Mitä tarkoittaa termi:
FFA (Forward Freight Agreement): https://en.wikipedia.org/wiki/Forward_freight_agreement
Mikä yritys tai yhdistys:
Borealis-konserni: https://www.borealisgroup.com/finland/meist%C3%A4
RightShip: https://rightship.com/about-us
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber-:
Kiinalainen irtolastialus, jota epäillään Itämeren merikaapelien katkaisusta, pysyy toistaiseksi ankkurissa Tanskan vesillä: https://gcaptain.com/chinese-vessel-suspected-in-cable-incident-remains-stopped-with-danish-navy-alongside/
Tanskalainen sota-alus valvoo kiinalaista irtolastialusta Tanskan aluevesillä: https://gcaptain.com/danish-navy-staying-with-chinese-ship-suspected-of-severing-baltic-sea-cables/
Suomalais-japanilainen merenkulun sovellustoimittaja NAPA ja kaasusäiliöalusvarustamo Anthony Veder ovat syventäneet yhteistyötään sähköisten lokikirjasovellusten käytössä ja säädösten mukaisen raportoinnin toteutuksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/anthony-veder-eases-environmental-regulatory-reporting-with-napa-logbook/
Mikä on ISO 4891 -standardi (Ships and Marine Technology – Interoperability of Smart Applications for Ships): https://www.hellenicshippingnews.com/nautiluslog-and-industry-leaders-announce-the-launch-of-iso-4891-a-new-standard-for-interoperability-of-smart-applications-onboard-ships/
Datan merkitys kasvaa koko ajan uusien haasteiden ja ilmastovaatimusten lisääntyessä: https://www.hellenicshippingnews.com/major-new-challenges-for-shipping-in-2025-make-data-more-important-than-ever/
Miros-yhtiö on julkaissut tekoälyyn perustuvan sovelluksen, jolla ennustetaan ajantasaista kuvaa aluksen lähialueen aallokosta, merenkulun ja offshoren operatiiviseen toimintaan: https://www.hellenicshippingnews.com/miros-launches-predictifai-a-new-wave-and-vessel-motion-prediction-technology/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulun tulee panostaa merenkulkijoiden mielenterveyden vaalimiseen. Uusimman tutkimuksen mukaan huonosti hoidettu joko epäselvä tai tunteellisesti latautunut palaute on johtanut alhaiseen moraaliin ja suureen vaihtuvuuteen toimistotyössä. Sama tarve näkyy myös merenkulkijoiden osalta heidän kohdatessaan erilaisia haasteita työssään. Palautteen tulee olla tukea antavaa, eriteltyä ja rakentavaa: https://www.hellenicshippingnews.com/vikand-emphasises-the-importance-of-effective-communication-in-the-psychological-safety-wellbeing-and-retention-of-seafarers/
Miten merenkulkijoiden mielenterveyteen vaikuttavat luotettavat internet yhteydet ja miten varustamot siitä hyötyvät: https://www.maritime-executive.com/features/impact-of-digital-technologies-on-seafarers-mental-health-and-wellbeing
Marine Benefits -organisaatio on tehnyt 52 varustamon 36´000 merenkulkijaan kohdistuvan selvityksen heidän henkisestä ja fyysisestä terveydestään, heihin kohdistuneesta kiusaamisesta ja ahdistelusta, naismerenkulkijoiden kokemuksista ja kysymyksiä heidän pysyvyydestään varustamossa ja työtyytyväisyydestä. Henkinen terveystila on hieman parantunut, mutta fyysinen terveys ei. Lähes 70 % ilmoitti olevansa ylipainoisia- Lisäksi 16 % oli kokenut kiusaamista ja lähes 40 % aikoi tai oli jo vaihtanut alaa: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/seafarer-mental-wellness-improves-physical-health-issues-remain
Mikä on FFA ja miten sillä hallitaan rahtiriskejä: https://www.hellenicshippingnews.com/the-importance-of-an-ffa-market-in-todays-volatile-shipping-freight-market/
Merenkulun raportti (Fearnleys) viikolle 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse20_compressed.pdf
DNV:n selvityksen mukaan useat filippiinimerenkulkijat on koulutettu toimimaan vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävissä aluksissa. Norjalaisvarustamoissa on töissä n. 25´000 filippiiniläistä ja sen arvioidaan kaksinkertaistuvan seuraavien 3 – 5 vuoden kuluessa vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien alusten tullessa käyttöön: https://www.hellenicshippingnews.com/filipino-seafarers-ready-for-decarbonized-ships/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttivarustamot matkalla kannattavimpaan vuoteensa sitten korona-ajan: https://splash247.com/liner-shipping-firmly-on-track-for-its-most-profitable-year-outside-the-covid-era/
Neste- ja kaasukuljetukset:
Kiinan polttoaineen tuonti oli lokakuussa suurinta viiteen kuukauteen: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-oct-fuel-oil-imports-climb-to-five-month-high/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Kiinan hiilentuonti Venäjältä kasvoi lokakuussa 13 % viime vuoden lokakuuhun verrattuna. Kiinan hiilentuonti kasvoi vuositasolla kaikkiaan 29 % lokakuussa. Päätuontimaasta Indonesiasta tuonti kasvoi 35 %, Mongoliasta 31 % ja Australiasta 45 %: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-oct-coal-imports-from-russia-rise-13/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Uusi EU-rahoitteinen hanke on avattu kehittämään kiertotaloutta satamissa: https://www.centrumbalticum.org/meista/uutisia_meilta/uusi_hankkeemme_kehittaa_kiertotaloutta_satamissa.7600.news
Keskisen Meksikon Tyynen meren satamaan Manzanilloon investoidaan 3,15 miljardia $ vuoteen 2030 mennessä. Investoinnilla sataman konttikapasiteetti kolminkertaistetaan 10 miljoonaan TEU:hun: https://splash247.com/manzanillo-set-for-huge-transformation-in-bid-to-become-latin-americas-largest-boxport/
Kiina suunnittelee yhdistävänsä yhdeksän kaupunkia Guangdongin maakunnassa Hongkongin ja Makaon kanssa. Tarkoitus on luoda talouskeskus, joka kilpailee New Yorkin ja San Franciscon alueiden kanssa. Hankkeessa on useita avoimia kysymyksiä, jotka pitää ratkaista seuraavan vuosikymmenen aikana: https://splash247.com/the-greater-bay-area-and-shipping-in-the-spotlight/
Gemini yhteenliittymä siirtyy UK:ssa Felixstowesta London Gatewayhin. Maersk käyttää Felixstowea edelleen omilla reiteillään: https://www.hellenicshippingnews.com/maersk-to-move-operations-from-major-port/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
UK:ssa aiotaan testata ensi vuoden maaliskuussa kauppa-aluksessa vetykäyttöistä apukonetta. Jätteistä vetyä tuottava yritys tarjoaa 200 kg vetyä kokeen käyttöön. Yritys sai UK:lta 4 miljoonaa £:aa tuotantolaitostensa kehittämiseen. UK myönsi 2,3 miljoonaa £:aa 50 kW apukoneen kehittämiseksi. Koealus on 6´800 DWT, 106 metriä pitkä ja sen huippunopeus on 11 solmua. Koe kestää 40 päivää Irlannin merellä Bristolin ja Belfastin välillä: https://www.maritime-executive.com/article/hydrogen-combustion-auxiliary-engine-to-be-tested-in-2025-on-uk-cargo-ship
Etelä-Korean telakat tähtäävät 50 miljardin $:n tilauskantaan ensi vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/south-korean-shipbuilders-target-50-billion-in-orders-next-year/
Maan telakkatavoitteita uhkaa pahimmin työvoimapula, jota ongelmaa Etelä-Korean hallitus ratkoo: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/south-koreas-shipbuilding-manpower-leakage-troubles-government/
Laivamaalitoimittaja Hempel lähtee mukaan Zero Harm Innovation Partners -ohjelmaan: https://www.hellenicshippingnews.com/hempel-joins-rightships-zero-harm-innovation-partners-program-strengthening-commitment-to-a-sustainable-maritime-industry/
Säiliöaluksella kasvatetaan vihanneksia autonomisissa kasvatusyksiköissä. Kolmesta yksiköstä saadaan tällä hetkellä viikossa neljä salaattiannosta ja yrttejä miehistölle. Yksiköt ovat kooltaan 1,2 metriä x 0,6 metriä x 0,6 metriä ja sisältävät 60 istutusalustaa, joita sovellus ohjaa ja kertoo miehistölle parhaan sadonkorjuun ajan: https://www.seatrade-maritime.com/ship-management/synergy-grows-fresh-vegetables-onboard-suezmax-tanker
UK aloittaa laivastonsa uusimisen poistamalla kolme suurta sota-alusta käytöstä. Alusten kunnostusta pidetään kannattamattomana ja niiden ylläpito maksaa vuosittain huomattavia summia. Rahoitusta suunnataan tulevaisuuden teknologioihin ja henkilöstön säilyttämiseen: https://gcaptain.com/uk-defence-secretary-announces-major-naval-decommissions-in-sweeping-defence-overhaul/
Fincantierin tytäryhtiö Vard Norjassa on saanut tilauksen viidestä offshore tukialuksesta: https://www.maritime-executive.com/article/fincantieri-inks-order-for-five-walk-to-work-vessels-for-offshore-o-g
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Viking Line ja Gasum ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen Viking Linen liittymisestä FuelEU Maritime -pooliin vastaavasti kuin Wasalinekin: https://www.sjofart.ax/nyheter/viking-line-i-pool-med-gasum/
Suomalaisen Norsepowerin roottoripurjeet on saatu asennettua japanilaisvarustamon VLGC (Very Large Gas Carrier) alukseen. Alus on Borealiksen rahtauksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/norsepower-rotor-sails%ef%b8%8f-installed-on-oceanus-aurora-as-part-of-iino-lines-and-borealis-support-of-environmentally-sustainable-shipping/
Niin ikään Norsepowerin roottoripurjeet on onnistuneesti jälkiasennettu Oldendorffin irtolastialukseen. Roottoripurjeiden odotetaan vähentävän polttoaineen kulutusta 10 – 15 % Tyynen meren reiteillä: https://www.hellenicshippingnews.com/oldendorff-successfully-installs-rotor-sails/
Pakokaasupesurien asennushinnat laskevat huomattavasti. Vuonna 2020 capesize-luokkaan pesurin asennus maksoi 1,3 miljoonaa $, viime aikoina sen on saanut 800´000 $:lla. Varustamot suosivat suurissa uudisrakennuskohteissa pesureita. Olemassa olevassa bruttotonnimääräisessä tonnistossa 29,1 %:ssa on pesurit ja 25,7 % uudisrakennustonnistoa varustetaan pesureilla. Ongelma on, että useat maat kieltävät pesuvesien laskemisen aluevesilleen: https://splash247.com/scrubber-installation-costs-plummet/
CII (Carbon Intensity Indicator) ja sen soveltaminen: https://www.marineinsight.com/green-shipping/carbon-intensity-indicator-cii-and-actionable-solutions-for-shipping-industry/
Euroopan kaasunkysynnän energiatuotantoon odotetaan tänä talvena laskevan, vaikka marraskuun kysyntä kasvoikin tuulivoiman vähyyden vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/european-gas-for-power-demand-to-drop-this-winter-despite-rare-november-rise/
Kiinan bensiinin kulutus laskee sähköajoneuvojen lisääntymisen, talouden hitaan kasvun ja väestön vähenemisen vuoksi. Elokuun arvion mukaan kulutus oli 14 % pienempi kuin viime vuonna samaan aikaan: https://www.hellenicshippingnews.com/whats-driving-decreasing-gasoline-consumption-in-china/
E-polttoaineiden on tutkimuksessa todettu olevan ainoat merenkulun ja ilmailun polttoaineet, jotka vastaavat EU:n biodiversiteettitavoitteisiin. E-polttoaineiksi luetaan vihreästä vedystä uusiutuvalla energialla tuotettu polttoaine, viljatuotteista, jätteistä ja vedestä sekä kasviöljyistä ja rasvoista tuotettu biopolttoaine: https://www.hellenicshippingnews.com/e-fuels-found-to-be-the-only-shipping-and-aviation-fuel-compatible-with-meeting-the-eus-biodiversity-targets/
Polttoaineindeksi (MABUX) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-looking-for-direction-next-week/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Brasilian eräissä satamissa luotsit ovat kieltäytyneet nousemasta aluksiin, joiden ilmastointi ei toimi. Lämpötila hyteissä ja komentosillalla on ollut liian korkea eikä täytä asianmukaisia työolosuhteita. Paikallisissa työlainsäädännön määräyksissä työskentelylämpötilojen tulee olla tietyissä rajoissa. Määräysten rikkomisesta voidaan määrätä sakkoja: https://shippingtelegraph.com/port-news/pilots-refuse-to-board-ships-with-faulty-ac-gard/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
YK:n ilmastokokouksessa COP29:ssa YK:n alaiset ICAO (ilmailu), IMO (merenkulku) ja UNECE (Euroopan talouskomissio) yhdistävät voimansa ilmastonmuutoksen hillinnässä. Kansainvälisen ilmastopaneelin (IPCC) raportin mukaan vuositasolla kuljetussektorin CO₂-päästöistä 72 % tulee maaliikenteestä, josta 69 % tieliikenteestä, ilmailun osuus on 2,4 % ja merenkulun osuus on n. 2 – 3 %. IMO:n pääsihteerin mukaan merenkulku kuljettaa yli 80 % tavarasta ja on parantanut energiatehokkuuttaan yli 20 % sitten ensimmäisten IMO-säädösten tulon: https://www.hellenicshippingnews.com/at-cop29-unece-icao-and-imo-join-forces-to-decarbonize-transport/
IMO:n tasa-arvopalkinto on myönnetty hollantilaiselle Karin Orselille: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-gender-equality-award-to-go-to-maritime-entrepreneur-karin-orsel/
Kreikassa oli 24-tunnin yleislakko: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/strike-on-ships-vessels-docked-in-greece-due-to-24-hour-general-strike/
UK käy taistoon venäläisen öljyn väärennettyjen alkuperädokumenttien käytön estämiseksi. Se on antanut uuden ohjeen, kenen myöntämät dokumentit kelpaavat ja kenen eivät: https://gcaptain.com/uk-cracks-down-on-russian-oil-sanctions-evasion-new-advisory-targets-falsified-origin-certificates/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Australian meriturvallisuusvirasto on kieltänyt Spliethoffin aluksen satamakäynnit Australiaan puoleksi vuodeksi. Syynä on sopimattomasti ahdatut vaaralliset aineet lastissa: https://www.worldcargonews.com/news/2024/11/australia-bans-spliethoff-ship/
Intialaismiljardöörille ja seitsemälle muulle toimitusjohtajalle on luettu USA:ssa lahjussyytteet väitetyistä rikoksista, jotka liittyvät lahjuksiin Intian hallituksen virkamiehille aurinkoenergiasopimusten varmistamiseksi: https://splash247.com/gautam-adani-indicted-in-the-us/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Poikkeusolojen vakuutustakuutoimintaa varten Valtioneuvosto on asettanut toimikunnan kaudeksi 1.1.2025 – 31.12.2027: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=2566
DNV:n ohjeistus painolastivesien kirjanpidolle ja raportoinnille. Tulossa on muutoksia, jotka pitää huomioida: https://www.hellenicshippingnews.com/ballast-water-record-keeping-and-reporting-requirements-upcoming-changes/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Lontoossa pidetyssä Lontoon merivakuuttajien liiton ja merivahingonlaskijoiden liiton yhteisseminaarissa käsiteltiin mitä seuraa, jos jättää huomiotta tai ei täysin ymmärrä yhteishaverin käsitettä sopiessaan offshore-rahtaussopimuksia ja sattuu onnettomuus: https://www.hellenicshippingnews.com/the-principles-and-implications-of-general-average-are-not-always-fully-understood-by-the-offshore-sector-warns-the-aaa/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Hiilineutraalius on eturintamassa talous-COP:ssa, joksi Bakun ilmastokokousta kutsutaan. Pääpaino on matalan ja keskisen tulotason maiden tukemisessa tavoitteiden saavuttamisessa. Maailmanpankki on luvannut kasvattaa 60 % rahoitustaan 120 miljardiin $:in vuoteen 2030 mennessä, jotta investoinnit olisivat vähemmän riskialttiita yksityisille sijoittajille. Ydinvoima nousee yhtenä hiilineutraaliuskeinona esiin: https://www.hellenicshippingnews.com/decarbonization-on-the-forefront/
OPEC on ilmastokokous COP29:ssä ilmaissut hiilivetyjen olevan jumalan lahja. OPEC-mailla on 79,1 % maailman tunnetuista öljyvaroista, arviolta 1,24 biljoonaa barrelia, ja niiden uskotaan olevan viimeiseen asti tuottajana suhteellisen pienten tuotantokustannusten takia. Öljytulot tukevat OPEC-maiden talouksia, jonka vuoksi ne vastustavat rajoituksia: https://www.hellenicshippingnews.com/cop29-opec-head-tells-baku-summit-oil-and-gas-are-gift-from-god/
Kemikaalialukset saavat laskea mereen tankkiensa, joissa on ollut biopolttoaineita, pesuvesiä. Nyt ovat tutkijat heränneet: https://www.sjofartstidningen.se/utslapp-av-biobranslen-ett-vaxande-problem/
Uutisia Itämerestä: https://jnfoundation.activehosted.com/index.php
Uuden tutkimuksen mukaan liikenteen rajoittaminen 3 % valtamerialueista vähentäisi merkittävästi alusten yhteentörmäyksiä valaiden kanssa. Kyseisillä alueilla on vilkasta meriliikennettä: https://www.maritime-executive.com/article/study-a-speed-limit-on-3-of-the-ocean-would-protect-whales
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
UK:n onnettomuustutkintakeskuksen raportti perämiehen kuolemaan johtaneesta aluksen kiinnitysonnettomuudesta: https://www.marinelog.com/news/maib-reports-on-fatal-mooring-line-recoil-incident/
Romutus:
Aluskierrätysmarkkinat hakevat katalysaattoria saadakseen markkinat vetämään. Intiaa lukuun ottamatta muualla on ollut hiljaista. Trumpin valtaantulo saattaa saada aikaan muutoksen markkinoihin yleensä. BIMCO on julkaissut aluskierrätysyhteenliittymäalustan: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-looking-for-catalysts/
Kriisit ja merirosvous:
Hollanti varautuu Venäjän uhkaan palkkaamalla tilapäisesti henkilöstöä ja varusteita yksityisiltä yhtiöiltä vahvistamaan Pohjanmerellä olevaa infrastruktuuriaan, kuten kaasuputkia ja tuulivoimaloita, siihen saakka, kunnes laivasto saa kaksi tukialusta vuonna 2026: https://gcaptain.com/netherlands-to-hire-private-security-firms-for-north-sea-infrastructure-amid-russian-threats/
Historian havinaa:
Vanhasta laivahylystä Huron-järvellä on nostettu 145 vuotta vanhaa ruista. Tutkimuksissa selvisi, etteivät jyvät enää idä mutta tutkijat yrittävät käyttää jyviä DNA-tutkimuksessa niiden alkuperän ja historian tutkimukseen sekä valmistaa rukiista viskiä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/145-year-old-rye-recovered-from-lake-huron-shipwreck-to-craft-historic-whiskey/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/