Mitä tarkoittaa termi:
Soft skills: https://en.wikipedia.org/wiki/Soft_skills
Mikä yritys tai yhdistys:
GSBN (Global Shipping Busines Network): https://www.gsbn.trade/about-gsbn
IOBE (Foundation for Economic & Industrial Research): https://iobe.gr/default_en.asp
UCL (University College London): https://www.ucl.ac.uk/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Kiinalaisvarustamo ja hongkongilainen merenkulkuverkosto (GSBN) ovat julkaisseet testiversion digitaalisesta asiakirjaohjelmasta parantaakseen vaarallisten aineiden kuljetuksissa tarvittavien asiakirjojen ja todistusten jakamista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cosco-gsbn-launch-blockchain-pilot-for-hazardous-cargo-documentation/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Soft skills taitojen harjoittelu voi johtaa taloudellisiin hyötyihin. Merenkulussa on havaittu niiden olevan yhtä tärkeitä kuin tekninen ammattitaito varmistettaessa turvallisuus, tehokkuus ja merenkulkijoiden yleinen hyvinvointi. Soft skills taitoja ovat mm. kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisu, julkinen keskustelu, ammattikirjoittaminen, tiimityö, digitaalinen lukutaito, johtajuus, ammattimainen asenne, työetiikka, uranhallinta ja kulttuurivaihto: https://www.hellenicshippingnews.com/soft-skills-training-can-lead-to-solid-commercial-benefits-says-the-nautical-institute/
Ammattikorkeakoulujen koulutusvastuiden muuttaminen, Kymenlaakson ammattikorkeakoulu voi antaa ylempiä ja alempia korkeakoulututkintoja. Merenkulussa tutkintonimikkeet olisivat merikapteeni ja insinööri: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=3192
Valtioneuvosto antaa asetuksen, jolla saatetaan voimaan alusten painolastivesien ja sedimenttien valvontaa ja käsittelyä koskevan vuoden 2004 kansainvälisen yleissopimuksen eli niin sanotun painolastivesiyleissopimuksen II lisäykseen Lontoossa 7.7.2023 Kansainvälisen merenkulkujärjestön merellisen ympäristön suojelukomitean päätöslauselmalla MEPC.369(80) tehdyt muutokset. Muutoksilla päivitetään painolastivesipäiväkirjan malli: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=3209
Mitä ovat tutkimusalukset: https://www.marineinsight.com/types-of-ships/what-are-exploration-vessels/
Kiina ohitti Japanin maailman suurimpana aluksia omistavana maana arvolla mitattuna. Sen kauppalaivaston arvo on $255 miljardia. Kiinan irtolastialusten arvo on $68,4 miljardia ja konttialusten $63,5 miljardia. Kiinalla on suurin säiliöalusmäärä, 1´764 alusta, jonka käypä arvo on $47,9 miljardia. Toisena olevan Japanin tonniston arvo on $231,3 miljardia. Kreikka on kolmas sekä arvolla että alusten määrällä mitattuna. Niiden jälkeen tulevat USA, Singapore, Etelä-Korea, UK, Norja ja Sveitsi: https://shippingtelegraph.com/markets/china-takes-the-lead-overtaking-japan-with-a-fleet-valued-at-255bn/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Maailman konttirahti-indeksi (Drewry) putosi viikolla 4 11 %. Eniten pudotusta oli Shanghaista Rotterdamiin, 19 %, ja Genovaan, 10 %. Spot-rahtien odotetaan edelleen laskevan kiinalaisen uuden vuoden takia: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-11-this-week-04-2025/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Viime vuonna toimitettujen raakaäljysäiliöalusten määrä putosi alimmilleen 36 vuoteen, vain 17 uutta alusta kapasiteetiltaan 2,5 miljoonaa DWT:tä. Edellisestä vuodesta 2023 määrä putosi 74 %. Viime vuonna romutettiin 1,7 miljoonaa DWT:n edestä raakaöljysäiliöaluksia. Aframax-luokan alusten kapasiteetti kasvoi 0,5 % ja Suezmax-luokan 1,1 %, kun VLCC-luokka pieneni 0,2 %. Tämä nosti keski-iän 12,8 vuoteen, joka on korkein 26 vuoteen. Keskimäärin lisäkapasiteettia tulee jatkossa vuosittain 2,5 %, joka samalla parantaa laivaston hiilineutraaliutta: https://www.hellenicshippingnews.com/crude-oil-tanker-newbuild-deliveries-drop-74-to-36-year-low/
Säiliöaluksia, jotka ovat kuljettaneet öljyä Venäjän läntisistä satamista, on siirretty Kauko-Itään korvaamaan USA:n pakotteiden alaisiksi joutuneita aluksia. Osasyynä on myös raha. ESPO-laadun rahtihinnat ovat yli kolminkertaistuneet Kozminosta Kiinaan. Useimmat alukset ovat Aframaxeja, joiden kapasiteetti on n. 750´000 barrelia. Varustamoilla ei ole näkyvyyttä verkossa eikä kotisivuja: https://gcaptain.com/oil-tankers-reroute-to-russian-pacific-port-hobbled-by-sanctions/
Ruotsalainen säiliöalusvarustamo on tehnyt viiden vuoden rahtaussopimuksen UK:n puolustusministeriön kanssa polttoaineiden toimittamisesta: https://shippingtelegraph.com/freight-news/furetank-clinches-five-year-charter-deal-with-uk-ministry-of-defence/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Irtolastimarkkinoiden Baltic Dry Index (BDI) on pudonnut alimmilleen kahteen vuoteen: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/dry-bulk-freight-rates-hit-23-month-low
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Wasalinen tulos putosi viime vuonna 3,7 %. Rahtiliikenne kasvoi tonnimääräisesti 6 prosenttia mutta matkustajamäärät vähenivät 9 %. Varustamo käytti viime vuonna 22 % (2´707 MWh) enemmän maasähköä kuin aiemmin vähentäen 1´800 tonnia CO₂-päästöjä: https://www.sjofartstidningen.se/uppat-och-nedat-for-wasaline/
Royal Caribbean Group on tilannut ranskalaistelakalta kuudennen Edge Series -luokan risteilyaluksensa, jonka toimitus on vuonna 2028. Alus tulee Celebrity Cruises yhtiön alle, sarjan viides alus lähtee neitsytmatkalleen myöhemmin tänä vuonna. Ensimmäinen sarjan alus toimitettiin vuonna 2018: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/royal-caribbean-group-strikes-deal-for-new-celebrity-cruises-ship/
Tallink vahvistaa Kapellskärin ja Paldiskin välistä liikennettää tuomalla siihen autolautta Starin, joka oli pitkäaikaisessa rahtauksessa Irlannin merellä. Liikenne alkaa helmikuun 9. ja tulee satamien rajoituksista johtuen pääsääntöisesti suuntautumaan automatkustajiin. Aluksen aikataulu täydentää Baltic Queeniä, joka liikennöi Tallinna – Tukholma väliä. Ennen liikenteen aloitusta alus telakoidaan Naantalissa: https://www.sjofart.ax/nyheter/tallink-starker-kapellskar-paldiski/
Huippuvuorten risteilyt alkavat taas kohta. Alus on ollut aiemmin venäläinen tutkimusalus, jota uudistetaan Latviassa. Alus ehti tässä välissä toimimaan polaarialueen tilausristeilylaivana mutta ilman menestystä: https://www.sjofartstidningen.se/snart-redo-for-svalbard-igen/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Suezin kanavaviranomainen on ilmoittanut IMO:n pääsihteerille kanavan olevan valmis palvelemaan palaavaa kauppamerenkulkua täysimääräisesti. Merenkulullisten palvelujen ja niiden kehittämisen lisäksi kanava tarjoaa uusia palveluja, kuten alusten korjaus- ja huolto-, sairaskuljetus-, polttoainetäydennys-, kiinteän jätteen keräys- ja poisto-, miehistönvaihto- sekä muita palveluja. Lisäksi kanava on tehnyt vihreän siirtymän: https://www.hellenicshippingnews.com/suez-canal-ready-to-operate-at-its-full-capacity-again/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 24.1.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Kalmar on toimittanut norjalaiselle satamaoperaattorille neljä sähköistä kurottajaa Mossin satamaan. Tilaukseen sisältyy seitsemän vuotinen huoltosopimus. Jo aiemmin Kalmar toimitti vuonna 2022 sähköisen kurottajan satamalle: https://www.hellenicshippingnews.com/kalmar-strengthens-partnership-with-westport-as-with-delivery-of-four-electric-reachstackers-to-support-zero-emissions-goals/
Länsiaustralialainen Pilbara Ports on tilannut suomalaiselta Konecranesilta kaksi siirrettävää satamanosturia Port Hedlandin satamaan. Viime vuoden lopulla tehty tilaus toimitetaan vuonna 2026 tilaajalle. Maailman suurin irtolastin vientisatama käsitteli 570 miljoonaa tonnia tavaraa kaudella 2023–2024 ja suunniteltu laajennus kasvattaa sen kapasiteettia. Kaksi 200 tonnin nosturia lisää sataman kontitetun tavaran ja projektilastien kapasiteettia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-bulk-export-port-orders-2-mobile-harbour-cranes-to-boost-capacity/
Terminaaliyhtiö DP World arvioi rahtien putoavan 20 %, jos Punaisen meren hyökkäykset päättyvät. Milloin se tapahtuu, on vaikeampi ennustaa ja johtuu suoraan tulitauon pitämisestä ja sen toisen vaiheen käynnistymisestä: https://www.hellenicshippingnews.com/dp-world-says-sea-freight-prices-could-fall-20-if-red-sea-attacks-curbed/
YK:n tarkastajat ovat antaneet ensimmäisen riippumattoman arvion Jemenin satamien vahingoista. Arvion mukaan alle neljännes satamien kapasiteetista on käytettävissä ja tarkastajat ovat huolissaan satamien kyvystä välittää Jemin kansalaisille avustustoimituksia: https://www.maritime-executive.com/article/un-confirms-level-of-damage-to-yemen-s-ports
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Ranskalaisvarustamo on tilannut kaksitoista 18’000 TEU:n LNG-käyttöistä konttialusta $2,58 miljardin hintaan Etelä-Koreasta. Kaikki alukset on määrä toimittaa vuoden 2028 loppuun mennessä. Varustamo kärkkyy jo paikkaa maailman toiseksi suurimpana konttivarustamona: https://splash247.com/cma-cgm-inks-2025s-largest-ship-orders-to-date/
Ranskalaisvarustamo on ensimmäinen, joka hyödyntää suomalaisen Wärtsilän uutta konetekniikkaa metaanipäästöjen vähentämiseksi. Wärtsilän mukaan sen koneet vähentävät merkittävästi metaanipäästöjä ja täyttävät IMO:n Tier 3 NOₓ-standardit tinkimättä konetehosta: https://www.motorship.com/equipment/cma-cgm-first-to-benefit-from-w%C3%A4rtsil%C3%A4-methane-reduction/1499284.article
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Polttoaineen saatavuudessa kannattaa varautua Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (ARA)-alueella 3–5 päivään, korkearikkisellä 5–7 päivään. Alueelle tulee päivittäin 224’000 barrelia polttoöljyä, kun joulukuussa määrä oli 161’000 barrelia päivässä. Eniten tuli Saudi-Arabiasta (29 %), UK (19 %), Puola (16 %), Saksa ja Liettua (8 %) ja Algeria (5 %). Dieseliä ja lämmitysöljyä tuli 163’000 barrelia päivässä. Hampurissa toimitusajat ovat 3–5 päivää: https://www.hellenicshippingnews.com/engine-europe-africa-bunker-fuel-availability-outlook-173/
Lontoon yliopiston viimeisin selvitys kertoo, että yli 40 % maailman aluksista kuljettaa fossiilisia polttoaineita ja lähes kaikki käyttävät fossiilisia polttoaineita. Merenkulun arvioidut päästöt ovat 9,6 gigatonnia ja kolmasosalle olemassa olevasta ja tilatusta tonnistosta tulisi nopeasti tehdä jotakin päästöjen vähentämiseksi tai romuttaa ne: https://splash247.com/new-report-highlights-shippings-weak-position-within-the-global-energy-transition/
Merenkulun päästövähennyskeskuksen viimeisimmän raportin mukaan käytössä olevien alusten tulee parantaa tehokkuutta saavuttaakseen IMO:n keskivälin päästötavoitteet. Raportissa esitellään linjaukset, miten tehokkuusparannukset voivat vähentää tarvetta vaihtoehtoisille polttoaineille ja pienentää energiasiirtymän kokonaiskustannuksia: https://www.motorship.com/alternative-fuels-and-lubricants/merc-urges-efficiency-for-ghg-reduction/1499273.article
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Skottitutkijaryhmä kävi viime vuonna valtameren syvännetasangolla tutkimassa merenpohjalla olevia metallinoduuleita. Tutkimuksen edetessä tutkijaryhmä havaitsi noduuleissa aivan uuden elektrolyyttisen ominaisuuden: ne tuottivat merivedestä happea ja vetyä. Sen tutkimusretken rahoitti merenpohjan kaivannaisteollisuussäätiö mutta tänä vuonna japanilaissäätiö rahoittaa uuden ”pimeän hapen” tutkimuksen samalla alueella. Alustavat tulokset ovat kumoamassa hapen muodostumisen maapallolla: https://www.maritime-executive.com/article/with-support-from-japan-oceanographers-resume-study-of-dark-oxygen
Merenkulun raportti (Fearnleys) viikolta 4: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-1.pdf
Autonomia parantaa merenkulussa tehokkuutta, turvallisuutta ja kestävää kehitystä jättämättä pois ihmisen roolia valvontaan ja puuttumiseen. Lloyd’s Register, MOL ja Smart Maritime Network ovat tuottaneet raportin ”Marime Autonomous Surface Ships (MASS): creating a framework for efficiency, safety and compliance”, joka löytyy tästä artikkelista linkin takaa: https://www.lr.org/en/knowledge/research-reports/2024/maritime-autonomous-surface-ships/
Göteborgin yliopisto on laskenut vuonna 2021 sattuneen Suezin kanavan kuusi päivää kestäneen sulun vaikutukset Maersk-varustamolle. Sulku aiheutti varustamolle lähes $89 miljoonan tappiot, joista $76 miljoonaa kohdistui varastokustannuksiin tavaran seisoessa aluksessa, loput tulivat aluksen ja ympäristön kustannuksista. Alustietoja analysoimalla tutkijaryhmä kehitti laskentamenetelmän, millä laskea häiriön taloudelliset ja ympäristölliset seuraukset merilogistiikassa. menetelmä on sovellettavissa Punaisen meren kriisiin: https://www.hellenicshippingnews.com/the-cost-of-the-suez-canal-blockage-2/
SEA-LNG:n vuosiraportti osoittaa, että LNG:n saatavuus ja kasvu saavuttivat vuonna 2024 ennätyksen. LNG:tä käyttävien alusten määrä kasvoi 33 % 638:en ja vuoden 2028 lopussa odotetaan 1’200 aluksen käyttävän LNG:tä. LNG:tä käyttävien osuus oli 70 % vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävistä. LNG:tä on saatavissa 198 satamassa ja tulossa on 78 satamaa suunnitelmien mukaan. Raportin mukaan metaanipäästöjen hallinnassa on edistytty: https://www.hellenicshippingnews.com/focus-on-practicality-drives-lng-pathway-growth-in-2024/
Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 4: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-to-continue-trending-lower-next-week/
Maailmankauppa ja politiikka:
Miten vuosi 2025 sujuu Aasiassa ja Lähi-Idässä? Sijoittajat valmistautuvat jälleen ennakoimattomiin talousmuutoksiin, sisäpolitiikkaan ja diplomaattisiin suhteisiin. Kaupalliset jännitteet asettavat paineita paikallisille yhtiöille, joiden on etsittävä uusia asiakkaita, uutta teknologiaa ja uusia pääomia keskuudestaan: https://www.hellenicshippingnews.com/asia-the-middle-east-and-the-global-economy-in-2025/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Rajavartiolaitoksen apulaiskomentajaksi kontra-amiraali Tom Hanén: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=3215
Lippuvaltiotiedot nopeasti kasvavista uusista lippuvaltioista paljastaa varjolaivaston karun totuuden. Niiden kasvu liikkuu sadoissa prosenteissa. Eurooppalaisittain pahin on San Marinon pikkuvaltio. Eteläamerikkalainen Guyana kunnostautuu vuorostaan korkealla keski-iällä, yli 40 vuotta. Oma lukunsa ovat nousevat Afrikan maat, kuten Guinea. Vanhoista tutuista valokeilassa on Barbaros, joka on luvannut peruuttaa 46 aluksen rekisteröinnin tammikuun aikana UK:n pakotteiden vuoksi: https://splash247.com/fastest-growing-flag-data-brings-shadow-fleet-into-light/
Intialaisten lähteiden mukaan öljylastien välittäjät ovat lopettaneet venäläisen öljyn tarjoamisen USA:n pakotteiden jälkeen. He ostavat öljyn spot-markkinoilta välittäjiltä ja joutuvat nyt etsimään vaihtoehtoisia lähteitä mm. Abu Dhabista ja USA:sta: https://www.hellenicshippingnews.com/middlemen-have-halted-russian-oil-cargo-offers-after-us-sanctions-indian-refiner-says/
Kreikka on ilmeisesti pääsemässä vuosikymmenen (2009–2018) takaisesta velkakriisistään, jolloin se sai kolme pelastuspakettia sekä euromailta että IMF:ltä arvoltaan €280 miljardia. Maan BKT:n odotetaan ylittävän kriisiä edeltäneen €235 miljardia, julkiset inevstoinnit kasvavat tänä vuonna 6 %, tulot turismista kasvavat ja työttömyysaste on 9,3 %: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-economy-to-grow-by-2-4-this-year-think-tank-says/
USA on saavuttanut kriittisen voiton yrityksessään pakotteilla pysäyttää Venäjän LNG-sektorin laajeneminen. Kiinalainen raskaskuljetusalus, joka kuljetti pakotteiden alaisen Arctic LNG 2 -hankkeen kipeästi kaipaamia avainmoduuleja, on palannut lastinsa kanssa Kiinaan. Alus oli matkalla Afrikan eteläkärjen kautta Venäjälle, kun se Fär-saarten kohdalla kääntyi takaisin: https://gcaptain.com/us-sanctions-send-key-modules-destined-for-russias-arctic-lng-2-back-to-china-after-10-month-odyssey/
Barbadoksen alusrekisteri, joka pitää päämajaansa Lontoossa, peruuttaa 46 aluksen rekisteröinnin UK:n asettamien pakotteiden takia. Neljätoista aluksista on myös USA:n pakotelistalla. Alukset saadaan epäilemättä liputettua toisen maan alusrekisteriin, kuten Tansania ja Säo Tomé and Príncipe. Myös Panama on aloittanut rekisteröintien peruuttamisen 68 alukselta, jotka ovat USA:n, EU:n, UK:n tai YK:n pakotteiden alaisia: https://gcaptain.com/russian-oil-tankers-search-for-new-flags-to-hide-from-sanctions/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Singaporen merenkulku- ja satamaviranomainen ei ole uusinut Sentek Marine & Tradingin polttoainejakelulupaa. Vuonna 2022 yhtiötä syytettiin Shelliltä kavallettuun polttoaineeseen ryhtymisestä. Singapore on huomattava polttoaineiden jakelukeskus, sen myymä polttoainemäärä vuodessa on enemmän kuin kuuden seuraavan yhteensä koko maailmassa: https://splash247.com/sentek-marine-barred-from-selling-bunkers-in-singapore/
Risteilyalus Costa Concordian päällikkö hakee vapautusta kahdeksan vankilavuoden jälkeen. Päällikkö sai 16 vuoden tuomion 32 kuolemantuottamuksesta, aluksen ja sen matkustajien hylkäämisestä sekä alusonnettomuuden aiheuttamisesta sen kaaduttua ja upottua tammikuun 12. päivänä vuonna 2012. Hänet tuomittiin helmikuussa 2015 ja hänen valituksensa hylättiin vuonna 2017 ja hänet määrättiin ilmoittautumaan vankilaan Roomaan: https://www.maritime-executive.com/article/captain-of-costa-concordia-seeks-release-from-prison-after-eight-years
Espanjan poliisi veti vesiperän pysäyttäessään avomerellä Venäjälle matkalla olleen konttialuksen ja ohjatessaan sen Vigon satamaan. Alus oli matkalla Ecuadorista Puerto Bolivarista Pietariin ja Espanjan poliisi yhteistyös usalaisviranomaisten kanssa epäili sillä olevan huumeita, koska Puerto Bolivar on keskeinen banaanin lastaussatama ja banaanikuljetuksia käytetään usein huumeiden peitekuljetuksina: https://www.maritime-executive.com/article/high-seas-bust-on-russia-bound-boxship-leaves-spanish-police-empty-handed
Hollannin viranomaiset raportoivat edistyneensä viime vuonna huumeiden salakuljetuksen vastaisessa taistelussa Rotterdamissa ja muissa satamissa. Ne ovat pysäyttäneet katuarvoltaan lähes €1 miljardin edestä huumeita. Työtä tehdään korruptoituneiden yhteyshenkilöiden pidättämiseksi satamissa, digitaalista tietoa hyödynnetään big datan keinoin, tutkitaan ja pidätetään rikollisia verkostoja: https://www.maritime-executive.com/article/nearly-1b-in-drugs-seized-at-dutch-ports-as-smuggling-was-reduced-in-2024
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Vakuutusyhtiö Gard laajentaa Japanissa merivakuutusten lisäksi myös merituulivoimateollisuuteen. Laajennettu toimilupa sisältää myös telakoilla kehittämisriskit. Gard on yksi suurista P&I-vakuuttajista ja suurin kaskovakuuttaja, jolla on yli 20´000 alusta salkussaan. Gardilla on yli 200 vahingontarkastajaa n. 700 kokonaishenkilöstöstä 13 toimipisteessä ympäri maailman: https://www.sjofart.ax/nyheter/gard-expanderar-i-japan/
Useat vakuutusyhtiöt ovat vastahakoisia antamaan aluksille, jotka kulkevat Punaisen meren kautta, vakuutuksia ennen kuin uhkatasot laskevat lähelle nollaa. Useat lastin vastaanottajat eivät myöskään halua, että laivaukset tulisivat Punaisen meren kautta. Lloyd´sin Jount War Committee määrittelee Punaisen meren edelleen korkean riskin alueeksi, jonka mukaan vakuutusyhtiöt asettavat vakuutusmaksunsa. Arvioita muutoksesta on kuitenkin jo ilmassa: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-cargo-insurers-reluctant-to-cover-red-sea-transit-until-ground-level-threat-near-zero/
Intia laajentaa venäläisten vakuutusyhtiöiden hyväksyntäänsä pyrkiessään pitämään alennusöljyn saatavuuden hyvänä. Paitsi hyväksyessään eräitä pakotteiden alaisia vakuutusyhtiöitä, Intia hyväksyy yhden uuden vakuutusyhtiön vakuutukset Intian satamiin pääsemiseksi. Kyseisen vakuutusyhtiön omistaja eikä vakuutusyhtiö kumpikaan ole pakotteiden alaisia: https://gcaptain.com/india-widens-approvals-for-russian-insurers-after-oil-sanctions/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Euroopan varustamoyhdistys ja Euroopan kuljetustyöntekijöiden liitto ovat julkaisseet merenkulun meritaitofoorumin. Foorumin on tarkoitus tunnistaa puutteet, jotka digitaalinen ja vihreä siirtymä aiheuttavat osaamisessa sekä käydä keskustelua merenkulkijavajeesta ja uusien merenkulkijoiden saamisesta ammattiin merelle: https://www.hellenicshippingnews.com/european-shipowners-and-the-european-transport-workers-federation-etf-launch-european-maritime-skills-forum/
Maailman merenkulku-, logistiikka- ja kauppajärjestöt ovat maailman tullipäivän 2025 edellä antaneet yhteisen lausunnon tulliuudistuksesta, joka vastaisi maailmankaupan kasvavaan monimutkaisuuteen. EU:n tullikoodeksin tarkastelu on mahdollisuus muuttaa sitä lisäämään kauppaa, turvallisuutta ja taloudellista sietokykyä: https://www.hellenicshippingnews.com/world-shipping-council-eu-must-take-customs-reform-opportunity/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Lastissa oleva 16 vuotta vanha aframax-luokan venäläinen säiliöalus sai konerikon Biskajanlahdella kovassa myrskyssä ja ajelehtii: https://splash247.com/laden-russian-tanker-loses-power-in-stormy-bay-of-biscay/
USA:n NOAA-satelliitit auttoivat pelastamaan viime vuonna 411 ihmisen hengen USA:ssa ja sen lähivesillä. Satelliitit ovat osa maailmanlaajuista meripelastusverkostoa nimeltään COSPAS-SARSAT. Järjestelmä käyttää kansainvälisiä ja usalaisia satelliitteja hätäsignaalien havaitsemiseen 406 MHz:n taajuudella toimivista hätälähettimistä. Vuoden 1982 jälkeen järjestelmä on avustanut yli 50’000 pelastustoimessa maailmanlaajuisesti: https://www.marineinsight.com/shipping-news/noaa-satellites-save-318-lives-at-sea-in-2024-through-search-rescue-network/
Pieni rahtialus kallistui ja alkoi vuotaa Jaavan edustalla. Indonesian meripelastus pelasti aluksen 18-henkisen miehistön. Miehistölle ei loukkaantunut tai kärsinyt hengenmenetyksiä. Alus ajelehtii itään 0,2 solmun nopeudella. viranomaiset ovat antaneet siitä merivaroituksen ja selvittävät vuodon aiheuttamia vahinkoja: https://www.marineinsight.com/shipping-news/watch-leaking-cargo-ship-lists-drifts-dangerously-off-java-coast-18-crew-saved/
Intian rannikkovartiosto on pelastanut konerikon saaneesta kalastusaluksesta 54 matkustajaa joukossa 22 naista ja 23 lasta. Rannikkovartiosto antoi hälytyksen, kun alus ei saapunut odotetusti määränpäähänsä. Tapauksen takia rannikkovartiosto muistutti turvallisuustoimenpiteiden merkityksestä ja noudattamisesta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indian-coast-guard-rescues-missing-boat-with-54-people-onboard-in-lakshadweep/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Maailman suurin jäävuori, pinta-alaltaan 40 mailia x 32 mailia, painoltaan biljoona tonnia ja korkeudeltaan 400 metriä merenpinnan yläpuolella, on päässyt irti Taylor Columnista, joka on valtameren pohjasta nouseva pyörre, ja suuntaa matkansa kohti Etelä-Georgian saaria. Jäävuori on nyt 180 mailin päässä saarista, jossa se muodostaa ongelman alueen eliöstölle. Hajotessaan palasiksi jäävuori on ongelma alueen harvalukuiselle alusliikenteelle: https://www.maritime-executive.com/article/world-s-largest-iceberg-drifts-slowly-towards-south-georgia
Kriisit ja merirosvous:
Asiantuntijat pitävät Itämeren kaapelivahinkojen ”vahinkoteoriaa” epäuskottavana: https://www.maritime-executive.com/article/accident-explanation-for-baltic-cable-damage-draws-scrutiny
Huthien päätös vapauttaa kaapatun ms Galaxy Leaderin miehistö neljäntoista kuukauden pidätyksen jälkeen on saanut kiitosta maailmalla. Esille on otettu merenkulkijoiden ahdinko huthikapinallisten vankina: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/houthis-release-hijacked-galaxy-leader-crew-after-14-months-in-captivity/
UK:n laivaston alus seurasi venäläisen vedenalaiseen vakoiluun tarkoitetun aluksen kulkua Englannin kanaalin läpi huomioiden sen tunkeutumisen lähelle kriittisiä vedenalaisia infrastruktuureja viime kuukausina. Venäläisalus oli matkalla pohjoiseen ja UK:n fregatti seurasi sitä TSS Off Ushantista aina Doverin salmen läpi raportoiden koko ajan sen liikkeistä: https://www.maritime-executive.com/article/we-see-you-uk-calls-out-russian-subsea-spying-vessel
Jemeniläissaarella olevalla mystisellä lentokentällä on satelliittikuvien perusteella käynyt ensimmäinen lentokone. Länsimaat eivät ota riskejä ja alueella onkin vahva laivastoedustus, joka selviää viestipalvelu X:n kuvasta: https://www.maritime-executive.com/article/mysterious-airfield-near-houthi-hot-zone-gets-first-aircraft
USA:n lipun alla purjehtivaa roro-alusta lähestyi Persianlahdella epäilyttävä, joskin pieni, iranilainen sota-alus, joka yritti viestittää sille epämääräisesti. Turvayhtiön mukaan iranilaisaluksen vihamielinen käytös viittaisi yritykseen pakottaa kauppa-alus Iranin aluevesille ja liittyisi alueella käynnissä olevaan harjoitukseen: https://splash247.com/ukmto-warns-of-suspicious-vessel-approach-near-iran/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/