Merenkulun uutisia 4.9.2024: uusia sovelluksia, uudisrakennus- ja aluskauppaa, AtoB@C Shippingille uusi alus, raportteja, merituulivoimainvestoinnit kasvavat, Gasum toimittaa biometaania, Deltamarinin tutkimushanke, Etelä-Kiinan meren jännitteet, ammonium nitraatti -alus ankkuriin Tromsössä.

Mikä yritys:

Ambrey: https://ambrey.com/

Chartworld: https://www.chartworld.com/web/history/

Deltamarin: https://deltamarin.com/about-us/our-story/

Gasum: https://www.gasum.com/fi/gasum/tietoa-gasumista/gasum-lyhyesti/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Iridium on julkaissut uuden GMDSS-järjestelmänsä: https://www.hellenicshippingnews.com/iridium-unveils-iridium-certus-gmdss-defining-a-new-standard-in-maritime-safety-and-communications/

Merenkulun turvayhtiö muodostaa strategisen kumppanuuden digitaalisia navigointisovelluksia tuottavan yrityksen kanssa tarjotakseen alusten päälliköille turvahälytyksiä suoraan ECDIS-laitteille: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/ambrey-teams-up-with-chartworld-to-provide-security-alerts-to-shipmasters/

Rotterdamilaisperäinen ohjelmistoyhtiö on julkaissut työvenealustan, jossa se kertoo vapaana olevien työveneiden saatavuuden: https://splash247.com/spot-workboat-availability-platform-launched-at-smm/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Uudisrakennustilausten kärjessä ovat edelleen konttivarustamot, jotka uudistavat tai laajentavat tonnistoaan. Suurimpina tilaajina MSC, Maersk ja Hapag Lloyd. Alusten hinta liikkuu 200 miljoonan $ kummallakin puolella. Lisäksi artikkelissa on viitehintavertailu säiliöaluksille. Myös käytettyjen alusten kauppa käy vilkkaana, josta artikkelissa on niin ikään viitehintavertailu: https://www.hellenicshippingnews.com/container-ships-dominating-newbuilding-orders/

Podcast: maailman merenkulku elokuussa minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-minutes-news-round-august-2024

Kreikkalaisvarustamot ovat tänä vuonna myyneet vanhempaa tonnistoaan varsin hanakasti, jolla ne rahoittavat tonnistonsa uusiutumista vaatimuksenmukaisemmaksi. Ostajat ovat olleet Turkista, Yhdistyneistä Arabiemiraateista ja Kiinasta. Tämän vuoden yli 20-vuotiaiden alusten kauppa on toiseksi vilkkainta tähän mennessä, joka on johtanut myös romutuksen hiljenemiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-ship-owners-dispose-of-their-older-ships/

ESL Shippingin tytäryhtiö AtoB@C Shipping on kastanut uusimman hybridisähköisen aluksensa Stellamar´ksi Ystadissa. Alus on suunniteltu irtolastien ja kappaletavaran kuten teräksen, metsäteollisuuden tuotteiden, lannoitteiden ja projektilastien kuljetukseen. Sarjan seuraava, kolmas alus Ecomar on tulossa Intiasta Eurooppaan ja neljäs Aquamar on valmistumassa telakalta. Sarjan kymmenennen aluksen Astramarin valmistus alkoi heinäkuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/atobc-shipping-christens-stellamar-in-ystad/

Hampurin 31. merenkulkumessut avasivat ovensa tiistaina. Näyttelytilaa on 90´000 m² 12 näyttelyhallissa. Mukana on telakkateollisuutta, merenkulun energia- ja digitalisaatiosiirtymää yli 2´000 näytteilleasettajalta 70 eri maasta: https://splash247.com/smm-readies-to-open-its-doors/

Markkinaraportti (Banchero), jonka pääuutisena on EU:n LNG:n tuonti: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Bancosta-Weekly-2024-34.pdf

Markkinaraportti (Intermodal), jonka pääuutisena on Libyan öljyntuotannon häiriöt: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Intermodal-Report-Week-35-2024.pdf

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttirahtiraportti (Ningbo): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-8.24-8.30.pdf

Maailman ensimmäinen LNG-käyttöinen autonkuljetusalus sai AFVC (Additional Fire-fighting measures for Vehicle Carrier) -hyväksynnän luokituslaitokselta. Aluksen palojärjestelmät on suunniteltu nimenomaan sähköajoneuvoja ajatellen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-lng-fueled-car-carrier-receives-afvc-notations-for-safe-ev-transport/

Cargo Care Solutions -yhtiö on julkistanut sarjan uusia lastinkiinnitysratkaisuja: https://www.hellenicshippingnews.com/cargo-care-solutions-introduces-comprehensive-line-of-lashing-solutions-to-meet-increasing-demand-in-newbuild-and-retrofit-container-market/

Konttikuljetusten aikataulujen pitävyys on pudonnut alkuvuoden tasolle. Se on keskimäärin 52,1 %. Neljän varustamon aikataulut pitivät yli 50 %:sesti, kun muiden putosi sen alle: https://maritime-executive.com/article/liner-reliability-falls-back-with-only-half-of-all-vessels-on-schedule

Neste- ja kaasukuljetukset:

Poliittisesta tilanteesta johtuen Libyan öljynvienti pysäytettiin maanantaina. Libyan öljyntuotanto oli heinäkuussa 1,18 miljoonaa barrelia päivässä. Libya on OPEC:n jäsen: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-exports-remain-halted-at-major-libyan-ports-say-engineers/

Venäjän Mustanmeren sataman Tuapsen öljynviennin odotetaan vähenevän 3,8 % syyskuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-oil-product-exports-via-tuapse-to-fall-in-september-traders-say/

Tanskalaisomisteinen kemikaalialusvarustamo ostaa 13 ruostumattomilla terästankeilla varustettua kemikaalialusta ranskalaisvarustamolta. Tanskalaisvarustamolla on sen jälkeen 29 kemikaalialusta ja kaksi tilauksessa sekä 13 LPG-säiliöalusta: https://splash247.com/eitzens-christiania-shipping-snaps-up-13-chemical-tankers-with-navquim-takeover/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Hollantilaisvarustamo on tilannut neljä alusta lähimerenkulkuun paikalliselta telakalta. Alukset ovat yksiruumaisia vetoisuudeltaan 8´600 DWT:a ja tilavuudeltaan 5´125 m³:ä. Niissä on välikannet. Lastina ne kuljettavat puuta, viljaa ja projektilasteja. Diesel-sähköinen 749 kWh tuottava koneisto ja rungonmuoto tukevat erittäin pientä kulutusta: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/shortsea-carrier-longship-places-order-for-pmax-eco-trader-series/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Viking Line juhlistaa Itämeri-päivää ajamalla viikon biokaasulla Turun ja Tukholman välisellä vihreällä käytävällä: https://www.cruiseandferry.net/articles/viking-line-introduces-first-green-shipping-corridor-on-the-baltic-sea

Meyerin Turun telakka sai risteilijätilauksensa: https://www.cruiseandferry.net/articles/royal-caribbean-orders-fourth-icon-class-ship-from-meyer-turku

Meyerin Papenburgin telakka on laskenut vesille uusimman Disneylle menevän risteilijänsä. Alus siirtyy nyt varustelulaituriin: https://www.cruiseandferry.net/articles/meyer-werft-floats-out-disney-treasure-in-germany

Risteilijä, jossa on 224 matkustajalle 112 sviittiä. Sen matkustajille on haluttu antaa rauhallinen merimatka:   https://www.cruiseandferry.net/articles/windstar-cruises-reveals-first-details-of-new-ship-star-seeker

Offshore ja merituulivoima:

UK:n offshoreteollisuus on ylittämässä päästövähennystavoitteensa. Se on saavuttamassa 25 % rajan vuonna 2027 neljä vuotta etuajassa ja 50 % metaanipäästövähennyksen vuonna 2030 seitsemän vuotta etuajassa: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/uk-oil-gas-industry-on-track-to-meet-its-net-zero-targets/

Ruotsin merituulivoimahankesuunnitelma Krieger’s Flak -kentälle on lähes valmis mutta rakennuttaja Vattenfall lykkää sitä, koska liittymä valtakunnan verkkoon ei ole selvä. Se nostaa kustannuksia neljänneksellä eikä sen maksajaa ole vielä sovittu. Joka tapauksessa hanke myöhästyy: https://maritime-executive.com/article/lack-of-connection-plan-shelves-sweden-s-most-mature-offshore-wind-project

Merituulivoimainvestointien odotetaan tällä vuosikymmenellä kasvavan kaksinkertaiseksi 102 miljardiin $:in vuonna 2030, jolloin 256 GW kapasiteettia olisi käytössä. Nopea kasvu aiheuttaa operatiivisia ja huolto-ongelmia varsinkin, kun ne sijoittuvat etäälle, hankaliin olosuhteisiin ja syvään veteen: https://www.maritimejournal.com/vessels/opinion-offshore-expansion-prompts-maintenance-challenges/1496115.article

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Läntisen Kanadan satamatyuöntekijät ovat antaneet lakkovaroituksen: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/threat-of-canada-west-coast-port-strike-grows-closer

Pireuksesta Euroopan neljänneksi suurin konttisatama vuonna 2023, jonka konttiliikenne oli 5,1 miljoonaa yksikköä. Suurimmat olivat Rotterdam, Antwerpen-Brügge ja Hampuri: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/piraeus-rises-to-4th-largest-container-port-in-europe

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Kaksi kiinalaistelakka aikovat yhdistyä muodostaen maailman suurimman telakkakonsernin. Kummallakin on useita tytäryhtiöitä ja ne ovat kilpailleet keskenään. Kiinalaisen valtio-omistajan tavoitteena on poistaa tuo kilpailuasetelma samalla, kun luodaan vahvempi toimialayksikkö: https://maritime-executive.com/article/china-to-consolidate-shipbuilders-to-enhance-operations-and-end-competition  

Japanilaisomisteinen Filippiineillä oleva telakka aikoo laajentaa aluettaan 30 hehtaarin hankinnalla lisäämällä yhden rampin ja toisen kuivatelakan. Lisätila nostaa tuotantoa 25 % 30 alukseen vuodessa. Kolmen suurimman laivanrakentajan (Kiina, Etelä-Korea ja Japani) arvioitu vuosikapasiteetti on 35,6 miljoonaa kompensoitua bruttotonnia, jossa on nousua 20 % edellisestä vuodesta: https://splash247.com/tsuneishi-to-expand-its-yard-in-the-philippines/

Wärtsilä vaihtaa Color Line -varustamon neljän aluksen avoimen kierron pakokaasupesurit suljetun kierron hybridipakokaasupesureihin: https://www.hellenicshippingnews.com/color-line-to-futureproof-ro-pax-vessels-with-wartsila-hybrid-scrubber-upgrade/

Ovatko kaasuturbiinit tulossa takaisin aluksiin? Teknologian kehitys sekä keraamisten materiaalien ja osien tulo parantavat niiden tehokkuutta ja kilpailukykyä: https://maritime-executive.com/editorials/re-evaluating-gas-turbine-engines-for-future-maritime-propulsion

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Suomalainen kaasuyhtiö Gasum toimittaa Hapag-Lloyd´n konttialuksille kaikkiaan 20´000 tonnia jäteperäistä nesteytettyä biometaania (bio-LNG:tä) vuosien 2025 – 26 aikana käytettäväksi Rotterdam – Singapore -reitillä. Tarkoitus on saavuttaa 90 % kasvihuonekaasujen päästövähennys bio-LNG:llä. Asiaa kommentoi Jacob Granqvist, Gasum: https://shippingtelegraph.com/container-news/gasum-to-supply-hapag-lloyds-boxships-with-waste-based-bio-lng/

Suomalaisen Deltamarinin johtama 15 kumppaniyrityksen muodostama konsortio sai EU-rahoitteisen pitkän matkan merenkulun hiilineutraaliushankkeensa valmiiksi. Kolmivuotisessa hankkeessa selvitettiin monitieteellisesti ja innovatiivisilla tekniikoilla toteutettava kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen ja energiasäästö. Tutkimusmenetelmä perustui konseptialusten malliin: https://deltamarin.com/about-us/our-story/

Lloyd’s Registerin uudessa raportissa todetaan, että polttoaineen vaihtaminen fossiilisista biotuotteisiin voi olla kustannustehokas tapa vastata vanhenevien alusten vaatimuksenmukaisuuteen. Uuusiin polttoaineisiin vaadittavat jälkiasennukset eivät välttämättä ole kustannustehokkaita. Biopolttoaineet voivat tarjota jopa 84 % päästövähennyksen melko pienillä laitteistomuutoksilla. Haasteena on kuitenkin saatavuus ja muiden liikennemuotojen kilpailu: https://www.hellenicshippingnews.com/feedstock-availability-and-aviation-demand-challenge-biofuel-adoption-in-shipping/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Meklariraportti (Xclusiv), jonka pääuutisena on markkinanäkymät: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/xclusiv-2024_09_02.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

Miten Etelä-Kiinan meren jännitteet vaikuttavat maailmankauppaan? Arviolta kolmannes maailman merenkulun kuljettamasta tavarasta kulkee tuon 3,5 miljoonan km²:n vesialueen kautta. N. 40 % fossiilisista polttoaineista kulkee sitä kautta ja vuonna 2016 arvioitiin, että vesialueen kautta kulkeneen tavaramäärän arvo oli n. 3,6 biljoonaa $. Lisäksi alueella on mittavat luonnonvarat. Geopoliittisten jänniteiden lisäksi Malakan salmi on liikenteen pullonkaulana alueella: https://www.hellenicshippingnews.com/how-south-china-sea-tensions-threaten-global-trade/

Kuinka paha maailman velkaantumisaste on ja miten se vaikuttaa merenkulkuun? Maailman velka oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 315 biljoonaa $. Luku on 2,4-kertainen maailman bruttokansantuotteeseen nähden (41´000 $ / jokainen maailman ihminen) mutta vain n. puolet maailman pääomataseesta (610 biljoonaa $ vuonna 2022). Ongelma onkin, voiko velka vähentyä: https://splash247.com/how-big-a-problem-is-the-mounting-global-debt/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Viikko sen jälkeen, kun Palau peruutti tilapäisesti kolmen LNG-säiliöaluksen rekisteröinnin, Venäjän harmaan LNG-laivaston kasvu pysähtyi. Peruutus johtuu vireillä olevista tutkimuksista alusten virheellisestä AIS:n käytöstä niiden lastatessa pakotteiden alaisesta terminaalista. Pakotteiden alaisen kaasun ostajat voivat joutua toisen asteen pakotteiden kohteiksi: https://gcaptain.com/russias-lng-shadow-fleet-grinds-to-halt-following-suspension-of-flag/

Venäläisen öljyn rahdit putoavat yhä alemmas mutta Uralsin hinta pysyy silti yli 60 $:ssa. Länsimaiset varustamot, jotka kuljettavat venäläistä öljyä pakotteista huolimatta, on usein rekisteröity Kreikkaan, kun harmaan laivaston alukset on rekisteröity Dubaihin, Kiinaan tai Afrikan valtioihin: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-oil-shipping-costs-to-india-easing-amid-fleet-supply-weak-market-sources-say/

Somalia on antanut uusia määräyksiä toimimisesta sen aluevesillä ja Somalian lipun käytöstä. Somalia yrittää elvyttää merenkulkuaan ja varmistaa suvereenisteettinsa pitkällä rantaviivallaan. Määräys heijastuu Etiopian ja Somaliasta irtautuneen kapinamaakunnan Somalimaan sopimukseen, joka sallii Etiopian käyttää Somalimaan satamaa. Toisaalta Somalia solmi puolustus- ja taloussopimuksen Turkin kanssa aiemmin tänä vuonna: https://www.marineinsight.com/shipping-news/somalia-mandates-vessels-to-fly-national-flag-under-new-maritime-regulations/

Järjestöt, NATO:

OPEC+, öljynviejämaiden etujärjestöllä, on kaksi ongelmaa. Matala öljynhinta ja huono kysyntä. Ongelmiin on kaksi ratkaisuvaihtoehtoa. Vapautetaan tuotanto jo tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä, joka ei oletettavasti toteudu tai jatketaan valittua politiikkaa ja lisätään tuotantoa sopivin askelin, hyväksytään alhainen hinta ja odotetaan, että aika tavaran kaupitsee: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-has-oil-price-and-demand-problems-it-should-solve-demand/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

MSC:n Liberian lipun alla purjehtiva konttialus menetti 46 konttia myrskyssä 29 mailia Etelä-Afrikan ulkopuolella. Lisäksi 305 konttia kärsi vaurioita. Alus suuntaa Kapkaupunkiin tarkastuttamaan vaurioiden määrän ja syyn, jota arvioidaan myös määränpääsatamassa: https://shippingtelegraph.com/container-news/msc-container-ship-loses-46-boxes-overboard-in-severe-weather/

Työntekijä kuoli putkenlaskualuksella huoltotöissä aluksen ollessa ankkurissa. Hän oli hakkaamassa ruostetta putkenlaskulaitteella kannen yläpuolella ja hänellä oli tinneriä avoimessa purkissa turvalaitteeseen kiinnitettynä. Samaan aikaan pari metriä sivummalla mutta kolmisen metriä korkeammalla toiset työntekijät hitsasivat laitetta. Siitä lentänyt kipinä sytytti tinnerin ja työntekijän palamaan: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-crew-member-dies-working-at-height-with-added-hazards/

Miksi suljettujen tilojen kuolemaan johtavat onnettomuudet lisääntyvät: https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/tackling-tragedy-enclosed-space-fatalities-sea

Myrskyssä uponneesta rahtialuksesta pelastettiin 11 henkeä. Alus oli 90 mailin päässä rannikosta. Sen lastina olleet kaksi konttia ajelehtivat rantaan maanantaina: https://www.marineinsight.com/shipping-news/sunken-mv-itt-puma-ships-cargo-laden-containers-wash-ashore-odishas-beach/

Pelastusoperaatiota Punaisella merellä suorittavat yksityiset pelastusyhtiöt arvioivat, ettei hinaus onnistu näissä olosuhteissa ja aloittavat muiden vaihtoehtojen etsimisen: https://maritime-executive.com/article/conditions-not-met-to-tow-burning-tanker-in-red-sea-says-eu  

Maltan lipun alla purjehtiva 37´000 tonnin alukselle tuli ongelmia matkalla Venäjältä Espanjaan ja se haki suojapaikkaa myrskyltä Tromsöstä Norjasta. Aluksen lastina on 20´000 tonnia ammonium nitraattia. Viranomaiset määräsivät aluksen ankkuriin suorittamaan tarvittavia korjauksia: https://splash247.com/troubled-ship-carrying-ammonium-nitrate-causes-concern-at-the-port-of-tromso/

Kriisit ja merirosvous:

Huthikapinalliset vähät välittävät Iranin lupaamasta tulitauosta palavan öljysäiliöaluksen pelastamisen ajalle. Huthit ovat kuitenkin luvanneet pelastajille työrauhan mutta hyökkäävät muita aluksia vastaan: https://maritime-executive.com/article/houthis-step-up-attacks-after-denying-iran-s-statement-last-week-of-pause

Mikäli sota Tyynellä merellä syttyy, on USA:n laivastossa 100 säiliöaluksen vaje. Lisäksi niillä ei ole ilmapuolustusta, säiliöalukset huolletaan Kiinassa eikä niillä ole suojattuja viestiyhteyksiä. Osa onkin harjoituksissa siirtynyt käyttämään morsetusta alusten välillä: https://gcaptain.com/could-future-naval-battles-be-fought-with-morse-code/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/