Mitä tarkoittaa termi:
Sequstration: https://www.fi.endress.com/fi/teollisuusalat/%C3%B6ljy-ja-kaasuteollisuus/ccus-teknologiat-%C3%B6ljy-kaasuteollisuudessa
Strategiasta: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/sodasta_ja_rauhasta_-_mita_strategian_klassikoissa_lukee.7605.news
Mikä yritys tai yhdistys:
Kongsberg Maritime Rauma: https://www.kongsberg.com/maritime/contact/our-offices/finland-rauma-oy/
RightShip: https://rightship.com/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Tekoäly-yhtiö ja kestävän kehityksen yhtiö ovat aloittaneet yhteistyön kehittääkseen turvallista merenkulkua: https://www.hellenicshippingnews.com/lomarlabs-and-mythos-ai-join-forces-to-innovate-maritime-navigation/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Suomen lokakuun merikuljetukset kasvoivat 10 % viime vuoden lokakuusta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/ulkomaan-merikuljetusten-maara-vilkastui-lokakuussa/
Furetankille ensimmäinen naispuolinen konepäällikkö. Hän on palvellut varustamossa 16 vuotta: https://shippingtelegraph.com/tankers/ailene-barrios-furetanks-first-female-chief-engineer/
World Maritime Forum 2025 pidetään helmikuun 18.–19. Kööpenhaminassa. Asialistalla on mm. hiilineutraaliusstrategiat, ydinvoima merellä, säädöspäivitykset ja kestävän kehityksen toimet. Erityisiä huolenaiheita ovat miehistöjen hyvinvointi, merirosvous, digitalisaatio, tekoäly ja kyberturvallisuus: https://www.maritime-executive.com/features/world-maritime-forum-2025-innovation-and-the-transformative-role-of-ai
Merenkulkuraportti (Fearnleys) viikolta 50: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-5.pdf
Merenkulun rahoitus siirtyy kohti hiilineutraaliutta: https://www.seatrade-maritime.com/shipping-finance/big-banks-fleet-emissions-20-off-imo-net-zero-trajectory
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Autojenkuljetusalusten markkinat osoittavat hiipumisen merkkejä: https://gcaptain.com/car-carrier-bull-market-seems-to-be-fading/
Konttialusten liikakapasiteetti ennustetaan (Braemer) kaksinkertaistuvan ensi vuonna mutta on edelleen vain n. 7 – 8 % johtuen Punaisen meren kriisin tasaavasta vaikutuksesta. Nykykapasiteetti on yli 29 miljoonaa TEU:ta ja ensi vuonna tulee lisää 1,8 miljoonan TEU:n verran kapasiteettia: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-shipping-overcapacity-set-to-double-in-2025
Neste- ja kaasukuljetukset:
QatarEnergy on sinetöinyt historiallisen suuren LNG-laivaston rakentamisen: https://gcaptain.com/qatarenergy-seals-historic-lng-fleet-expansion/
Analyytikot (S&P Global Commodity) ovat julkaisseet ensi vuoden energiaennusteensa. Ennustetta leimaa epävarmuus, joka johtuu polarisaatiosta ja geopoliittisista jännitteistä, teknologian nopeasta kehityksestä ja perustavan laatuisista muutoksista, tekoälyn käytön lisääntymisestä ja ydinvoimasta. Raportti kuvaa kymmenen teeman kautta ensi vuotta: https://www.hellenicshippingnews.com/sp-global-commodity-insights-releases-its-2025-energy-outlook/
Venäläinen öljyntuottaja on luvannut toimittaa intialaisjalostamolle 500´000 barrelia öljyä päivässä. Sopimus on 10-vuotinen ja arvoltaan n. 13 miljardia $:a vuodessa. Sopimus on n. 0,5 % maailman öljyntuotannosta: https://www.hellenicshippingnews.com/rosneft-reliance-agree-biggest-ever-india-russia-oil-supply-deal-sources-say/
Venäläinen öljyntuottaja myöhästää arktisen alueen Vostok-öljyhankettaan vuoteen 2026. Syynä on jäävahvisteisten säiliöalusten puute pakotteiden vuoksi: https://gcaptain.com/russias-rosneft-delays-arctic-mega-oil-project-due-to-sanctions-shortage-of-oil-tankers/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Suomalainen Godby Shipping ostaa käytetyn roro-aluksen Espanjan ja Afrikan väliseen liikenteeseen. Alus on nimeltään Aurora ja se on alunperinkin ollut suomalainen Ahtela: https://www.sjofart.ax/nyheter/godby-shipping-koper-fartyg/
Irtolastirahdit putosivat neljännellä neljänneksellä (Baltic Dry Index): https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/dry-bulk-shipping-rates-collapse-in-q4
Wallenius Sol lisää tammikuussa 2025 lolo-liikennettään uudella konttialuksella Tornioon, Piteån ja Rotterdamiin: https://www.sjofartstidningen.se/wallenius-sol-utokar-med-tre-hamnar/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Lauttamaksuihin on Euroopassa tulossa korotuksia ensi vuonna. Tosin kaavio näyttää eroja olevan melko paljon puoleen ja toiseen. Jopa yli 50 % korotuksia tietyillä linjoilla ja toisaalta lähes 24 % pudotuksen esimerkiksi Travemündestä Helsinkiin: https://www.euronews.com/travel/2024/12/11/ferry-fares-increase-in-2025-here-are-the-best-value-routes
Offshore ja merituulivoima:
Kuka maksaa offshore-poralauttojen käytöstäpoiston? Vuoden 2023 kesäkuussa yli 2´300 porakaivoa ja 500 poralauttaa olivat myöhässä käytöstäpoistosta Meksikonlahdella: https://gcaptain.com/offshore-oils-7-billion-question-who-pays-for-decommissioning/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Suomen ja Ruotsin uusien jäänmurtajien tilaus ei etene suunnitellusti. Myöskin saaristolauttauudistus myöhästyy valitusten johdosta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/suomen-ja-ruotsin-julkiset-alushankinnat-takkuavat-ja-lykkaantyvat/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Suomen Satamat ry:n toimitusjohtajan haastattelu: https://navigatormagazine.fi/uutiset/piia-karjalainen-odottavin-mielin-kohti-vuotta-2025/
Kiinalaissatama ja konttialus demontroivat siirrettävässä kontissa olevan varavoiman käyttöä: https://www.maritime-executive.com/article/one-and-ningbo-zhoushan-use-containerized-power-for-first-time-in-china
Liebherr toimittaa Oaklandin satamaan konttinosturit. Sopimus on ensimmäinen laatuaan ja viittaa USA:n pelkoihin kiinalaisnosturien kyberuhasta: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/liebherr-inks-trapac-oakland-crane-contracts
USA:n satamien tehokkuus on noussut USA:n itärannikon ja Meksikonlahden työehtoneuvotteluiden keskustelunaiheeksi median tuotua esille Maailmanpankin raportin luvut. Aasian satamat veivät 20 ensimmäisestä sijasta 13, kun taas USA:n satamista yksikään ei päässyt 50 tehokkaimman joukkoon. Parhaat olivat 53. ja 55., kun suuret konttisatamat länsirannikolla sijoittuivat sijoille 373. ja 375., jos kohta ikääntyvä infrastruktuuri tuo tehokkuuteen osansa: https://gcaptain.com/u-s-port-efficiency-rankings-spark-heated-debate-as-ila-usmx-labor-negotiations-intensify/
Trump on osoittanut tukensa USA:n satamien automaatiriidassa työntekijöille: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/trump-backs-dockworkers-in-port-automation-battle
Intialaismiljardööri vetäytyy USA:n kanssa tehdystä sopimuksesta Sri Lankan sataman rakentamisesta sen takia, että häntä vastaan on USA:ssa käyty korruptio-oikeudenkäynnistä: https://gcaptain.com/billionaire-adani-ends-us-tie-up-on-colombo-port-meant-to-counter-china/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Summa Defence ostaa koko Uudenkaupungin Työveneen osakekannan. Uusi emoyhtiö tavoittelee pörssilistautumista: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/uudenkaupungin-tyovene-osaksi-summa-defencea/
Helsingin telakan ostanut kanadalaisyhtiö on ilmoittanut strategisesta kumppanuudesta usalaisen ja kanadanranskalaisen yhtiön kanssa rakentaakseen Quebecin telakastaan Pohjois-Amerikan suurimman laivanrakennuskeskuksen. Telakan uudistaminen on tarpeen, jotta se kykenee vastaamaan Kanadan hallituksen kansalliseen laivanrakennusstrategiaan: https://gcaptain.com/davie-undertaking-major-shipyard-transformation-to-build-canadas-most-advanced-icebreakers/
Suomen delegaatio USA:ssa: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7272405407245967361/
Raumalla pidetyssä seremoniassa juhlittiin Kongsbergin 1´500. asimuuttipotkurin toimittamista Damenin telakalle. Yhteistyö on jatkunut jo 40 vuotta: https://www.hellenicshippingnews.com/damen-and-kongsberg-mark-delivery-of-1500th-thruster/
Wärtsilä toimittaa LNG-lastinkäsittely- ja polttoainejärjestelmän uuteen 12´500 m³:n polttoainealukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-continues-to-strengthen-position-in-lng-bunkering-segment-with-latest-systems-order-for-vitol/
Rajavartiolaitoksen toisen uuden ulkovartioaluksen rakentaminen alkoi Gdanskissa. Tilaus on tehty Turun telakalle ja se käyttää kumppanitelakoita tuotannossa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/rajavartiolaitoksen-toisen-uuden-ulkovartiolaivan-rakentaminen-alkoi-gdanskissa/
DNV on antanut periaatehyväksynnän uudenlaiselle nestemäisen vedyn kuljetukseen tarkoitetuille kuljetusjärjestelmälle: https://www.maritime-executive.com/article/new-tank-system-could-make-hydrogen-carriers-more-efficient
Palfinger Marine toimittaa kuuteen ensimmäiseen Kanadan merivartioston monitoimimurtajaan Polar-luokan pelastusveneet ja taavetit: https://seawork.com/newfront/news/critical-missions-enhanced
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Neste liittyy Ahti-pooliin, joka on FuelEU Maritime vaatimuksenmukaisuuspooli: https://splash247.com/neste-joins-ahti-pool/
Merenkulku voi auttaa CO₂:n talteenotto-, käyttö- ja varastointiteknologioiden (CCUS) hiilineutraaliustason saavuttamisessa varsinkin sellaisissa kohteissa, joissa se on vaikeaa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-shipping-industry-can-help-carbon-capture-sail-ahead/
Useiden matalahiilisten vety- ja ammoniakkitarjousten odotetaan tuon näkymät ensi vuoden saatavuuteen Aasian – Tyynenmeren alueella: https://www.hellenicshippingnews.com/asia-pacifics-low-carbon-hydrogen-tenders-to-test-readiness-for-clean-fuel-trades/
Tutkimuskonsortio alkaa selvittämään todellisissa olosuhteissa tapahtuvia LNG-käyttöisten alusten metaanipäästöjä kaksivuotisessa tutkimuksessaan: https://www.hellenicshippingnews.com/international-research-consortium-launches-fumes-2-to-further-quantify-methane-emissions-from-lng-shipping/
Polttoaineiden hintaindeksi (MABUX) viikolta 50: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-expected-to-trend-higher-next-week-4/
Mitä ovat metanolialukset: https://www.marineinsight.com/green-shipping/what-are-methanol-ships/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Meklariraportti (Intermodal) viikolta 49: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Intermodal-Report-Week-49-2024.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
Euroopan keskuspankki (ECB) leikkaa ohjauskorkoaan neljännen kerran tänä vuonna, nyt 0,25 % 3 %:iin. Mikäli tarvetta ECB voi laskea korkoa edelleen, tavoite on 2 % vuonna 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/ecb-cuts-rates-again-keeps-door-open-to-further-cuts/
Kiina lupaa ottaa lisää velkaa vakauttaakseen talouskasvunsa: https://www.hellenicshippingnews.com/china-pledges-more-debt-rate-cuts-as-trump-tariff-threats-loom/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Suomen eduskunta on hyväksynyt lain, joka kieltää alusten jätevesien mereen laskemisen aluevesillä. Laki tulee voimaan ensi vuoden heinäkuussa. Ruotsi ja Tanska aikovat ottaa vastaavat säädökset käyttöön: https://splash247.com/finland-forces-ships-to-discharge-wastewater-discharge-in-port/
Hallitus antaa esityksen rikoslain muuttamiseksi niin, että pakotteita koskevat rikokset tulevat yhdenmittaisiksi EU:n pakoterikosdirektiivin kanssa: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=2829
EU asetti keskiviikkona uusia pakotteita Venäjälle. Kohteena olivat maan käyttämä harmaa laivasto sekä eräitä kiinalaisyrityksiä, jotka avustavat Venäjän sodankäyntiä: https://www.euronews.com/my-europe/2024/12/11/eu-slaps-new-sanctions-on-russia-targeting-shadow-fleet-of-oil-tankers
EU:n 15. pakotepaketti sai tukea jäsenmaiden edustajilta: https://gcaptain.com/eu-backs-sanctions-package-includes-45-additional-russian-oil-tankers/
USA suunnittelee uusia toimia Venäjän sodankäynnin vaikeuttamiseksi. Maa siirtää lupaamansa osuuden G7-maiden lainoituksesta Ukrainalle Maailmanpankin hoidettavaksi: https://www.hellenicshippingnews.com/low-global-demand-creates-opportunity-for-more-us-sanctions-on-russian-oil-yellen-says/
EU:hun liitetyn yrityksen on havaittu ajaneen USA:n Jones Actin ja muiden kabotaasilakien heikentämistä: https://gcaptain.com/eu-delegations-campaign-to-dismantle-jones-act-exposed-in-government-filing/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Neuvottelut konkurssiin ajautuneen brittitelakan pelastamiseksi jatkuvat mutta tiedot ovat huhujen varassa: https://www.maritimejournal.com/industry-news/more-hints-surface-of-harland-and-wolff-rescue/1498592.article
Alustavissa SIRE 2.0 tarkastuksissa havaittiin päivitetyn tarkastusprosessin jälkeen, että varustamoilla on vaikeuksia lisävaatimusten täyttämisessä. Alhaisia pisteitä saivat laitteistoihin, prosesseihin ja inhimilliseen tekijään liittyvät puutteet. Inhimillisen tekijän aiheuttamista puutteista yksi alue erityisesti oli haastava säiliöalusten miehistöille – puutteiden hallinta: https://www.hellenicshippingnews.com/first-sire-2-0-inspections-point-to-significant-challenges-for-tanker-crews/
Saksan viranomaiset ovat poistaneet vaatimuksen satamatarkastuksesta tanskalaisaluksilta, joilla ei ole SOLAS-todistusta, jos alukset on tarkastettu Tanskassa: https://shippingtelegraph.com/port-news/good-news-for-danish-ships-no-more-bureaucracy-at-german-ports/
Saksalainen telakka on pakotettu kiistanalaiseen maksukyvyttömyysprosessiin: https://www.maritime-executive.com/article/germany-s-fsg-shipbuilder-forced-into-contentious-insolvency-process
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
RightShip on muuttanut aikatauluaan alusten aikasidonnaista tarkastuskynnysen siirtämisestä 14 vuodesta 10 vuoteen neliportaisen järjestelmän kautta. Muutos johtuu varustamojen vaatimuksista. Tarkastukset koskevat irtolasti- ja kappaletavara-aluksia: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/rightship-delays-dry-bulk-inspection-changes-after-industry-pushback
Kansainvälinen merivakuuttajien liitto IUMI on julkaissut uuden ohjeen kahdenkymmenen jalan konttiin sijoitettavan joustavan nestesäiliön (flexitank) käytöstä. Flexitank on valmistettu polyetyleenistä ja se on suunniteltu kertakäyttöiseksi muiden kuin vaarallisten aineiden nestekuljetuksiin. Konttien omistajien liitto (COA) arvioi vuosittain käytettävän kuljetuksiin yli 1,3 miljoonaa flexitankkia: https://www.hellenicshippingnews.com/liquid-cargos-in-flexible-tanks-new-iumi-guidance/
Satamamaksujen väärinarviointi johti 140´000 $ maksuvaateeseen: https://www.hellenicshippingnews.com/significant-port-cost-miscalculation-leads-to-a-six-figure-loss-covered-by-itic/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Euroopan merisatamat (ESPO) piti kokouksensa Brysselissä, jossa sille valittiin uusi johto: https://navigatormagazine.fi/uutiset/euroopan-merisatamat-kokoontuivat-brysselissa/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Tanska on tehnyt päätöksen täyden palvelun CO₂ talteenotto- ja varastointilaitoksesta, joka kykenee päivittäiseen toimintaan sellaisilla CO₂-määrillä, jotka ovat Tanskan ja EU:n tavoitteiden täyttämiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/ineos-led-greensand-to-become-the-first-full-scale-co2-storage-facility-in-eu-to-help-mitigate-climate-change/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Hollantilaisalus ajoi karille Odensen vuonolla Tanskassa. Alusta irroitetaan par’aikaa: https://www.maritime-executive.com/article/dutch-freighter-goes-aground-off-denmark
Irtipäässyt proomu ajautui pelastusyrityksistä huolimatta rantaan Normannian rannikolla Darragh myrskyssä: https://www.maritime-executive.com/article/barge-goes-aground-in-normandy-in-heavy-weather
Kuusi kuukautta vanhassa Portugalin lipun alla purjehtivassa saksalaisessa irtolastialuksessa syttyi tulipalo Kanarian saarilla sen lastatessa rautaromua. Tulipalo syttyi aluksen ruumassa ja tulipalo tuhosi luukun avausjärjestelmän, jonka vuoksi luukkua ei voitu sulkea. Pääosa miehistöstä evakuoitiin ja pelastuslaitos sammutti palon: https://www.maritime-executive.com/article/brand-new-bulker-suffers-cargo-fire-at-gran-canaria
Sulun rikkoutuminen pysäyttää sisävesiliikenteen Mosel-joella estäen isojen alusten pääsyn Ranskaan ja Luxembourgiin Reiniltä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/mosel-river-in-germany-closed-to-shipping-for-months-after-lock-accident-several-ships-stuck/
Kokilla liki-piti tapaus veitsen kanssa: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-a-knife-near-miss/
Miten pelastus- ja raivaustyöntekijät hoitivat työnsä turvallisesti Baltimoren siltaturmassa: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/how-salvors-carried-out-dali-wreck-removal-safely
UK:n onnettomuustutkinta suosittelee konehuoneeseen infrapunakameroita konevalvontaan Stena Europella sattuneen konehuonepalon jälkeen: https://www.maritime-executive.com/article/after-ferry-fire-maib-recommends-infrared-cameras-for-engine-inspections
Romutus:
Kesäkuun 26. vuonna 2026 tulee voimaan IMO Hongkongin yleissopimus turvallisesta ja ympäristöystävällisestä aluskierrätyksestä. Yleissopimuksella pyritään turvaamaan sekä työntekijöitä että ympäristöä aluksissa olevilta vaarallisilta aineilta. Vuosittain noin 500 kauppa-alusta tulee elinkaarensa päähän ja menee purkuun: https://www.maritime-executive.com/editorials/shipowners-need-to-prepare-for-the-hkc-hazardous-materials-inventory
Kriisit ja merirosvous:
Ryöstöyritykset jatkuvat edelleen Singapore Straitissa. Useimmiten kyse on varaosien ja muiden laitteiden ryöstöstä. Tähän mennessä tänä vuonna on ilmoitettu 86 tapauksesta ja 10 yrityksestä, joista yli puolet (55) on ollut Singapore Straitilla: https://www.maritime-executive.com/article/robberies-continue-in-singapore-strait-with-new-report-of-crew-assault
Alukset, merikaapelit ja offshore-laitteet ovat yhä uhatumpia tiettyjen maiden kuten Venäjän ja Iranin rikkoessa kansainvälisiä sopimuksia ja merilainsäädäntöä: https://www.hellenicshippingnews.com/vessels-undersea-cables-and-offshore-oil-installations-increasingly-becoming-gray-zone-targets/
Taiwan on nostanut valmiuttaan Kiinan aloittaessa 30 vuoteen suurimman sotaharjoituksensa Taiwanin lähivesillä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/taiwan-on-high-alert-after-china-deploys-its-largest-ever-naval-fleet-in-over-30-years/
Satelliittikuvien mukaan Venäjän laivaston kolme alusta on ankkurissa Syyrian rannikolla. Aiemmin Tartouksen satamassa oli viisi pinta-alusta ja sukellusvene. Tartousta on käytetty korjaus- ja täydennyssatamana. Syyriassa olevaa lentokenttää on käytetty vlilaskupaikkana Afrikan toiminnoille: https://gcaptain.com/satellite-imagery-shows-russian-navy-ships-anchored-off-syrian-coast/
Israel on iskenyt Syyrian asevarastoihin ja myös laivastotukikohtiin Latakiassa ja Tartusissa: https://www.maritime-executive.com/article/israel-destroys-most-of-syria-s-navy-at-the-pier
Filippiinit ei aio vastata Kiinan uhitteleluun kiistanalaisilla saarilla. Presidentin mukaan maa ei ole sodassa eikä käytä sota-aluksia mutta pitää muuten puoliaan Etelä-Kiinan merellä: https://gcaptain.com/marcos-says-philippines-wont-send-warships-after-china-clashes/
USA:n laivasto on puolustanut menestyksellä kolmea USA:n lipun alla purjehtivaa kauppa-alusta huthien hyökkäykseltä: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-navy-thwarts-attack-on-three-american-merchant-ships
New Jerseyn poliisi on ilmoittanut suuresta joukosta miehittämättömiä ilma-aluksia, jotka ovat tulleet mereltä, joista yli tusina seurasi merivartioston alusta: https://www.maritime-executive.com/article/drone-swarm-tracks-u-s-coast-guard-boat-off-new-jersey
Historian havinaa:
Arkeologit uskovat löytäneensä lasten ja merenkulkijoiden suojelijan Pyhän Nikolauksen haudan: https://www.euronews.com/culture/2024/12/11/a-christmas-miracle-archaeologists-uncover-tomb-of-santa-claus-inspiration-saint-nicholas
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/