Mitä tarkoittaa termi:
Downburst: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sy%C3%B6ksyvirtaus
FEU (Forty-feet Equivalent Unit): https://www.freightamigo.com/glossary/forty-foot-equivalent-unit/
LiDAR: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lidar
Magnetometri: https://gmw.com/magnetometers/
Sonar: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaikuluotaus
Mikä yritys:
Amogy: https://amogy.co/about/
Rotoboost: https://rotoboost.com/about/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:
Suomalainen NAPA ja belgialainen Varuna ovat sopineet strategisesta yhteistyöstä. Sopimuksen tarkoituksena on tuottaa merenkululle matkasuunnittelun huipputekniikkaa parantamaan asiakkaan tehokkuutta, turvallisuutta ja kestävää kehitystä: https://www.hellenicshippingnews.com/varuna-marine-services-and-napa-partners-to-advance-voyage-optimization-solutions/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Varustamojen ja operaattorien kulut kasvavat nopeasti uusien hiilineutraaliussääntöjen tullessa voimaan. Uusien teknologioiden ja vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittäminen, testaaminen ja käyttöönotto tulevat maksamaan ja ne nostavat rahteja. Nuo rahtihintojen nousut siirtyvät toimitusketjussa maksettavaksi, oletettavasti kuluttajalle eniten: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-costs-could-double-as-more-liners-begin-complying-with-regulations-to-reduce-emissions/
Miten ratkaista vihreän alusrahoituksen arvoitus? Vihreiden polttoaineiden saatavuus on keskeistä, jotta varustamot ja operaattorit uskaltavat investoida vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviin aluksiin. Matka kohti pistettä, josta ei ole paluuta, vaatii merenkulussa tarpeiden, rahoituksen ja tahdonvoiman tasapainoa. Vihreiden polttoaineiden vaatimus tulee rahdinantajilta ja varustamot pyrkivät vaihtoehdot mahdollistavaan teknologiaan mutta rahoitus on alkuvaiheessa kalliimpaa muuttuen vasta pitkällä aikavälillä edullisemmaksi: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability/solving-the-green-finance-conundrum
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Jäähdytyskonttirahdit ovat laskeneet kaikilla reiteillä (Drewry’s Global Reefer Freight Rate Index) ja niiden odotetaan laskevan edelleen päinvastoin kuin kuivarahtikonttirahtien. Sitten 2010-luvun voimakkaan kasvun, rahdit ovat olleet laskusuunnassa. Laskentamalleihin tuovat vaikeutta geopoliittiset jännitteet ja yksittäiset luonnonilmiöt. Tapahtuuko perustavanlaatuisia muutoksia, jää nähtäväksi: https://www.hellenicshippingnews.com/reefer-freight-rates-are-still-going-down-what-is-to-come-in-an-uncertain-trade-environment/
Konttirahti-indeksi (Drewry) laski 8 % viime viikolla. Spot-rahti Shanghaista Rotterdamiin laski 14 % ja Genovaan 12 % FEU:lta, kun taas paluukuljetus laski vain 2 %. New Yorkista Rotterdamiin rahti laski 1 % mutta nousi toiseen suuntaan 16 %: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-8-last-week/
The Alliance -liittouma muuttuu The Premier Alliance -liittoumaksi Hapag-Lloyd´n poistuessa. Viisivuotinen sopimus kattaa kaikki pääreitit itä-länsisuunnassa ja se tekee yhteistyötä MSC:n kanssa Eurooppa – Aasia -liikenteessä. Premier Allianceen kuuluvat eteläkorealainen Hyundai Merchant Marine (HMM), japanilais-singaporelainen Ocean Network Express (ONE) ja taiwanilainen Yang Ming Marine Transportation: https://www.seatrade-maritime.com/containers/hmm-one-and-yang-ming-form-premier-alliance
Neste- ja kaasukuljetukset:
EU on säilynyt LNG:n johtavana tuontialueena (Banchero Costa). EU:n osuus LNG:n tuonnista on 22 % maailman kapasiteetista. Eniten tuotiin USA:sta (46,0 %), seuraavina Venäjältä (19,4 %) ja Qatarista (10,7 %): https://www.hellenicshippingnews.com/lng-shipping-eus-seaborne-import-dominance-continues-into-2024/
Säiliöalusraportti (Affinity) viime viikolta: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Affinity-Tanker-Weekly-06.09.2024-HSN.pdf
Egypti on julkaissut tarjouskilpailun 20 LNG-lastista ensi talven varalle. Kaasukuljetukset tulisivat Punaisen meren ja Aqaban lahden satamiin. Paikallinen tuotanto on pudonnut jyrkästi ja kaasun tarpeen odotetaan nousevan merkittävästi seuraavan vuosikymmenen aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/egypt-seeks-20-lng-cargoes-for-winter-demand-as-gas-crisis-worsens-sources-say/
Säiliöalusten odotetaan hyötyvän Etelä-Amerikan kasvavasta öljyntuotannosta. Perinteisillä tuottajilla Ecuadorilla, Kolumbialla ja Venezuelalla on omat haasteensa, kun taas Brasilia ja Guyana ovat nousseet johtaviksi tuottajiksi. Jalostamoteollisuus ei ole sitä vastoin Etelä-Amerikassa onnistunut. Koska manner on merkittävä karjatalousalue, sillä on potentiaalia biopolttoainetuotantoon: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-expected-to-benefit-from-increased-south-american-oil-supply/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Kuivarahdit (Baltic Dry Index) ovat parantuneet ja mm. saksalaispankki on investoinut kahteen varustamoon: https://gcaptain.com/dry-bulk-shipping-sees-renewed-momentum/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Kanadan BC Ferries´llä on ongelmia vanhenevan kaluston kanssa: https://maritime-executive.com/article/60-year-old-ferry-losses-prop-as-bc-ferries-struggles-with-aging-fleet
Kreikka ottaa käyttöön erityistoimia liiallisen turismin hillitsemiseksi: https://gcaptain.com/greece-to-take-action-against-cruise-ship-tourism-and-short-term-leasing/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Keskisen USA:n kuivuus uhkaa Mississippin vedenkorkeutta. Se vaarantaa sisämaan kuljetukset joella ja sen vuoksi proomujen rahdit nousevat jyrkästi: https://gcaptain.com/drought-shrivels-the-mississippi-river-and-threatens-to-disrupt-us-food-exports/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Venäjä aikoo lähettää ilman jääluokkaa ja lippuvaltiota olevan 21 vuotta vanhan LNG-säiliöaluksen pohjoista merireittiä itään. Sillä ei ole edes Venäjän oman viranomaisen myöntämää pohjoisen merireitin kulkulupaa. USA:n pakotteet ovat käytännössä estäneet lännen kautta pakotteiden alaisilla aluksilla tapahtuvat kuljetukset: https://gcaptain.com/in-desperate-move-russia-sends-first-ever-conventional-lng-carrier-through-arctic/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Viiden neuvottelukierroksen jälkeen Saksan satamatyöntekijät ja satamat ovat päässeet alustavaan sopimukseen: https://maritime-executive.com/article/tentative-contract-after-longshore-union-stops-hamburg-port-operations
USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamien työnantajia edustava järjestö on ilmoittanut halukkuutensa aloittaa uudelleen neuvottelut työntekijäjärjestön kanssa lakon välttämiseksi: https://maritime-executive.com/article/usmx-representing-industry-ready-to-resume-east-coast-labor-negotiations
USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamien lakon puolesta äänestettiin yksimielisesti satamatyöntekijöiden kokouksessa. Kumpikin osapuoli on informoinut liittovaltion työriitalautakuntaa. Työnantajat ovat lupautuneet palkankorotuksiin ja korkeampiin alkupalkkoihin, pidättäytymään automatisoinnista ellei toisin sovita, lisäyksiin eläkejärjestelyihin ja terveydenhuoltoon. Työntekijät pyytävät palkankorotusta ja rojalteja konttikuljetuksista: https://www.hellenicshippingnews.com/union-uswc-ports-at-impasse-as-strike-deadline-looms-container-rates-keep-falling/
Kanadan länsirannikon satamalakko työntekijäjärjestön ja DP Worldin välillä näyttää todennäköiseltä. Nykyinen sopimus päättyi maaliskuun lopussa viime vuonna. Se johti 13 päivän lakkoon, jonka liittovaltio kuitenkin keskeytti. Lakonuhka koskee Vancouverin ja Prince Rupertin satamia. Työriitalautakunta jatkaa lakon sovittelua tällä viikolla: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/threat-of-canada-west-coast-port-strike-grows-closer
Kiina on sopinut Tansanian ja Sambian välisen rautatien päivittämisestä maiden kesken. Rata on tärkeä Sambian kuparivyöhykkeen hyödyntämiseksi. Kiina rakensi radan vuonna 1976 mutta sitä ei ole ylläpidetty sen jälkeen asianmukaisesti: https://maritime-executive.com/article/port-of-dar-es-salaam-gets-boost-as-china-pledges-railway-upgrades
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Konttivarustamot ovat hieman nurkkaanajetussa tilanteessa. Niiden on tilattava uusia aluksia tai pudottava kilpailijoiden kelkasta. Samaan aikaan LNG-säiliöalukset vievät telakoiden kapasiteetin, koska niiden kuivatelakka-aika on kaksi kertaa pidempi kuin muiden. Vaikka telakat laajentavat kovaa vauhtia kapasiteettiaan, työvoiman saatavuus ei seuraa perässä. Tilauksia vaikeuttaa myös vaihtoehtoisten polttoaineiden valinta. Pitäisi nähdä vuosien päähän, mikä polttoaine parhaiten vastaa säädöksiin ja tavoitteisiin: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-shipping-backed-into-a-newbuilding-corner
Hampurin merenkulkumessuilla DNV juhlisti kolmea autonomista teknologiaa merenkulussa. Autonomia kattaa kaikkea järjestelmistä päätöksenteon tukeen, automaattiohjauksesta ja nopeuden valvonnasta etäohjaukseen ja täysautonomiseen miehittämättömään merenkulkuun. Kehityskaari on kuitenkin vasta alkumetreillä: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-celebrates-advances-in-ship-autonomy/
Maailman ensimmäinen kaupallinen CO₂-säiliöalus on suorittanut merikoeajot Kiinassa: https://maritime-executive.com/article/first-commercial-co2-carrier-completes-sea-trials-in-china
Saksan valtio ja Ala-Saksin osavaltio ovat sopineet Meyer Werftin pelastamisesta. Kumpikin ostaa 40 % osuuden telakasta. Liittovaltion rahoitusosuus on 200 miljoonaa €:a. Valtio ja osavaltio takaavat 80 % 2,6 miljardin pääomaveloista ja yksityiset pankit 20 %: https://gcaptain.com/germany-agrees-to-rescue-cruise-ship-builder-meyer-werft/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
DNV on hyväksynyt suomalaisen Norsepowerin roottoripurjeet käytettäväksi myös vaarallisia aineita kuljettavilla aluksilla. Räjähtämättömät roottoripurjeet käyttävät paineilmaa pitääkseen räjähtävät kaasut poissa järjestelmästä. Norsepowerin roottoripurjeet on asennettu 12 alukselle ja seuraavien puolentoista vuoden aikana sellaiset asennetaan 15 alukseen: https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/norsepower-rotor-sails-approved-for-vessel-hazardous-zones
Päällikön näkemys Maerskin uusia polttoaineita käyttävistä konttialuksista: https://www.hellenicshippingnews.com/a-captains-view-running-our-new-methanol-capable-vessels/
Onko merenkulku valmis vuoteen 2025? Maerskin tekemän analyysin mukaan nyt tarjolla oleva polttoainevalikoima kykenee vastaamaan 90 %:sesti vaadittuun vähennykseen. Luvut on saatu EU:n MRV-järjestelmästä ja käsittää kaikki 13´000 alusta, jotka kävivät EU-satamissa vuonna 2023. Loppu vähennystavoite voitaneen saavuttaa teknisillä parannuksilla alusten tehokkuuteen. Artikkelissa on linkki EU:n käyttötukeen: https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-explainer-is-the-industry-ready-for-2025/
Laskelmat osoittavat, että säiliöalusvarustamoiden kannattaa panostaa pakokaasupesureihin. Tällä hetkellä on tilauksessa 201 säiliöalusta, joista n. 59 %:ssa pääpolttoaineena tulee olemaan rikkipitoinen raskas polttoöljy (HSFO) ja alukset varustetaan pakokaasupesureilla. Niistä 44 % voi myös käyttää vaihtoehtoista polttoainetta. Jos pakokaasupesurien takaisinmaksuaika on kaksi vuotta, sijoitus niihin kannattaa loppuelinkaareksi. Lisäksi CO₂-talteenottomahdollisuus lisää tarkoituksenmukaisuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/favourable-scrubber-economics-driving-the-crude-tanker-orderbook/
Kupari on keskeinen metalli ja sen saatavuus kriittistä hiilineutraaliuden saavuttamiseksi. Juuri julkaistussa raportissa todetaan, että kuparin tuotantoa on nostettava 75 % vuoteen 2050 mennessä. Sekä kaivosteollisuus että jatkojalostus puolivalmisteiksi vaativat lisää investointeja. Kiinan osuus kuparin tuotantoketjussa on johtava eikä se ole suoraan korvattavissa: https://www.hellenicshippingnews.com/complexity-of-securing-future-copper-supply/
Lloyd’s Register ja kaksi energiayhtiötä ovat sopineet polttokennoihin ja esipolttovaiheen CO₂-päästöjen talteenottoon liittyvästä tutkimuksesta päästöjen vähentämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-partners-on-fuel-cell-and-ccs-study-to-support-emissions-reduction/
Kanadalaisyhtiö aikoo hankkia hollantilaisyhtiön metanolituotannon 2,05 miljardilla $:lla. Yhtiöiden pääpaino on Amerikassa mutta kaupassa on mukana käyttämätön Hollannin metanoliyksikkö. Kaupan on määrä toteutua ensi vuoden alkupuolella: https://splash247.com/methanex-acquires-dutch-methanol-provider/
Maailmankauppa ja politiikka:
Kiinan Uusi Silkkitie -hankkeen (Belt and Road Initiative) meritieosuus (Maritime) ottaa käyttöön kokonaisvaltaisen strategian edistääkseen maailmanlaajuista merikuljetusverkostoa tarjoten vakaita ja turvallisia ratkaisuja monimutkaisessa kansainvälisessä ympäristössä. Näin Kiina hiljalleen ottaa merikuljetukset hallintaansa: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-silk-road-maritime-international-association-announces-integrated-development-strategy-promoting-global-sea-transport-under-bri/
Euroopan keskuspankilla on ollut melko rauhallinen kesä heinäkuun kokouksen jälkeen. Talousluvut osoittavat, että uusi koronlasku voi olla mahdollinen. Heikkenevät talousnäkymät ja laskeva inflaatio antavat selkänojaa koronlaskulle: https://www.hellenicshippingnews.com/ecb-preview-another-rate-cut-without-new-forward-guidance/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
IMO on käynnistänyt toisen selvityksensä naisten asemasta merenkulussa. IMO:n pääsihteeri on pyytänyt jäsenmaiden hallituksia, yhtiöitä, organisaatioita ja akateemisia piirejä osallistumaan ja tukemaan hanketta. Selvitys tehdään kolmen vuoden välein yhdessä naisten kansainvälisen merenkulku- ja kauppayhdistyksen (WISTA) kanssa. Edellisestä selvityksestä kävi ilmi, että naisia oli merenkulkualalla alle kolmannes työvoimasta ja merenkulkijoista alle 2 %: https://www.marineinsight.com/shipping-news/imo-launches-2024-women-in-maritime-survey-to-promote-gender-diversity-globally/
USA on määrännyt pakotteet kahdelle Palaun lipun alla purjehtivalle LNG-säiliöalukselle ja niiden varustamoille. Varustamot toimivat Intiasta käsin ja toisella on toimisto myös Liberiassa. Pakotteista huolimatta USA:n pakotetoimisto OFAC sallii liiketoiminnan niiden kanssa marraskuun 6. päivään saakka voimassa olevien sopimusten täyttämiseksi. Lisäksi pakotteiden kohteiksi joutui Yhdistyneissä Arabiemiraateissa toimiva varustamo ja sen neljä alusta sekä kiinalainen kaasumeklari: https://www.hellenicshippingnews.com/us-sanctions-two-more-lng-carriers-two-shipping-companies-for-russia-trade/
Venäläisvarustamo kykeni nostamaan Venäjän öljynvientiä heinäkuusta elokuuhun lähes 40 % pakotteista huolimatta. Suurin osa Urals-laadusta meni Intiaan ja itäsiperialaisesta laadusta Kiinaan. Kummankin hinta on yli G7:n hintakaton. G7:n maiden osuus kuljetuksista jäi alle 20 %. Pakotteiden vaikutus on taloudellinen mutta se vääristää myös säiliöalusten ikärakenteen ja meriturvallisuuden. Pakotteiden alaisia aluksia on n. 6 % maailman säiliöaluksista: https://www.hellenicshippingnews.com/sovcomflot-keeps-non-g7-tankers-share-in-russia-crude-exports-above-80/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Brittituomioistuinten päätös ”force majeure” -lausekkeen käytöstä. Korkein oikeus vahvisti alemman oikeusasteen antaman tuomion: https://www.hellenicshippingnews.com/tt-talk-legal-eagle-relying-on-a-force-majeure-clause/
Alustavassa tutkinnassa on selvinnyt, että syöksyvirtauksessa uponneen loistojahdin kuolonuhreista neljä kuoli tukehtumalla hapen loppuessa ilmakuplasta, johon he hakeutuivat aluksen upotessa. Kolmen muun kuolinsyytä selvitetään edelleen. Tutkimukset uppoamisen syystä jatkuvat syyttäjän johdolla. Alustavana syytteenä päällikköä, vahtimiestä ja konemestaria vastaan ovat tappo ja merivahingon aiheuttaminen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/initial-examinations-reveal-cause-of-death-for-4-victims-of-mike-lynchs-yacht-sinking/
Euronavin, Frontlinen ja CMB:n osake- ja aluskauppajärjestelyissä on useita kohtia, joista poikineet oikeuskäsittelyt ovat meneillään: https://splash247.com/cmb-faces-potential-46m-shareholder-payout-for-euronav-takeover/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Kreikkalaisia risteilyalusvarustamoja edustava järjestö on ehdottanut toimia, joilla helpotettaisiin massaturismista aiheutuvia ongelmia. Matkustajamäärät ovat tänä vuonna kasvaneet 20 %, joka tarkoittaisi 7 miljoonaa matkustajaa vuodessa ja 5´231 risteilyaluskäyntiä yli 60 satamaan. Myös maan satamayhdistys on ilmaissut huolensa infrastruktuurin kestävyydestä: https://maritime-executive.com/article/rules-proposed-to-manage-cruise-passenger-overtourism-in-greece
Kansainvälinen tuuliavusteisten alusten yhdistys (IWSA) on julkaissut pienaluksia (< 500 GT) koskevan ohjeen. Kokoluokka ei ole koskaan hävinnytkään mutta niiden määrä on kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana sisältäen mm. erityistarkoituksiin rakennettuja rahtialuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/international-windship-association-releases-small-vessel-wind-propulsion-publication/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Valtameritutkijat ovat löytäneet uuden 3100 metriä korkea vuoren Tyynen meren pohjasta. Se on osa vedenalaista vuorijonoa 1´500 km Chilen rannikosta länteen. Merenpohjat käsittävät 71 % maapallon pinta-alasta mutta vain 26 % siitä on tutkittua. Tutkijoiden mukaan vedenalaisia vuoria, joiden korkeus on yli 1´000 metriä, olisi n. 100´000. Tutkimusretkikunta löysi 28-päiväisen matkansa aikana 20 uutta eläinlajia kartoittamansa 25 vuoren alueelta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/oceanographers-discover-massive-sea-mountain-in-the-pacific-ocean-taller-than-mount-olympus/
Tutkimuksen mukaan lisääntyvä muoviroska kylvää tuhoa eteläisellä pallonpuoliskolla. Maailma tuottaa 57 miljoonaa tonnia muovijätettä vuosittain, josta yli kaksi-kolmasosaa tulee etelän kehittyvistä maista. Pahimmat saastuttajat ovat Intia (9,3 miljoonaa tonnia), Nigeria (3,4 miljoonaa tonnia) ja Indonesia (3,3 miljoonaa tonnia). Intian suuri väestö ja huono kierrätys ovat syynä suureen määrään. Kiina sijoittui neljänneksi (2,8 miljoonaa tonnia): https://maritime-executive.com/editorials/study-growing-plastic-pollution-wreaking-havoc-in-global-south
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Liukastumiset, kompastumiset ja putoamiset ovat edelleen yleisimmät (32 %) onnettomuudet. Artikkelissa käydään läpi toimia onnettomuuksien ehkäisemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/tt-talk-slips-trips-and-falls/
Ovatko konttialusten palot kasvussa? Vuonna 2023 oli keskimäärin palo 9 päivässä, kun vuonna 2020 niitä oli yksi kahdessa viikossa. Ruuhkautuneet satamat ja kriisien aiheuttamat reittimuutokset vaikeuttavat tilannetta. Tietyt lastit ovat herkempiä kuin toiset, kuten hiili, kalsiumhypokloriitti, litiumakut, puuvilla ja villa, kalajauho sekä siemenkakut. Vaikka syttyneet kontit ovat pieni osa 250 miljoonasta kuljetetusta kontista, voivat ne vahingoittaa muita lastina olevia kontteja ja alusta tai infrastruktuuria: https://www.hellenicshippingnews.com/container-ship-fires-on-the-rise-again/
Konttialuksen konehäiriö aiheutti ongelmia Tampassa. Alus lähestyi laituria, kun se sai konevian eikä kyennyt pakittamaan hiljentääkseen vauhtiaan. Luotsin nopea toiminta ja kahden hinaajan läsnäolo estivät yhteentörmäyksen: https://maritime-executive.com/article/boxship-malfunction-causes-brief-scare-in-tampa-bay
Bangladeshilaisella romutustelakalla sattui tuotesäiliöaluksen räjähdys, joka aiheutti ainakin 12 henkilölle palovammoja, joista kuusi on tehohoidossa, ja joista yksi henkilö kuoli. Telakan toiminta on keskeytetty toistaiseksi ja alustavissa tutkimuksissa on havaittu useita puutteita ympäristömääräysten ja romutusalueen järjestyksessä. Telakan vahinkohistoriassa on 13 onnettomuutta sitten vuoden 2010: https://splash247.com/explosion-rips-through-bangladeshi-demo-yard/
Video: pelastustoimet Punaisella merellä palavan säiliöaluksen osalta ovat pysähdyksissä. Lähteet viittaavat teknisiin ongelmiin kertomatta sen enempää mitä ne olisivat. Taustalla käydään keskusteluja lastin vastaanottamisesta mutta myös tulipalojen aiheuttamasta vaarasta ja mahdollisesta öljykatastrofista. Huthien hyökkäykset muita aluksia vastaan jatkuvat, vaikka huthit ovat luvanneetkin pelastustoimille rauhan: https://maritime-executive.com/article/talks-continue-over-tanker-burning-in-red-sea-as-u-s-releases-video
Romutus:
Romutusraportti (Best Oasis) kertoo tilanteen jatkuvan muuttumattomana ja hiljaisena: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Weekly-Ship-Recycling-Report-31-August-06-September-2024-1_compressed.pdf
Kriisit ja merirosvous:
Kolumni: Punaisen meren kriisin ratkaisu tarvitsee muitakin toimia kuin sotilaallista läsnäoloa ja ohjusten torjuntaa. Mikä on huthien ja Iranin välinen suhde, ei ole sekään aivan selkeää: https://maritime-executive.com/editorials/iran-s-shadow-hand-in-houthi-red-sea-attacks
Kaksi saksalaista risteilijää on Kauko-Idän merialueella turvaamassa vapaata merenkulkua: https://gcaptain.com/german-warships-aim-to-secure-sea-lanes-in-indo-pacific/
Historian havinaa:
Video: Titanic´n ikoninen keulakaide on pudonnut merenpohjalle. Tutkimusryhmä suoritti 20-päiväisen tutkimusmatkansa yhteydessä hylyn tarkkoja kuvauksia valotutkan, kaikuluotaimen ja hypermagnetometrin avulla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/watch-iconic-bow-railing-of-the-titanic-has-fallen-to-the-ocean-floor/
Massachusetts´n rannikolla 170 vuotta sitten uponneen ranskalainen höyrylinjalaivan hylky on löydetty 200 mailia rannikosta. Kyseessä on 1800-luvun yksi pahimmista merionnettomuuksista, jossa 114 henkeä kuoli ja ainoastaan 18 selvisi hengissä. Alus oli rakennettu 1855 Englannissa ja se oli yksi kuuden aluksen sarjasta, joiden oli tarkoitus aloittaa reittiliikenne Le Havren, New Yorkin ja Etelä-Amerikan välillä. Aluksessa oli sekä purjeet että höyrykone, potkuri ja rautarunko: https://maritime-executive.com/article/wreck-of-1850s-steam-driven-atlantic-liner-located-off-massachusetts
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/