Mitä tarkoittaa termi:
Antifouling: https://et.wikipedia.org/wiki/Kattumisvastane_v%C3%A4rv
Biocides: https://fi.wikipedia.org/wiki/Biosidi
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Baltic Exchange tarjoaa ilmaisen päästölaskurinsa varustamojen käyttöön, jotta niiden on helpompi täyttää FuelEU Maritime -määräykset ja sisällyttää ne rahtikuluihin. Laskurin on tarkoitus tuottaa tietoa kuluista ja sakoista, joita CO₂-päästömääräyksistä, kuten EU ETS ja FuelEU Maritime, voi seurata. Laskurin on tarkoitus myös helpottaa päätöksentekoa, kenelle maksu tulee kohdistaa: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-exchange-launches-fueleu-calculator-to-help-shipowners-understand-the-financial-and-commercial-implications/
Katseet kääntyvät entistä voimakkaammin Venäjälle Itämeren kaapelien katkaisseen kiinalaisaluksen pysyessä ankkurissa Tanskan talousvyöhykkeellä. Tanskan ja Saksan vartioalukset valvovat sen läheisyydessä ja ovat valmiit seuraamaan sitä, jos se aikoo lähteä. USA:n varapuolustusministeri on viitannut tiedustelulähteisiin syytöksissä Venäjän osuuteen kaapelien katkeamisessa. Tutkimuksissa kaapelien katkeamiskohdalla on havaittu ankkurin jättämät jäljet: https://gcaptain.com/russia-now-primary-suspect-in-yi-peng-3-baltic-sea-cable-incident/
Eteläkorealaisvarustamo asentaa 30 alukseensa tekoälypohjaisen autonomisen navigointijärjestelmän, joka integroi tietoja eri laitteista ja sensoreista ohjaten alusta optimaalisella reitillä ja nopeudella. Testeissä järjestelmä on tuottanut 15 % säästöt yli 9´000 mailin koematkalla: https://splash247.com/h-line-shipping-to-install-ai-tech-on-30-ships/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulun uutiskirje: jääluokitus, kelpoisuustodistusten haku, GNSS-häiriöt, Suomi IMO-neuvostoon, S-100 merikarttastandardi, väylien käyttö, virallisten navigointituotteiden käyttö, N2000 väylä- ja merikarttauudistus sekä Traficomin merenkulun johtotiimi esittäytyy: https://uutiskirjeet.traficom.fi/a/s/208328933-82b64fe05cc34209879f35d8b07976d6/5938710
Uusia alustilauksia tehdään kaiken aikaa mutta myös käytettyjen alusten kauppa käy: https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-orders-keep-pouring-in-2/
Säiliöalusten kauppa hiljenee markkinoiden epävarmuuden ja alusten korkeiden jälleenmyyntihintojen vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-slows-as-market-uncertainty-and-high-values-create-headwinds/
Filippiineillä 100´000 lapselle suunnataan merenkulun tietoisuutta nostava koulutusohjelma. Jo 14´000 10 – 12 vuotiasta lasta on saanut koulutuksen: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/adopt-a-ship-expanding-in-school-maritime-awareness-program-in-the-philippines
Ruotsin varustamo-organisaatio (SRO) sai uuden naistoimitusjohtajan Pia Berglundin. SRO toimii työnantajaorganisaationa: https://www.sjofartstidningen.se/pia-berglund-blir-chef-for-sro/
Ruotsin merenkulun toipuminen pandemiasta tuntuu pysähtyneen: https://www.sjofartstidningen.se/aterhamtningen-drojer-for-svensk-sjofart/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
EU:n viideksi vuodeksi asettamat kiinalaisten sähköautojen tuontitullit vaikuttavat merkittävämmin Kiinan tuotantoon kuin USA:n asettamat. Vaikka ne vaikuttavat kuljetuskysyntään on odotettavissa, että sekä Kiinan että EU:n on päästävä sopuun sähköautojen kaupasta. EU:n tavoitteet vähentää liikenteen päästöjä 55 % vuoteen 2030 mennessä tarvitsevat Kiinan sähköautotuotantoa, joka vastaa n. kolmanneksesta maailmassa: https://www.hellenicshippingnews.com/bears-starting-to-roar-in-the-car-carrier-market/
Eteläkorealainen konttivarustamo HMM avaa seitsemän vuoden hiljaiselon jälkeen Atlantin-linjan. Linja kulkee Pohjois-Euroopan ja USDA:n länsirannikon välillä Panaman kanavan kautta pysähtyen matkalla Miamissa. Varustamo operoi linjaa yhdessä japanilaisen ONE-varustamon kanssa: https://splash247.com/hmm-returns-to-transatlantic-trades/
Neste- ja kaasukuljetukset:
LNG-kuljetusten tilanne saattaa parantua tulevina viikkoina ja kuukausina. Aasian tavallista kylmemmät säät ja Euroopan varastojen putoaminen 85 %:in lisäävät kysyntää. Venäjän kaasusopimus putkikaasun välittämisestä Euroopan markkinoille katkeaa myös ensi vuoden alussa, ellei uutta sopimusta saada aikaan. Trumpin vaalilupaukset fossiilisten polttoaineiden tuotannon edistämisestä mahdollistavat itäkaasun korvaamisen: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-shipping-market-could-be-headed-for-a-reversal/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Ukraina toimittaa viljaa ja maataloustuotteita Syyriaan humanitäärisenä apuna pyrkien välttämään alueelle syntyvää ruokakriisiä: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/ukraine-sends-humanitarian-aid-to-syria-after-fall-of-assad/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi 16.12.2024 sitä, että Väylävirasto hakee rahoitustukea Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta uudelle Itämeren B-luokan jäänmurtajalle. Sen on tarkoitus korvata vanhenevaa jäänmurtokalustoa: https://gcaptain.com/finland-greenlights-new-baltic-icebreaker/
Hallitusohjelman mukaisesti hallituskauden aikana uudistetaan jäänmurron järjestämistapa ja käynnistetään jäänmurtajien pitkäjänteinen uusimisohjelma. Vanhenevan jäänmurtokaluston uusiminen käynnistyy tällä hankinnalla, ja pitkäjänteinen uusimisohjelma valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2025 aikana: https://valtioneuvosto.fi/-/talouspoliittinen-ministerivaliokunta-puolsi-uuden-jaanmurtajan-hankintaa
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Maerskin APM Terminals MedPort Tangier on saanut valmiiksi laajennushankkeensa 5,2 miljoonan TEU:n vuosikapasiteettiin. Laituritilaa on kahden kilometrin pituudelta. Kahden terminaalin hanke Marokossa toimii uuden Gemini-yhteenliittymän yhtenä keskussatamana. Laiturissa on automaattinen kiinnitysjärjestelmä ja maasähkö aluksille. Maailmanpankki ja S&P Global ovat arvioineet Tangerin satama 4. tehoikkaimmaksi maailmassa: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/apm-terminals-completes-tangier-expansion
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Etelä-Korean telakkateollisuus jäänee alhaisimpaan tilauskantaan sitten vuoden 2016. Alkuvuoden 11 kuukauden aikana tilattiin 2´159 alusta (60,33 miljoonaa CGT:tä), joista Etelä-Koreasta 248 alusta (1,92 miljoonaa CGT:tä), joka pudottaa Etelä-Korean osuuden 18 %:in. Kiina vei tilauksista 1´518 alusta (41,77 miljoonaa CGT:tä) 69 % osuudella. Etelä-Korean telakoita vaivaa ainakin kolme vuotta vielä ruuhka eikä se pysty kasvattamaankaan osuuttaan: https://www.hellenicshippingnews.com/korean-shipbuilding-faces-lowest-order-rate-in-eight-years/
Wärtsilän lastinkäsittelylaitteet kolmeen uuteen VLAC-ammoniakkisäiliöalukseen. Toimitus alkaa ensi vuoden keväällä: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-cargo-handling-system-again-the-choice-for-new-very-large-ammonia-carrier-vessels/
Yhdeksän kasvustojen estomaalien toimittajaa ovat yhteistyössä valmistelleet tiedotteen nostaakseen kasvuneston merkitystä alusten runkomaaleissa: https://www.hellenicshippingnews.com/new-whitepaper-addresses-the-vital-role-of-antifouling-biocides-in-decarbonizing-the-shipping-industry/
Israel rakentaa viisi ohjuskorvettia haifalaisella telakalla. Hanke on ensimmäinen vuosikausiin ja osa rungoista rakennetaan usalaisella telakalla: https://www.maritime-executive.com/article/israel-shipyards-receives-landmark-780m-order-for-five-corvettes
Telakkayhtiö Navantia ostaa konkurssiin ajautuneen brittitelakan. UK:n hallitus on vahvistanut rakennuttavansa telakoilla kolme laivaston alusta kaupantekijäisinä: https://splash247.com/navantia-to-buy-harland-wolff/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
LNG:tä pidetään tällä hetkellä kehittyneimpänä ja saatavuudeltaan parhaimpana vaihtoehtoisena polttoaineena. Siitä ei tule SOₓ- eikä partikkelipäästöjä, se vähentää NOₓ-päästöjä jopa 95 % ja pienentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 23 %. Noin 60´000 kauppa-aluksesta LNG-käyttöisiä ja LNG-säiliöaluksia on n. 2´200. Marraskuussa tilatuista vaihtoehtoisella polttoaineella varustetuista 27 uudisrakennuksesta 23 oli LNG-käyttöistä: https://www.hellenicshippingnews.com/other-alternative-marine-fuels-toddlers-compared-to-lng-sea-lng-chairman/
Metaanipäästöjen hallinta on tulevaisuuden haaste tiellä hiilineutraaliuteen: https://www.maritime-executive.com/editorials/navigating-methane-slip-a-key-step-towards-maritime-decarbonization
Anemoi-yhtiö on jälkiasentanut viisi roottoripurjetta 400´000 DWT:n kokoiseen malmialukseen. Kukin roottoripurje on 35 metriä korkea ja viisi metriä halkaisijaltaan. Aluksella on myös mahdollisuus laskea purjeet alas lastauksen ajaksi. Tavoite on 6 % polttoainesäästö ja n. 3´000 tonnin päästövähennys vuodessa: https://www.motorship.com/other-alternative-fuels/anemoi-in-largest-wind-propulsion-project-yet/1498774.article
Leijat laivojen yllä: https://www.maritime-executive.com/editorials/kite-stacks-for-vessel-propulsion
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Mitä merenkulun analyytikon tulee seurata voidakseen arvioida tapahtumien ja ilmiöiden seurauksia kauppamerenkululle ja onko merenkulku varautunut niihin: https://splash247.com/splash-annual-review-the-path-of-resistance/
Konttialusten aikarahtausindeksi (VHBS) viikolta 50: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/New-ConTex-Commentary-2024-week-50.pdf
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 50: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-12.7-12.13.pdf
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 50: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/xclusiv-2024_12_16_compressed.pdf
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 50: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Weekly-Ship-Recycling-Report-07-December-16-December-2024_compressed.pdf
Panaman merenkulun katsaus vuosille 2024 – 2025 tarjoaa näkymän maan merenkulkuun, logistiikkaan, juridiikkaan ja satamasektoriin. Artikkelissa on linkki itse raporttiin: https://www.seatrade-maritime.com/publications/maritime-reports/panama-maritime-review-2024-2025
Merenkulun raportti (Banchero Costa) viikolta 50: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Bancosta-Weekly-2024-50.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 50: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Intermodal-Report-Week-50-2024.pdf
Uudet valtameri- ja ilmakuljetustiedot paljastavat suuret muutokset maailman kauppareiteissä: https://www.hellenicshippingnews.com/new-ocean-and-air-freight-data-reveals-major-shifts-in-global-trade-routes/
Maailmankauppa ja politiikka:
Luottoluokituslaitos (FitchRatings) arvioi USA:n tulevan hallinnon tullipolitiikan vaikuttavan negatiivisesti lisäämällä kauppapoliittisia jännitteitä ja pahentamalla Euroopan ja Lähi-Idän satamien kasvuongelmia. Kysynnän hidas kasvu jatkuu Euroopassa ensi vuonna, joka tukee merisatamia, mutta Trumpin lupaamat tullit eurooppalaisille ja kiinalaisille tuotteille vaarantaisi sen erityisesti Pohjois-Euroopassa: https://www.hellenicshippingnews.com/trade-tensions-may-affect-european-and-middle-east-seaports/
Kiina aikoo nostaa budjettialijäämäänsä 4 %:iin BKT:stä ensi vuonna tämän vuoden 3 %:sta ja pitää talouskasvuennusteen 5 %:ssa. Yhden prosenttiyksikön nosto tarkoittaa lähes 180 miljardin $:n kulutusta: https://www.hellenicshippingnews.com/china-plans-record-budget-deficit-of-4-of-gdp-in-2025-say-sources/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Joukko Euroopan maita alkaa UK:n tavoin vaatia vakuutustietoja Venäjään kytköksissä olevilta aluksilta, jotka kulkevat niiden talous- ja aluevesien kautta. UK aloitti kyselyn Englannin kanaalissa lokakuussa, ja aloitteeseen liittyivät tällä viikolla lisäksi Tanska, Viro, Suomi, Liettua, Hollanti, Norja, Puola ja Ruotsi. Noin kolmannes Venäjän öljystä kulkee Tanskan salmien läpi. USA:n, UK:n ja/tai EU:n pakotelistalla olevista 106 säiliöaluksesta 68 ei ole vuoteen saanut lastia. Intia alkaa vaatimaan aitoja P&I-todistuksia: https://splash247.com/insurance-checks-instituted-for-russian-shadow-fleet-passing-through-the-baltic/
Meklariyhtiö BRS on päivittänyt arvionsa harmaasta laivastosta, joka kuljettaa Iranin, Venezuelan, Venäjän, Pohjois-Korean tai Syyrian öljyä. Sen mukaan laivaston kasvu on hidastunut mutta on edelleen 10 alusta lisää kuukaudessa. Kaikkiaan aluksia on 850 alusta, 9,1 % koko säiliöaluskannasta. Yli 34´000 DWT:n aluksia on 764, joiden osuus on 13,8 % kaikista kokoluokan aluksista. Vain neljä säiliöalusta on romutettu: https://splash247.com/dark-fleet-still-growing-by-10-tankers-a-month/
Suomi tekee työtä eri areenoilla Itämeren merenkulun ja meriympäristön turvaamiseksi. Tiivistämme myös entisestään yhteistyötä muiden samanmielisten Itämeren valtioiden kanssa. Yhteistyöllä varmistamme, että Suomen huoltovarmuuden kannalta keskeinen Itämeri pysyy merenkululle turvallisena: https://lvm.fi/-/ministeri-ranne-suomi-vaikuttaa-aktiivisesti-merenkulun-turvaamiseksi-itamerella
EU asettaa uusia pakotteita 52 uudelle Venäjän harmaan laivaston alukselle 15. pakotepaketissaan. Kaikkiaan EU on asettanut nyt pakotteet 72 alukselle. Lisäksi pakotteita asetetaan 54 johtavalle henkilölle Venäjän energiateollisuudessa ja varustamotoiminnassa sekä 30 pääasiassa Venäjän sotateollisuuden yritykselle: https://shippingtelegraph.com/maritime-law-news/eu-slaps-new-sanctions-on-52-non-eu-shadow-vessels/
Pakotteet kohdistuvat mm. Rosneftiin ja hollantilaiseen liikemieheen. Tsekki saa vielä kuuden kuukauden ajan tuoda polttoainetta Slovakiasta, joka on tehty venäläisestä öljystä: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-blacklists-rosneft-tanker-unit-under-latest-sanctions/
EU:n 15. pakotepaketti asettaa ensimmäiset pakotteet Yamalin kaasuhankkeelle, jotka kohdistuvat myös polaariluokan jäävahvistettuun LNG-säiliöalukseen. Pakotteet koskevat myös jälleenlaivausta EU-satamissa, joka tarkoittaa, että jäävahvistettujen alusten kuljetusmatkat pitenevät tai ne on STS-operoitava. Pakotteiden kohteeksi joutunut alus ei myöskään enää saa huoltopalveluja EU-telakoilla: https://gcaptain.com/eu-imposes-first-ever-sanctions-on-yamal-gas-project-targeting-christophe-de-margerie-lng-carrier/
UK on lisännyt pakotelistalleen 20 säiliöalusta ja on nyt asettanut pakotteet yli 100 alukselle, jotka kuljettavat venäläistä energiaa, joista 93 on öljysäiliöaluksia. Enemmän kuin mikään muu maa: https://splash247.com/uk-keeps-up-sanctions-pressure-on-russian-tankers/
Venäläinen öljy on ollut pakotelistalla Ukrainan sodan takia mutta Eurooppaan on tuotu suuria määriä venäläisestä öljystä jalostettuja tuotteita. Se on mahdollista niin kauan, kun ne tulevat pakotteiden ulkopuolella olevista jalostamoista, kuten Intiasta. EU:hun tuotiin 13 % meritse tuotavasta dieselistä ja jet-polttoaineesta Intiasta vuoden 2024 aikana arvoltaan n. 5 miljardia $:a ja siitä 50 % oli venäläisperäistä: https://www.maritime-executive.com/article/refining-loophole-let-billions-worth-of-russian-fuel-into-eu-in-2024
USA asettaa neljälle venäläiselle varustamolle pakotteet niiden kuljetettua polttoainetta Pohjois-Koreaan: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-blacklists-four-russian-companies-for-shipping-oil-to-n-korea
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
USA:n valtiontarkastusvirasto GAO on raportissaan tuonut julki USA:n laivaston epäonnistuneen ohjusristeilijäuudistuksen kustannukset. Vuoden 2015 jälkeen laivasto on investoinut 3,7 miljardia $:ia seitsemän risteilijän uudistamiseen. Vain kolme alusta on uudistettu täysin eikä mikään niistä ole saanut viiden vuoden eliniän jatkoa. Hukkaan on mennyt 1,84 miljardia $:ia, kun neljä alusta poistetaan käytöstä: https://gcaptain.com/gao-report-reveals-massive-waste-in-navys-3-7b-cruiser-modernization-program/
Tanska ei luovuta valaanpyynnin vastustajaa, jonka luovutusta Japani on vaatinut: https://gcaptain.com/denmark-will-not-extradite-anti-whaling-activist-paul-watson-to-japan-lawyer-says/
Iran on huutokauppaamassa kaksi pidättämäänsä säiliöalusta: https://www.hellenicshippingnews.com/iran-to-auction-two-seized-tankers-judiciarys-news-agency-reports/
Ahvenanmaan parlamentti on hyväksynyt koulualus Michael Sarsin myynnin. Sen käyttökulut ovat huomattavasti tuloja suuremmat: https://www.sjofartstidningen.se/lagtinget-godkanner-att-skolfartyget-saljs/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Venäjä käyttää yhä enemmän harmaata laivastoa kansainvälisten pakotteiden kiertämiseen. Suomessa päämajaansa pitävä tutkimuskeskus CREA on sanonut Venäjän vieneen viime kuussa raakaöljyä ja öljytuotteita 369 aluksella, joista 206 olivat harmaan laivaston aluksia ja joista 28 % oli yli 20 vuotta vanhoja. CREA:n arvion mukaan rannikkovaltio joutuu varautumaan vakuuttamatonta tai epämääräistä vakuutuksenantajaa käyttävän aluksen öljypäästöissä yli 1 miljardin $:n kustannuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/stricken-oil-tankers-show-risks-of-russias-ageing-shadow-fleet/
Miten hallita salamatkustajista ja merellä pelastetuista henkilöistä muodostuvia riskejä? Salamatkustajat ovat kasvava ongelma aluksille ja miehistön turvallisuudelle. Tilastot ovat epätäydellisiä ja salamatkustajista ilmoittaminen vähäistä, vaikka kustannukset tapauksista ovat nousussa aiheuttaen merenkululle miljoonien $:ien kulut: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-security-managing-risks-associated-with-stowaways-and-rescued-people-at-sea/
Japanilainen luokituslaitos on julkaissut ohjeen miehistön turvalliseksi evakuoimiseksi palavasta ajoneuvojen kuljetusaluksesta: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-releases-guidance-for-safe-evacuation-of-crew-members-from-vehicle-carriers-in-case-of-fires-introducing-worlds-first-notation-for-safe-evacuation-measures/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Maailman suurin jäävuori on lopulta irronnut Weddellin merellä. Kaksi kertaa Suur-Lontoon kokoinen ja biljoona tonnia painava jäävuori irtosi Etelänapamantereesta vuonna 1986 mutta tarttui pohjaan, kunnes alkoi vuonnan 2020 ajelehtia pohjoiseen. Taylor Column vesipyörre piti jäävuorta paikallaan pyörimässä. Jäävuorta kuljettaa nyt Antarktiksen napavirtaus kohti Etelä-Georgian saarta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-iceberg-breaks-free-drifts-in-southern-ocean-after-being-stuck-for-over-30-years/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Kertsin salmessa karilleajaneissa kahdessa yli 50 vuotta vanhassa säiliöaluksessa oli lastina 9´200 tonnia eli 62´000 barrelia öljytuotteita. Mereen päässeen öljyn määrää ei vielä tiedetä mutta arvioidaan olevan pahin öljyonnettomuus vuosiin. Yhtä merenkulkijaa lukuun ottamatta muut 25 miehistöjen jäsentä saatiin pelastettua. Presidentti Putin on asettanut pelastusryhmän rajoittamaan vahinkoja: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-tankers-damaged-in-kerch-strait-were-carrying-62000-barrels-of-oil-products-tass-says/
Kymmeniä kilometrejä Mustan meren rantaa on saastunut karille ajaneista aluksista. Myös kolmas säiliöalus on antanut hätäkutsun Kavkazin satamassa. Siltä ei ole kuitenkaan päässyt öljyä mereen ja miehistö on turvassa: https://www.hellenicshippingnews.com/third-tanker-in-trouble-as-oil-washes-up-on-russias-black-sea-coast/
Reinillä Speyerin kaupungissa matkustaja-alus syttyi tuleen konehuoneessa. Aluksella oli n. 150 matkustajaa ja 50 miehistön jäsentä. Aluksella ei syntynyt paniikkia eikä kukaan loukkaantunut: https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/river-rhine-passenger-ship-on-fire/
Artikkeli erityyppisistä merenkulun vahingoista ja menetyksistä. Merionnettomuuksia on monenlaisia ja ne ovat monimutkaisia. Niillä on huomattavia operatiivisia, taloudellisia ja ympäristöllisiä seurauksia: https://www.marineinsight.com/know-more/types-of-marine-losses/
Eurooppa ei ole valmistautunut mega-luokan konttialusten onnettomuuksiin. Raivauskaluston puute johtaa kuukausien operaatioihin, joilla voi olla huomattava merkitys toimitusketjun varmuuteen. Baltimoren siltaturma kesti neljä kuukautta raivata ja osoitti sen olevan nopeasti toimittu. Valmiussuunnitelmat on kohdistettu saastumisen estämiseen mutta esim. tarpeeksi suuria nostureita ei ole saataville muunlaisten onnettomuuksien hoitoon: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/europe-unprepared-for-mega-container-ship-casualty
Romutus:
Hollantilainen start-up -yhtiö on kehittänyt vallankumouksellisen vaijerisahausteknologialla toimivan alusten romutusteknologian. Kyse on nopeasta ja tarkasta tavasta leikata terästä. Yritys haluaa laajentaa leikkausta jopa 400 metriä pitkiin aluksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/dutch-startup-revolutionizes-ship-dismantling-with-innovative-wire-saw-technology/
Kriisit ja merirosvous:
Huthit suunnittelevat Punaisen meren turvallisuusseminaaria vuoden jatkuneiden hyökkäysten jälkeen: https://gcaptain.com/houthis-plan-red-sea-security-webinar-yes-really/
Hongkongin lipun alla purjehtivaan irtolastialukseen on Singapore Strait´ssa noussut kaksi aseistautunutta henkilöä. Tapaus on jo toinen viikon sisällä: https://splash247.com/another-pirate-attack-recorded-in-the-singapore-strait/
EU jatkaa Somalian laivasto-operaatiotaan vuoden 2027 helmikuun loppuun. Merirosvot aktivoituivat kuuden vuoden hiljaiselon jälkeen tänä vuonna 43 tapauksen voimin, joista kaksi kauppa-aluksia. Ms Abdullah vapautettiin 4 miljoonan $:n lunnaita vastaan, kun taas Intian laivasto vapautti ms Ruenin. Atalanta operaatio on jatkunut vuodesta 2008 lähtien: https://gcaptain.com/eu-extends-naval-operation-atalanta-until-2027-as-somali-piracy-surges-in-indian-ocean/
Saksa testaa israelilaista vedenalaista dronea Itämerellä. Alus kykenee toimimaan täyssähköisesti 2 – 4 viikkoa kerrallaan ja siinä on häiveominaisuus. Alus voidaan varustaa sensoreilla sukellusveneitä vastaan, pintatiedusteluun, pohjan tutkimukseen ja miinantorjuntatehtäviin: https://www.maritime-executive.com/article/german-navy-tests-out-sub-tracking-drone-submersible-in-the-baltic-sea
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/