Mitä tarkoittaa termi:
MIRG (Maritime Incident Response Group): https://pelastustoimi.fi/helsinki/palvelut/pelastustoiminta/erityistilanteet-ja-osaaminen/erityistilanne-ilmasta
Mikä yritys:
IOPC (International Oil Pollution Compensation) Fund: https://iopcfunds.org/about-us/legal-framework/1992-fund-convention-supplementary-fund-protocol/#
UCL (London Global University): https://www.ucl.ac.uk/about
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:
Miksi tekoäly on sopiva merenkulkuun? Mm. rutiinitehtävien hoito, nopeus tietojenkäsittelyssä, parantunut päätöksentekokyky, vähemmän inhimillisiä erehdyksiä, 24/7 läsnäolo ja vähentyneet fyysiset uhat: https://splash247.com/why-ai-is-perfect-for-maritime-operations/
DNV on päivittänyt päästötietojen vahvistus- ja hallinta-alustansa koskien FuelEU Maritime -säännöstön voimaantuloa: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-updates-emissions-connect-to-help-industry-mitigate-fueleu-maritime-challenges-and-risks/
Danelec yhdessä StormGeo-yhtiön kanssa on asentanut turkkilaisvarustamojen 48 alukseen kehittyneen suorituskyvyn optimointijärjestelmän. StormGeolla on jo aiempaa yhteistyötä turkkilaisvarustamojen kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/arkas-committing-to-full-fleet-roll-out-of-high-frequency-data-with-stormgeo-and-danelec/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulun turvallisuuspalkinto 2024 on jaettu Helsingin ja Varsinais-Suomen MIRG-ryhmille: https://navigatormagazine.fi/uutiset/merenkulun-turvallisuuspalkinto-helsingin-ja-varsinais-suomen-pelastuslaitosten-mirg-toiminnalle/
”Lähde merille, näe maailmaa” -slogan on muuttunut ”Lähde merille, muuta maailmaa” -sloganiksi. Artikkelissa on linkki julkaisuun: https://navigatormagazine.fi/uutiset/uusi-julkaisu-merialalla-paaset-muuttamaan-maailmaa/
Hinaajavarustamo tarjoaa nuorille henkilöille mahdollisuuden tutustua merenkulkuun ja apurahaa auttamaan heitä uralla: https://seawork.com/newfront/news/svitzer-to-sponsor-young-persons-development-award
Uusimman tutkimuksen mukaan pankit rahoittavat kyllä varustamoita vihreään siirtymään mutteivät yksittäisiä aluksia. Lainat muodostavat huomattavan osan aluksen rahoituksesta ja suuri osa aluksista on rahoitettu pitkäaikaisilla lainoilla, keskimäärin 7 vuotta. Etupainoitteiset alaskirjaukset ja toimettomana seisovat alukset saattavat olla seurauksena, jos tiukkoja ympäristömääräyksiä toteutetaan eivätkä alukset vastaakaan vaatimuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-banks-provide-cheaper-loans-to-greener-shipping-companies-but-not-greener-ships/
Markkinaraportti (Fearnley): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Fearnleys-Weekly-Report_-Fearnpulse.pdf
Neljä merenkulkijaa ja 60-vuotias hinaaja on hylätty USA:ssa. Merenkulkijat, jotka ovat Kolumbiasta, Panamasta ja Perusta jäivät ilman palkkaa, kun aluksen lippu vaihdettiin Vanuatuun kiertäen näin USA:n tiukemmat työehto- ja turvallisuusmääräykset. ITF esti heidän poistamisensa maasta ennen kuin palkkaepäselvyydet on selvitetty: https://www.marineinsight.com/shipping-news/seafarers-abandoned-without-pay-on-aging-tugboat-after-flag-change-in-u-s/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Markkinaraportti elokuulta (Freightos): https://www.hellenicshippingnews.com/fbx-index-august-2024-market-summary/
Maailman kontti-indeksi (Drewry) laski 8 % tällä viikolla: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-by-8-this-week-36-2024/
Neste- ja kaasukuljetukset:
Raakaöljyn hinnoittelumekanismi on vaikeaselkoinen eikä reagoi suoraan ongelmiin: https://www.hellenicshippingnews.com/crude-oil-bears-run-rampant-as-bullish-news-ignored/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Kappaletavara-alusten aikarahti-indeksin (Drewry) odotetaan nousevan syyskuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-multipurpose-time-charter-index-expected-to-increase-further-in-september/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Miten on käynyt 3-vuotiselle matkalle maailman ympäri aikovalle 30-vuotiaalle alukselle ja sen matkustajille? Alus on vieläkin telakalla neljän vuoden ylösmakauksen jälkeen. Matkanjärjestäjän on yllättänyt työn määrä, jolla alus tulisi saada lähtö- ja ajokuntoon. Vielä uskoa riittää , vaikka matkalle piti päästä jo toukokuussa: https://www.euronews.com/travel/2024/09/02/we-might-be-crazy-passengers-who-bought-berths-on-3-year-cruise-wait-for-ship-to-set-sail
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Ruotsin jäänmurron tila ja tulevaisuuden näkymät: https://navigatormagazine.fi/uutiset/selkeat-linjaukset-ruotsin-jaanmurtajatoiminnassa-uusien-laivojen-hankinta-silti-takkuista/
Hongkongilaisesta aluksesta on tullut suurin ilman jäävahvistusta Jäämerellä kulkenut konttialus: https://gcaptain.com/chinese-container-ship-becomes-largest-to-travel-through-arctic/
USA:n hallituksen taloustoimisto on uudessa raportissaan havainnut rannikkovartioston ongelmat saavuttaa arktiset tavoitteet. Ongelmat liittyvät huollon vaikeuksiin, työvoiman puutteeseen ja rajoittuneeseen infrastruktuuriin: https://gcaptain.com/gao-report-reveals-coast-guards-arctic-challenges-calls-for-improved-planning/
USA:n rannikkovartioston jäänmurtaja palaa ensi kuussa takaisin kohti Jäämerta. Alus oli tulipalon jäljiltä korjattavana Seattlessa. Jäänmurtajan myöhäissyksyn partiomatka rajoittuu jäättömille vesille ja merialueille, joilla on korkeintaan 70 % yksivuotista jäätä. Toinen jäänmurtaja on ollut kesäkauden kausihuollossa. Venäjällä on koko ajan jäänmurtajat tukemassa pohjoisen merireitin liikennettä ja Kiina on tuonut kolme jäänmurtajaansa Jäämerelle: https://gcaptain.com/coast-guard-icebreaker-healy-set-to-redeploy-to-arctic-following-repairs/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Mihin on menossa Kemin satama? Satamaoperointi siirtyi Metsä Groupin alle viime vuonna ja toimintaa ovat haitanneet kaasuräjähdys biotuotetehtaalla sekä olosuhteista johtuvat häiriöt: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamat-ja-logistiikka/kemi-odottaa-vilkastumista/
Satamaoperaattorien ja ILA:n (International Longshoremen’s Association) välisten palkkaneuvotteluiden katkettua, satamatyöntekijät uhkaavat lakolla lokakuun alussa USA:n itärannikolla ja Meksikonlahdella. Kyse on 45´000 satamatyöntekijästä, joiden sopimus päättyy syyskuun viimeinen päivä. Länsirannikolla satamatyöntekijät pääsivät viime vuonna sopimukseen. Myös Kanadassa Brittiläisessä Kolumbiassa uhkaa satamalakko: https://splash247.com/us-east-coast-dockworker-union-president-vows-to-hit-the-streets-on-october-1/
Singapore sallii yölliset konttien siirrot proomuilla Pasir Panjang -terminaalissa neljän kuukauden koeajan jälkeen. Siirrot on aiemmin hyväksytty kahdessa muussa terminaalissa, koska niiden liikenne on vähäisempää. Hyväksyntä vaatii proomujen luotsauksen, rajoituksia hinausvaijerien pituuteen ja satama-VTS:n valvontaa. Tarkoituksena on parantaa satamanosien tehokkuutta: https://gcaptain.com/singapore-allows-night-movements-at-pasir-panjang-container-terminal-to-reduce-wait-times/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
ABB toimittaa sähkökäyttöiseen polttoainealukseen koneiston ja propulsiojärjestelmän: https://www.hellenicshippingnews.com/abb-and-seafjord-energy-introduce-pioneering-e-bunker-vessel-concept/
Suomalainen Deltamarin on solminut kiinalaistelakan kanssa sopimuksen Stena Linen kahden seuraavan E-Flexer -aluksen suunnittelusta ja konetekniikasta: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/deltamarin-wins-design-deal-for-stena-roros-14th-and-15th-vessels/
Suomalainen Auramarine on kehittänyt uuden polttoainejärjestelmän ammoniakkikäyttöisille aluksille, jotta ne kykenevät vastaamaan tiukkeneviin ympäristömääräyksiin ja tukemaan merenkulun hiilineutraaliutta: https://www.hellenicshippingnews.com/auramarine-launches-ammonia-fuel-system-for-marine-engines/
Kiina johtaa telakkateollisuuden laajenemista varustamojen tilatessa uutta tonnistoa: https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-shipbuilding-industry-in-rapid-expansion/
Kiinalaistelakat veivät 90 % elokuun tilauksista, Etelä-Korea 2 %. Kaikkiaan tilauksia tehtiin 3,87 miljoonaa kompensoitua bruttotonnia, 106 alusta, joista Kiina vei 3,47 miljoonaa kompensoitua bruttotonnia eli 95 alusta Etelä-Korean jäätyä 80´000 kompensoituun bruttotonniin eli 4 alukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/korean-shipbuilders-account-for-2-of-august-orders-while-chinese-shipbuilders-90/
DNV on antanut luokkahyväksynnän etäohjatulle offshore-tutkimusalukselle. Hyväksynnän on tunnustanut myös Singaporen merenkulku- ja satamaviranomainen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/ocean-infinity-pioneers-remote-vessel-operations-with-industry-first-dnv-class-approval/
Hampurin merenkulkumessuilla on etäohjattu alus saanut ”Vuoden alus 2024” -tunnustuksen. Alus tulee suorittamaan vedenalaisia tehtäviä Haugesundin edustan merialueella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/reach-remote-1-named-ship-of-the-year-2024-for-innovative-remote-controlled-design/
Hampurin merenkulkumessuilla kiinalaiset ovat esitelleet periaatehyväksynnän saaneen jättimäisen konttialuksen. Aluksen kapasiteetti olisi suunnitelmien mukaan 27´500 TEU:ta, yli 3´000 TEU:ta enemmän kuin suurimmassa nykyisessä konttialuksessa. Alus olisi kaksipolttoainekäyttöinen LNG:tä polttoaineenaan käyttävä alus: https://splash247.com/27500-teu-chinese-debut-record-breaking-boxship-design-at-smm/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Japanilainen luokituslaitos on julkaissut päivityksen vaihtoehtoisten polttoaineiden näkymiin. Raportissa käsitellään vaihtoehtoisten polttoaineiden tilauksia ja toimituksia sekä kysyntänäkymiä ja kustannussimulaatiota ammoniakkikäyttöiselle alukselle: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-releases-report-classnk-alternative-fuels-insight-version-2-0-providing-demand-outlook-for-alternative-fuels-and-cost-simulation-example-for-ammonia-fueled-ship/
DNV on Hampurin merenkulkumessujen yhteydessä myöntänyt varustamolle sen ensimmäisen biopolttoainetodistuksen nimetyn aluksen viimeisimmältä matkalta: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-awards-wallenius-wilhelmsen-first-b100-verification-for-biofuel-insetting/
Lloyd’s Registerin raportin mukaan biopolttoaineet voivat näytellä keskeistä roolia hiilineutraaliustavoitteissa, jos ne pystyvät korvaamaan fossiiliset polttoaineet. Materiaalin saatavuus ja muiden liikennemuotojen kilpailu samasta polttoaineesta aiheuttavat kuitenkin ongelmia. Kysynnän ylittäessä tarjonnan myös hinta nousee: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/challenges-for-biofuel-adoption-in-shipping-lr/
Brittiläinen tuulivoima-avusteisia ratkaisuja tuottava yhtiö on kehittänyt uudet purjeet pienaluksille. Mallit ovat 20 ja 24 metriä korkeita ja ne on suunniteltu säästämään 0,7 tonnia polttoainetta päivässä purjetta kohden. Yhtiön mukaan sen purjeet ovat säästäneet 32 % energiaa mailia kohden isommilla aluksilla: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/windwings-launch-versions-for-smaller-vessels/
DNV on myöntänyt Hampurin merenkulkumessuilla tyyppihyväksynnän uudelle tuulivoima-avusteiselle propulsiojärjestelmälle: https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/bound4blue-s-esail-gets-full-dnv-type-approval
Tämän viikon polttoaineindeksit (MABUX) laskivat kaikissa luokissa. Pakokaasupesuriero, ero korkean rikkipitoisuuden raskaan polttoöljyn ja erittäin vähärikkisen polttoöljyn välillä, säilyi lähes samana: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-expected-to-trend-downwards-next-week-3/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Singaporen merenkulku- ja satamaviranomainen on hyväksynyt Wärtsilän tarjouksen uuden sukupolven liikenteenohjausjärjestelmäksi. Wärtsilä rakentaa järjestelmää seuraavien 15 kuukauden aikana. Avoimen järjestelmän painopiste ovat kehittyneet ominaisuudet, data-analytiikka kriittisissä kohdissa ja koneoppimisalgoritmit, joilla ennustetaan mahdollisia onnettomuustilanteita: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-secures-pivotal-role-in-developing-singapores-next-generation-vessel-traffic-management-system/
Maailmankauppa ja politiikka:
Taantuman pelko löylyttää USA:n viitekoron laskun tuoman riemun. Maailmantalouden tila ei olekaan parantunut toivotulla tavalla ja se aiheuttaa hermostuneisuutta markkinoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/recession-fears-trounce-rate-cut-cheer-in-latest-market-selloff/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Suomen hallitus esittää Tasavallan presidentin hyväksyttäväksi kansainvälisen meriliikenteen helpottamista koskevan yleissopimuksen liitteeseen tehtyjen muutosten hyväksymistä. Muutoksella lisätään liitteeseen suositus siitä, että kansallisten meriliikenteen helpottamiskomiteoiden tulisi ottaa huomioon toiminnassaan merenkulun laittomat toimet: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=2013
Tanska kieltää 27:n Venäjään kytkeytyvän aluksen vierailut satamissaan. Niille ei myöskään saa antaa merenkulun palveluita kuten polttoainetäydennystä tai tavaratoimituksia. Luotseja on kehotettu tarkistamaan alusten IMO-numero, koska harmaan laivaston alukset kasvavassa määrin vaihtavat nimeään kesken matkan. Ison Beltin salmien kautta kulkee n. kolmannes Venäjän öljynviennistä ja joka kolmannella ei ole tunnettua vakuutussuojaa: https://splash247.com/denmark-bans-27-russian-linked-ships-from-calling-at-its-ports/
USA on lisännyt kaksi Venäjään kytkeytyvää LNG-säiliöalusta ja niiden operaattorit pakotelistalleen. Viime kuussa USA lisäsi seitsemän LNG-säiliöalusta pakotelistalleen: https://splash247.com/us-adds-more-russian-gas-ships-to-its-sanctions-list/
Irakista on tullut kansainvälisen öljynsuojarahaston 122. jäsen. Samalla maa pääsee paremman korvausmahdollisuuden piiriin, jos maan alueella sattuu öljyonnettomuus: https://shippingtelegraph.com/environment-news/iraq-to-access-wider-compensation-regime-in-case-of-an-oil-spill/
Hampurin Parlamentti on hyväksynyt konttivarustamon 50 % oston paikallisesta satamaoperaattorista: https://maritime-executive.com/article/msc-wins-approval-from-hamburg-parliament-for-hhla-acquisition
Ala-Saksin hallitus on hyväksynyt Meyerin Papenburgin telakan pelastamisen. Ala-Saksi hankkii 40,4 % osakekannan telakasta ja Saksan hallitus 40,4 % osuuden. Meyerin suvulle jää 19,2 % osuus. Hallitukset lainoittavat telakkaa ennen syyskuun 15. päivää. Hallitus vaatii myös valvovan johtokunnan asettamista, jossa on kuusi työntekijöiden edustajaa, viisi osa- ja liittovaltion edustajaa sekä yksi Meyerin suvun edustaja: https://maritime-executive.com/article/german-bailout-of-meyer-werft-is-coming-together
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Tanskalainen tuomioistuin on tuominnut Greenpeace-järjestön 53´500 $ sakkoihin useista mielenosoituksista vuoden 2022 maaliskuussa, jolloin mielenosoittajat estivät venäläistä öljyä kuljettavien säiliöalusten kulkua Tanskan vesillä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/denmark-imposes-heavy-fines-on-greenpeace-for-blocking-oil-tankers-in-march-2022-protest/
Grönlannin oikeus on jatkanut valaanpyyntiä vastustavan järjestön aktivistin pidätystä lokakuulle: https://maritime-executive.com/article/denmark-extends-detention-of-activist-paul-watson-till-october
USA:n oikeusministeriö suorittaa konttialus Dalille tarkastuksen ja testaukset ennen kuin alus voi lähteä kohti Kiinaa korjaustelakalle: https://maritime-executive.com/article/doj-launches-inspections-of-dali-as-ship-prepares-to-sail-for-china
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
DNV on antanut uuden ohjeistuksen palontorjunnasta metanolikäyttöisillä aluksilla. Vakuutusyhtiö toteaa tosin, että vielä on työtä tehtävänä ennen kuin metanolikäyttöiset alukset saadaan täysin paloturvallisiksi: https://www.hellenicshippingnews.com/new-white-paper-from-survitec-urges-reform-of-methanol-fire-safety-guidelines/
Hampurin merenkulkumessuilla puhunut luokituslaitoksen johtaja on vaatinut merenkulkua kiihdyttämään polttoainesiirtymistä parantamalla alusten energiatehokkuutta: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/abs-calls-for-digital-tech-to-accelerate-fuel-transition
Usalainen luokituslaitos on toimittanut Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA:lle raportin vedyn käytöstä alusten polttoaineena ja tuulivoima-avusteisista propulsiojärjestelmistä: https://www.hellenicshippingnews.com/abs-delivers-hydrogen-and-wind-propulsion-reports-for-the-european-maritime-safety-agency/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Miten merenkulun tulisi toimia EU:n kahden uuden toimitusketjua koskevan asetuksen kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/vikand-publishes-whitepaper-highlighting-eu-sustainability-directives-to-put-seafarer-welfare-in-the-spotlight/
OPEC+ on päättänyt olla luopumatta öljyntuotantorajoituksista vielä loka-marraskuun. Syynä on öljyn alhainen hinta, joka johtuu maailmantalouden hiljaiselosta ja Kiinan tilanteesta: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-agrees-to-delay-october-oil-output-hike-for-two-months-sources-say/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Rahtialuksesta tullut polttoainevuoto on sulkenut useita uimarantoja Kanarian saarilla: https://shippingtelegraph.com/environment-news/bunker-spill-causes-several-beaches-to-close-in-gran-canaria/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Merenkulkijan evakuointiin menossa ollut intialaishelikopteri putosi mereen ja upposi. Yksi miehistön jäsen on löytynyt mutta kolmea etsitään: https://shippingtelegraph.com/port-news/indian-coast-guard-helicopter-crashes-into-sea-3-crew-members-missing/
Skottilainen meripelastuskehittäjä on esitellyt Hampurin merenkulkumessuilla maailman ensimmäisen miehittämättömän etäohjatun pelastusaluksen, joka on suunniteltu vedessä olevan pelastamiseen. Alus on 8,4 metriä pitkä ja 2,5 metriä leveä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-remotely-controlled-rescue-vessel-unveiled-by-zelim-at-smm-trade-fair/
Saksan vesitieviranomainen on nostanut viime vuonna uponneen Man-saarille rekisteröidyn aluksen, joka upposi 40 metrin syvyyteen yhteentörmäyksen seurauksena. Noston tarkoituksena on raivata kulkuväylä ja helpottaa tutkimuksia. Yksi kadonneeksi julistettu merenkulkija löytyi hylystä: https://maritime-executive.com/article/salvage-completed-of-north-sea-cargo-ship-involved-in-2023-collision
Päällikön nukahtaminen kesken ajon, matkasuunnitelman puuttuminen ja navigointivälineiden puutteellinen käyttö olivat raportin mukaan perimmäiset syyt onnettomuuteen, jossa 40 matkustajaa ja miehistön jäsentä loukkaantui: https://www.maritimejournal.com/vessels/string-of-errors-causes-ferry-grounding-report/1496132.article
Romutus:
Romutusraportti, hiljaiselo jatkuu kaikilla rintamilla: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-still-in-limbo/
Mitä tapahtuu pakotteiden alaisille aluksille, jos niitä ei huolita edes romutukseen: https://www.linkedin.com/pulse/too-hot-handle-why-owner-sanctioned-tanker-being-given-cold-d9ahe/
Kriisit ja merirosvous:
Huthit suuntaavat hyökkäyksensä yhä useammin säiliöaluksiin niiden saaman huomion vuoksi. Yhtä paljon kuin hyökkäykset on tarkoitettu vastustajan vahingoksi, yhtä paljon on kyse julkisuudesta: https://www.hellenicshippingnews.com/recent-houthi-attacks-suggest-new-focus-on-oil-tankers-yemen-based-expert/
Huijarit esiintyvät UK:n viranomaisina ja vaativat aluksia Punaisella merellä laittamaan AIS-lähetteen päälle. UKMTO varoittaa päälliköitä menemästä lankaan ja varmistamaan turvayhteyksillä yhteydenottajien todenperäisyyden: https://maritime-executive.com/article/uk-warns-of-impostors-seeking-information-from-vessels-in-the-red-sea
Historian havinaa:
Viking Line 50 vuotta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/voinhakureissuista-yksilollisiin-risteilyelamyksiin/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/