Merenkulun uutisia 11.12.2024: sähköisestä konossementista, merenkulkijoiden hyvinvoinnista, raportteja, OPEC+ päätöksen vaikutuksista, Pohjoisen merireitin kuljetuksista, DP, uudisrakennuksista, varoitus hallitusten ottaman velan kasvusta, LOI, merenkulun julkisen kuvan parantamisesta, onnettomuuksia, Lähi-Itä on muutoksessa.

Mitä tarkoittaa termi:

INTERCO (International Code of Signals): https://www.marineinsight.com/marine-navigation/interco-or-international-code-of-signals/

Mikä yritys tai yhdistys:

Bank for International Settlements: https://en.wikipedia.org/wiki/Bank_for_International_Settlements

BP (British Petrolium): https://www.bp.com/en/global/corporate/who-we-are/our-history.html

JERA: https://www.jera.co.jp/en/corporate/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Aasian Tyynen meren talouskomission johtajat ja kauppaministerit ovat ilmaisseet vahvan tukensa sähköiselle kauppa-asiakirjojen ja konossementtien edistämiselle. Alue vastaa yli 60 % maailmankaupasta. Arvio on, että sähköisten konossementtien käyttöönotto voisi säästää osapuolille 6,5 miljardia $:a suorina kustannuksina ja mahdollistaisi 30 – 40 miljardin $:n vuosittaisen kasvun kaupassa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-leaders-commit-to-enabling-and-promoting-the-electronic-bill-of-lading/

Coach Solutions on julkaissut päivityksen puolipäiväraporttiinsa, jolla se tarjoaa helpotusta FuelEU Maritime raportointivaatimusten täyttämiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/coach-updates-valid-data-noon-report-module-to-simplify-fueleu-maritime-compliance/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Merenkulkijoiden kansainvälisen hyvinvointi- ja avustusverkoston (ISWAN) auttavan puhelimen tiedot osoittavat hylkäämiseen, kotiutukseen, vakaviin mielenterveyshäiriöihin ja kiusaamiseen aluksilla liittyvien soittojen määrän lisääntyneen alkuvuoden aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/iswans-half-year-helpline-data-indicates-mounting-welfare-challenges-at-sea/

Diversity Study Groupin viides vuosittainen kyselytutkimus osoitettiin ensimmäistä kertaa myös merenkulkijoille. Kyselyyn osallistui 3´300 merenkulkijaa ja yli 3´000 maissaolijaa. Naisten osuus merenkulkijoista on vain 2,5 % mutta heihin kohdistuu todennäköisemmin häirintää aluksella: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/maritime-dei-survey-shows-shift-from-policy-to-accountability

Säiliöalusvarustamo tukee Singaporen merenkulunsäätiön kanssa tekemänsä sopimuksen mukaan vuosittain neljällä stipendillä ja kahdella harjoittelupaikalla Singaporen merenkulun ohjelmaa: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/aet-commits-to-singapore-maritime-talent-growth

Uudisrakennustilaukset lisääntyivät mutta käy se kauppa käytetyilläkin: https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-orders-on-the-rise/

Merenkulun raportti (Banchero Costa) viikolta 49: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Bancosta-Weekly-2024-49.pdf

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Huthien toimet Punaisella merellä ovat nostaneet konttialusten ansiot korkeuksiin. Usalainen tutkimuslaitos arvioi konttivarustamoiden ansioiden olevan tämän vuoden kolmannella neljänneksellä yli kaksinkertaiset korona-aikaan verrattuna. Samalla ovat nousseet myös kuljetetut mailit eikä vapaata tonnistoa ole: https://splash247.com/how-the-houthis-fired-liner-earnings-to-extraordinary-highs/

Runkoreittien tilanne: viisi strategista näkymää rahteihin, kapasiteettiin ja maailmanlaajuisiin shokkivaikutuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/ocean-freight-in-focus-5-strategic-insights-on-rates-capacity-and-global-shocks/

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 49: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-11.30-12.6.pdf

Höegh Autoliners on solminut viisivuotisen sopimuksen suuren autojen valmistajan kanssa: https://www.seatrade-maritime.com/cargo/h-egh-autoliners-signs-its-biggest-shipping-deal-of-2024

Neste- ja kaasukuljetukset:

OPEC+ rajoituspäätöksen jatkamisen ei uskota (Gibson) vaikuttavan kovin paljoa säiliöalusmarkkinoihin, koska markkinat ovat muutenkin hiljaiset: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-and-opecs-latest-decision/

Kolmesta kauppahuoneesta on tullut hallitsevia venäläisen öljyn toimittajia Intiaan: https://www.hellenicshippingnews.com/rising-costs-squeeze-intermediaries-out-of-thriving-russian-oil-trade-with-india/

Qatarin energiaministeri esittää EU:lle kysymyksen: haluatteko meidän LNG:tämme? Myymme mutta emme ole halukkaita maksamaan siitä sakkomaksua: https://www.seatrade-maritime.com/lng/do-you-want-our-lng-or-not-qatarenergy-ceo-asks-eu

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Ukrainalaisvarustamo on laittanut koko irtolastialuskalustonsa huutokaupattavaksi. tarkoitus on uudenaikaistaa kalustoa: https://splash247.com/ukrainian-danube-shipping-company-puts-entire-deepsea-fleet-up-for-auction/

Irtolastimarkkinatilanne (Baltic Exchange): https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-market-faced-a-difficult-week/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Disney aloitti tällä viikolla ensimmäisen Aasian risteilynsä myynnin. Disney Adventure aloittaa Aasian neitsytmatkansa Singaporesta joulukuun puolivälissä. Alus tulee pitämään Singaporea tukikohtanaan seuraavat viisi vuotta. Alukseen mahtuu 6´700 matkustajaa. Alusta ei alun perin rakennettu Disneylle vaan se osti sen Genting Hong Kongin konkurssipesältä: https://gcaptain.com/disneys-largest-cruise-ship-targets-asia-with-marvel-superheroes/

Kreikan parlamentti on hyväksynyt lain, jonka mukaan risteilymatkustajilta aletaan perimään lisämaksua. Maksun suuruus on Santorinilla ja Kykenoksella 20 €:a ja 5 €:a muihin kohteisiin lomakaudella. Muilla ajoilla lisämaksun suuruus pienenee. Rahat on tarkoitus käyttää infrastruktuurin ja muiden hankkeiden rahoitukseen: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/greece-moves-ahead-to-charge-levy-on-cruise-ship-visitors/

Offshore ja merituulivoima:

Brittiläinen ja japanilainen energiayhtiö ovat sopineet yhteisyrityksestä muodostaakseen yhden maailman suurimmista merituulivoimayhtiöistä:  https://shippingtelegraph.com/offshore-news/bp-and-jera-join-forces-to-create-offshore-wind-giant/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Kuka maksaa Kamputsean uuden Funan Techo kanaalin. Projektin kustannusarvio on vähintään 1,7 miljardia $:a. Kanaali yhdistyy etelässä kahteen suureen jokeen Mekongiin ja Bassaciin ja vähentäisi Kamputsean riippuvuutta Vietnamin satamista. Kanaalin rahoituksella olisi paitsi taloudellisia myös poliittisia vaikutuksia, mikäli Kiina rahoittaa hanketta: https://www.maritime-executive.com/editorials/who-is-paying-for-cambodia-s-massive-new-canal

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Venäjä on onnistunut lisäämään Jäämeren kautta tapahtuvia kuljetuksia lähes 50 % viime vuodesta. Pohjoisella merireitillä tehtiin 97 läpikulkua kuljettaen lähes 3 miljoonaa tonnia tavaraa, josta 95 % Venäjän ja Kiinan välistä liikennettä. Kaikkiaan läpikulku ja Venäjältä lähteneet kuljetukset veivät pohjoisella merireitillä tänä vuonna n. 40 miljoonaa tonnia tavaraa: https://gcaptain.com/arctic-shipping-sets-new-records-with-hundred-transit-voyages-carrying-3m-tonnes-of-cargo-in-2024/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Odensen satama Tanskassa on sopinut kiinalaisen yhtiön kanssa 100´000 m²:n alueen varaamisesta merituulivoimakomponenttien varastoalueeksi: https://shippingtelegraph.com/port-news/odense-port-and-dajin-signs-reservation-agreement-for-100000-m2-of-port-area/

Intialainen Adani Group aikoo sijoittaa 2 miljardia $ hankkiakseen eurooppalaisia satamaterminaaleja. Sen tähtäimessä on 2 – 3 terminaalia. Euroopan satamamarkkinat edustavat 40 % maailmankaupasta. Yhtiöllä on jo toimintaa Tansaniassa, Vietnamissa, Israelissa, Sri Lankassa, Indonesiassa ja Australiassa. Mahdollisia päätöksiä varjostavat USA:n viranomaisten nostamat korruptiosyytteet: https://www.maritime-executive.com/article/amidst-scandal-adani-readies-2-billion-for-port-acquisitions-in-europe

Norjalainen järjestelmätoimittaja toimittaa kaksi satamalatausjärjestelmää Lavik – Oppedal välillä liikennöivien neljän autonomisen 0-päästöisen lautan käyttöön: https://www.motorship.com/battery-hybrids-and-full-electric-vessels/shore-power-added-to-autonomous-zero-emission-ferry-crossing/1498465.article

Yantianin satamaoperaattori ottaa käyttöön akunvaihtojärjestelmän, jolla nopeutetaan sähköisten ajoneuvojen vaatimaa latausaikaa yksinkertaisesti vaihtamalla akku uuteen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/yantian-port-launches-worlds-first-on-dock-battery-swapping-station-for-electric-trucks/

Busanin satama Etelä-Koreassa aikoo laajentaa käsittelykapasiteettiaan kaksinkertaiseksi: https://splash247.com/busan-port-set-for-massive-expansion-to-double-handling-capacity/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Ruotsalaisyhtiö toimittaa maailman suurimpaan sementtialukseen lämmitysjärjestelmän. Alus tulee luxembourgilaisen ja kanadalaisen yhtiön yhteisvarustamolle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-cement-carrier-to-use-climeons-innovative-heatpower-300-technology/

Miten telakka perustetaan: https://www.marineinsight.com/ports/how-is-a-shipyard-designed/

DP (Dynamic Positioning) teknologia on tehnyt muuttanut monella lailla merenkulkua. Ensimmäisen kerran sitä käytettiin jo 1961 ja vuoden 1972 jälkeen saatiin ensimmäinen tuotantoversio käyttöön. Vaikka sillä on omanlaisen vahinko- ja onnettomuushistoria, ovat sen edut kiistämättömät: https://www.maritime-executive.com/features/dynamic-positioning-keeping-maritime-operations-safe

MSC:n uusin megamax-tilaus nostaa sen uudisrakennustilausten kapasiteetin yli 2 miljoonan TEU:n. Kymmenen 24´000 TEU:n aluksen tilauksen arvo on n. 2,35 miljardia $:a. Syyskuussa MSC tilasi kymmenen 21´000 TEU:n konttialusta samalta kiinalaiselta telakalta. MSC:llä on yli 400 käytettynä ostettua konttialusta. Varustamon osuus on yli 20 % maailman konttitonnistosta: https://splash247.com/msc-takes-orderbook-above-2m-teu-with-hengli-megamax-orders/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Uudisrakennustilauksista 45 % bruttotonneilla mitattuna on uusiutuvilla polttoaineilla varustettua, yhteensä 539 alusta. Tänä vuonna tilatuista määrä on 49 %. Suosituin vaihtoehto on LNG ja metanoli on kasvussa. Kaikkiaan merenkulun polttoainetarve on vuositasolla 230 miljoonaa tonnia, josta muodostuu 716 miljoonaa CO₂-ekvivalenttia tonnia päästöjä: https://www.hellenicshippingnews.com/methanol-as-a-marine-fuel/

Kahden selvityslaitoksen tuottama raportti Tyynenmeren CO₂-talteenoton ja -hyödyntämisen vaatimista toimista: https://splash247.com/new-study-highlights-huge-potential-for-co2-shipping-in-asia-pacific/

Kyse ei ole pelkästään uusista polttoaineista ja teknologiasta, vaan hiilineutraaliudessa on mukana hyvin vahvasti myös inhimillinen tekijä: https://www.hellenicshippingnews.com/beyond-fuels-and-technology-the-human-element-in-maritime-decarbonisation/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 49: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/xclusiv-2024_12_09.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

Keskuspankkien keskusjärjestö (BIS) varoittaa hallitusten ottaman velan kasvusta, joka lisää markkinoiden epävakautta ja voi johtaa osakeromahdukseen, joka voi vuorostaan levitä muihin pääomiin. Suurten maiden budjettivajeet voivat nousta kolmanneksella vuoteen 2028 mennessä ja lähestryä 130 biljoonaa $:a. Yksin Trumpin lupaamat veronalennukset voivat lisätä velkataakkaa 8 biljoonalla $:lla: https://www.hellenicshippingnews.com/government-debt-glut-could-rock-markets-in-2025-bis-says/

Kellä kulta on, se kullan kätkeköön: https://www.euronews.com/my-europe/2024/12/09/what-is-the-role-of-gold-in-russias-wartime-trade-relations

USA:n suunnittelemien lisätullien vaikutukset. Potentiaaliset vaikutukset irtolasteihin ja kauppareitteihin: https://www.hellenicshippingnews.com/us-plans-major-trade-tariffs-potential-impacts-on-dry-bulk-and-shifting-trade-patterns/

Miten USA:n ja Kiinan välinen kauppa vaikuttaa maailmankauppaan: https://www.hellenicshippingnews.com/how-the-us-china-trade-dispute-is-redefining-global-trade/

Brexitin vaikutuksesta UK:n maatalousvientiin EU:hun vähensi 3,1 miljardia £:aa. Keskimäärin vähenemä oli 16,34 % vuodessa siirtymäkauden aikana:  https://shippingtelegraph.com/markets/brexit-have-cost-uk-agri-exports-to-eu-decrease-by-3-1bn/

Kymmenen trendiä, joista muodostuu Aasian Tyynen meren toimistusketjut ja logistiikka: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-logistics/10-trends-set-to-shape-apac-supply-chain-and-logistics

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

EU ja Etelä-Amerikan Mercosur-maat Argentiina, Brasilia, Paraguay ja Uruguay ovat alustavasti päässeet sopuun kauppasopimuksesta. Sopimus vaatii vielä EU:n jäsenmaiden hyväksynnän, jota ainakin Ranska ja Puola vastustavat. Sopimus olisi suurin kummankaan blokin solmima sopimus koskaan: https://gcaptain.com/eu-reaches-long-sought-mercosur-trade-deal-over-french-objections/

IMO:n Maritime Safety alakomitea piti joulukuuun alussa kokouksensa. Asialista ja hyväksytyt asiat olivat pitkä lista: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-imo-maritime-safety-committee/

Portugalin kansainvälinen alusrekisteri Madeiralla on saavuttanut tuhannen aluksen rajan: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/ship-number-1000-registered-in-madeira-reaching-milestone/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Aasialainen konttivarustamoyhteenliittymä Premier Alliance joutuu lykkäämään aloitustaan USA:n kilpailuviranomaisen vaatiessa lisää tietoja jäsenvarustamoilta: https://splash247.com/premier-alliance-launch-delayed-as-us-demands-more-details/

Dominikaanisen tasavallan viranomaiset ovat takavarikoineet lähes 10 tonnin kokaiinierän arvoltaan 250 miljoonaa $:a. Lasti oli tulossa Guatemalasta banaanikontissa ja sitä oltiin siirtämässä Belgiaan menevään konttiin, kun viranomaiset iskivät: https://gcaptain.com/dominican-republic-port-seizes-record-9-5-tons-of-cocaine/

Euroopan johtavia polttokennoyhtiöitä norjalainen TECO 2030 hakeutuu konkurssimenettelyyn. Viime kuussa ruotsalainen sähköajoneuvojen akkukennovalmistaja haki myös konkurssisuojaa: https://splash247.com/teco-2030-files-for-bankruptcy/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Mitä tarkoittaa LOI (Letter Of Indemnity)? Kuka sen antaa ja mitkä ovat julkistamattoman päämiehen ja muiden vastuut? Miksi sellainen annetaan: https://www.hellenicshippingnews.com/on-whose-behalf-is-the-loi-given-considerations-for-charterers-when-issuing-and-receiving-lois/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Institute of Chartered Shipbrokers (ICS) on tehnyt uuden aloitteen merenkulun julkisen kuvan parantamiseksi. Suurten massojen mielestä merenkulku on öljykatastrofeja, ympäristönsaastuttajia, maailmanlaajuiden inflaation aiheuttajia sekä rikkaita ja ahneita varustamoita. Kuva on muodostunut pitkän ajan kuluessa ja sen muuttaminenkin tarvitsee aikaa mutta on tehtävä: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/plain-as-water-shipping-deserves-its-due-credit

EUROFER-järjestö on lähestynyt EU-komission puheenjohtajaa kirjeellä, jossa se vaatii toimia alihinnoitelun EU:n ulkopuolisen terästuonnin hillitsemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-steel-sector-requests-emergency-summit-tariffs-amid-import-surge/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Ranskalainen pelastushinaaja pelasti ajelehtivan tuotesäiliöaluksen Bretagnen rannikolla: https://www.maritime-executive.com/article/french-rescue-tug-saves-tanker-from-grounding-off-brittany

Miehistö oli irrottamassa aluksen kansilastin konttikiinnityksiä ennen aluksen tuloa luotsipaikalle. Yksi miehistön jäsenistä meni ulommaiselle konttiriville irrottamaan kiinnityksiä vastoin yhtiön ja kansipäällystön ohjeita pudoten 12,5 metriä mereen. henkilöä ei löydetty 9 tunnin etsinnöissä. Aluksen oma MOB-vene käynnistyi vasta 45 minuuttia tapahtuman jälkeen: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-container-lashing-related-mob-fatality-while-at-sea/

Konttialus kolaroi autonomisesti liikkuvan proomun kanssa Rotterdamissa. Neljä tyhjää konttia putosi mereen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/container-ship-collides-with-autonomous-barge-in-rotterdam-spilling-several-containers-in-water/

Argentiinalainen historiallinen tutkimusalus upposi yllättäen vain päiviä ennen kuin se olisi tarkoituksella upotettu tekoriutaksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/historic-research-vessel-sinks-unexpectedly-before-scheduled-reefing-in-argentina/

Bulgarialainen irtolastialus, joka selvisi Mariupolista, on kolaroinut turkkilaisen rahtialuksen kanssa Kattegatissa. Alus oli matkalla Pietariin. Yhteentörmäyksestä ei aiheutunut henkilö- eikä ympäristövahinkoja. Alus on ankkurissa Aarhusin edustalla: https://www.maritime-executive.com/article/bulker-that-escaped-mariupol-collides-with-freighter-off-denmark

Tukialus upposi kesken miehistövaihdon: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-service-boat-sinks-during-crew-change/

Tukialus ajoi karille miehistönvaihtoa suorittaessaan: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-service-boat-hits-rock-during-crew-change/

Kiinalaiselta raskaskuljetusalukselta kaksi satamanosturia mereen Espanjan rannikolla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinese-heavy-lift-ship-loses-2-gantry-cranes-overboard-off-spains-galicia-coast/

Romutus:

Ympäristö- ja ihmisoikeuskampanjaryhmä NGO Shipbreaking Platform on vaatinut konttivarustamo MSC:tä muuttamaan romutustaktiikkaansa. Alusten myynti romutukseen tapahtuu tyypillisesti välikäsien tai käteiskaupan kautta, joka antaa myyjälle paremmat myyntituotot: https://www.maritime-executive.com/article/msc-criticized-for-south-asian-demolition-sales

Markkinaraportti (GWS) ja miten se vaikuttaa romutukseen, viikolta 49: https://www.hellenicshippingnews.com/gms-week-49-encouragingyet/

Kriisit ja merirosvous:

Kauppa-alukset välttävät Syyrian vesiä maan ajauduttua kriisiin. AIS-tietojen mukaan Syyrian satamissa ei ole kauppa-aluksia laiturissa. Iranilainen Suezmax-luokan säiliöalus kääntyi Punaisella merellä takaisin Iraniin lastinaan 750´000 barrelia öljyä. Sen seurauksena Syyriaan odotetaan energiapulaa. Syyrian suurimmat kauppakumppanit ovat tänä vuonna olleet Venäjä, Iran, Turkki ja Egypti: https://splash247.com/merchant-shipping-gives-syria-a-wide-berth-in-the-wake-of-assads-ousting/

Vain yksi vanha rahtialus on uskaltautunut Syyrian satamaan ja toinen on matkalla sinne. Muut pysyvät kaukana: https://splash247.com/just-one-45-year-old-ship-seen-venturing-into-syrian-tumult/

Kiina on ilmoittanut aloittavansa merisotaharjoituksen Taiwanin salmessa ja kehoittaa kauppa-aluksia varovaisuuteen tällä yhdellä maailman vilkasliikenteisimmistä vesiväylistä: https://splash247.com/china-deploys-navy-in-drills-around-taiwan/

USA lahjoittaa Vietnamille partioveneitä valvontakäyttöön osana 12,5 miljoonan apupakettia. Päätarkoitus on laittoman kalastuksen valvonta mutta myös Etelä-Kiinan meren kriisivalmiuden kohottaminen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-donates-patrol-boats-to-vietnam-under-12-5m-aid-to-strengthen-maritime-law-enforcement/

Päinvastaisista puheistaan huolimatta Iranin laivasto ei kykene puuttumaan Syyrian tai Libanonin tapahtumiin: https://www.maritime-executive.com/editorials/iran-s-navy-is-powerless-to-intervene-in-syria-or-lebanon

Punaista merta lukuun ottamatta, jossa huthit ovat vahvoilla, Iranin vastarinnan akseli eli liittolaiset Lähi-Idässä, ovat kokeneet kovia viimeaikaisten mullistusten myötä. Sekä Hamas että Hizbollah ovat heikentyneet merkittävästi ja itse Iran on saanut tuntea Israelin iskut maaperällään: https://www.maritime-executive.com/editorials/iran-s-allies-are-in-retreat-except-in-the-red-sea

Singaporen lipun alla purjehtiva säiliöalus joutui veitsillä aseistautuneiden merirosvojen hyökkäyksen kohteeksi Indonesian vesillä. Ei ilmoitettuja uhreja tai vahinkoja: https://splash247.com/armed-pirates-board-tanker-off-indonesia/

Historian havinaa:

Onko siipiratasalus kokemassa uuden tulemisen: https://www.maritime-executive.com/editorials/increasing-the-efficiency-of-the-classic-paddle-wheel

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/