Mikä yritys tai yhdistys:
Luottoluokituslaitos Morningstar DBRS: https://en.wikipedia.org/wiki/Morningstar_DBRS
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Huomattava määrä irtolasti- ja säiliöalustonnistosta lähestyy poistoikää. Irtolastialuksista 13 %:a on yli 21 vuotta vanhoja (+12 %) ja 16-20 vuotta vanhojen osuus on 16 %:a (+29 %). Säiliöaluksista 18 %:a on yli 21 vuotta vanhoja (+12 %) ja 16-20 vuotta vanhojen osuus on 29 %:a (+13 %). Viimeiset viisi vuotta kontti- ja LNG-säiliöalukset ovat hallinneet uudisrakennustilauksia irtolasti- ja säiliöalusten kustannuksella. Tämä on johtamassa rahtausten ikävaatimusten höllentymiseen: https://splash247.com/huge-slice-of-the-global-dry-bulk-and-tanker-fleets-approach-retirement-age/
Ms Carelie on palannut Suomen lipun alle. Varustamona on Rederi Ab Natalie, joka rahtaa aluksen Meriauran liikenteeseen. Vuonna 2006 rakennettu alus on jääluokassa 1A, se on 6’665 DWT ja miehistön vahvuus on 13 henkeä: https://www.sjofart.ax/nyheter/carelie-tillbaka-hos-rabn/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttivarustamot ovat varovaisia paluussaan Punaiselle merelle ja Suezin kanavaan. Paluun arvellaan kestävän mieluummin kuukausia kuin viikkoja. Lisäksi muutkin epävarmuustekijät pitävät konttivarustamot varovaisina: https://gcaptain.com/drewry-shipping-lines-cautious-on-suez-return/
USA:n presidentin politiikan epävarmuus voi nostaa valtamerirahteja analyytikko varoittaa. Samalla kohde voikin olla oman maan laivaajat eikä Kiina: https://gcaptain.com/trumps-trade-policy-uncertainty-could-send-ocean-freight-rates-higher-xeneta-warns/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
VLCC-luokan säiliöalusten rahdit ovat kaksinkertaistuneet sen jälkeen, kun USA määräsi viimeisimmät pakotteensa Venäjälle. Kuljetuskysyntä ei ole muuttunut merkittävästi mutta käytettävissä olevien alusten määrä on supistunut nopeasti ja tietyillä reiteillä on kilpailua. Päivärahdit Lähi-Idästä nousivat 112 % , Meksikonlahdelta 102 % ja Länsi-Afrikasta 90 % USA:n pakotteiden jälkeen: https://gcaptain.com/supertanker-rates-on-china-routes-double-since-sanctions/
Venäjän Tyynen meren sataman, Kozminon, öljykuljetukset ovat hiljentyneet USA:n pakotteiden jälkeen. Tähän saakka satamasta on viety Siperian ESPO-laatua 900´000 barrelia päivässä normaalihintaan. Pakotteet koskivat ¾-osaa Kiinan-reitillä käytettyjä säiliöaluksia, eivätkä ne enää ole saaneet purkulupaa Kiinassa. Aframax-luokan alusten rahtimaksut ovat nousseet jyrkästi pakotteiden pelossa: https://www.maritime-executive.com/article/tanker-sanctions-hit-russia-s-kozmino-oil-export-terminal
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Stena kasvattaa roro-laivastoaan Välimerellä ostettuaan italialaisvarustamon aluksen. Samalla alus jatkaa voimassa olevaa rahtaussopimusta Tunisian Radesin ja Marseillen välillä. Alus saa uuden nimen ja Tanskan lipun: https://www.sjofartstidningen.se/stena-roro-tar-over-fartyg-och-linje-pa-medelhavet/
Yli vuosikymmeneen alimmat irtolastirahdit ovat pudottaneet keskinopeuksia 10,59 solmuun. Nopeuden pudotus vaikuttaa suoraan matkan kustannuksiin ja päästöihin: https://splash247.com/amid-depressed-rates-environment-bulk-carriers-slow-down/
Offshore ja merituulivoima:
Norja on myöntänyt 53 uutta tuotantolupaa Norjan mannerjalustalle vuoden 2024 lupakierroksella. Lupa antaa oikeuden tutkimukseen, poraukseen ja pumppaamisen lupa-alueella. Luvista 33 sijaitsee Pohjanmerellä, 19 Norjan merellä ja yksi Barentsin merellä. Kaikkiaan 20 öljy-yhtiölle on annettu yksi tai useampia lupia. Lupiin liittyy sitova työohjelma: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/norway-awards-53-new-production-licences-on-its-continental-shelf/
USA kieltää kaiken uuden merituulivoiman rakentamisen liittovaltion vesialueille. Kielto ei koske jo toimeenpantuja hankkeita: https://www.maritime-executive.com/article/trump-withdraws-all-federal-waters-from-future-offshore-wind-leasing
Kiina on aloittanut kelluvassa rakenteessa toimivan 20 MW merituulivoimaturbiinin testauksen. Siipien pyörähdyspinta-alan halkaisija on 260 metriä ja keskuksen korkeus 151 metriä. Turbiinin tuotto vastaa 25’000 hiilitonnin kulutusta ja vähentää päästöjä 62’000 tonnia vuodessa. Jokaisella pyörähdyksellä tuotto vastaa yhden perheen 2–4 päivän tarvetta: https://www.maritime-executive.com/article/china-says-20mw-world-s-largest-floating-wind-turbine-was-hoisted-for-tests
Norjalaisvarustamo on tehnyt sopimuksen offshoretukialustensa rahtaamisesta. Sopimus koskee kahta olemassa olevaa, joiden sopimusta jatketaan, ja neljää rakenteilla olevaa alusta. Sopimuksen arvo on n. NOK 3 miljardia: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/ostensjo-rederi-wins-multiple-new-contracts-for-its-offshore-fleet/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Huthi-viranomaisen mukaan kaapattuna oleva alus ja sen miehistö vapautetaan lähiaikoina. Tulitaukosopimuksen pitäminen mahdollistaa 14 kuukautta kestäneen vangitsemisen aluksen 25 miehistön jäsenelle. Afrikan kierto maksaa maailmantaloudelle $175 miljardia vuosittain. Suezin kanavan liikenne laski 56 %:a vuodesta 2023, eniten konttialuksilla (90 %) ja LNG-säiliöaluksilla (80 %): https://splash247.com/galaxy-leader-crews-14-month-incarceration-by-the-houthis-nears-its-end/
Merenkulun odotetaan palaavan asteittain ja riskiarvioiden perusteella Punaiselle merelle ja Suezin kanavaan. Syynä on Gazan tulitauon hauraus ja huthien siitä johtuva varautuneisuus: https://gcaptain.com/ambrey-red-sea-shipping-expected-to-resume-gradually-after-conditional-houthi-ceasefire/
Gazan tulitauon seurauksena on odotettavissa liikenteen paluu Punaiselle merelle ja Suezin kanavaan. Asiantuntijat varoittavat paluun jälkeisestä kaaoksesta, joka johtuu alusten muuttuneista satamaan tuloajoista. Tästä aiheutuu huomattavia viivästyksiä ja ruuhkia. Toinen tekijä on TEU-mailien määrän pudotus jopa 11 %:lla, joka tuo nopeasti ylikapasiteettia ja pudottaa rahtihintoja. Se taas mahdollistaa romutuksen huomattavan lisääntymisen: https://shippingtelegraph.com/markets/red-sea-return-will-bring-chaos-and-collapsing-freight-rates-say-analysts/
Panaman presidentti on torjunut USA:n presidentin virkaanastujaispuheessaan uudelleen esiin ottaman lupauksen ottaa Panaman kanava uudelleen USA:n hallintaan: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/panama-rejects-trump-promise-to-take-back-panama-canal
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 22.1.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Konttiterminaalioperaattoreiden (DBRS) näkymät vuodelle 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/2025-global-container-terminal-operators-outlook-changing-seas/
Syyrian uusi hallinto on peruuttanut Venäjän 49 vuotta vanhan käyttöoikeuden Tartusin satamaan. Peruutus lopettaa samalla Venäjän laivaston läsnäolon itäisellä Välimerellä. Venäjän laivaston kuljetusalus Sparta II ajoi laituriin varaston läheisyyteen, jossa venäläisiä sotatarvikkeita säilytetään. Toinen uuden hallinnon odotettavissa oleva toimenpide on huumeiden salakuljetusjärjestelmän, jolla Al-Assad rahoitti sisällissotaa, purku: https://www.maritime-executive.com/article/syria-s-new-government-cancels-russian-port-lease-at-tartus
Panama tarkastaa Balboan ja Cristobalin satamien konttiterminaalit, joita hongkongilaisyritys operoi. Vaikka operaattoreilla ei ole tekemistä kanavan läpikulun kanssa, pysähtyvät useat konttialukset purkamaan ja lastaamaan Balboan terminaalissa, joka on Latinalaisen Amerikan vilkkain: https://www.maritime-executive.com/article/panama-audits-hutchison-after-trump-s-complaints-of-chinese-influence
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Uudenkaupungin Työvene ja virolainen Baltic Workboats yhteisyritys Nordic Yards Group on saanut Belgian hallitukselta €110 miljoonan sopimuksen 80-metrisen luotsitukialuksen suunnittelusta ja rakentamisesta. Yhden aluksen hinta on €54,4 miljoonaa ja kauppaan liittyy optio toisesta aluksesta. Ensimmäisen aluksen rakentaminen kestää 42 kuukautta, josta suunnittelun osuus on 12 kuukautta: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/nordic-yards-group-seals-e110m-shipbuilding-deal-with-belgiums-dab-vloot/
Italialaisperheen omistama monikansallinen varustamo on tilannut 7´999 DWT:n IMO2-luokan polttoainealuksen, joka voi kuljettaa polttoöljyä, biopolttoainetta B100:n saakka ja metanolia. Aluksen toimitus on vuoden 2026 loppupuolella: https://shippingtelegraph.com/tankers/fratelli-cosulich-places-order-for-methanol-biofuel-bunkering-tanker/
Saksalaisen Meyer Werftin Papenburgin telakka on laskenut japanilaisvarustamon risteilijäaluksen vesille. Aluksen toimitus on suunniteltu tapahtuvaksi tänä vuonna: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/meyer-werft-reveals-latest-newbuilding-for-japanese-nyk-cruises/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Biopolttoaineilla on merkittävä rooli merenkulun päästöjen vähentämisessä. DNV varoittaa kuitenkin niiden huonosta saatavuudesta. Vuonna 2023 merenkulku kulutti vain 700’000 tonnia nestemäisiä biopolttoaineita, joka on 0,6 %:a kokonaistuotannosta ja 0,3 %:a merenkulun energian käytöstä: https://www.motorship.com/alternative-fuels-and-lubricants/dnv-warns-of-biofuel-supply-issues/1499252.article
Teknologiayhtiö Liquid Wind ja Turun Seudun Energiatuotanto Oy (TSE) ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan e-polttoainelaitoksen kehittämisestä Naantaliin. Suunnitelmissa on hyödyntää TSE:n paikallista voimalaitosta, Naantali 4. Vuonna 2029 käyttöönotettavan laitoksen tuotanto olisi 100’000 tonnia e-metanolia vuodessa: https://www.sjofartstidningen.se/liquid-wind-planerar-for-elektrobranslen-i-finland/
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
EU on investoinut tutkimukseen merenkulkijoiden suojelemiseksi merenkulussa. Nelivuotinen tutkimus selvittää perusihmisoikeuksien, miten oikeus elämään, vapauteen ja terveyteen toteutuu merenkulkijoiden kohdalla ja mitä lippuvaltioiden tulisi tehdä sen saavuttamiseksi: https://splash247.com/eu-launches-project-to-investigate-human-rights-at-sea/
Tiedusteluorganisaatiot ovat nykymaailmassa tärkeitä valtioiden turvallisuuden ja vakauden varmistamisessa. Globaalit uhkat, kuten terrorismi, kyberhyökkäykset ja kiristyvät geopoliittiset jännitteet, tekevät tiedonhankinnasta ja -analyysistä välttämättömän osan kansallista turvallisuutta. Tiedustelu ei ole pelkästään salaista tiedonhankintaa, vaan laajasti kaikkia niitä tiedusteluorganisaatioiden toimia, jotka auttavat valtiota saamaan ajantasaista ja luotettavaa tietoa päätöksenteon tueksi: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/tiedustelua_ja_tiedustelututkimusta.7680.news
Safetytech Accelerator yhteistyössä Chevronin, Carnival Corporationin, Shellin ja Seapeakin kanssa on valmistellut kolme teknistä toteutettavuusanalyysia metaanipäästöjen hallitsemiseksi: https://splash247.com/shipping-coalition-deploys-novel-tech-in-bid-to-slash-methane-slip/
Konttiraportti (Ningbo) viikolta 3: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-1.11-1.17.pdf
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 3: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/xclusiv-2025_01_20.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
Kumpi Trump tuli valtaan USA:ssa, poliitikko vai liikemies: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/president-trump-the-politician-who-means-business-
Presidentti Trump ei antanut toimeenpanomääräystä lisätulleista Kiinalle, Kanadalle ja Meksikolle. Kanadalle ja Meksikolle lisätullit tullaan asettamaan helmikuun alussa. Kiinan lisätullit ovat ilmeisesti vaihtokauppana Tiktokin omistusjärjestelyistä. Sitä vastoin valtiovarain- ja ulkomaankauppaministerit saivat tehtäväkseen selvittää USA:n kaupan alijäämät ulkomaiden kanssa ja uuden viranomaisen perustamista keräämään maksut: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/trump-holds-back-on-tariffs-on-day-one-of-presidency
Mitä vaikutuksia Trumpin lupaamilla eri toimenpiteillä olisi USA:n markkinoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/has-trump-promised-too-much-on-us-economy/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
IMO:n asialistalla korkealla ovat varjolaivasto, geopoliittiset kriisit, hiilineutraalius sekä merenkulkijoiden hylkääminen ja kriminalisointi, valtamerien suojelu, aluskierrätys ja merenkulkusektorin monimuotoisuus: https://www.hellenicshippingnews.com/dark-fleet-decarbonization-and-geopolitical-pressures-remain-top-maritime-focus-areas-in-2025-2/
USA:n presidentti on ensi töikseen tarttunut merenkulkuun. Irtautuminen Pariisin ilmastosopimuksesta, Panaman kanavan palauttaminen USA:n hallintaan ja Meksikonlahden uudelleen nimeäminen sekä kaksi merkittävää henkilövaihdosta. USA:n rannikkovartioston (USCG) ensimmäinen naiskomentaja sai väistyä samoin kuin liittovaltion merenkulkukomitean (FMC) puheenjohtaja: https://splash247.com/trumps-sweeping-changes-wash-across-maritime/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Kansainvälinen varustamoyhdistys (ICS) on julkaissut neljännen barometrinsä, jossa esitetään kriittisiä näkemyksiä kehittyvistä uhista ja haasteista, joita varustamot kohtaavat. Kyberhyökkäykset säilyvät kärjessä digitalisaation lisääntyessä, poliittiset epävarmuudet geopoliittisten jänniteiden kasvaessa sekä uutena kasvavana uhkana fyysiset hyökkäykset aluksia ja niiden miehistöjä vastaan: https://splash247.com/navigating-shippings-most-pressing-challenges/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Talvi ja lumimyrsky tulivat Meksikonlahdelle pysäyttäen satamat Houstonista New Orleansiin ja Mobileen: https://www.maritime-executive.com/article/gulf-coast-ports-closed-for-unusual-snow-day
Polttoaineen puhdistaminen on myös vaarallista. Venäjällä Kertsin salmessa tapahtuneen öljykatastrofin puhdistajista 150 on sairastunut vaarallisten kaasujen seurauksena: https://www.maritime-executive.com/article/russian-fuel-oil-spill-sickens-150-cleanup-workers
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Video: venäläinen rahtialus on kallistunut puutavaraa kannelle lastattaessa niin, että osa lastista, arviolta 1’000 m³, meni yli laidan. Onnettomuudessa kukaan ei loukkaantunut mutta alus vahingoittui. Viranomainen tutkii tapausta: https://www.maritime-executive.com/article/video-russian-cargo-ships-tilts-spilling-timber-cargo-load
Italiassa viime vuonna uponneen loistojahdin, jossa hukkui seitsemän ihmistä, nosto viivästyy huonon sään ja pelastussuunnitelman hyväksynnän vuoksi. Noston odotetaan alkavan hyväksynnän jälkeen kevään kuluessa: https://www.maritime-executive.com/article/salvage-complexities-delay-raising-of-lost-superyacht-bayesian
Kriisit ja merirosvous:
Jemenin huthit ilmoittivat vapauttaneensa kaapatun ajoneuvojenkuljetusalus Galaxy Leaderin miehistön. Miehistö koostui bulgarialaisista, ukrainalaisista filippiiniläisistä, meksikolaisista ja romanialaisista. Heidät luovutettiin Omaniin. Alus ja sen miehistö olivat kaapattuina marraskuun 19. päivästä vuonna 2023 lähtien 430 päivää: https://www.worldcargonews.com/shipping-logistics/2025/01/galaxy-leader-crew-released/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/