Merenkulun uutisia 20.11.2024: merikaapelien katkeaminen, raportteja, Axferries, offshore-tukialukset, saaripoikkeus käyttöön, uusia direktiivejä merenkulkuun, päällikön 3,5 vuoden aresti, energiatehokkuussäädökset, Punainen meri.

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber-:

Suomen ja Saksan välinen merikaapeli on katkennut: https://www.maritime-executive.com/article/two-baltic-subsea-cables-likely-severed-by-outside-forces

Itämeren kaapelien katkeamista selvitetään sabotaasina: https://www.sjofartstidningen.se/kabelbrott-i-ostersjon-undersoks-som-sabotage/

Kiinalaisalus jälleen kaapelivaurion keskipisteessä. Tanskan merivoimat pysäyttivät aluksen: https://splash247.com/chinese-bulk-carrier-top-suspect-in-latest-european-cable-outage/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Mitä tehdä? Enemmistö miehitysyhtiöiden toimitusjohtajistakaan ei suosittelisi lapsilleen merenkulkijan ammattia: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/improving-the-image-of-seafaring-putting-lipstick-on-a-pig-

Merenkulkuraportti (Banchero Costa) viikolta 46, Kiinan hiilen tuonti kasvaa: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Bancosta-Weekly-2024-46.pdf

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolle 46: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-11.9-11.15.pdf

Kauko-Idän ja Etelä-Amerikan itärannikon konttiliikenne on kasvanut ennätykselliseksi. Mikä muutoksen aiheuttaa ja miten se vaikuttaa: https://www.hellenicshippingnews.com/record-volumes-and-capacity-from-far-east-to-south-america-east-coast-understanding-the-impact-of-shifts-in-global-trade/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Ainakin viisi LNG-säiliöalusta on suunnannut matkansa Eurooppaan Venäjän katkaistua kaasutoimitukset Itävaltaan: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-tankers-divert-to-europe-from-asia-after-russia-halts-supplies-to-austrias-omv/

Venäjä aikoo leikata öljynjalostustuotantoaan 34 % marraskuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-nov-idle-oil-refining-capacity-revised-up-34-data-shows/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Irtolastien rahti-indeksi laskee kautta linjan: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-falls-as-all-vessel-segments-decline-2/

Ukrainan viljankuljetukset Romanian Constantan sataman kautta vähenivät alkuvuonna 52 %. Ukraina on onnistunut kuljettamaan viljaa omien satamiensa kautta. Vuoden 2024 viljasadosta odotetaan tulevan 54 miljoonaa tonnia ja koko siementuotannosta 77 miljoonaa tonnia: https://www.hellenicshippingnews.com/ukraines-jan-oct-grain-exports-via-romanias-constanta-down-52/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Axferries, Ahvenanmaan maakuntahallituksen ja Finferriesin yhteisvarustamo, on perustettu. Varustamon hallitukseen tulivat Håkan Fagerström, Johanna Eramo, Ronny Eriksson, Helena Jansson ja Henrik Kulovaara: https://www.sjofart.ax/nyheter/axferries-bildat-har-ar-styrelsen/

Viking Line on ensimmäisenä varustamona asentanut automaattisen hengityksenvalvontatekniikan aluksen pidätysselleihin: https://www.sjofart.ax/nyheter/viking-prisat-for-cellradar/

Offshore ja merituulivoima:

Maailman offshore-tukialusten käyttöasteen odotetaan nousevan 78 %:in vuoteen 2027 mennessä: https://www.hellenicshippingnews.com/global-osv-fleet-utilisation-projected-to-reach-78-by-2027/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Laivaliikenne Bosporin salmessa keskeytyi useaksi tunniksi 114-metrisen aluksen saatua ruorikonevian: https://www.marineinsight.com/shipping-news/rudder-failure-on-114-meter-tanker-shuts-down-operations-in-worlds-narrowest-strait/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Liebherr toimittaa kaksi konttinosturia Newarkin terminaaliin: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/liebherr-delivers-two-quay-cranes-to-newark-terminal

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Korealaisinstituutti on kehittänyt automaattisen laivan kiinnitysjärjestelmän autonomisille aluksille: https://www.hellenicshippingnews.com/no-wires-needed-quick-and-safe-docking-with-automated-mooring-for-autonomous-ships-kimm-develops-automated-mooring-technology-for-autonomous-ships/

Laivanrakennuksesta ja aluskaupoista viikolla 46: https://www.hellenicshippingnews.com/more-newbuilding-activity-the-norm/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Suomi hakee saaripoikkeusta Ahvenanmaalle mutta Ruotsi ei Gotlannille: https://www.sjofartstidningen.se/gotlandstrafiken-paverkas-av-nya-miljoregler/

Miltä näyttää merenkulun hiilineutraaliuden eteneminen: https://www.hellenicshippingnews.com/four-charts-that-look-at-the-highs-and-lows-of-maritime-decarbonization/

Seitsemäntoista faktaa CO₂:n talteenotosta, jotka merenkulun ammattilaisen tulisi tietää: https://www.hellenicshippingnews.com/carbon-capture-17-facts-that-smart-marine-professionals-should-know/

EU:n kaasuntuonti saattaa ollakin 30 % saastuttavampaa kuin aiemmin on laskettu Fuel EU Maritime -laskelmissa: https://www.hellenicshippingnews.com/european-gas-imports-nearly-a-third-more-polluting-than-previously-thought/

Vihreät käytävät ovat saavuttaneet suosiota ja niiden määrä on kasvanut 40 %. Edessä on kuitenkin toteutettavuushaaste. Vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuus ja hinta. Siksi Maailman merenkulkufoorumi, Global Maritime Forum, vaatii hallituksilta toimia, jotka tukevat vihreiden käytävien käyttöönottoa: https://www.hellenicshippingnews.com/green-corridors-grow-by-40-worldwide-but-face-a-feasibility-wall-says-global-maritime-forum-report/

Hongkongin hallitus on julkaissut toimintasuunnitelman vihreiden polttoaineiden tankkaamisesta, joka sisältää tarvittavan infrastruktuurin, rohkaisee CO₂-päästövähennyksiin ja tarjoaa kannustimia vihreiden polttoaineiden käyttöön: https://shippingtelegraph.com/bunkers-news/hong-kong-action-plan-on-green-maritime-fuel-bunkering/

Saksan varustamoyhdistys kritisoi FuelEU Maritime säännöstöä, joka tulee voimaan ensi vuoden alusta: https://www.maritime-executive.com/article/eu-operators-brace-for-cost-and-complexity-of-fueleu-carbon-regs

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/xclusiv-2024_11_18.pdf

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Intermodal-Report-Week-46-2024.pdf

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Viro mainostaa itseään lippuvaltiona, joka tarjoaa palvelunsa sähköisenä, tehokkaana ja yrittäjäystävällisenä ympäristönä: https://www.maritime-executive.com/features/estonian-maritime-industry-unlocking-new-opportunities

EU on antanut uutta lainsäädäntöä merenkulun turvallisuuspakettiin. Muutokset koskevat direktiivejä merenkulun onnettomuustutkinnasta, alusperäisistä päästöistä, lippuvaltiovaatimusten noudattamisesta ja satamavaltiotarkastuksista. Yhteisymmärrys muutoksista saavutettiin jo helmikuussa ja ne julkaistaan muutaman viikon sisällä. Muutokset tulevat voimaan 20 päivää julkaisemisesta, jonka jälkeen jäsenmailla on 30 kuukautta aikaa viedä ne lainsäädäntöönsä: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-safety-council-adopts-new-laws-to-support-safe-clean-and-modern-shipping-in-the-eu/

EU ja UK laajentavat pakotteitaan iranilaisiin varustamoihin. Pakotteet kohdistuvat myös niitä aluksia ja satamia vastaan, jotka osallistuvat iranilaisten dronien, ohjusten ja niihin liittyvän teknologian kuljetuksiin. EU kohdistaa pakotteita myös kolmeen venäläisvarustamoon, jotka toimivat Kaspian merellä: https://www.maritime-executive.com/article/eu-and-uk-sanction-iranian-state-shipping-and-russian-assets

USA:n uusi liikenneministeri on valittu: https://www.maritime-executive.com/article/trump-picks-fox-host-sean-duffy-as-next-secretary-of-transportation

Uhkaavatko uudet tullimaksut lisätä ”turhaa” kuljetusta kiinalaistuottajien piilottaessa tavaran alkuperän viemällä sen välilastauspaikkoihin ympäri maailmaa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/shift-in-global-trade-patterns-to-gather-pace

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Onko päällikön 1´280 päivän aresti Sri Lankassa lähenemässä loppuaan? Saarivaltion uusi hallitus on luvannut avata onnettomuustapauksen oikeuskäsittelyyn ja vaatia usean miljardin $ korvauksia vakuutusyhtiöiltä. Tapahtumahetkellä kolme kuukautta vanha konttialus paloi ja upposi päästäen tonneittain vaarallisia aineita, kuten typpihappoa ja mikromuovirakeita, valtamereen. Lisäksi paljon jätettä ajautui saaren rannikolle: https://splash247.com/x-press-feeders-hits-out-at-long-term-detention-of-master-in-sri-lanka/

Singaporelainen oikeus on tuominnut 82-vuotiaan öljypohatan 17,5 vuodeksi vankeuteen kauppasopimusten väärentämisestä, joka johti kantajan 111,7 miljoonan $ maksuun. Oikeus totesi vastaajan syyllistyneen yhteen vakavimmista petoksista maan historiassa. Vastaajan yhtiö meni konkurssiin vuonna 2020 800 miljoonan $ piilotappioiden vuoksi. Vastaaja ja hänen lapsensa ovat maksaneet 3,6 miljardia $ korvauksia vahingonkärsijöille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/founder-of-singaporean-oil-trading-firm-sentenced-to-17-years-in-jail-for-fraud-forgery/

Italian kilpailuviranomainen on aloittanut tutkinnan MSC:n ostettua 49 % osuuden italialaisesta lauttayhtiöstä. Kilpailuviranomaisen mukaan hankinta saattaa vaarantaa alan kilpailua: https://www.marineinsight.com/shipping-news/italy-probes-mscs-acquisition-of-49-stake-in-ferry-company-moby-over-competition-concerns/

Kalastusaluksesta löytyi 4 tonnia kokaiinia Kanarian saarilla. Viisitoista henkilöä on pidätetty: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/cocaine-found-on-fishing-vessel-off-canary-islands-15-people-arrested/

USA:n rannikkovartioston alus purki San Diegon satamassa 13 tonnia kokaiinia 11 takavarikosta arvoltaan 335 miljoonaa $:a. Euroopassa lastin arvo olisi ollut 460 miljoonaa $. Aluksen edellinen tehtävä tuotti 8 takavarikossa 15,4 tonnia kokaiinia: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-coast-guard-cutter-delivers-335m-in-cocaine-to-san-diego 

Sveitsiläistä kauppahuonetta syytetään Sveitsissä siitä, ettei se kyennyt estämään Angolassa 5 miljoonan $ lahjontaa. Tapaus on viimeisin kehittyvän maailman korruptio-oikeudenkäynti. Syyttäjien mukaan kauppahuoneen toimitusjohtaja maksoi Angolan öljyviranomaiselle 4,3 miljoonaa $ Neitsyt-saarilla olevalle kuoriyhtiölle ja sai voittoa tehdystä kahdeksasta sopimuksesta ja yhdestä polttoainesopimuksesta 144 miljoonaa $: https://www.maritime-executive.com/article/trafigura-charged-for-alleged-bribery-scheme-in-angola

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

P&I klubi nostaa hintojaan vuodelle 2026, koska odottaa edessä olevan suurempia korvausvaatimuksia ja kuljetusketjujen ailahtelevuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/northstandard-adjusts-for-conditions-ahead-with-precautionary-premiums-increase/

Amerikan luokituslaitos ABS on kasvattanut luokittamiaan aluksia 298 miljoonaan bruttotonniin yli 11´500 kohteella: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/abs-class-reports-fleet-growth-with-more-than-11500-assets/

Varustamojen tulee varmistaa, että alukset, joita IMO:n energiatehokkuussäädökset koskevat, täyttävät ne. DNV:n käytännön ohjeet säädösten täyttämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/seemp-company-audit-compliance-recommendations/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

USA:n länsirannikolla hurrikaaniluokan myrsky: https://gcaptain.com/massive-bomb-cyclone-explodes-off-pacific-northwest-mariners-face-hurricane-force-winds-and-36-foot-seas/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Video: sateiden nostattama vedenpinta bangkokilaisella joella yllätti matkustaja-aluksen päällikön. Miehistö kehottaa yläkannen matkustajia kumartumaan aluksen mennessä sillan alitse: https://www.marineinsight.com/shipping-news/watch-terrifying-video-shows-tourists-ducking-as-ship-comes-dangerously-close-to-bridge-in-bangkok/

Ms Ruby on jälleen otsikoissa. Alus joutui purkamaan osan lastistaan Pohjanmereen: https://splash247.com/ruby-back-in-the-headlines-as-it-offloads-some-of-its-controversial-cargo-into-the-north-sea/

Kriisit ja merirosvous:

Mitä muita uhkakohteita merenkulkussa on kuin Punainen meri ja Ukrainan sota: https://www.sjofartstidningen.se/analys-ar-vi-redo-for-nasta-kris/

Merenkulku heijastelee Punaisen meren kriisiä ja tuhatpäiväistä Ukrainan sotaa: https://splash247.com/shipping-reflects-on-a-year-of-red-sea-chaos-and-1000-days-of-war-in-ukraine/

Huthit uhkailevat saksalaisia varustamoja: https://www.maritime-executive.com/article/houthis-attempting-to-intimidate-and-threaten-german-shipowners

Panaman lipun alla purjehtiva irtolastialus on ollut huthien ohjushyökkäyksen kohteena. Alukselle eikä miehistölle tullut vahinkoja: https://www.hellenicshippingnews.com/suspected-attacks-by-houthi-rebels-in-yemen-target-a-ship-in-the-red-sea-and-gulf-of-aden/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/