Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber-:
Danelec ja Navtor yhdistävät voimansa digitalisoidakseen merenkulun toimintatapoja integroimalla sähköisen tiedonkeruun ja sähköisen lokikirjasovelluksen: https://www.hellenicshippingnews.com/danelec-and-navtor-partner-to-further-digitalize-maritime-operations-with-seamless-integration-of-high-frequency-data-collection-and-digital-logbook-solutions/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Diabetestä sairastaa maailmalla useampi kuin joka kymmenes 20 – 79 vuotias ihminen. Lukumääräksi arvioidaan nyt 537 miljoonaa ihmistä, ja sen odotetaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä 643 miljoonaan ihmiseen. Merenkulkijoille riski sairastua 2-tyypin diabetekseen on korkeampi kuin muulla väestöllä. Syynä lienevät elämäntapa ja työolot aluksilla. Mistä tunnistaa oireet ja miten vähentää mahdollisuutta sairastua: https://www.hellenicshippingnews.com/diabetes-at-sea-what-seafarers-need-to-know/
Nyt on aika valmistella koulutusstandardit tuulivoima-avusteisille aluksille, jos ne halutaan käyttöön vuonna 2026. Jälkiasennukset vähentävät 5 – 20 % kulutusta, parhaat jopa 30 %. Tällä hetkellä on asennettu 53 yli 400 GT:n alukseen tuulivoima-avusteinen järjestelmä. Vetoisuudeltaan määrä vastaa 4 miljoonaa DWT:a. Seuraavan kolmen vuoden aikana n. 200 järjestelmää tullaan asentamaan aluksiin ja lisää vielä jälkiasennuksina. Vaikka käyttöön annetaan koulutus, tarvitaan silti koulutus mm. vakavuuslaskentaan: https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/window-till-2026-to-develop-training-standards-for-wind-propulsion
Kreikkalaisilla varustamoilla on tilauksessa yli 500 alusta, joista huomattava osa vaihtoehtoisilla polttoaineilla. Olemassa olevista aluksista 35 % on varustettu energiaa säästävällä teknologialla. Vetoisuudella mitaten kreikkalaiset omistavat yli 20 % maailman kauppalaivastosta ja yli 60 % EU-lipun alla olevista. Luvut kertoi Intercargon tuleva puheenjohtaja, Kreikan varustamoyhdistyksen rahastonhoitaja: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/greek-shipowners-hold-leading-position-in-global-orderbook
Merenkulkijoiden terveystarkastusten monimutkainen verkosto: https://www.maritime-executive.com/features/the-complexities-of-a-global-network-for-seafarer-medical-exams-post-covid
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-stable-last-week-3/
Konttialusten rahtausraportti (VHBS) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/New-Contex-Commentary-2024-week-46.pdf
Neste- ja kaasukuljetukset:
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 46: https://www.gibsons.co.uk/report/the-latest-east-west-divide/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Affinity-Tanker-Weekly-15.11.2024-HSN.pdf
Vahva lokakuu säiliöaluskuljetuksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-a-strong-october/
Venäläisvarustamo Sovcomflot syyttää lännen pakotteita tulojen putoamisesta. Alkuvuoden pudotus oli 22,2 % viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Sovcomflotin mukaan pakotteet koskivat 8 %:a säiliöaluksista, jotka kuljettivat venäläistä öljyä. Yli 60 % venäläisestä öljystä päätyi Intiaan: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-sovcomflot-blames-earnings-drop-on-western-sanctions/
Ainakin kolme venäläistä öljynjalostamoa on keskeyttänyt tai vähentänyt tuotantoaan johtuen viennin suurista tappioista ja kustannusten noususta. Kyseessä ovat Tuapsen, Ilskyn ja Novoshakhtinskyn tuotantolaitokset. Matalan teknologian laitokset kärsivät eniten: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-refineries-cut-oil-runs-due-to-losses-closures-loom/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Hiilikuljetukset suuntautuvat yhä enemmän Aasian markkinoille Euroopan vetäytyessä hiilen käytöstä. Kiinan lisäksi Intia, Indonesia ja Filippiinit ovat lisänneet hiilenkulutustaan. Kasvava sähköntuotanto tarvitsee halpaa energialähdettä, jonka hiili Aasiassa tarjoaa. Euroopassa kulutus sitä vastoin vähenee: https://splash247.com/asia-and-europe-on-divergent-coal-paths/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Kiina ja Venäjä uhkaavat Etelänapa-sopimuksen perusperiaatteita: https://www.maritime-executive.com/editorials/china-and-russia-threaten-a-fundamental-principle-of-the-antarctic-treaty
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Pohjoiseurooppalainen pääomasijoitusyhtiö Triton ostaa suomalaisen Cargotecin lastinkäsittelylaitteita valmistavan tytäryhtiön MagGregorin ja nimeää sen Hiab:ksi. Kauppahinta on 480 miljoonaa €:a. Kauppa on osa Cargotecin jakautumista kolmeen osaan, joka on ollut käynnissä kaksi vuotta. Kolmas yhtiö on Kalmar: https://splash247.com/cargotec-offloads-macgregor-for-506m/
Kanadan työvoimalautakunta on määrännyt työt Montrealin satamassa aloitettavaksi lauantaina. Liittovaltio puuttui lakkoihin Montrealissa ja Vancouverissa viitaten taloudellisiin vahinkoihin ja kauppakumppanien siirtymiseen muualle: https://www.freightwaves.com/news/unions-returning-to-work-at-canada-ports
USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamia koskevat työehtosopimusneuvottelut oli tarkoitus aloittaa viikolla 46, mutta työntekijäjärjestö katkaisi ne alkuunsa. Neuvottelut koskevat 36 satamaa ja 45´000 satamatyöntekijää. Kattava työehtosopimus tulisi saada tammikuun 15. päivään mennessä, johon saakka neuvottelujen jatkoaika sovittiin: https://www.freightwaves.com/news/east-coast-port-contract-talks-to-resume
MSC on saanut lopulta tarvittavat luvat hampurilaisen satamaoperaattorin hankinnalle. Varustamolla on 7 työpäivää aikaa ostaa yhtiön osakkeet sijoittajilta ja sen jälkeen täydentää kauppa Hampurin kaupungin kanssa. Hankinnan tarkoitus on vastata kasvavaan kilpailuun Pohjois-Euroopassa sekä satamatoimintojen modernisointiin ja investointeihin: https://maritime-executive.com/article/msc-gets-final-approval-for-investment-in-hamburg-terminal-operator-hhla
Perun uuden sataman vihkiäiset on pidetty. Kiinan ja Perun presidentit osallistuivat juhlallisuuksiin videoteitse: https://www.hellenicshippingnews.com/the-inauguration-ceremony-of-chancay-port-was-successfully-held/
Perusta on tulossa uusin USA:n ja Kiinan välisen kilpailun keskus: https://www.maritime-executive.com/article/peru-becomes-new-center-of-rivalry-between-the-u-s-and-china
Tanskalaisvarustamo ostaa turkkilaisen logistiikkayhtiön, jonka velaton hinta on 240 miljoonaa €: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/dfds-agrees-new-terms-and-buys-ekol-logistics/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Kiinan uusin miehittämätön sota-alus on tehnyt ensiesiintymisensä. Kyseessä on trimaraani, jonka konsepti on USA:n laivaston Independence-luokkaa vastaava mutta kokoluokka pienempi. Aluksen pituus on 58 metriä ja uppouma 300 – 500 tonnia, maksiminopeus on 40 solmua ja maksimi toimintaetäisyys 4´000 mailia. Aseistuksena on ohjuksia, torpedoja ja dronehelikopteri: https://maritime-executive.com/article/china-unveils-a-new-unmanned-warship-the-killer-whale
Saksalainen Thyssenkrupp pyytää alustavaa julkista tarjousta sen meriteollisuusliiketoiminnasta. Tarjousta alettiin valmistelemaan osakekaupan pääomasijoittajan kanssa kaaduttua. Saksan valtion huhutaan olevan kiinnostunut ostamaan puolet tai tarvittaessa koko yhtiön. Kauppa olisi osa Thyssenkruppin suurempaa yritysjärjestelyä: https://gcaptain.com/thyssenkrupp-plans-marine-ipo-within-a-year-division-head-says/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Vaihtoehtoiset polttoaineet ovat avain merenkulun päästöjen vähentämiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/alternative-fuels-the-key-to-lowering-shipping-emissions/
Miten vaihtoehtoisen polttoaineen valinta vaikuttaa Fuel EU Maritime -vaatimuksenmukaisuuteen ja mitä siitä seuraa: https://www.hellenicshippingnews.com/decoding-alternative-fuels-oceanscore-supports-tricky-bunker-selection-process-under-fueleu-maritime/
Brittiläinen luokituslaitos ja eteläkorealainen telakkayhtiö ovat solmineet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) yhteisestä kehityshankkeesta kelluvasta ammoniakin tuotanto-, varastointi- ja purkausjärjestelmästä. Öljy- ja kaasuteollisuudessa järjestelmää käytetään laajalti mutta ammoniakkisovellus on uusi aluevaltaus: https://www.hellenicshippingnews.com/lr-announces-partnership-with-shi-for-floating-production-and-storage-system-for-green-ammonia/
Kiina suunnittelee asettavansa merenkulun biopolttoaineille kiintiöt ensi vuodeksi. Taustalla ovat EU:n polkumyyntilisämaksut: https://www.hellenicshippingnews.com/china-plans-first-bio-marine-fuel-export-quotas-for-2025-traders-consultancy-say/
USA:n uuden hallinnon öljy- ja kaasutuotannon kasvattaminen saattaa kohdata ongelmia Euroopan kaupassa. Trumpin uhkaamat lisätullit saattavat aiheuttaa vastareaktion Euroopassa, joka nostaa hintoja ja toisaalta saa hankkimaan tuotteet muualta: https://www.hellenicshippingnews.com/trump-led-oil-gas-export-boom-may-go-bust-in-europe-trade-spat/
Maailmankauppa ja politiikka:
Maailman talouden odotetaan kasvavan ensi vuonna huolimatta kaupan epävarmuudesta. USA:n talouden odotetaan täyttävän odotukset, kun taas euroalueen odotetaan jäävän jälkeen odotettavissa olevien lisätullien vuoksi. Maailman bruttokansantuotteen odotetaan olevan 2,7 %. USA:n bruttokansantuotteen odotetaan nousevan 2,5 %:in, kun euroalueen kasvun odotetaan jäävän 0,8 %: https://www.hellenicshippingnews.com/the-global-economy-is-forecast-to-grow-solidly-in-2025-despite-trade-uncertainty/
Normaaliaikoina tuotteiden toimitusketjut ovat kuluttajille huomaamattomia mutta korona muutti tilanteen. Maailmanpankki kehitti häiriöitä varten uuden indeksi: toimitusketjun stressi-indeksin. Indeksi mittaa lisäkapasiteetin tarvetta konttikuljetuksissa, kun ruuhkat tai satamien sulkemiset taikka uudelleenreititykset häiritsevät toimitusketjua: https://www.hellenicshippingnews.com/the-covid-19-shock-prompted-us-to-develop-a-new-index-of-supply-chain-stress/
Intiasta on tulossa maailman kolmanneksi suurin talous. Mikä on Intian merenkulun tilanne? Artikkeli keskittyy laivanrakennukseen mutta mukana on vertailua johtaviin merenkulun maihin alusten omistuksen, lippuvaltion, miehityksen ja laivanrakennuksen suhteen. Laivanrakennus ei ole pelkästään taloudellinen mahdollisuus, se on myös strategista pääomaa: https://www.hellenicshippingnews.com/india-needs-to-build-ships/
Kolumni: öljynhinnan määräytymisestä: https://www.maritime-executive.com/magazine/crude-behavior-what-are-oil-prices-telling-us
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Maailmanlaajuinen varjolaivasto kuljettaa kasvavan määrän pakotteiden alaista öljyä Venäjältä, Iranista ja Venezuelasta. Kyseiset maat hallitsevat varjolaivastoa, johon on hankittu 889 yli 27´000 DWT:n säiliöalusta vetoisuudeltaan yhteensä 111,6 miljoonaa DWT:tä. Varustamot ovat yleensä epämääräisiä ja vähemmän tunnettuja sekä sijaitsevat kolmansissa maissa kuten Yhdistyneissä Arabiemiraateissa. Varjolaivasto muodostaa n. 17 % maailman kapasiteetista: https://www.hellenicshippingnews.com/global-shadow-tanker-fleet-moves-growing-volumes-of-sanctioned-oil/
Poliittinen muutos USA:ssa tulee suurella todennäköisyydellä vaikuttamaan myös pakotepolitiikkaan. Tunne asiakkaasi (KYC) nousee yhä tärkeämpään rooliin, koska merenkulussa kaupat tehdään yleensä nopeasti mutta vaatimuksenmukaisuuden tarkastaminen onkin sitten jo pidempi juttu: https://www.hellenicshippingnews.com/kyc-more-important-than-ever-in-shipping/
EU valmistelee uutta pakotepakettia, joka kohdistuu venäläistä öljyä kuljettavaan harmaaseen laivastoon. Paketti on tarkoitus hyväksyä vielä tänä vuonna. Vielä suurempaa pakotepakettia valmistellaan ja se olisi tarkoitus hyväksyä ensi vuoden alussa, kun presidenttiys siirtyy Unkarilta Puolalle. Paketti sisältäisi myös muita kaupparajoitteita ja lisätulleja venäläisille tuotteille. Voimaan se tulisi 24. helmikuuta, Ukrainan sodan kolmantena vuosipäivänä: https://gcaptain.com/eu-readies-more-sanctions-on-russias-shadow-fleet-by-years-end/
EU aikoo estää sellaisten alusten liikkumisen EU:n vesillä, joilla ei ole tunnettua vakuutusturvaa: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/eu-considers-stopping-suspect-ships-from-eu-waters-without-known-insurance/
Pakoteviestinnän 10 kärjessä puolesta ja vastaan. Kumpikin lista kertoo tarinaansa suhtautumisesta pakotteisiin. Toinen osapuoli näkee sääntöjen valvojan, toinen osapuoli mahdollisuuden ansaita rahaa. Yhtä kaikki varjolaivasto pitää merenkulkumaailman puheenaiheissa: https://splash247.com/the-top-10-sanctions-headlines-of-2024/
EU:n merialuesuunnitelmat (MSP) Egeian merellä kiukuttavat Turkkia. Kreikka ja Turkki ovat käyneet asiasta neuvotteluja useiden vuosikymmenten hiljaiselon jälkeen ja korkean tason yhteistyö on tarkoitus aloittaa vuoden 2025 alussa: https://www.maritime-executive.com/article/eu-s-maritime-spatial-plan-for-the-aegean-angers-turkey
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Kreikan rannikkovartiosto on pidättänyt Bahaman lipun alla purjehtivan pienen rahtialuksen päällikön. Alus ajoi karille mutta saatiin irroitettua ja se hinattiin Pireuksen satamaan. Aluksessa on yhdeksän hengen miehistö, kaikki ovat ukrainalaisia mukaan lukien päällikkö. Pidätettyä 46-vuotiasta päällikköä syytetään turvallisuuden vaarantamisesta, merivahingon aiheuttamisesta ja juopumuksesta työtehtävissä: https://maritime-executive.com/article/greece-arrests-master-for-drunkenness-on-duty-and-causing-shipwreck
Norjalainen vetyä merenkulun polttoaineeksi kehittävä yhtiö TECO 2030 on ajautunut konkurssiin. Konkurssia hakee mm. Norjan veroviranomainen: https://maritime-executive.com/article/norway-s-maritime-hydrogen-fuel-cell-pioneer-teco-230-faces-bankruptcy
Mosambikin 24 aluksen tonnikalalaivasto on korruptioskandaalin keskiössä. Laivasto hankittiin 900 miljoonalla $:lla osana sveitsiläispankin järjestämää 2 miljardin $:n lainaa, josta väitetään 200 miljoonaa menneen lahjuksiin. Yksi mosambikilainen on saanut vankilatuomion ja toinen joutuu oikeuteen tässä kuussa. Myös kolme sveitsiläispankkiiria on todettu syyllisiksi. Huutokaupanpitäjän mukaan lähes käyttämätön laivasto osoittaa vain vähäisiä ruostumisen merkkejä: https://gcaptain.com/tuna-boats-at-heart-of-2-billion-mozambique-scandal-up-for-auction/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Uusia ensi vuonna voimaan tulevia määräyksiä: https://www.hellenicshippingnews.com/2025-incoming-regulations/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
International Council on Clean Transportation (ICCT) on julkaissut 52-sivuisen raportin yhdessä Porton yliopiston kanssa, jossa se esittää uuden Pohjois-Atlantin päästörajoitusalueen perustamista. Ehdotus on tarkoitus saada IMO:n MEPC:n asialistalle ensi vuonna: https://maritime-executive.com/article/ngo-calls-for-new-atlantic-eca-linking-north-america-and-europe
Romutus:
Alusten romutusraportti (Best Oasis) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Weekly-Ship-Recycling-Report-09-November-15-November-2024_compressed.pdf
Japanilaisvarustamo aikoo avata romutustelakan vuonna 2028. Varustamo on solminut yhteisymmärryspöytäkirjan niin ikään japanilaisen telakkayhtiön kanssa alusten ja suurten offshore-rakennelmien romutuksesta ja kierrätyksestä: https://splash247.com/nyk-backed-japanese-demo-yard-set-to-open-in-2028/
Romutusraportti (GMS) viikolta 46: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Ship-recycling-market-insight-Week-46-11-15-2024-Sign_of_Times.pdf
Kriisit ja merirosvous:
Myykö huthihallinto turvallisia läpikulkuja Punaisella merellä varustamoilla, kuten sen väitetään YK:lle toimitetun raportin mukaan tekevän? Summa olisi 180 miljoonaa $ kuukaudessa ja n. 2,2 miljardia $ vuodessa, joka olisi heidän suurimpia rahoituslähteitään. Useat turvallisuus- ja vakuutusasiantuntijat kuitenkin kyseenalaistavat tämän. Heidän mukaansa luvut eivät yksinkertaisesti täsmää. Luultavasti kyseessä on osatotuus: https://www.hellenicshippingnews.com/are-houthis-blackmailing-shipping-companies-for-millions/
Merenkulkuala vaatii hutheja vapauttamaan vuosi sitten kaappaamansa Galaxy Leader -aluksen miehistö. Aluksen omistaa israelilaisen suurliikemiehen omistama varustamo ja se on japanilaisvarustamon rahtauksessa: https://splash247.com/shipping-industry-renews-call-for-the-houthis-to-free-crew-of-the-galaxy-leader-car-carrier/
Hutheilta huti onneksi. Jemeniläisrannikkoa 25 mailin päästä ohittanut alus ilmoitti ohjuksen pudonneen mereen lähellä alusta. Ei haittaa alukselle eikä sen miehistölle: https://gcaptain.com/ship-off-yemen-reports-missile-fell-into-red-sea-nearby/
Särkymisherkkä sopimus Kiinan ja Filippiinien välillä kiistanalaisilla saarilla olevan Filippiinien tukikohdan huollosta tuntuu pitävän. Jo kolmas huoltokuljetus on päässyt perille häiritsemättä. Kumpikin osapuoli tuntuu tunnustavan julkistamattoman sopimuksen kyenneen toistaiseksi alentamaan jännitteitä: https://maritime-executive.com/article/fragile-agreement-holds-as-china-monitors-philippine-resupply-effort
USA painii kannattavuusongelmien kanssa yrittäessään saada kotimaisella säiliöalustonnistolla ylläpidettyä tarvittavaa sota-ajan kuljetuskapasiteettia. Kapasiteetti tulisi saada riittäväksi jo rauhan aikana, jotta se olisi käytössä sota-aikana. Erotuksen kuljetuskustannuksissa ja kalustonbkäytössä joutuisi liittovaltio maksamaan mutta kirjoittajan mukaan muuta keinoa ei ole: https://gcaptain.com/u-s-maritime-industry-leader-proposes-innovative-funding-plan-for-expanded-domestic-tanker-fleet/
Suurin osa Iranin laivaston sota-aluksista on kiinnittetynä Bandar Abbasin satamassa, sen päätukikohdassa: https://maritime-executive.com/article/most-of-the-iranian-navy-is-tied-up-in-bandar-abbas
Historian havinaa:
USA:n laivasto ja Australian kuninkaallinen laivasto ovat löytäneet 2. maailmansodan aikana uponneen hävittäjä USS Edsallin: https://maritime-executive.com/article/on-veterans-day-u-s-navy-announces-discovery-of-lost-wwii-destroyer
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/