Mitä tarkoittaa termi:
Brent crude: https://en.wikipedia.org/wiki/Brent_Crude
LEO (Low Earth Orbit): https://en.wikipedia.org/wiki/Low_Earth_orbit
LPG (Liquefied Petroleum Gas): https://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_petroleum_gas
Pohjoinen merireitti: https://fi.wikipedia.org/wiki/Koillisv%C3%A4yl%C3%A4
Urals oil: https://en.wikipedia.org/wiki/Urals_oil
Mikä yritys tai yhdistys:
Best Oasis: https://www.best-oasis.com/
CEPA (Center for European Policy Analysis): https://cepa.org/about-cepa/
HELCOM (Helsinki Commission): https://helcom.fi/about-us/
ICS (International Chamber of Shipping): https://www.ics-shipping.org/about-ics/
OrbitMI: https://www.orbitmi.com/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
GPS-häiriöt Suomen vesialueilla ovat lisääntyneet. Merenkulussa, ml. veneily, päällikön vastuu ja navigointitaidot korostuvat: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/gps-hairiot-vesialueilla-lisaantyneet-veneilyssa-korostuvat-navigointitaidot-ja
Vaasan yliopistossa tohtoriksi väitellyt henkilö on saanut patentin uudelle matalalla lentäviä satelliitteja (LEO) hyödyntävälle paikannusjärjestelmälle, joka tuo paikannukseen sietokykyä GPS-satelliittinavigoinnin häirinnän lisääntyessä. Järjestelmä myös parantaa paikannuksen tarkkuutta: https://www.uwasa.fi/en/newshub/news/gps-jamming-no-problem-leo-satellites-hold-key-resilient-interference-free-navigation
Datan laatu määrittää polttoainetalouden tehokkuuden ja kestävän kehityksen ratkaisut suunniteltaessa matkoja OrbitMI:n mukaan: https://www.hellenicshippingnews.com/orbitmi-focusing-on-data-quality-to-fuel-efficiency-and-sustainability-with-smarter-operations/
Markkinat avautuvat viihteelle myös merenkulkijoiden saataville. Erilaisia paketteja elokuvia, sarjoja ja dokumentteja on tarjolla miehistön kansallisuuden mukaan: https://www.hellenicshippingnews.com/baze-technology-first-in-business-to-launch-premium-entertainment-packages-specifically-targeting-crews-from-key-seafaring-nations/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kolumni: Itämeren merkitys Suomelle ja EU:lle: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/itameri_paljon_vartijana.7529.news
Fairway Forward, suomalais-ruotsalaisen merenkulun yhteistyöseminaarin ohjelma: https://meriteollisuus.teknologiateollisuus.fi/sites/meriteollisuus/files/inline-files/Program_FF%202024_final.pdf
Viikon merenkulun kohokohdat (Signal Group): https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-weekly-market-highlights-3/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttialusten aikarahtausraportti (VHBS): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/New-ConTex-Commentary-2024-week-40.pdf
Konttirahtiraportti (Drewry): https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-5-last-week-2/
Markkinakatsaus (Freightos Baltic Global Index): https://www.hellenicshippingnews.com/fbx-index-september-2024-market-summary/
Neste- ja kaasukuljetukset:
LPG:n tuonti EU:hun on kasvussa. Maailmanlaajuisesti kasvu on ollut alkuvuonna 3,6 % ja EU:hun 9,3 %. Eniten tuotiin USA:sta, 39,2 %. Venäjän tuonti laski 56,9 %. EU on maailman toiseksi suurin tuoja Kiinan jälkeen. Porvoon tuonti oli 0,5 miljoonaa tonnia: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-lpg-imports-on-the-rise/
Säiliöalusraportti (Gibson), Kiinan hallituksen elvytys on lisännyt maan öljyntuontia merkittävästi: https://www.gibsons.co.uk/report/chinese-stimulus/
Kiinan elvytyksen odotetaan olevan lyhytaikaista, ilmeisesti tämä ja ensi vuosi, josta kuitenkin säiliöalusmarkkinat hyötyvät: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-the-impact-of-chinas-stimulus-could-be-muted/
Säiliöalusraportti (Affinity): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Affinity-Tanker-Weekly-04.10.2024-HSN.pdf
Miksi öljynhinta reagoi varsin hitaasti Lähi-Idän kriisiin: https://www.hellenicshippingnews.com/why-oil-prices-havent-skyrocketed-on-middle-east-supply-fears-yet/
Öljymarkkinoille ennustetaan kylmää kyytiä, jos Iranin energiainfrastruktuuriin isketään: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-market-faces-a-rude-awakening-if-irans-energy-infrastructure-is-targeted-analysts-say/
Venäläisen Urals-viitelaadun hinta on nousussa läntisistä satamista lähtevissä kuljetuksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/october-russian-urals-oil-prices-trade-5-bbl-above-price-cap-as-brent-rallies-calculations-show/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Venäläinen vehnä menee kaupaksi huolimatta kohoavasta hinnasta. Seuraava satokausi on vaarassa johtuen kuivuudesta: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-wheat-price-hits-three-months-high-amid-drought-and-supply-cuts/
Irtolastimarkkinatilanne (Baltic Exchange): https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-market-weakened-last-week/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Suezin kanavan tulonmenetykset Punaisen meren kriisin vuoksi ovat olleet tänä vuonna 50 – 60 % arvoltaan n. 6 miljardia $: https://www.hellenicshippingnews.com/suez-canal-faces-revenue-loss-due-to-regional-instability/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Pohjoisen merireitin liikennekausi lähestyy loppuaan odotettua nopeammin. Aiemmista kesistä poiketen jääpeitettä säilyi kesäkaudella enemmän, joka aikaistaa uuden jään muodostumista viikoilla. Ilman jääluokkaa olevien alusten on oltava pois reitiltä lokakuun puoliväliin mennessä ja alempien jääluokkien alusten lokakuun aikana. Viimeisin saattue saa lähteä lokakuun 10. päivä itään: https://gcaptain.com/early-winter-ice-halts-arctic-shipping-traffic-weeks-ahead-of-schedule/
Kolme kiinalaista raskaskuljetusalusta ajaa kilpaa pohjoisen merireitin sulkemisen kanssa matkalla pakotteiden alaiselle Arctic LNG 2 – terminaalille mukanaan voimalaitos, jota ilman hankkeen seuraava vaihe ei käynnisty: https://gcaptain.com/chinese-vessels-race-to-deliver-power-plant-to-sanctioned-arctic-lng-project-before-winter/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Turun sataman kuljetukset: https://aboard.portofturku.fi/en/2024/08/diverse-liner-services-facilitate-steel-transports/
Kaskisten satama on allekirjoittanut aiesopimuksen Vattenfallin kanssa yhteistyöstä Korsnäsin merituulivoimahankkeessa: https://kaskistensatama.fi/2024/10/01/kaskisten-satama-avainasemassa-merituulivoiman-kasvussa-yhteistyo-vattenfallin-kanssa-alkaa/
Sveitsiläisvarustamo on askeleen lähempänä Hampurin satamaoperaattorin HHLA:n osittaista ostamista. EU komissio on antanut kaupan toteuttamiselle suostumuksensa. Hampurin kaupunki säilyy suurimpana osakkeenomistajana. Kauppa odottaa vielä hyväksyntää Ukrainasta, johtuen satamaoperaattorin laajasta omistajaverkosta: https://shippingtelegraph.com/container-news/msc-gets-one-step-closer-to-completion-of-ownership-of-hhla/
USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamalakko on toistaiseksi ohi mutta toimitusketjujen elpyminen kestää viikkoja: https://gcaptain.com/u-s-port-strike-leaves-cargo-backlog-in-its-wake/
USA:n satamalakon toinen suuri kysymys, palkkojen lisäksi, on automatisointi. Sen uskotaan vievän työpaikkoja, joka on perussyy työntekijäjärjestön vastustukseen. Ratkaisua haetaan mm. eurooppalaisten satamien työehtosopimuksista, joissa ongelmaa on ratkottu jo vuodesta 1993, jolloin Rotterdamin sataman automatisointi alkoi: https://gcaptain.com/us-port-strike-throws-spotlight-on-big-union-foe-automation/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Turussa Meyerin telakalla on laskettu vesille yksi maailman suurimmista risteilyaluksista. Alus siirtyy nyt varustelulaituriin. Aluksen valmistus on edellä aikataulusta. Sen neitsytmatka on suunniteltu elokuuksi vuonna 2025: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-cruise-ship-star-of-the-seas-leaves-assembly-dock-for-outfitting/
Tämän vuoden keskimääräinen uudisrakennuksen hinta ylittää 90 miljoonaa $, joka on 30 % korkeampi kuin aiempi korkein keskiarvo: https://splash247.com/average-newbuild-price-in-2024-cracks-90m-30-above-previous-high/
Etelä-Korean telakkateollisuus elää kriisitunnelmissa huolimatta saamistaan 1,6 miljardin $:n tilauksista. Kyse on kiinalaistelakoiden kasvavasta panoksesta tilauksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/korean-industry-feels-pressure-as-china-dominates-container-ship-market/
USA:n laivasto on havainnut ainakin kolmessa aluksessa, yhdessä lentotukialuksessa ja kahdessa sukellusveneessä, huonoa hitsausjälkeä telakoinnin jälkeen. Huono hitsausjälki on ollut tarkoituksellista, koska hitsaajat eivät olleet noudattaneet oikeaa toimintatapaa. Tutkimukset jatkuvat. Onneksi hitsaukset eivät ole kriittisissä paikoissa ja alukset voivat jatkaa operointiaan: https://www.maritime-executive.com/article/at-least-one-carrier-and-two-subs-affected-by-newport-news-weld-defects
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Miten filosofian maisterista tuli meriliikenteenohjauksen turvallisuuspäällikkö: https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/urapolkuja-jorma-timonen-filosofian-maisterista-meriliikenteenohjauksen
Ruotsin laivameklariyhdistykselle uusi puheenjohtaja: https://www.sjofartstidningen.se/jobbar-for-mer-gods-till-sjoss/
Maailmankauppa ja politiikka:
Euroalueen teollisuusnäkymät ovat edelleen synkät. Vuodesta 2022 teollisuustuotanto on laskenut ensimmäistä kertaa 30 vuoteen ilman taantumaa. Vahva palvelusektori pitää taloutta pystyssä tuotannon kutistuessa. Inflaation shokkivaikutus jatkuu eivätkä investoinnit ole saavuttaneet pandemiaa edeltävää tasoa. Kahdella muulla isolla tuotantoalueella (USA ja Kiina) menee paremmin: https://www.hellenicshippingnews.com/eurozone-industry-outlook-the-perfect-storm-continues/
Lähi-Idän kriisin valokeilaan nousee Iranin öljyntuotanto, joka on hiljalleen elpynyt vuoden 2018 pakotteita edeltävälle tasolle. Sillä on ollut tasoittava vaikutus öljyn hintaan maailmanmarkkinoilla. Miten uusi kriisi alueella vaikuttaa öljykauppaan: https://gcaptain.com/mideasts-rising-war-risk-puts-spotlight-on-irans-quiet-oil-comeback/
Miten Israelin isku Iranin öljyteollisuuteen vaikuttaisi öljymarkkinoihin: https://www.hellenicshippingnews.com/what-israels-potential-response-could-mean-for-the-oil-market/
Neljän prosentin osuus maailman öljyntuotannosta olisi vaarassa Israelin hyökkäyksessä Iranin öljykohteisiin. Se voisi aiheuttaa hinnannousun n. 100 $:iin barrelilta ja mahdollisesti sen ylikin: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-watchers-now-see-a-real-threat-of-supply-disruptions-after-latest-iran-israel-escalation/
Hormuzin salmen sulkemisella olisi suurempi merkitys. Sen kautta kulkee n. 21 % maailman öljytuotteista. Kiina on suuresti riippuvainen Lähi-Idän öljystä mutta myös USA:lla on vahvat intressit ja liittolaisia alueella. Kaikissa tapauksissa öljynhinnan nousu olisi odotettavissa: https://shippingtelegraph.com/markets/iran-closure-of-hormuz-strait-would-be-detrimental-for-tanker-market/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
IMO:n kahden viikon kokousputken, GHG17 ja MEPC82, jälkeen on paljon tehtävää ennen ensi kevään kokousta, jossa tulisi päättää uusista toimenpiteistä ja hyväksyä muutokset MARPOL-yleissopimukseen. Pöydällä on kolme vaihtoehtoista mallia, joista ollaan melko yksimielisiä: https://www.hellenicshippingnews.com/convergence-around-a-smaller-number-of-options-during-the-last-ghg-meetings-before-approval-put-the-imo-in-a-strong-position-to-drive-an-energy-transition-in-international-shipping/
Panaman alusrekisteriviranomainen on saanut valtuudet automaattisesti peruuttaa USA:n, EU:n tai UK:n pakotteita rikkoneiden alusten rekisteröinnin: https://maritime-executive.com/article/panama-registry-to-automatically-expel-sanction-busters
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Itämeren öljypäästöraportti (Helcom): https://helcom.fi/decreasing-trend-in-detected-oil-spills-in-the-baltic-sea-continues/
Kansainvälinen varustamoyhdistys ICS lataa painetta seuraavaan IMO MEPC83-kokoukseen. Yhdistyksen mukaan on tärkeää, että nyt saavutettu yhteisymmärrys suurimpien merenkulkumaiden kesken johtaa suotuisiin lopputuloksiin ensi kevään kokouksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/international-chamber-of-shipping-ics-much-more-work-to-be-done-ahead-of-imos-mepc-meeting-next-april/
FuelEU Maritimen päämäärä, vaatimuksenmukaisuus ja rangaistukset Zero Northin mukaan: https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-maritimes-targets-compliance-and-penalties/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Venäjän harmaa laivasto muodostaa Itämerelle ympäristökatastrofin uhan. Venäläisten säiliöalusten määrä on 70 % suurempi kuin ennen Ukrainan sotaa, keskimäärin kolme alusta päivässä kulkee Itämerellä ja Tanskan salmissa lastattuna. Niiden keski-ikä on myös noussut 8,9 vuodesta 16,6 vuoteen. Niistä kahdelta kolmasosalta puuttuu P&I-vakuutus pakotteiden seurauksena: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-shadow-tankers-threaten-baltic-environmental-catastrophe/
Kalifornian rannikon valaidensuojeluohjelma saavuttaa tuloksia. Mukana on 37 varustamoa, joiden alukset hiljentävät suojelualueella nopeuttaan 10 solmuun tai sen alle. Joka vuosi 80 valaan uskotaan saavan surmansa törmäyksissä alusten kanssa. Lisäksi vedenalainen melu lisääntyy liikenteen lisääntyessä: https://gcaptain.com/record-breaking-mid-season-results-from-protecting-blue-whales-and-blue-skies-program/
Tiedemiehet ovat löytäneet valtameren, joka on kolme kertaa suurempi kuin kaikki valtameret yhteensä. Vesi ei ole kuitenkaan maan pinnalla esiintyvässä muodossa vaan kristallimaisena. Se sijaitsee 700 km syvyydessä maankuoressa ja kyseenalaistaa teoriat maapallon vesien alkuperästä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/scientists-discover-underground-ocean-3-times-larger-than-all-surface-oceans-combined/
Trooppinen myrsky Milton vahvistuu ja sen odotetaan muodostuvan hurrikaaniksi. Floridan länsirannikon hurrikaanin odotetaan saavuttavan keskiviikkona: https://gcaptain.com/florida-in-the-crosshairs-as-milton-is-primed-for-rapid-intensification/
Brasilian rannikkoa odottaa kiihtyvä eroosio. Merenpinta on noussut 30 cm viimeisten 30 vuoden aikana ja voi nousta vielä 16 cm vuoteen 2050 mennessä. Se seurauksena Atlannin valtameri pääsee valtaamaan 150 m sisämaata seuraavien 28 vuoden aikana. Syynä on ilmastonmuutos ja lämpeneminen, joka aikaan saa jokien yläjuoksulla kuivuutta eivätkä joet enää tuo hiekkaa Atlannin rannoille: https://gcaptain.com/brazils-coastline-faces-accelerated-erosion-as-atlantic-advances/
Amazonilla Brasilian Manaus´n satama on kokenut pahimman kuivuuden 122 vuoteen. Kuivuus vaikuttaa erityisesti maan viljankuljetuksiin: https://gcaptain.com/levels-at-amazon-port-hits-122-year-low-amid-drought/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Rannikkoliikenteen alus törmäsi purjeveneeseen Elben suiston vilkasliikenteisellä vesialueella. Purjevene kärsi huomattavia vahinkoja ja se hinattiin Cuxhaveniin. Purjeveneessä oli vain yksi henkilö, joka ei kärsinyt fyysisiä vahinkoja törmäyksessä. Rannikkoliikenteen alus pääsi pelastustoimien jälkeen jatkamaan matkaansa: https://maritime-executive.com/article/coastal-cargo-ship-collides-with-sailboat-off-germany
Romutus:
Romutusraportti (Best Oasis), alavire jatkuu Intiaa lukuun ottamatta: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Weekly-Ship-Recycling-Report-28-September-04-October-2024_compressed.pdf
Kriisit ja merirosvous:
Kriisien vaikutus (GMS): https://www.hellenicshippingnews.com/gms-week-40-nuclear-quicksand/
Punaisen meren kriisi on nostanut merirosvouden taas pintaan Somalian rannikolla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/maritime-piracy-resurfaces-amidst-diversion-of-ships-from-red-sea-to-cape-of-good-hope-route/
USA:n laivasto on iskenyt 15 huthikohteeseen Jemenissä: https://gcaptain.com/centcom-forces-strikes-15-houthi-targets-in-yemen/
Punaisen meren kriisin hoitoon USA on varaamassa 1,2 miljardia $: https://gcaptain.com/pentagon-to-spend-1-2b-to-maintain-red-sea-operation-ships/
Iranin laivasto hajauttaa kalustoaan Israelin kostoiskun alla: https://www.hellenicshippingnews.com/satellite-imagery-shows-iranian-oil-tankers-at-countrys-major-terminal-disappearing-amid-fears-of-israeli-counterattack/
Venäjän laivasto on tukahduttavassa tilanteessa Mustalla merellä. Sen toimintakyky on hyvin rajallinen alueella. Myös sen toimintakyky ulkovesillä on pitkälti mahdollista vain Kiinan suojissa: https://maritime-executive.com/editorials/bottled-up-in-the-black-sea-russia-is-having-a-dreadful-naval-war
Venäjä on viimeisen kuukauden aikana iskenyt kolmeen Ukrainan kuljetuksiin liittyvään kauppa-alukseen: https://splash247.com/russia-claims-latest-ship-target-was-delivering-ammunition-to-ukraine/
Historian havinaa:
Kymmenen maata, joilla on rikas merenkulun perintö: https://www.marineinsight.com/maritime-history/countries-with-rich-maritime-heritage/
Norjalaiset selvittävät, kuinka paljon ammuksia ja mahdollisesti vaarallisia aineita on upotettu Norjan suurimpaan järveen Mjøsaan. Ammuksia arvioitiin löytyvän 100 ja 200 tonnin väliltä mutta tutkimuksissa löydettiin 1´000 ohjusta, joka kasvatti arviot 10 – 20 -kertaiseksi. Muutakin löytyi – arviolta 700 vuotta vanha laivahylky: https://www.maritime-executive.com/editorials/exploring-the-wrecks-and-ammo-dumps-of-norway-s-largest-lake
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/