Merenkulun uutisia 14.10.2024: sekstantti, alusseuranta, kyber, korvausinvestointeja, raportteja, pohjoinen merireitti, kiinalaistelakoiden tuotanto, Gasum ja Wasaline, ydinvoima, maailmankauppa kriisissä, pakotteet, ei romutettavaa vieläkään, merirosvous alimmillaan 30 vuoteen.

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Sekstantti – periaate, käyttö ja huolto: https://www.marineinsight.com/marine-navigation/what-is-a-sextant/

Esittelyssä 15 alusten seurantajärjestelmää: https://www.marineinsight.com/know-more/top-8-websites-to-track-your-ship/

Satelliittiyhteyksien toimittaja Marlink, joka palvelee 1´800 alusta ympäri maailman, on havainnut nopeasti lisääntyvää hakkeritoimintaa aluksille. Uhat ovat pääasiassa vielä kalasteluyrityksiä, joissa inhimillinen virhe näyttelee pääosaa. Lisääntyvä hyökkäystapa on käänteinen välityspalvelinkalastelu. Yhdeksän lunnashyökkäysryhmää keskittyy merenkulkuun. Suojautuminen vaatii jatkuvaa seurantaa ja reagointia hyökkäyksiin: https://www.maritime-executive.com/article/marlink-sees-rise-in-cyber-threat-activity

Tekoälyn tulo merenkulkuun ei ole pelkästään hyötyä reittioptimointiin, polttoainekulutukseen ja turvallisuuden parantamiseen, vaan siinä piilee myös riski kyberturvallisuuden, tietojen yksityisyyden ja säädöshaasteiden vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/double-edged-sword-of-ai-in-shipping/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Purjevenetyypit – miten ne luokitellaan eri perustein: https://www.marineinsight.com/naval-architecture/types-of-sailboats/

ESL Shippingin tytäryhtiö AtoB@C Shippingin toinen alus ms Stellamar kastettiin Ystadin satamassa: https://www.sjofartstidningen.se/satter-ystad-pa-varldskartan/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttirahtiraportti (Drewry), laskua 4 %: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-4-last-week/

Tilattujen uusien konttialusten kapasiteetti 5,9 miljoonaa TEU:ta tulee korvaamaan 2,6 miljoonaa TEU:ta ikääntyvää, yli 20-vuotiasta kapasiteettia. Kymmenellä suurimmalla konttivarustamolla on 683 yli 20-vuotiasta alusta, joista lähes puolet on MSC:llä. Arvioiden mukaan MSC:n uudisrakennustilauksista 60 % on korvausinvestointeja, kun kaikkien kymmenen suurimman kohdalla määrän arvioidaan olevan 44 %: https://www.seatrade-maritime.com/containers/massive-container-ship-orderbook-will-replace-ageing-fleet

Tällä viikolla ahvenanmaalaisvarustamon ms Mistral tekee koematkat Englannin Kanaali-saarilla tarkoituksena varmistaa 15-vuotinen liikennesopimus. Loppusuoralla on kolme hakijaa, joista Mistral on yksi. Mistralilla on vuoden loppuun kestävä sopimus DFDS:n rahtauksessa: https://www.sjofart.ax/nyheter/mistral-i-final-for-kanaltrafik/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Säiliöalusraportti (Gibson), päästörajoitusalueista: https://www.gibsons.co.uk/report/emissions-control/

Säiliöalusraportti (Affinity), viikolle 41: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Affinity-Tanker-Weekly-11.10.2024-HSN.pdf

Tänä vuonna arvioidaan (Drewry) telakoilta valmistuvan 66 LNG-säiliöalusta ja ensi vuodeksi on aikataulutettu 94 LNG-säiliöalusta. Rahdit ovat laskussa vähenevän kysynnän ja alusten ylitarjonnan vuoksi mutta vuosina 2026 – 27 rahtien odotetaan nousevan huomattavasti sekä kysynnän kasvaessa että vanhojen alusten romutuksen lisääntyessä: https://www.hellenicshippingnews.com/lng-shipping-battles-fleet-expansion-but-rates-to-revive-from-2026-27/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Grimaldi Group aikoo hankkia yhdeksän uutta ropax-alusta Välimeren ja Itämeren liikenteeseen: https://www.linkedin.com/posts/ferry-shipping-summit_at-the-xxvi-euromed-convention-it-was-confirmed-activity-7250498630527201285-pcWG

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Suomalaisvarustamo, ahvenanmaalainen Viking Line on kuljettanut vuodesta 1959 lähtien 250 miljoonaa matkustajaa. Varustamon seitsemän vuosikymmentä edustavat hyvin olosuhteiden muutoksia myös yhteiskunnassa: https://www.sjofart.ax/nyheter/250-miljoner-tack-till-viking-line/

Norjalainen risteilyvarustamo Hurtigruten on esitellyt viimeisimmät suunnitelmansa 0-päästöalukseksi, jonka on määrä valmistua vuoteen 2030 mennessä: https://gcaptain.com/hurtigrutens-zero-emission-cruise-ship-to-sail-in-2030-with-groundbreaking-tech/

Kaksikymmentä maailman suurinta risteilyalusta: https://www.marineinsight.com/know-more/top-10-largest-cruise-ships-2017/

Esittelyssä Sun Princess: https://gcaptain.com/newest-mega-cruise-ship-sun-princess-underway-after-storm-delay-evacuations/

Offshore ja merituulivoima:

Kaskisten Satama ja energiayhtiö Vattenfall ovat sopineet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) Korsnäsin merituulivoimahankkeen kehittämisestä: https://www.sjofart.ax/nyheter/kasko-och-vattenfall-gor-vindkraftsdeal/

Norjan hallitus aikoo tukea merituulivoimaa ensi vuonna 3,3 miljardilla $:lla. Tällä se pyrkii edistämään kelluvia merituulivoimaloita saavuttaakseen tavoitteensa 30 GW tuotannosta vuoteen 2040 mennessä: https://maritime-executive.com/article/norwegian-government-moves-forward-with-3-3b-floating-wind-subsidy

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Korintin kanava – kapea, ihmisen tekemä kanaali: https://www.marineinsight.com/know-more/the-corinthian-canal-a-narrow-man-made-shipping-canal/

Finferries-lauttavarustamo on voittanut norjalaiskilpailijansa 12 vaijerilossin operoinnista Suomen sisävesillä: https://www.sjofart.ax/nyheter/finferries-vann-mot-norsk-jatte/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Kiina ja Venäjä panostavat pohjoisen merireitin kuljetukset uuteen ennätykseen. Syyskuun loppuun mennessä tänä vuonna on tehty 79 kauttakulkumatkaa, joilla on kuljetettu 2,38 miljoonaa tonnia tavaraa. Vielä on kolmisen viikkoa aikaa pääliikennekaudella. Kauttakulkulastit ovat kuitenkin vain pieni osa kokonaiskuljetussuoritteesta, joka on 35 – 40 miljoonaa tonnia tänä vuonna: https://gcaptain.com/arctic-shipping-boom-continues-as-china-and-russia-push-cargo-volume-to-new-heights/

Venäjä tilaa jäänmurtajan intialaiselta telakalta. Jäänmurtajan polttoaineena on jokin muu kuin ydinvoima. Sen hinnaksi arvioidaan yli 750 miljoonaa $. Rosatom haluaa rakennuttaa neljä ei-ydinkäyttöistä jäänmurtajaa Intiassa. Venäjä suunnittelee Jäämeren liikenteen kasvattamista 150 miljoonaan tonniin. Suunnitelma vaatii yli 50 jäänmurtajan ja jäissä kulkevan aluksen käyttöönottoa sekä uusien satamien, terminaalien ja pelastuspalvelujen rakentamista alueelle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/russia-picks-india-over-china-for-building-its-non-nuclear-icebreaker-ships/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Dubailainen satamaoperaattori DP World jatkaa kuitenkin 1 miljardin £ investointisuunnitelmansa London Gateway satamahankkeeseen: https://gcaptain.com/dp-worlds-uk-port-investment-is-going-ahead/

Hurrikaani Milton voi olla liikaa Pohjois-Amerikan rahtimarkkinoille. Kahden viikon sisään se on kolmas iso häiriö satamalakon ja hurrikaani Helenen kanssa: https://www.freightwaves.com/news/hurricane-milton-may-be-too-much-for-the-freight-market-to-handle

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Neljä vuotta sitten konkurssiin ajautunut norjalaistelakka palaa laivanrakennuksen pariin: https://maritime-executive.com/article/norway-s-kleven-returns-to-shipbuilding-four-years-after-bankruptcy

Kiinalaistelakat veivät alku vuoden aikana 70 % vihreitä polttoaineita käyttävien alusten tilauksista. Kiinalaistelakoiden tuotanto oli 55,1 % maailman markkinaosuudesta, uudisrakennustilaukset muodostivat 74,7 % maailmalla tilatuista aluksista ja tekeillä olevien määrä muodostaa 61,4 % maailmalla tekeillä olevista aluksista: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/chinese-shipbuilders-take-70-share-of-global-green-vessel-orders

Mediatietojen mukaan espanjalainen, valtio-omisteinen telakkayhtiö olisi kauppaneuvotteluissa ostamassa konkurssiin ajautuneen brittitelakan. Kauppa koskisi kaikkia neljää telakkaa Belfastissa, Devonissa, Isle of Lewisissa ja Fifessa: https://splash247.com/spanish-shipbuilder-tipped-to-save-harland-wolff/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Energiayhtiö Gasum ja matkustaja-alusvarustamo Wasaline sopivat laajamittaisesta FuelEU Maritime -poolin muodostamisesta. Gasum takaa Wasalinelle tarvittavien vähäpäästöisten polttoaineiden saatavuuden ja Wasaline voi täyttää päästösääntöjen vaatimuksenmukaisuutensa. Aluksen selkeä reitti tuo myös tarpeeseen ennakoitavuutta: https://www.sjofart.ax/nyheter/gasum-i-miljopool-med-wasaline/

Podcast: Wärtsilän hiilineutraaliusratkaisuista vastaava johtaja kertoo näkemyksiään. Hänen mukaansa vielä ei ole ilmennyt selvää voittajaa vaihtoehtoisista polttoaineista. Se vaikeuttaa toimitusvarmuuden ja saatavuuden rakentamista. Myös uusiutuvien polttoaineiden kalleus ja vaikeat tekniset ratkaisut hidastavat käyttöönottoa: https://www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-news/energy-transition/062124-interview-no-alternative-fuels-clear-winner-in-global-shipping-industry-says-wartsila

Meripolttoaineita toimittava kauppahuone laajentaa biopolttoaineiden myyntiverkostoaan nykyisestä 70 satamasta 120 satamaan: https://www.hellenicshippingnews.com/kpi-oceanconnect-targets-more-ports-for-marine-biofuel-sales/

Kiina on aloittanut CO₂-päästötietojen keräämisen eräiltä varustamoilta. Odotettavissa lienee Kiinan toimenpiteitä päästörajoitusten suhteen: https://gcaptain.com/china-seeks-carbon-data-from-ships-as-trading-scheme-grows/

Välimeren ECA-alue tulee vaikuttamaan alueen rahtihintoihin (Gibson) tullessaan voimaan ensi toukokuun alusta. ECA-alueet eivät ole vieraita merenkululle, mutta niillä on vaikutuksensa sekä polttoaineen hintaan että alueen tavarakuljetuksiin. Tämänhetkinen polttoaineentarve on Välimerellä arvioitu 21,5 miljoonaksi tonniksi vuodessa, josta yli puolet on 0,5 % rikkiä sisältävää polttoainetta. Sen osuuden arvioidaan putoavan n. 6 miljoonaan tonniin ja tilalle tulee 0,1 %:sta polttoainetta ja meridieseliä: https://www.hellenicshippingnews.com/mediterranean-emission-control-area-implementation-will-lead-to-higher-rates/

FuelEU vauhdittaa biopolttoaineiden kysyntää. Biopolttoaineiden kysyntä Singaporessa on ollut kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana 400´000 tonnia ja 2 % päästövähennys ensi vuonna asettaisi tarpeen 500´000 ja 700´000 tonnia välille B100 biopolttoainetta. LNG-käyttöiset alukset, sekä käytössä olevat että tilatut, muodostavat 6 % maailman kaikkiaan 2,22 miljardin DWT:n laivastosta: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/fueleu-to-power-shipping-s-fast-growing-biofuels-demand

Emeritus professori perustelee, miksi yhteiskuntien ei pelkästään merenkulun, tulisi panostaa ydinvoimaan: https://splash247.com/new-energy-for-new-productivity/

Maailmankauppa ja politiikka:

Talouskehityksen kulmakivi on turvallinen meriliikenne: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-security-a-pillar-for-economic-development/

Tämän vuoden kolmannen neljänneksen ostopäällikköindeksi (PMI) näyttää laskusuuntaa jo neljättä kuukautta peräkkäin: https://www.hellenicshippingnews.com/trade-conditions-deteriorate-for-fourth-straight-month-in-september/

Maailman kauppajärjestö WTO on julkaissut ennusteensa maailmankaupan kehittymisestä. Sen mukaan maailmankauppa lähtisi varovaiseen nousuun varsinkin Aasiassa, mutta Euroopan vaikeat ajat jatkuvat: https://gcaptain.com/wto-sees-modest-global-trade-growth-amid-geopolitical-uncertainties/

Venäjä korottaa vehnän vientimaksua 41 %. Myös vientikiintiöt ovat mahdollisia: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-raises-wheat-export-duty-by-41-as-exporters-are-called-for-official-meeting/

Kiinan vientiluvut laskevat kysynnän laantuessa. Elokuun kasvu johtui tilausten ruuhkautumisesta mahdollisten lisämaksujen edellä mutta nyt sekin tilanne on rauhoittumassa: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-exports-likely-slowed-further-in-september-as-global-demand-cools/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Ranskalaisia tonnistoverojärjestelmässä olevia varustamoita, joiden liikevaihto ylittää 500 miljoonaa €, uhkaa ensi vuonna 9 % lisävero ja seuraavana vuonna vielä 5,5 % lisävero. Lisävero on osa Ranskan valtion 60 miljardin €:n veronkorotuksia ja menoleikkauksia. Tarkoitus on pudottaa valtionvelan osuutta 6,1 %:sta 5 %:in: https://splash247.com/major-french-owners-face-hefty-tax-bill-as-paris-aims-to-right-fiscal-ship/

IMO:n pääsihteeri vaatii merenkulkualaa tekemään enemmän päästöjen vähentämiseksi. Hänen mukaansa paljon on tehtävissä vielä helpoillakin konsteilla: https://www.hellenicshippingnews.com/head-of-international-shipping-regulator-says-industry-must-do-more-to-cut-carbon-pollution/

USA:n pakotevirasto on määrännyt kymmenelle yksikölle ja 17 alukselle pakotteet osallisuudesta iranilaisen öljytuoteteollisuuden tuotteiden laivauksiin: https://maritime-executive.com/article/u-s-targets-iran-s-ghost-fleet-sanctioning-17-tankers-and-10-operators

Pakotteet eivät ole kyenneet lopettamaan Venäjän varjolaivaston öljynkuljetuksia. USA:n, UK:n ja EU:n määräämien pakotteiden alaisista 72 aluksesta ainakin 21 on kuljettanut Venäjältä 24 öljylastia. UK:n määräämiä pakotteita on rikottu eniten, kaksi kolmasosaa, ja USA:n määräämistä 39 pakotteesta vain neljää on rikottu. N. 50 pakotteiden alaisesta aluksesta on uudelleen nimetty ja liputettu: https://www.marineinsight.com/shipping-news/sanctions-on-russian-oil-tankers-have-not-stopped-them-from-transporting-oil/

Merenkulun CO₂-vero tulisi vaikuttamaan Afrikan talouksiin ja ruokahuoltoon: https://maritime-executive.com/editorials/report-shipping-carbon-tax-will-impact-african-economies-and-food-security

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Varustamo ja vakuutusyhtiö ovat voittaneet vastaanottajan kanteen väitetystä lastivahingosta kiinalaistuomioistuimessa: https://www.hellenicshippingnews.com/shipowners-success-in-chinas-supreme-court-no-change-in-cargo-condition-during-transit/

Ranskalainen oikeusistuin on vapauttanut venäläisomisteisen aluksen päällikön syytteistä EU-pakotteiden rikkomisesta: https://maritime-executive.com/article/french-court-acquits-master-of-russian-owned-ship-of-violating-sanctions

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Riskienhallintayhtiö on ilmoittanut muuttavansa alustarkastuksen kynnystä ikääntyvien irtolasti- ja kappaletavara-alusten kohdalla. Ensi vuoden huhtikuusta lähtien niiden alustarkastusten ikäkynnystä pudotetaan 14 vuodesta 12 vuoteen ja seuraavana vuonna edelleen 10 vuoteen. Irtolastialusten keski-ikä on nyt 14,7 vuotta ja se on nousussa. Niiden onnettomuussuhdeluku on 1,49 %, kun se öljysäiliöaluksilla on 0,96 % ja LNG-säiliöaluksilla 0,89 %: https://splash247.com/rightship-updates-age-trigger-for-vessel-inspections/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Venäjän varjolaivasto Suomenlahdella herättää huolta rantavaltioissa: https://www.sjofartstidningen.se/skyggfartyg-i-finska-viken-skapar-stor-oro/

ExxonMobil on kaksinkertaistanut suunnitelmansa merenalaiseen CO₂-varastointiin. Yhtiö on hankkinut vuokraoikeudet 110´000 hehtaarin alueeseen Texasin edustan merialueella. Kauppaan kuuluu Texasin koulutusrahaston tukeminen:  https://www.maritime-executive.com/article/exxonmobil-signs-largest-u-s-lease-for-offshore-carbon-storage

USA on julistanut merensuojelualueeksi kolmanneksi suurimman alueen Kalifornian keskiosan rannikolta: https://gcaptain.com/biden-administration-designates-third-largest-national-marine-sanctuary/

Tutkijat yrittävät pelastaa Välimeren valkohaipopulaation: https://gcaptain.com/racing-to-save-the-mediterraneans-last-great-whites-researchers-turn-to-the-north-atlantic-for-answers/

Mittalaitteet havaitsivat hurrikaani Miltonissa 8,5 metriä korkeita aaltoja ja puuskissa 34 m/s tuulenvoimakkuuksia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/watch-drones-capture-never-before-seen-footage-of-28-foot-waves-inside-hurricane-milton/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Polttoaineita kuljettava säiliöalus Annikalla syttyi tulipalo, jonka seurauksena aluksen miehistö evakuoitiin. Pelastuslaitoksen mukaan tulipalo on hallinnassa ja pelastusmiehistö on päässyt alukseen. Ryhmän arvion mukaan paras tapa on hinata alus laituriin pelastustoimien jatkamiseksi. Aluksessa on n. 640 tonnia öljyä: https://maritime-executive.com/article/bunker-tanker-catches-fire-and-evacuated-in-the-baltic-off-germany

Säiliöaluksella tapahtui räjähdys ja syttyi tulipalo kesken LPG-lastinsiirron. Tulipalo laajeni myöhemmin myös toiseen alukseen. Palojen sammutus kesti useita tunteja. Kyseessä oli jo neljäs vastaava onnettomuus Bangladeshissä kahden viikon aikana. Kaikkiaan 31 miehistön jäsentä pelastettiin heidän hypättyään mereen räjähdyksen satuttua: https://splash247.com/gas-carrier-blaze-off-bangladesh/

Romutus:

Romutusraportti (Best Oasis) viikolla 41, Intian juhlapyhät: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Weekly-Ship-Recycling-Report-05-October-11-October-2024.pdf

Kriisit ja merirosvous:

Merirosvous ja aseelliset ryöstöt ovat olleet tänä vuonna alimmillaan 30 vuoteen. IMB:n raportin mukaan riskit merenkulkijoiden turvallisuudesta ovat silti edelleen olemassa. Alkuvuonna oli 79 tapausta (99 viime vuonna samaan aikaan), joista 30 kohdistui irtolastialuksiin. Puolet tapauksista tapahtui ajossa ja puolet ankkurissa: https://maritime-executive.com/article/maritime-crime-and-piracy-at-lowest-level-in-30-years

Mitä vaikutusta Lähi-Idän kriisillä on öljy- ja kaasukuljetuksiin? Varsinkin Israelin ja Iranin välinen konflikti voi nostaa hintoja ja saatavuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/what-the-middle-east-conflict-means-for-oil-and-lng/

Onko huthi-kapinallisten rooli kasvamassa Lähi-Idässä? Huthit ovat osa Iranin Israelin vastaista rintamaa, joka on sen tuella noussut ryysyläisjoukosta moderneja aseita käyttäväksi ryhmittymäksi. Huthien rohkeus on kasvanut ja siitä on Iranille sekä hyötyä että haittaa. Haittaa lähinnä ryhmittymän arvaamattomuuden ja omapäisyyden vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/yemens-houthis-to-play-bigger-role-in-middle-east-conflict/

Kiina pitää Taiwanin valtaus -harjoitusta saarivaltion lähivesillä: https://gcaptain.com/taiwan-detects-chinese-carrier-as-china-declares-prepared-for-battle-in-military-video/  

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/