Mitä tarkoittaa termi:
CEU (Car Equivalent Unit): https://logisoft.io/blog/understanding-car-equivalent-units-ceu-in-roll-on-roll-off-roro-shipping/
COP28 (2023 United Nations Conference Of the Parties of the UNFCCC): https://en.wikipedia.org/wiki/2023_United_Nations_Climate_Change_Conference
ECA (Emission Control Areas): https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/OurWork/Circulars/Documents/MEPC.1-Circ.778-Rev.4%20-%20Special%20Areas%20and%20Emission%20Control%20Areas%20(ECAs)%20under%20MARPOL%20(Secretariat).pdf
Mass flow meter: https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_flow_meter
SIRE 2.0: https://www.ocimf.org/programmes/sire-2-0
Mikä yritys tai yhdistys:
ABS (American Bureau of Shipping): https://en.wikipedia.org/wiki/American_Bureau_of_Shipping
AuctionConnect: https://www.auctionconnect.com/company
Berg Propulsion: https://en.wikipedia.org/wiki/Berg_Propulsion
Fitch Ratings: https://fi.wikipedia.org/wiki/Fitch_Ratings
Orbcomm: https://en.wikipedia.org/wiki/Orbcomm
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Kiihtyvä digitalisaatio ja lisääntyvät merenkulun yhteydet tuovat mukanaan sekä alusten muuttumisen uiviksi toimistoiksi että kotikonttoreiksi, josta on hyötyä sekä kaupallisesti että miehistön hyvinvoinnille: https://www.hellenicshippingnews.com/commercial-and-crew-factors-driving-evolution-of-floating-offices-and-homes/
Singapore tekee sähköisen polttoainetoimituksen pakolliseksi ensi vuoden huhtikuusta alkaen. Kaikkien polttoaineentoimittajien tulee tarjota palveluitaan sähköisesti ja toimittaa sähköinen kuitti palveluistaan. Singapore on maailman suurin polttoainekeskus, joka toimittaa enemmän polttoainetta aluksille kuin kuusi seuraavaksi suurinta: https://splash247.com/singapore-to-make-digital-bunkering-mandatory-from-next-april/
Esittelyssä polttoaineiden hintavertailualusta (AuctionConnect): https://www.hellenicshippingnews.com/fuel-buyers-must-embrace-online-auction-technology-and-sieze-the-opportunity-of-reducing-bunker-costs-at-source-auctionconnect/
Sovellus, joka tarjoaa apuaan parhaan propulsiotuloksen saamiseksi purjeiden ja konevoiman yhteiskäytössä: https://www.hellenicshippingnews.com/berg-propulsion-opwind-to-optimize-operations-for-sail-and-engine-combustion/
Norjalaisvarustamo asentaa uuden sovelluksen aluksiinsa helpottamaan SIRE 2.0 -valvontaa: https://www.hellenicshippingnews.com/stodig-ship-management-adopts-kaiko-systems-for-sire-2-0-readiness-across-tanker-fleet/
Vuonna 2021 perustettu satelliittikommunikaatioyhtiö laajentaa toimintaansa. Yhtiö on ostanut mm. ruotsalaisen Swedish Telenor Maritimen ja se on yksi viidestä suuresta maailmanlaajuisesta toimittajasta: https://www.hellenicshippingnews.com/orbyt-global-has-made-a-significant-investment-by-acquiring-otesat-maritel-a-subsidiary-of-the-ote-group/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulun markkinaraportti (Advanced) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-40.pdf
Hinaajat: https://www.marineinsight.com/videos/watch-how-a-small-tugboat-tows-mega-ships/
UK:n merilordi on esittänyt anteeksipyynnön sukellusvenelaivastossa palvelleille naisille, jotka ovat kohdanneet seksuaalista häirintää ja jopa raiskauksen. Kaikkiaan laivasto on erottanut 18 henkilöä, alentanut arvossa neljä ja rangaissut kuutta seksuaalisista väärinkäytöksistä viimeisen kahden vuoden aikana: https://www.maritime-executive.com/article/royal-navy-addresses-misconduct-and-harassment-in-the-submarine-service
Merenkulun markkinaraportti (Banchero Costa) viikolle 40: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Bancosta-Weekly-2024-40.pdf
Ruotsin Rajavartiolaitoksen tiukennettua rajanylitysmenettelyjään, ovat varustamot saaneet 16 hylkäämispäätöstä miehistönvaihtojen ennakkokyselyihin liittyen: https://www.sjofartstidningen.se/over-halften-har-fatt-avslag/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Kymmenellä suurimmalla konttivarustamolla on 431 alusta (yli 5,9 miljoonaa TEU:ta) tilauksessa. Niistä arvioidaan (Alphaliner) olevan 44 % korvausinvestointeja. Jos 25 vuotta pidetään konttialuksen elinkaarena, on kyseisillä kymmenellä suurimmalla varustamolla 683 yli 20 vuotta vanhaa alusta (yli 2,6 miljoonaa TEU:ta): https://splash247.com/44-of-record-global-liner-orderbook-is-replacement-tonnage/
Wallenius Wilhelmssen on tilannut kiinalaistelakalta kaksitoista 9´300 ajoneuvoyksikön (CEU) alusta, joista se muuntaa neljä suuremmaksi 11´700 CEU:n alukseksi: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/upsizing-creates-worlds-largest-pctcs/1496904.article
Usalainen telekommunikaatioyhtiö on liittynyt ”Move to -15ᵒC” -liikkeeseen. Liikkeeseen kuuluu teollisuusjohtajia, joiden tavoitteena on laskea kylmäkuljetusten lämpötila -18ᵒC:sta -15ᵒC:een päästöjen vähentämiseksi. Arvioitu vähennys olisi 17,7 miljoonaa tonnia ja energiankulutus laskisi 25 terawattituntia: https://www.hellenicshippingnews.com/orbcomm-joins-move-to-15c-coalition-to-promote-cold-chain-sustainability/
Neste- ja kaasukuljetukset:
Turkki ja Brasilia ovat venäläisen dieselin suurimmat ostajat sen jälkeen, kun EU:n kauppasaarto tuli voimaan. Ennen sitä EU oli suurin venäläisen dieselin ostaja: https://www.hellenicshippingnews.com/turkey-brazil-are-main-buyers-of-russian-seaborne-diesel-after-eu-embargo/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Suomalaisvarustamo ESL Shipping on tilannut neljän e-metanolia polttoaineenaan käyttävän irtolastialuksen sarjan. Varustamo investoi sarjaan 186 miljoonaa € ja sillä on useiden alusten optio jatkotilauksille. Alukset rakennetaan Kiinassa ja niiden kokoluokka on 17´000 DWT ja pituus 150 metriä. Alusten toimitukset alkavat vuoden 2027 kolmannella neljänneksellä ja kaikki pitäisi olla toimitettu vuoden 2028 ensimmäisellä neljänneksellä: https://splash247.com/esl-shipping-inks-order-for-methanol-fuelled-bulkers/
Myös ruotsalaiset huomioivat tilauksen. Alukset tulevat 1A-jääluokkaan, ne ovat 23,77 metriä leveitä ja niiden suurin syväys on 8,6 metriä: https://www.sjofartstidningen.se/esl-shipping-bestaller-fyra-nya-handysize-fartyg/
Irtolastikuljetusten neljännesvuosikatsaus: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-quarterly-atlantic-supramax-market-sees-steady-positive-cargo-demand-in-q3/
Offshore ja merituulivoima:
Norjalainen offshore-varustamo Viking Supply Ships jälkiasentaa jäävahvistettuihin ankkurinkäsittelyaluksiinsa 100-tonnin nosturit. Investointi parantaa niiden operointikykyä. Hanke maksaa 50 miljoonaa $ ja sen on määrä alkaa heinäkuussa 2026: https://gcaptain.com/viking-supply-ships-boosts-subsea-capabilities-with-advanced-offshore-cranes/
Norjalainen energiayhtiö ostaa tanskalaisesta merituulivoimayhtiöstä lähes 10 % osuuden. Kaupan jälkeen se on yhtiön toiseksi suurin omistaja Tanskan valtion jälkeen: https://gcaptain.com/equinor-acquires-stake-in-orsted-becoming-second-largest-shareholder/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Kolme Cuxhavenin sulkuporttia on käynyt läpi 6-vuotiskautisen määräaikaishuoltonsa. Huolto kestää viisi kuukatta: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/six-yearly-lock-gate-maintenance-completed/1497132.article
Scheldt Tunnel -hankkeen elementit ovat valmistuneet. Elementeissä on kaksi liikennekuilua, polkupyöräkuilu ja hätäuloskäyntikuilu: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/scheldt-tunnel-construction-reaches-milestone/1497131.article
Mitä ovat lateraalimerkit: https://www.marineinsight.com/marine-navigation/what-are-lateral-marks/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Venäläisellä jäänmurtajalla on tapahtunut räjähdys telekalla Suomenlahdella. Polttoainesäiliössä tapahtuneessa räjähdyksessä kaksi hitsaajaa sai palovammoja ja joutui sairaalahoitoon. Alusta valmistellaan tulevaan jäänmurtokauteen. Dieselkäyttöinen jäänmurtaja on rakennettu vuonna 1976 Wärtsilän telakalla Suomessa Itämeren jääolosuhteisiin. Tämä on jo toinen tänä vuonna sattunut vastaava onnettomuus. Helmikuussa vaurioitui jäänmurtaja Jermak, joka on rakennettu vuonna 1974 Wärtsilän telakalla: https://www.maritime-executive.com/article/explosion-on-russian-icebreaker-undergoing-repairs-injures-two-workers
Kiina ja Venäjä lisäävät partiointiaan Jäämerellä. Alukset, kaksi kiinalaista ja kaksi venäläistä, kulkivat aivan USA:n aluevesirajaa pitkin matkalla pohjoiseen Beringin salmessa. Alusten tultua Tšuktšimerelle ne kääntyivät takaisin: https://gcaptain.com/chinese-russian-naval-patrol-skirts-u-s-territorial-waters-off-alaska-coast/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Göteborgin satamassa on avattu uusi vetypolttoaineen tankkausasema raskaalle liikenteelle: https://www.portstrategy.com/environment-and-sustainability/refueling-station-boosts-gothenburgs-alt-fuels-transition/1497137.article
UK:n liikenneministeri on myöntänyt luvan Imminghamin itäisen roro-terminaalin kehittämiselle. Hankkeessa rakennetaan kolme uutta lauttapaikkaa ja niihin liittyvä infrastruktuuri sekä uusi matkustajaterminaali: https://www.portstrategy.com/operations/green-light-for-immingham-terminal-development/1497134.article
APM Terminals on sopinut 15 vuoden jatkosta Aqaban konttiterminaalin käytössä. Sopimus sisältää 42 miljoonan $ investoinnit sisältäen päästöjen vähennyksen. Terminaali käsitteli yli 898´000 TEU:ta viime vuonna: https://www.portstrategy.com/operations/apm-terminals-extends-aqaba-partnership/1497051.article
Montrealin konttisataman työntekijät ovat julistaneet ylityökiellon, koska työehtoneuvottelut eivät etene. Ylityökielto on jatkoa viime viikon kolmen päivän vauhdituslakolle: https://splash247.com/montreal-dockworkers-increase-pressure-on-employers/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Ahvenanmaalla rakennetaan maakunnan, vapaaehtoisten ja talouselämän yhteisvoimin kaljaasi Emeliaa. Rakentaminen tehdään perinteisellä laivanrakennustekniikalla: https://www.sjofartstidningen.se/unik-skuta-tar-form-pa-aland/
Samalla, kun Turun telakalla laskettiin Icon-luokan toinen alus vesille, laskettiin sarjan kolmannen aluksen köli. Seuraavien 11 kuukauden aikana alus rakennetaan siihen kuntoon, että se voidaan laskea vesille. Aluksen luovutus on vuonna 2026. Turun telakka on myös saanut tilauksen neljännestä aluksesta, jonka luovutus olisi vuonna 2027 ja option vielä kahdesta aluksesta: https://www.sjofartstidningen.se/dubbla-festligheter-pa-meyer-turku/
Uudisrakennustilaukset jatkoivat vahvaa menoaan huolimatta Kiinan lomakaudesta: https://www.hellenicshippingnews.com/appetite-for-newbuildings-remains-high/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Luokituslaitos arvioi merenkulun päästötavoitteiden nojaavan monimutkaiseen sekoitukseen säädöksiä, teknistä kehitystä ja taloutta. Uusin selvitys sisältää useiden tekijöiden yhteisvaikutuksen, mm. Fuel EU Maritimen: https://www.hellenicshippingnews.com/modelling-the-policy-impacts-on-emissions-strategies-fuels-and-future-costs/
LNG-käyttöisten alusten määrä on nyt n. 2 % (590 alusta) maailman kauppalaivastosta ja, kun lasketaan mukaan uudisrakennukset, kappalemäärä nousee 4 %:in (+564 alusta) ja tonnistomäärä 6 %:in. Niihin pitää vielä lisätä LNG-säiliöalukset (772 alusta) ja tilauksessa olevat (341 alusta). LNG:stä ei ole käytännössä SOₓ- eikä pienhiukkaspäästöjä, 95 % vähemmän NOₓ-päästöjä ja 23 % vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä: https://splash247.com/lng-roars-back-as-leading-alternative-fuel/
Raskaskuljetusalukseen on asennettu purjeet aluksen päästöjen vähentämiseksi: https://gcaptain.com/mechanical-sails-installed-on-heavy-lift-vessel-to-cut-carbon-emissions/
Australialaisvarustamon vetysäiliöalus täyttää EU:n tiukatkin päästövaatimukset: https://www.motorship.com/hydrogen/provaris-energy-hydrogen-supply-chain-meets-eu-red-ii-standards/1497053.article
Alfa Laval on valmis toimittamaan ensimmäiset polttoainejärjestelmät ammoniakkikäyttöisiin aluksiin vuoden 2025 lopussa: https://www.sjofartstidningen.se/alfa-laval-redo-for-ammoniak/
Luokituslaitos ja mittausalan yritys ovat julkaisseet itsenäisen hyväksytyn todistuspalvelun, jonka myöntämä todistus osoittaa polttoaineiden virtausmittarien tarkkuuden ja luotettavuuden: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-and-metcore-link-up-for-mass-flow-meter-certification/
Analyysi osoittaa LNG:n olevan vahvoilla energiasiirtymässä, kun FuelEU Maritime tulee kolmen kuukauden kuluttua voimaan: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/latest-analysis-reveals-more-plus-points-for-lng-in-fuel-transition
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/xclusiv-2024_10_07.pdf
Meklariraportti (Intermodal) viikolta 40: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Intermodal-Report-Week-40-2024.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
Lähi-Idän kriisi saattaa vaarantaa maailmantalouden, kun jännitteet jäytävät osapuolten välillä: https://www.hellenicshippingnews.com/sps-dan-yergin-warns-of-dangerous-time-for-global-economy-as-middle-east-tensions-fester/
Geopoliittiset jännitteet ja kauppasota USA:n ja Kiinan välillä syöksisivät maailmantalouden yhä suurempaan velkaantumiseen ja hitaampaan kasvuun. Maailmankaupan tulliesteet ja kylmäsota II blokkiutumisineen veisivät talouselämää taaksepäin. Missä olemme, minne menemme, taivas yksin ties: https://gcaptain.com/higher-fences-for-trade-will-mean-more-debt-and-slower-growth/
Maailmantaloudessa hiilineutraalius etenee aivan liian hitaasti sanoo luottoluokitusyhtiö: https://www.hellenicshippingnews.com/decarbonisation-of-world-economy-is-progressing-far-too-slowly/
Kiinan voimakas elvytys kohdistunee enemmän kiinteistökriisin hoitoon kuin tavarakauppaan. Kiinan kiinteistömarkkinat ovat velkaantuneet pahasti eikä ylitarjonnan vuoksi alalla ole paljonkaan liikkumavaraa, joka vähentää rakentamista. Elvytys piti sisällään useita elementtejä, kuten koron- ja vakavaraisuusasteen laskun sekä rakenteellisia rahapolitiikan muutoksia: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-chinas-stimulus-unlikely-to-increase-cargo-demand/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Euroopan Yhteisöjen (EC) energiasta vastaava varapääjohtaja kertoo Euroopan olevan hyvin varautunut tulevaan talveen siitä huolimatta, että Ukrainan ja Venäjän välinen kaasuntoimitussopimus raukeaa joulukuussa. Eurooppa on varmistanut saatavuuden muualta, vaikka sekä Ukrainan sota että Lähi-Idän kriisit nostavat hintaa. Varastoinnin minimivaatimus on 90 % täyttöaste ja tällä hetkellä täyttöaste on 94 %: https://www.hellenicshippingnews.com/europe-makes-good-progress-in-preparing-for-winter-gas-demand-ec-official/
IMO on määrännyt Kanadan arktisen ja Norjanmeren päästörajoitusalueiksi (ECA). MEPC82-alakomitea teki kokouksessaan päätöksen muutoksista MARPOL liitteeseen VI, määräten tiukempia rajoituksia typen ja rikin oksideille ja pienhiukkaspäästöille aluksille, jotka toimivat näillä alueilla. Määräykset tulevat voimaan maaliskuun 1. vuonna 2026: https://www.marineinsight.com/shipping-news/imo-designates-canadian-arctic-norwegian-sea-as-new-emission-control-areas/
Renewable Energy Directive II (RED II): https://energy.ec.europa.eu/topics/renewable-energy/renewable-energy-directive-targets-and-rules/renewable-energy-directive_en
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Aluksen perämies pidätettiin Norjassa dronen lennättämisestä satama-alueella. Kyseessä oli EU-kansalainen mutta myös useita venäläisiä on pidätetty tiettyjen kohteiden, kuten öljynporauslauttojen ja lentokenttien, lähellä lennättämisestä. Nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa dronien ja muiden epäilyttäviksi luokiteltavien esineiden käyttäminen ja kuljettaminen saattaa johtaa syytteiden asettamiseen maasta riippuen: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/ships-officer-arrested-fined-after-flying-drone-over-norwegian-port/
Oikeusistuin on todennut belgialaisvarustamon arvioineen väärin tarjoushintansa varustamokaupassa ja määräsi Belgian finanssivalvonnan hoitamaan osakehinnan uudelleen arvioinnin toteutumisen. Kyse on yhdestä maailman suurimmasta aluskaupasta: https://splash247.com/cmb-ordered-to-increase-euronav-shareholder-payout/
Brasilian poliisi on takavarikoinut puolalaisesta, Bahaman lipun alla purjehtivasta irtolastialuksesta 500 kg kokaiinia miehistön ilmoitettua löydöstä poliisille. Alus oli ankkurissa odottamassa soijalastia. Aluksessa on 20 hengen miehistö puolalaisia, ukrainalaisia, bulgarialaisia ja romanialaisia merenkulkijoita. Poliisi tutkii tapausta ja selvittää miehistön osuutta salakuljetukseen: https://www.maritime-executive.com/article/record-cocaine-seizure-found-on-inbound-polish-bulker-anchored-off-brazil
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
BIMCO ja ICS ovat julkaisseet ohjeen, jonka mukaan merenkulussa voidaan vähentää vedenalaista melua: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-and-the-i%e2%80%8bnternational-%e2%80%8bc%e2%80%8bhamber-of-%e2%80%8bs%e2%80%8bhipping%e2%80%8b-issue-guide-to-help-%e2%80%8b%e2%80%8bmaritime-industry-reduce-underwater-noise/
ABS on julkaissut ensimmäiset kattavat määräykset kelluvista ydinvoimaloista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/abs-unveils-industrys-first-comprehensive-rules-for-floating-nuclear-power-plants/
Vakuutusyhtiö varoittaa rasittavista käyttöehtovaatimuksista, jotka varustamot tai päälliköt joutuvat allekirjoittamaan ennen kuin aluksen lastia käsitellään. Erityisesti LNG-satamissa nämä ovat yleisiä. Allekirjoituksella voi olla vaikutuksia myös rahdinantajiin ja heidän P&I-vakuutukseensa. Mutta mitkä ovat päällikön tai varustamon mahdollisuudet kieltäytyä allekirjoittamasta: https://www.hellenicshippingnews.com/beware-onerous-conditions-of-use-liabilities/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
UK:n varustamoyhdistys on luonnostellut tiekartan UK:n merenkulkualalle, jolla se voisi saavuttaa 0-päästötavoitteen vuoteen 2050 mennessä. Siihen liittyy ensi vuoden budjettiin ehdotettu 700 miljoonan £ investointi puhtaaseen energiaan: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/new-uk-government-urged-to-spend-700m-on-shipping-decarbonisation/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Suomen ja Viron välinen vihreä käytävä -aloite on ohjausryhmän kokouksessa hyväksynyt 19 hanketta, joilla pyritään pienentämään maiden välisen lauttaliikenteen hiilijalanjälkeä. Niitä ovat mm. siirtyminen vihreisiin polttoaineisiin, 0-päästöinen satamainfrastruktuuri, jätteiden käsittelyn parantaminen, digitaaliset sovellukset parantamaan polttoainetehokkuutta, CO₂-talteenotto ja pyöräilyn edistäminen: https://shippingtelegraph.com/environment-news/finland-estonia-green-shipping-corridor-advances-with-19-projects/
Rotterdamissa pidetään marraskuussa konferenssi, jossa asiantuntijat pohtivat mahdollisuutta suunnitella merikontti uudelleen niin, että se ehkäisisi vieraslajien tahatonta leviämistä: https://www.hellenicshippingnews.com/can-freight-containers-be-redesigned-to-reduce-the-risks-of-being-infested-by-pests/
Hurrikaani Milton on kasvanut trooppisesta myrskystä 5-luokan hurrikaaniksi. Tuulen nopeus myrskyrintamassa on 155 solmua (287 km/h) ja ilmanpaine myrskyn keskuksessa on 897 millibaaria (mb). Kansallinen hurrikaanikeskus (NHC) varoittaa Miltonin voivan olla yksi eniten tuhoa aiheuttavista tilastoiduista hurrikaaneista. Milton saapuu Floridaan vain kaksi viikkoa hurrikaani Helenen vanavedessä: https://gcaptain.com/hurricane-milton-rapidly-intensifies-to-category-5-storm/
Florida varautuu hurrikaani Miltonin tuloon: https://www.freightwaves.com/news/florida-ports-suspend-operations-ahead-of-powerful-hurricane-milton
Joka kuudes, n. 16,5 %, Floridan polttoaineasemista on jo ilman polttoainetta ihmisten paetessa hurrikaani Miltonin alta: https://www.freightwaves.com/news/1-in-6-florida-gas-stations-already-out-of-gas-as-hurricane-milton-nears
Huijarit eivät jätä hyvää kriisiä hyödyntämättä: https://www.freightwaves.com/news/freight-fraud-potential-ramps-up-as-milton-bears-down
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Viikkojen palonsammutuksen jälkeen Punaisella merellä palanut öljysäiliöalus on saatu sammutettua. Useat avointen lähteiden tiedustelulähteet eivät ole enää havainneet infrapunakuvissa lämpösäteilyä, joka viittaisi tulipalojen sammumiseen: https://www.maritime-executive.com/article/after-weeks-ablaze-fire-aboard-tanker-sounion-appears-to-be-out
Pireuksen satamassa kaatui kontteja. Henkilövahingoilta säästyttiin mutta työntekijäjärjestö syyttää kiinalaista satamaoperaattoria työturvallisuuden laiminlyönnstä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/watch-containers-topple-over-at-greek-port-of-piraeus-raising-security-concerns/
USA:n onnettomuustutkintalautakunnan raportista selviää, että hinaajan törmääminen laituriin johtui ruorimiehen nukahtamisesta. Uupumus johtui hänen siirtymisestään vähää aiemmin päivävuorosta yövuoroon ja unirytmin sekoamisesta. Myös hälytysjärjestelmä meni pois päältä vahingossa. Päällikkö oli tapahtuman sattuessa WC:ssä ja kahvinkeitossa. Törmäys aiheutti 6 miljoonan $ vahingot: https://gcaptain.com/fatigue-at-the-helm-ntsb-report-reveals-costly-towing-vessel-collision-due-to-deckhand-falling-asleep/
Kriisit ja merirosvous:
Mustameri on palannut vaaralliseksi merialueeksi Venäjän hyökättyä Ukrainan kuljetusten kimppuun. Venäjä on kaksinkertaistanut merivoimansa alueella samalla, kun sen hyökkäykset Ukrainaan ovat saavuttaneet uuden vaiheen. Sodan 1´000. päivä lähestyy. Viimeisen kuukauden aikana Venäjä on hyökännyt neljän kauppa-aluksen kimppuun: https://splash247.com/black-sea-descends-into-danger-zone-territory-again/
Venäjä on hyökännyt kahden irtolastialuksen kimppuun ohjuksin kahden päivän sisällä. Yksi ukrainalainen työntekijä sai surmansa ja viisi aluksen miehistönjäsentä loukkaantui: https://www.marineinsight.com/shipping-news/two-grain-ships-damaged-by-russian-missiles-in-the-black-sea-1-dead-5-injured/
Pahamaineisen venäläisen asekauppiaaan kerrotaan neuvottelevan huthi-kapinallisten aseistamisesta. Asekauppias aseisti 1990- ja 2000-luvuilla useita militantti- ja hallitusasiakkaita maailman konflikteissa. Hänet tuomittiin USA:ssa 25 vuodeksi vankeuteen mutta pääsi vapauteen 10 vuoden kuluttua Venäjän ja USA:n välisessä vankeinvaihdossa. Hänen uskotaan toimivan Venäjän tiedustelupalvelun lukuun: https://www.maritime-executive.com/article/report-notorious-russian-gunrunner-is-planning-to-arm-the-houthis
Aasian meriturvallisuustilanne. Kaappauksia ja lastivarkauksia, satelliittipaikannushäirintää sekä Etelä-Kiinan merellä alueellista vastakkainasettelua: https://www.seatrade-maritime.com/security/asian-maritime-security-in-q3-hijacking-returns-and-ais-spoofing
Ukraina ulotti sabotaasinsa jo toisen kerran tänä vuonna Itämerelle. Se iski Kaliningradissa olleeseen miinanraivaajaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/ukrainian-sabotage-operation-severely-damages-russian-ship-in-baltic-sea/
Aktivistit estävät rahtialuksen pääsyn satamiin väittäen sen kuljettavan räjähteitä Israeliin: https://www.maritime-executive.com/article/activists-hound-cargo-ship-alleged-to-be-carrying-explosives-for-israel
Historian havinaa:
Timantinkaivajat löysivät Namibian autiomaasta läheltä rannikkoa vuonna 1533 kadonneen portugalilaisaluksen. Aluksen lastin arvoksi arvioidaan 13 miljoonaa $ sisältäen tuhansia kultakolikoita, pronssikanuunoita, kupariharkkoja, yli 50 norsun syöksyhammasta, miekkoja ja musketteja. Tutkijat ovat odottaneet tällaista löytöä tulevaksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/long-lost-shipwreck-loaded-with-gold-worth-13-million-found-in-african-dessert/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/