crude-oil-imports-slowed-down-since-the-beginning-of-2025/

VLCC-luokan säiliöaluksiin erikoistunut Tankers International odottaa seuraavien kolmen vuoden aikana vain 1 % kasvua käytettävissä olevan kapasiteetin nopean ikääntymisen takia. Nimellinen kasvu on 8 %, kun uusia VLCC-luokan aluksia tulee 70 kappaletta mutta ikääntyvän kaluston tehokkuus pysyy samana tai laskee. Lisäksi ikääntyvät alukset siirtyvät pakotteiden alaiseen liikenteeseen: https://gcaptain.com/tankers-international-vlcc-market-faces-a-mirage-of-growth-as-ageing-fleet-drags-down-supply/

Intian estettyä pakotteiden alaisen säiliöaluksen pääsyn satamaansa, siirtää alus nyt lastiaan toiseen alukseen merellä: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-barred-from-india-transferring-its-russian-oil-at-sea-sources-say/

Venäjän dieselin vienti laski maaliskuussa 5 % helmikuusta jalostamojen suunnittelemattomien huoltöiden vuoksi. Suurimpina ostajina olivat edelleen Turkki ja Brasilia. Vienti Afrikan maihin puolittui, suurimpina ostajina Egypti, Marokko, Togo ja Tunisia. Säiliöalukset vaihtoivat lastia Limassolin sataman lähellä Kyproksella. Useiden alusten määränpäänä on myös ”for orders”: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-seaborne-diesel-exports-fell-in-march-data-shows/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Mustan meren rautatielautta on aloittanut uudestaan liikennöintinsä Bulgarian, Georgian ja Ukrainan välillä. Panaman lipun alla purjehtiva ms Vilnius on tehnyt useita käyntejä Varnassa, Batumissa ja Khornomorskissa maaliskuun loppupuolella. Koska lastia on vielä vähänlaisesti, matkoilla on testattu reitin turvallisuutta ja vakautta. Ms Vilnius on vuonna 1987 Saksassa rakennettu 91 metriä pitkä, 1’700 kaistametrin ja 132 matkustajan alus:  https://www.seatrade-maritime.com/cargo/black-sea-ro-pax-service-operational-again

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Voimakkaan kysynnän, ennätyksellisten varausten ja korkeampien hintojen vuoksi risteilyelinkeino saavutti uudet huiput viime vuonna. Tästä vuodesta odotetaan vieläkin parempaa. Arvioiden mukaan viime vuonna ylitettiin 35 miljoonan matkustajan raja ja risteilyvarustamoiden kansainvälisen liiton (CLIA) arvio on tälle vuodelle 37,3 miljoonaa matkustajaa ja n. 40 miljoonaa vuodelle 2027: https://maritime-executive.com/magazine/global-cruise-outlook-building-momentum

Uusi asuinkäyttöön tarkoitettujen loistoristeilijöiden varustamo on sopinut toisen aluksen saamisesta käyttöönsä emovarustamolta. Varustamo varustaa pieniä loistoristeilijöitä asuinkäyttöön. Alus läpikäy $50 miljoonan muutostyöt, joissa nykyisistä 333 huoneistosta tulee 290 asuintilaa. Asuintilojen vuokra on $650’000 ja $10 miljoonan välillä. Tilojen myynti alkaa tänä vuonna ja neitsytmatka on uutena vuonna 2028. Varustamo aikoo varustaa vielä kolme muutakin alusta asuinkäyttöön: https://www.maritime-executive.com/article/new-residential-cruise-line-to-launch-oceania-s-insignia-as-second-ship

Offshore ja merituulivoima:

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Panaman kanavan johtokunta on julkaissut uuden energiaputkilinjan tarjouskyselyn. Aiottu putkilinja kulkisi Atlantin rannalta Tyynelle merelleja sen kapasiteetti olisi 1 miljoonaa barrelia päivässä erityisesti LPG:tä. Hankkeella pyritään pienentämään kuivuuden aiheuttamia ongelmia kanavan läpikulussa: https://gcaptain.com/panama-canal-launches-bid-process-for-strategic-energy-pipeline-to-boost-capacity/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 7.4.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf  

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Yhdysvaltalaisen investointiliikkeen puheenjohtaja, jonka aikeet kiinalaisen terminaaliketjun ostamisesta Kiinan hallitus on pysäyttänyt, sanoo satamien ja konttiterminaalien olevan tulevaisuudessa yhtä kriittistä infrastruktuuria maailman taloudelle kuin datakeskukset ja voimalinjat. Vuosien 2024 ja 2040 välillä maailmanlaajuinen infrastruktuuri tarvitsee $68 biljoonan investoinnit ja yksistään satamiin $2 biljoonaa: https://www.freightwaves.com/news/as-china-blocks-terminals-deal-blackrock-chief-says-ports-will-define-the-future

Australiassa Darwinin sataman hallinnasta on tulossa Australian vaalien avainkysymys. Sataman hallinta on ollut vuosikymmenen kiinalaisyhtiöllä, jonka sopimus on 99-vuotinen. Australian pääministerin mukaan sen kuuluisi olla Australian omissa käsissä. Sataman maajohtajan mukaan se ei kuitenkaan ole kaupan: https://maritime-executive.com/article/chinese-control-of-darwin-port-becomes-key-issue-in-australian-elections

Konttivarustamon risteilyosasto avaa uuden matkustajaterminaalin Barcelonaan, Espanjaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/msc-group-inaugurates-new-cruise-terminal-at-the-port-of-barcelona/

Saksalainen DHL group ostaa yhdysvaltalaisen lääketeollisuuden logistiikkayhtiön $195 miljoonalla: https://www.freightwaves.com/news/dhl-to-buy-us-pharma-logistics-specialist-cryopdp-for-195m

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen Wärtsilä esittelee uuden ratkaisunsa, joka taklaa monet niistä haasteista, jotka syntyvät ajettaessa isoja koneita pienellä kuormalla: https://www.maritime-executive.com/features/a-radical-solution-to-the-challenges-of-slow-steaming

Suomalaisen Foreshipin laatima julkaisu brittiläisen pelastusalan yrityksen uudesta risteilyaluksille tarkoitetusta pelastusvenemallista: https://maritime-executive.com/features/seahaven-redefining-cruise-ship-safety-and-unlocking-revenue-potential

Ainakin Etelä-Korean telakat ovat hyötyneet USA:n presidentin kaavailemien uusien satamamaksujen takia. Heikon alkuvuoden jälkeen maaliskuun tilaukset ovat elpyneet Kiinan kustannuksella: https://maritime-executive.com/article/shipbuilding-orders-rebound-as-south-korea-looks-to-benefits-from-u-s-fees

Ranskalainen osuuskunta on tilannut turkkilaiselta telakalta maailman ensimmäisen tuulivoimakäyttöisen konttialuksen Ranskan ja Madagaskarin väliseen liikenteeseen. Aluksen pituus tulee olemaan 91,3 metriä ja kapasiteetti 210 TEU:ta, joista 40 sähkökytkennällä. Aluksen kolmen kiinteän purjeen pinta-ala on 1’050 m². Aluksen odotetaan liikkuvan 9 solmun keskinopeudella ja leikkaavan päästöjä 60 % normaalialukseen verrattuna. Osuustoimintarahoitusta yhtiö on kerännyt €6,8 miljoonaa ja loput lainana: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-wind-powered-container-ship-to-sail-between-france-madagascar/

Podcast: erikoisia ratkaisuja erikoisiin ongelmiin. Glostenin toimitusjohtajan haastattelu: https://www.maritime-executive.com/podcast/in-the-know-podcast-67-morgan-fanberg-ceo-of-glosten

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Merenkulku on suuren muutoksen reunalla, jota ajaa vaatimus uudelleen hahmottaa ja muuttaa toimintaansa. Energiasiirtymä raskaasta polttoöljystä puhtaampiin vaihtoehtoihin on suuri tehtävä sekä teknisesti että taloudellisesti. Kustannukset ovat huikeat sekä tarvittavan satamainfrastruktuurin että alusten uusimisessa. Vaikka haasteet ovat valtavat, ovat myös mahdollisuudet suuret: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-could-become-a-beacon-for-sustainability/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 14: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Weekly-Ship-Recycling-Report-29-March-04-April-2025_compressed.pdf

Energiauudistusten tilanneraportti (IEA): https://www.hellenicshippingnews.com/promising-new-technologies-face-market-uncertainty-in-pivotal-moment-for-global-energy-innovation/

Konttialusten aikarahtusindeksi (VHBS) viikolta 14: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/New-ConTex-Commentary-2025-week-14.pdf 

Merenkulun markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 14: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-14.pdf

Ruuanhintaindeksi (FAO) maaliskuussa 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/fao-food-price-index-stable-in-march-2025/

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 14: https://www.gibsons.co.uk/report/liberation-day/

Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 14: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Affinity-Tanker-Weekly-04.04.2025-HSN.pdf

Teräsmarkkinaraportti (Signal Ocean Research) lisätullien ja kaupallisten jännitteiden vaikutuksista maailman tavaramarkkinoihin ja irtolastirahteihin: https://www.hellenicshippingnews.com/the-u-s-steel-industry-market-outlook-theory-and-global-trade-implications/

USA:n National Center for Energy Analyticsin (NCEA) raportti energiasiirtymän fossiilisista polttoaineista uusiutuviin kohtaamista ongelmista: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-energy-transition-s-global-shipping-challenge-2

Maailmankauppa ja politiikka:

Kaupan asiantuntijoiden mukaan USA:n presidentin määräämät lisätullit muodostavat USA:n talouden ympärille lähes $1 biljoonan muurin. Uusien tullien mukaan USA:n talous maksaa $654 miljardia vuodessa eikä se sisällä vielä $300 miljardin edestä aiemmin määrättyjä tulleja. Päivätasolla se tarkoittaa $1-$2 mijardia viime vuoden tullimaksujen perusteella laskettuna. Asiantuntijoiden mukaan tämä ei kannusta yrityksiä palaamaan USA:han: https://www.hellenicshippingnews.com/trumps-new-tariffs-construct-a-1-trillion-trade-wall-around-the-u-s-economy/

Kiina on palauttanut tullipallon määräämällä kaikelle tuonnille USA:sta 34 % tullin. Tullit tulevat voimaan huhtikuun 10. päivänä vain päivän USA:n tullien jälkeen. USA:n kauppa Kiinan kanssa oli $582,4 miljardia vuonna 2024, josta tuontia USA:han oli $438,9 miljardia. Artikkelissa tarkemmin tullien vaikutukset eri tuoteryhmiin: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/china-snaps-back-with-34-us-import-tariffs

Kiina asettaa torstaina kaikille USA:sta tuotaville tavaroille 34 %:n tullin vastauksena USA:n asettamiin tulleihin. Viime vuonna Kiina oli USA:n kolmanneksi suurin kauppakumppani $582 miljardin kaupalla. Määräämiensä tullien lisäksi Kiina asettaa vientikiellon harvinaisille maametalleille, joita tarvitaan mm. tietokonesiruissa ja sähköajoneuvojen akuissa. Kieltolistalla on 27 turvallisuus-, puolustusteollisuus- ja ilmailualan yritystä. Vapautuksen vientikiellosta voi myöntää vain Kiinan hallitus: https://www.freightwaves.com/news/china-hits-us-with-tariffs-rare-earth-export-controls

Maailman osakemarkkinat reagoivat voimakkaasti uusiin tulleihin, myös ja varsinkin USA:ssa, ainakin alkuvaiheessa. Myös odotettavissa oleva lisäsatamamaksu kiinalaisille ja Kiinassa valmistetuille aluksille aiheuttaa lisää epävarmuutta: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/economists-warn-of-economic-havoc-in-wake-of-trump-tariffs

Yhdysvaltalaismeklari on pudottanut Brent-viitelaadun keskihintaennustettaan 5,5 % $69:in ja WTI raakaöljyfutuuriaan 4,3 % $66:in johtuen OPEC+ maiden tuotannonlisäysten ja kauppasodan uhista. Meklariliike odottaa kysynnän kasvavan tänä vuonna 600’000 barrelia päivässä ja nousevan 700’000 barreliin päivässä ensi vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/goldman-cuts-oil-price-forecasts-amid-tariff-fears-higher-opec-supply/

Miten USA:n presidentin tullipolitiikka vaikuttaa öljyn ja öljytuotteiden kauppaan? Toistaiseksi ne ovat jääneet paitsi lisätulleja mutta se voi muuttua tullien kohteeksi joutuneiden maiden vastatessa tulleihin. USA:n raakaöljyn ja öljytuotteiden tuonti meritse oli vuonna 2024 3,3 miljoonaa barrelia päivässä (mbd) ja vienti 4,2 mbd:tä, josta 1,9 mbd suuntautui Eurooppaan ja Välimerelle:  https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-can-oil-escape-a-global-trade-war-1o/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

IMO:n alakomitea LEG on hyväksynyt ohjeet merenkulkijoiden reilusta kohtelusta heidän joutuessaan rikosepäilyn kohteeksi sekä aloittaa työn vaatimustason alittavan merenkulun osalta. Ohjeiden tarkoituksena on turvata merenkulkijoiden oikeudet ja varmistaa heidän reilu ja asianmukainen kohtelunsa joka puolella maailmaa. Lisäksi tarkoituksena on parantaa satama-, lippu- ja rannikkovaltioiden sekä merenkulkijan ja varustamon kotimaiden välistä koordinaatiota: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-takes-action-on-seafarers-rights-substandard-shipping/

Kasvava joukko Afrikan, Karibian, Latinalaisen Amerikan ja Tyynen meren saarten ilmastoneuvottelijoista yleismaailmallista merenkulun päästöjen hinnoittelumekanismia pöydällä viime viikon teknisessä työryhmässä, vaikka työryhmän puheenjohtaja jättikin ne huomiotta ajaen omaa ehdotustaan. Päästömaksu on tällä viikolla IMO MEPC83-kokouksen asialistalla: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-levy-remains-on-table-at-imo-climate-talks/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Norjan viranomaiset syyttävät neljää henkilöä yhteyksistä merivakuutuspetosvyyhtiin, joka liittyy Venäjän varjolaivastoon. Tutkimukset kohdistuvat Ro Marine AS merivakuutusyhtiöön, jonka osoitteeksi on ilmoitettu Norjan varustamoyhdistyksen rakennus Oslossa. Norjan yleisradio NRK:n ja varustamoyhdistyksen mukaan sitä ei rakennuksessa kuitenkaan ole eikä yhtiö viranomaisten mukaan myöskään ole myynyt vakuutuksia: https://maritime-executive.com/article/norway-uncovers-russian-scheme-for-marine-insurance-fraud

Miljardiluokan yrityksen toimitusjohtajaa syytetään hyökkäyksestä toisen risteilymatkustajan kimppuun ja hänen kuristamisestaan aikuisille tarkoitetulla risteilyllä Karibialla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/c-e-o-of-billion-dollar-american-company-charged-of-assault-onboard-caribbean-cruise-ship/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Maailman kauppalaivasto on kasvanut kymmenessä vuodessa 1,4 miljardista DWT:sta 2,4 miljardiin DWT:in, 40 % kasvu. Myös helikopterin käyttö luotsin siirrossa ja henkilöiden evakuoinneissa on lisääntynyt merkittävästi. Kansainvälinen varustamoyhdistys on julkaissut päivityksen ohjeeseensa helikopterin käytöstä alusten kanssa toimittaessa: https://www.hellenicshippingnews.com/safety-at-the-intersection-of-sea-and-sky-the-evolution-of-helicopter-ship-operations/

DNV ja Norwegian Cruise Line tiivistävät yhteistyötään hiilineutraaliuden ja turvallisuuden sekä koulutuksen, tiedonhankinnan ja riskienhallinnan alueilla: https://www.hellenicshippingnews.com/successful-innovations-propel-ncls-operational-excellence/

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Miros-yritys tarjoaa osana olemassa olevaa alustaa offshore-toimijoille uudenlaista reaaliaikaista, keskitettyä öljypäästöjen havaintosovellusta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/miros-unveils-advanced-oil-spill-detection-app-for-real-time-monitoring/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

UK:n onnettomuustutkintakeskus on julkaissut väliraporttinsa Portugalin lipun alla purjehtivan konttialus ms Solongin törmäyksestä USA:n lipun alla purjehtivaan säiliöalus mt Immaculateen Humber-joen edustan ankkuripaikalla. Väliraportti on ladattavissa artikkelin lopusta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/maib-releases-interim-report-on-collision-between-tanker-cargo-ship-in-north-sea/

Kahdelle eurooppalaiselle jokiristeilyalukselle sattui onnettomuus kahdessa eri tilanteessa. Toinen Rein-joella lähellä Duisburgia Saksassa ja toinen lähellä Szczeciniä Puolassa. Reinillä hollantilainen jokiristeilijä ja hollantilainen jokialus kolaroivat. Jokiristeilijän keulaan tuli reikä mutta kummassakaan ei kukaan loukkaantunut. Puolassa jokiristeilijä ja polttoaineproomu kolaroivat. Kolarissa yhdeksän henkilöä loukkaantui. Viranomaiset tutkivat tapauksia ja Saksan poliisi epäilee alkoholilla olleen osuutta asiaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/drunk-cargo-ship-captain-crashes-into-river-cruise-ship-in-germany/  

Petrozavodskin telakalla Äänisjärven rannalla palaa. Tulipalo on aiheuttanut vahinkoa telakan uusissa rakenteissa. Telakka perustettiin vuonna 2002 parantamaan maan kotimaan alustuotantoa. Vuonna 2021 viranomaiset ilmoittivat telakan uudistamisesta ja tuotannon laajentamisesta. Palo sai ilmeisesti alkunsa läikkyneestä polttoaineesta ja sen sammutus kesti puoli tuntia: https://www.maritime-executive.com/article/video-fire-damages-plant-at-russia-s-onega-shipbuilding-yard

Venäjä jatkaa joulukuussa myrskyssä sattuneiden kahden laivaturman jälkien puhdistamista Kertsin salmessa. Onnettomuuksissa pääsi mereen ainakin 3’700 tonnia polttoöljyä ja pelastusviranomaisten mukaan 418,7 km rantaa on puhdistettu ja yli 154’300 tonnia saastunutta maa-ainesta on korjattu pois. Puhdistustoimiin on kulunut arviolta €913 miljoonaa: https://www.euronews.com/green/2025/04/05/russia-continues-decembers-kerch-strait-oil-spill-clean-up-from-two-storm-stricken-russian

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

USA:n johtavat viranhaltijat syyttivät Eurooppaa vapaamatkustajaksi Punaisen meren kriisissä julkisuuteen vuodetun viestinnän mukaan juuri ennen USA:n hyökkäystä Jemenin Huthi-kapinallisten tukikohtia vastaan. Mikä on tilanne Punaisella merellä, eurooppalaisten osuus siitä ja merenkulun reaktiot Huthien tulitaukoon: https://www.hellenicshippingnews.com/what-are-the-us-and-europe-doing-to-counter-houthi-strikes-in-the-red-sea/

USA:n laivaston iskut ovat pakottaneet Iranin neuvonantajat vetäytymään pois Jemenistä henkilövahinkoja ja konfliktin laajenemista välttääkseen. Myös Huthien iskut USA:n laivastoa ja Israelia vastaan ovat vähentyneet. Myös muut Iranin tukemat terroristiryhmät ovat joutuneet koville Israelin joukkojen ahdistaessa niitä. Myös Iranin tuki niille lienee hiipumassa. Miten tämä vaikuttaa merenkulkuun Punaisella merellä, jää nähtäväksi: https://www.maritime-executive.com/article/report-iran-is-pulling-advisors-out-of-yemen

Maailman suurin sota-alus: https://www.marineinsight.com/know-more/worlds-biggest-warship/

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/