Merenkulun uutisia 10.10.2024: raportteja, Milton, kiinalaistelakat valtaavat alaa, Vaisala, Mustanmeren vakuutusmaksut nousussa, sopimuspohja etäohjatulle ja autonomiselle alukselle, Amazonilla kuivaa, merirosvous ja aseelliset ryöstöt alimmillaan.

Mitä tarkoittaa termi:

Säiliöalus: https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ili%C3%B6alus

Mikä yritys tai yhdistys:

ETA (European Tugowners Association): https://eurotugowners.com/

IMB (International Maritime Bureau): https://www.icc-ccs.org/icc/imb

IUMI (International Union of Marine Insurance): https://iumi.com/about/introducing-iumi

Vaisala: https://www.vaisala.com/fi

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

USA:n hurrikaanikeskus käyttää jo neljättä vuotta 7 metriä pitkiä, sensoreilla varustettuja, miehittämättömiä pinta-aluksia mittaamaan kaikkea mahdollista veden lämpötilasta ilmanpaineeseen, tuulen nopeuteen ja aallonkorkeuteen liittyvää hurrikaanien kehityksen havainnointiin. Selvitäkseen hurrikaanin kovista luonnonvoimista, niillä on tavallista pienemmät purjeet: https://gcaptain.com/watch-saildrone-intercepts-hurricane-milton-at-sea/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

EU-rahoitteinen kolmivuotinen OCEAN-hanke siirtyy loppuvaiheeseensa. Hanke on jo julkaissut useita esityksiä ja opetusvideoita parantamaan merenkulun turvallisuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/major-pan-european-navigational-safety-project-approaches-its-final-year/

Merenkulun raportti (Fearnleys) viikolle 41: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse10_compressed.pdf

UK:n hallitus esittää muutosta merenkulkijoiden työpaikkaturvaan. Muutos koskisi joukkoirtisanomisia ja palkkaturvaa. Taustalla on P&O Ferries´n joukkoirtisanominen ja uudelleenpalkkaus vuonna 2022: https://gcaptain.com/uk-government-introduces-new-employment-rights-bill-to-strengthen-seafarer-protections/

Kuljetusten ja rahtien ennustettavuus on muuttunut entistä vaikeammaksi geopoliittisten jänniteiden ja ilmastomuutoksen vuoksi: https://splash247.com/the-roaring-twenties-and-volatility/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttirahti-indeksi (Drewry), laskua 4 % viikolla 41: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-by-4-this-week-41-2024/

Euroopan konttimarkkinoiden spot-rahdit laskevat (Platts): https://www.hellenicshippingnews.com/containers-quarterly-european-spot-rates-plummet-after-early-peak-season-surge/

Konttirahtiraportti (Ningbo): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-9.28-10.4.pdf

Ensi vuoden helmikuussa aloittava Gemini-yhteistyöliittouma aikoo aloittaa Afrikan kiertävällä reitillä liikenteensä Punaisen meren kriisin jatkuessa. Uudella liittoumalla on 29 runkoreittiä ja 28 alueellista sukkulareittiä. Yhteistyöllä haetaan yli 90 % aikataulujen pitävyyttä. Liittoumalla on käytössään 340 valinnaisilla polttoaineilla toimivaa alusta, joiden kapasiteetti on n. 3,7 miljoonaa TEU:ta: https://shippingtelegraph.com/container-news/maersk-and-hapag-lloyd-confirm-cape-route-for-their-gemini-alliance/

Konttialusten uudisrakennustilausten kapasiteetti on suurin, mitä tähän mennessä on tilattu. Sadan suurimman konttivarustamon yhteenlaskettu kapasiteetti ylitti 30 miljoonan TEU:n rajan, aluksia on 7´125, 366 miljoonaa DWT yhteensä: https://www.maritime-executive.com/article/containership-teu-capacity-orders-at-all-time-high-says-alphaliner

Neste- ja kaasukuljetukset:

Säiliöalusrahdit ovat nousussa geopoliittisten jännitteiden vuoksi: https://gcaptain.com/geopolitical-volatility-fuels-surge-in-tanker-rates/

Guyanan öljynvienti kasvoi 58 %. Viimeisten kolmen vuoden aikana kasvu on ollut 76 %: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-guyanas-oil-exports-jump-58/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Tänä vuonna on käytettyjen irtolastialusten osto ja myynti kasvanut 34,5 %: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulker-acquisitions-rise-by-345-this-year/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Saksalainen FRS Baltic lopettaa linjaliikenteen Trelleborgin ja sassnitzin välillä kohonneiden kustannusten vuoksi. Päivää aiemmin Ruotsin Trafikstyrelsen oli tehnyt varustamon Jet Skanelle tarkastuksen, jossa havaittiin 19 puutetta, joista 7 oli vakavia. Pahin puutteista oli palonsuojaus. Liikenteen lopettamispäätöksen myötä alus menee myyntiin: https://www.sjofartstidningen.se/deras-katamaran-hade-brister/

Offshore ja merituulivoima:

Offshorealukset tulevat EU:n päästöraportoinnin piiriin: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-mrv-heads-offshore/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Kymmenen satamaa pysyy kiinni hurrikaani Miltonin jäljiltä: https://www.freightwaves.com/news/10-ports-remain-closed-in-hurricane-miltons-aftermath

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Kiinan telakkateollisuus on vienyt 74,7 % kaiksita alustilauksista ja 70 % vihreitä polttoaineita käyttävistä: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/chinese-shipbuilders-take-70-share-of-global-green-vessel-orders

Shell tilaa Kiinasta 10 MR2-luokan 50´000 DWT tuotesäiliöalusta hintaan 480 miljoonaa $. Toimitus olisi vuosina 2027 ja 2028. MR2-luokka on n. 23 % koko säiliöaluskannasta eli yli 1´700 alusta. Alusluokkaa vaivaa kaluston nopea vanheneminen: https://splash247.com/shell-signs-for-10-product-tankers-in-china/

Eteläkorealaistelakka on suunnitellut maailman ensimmäisen CO₂-päästöttömän suorasuihkutteisen kaksipolttoainemoottorin. Moottori on esitelty luokituslaitoksille ja niiden hyväksynnän jälkeen telakka aloittaa kaupallisen tuotannon: https://splash247.com/hd-hyundai-develops-direct-injection-ammonia-dual-fuel-engine/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Suomalainen Vaisala on liittynyt mukaan tutkimushankkeeseen, jossa selvitetään tuulivoiman käyttöä aluksissa päästöjen vähentämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/vaisala-selected-as-wind-lidar-provider-for-groundbreaking-wisp-3-wind-assisted-propulsion-project/

Biopolttoaineiden kysyntä kasvaa FuelEU määräysten tullessa: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/fueleu-to-power-shipping-s-fast-growing-biofuels-demand

Tuoreessa selvityksessä on havaittu, että CO₂-talteenotto ja varastointi on kannattavaa ja selvitys antaa suuntaa siitä, mitä se tulee maksamaan varustamoille: https://splash247.com/landmark-study-signposts-costs-and-perks-of-onboard-carbon-capture/

Irtolastialusten nopeuden hidastaminen on vähentänyt päästöjä 5 miljoonaa tonnia, 2,5 %, vuoden 2021 alusta, vaikka käytetty matka ja aika ovat kasvaneet: https://www.hellenicshippingnews.com/decarbonization-regulations-pushing-down-average-speed-of-global-bulker-fleet-according-to-new-research-by-veson-nautical/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

UK tutkii merisektorinsa kytköksiä Venäjän öljykauppaan. BBC:n mukaan 37 yritystä on tutkinnan alla. Samalla pakotteiden tarkoituksenmukaisuutta kyseenalaistetaan. Vakuutusyhtiöiden ja Maailmanpankin mukaan hintakatto on muodostumassa entistä vaikeammaksi toteuttaa, koska harmaa laivasto on kasvanut niin suureksi: https://splash247.com/37-businesses-probed-by-uk-over-russian-oil-ties/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Ranskan ja Espanjan viranomaiset ovat pidättäneet turkkilaisaluksen 4´000 kilon kokaiinilastin salakuljetuksesta: https://www.maritime-executive.com/article/cargo-ship-smuggling-cocaine-draws-scrutiny-due-to-unique-routing

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Venäjän iskut Ukrainan satamiin nostaa alusten vakuutusmaksuja alueella: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-strikes-on-ukraines-ports-push-insurance-rates-up-market-sources-say/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Stella Maris on julkaissut uuden raportin merenkulkijoiden mielenterveydestä ja hyvinvoinnista: https://www.hellenicshippingnews.com/stella-maris-launches-new-life-at-sea-report-focusing-on-seafarers-mental-health-and-wellbeing/

Euroopan hinaajavarustamoiden yhdistys on vastannut EU:n suunnitelmiin määrätä päästöilmoituksista. Sen mukaan ne eivät vastaa alan monimutkaista rakennetta: https://www.maritimejournal.com/industry-news/eta-hits-back-at-eu-emissions-rules/1497176.article

BIMCO on hyväksynyt ensimmäisen sopimuspohjan etäohjatulle tai täysin autonomiselle alukselle: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-approves-first-management-agreement-for-autonomous-ships/

Podcast: Singaporen päällystöliiton pääsihteeri: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/seafarers-sustainability-and-the-path-ahead-with-larry-gwee-from-smou

IUMI on julkaissut kattavan ohjeistuksen nestemäisten aineiden kuljetukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/iumi-issues-best-practice-recommendations-on-the-use-of-flexitanks/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Historiallisen kuiva kausi Amazonin altaassa on johtanut kuljetusten keskeytymiseen parhaaseen viljakuljetusten aikaan: https://splash247.com/historic-drought-across-amazon-basin-stymies-grain-exports/

Miksi hurrikaanien rantautumisvoimakkuutta on niin vaikea ennustaa? Kumpi on vaarallisempi heikentynyt ja hidastunut vai nopeasti ohimenevä voimakas hurrikaani? Mikä vaikuttaa niiden voimakkuuden muutoksiin? Ja mitä ilmastonmuutoksella on tämän kanssa tekemistä: https://gcaptain.com/why-do-some-hurricanes-stall-while-others-dissipate/

Hurrikaani Miltonin vahinkojen odotetaan nousevan 20 – 60 miljardiin $:in. Jos Milton olisi rantautunut Tampaan, olisivat arviot olleet n. 40 – 150 miljardia $: https://gcaptain.com/insurance-companies-dodge-bullet-with-milton/

Romutus:

Romutusmarkkinat ovat edelleen varovaisia. Intiaa lukuunottamatta suuret romutustelakkamaat ovat odottavalla kannalla: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-showing-signs-of-recovery/

Kriisit ja merirosvous:

Viimeisimmän IMB:n raportin mukaan aluksiin kohdistuva merirosvous on alimmillaan sitten vuoden 1994 mutta merenkulkijoihin kohdistuvat uhat säilyvät: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-crime-and-piracy-incidents-lowest-since-1994-but-threats-to-crews-remain/

Venäjä kiihdyttää iskujaan Ukrainan satamissa olevia aluksia kohtaan. Keskiviikon iskussa kuoli 6 henkilöä, haavoitti 11 muuta ja vahingoitti Panaman lipun alla purjehtivaa konttialusta: https://splash247.com/russian-bombardment-of-merchant-shipping-in-the-black-sea-intensifies/

Punaisella merellä Liberian lipun alla purjehtivaan kemikaalisäiliöalukseen on osunut ohjus, joka vahingoitti alusta mutta ei sytyttänyt tulipaloa tai aiheuttanut henkilövahinkoja: https://splash247.com/tanker-damaged-in-red-sea-attack/

Kiinan rannikkovartioston alukset hyökkäsivät vesitykein filippiiniläiskalastajien kimppuun riidanalaisella matalikolla Filippiinien talousvyöhykkeellä Etelä-Kiinan merellä: https://gcaptain.com/28-chinese-cutters-and-warships-enter-philippine-waters-water-cannons-blast-fishing-vessels/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/