Merenkulun uutisia 20.12.2024: tekoälyä, Thomas Doepel Finnlinesin johtoon, markkinatilanteita, talvikausi on alkanut – Kontio töihin, satamat ruuhkautuvat, telakat ruuhkautuvat, raportteja, satamien varautuminen, laki merituulivoimasta talousvyöhykkeellä voimaan, MSC109, ruotsalaistutkijat kiinalaisalukseen, puolet Iranin öljystä vallankumouskaartille, Saksalle uusia sukellusveneitä.

Mikä yritys tai yhdistys:

MCTC: https://maritimecyprus.dms.gov.cy/exhibitor/mctc-marine-ltd,5310,32

WTO (World Trade Organization): https://fi.wikipedia.org/wiki/Maailman_kauppaj%C3%A4rjest%C3%B6

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Yhteistyö P&I klubin ja tekoälykehittäjän kanssa on saanut viisi varustamoa ottamaan käyttöön yhtiön kehittämän tilannetietoisuusjärjestelmän. Järjestelmä tukee komentosiltahenkilöstön työtä havainnoimalla ja seuraamalla kohteita kaikissa sää- ja valaistusolosuhteissa. Järjestelmä on suunniteltu vähentämään turhia manöveerauksia ja nopeuden muutoksia: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/northstandard-members-embrace-digital-watchkeeping-technology

Johtava merenkulun tekoäly-yhtiö ja kansainvälinen tietopalvelujen ja sovellusten toimittaja ovat solmineet tiedonvaihtosopimuksen, joka jatkuu vuoteen 2030. Yhteistyössä tekoäly-yhtiö saa kattavat AIS-tiedot ja yli 6´000 aluksessa olevien vastaanottimien tiedot: https://www.hellenicshippingnews.com/windward-secures-long-term-ais-data-feeds-through-2030/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Finnlinesin hallitus on nimittänyt merikapteeni Thomas Doepelin varustamon uudeksi toimitusjohtajaksi maaiskuun alusta 2025 nykyisen toimitusjohtajan Ton Pippingsköldin eläköityessä. Kumpikin on kuulunut varustamon johtoryhmään vuodesta 2013: https://www.linkedin.com/posts/finnlines-plc_finnlines-board-of-directors-appoints-thomas-activity-7275557179028353025-vZDJ?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Merenkulkijoiden on entistä helpompi kertoa mielenterveytensä tilanteesta anonyymisti uuden sovelluksen kautta (VIKAND). Sovellus kerää tiedot ja muokkaa kysymyksiä, josta muodostetaan profiili. Vastaukset, jotka huolettavat, voivat laskea kynnystä soittaa mielenterveyden ammattilaiselle. Digitalisaatio on mahdollistanut reaaliaikaisen tuen merenkulkijoille: https://www.hellenicshippingnews.com/seafarers-more-likely-to-express-whats-really-going-on-thanks-to-vikands-crew-welfare-technology/

Tältä näyttää väärennetty aluksen rekisteröineen maan lippuvaltiotodistus: https://www.linkedin.com/posts/frank-h-marmol-b9048223_what-does-a-fake-flag-certificate-look-like-activity-7275514270132436992-KI2P/

Merenkulun markkinatilanne vuonna 2024 (Veson): https://www.hellenicshippingnews.com/container-sector-spearheads-a-bullish-year-for-global-shipping/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Kiinasta lähtevien konttirahtien odotetaan nousevan tammikuussa (xChange). Toimitusketjuasiantuntijat ovat siitä lähes varmoja (82 %). Sen aiheuttaa kiinalaista uutta vuotta edeltävä toimitusten ruuhkautuminen. Lisätullit, geopoliittiset uhat ja rakenteellinen ylikapasiteetti ovat heidän suurimmat huolensa ja ne pitävät kysynnän ja tarjonnan ailahtelevaisena pitkälle ensi vuoteen: https://www.hellenicshippingnews.com/supply-chain-professionals-expect-container-prices-to-rise-in-january-2025/

Konttimarkkinoiden tilanne ja ennuste joulukuussa 2024: Vaikka alustarjonta on ollut nopeinta sitten vuoden 2010, on kysynnän ja tarjonnan suhde ollut tiukka koko vuoden. Kysyntä on kasvanut Punaisen meren kriisin myötä. Huolena onkin paluu normaaliin ja alukset käyttävät jälleen Suezin kanavaa, kysyntä alkaa vähetä. Romutus ja nopeuden alentaminen auttavat hiukan: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-container-shipping-market-overview-outlook-december-2024/

Maailman kontti-indeksi nousi tällä viikolla 8 % (Drewry): https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-increased-8-this-week-51-2024/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Venäläinen Gazprom on suorittanut ensimmäisen LNG-toimituksen Livornoon Italiaan Itämerellä olevasta Portovayan terminaalista. Aiemmin tänä vuonna Gazprom toimitti ensimmäisen LNG-lastin Espanjaan: https://gcaptain.com/gazprom-makes-first-lng-delivery-to-italy-amid-shifting-european-energy-landscape/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Irtolastirahdit ovat alimmillaan puoleentoista vuoteen (Baltic Exchange): https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-17-month-low-as-all-vessel-segments-post-declines/

Markkinoiden hiljaiselo on pudottanut myös käytettyjen irtolastialusten hintoja (xclusiv): https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-values-plunge-in-line-with-shipping-market/

Maailman hiilenkysynnän odotetaan tasaantuvan vuonna 2027, kun uusiutuva energia alkaa tasaamaan sähköntarvetta. IEA:n raportti paljastaa, että maailmanlaajuisesti hiilen käyttö on palautunut ennelleen pandemian jälkeen. Kiinan markkinat ovat keskeiset, koska joka kolmas hiilitonni käytetään Kiinassa sähköntuotantoon. Voimakas poliittinen tahtotila on saanut hiilen kulutuksen laskuun EU:ssa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-coal-demand-is-set-to-plateau-through-2027/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Maailman suurin lauttavarustamo Attica Group, joka operoi Välimerellä yli 40 alusta, on valinnut kreikkalaisen teknologiayhtiön Orbyt Globalin ja norjalaisen teleyhtiön Telenor Maritimen tuottamaan matkustajien yhteyspalvelut kaikilla aluksillaan. Yhtiöt toimittavat yhteys-, mobiili- ja wifipalvelut sekä matkustajille että miehistölle: https://www.hellenicshippingnews.com/attica-group-chooses-orbyt-global-and-telenor-maritime-to-deliver-the-industrys-best-onboard-connectivity/

Offshore ja merituulivoima:

Valtioneuvoston suostumus Suomen talousvyöhykkeen taloudelliseen hyödyntämiseen tähtäävään tutkimustoimintaan: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=2858

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Talvikausi on alkanut. Väylävirasto on asettanut ensimmäiset avustusrajoitukset Perämeren satamiin. Tämä tapahtuu kuukautta myöhemmin kuin viime vuonna. Ensimmäinen jäänmurtaja, Kontio, saapuu avustustehtäviin viikonlopuksi. Saimaalla avustustoiminta on ollut käynnissä jo viikon: https://vayla.fi/-/jaanmurto-alkaa-merialueilla-ensimmaiset-jaanmurron-avustusrajoitukset-astuvat-voimaan-lauantaina-21.12

USA:n rannikkovartiosto on saamassa käyntiin ensimmäisen jäänmurtajan rakennushankkeensa 50 vuoteen. Sopimus sai alkunsa jo kuusi vuotta sitten, mutta ohjelmaa ovat viivyttäneet suunnitteluvaikeudet ja kustannusten ylitykset. Kongressin kuulemistilaisuudessa ei sanoja säästelty, uuden polaarikutterin piti tulla käyttöön tänä vuonna ja nyt sitä on lykätty ainakin vuoteen 2030. Kiina rakentaa murtajan 2,5 vuodessa, kun USA.ssa se kestää 11 vuotta: https://gcaptain.com/u-s-coast-guard-heavy-icebreaker-production-decision-expected-this-week-after-multi-year-delay/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Long Beachin satamalla oli ennätyksellinen marraskuu. Se käsitteli yli 880’000 TEU:ta kontteja. Lisäystä on 20,9 % viime vuoden marraskuusta ja 12,8 enemmän kuin edellinen ennätys marraskuussa 2020. Tuontia oli 432’823 TEU:ta, vientiä 119’083 TEU:ta ja tyhjiä kontteja kulki sataman kautta 332’250 TEU:ta. Tuontia on siivittänyt voimakas kuluttajakysyntä ja jälleenmyyjät siirtävät kuljetuksia pois lakon alta itärannikolta: https://shippingtelegraph.com/port-news/port-of-long-beach-scores-record-november-as-handles-over-880000-teus/

Tarkasteltaessa maailman 100 valittua satamaa on nähtävissä alkava ruuhkautuminen niin Aasiassa, Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa kuin muuallakin maailmassa. Ruuhkautumisen syytä ei kuitenkaan osata selittää. Zhoushanin satama Kiinassa on kärjessä, jossa joulukuun alussa oli 24 alusta ankkurissa odottamassa. Analysoiduissa satamissa ankkurissaoloajat lisääntyivät lähes 70 %: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/shippers-concerned-at-uptick-in-port-congestion

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Wärtsilä toimittaa metanolivalmiuksilla varustetun propulsiolaitteiston 38´000 DWT:n sementtialukseen. Alus rakennetaan Kiinassa italialais-sveitsiläis-kanadalaiselle tilaajalle ja aluksen toimitus tapahtuu loppuvuodesta 2026. Toimitukseen kuuluu kaksi Wärtsilä 32 konetta, yksi Wärtsilä 25 apukone, kaksi vaihdelaatikkoa, kaksi säätölapapotkuria ja yksi ohjailupotkuri sekä niiden hallintajärjestelmät, kaksi akseligeneraattoria ja lisätarvikkeet: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-propulsion-package-to-power-worlds-largest-methanol-ready-cement-carrier-vessel/

Suomalainen Auramarine, joka toimittaa aluksiin polttoainejärjestelmiä, on allekirjoittanut yhteistyösopimuksen logistiikkapalvelujen tuottajan kanssa metanolipolttoainejärjestelmän turvajärjestelmästä ja automaatiosta kahteen 650 TEU:n konttialuksen uudisrakennukseen. Auramarine toimittaa järjestelmät alkuvuodesta 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/auramarine-signs-co-operation-agreement-with-a2b-online-for-two-methanol-fuelled-newbuild-vessels/

Wärtsilän tytäryhtiö on allekirjoittanut viiden kaasusäiliöaluksen kolmivuotisen huolto- ja ylläpitosopimuksen kreikkalaisen varustamon kanssa. Aluksissa on Wärtsilän nesteytyslaitokset. Sopimus käsittää teknisen tuen, varaosien saatavuuden ja erikoishuoltohenkilökunnan sekä nesteytyslaitosten toiminnanvalvontajärjestelmän. Etähuolto- ja tietojen seurantapalvelut tuottaa Wärtsilän digitaalipalvelut: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-gas-solutions-service-agreement-will-optimise-liquefaction-operations-for-five-gaslog-lng-carriers/

Suurin tilauskanta sitten maailmanlaajuisen finanssikriisin vuonna 2008 aiheuttaa telakoiden kapasiteetille vaikeuksia rakentaa uusia aluksia. Varustamot ovat tilanneet yli 188 miljardilla $:lla uusia aluksia tämän vuoden 11 ensimmäisen kuukauden aikana. Kaksi kolmesta maailman suurimmista telakoista ilmoittavat, että asiakkaiden on odotettava vuoteen 2028, jos alus tilataan nyt: https://gcaptain.com/shipyard-squeeze-shippings-188b-ordering-spree-is-overloading-global-capacity/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Miten offshore-latausasemat voivat kehittää ja viedä eteenpäin merenkulun vihreää siirtymää: https://www.seatrade-maritime.com/green-shipping/how-offshore-charging-systems-can-power-maritime-s-net-zero-transition

Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:

Merenkulun raportti (Fearnleys) viikolta 51: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-5-1.pdf

Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 51: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-looking-for-clear-signals/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin suojaamisesta ja häiriönsietokyvyn parantamisesta ja eräiksi muiksi laeiksi. Esityksellä pannaan täytäntöön kriittisten toimijoiden häiriönsietokykyä koskeva niin sanottu CER-direktiivi. Lisäksi ulkomaanliikenteen satamien satamanpitäjille säädettäisiin velvollisuus varmistaa tiettyjen työntekijäryhmien nuhteettomuus ja luotettavuus henkilöturvallisuusselvityksellä: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=2899

Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen eduskunnalle laeiksi väylämaksulain 6 ja 8 §:n muuttamisesta ja väylämaksulain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain 6 ja 8 §:n kumoamisesta (HE 116/2024 vp; EV 135/2024 vp): https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=2774

a) Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen laiksi merituulivoimasta talousvyöhykkeellä ja siihen liittyviksi laeiksi (HE 147/2024 vp; EV 165/2024 vp) b) Eduskunnan vastaukseen sisältyvä lausuma: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=3017

Tasavallan presidentti vahvisti 19.12.2024 lain merituulivoimasta talousvyöhykkeellä. Sen avulla edistetään merituulivoiman rakentamista, selkeytetään Suomen talousvyöhykkeen merituulivoimahankkeita koskevaa sääntelyä ja varmistetaan, että oikeudet merituulivoiman hyödyntämiseen myönnetään tasapuolisella, läpinäkyvällä ja ennakoitavalla tavalla: https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/laki-talousvyohykkeen-merituulivoimasta-voimaan-ensimmainen-tuulivoima-alueiden-kilpailutus-voi-kaynnistya-ensi-vuoden-lopussa

IMO:n meriturvallisuus-alakomitea käsitteli 109. istunnossaan (MSC 109) mm. hyökkäyksiä merenkulkijoita ja kansainvälistä merenkulkua vastaan, muutoksia IGC- ja IGF-koodeihin, uuden aluksen rakennestandardeja, MASS-koodin tiekartan päivitystä, kasvihuonekaasusäädösten etenemistä, kyberuhkien hallintaa, päivityksiä turvatoimiin ja merirosvoukseen sekä hyväksyi vainajien kotiutusta ja FSA:ta koskevat ohjeet ja alakomiteoiden raportit:  https://www.hellenicshippingnews.com/outcomes-of-the-imo-maritime-safety-committee-109th-session-msc-109/

Johtuen viivästyksistä FuelEU Maritime säännösten EEA sopimukseen mukaanottamisprosessissa aiheuttavat, etteivät ne tule täysimääräisesti voimaan ensi vuoden alusta. Norja ja Islanti katsotaan kolmannen maan satamiksi, joka vaikuttaa niiden päästöjen laskentaan: https://shippingtelegraph.com/environment-news/fueleu-delays-norway-iceland-to-be-treated-as-third-country-ports/

Sen jälkeen, kun kuusi NATO-maata päätti aloittaa vakuutustietojen kysymisen harmaan laivaston aluksilta, Tanskan sotilastiedustelupalvelu on varoittanut, että Venäjä voi aloittaa harmaan laivaston alusten turvaamisoperaation Itämerellä. Muita todennäköisiä uhkia olisivat lisääntyvä GPS-häirintä, joka on jo nyt vakava ongelma sekä muut elektronisen sodankäynnin keinot: https://www.maritime-executive.com/article/russia-s-shadow-fleet-tankers-could-get-naval-escorts

IMO:n ja WISTA:n kysely naisten roolista merenkulussa vuonna 2024 lähestyy loppuaan. Vielä on kaksi viikkoa aikaa osallistua selvitykseen. Kaikki varustamot ja organisaatiot koosta, sijainnista tai erikoisalasta riippumatta voivat osallistua. Osallistujat toimittavat tiedot työvoiman demografiasta, kuten sukupuolesta, iästä, asemasta sekä työpaikan politiikasta. Fokus on vuoden 2023 tiedoissa: https://www.hellenicshippingnews.com/deadline-approaches-for-imo-wista-women-in-maritime-survey-2024/

Kahden senaattorin ja kahden kongressiedustajan lakiesitys on yritys elvyttää USA:n lipun alla purjehtiva kauppalaivasto, vahvistaa USA:n telakkateollisuutta ja varmistaa merenkulkijoiden saatavuus. Edessä on kovin osuus – saada esitys hyväksyttyä laiksi: https://gcaptain.com/gcaptain-endorses-the-ships-for-america-act/

USA asettaa uusia pakotteita neljälle yksikölle ja kolmelle alukselle, jotka ovat osallistuneet Iranin öljytuotteiden ja kemikaalien kuljetuksiin: https://gcaptain.com/u-s-treasury-targets-iras-shadow-fleet-with-new-sanctions/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Tutkijat uskovat kiinalaisen irtolastialus Yi Peng 3:n tarkoituksellisesti vahingoittaneen kahta telekaapelia Itämerellä venäläisen turvallisuuspalvelun toimeksiannosta. Tanskalaismedia on löytänyt todisteita, että alus olisi 10 päivää aiemmin yrittänyt vahingoittaa Kattegatissa kolmea muuta merikaapelia: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-bulker-accused-of-cutting-baltic-cables-may-have-tried-once-before

Venäjän poliisi on pidättänyt Mustalla merellä Kertsin salmessa karilleajaneiden alusten päälliköt. He saavat rikossyytteet Krimin viranomaisten mukaan: https://www.maritime-executive.com/article/russian-police-arrest-captains-of-two-lost-russian-tankers

Ruotsin viranomaiset ovat päässeet irtolastialus Yi Peng 3 -alukseen tarkkailijoina kiinalaisten suorittaessa lippuvaltiotarkastusta ja tutkintaa. Alusta epäillään Ruotsin aluevesillä tapahtuneista kaapelikatkoista: https://www.maritime-executive.com/article/china-escorts-swedish-police-during-boarding-of-suspected-sabotage-ship

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Vakuutusyhtiö Gardin jälleenvakuutusjärjestelyt ovat vuonna 2025 samanlaiset kuin tänäkin vuonna. Artikkelissa kuvataan tarkemmin järjestelyt: https://www.hellenicshippingnews.com/reinsurance-arrangements-for-the-2025-policy-year-arranged-through-the-international-group-of-pi-clubs/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Kansainvälinen varustamoyhdistyksen (ICS – International Council of Shipping) johtokunta on valinnut etäkokouksessaan yksimielisesti Thomas A. Kazakosin ICS:n seuraavaksi pääsihteeriksi kesäkuussa 2025 väistyvän Guy Plattenin tilalle. Kazakos on ollut Kyproksen varustamoyhdistyksen pääjohtaja vuodesta 1995. Kazakos on edustanut Kyprosta ICS:ssä ja ECSA:ssa sekä toiminut EMSA:n johtokunnan jäsenenä: https://www.hellenicshippingnews.com/new-international-chamber-of-shipping-secretary-general-announced/

Baltic Exchange on valinnut Guy Hindley´n uudeksi BE:n neuvoston puheenjohtajaksi. BE neuvosto on organisaation hallintoelin, joka asettaa sen strategian jäsenten palveluista, sosiaalisesta vastuusta ja hyväntekeväisyydestä samaten kuin yhteistyöstä jäsenten, hallitusten, säädöksiä laativien tahojen ja koko merenkulun kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/guy-hindley-appointed-new-baltic-exchange-chairman/

MCTC:n mukaan merenkulkualan tulee varmistaa, että se huolehtii merenkulkijoiden tarpeista yhteiskuntien kehittyessä Z-sukupolven myötä. Heillä on tyystin toisenlainen näkemys elämästä vaihtoehtoisen elämäntyylin kasvattaessa suosiotaan. Jatkossa suurimmat haasteet tulevat olemaan, miten saada nuoret kiinnostumaan alasta: https://www.hellenicshippingnews.com/encouraging-younger-people-into-the-maritime-industry-and-adapting-to-meet-their-needs-is-vital-for-the-future-of-the-industry-says-mctc/

Maailman kauppajärjestö WTO on epäonnistunut yrityksessään sopia kauppariitojen sovittelujärjestelmän uudistamisesta ennen presidentti Trumpin virkakauden alkua. Järjestö on jo vuosia yrittänyt uudistaa riidansovittelujärjestelmäänsä USA:n estettyä valituselimen toiminnan tulkittuaan sen ylittävän valtuutensa: https://www.hellenicshippingnews.com/wto-fails-on-dispute-reforms-before-trump-takes-office-us-ambassador-says/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Great Yarmouthin parlamenttiedustaja syyttää viranomaisia ympäristöterrorismista sen jälkeen, kun ms Rubyn 20’000 tonnin ammoniumnitraatti-lannoitelastista 300 tonnia upotettiin säkitettynä mereen 10 mailia sataman ulkopuolelle. Viranomaiset epäilivät osalastin saastuneen polttoaineesta ja muodostavan räjähdysvaaran. Viranomaisilla oli suunnitelmat 30’000 ihmisen evakuoinnista räjähdysvaaran uhatessa: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-safety/ruby-fertiliser-dumping-at-sea-environmental-terrorism-charges-mp

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Kanadan ikoninen hinaaja Theodore TOO joutuu hetkeksi lomalle sen saatua vuodon Ontario-telakalla Port Wellerissä. Hinaaja makaa pohjassa ja asiantuntijaryhmä yrittää oikaista ja kelluttaa sen. Hinaaja on jäljennös saman nimisen televisiosarjan päätähdestä: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/canadas-iconic-tugboat-temporarily-on-leave-after-taking-on-water/

Vikaantunut ruorikulmanosoitin erehdytti luotsia ja alus ajoi karille kapeassa kanaalissa heti aluksen lähdettyä satamasta. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan aluksen järjestelmät ja laitteet olivat SOLAS- ja luokituslaitoksen määräysten mukaiset: https://www.maritime-executive.com/article/failed-rudder-indicator-fooled-pilot-into-running-aground

Kriisit ja merirosvous:

Somalimerirosvot vaativat 10 miljoonaa $:a kiinalaisen kalastusaluksen vapauttamisesta: https://www.maritime-executive.com/article/somali-pirates-up-demand-to-10-million-for-release-chinese-fishing-boat

Iranin öljynvienti liittyy läheisesti maan vallankumouskaartin harjoitus- ja avustusohjelmiin Lähi-Idässä, kuten aseiden toimitukseen hutheille. Vallankumouskaartin osuus maan öljynviennistä on jo yli puolet. Maa on riippuvainen öljynviennistä varsinkin, kun siihen kohdistuu länsimaiden pakotteita. Vienti Kiinaan on vähentynyt ja nostanut Iranin öljyn hintaa: https://www.maritime-executive.com/article/report-irgc-now-handles-half-of-iran-s-oil-exports

Saksan liittopäivät ovat hyväksyneet hallituksen esityksen hankkia neljä sukellusvenettä 4,7 miljardin €:n hintaan Thyssenkrupp Marine Systems´ltä kahden jo tilatun lisäksi. Hyväksyntä kattaa 2,66 miljardia €:a mahdollisista sopimusmuutoksista, 1,4 miljardia operatiivisiin kuluihin ja 263 miljoonaa €:a kattamaan Norjan mahdollinen vetäytyminen: https://gcaptain.com/german-lawmakers-approve-e4-7-billion-order-for-submarines/

Israel on iskenyt Jemenissä satama- ja energiainfrastruktuuriin: https://www.maritime-executive.com/article/israel-retaliates-striking-houthis-damaging-ports-and-energy-infrastructure

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/