Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:
Tekoäly ja konenäkö parantavat merenkulun turvallisuutta: https://www.maritime-executive.com/features/sea-ai-employs-machine-vision-and-ai-improving-maritime-safety-and-security
Navtorilta uusi matkansuunnitteluohjelma aluksille: https://www.hellenicshippingnews.com/never-stand-still-the-constantly-evolving-world-of-e-navigation-and-how-to-navigate-it/
Brittiläinen roottoripurjeita valmistava yritys on tehnyt kumppanuussopimuksen suomalaisen NAPA-yhtiön kanssa roottoripurjeiden hyötysuhteen parantamiseksi matkasuunnittelua optimoimalla: https://www.hellenicshippingnews.com/anemoi-partners-with-napa-to-maximise-rotor-sail-benefits-with-voyage-optimisation/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Ruotsissa hallitus valmistautuu ottamaan isompaa roolia merenkulun kysymyksissä vahvistaakseen elinkeinoa: https://www.sjofartstidningen.se/bredare-grepp-ska-starka-naringen/
Mitä ovat merenkulkijoiden terveydentilan arvioinneissa käytetyt termit Maximum Medical Improvement (MMI) ja Fitness for Duty (FFD): https://www.maritime-executive.com/features/understanding-maximum-medical-improvement-and-fitness-for-duty
Merenkulun raportti (Intermodal): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/Intermodal-Report-Week-34-2024.pdf
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttirahti-indeksi (Ningbo), viikon tilannekatsaus: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-8.17-8.23.pdf
Tulevaisuuden ennuste konttirahdeille Shanghaista Eurooppaan lupaa 70 % pudotusta. Kesäkuulta pudotusta on jo 12 % ja viime viikolla 7,3 %: https://splash247.com/shanghai-futures-market-shows-liner-fortunes-plummeting/
Konttialuslaivaston kasvu ja kuljetussopimukset ovat ylittäneet kymmenen miljoonan TEU:n rajan: https://www.hellenicshippingnews.com/container-ship-contracting-spree-now-exceeds-10-million-teu/
Neste- ja kaasukuljetukset:
Tämän päivän säiliöalusten rahtitaso vertailtuna 10 viimeisen vuoden rahteihin: https://splash247.com/todays-tanker-rates-taken-in-context/
Länsiafrikkalaiset LNG-tuottajat suosivat elokuussa Euroopan kauppaa Aasian sijaan halvempien kuljetuskustannusten vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/west-african-lng-exports-favor-europe-over-asia-despite-arbitrage-economics/
Libyassa kilpailevien valtaryhmien kiista on johtamassa öljyntuotannon pysähtymiseen. Itäinen valtaryhmittymä lupaa pysäyttää koko Libyan tuotannon. Libyan tuloista 93 % tulee öljystä ja tuotanto on ollut ailahtelevaa koko ajan sitten Muammar Gaddafin kuoleman vuonna 2011: https://www.hellenicshippingnews.com/libyas-eastern-government-vows-total-oil-shutdown/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Video: NASA:n avaruusraketin liitososa siirrettiin rakennuspaikalta proomuun, jolla se kuljetetaan New Orleans’in liitettäväksi edelleen uusiin osiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/nasas-pegasus-barge-to-transport-the-largest-sls-component-for-artemis-ii-mission/
Guinean bauksiitin vienti kasvaa koko ajan. Määränpää on yleisimmin Kiina: https://splash247.com/guinea-bauxite-exports-on-a-tear/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Panaman kanavalle suunniteltu uusi vesivarasto, Rio Indio, maksaa 1,6 miljardia $ ja sallisi 15 alusta enemmän päivässä kulkemaan kanavan läpi ja antaisi paremman turvan kuivuutta vastaan. Artikkelissa lisäksi tietoa kanavan merkityksestä sen 110-vuotiselta taipaleelta: https://www.freightwaves.com/news/panama-canal-authority-sees-rio-indio-project-as-answer-to-future-droughts
Panaman kanavaviranomainen on ilmoittanut ottavansa käyttöön uuden vuorotilausjärjestelmänsä lokakuun alussa. Huutokauppajärjestelmässä asiakas voi varata läpikulkupaketteja suljetussa tarjousmenettelyssä. Järjestelmän on tarkoitus palvella paremmin pitkäaikaisia asiakkaita: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-new-long-term-slot-allocation-method-will-begin-in-october-2024-for-all-market-segments-except-lng-and-lpg/
Saksan rannikon edustalla arvioidaan olevan kasoissa 1,6 miljoonaa tonnia vanhoja sodanaikaisia ammuksia ja räjähteitä. Kahdelle yritykselle on annettu tehtäväksi selvittää, miten ne raivataan: https://www.maritimejournal.com/industry-news/feature-clearing-germanys-wwii-subsea-ammo/1495994.article
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Ruotsalaismurtaja Oden on tutkimusretkikunnan tukikohtana Pohjois-Grönlannissa: https://www.sjofartstidningen.se/historisk-milstolpe-for-isbrytaren-oden/
Säiliöalukset valitsivat pohjoisen merireitin Punaisen meren kriisin vuoksi. Artikkelissa hyvät kuvat alusten reiteistä ja napa-alueesta: https://gcaptain.com/crude-oil-tankers-divert-via-arctic-bypassing-red-sea-chaos/
Azerbaidzanilaisomisteinen, Cook-saarille rekisteröity säiliöalus kiertää ensimmäistä kertaa pohjoista merireittiä Kiinaan. Kyseessä on 20 vuotta vanha 1C-jääluokan alus, joka vie jäänmurtaja-avustuksessa raakaöljyä Primorskista itään: https://www.hellenicshippingnews.com/azerbaijan-managed-vessel-en-route-to-china-via-northern-sea-route-lseg-and-trader-data-shows/
Norjalaiselle kaasuntuottajalle on annettu tehtäväksi valmistella lounaiselle Barentsin merelle hätä- ja valmiusjärjestelmä, jonka tulisi olla käytössä jo ensi vuoden alussa: https://gcaptain.com/equinor-to-establish-new-emergency-preparedness-system-in-barents-sea/
Satamat ja terminaalit:
Göteborgin sataman konttiliikenne kasvaa. Vuoden alkupuoliskolla määrä kasvoi 5 %. Sitä vastoin EU:n sisäisten roro-kuljetusten määrä putosi 4 % johtuen talouden epävarmuudesta alueella ja autojen käsittely 3 % johtuen mm. uusien autojen rekisteröintien vähenemisestä 6 %. Energiatuotteiden käsittely lisääntyi 13 %, lauttamatkustajien määrä 3 % ja irtolastirahtien 31 %: https://www.hellenicshippingnews.com/container-volumes-increase-at-the-port-of-gothenburg-for-the-15th-consecutive-quarter/
Intian satamatyöntekijät ovat peruneet lakkonsa saavutettuaan uuden 5-vuotisen työehtosopimuksen: https://www.hellenicshippingnews.com/indian-port-workers-call-off-strike-agree-new-wage-deal/
Satamalakkojen tilanne: Saksan liitto hylkäsi tarjouksen, Intian ja Autralian liitot tekivät sopimuksen, USA hakee sopimusta sovitteluteitse: https://www.maritime-executive.com/article/port-strikes-german-union-rejects-deal-while-india-and-fremantle-settle
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Meyerin Turun telakka sai risteilijätilauksen, kun papenburgilaisten tilanne selvisi Saksassa. Tilaus on muotoa 1+1+1 eli tilaus ja optio kahdesta muusta. Edelliset alukset jouduttiin rakentamaan tappiolla mutta näistä odotetaan voittoa: https://yle.fi/a/74-20107436
Sama viesti englanniksi: https://www.maritime-executive.com/article/royal-caribbean-goes-big-ordering-up-to-three-more-icons-from-meyer-turku
Teknologiayhtiö Wärtsilä on tehnyt sopimuksen norjalaisen offshorevarustamon kanssa yhden tukialuksen muuttamisesta ammoniakkikäyttöiseksi. Muutos on tarkoitus tehdä vuoden 2026 alussa ja käyttöön alus tulisi saman vuoden alkupuolella: https://www.hellenicshippingnews.com/landmark-deal-between-wartsila-and-eidesvik-offshore-pioneers-growing-demand-for-ammonia-in-shipping/
Podcast: Wärtsilän kehitysjohtaja ja propulsiotekniikan johtaja haastattelussa: https://www.maritime-executive.com/podcast/in-the-know-podcast-60-featuring-tim-biswell-and-paul-nailor-from-waertsilae
Korealaistelakka hankkii pääosan suomalaisesta polttokennoja valmistavasta teknologiayhtiö Convion Oy:stä. Kauppahinta on 72 miljoonaa €. Kaupalla yhtiö aikoo varmistaa johtavan aseman maailman polttokennotuotannossa: https://shippingtelegraph.com/environment-news/hd-ksoe-buys-e72m-majority-stake-in-finnish-fuel-cell-technology-firm/
Japanilaisvarustamot ja -telakat liittyvät mukaan nesteytetyn CO₂:n kuljetukseen tarkoitetun aluksen suunnitteluun: https://splash247.com/japans-top-lines-and-yards-join-forces-to-develop-liquefied-carbon-dioxide-carrier-designs/
Uusi konttialustilausten aalto Kauko-Idän telakoilta on työntänyt muiden alustyyppien valmistumista kohti vuosikymmenen loppua: https://splash247.com/new-wave-of-boxship-orders-elbows-out-tankers-and-dry-bulk-from-top-yards/
Ensimmäiset vauhdituslakot Etelä-Korean johtavilla telakoilla alkoivat tänään. Lakot toteutetaan kahdeksalla telakalla 2 – 5 tunnin työnseisauksilla. Liitot vaativat mm. parempaa peruspalkkaa, huippupalkkajärjestelmää ja eläkeikälaajennusta: https://splash247.com/first-in-planned-series-of-strikes-kicks-off-at-south-koreas-major-shipyards/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Ruotsalainen e-metanolihanke on tehnyt sopimuksen saksalaisen Uniper-yhtiön tytäryhtiön Uniper Sweden´n kanssa laitoksen toiminnan jatkokehittämisestä. Tuotantotavoite on 100´000 tonnia vuodessa: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/liquid-wind-develop-swedish-emethanol-plant
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Meklariraportti (Xclusiv): huomioita, irtolasti- ja säiliöalusrahdit, uudisrakennukset, aluskaupat, romutus ja tavaramarkkinat: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/xclusiv-2024_08_26.pdf
EU ja hallitukset, YK ja IMO, lippuvaltiot, pakotteet:
LNG-kuljetusten harmaa laivasto alkaa kasvamaan. Aluksia rekisteröidään kasvavassa määrin Yhdistyneisiin Arabiemiraatteihin ja Intiaan. Lähes 50 alusta on mahdollisesti harmaan laivaston aluksia ja yhdeksän on tunnistettu sellaisiksi. EU:n määräämien pakotteiden vuoksi liikenne suuntautuu Aasiaan. Artikkelissa käydään läpi Venäjän LNG-kuljetuksia ja sen eri vaihtoehtoja: https://www.hellenicshippingnews.com/the-rise-of-shadow-lng-vessels-a-new-chapter-in-russias-sanctions-evasion-strategy/
USA määräsi lähes 400 kohteelle pakotteita viime viikolla. Mukana on LNG-aluksia ja -tuotantolaitoksia sekä harmaata laivastoa, lähes tusina erilaista verkostoa, yli 100 nimettyä henkilöä ja yksikköä sellaisissa maissa kuin Kiina, Sveitsi, Turkki ja Yhdistyneet Arabiemiraatit: https://www.hellenicshippingnews.com/us-treasury-state-target-lng-shipping-firms-among-russia-sanctions/
Palau peruuttaa kolmen LNG-säiliöaluksen rekisteröinnin niiden jouduttua USA:n pakotelistalle. USA on asettanut myös neljä Panaman lipun alla purjehtivaa LNG-säiliöalusta pakotelistalleen. Alukset on yhdistetty Venäjän arktisen kaasun kuljettamiseen: https://splash247.com/palau-suspends-registration-of-three-russian-linked-gas-carriers-sanctioned-by-the-us/
Kuka on tohtori Harry T. Conway? Ja miten hän liittyy merenkulkuun: https://www.motorship.com/propulsion-and-future-fuels-conference/chair-of-the-imos-marine-environment-protection-committee-mepc-joins-keynote-panel/1495986.article
Maailmankauppa ja politiikka:
Maailmankaupan keskus näyttää siirtyneen Aasiaan. Yhdentoista suurimman konttiliikenteen vienti- ja tuontimaan joukossa on kolme ei-aasialaista maata: USA, Yhdistyneet Arabiemiraatit ja Espanja. Listan kärkimaan, Kiinan, vientiartikkeleita ovat mm. ICT-tuotteet arvoltaan 858 miljardia $. Muita tuotteita ovat muoti ja muut kulutustavarat: https://www.hellenicshippingnews.com/the-worlds-biggest-sea-trading-countries/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:
UK:n partioalus Karibialla on tämän vuoden aikana tehnyt kuusi takavarikkoa, joissa on saatu saaliiksi kokaiinia 7´000 kg katuarvoltaan yli 725 miljoonaa $: https://www.maritime-executive.com/article/hms-trent-takes-cocaine-bust-total-to-725-million
TT-Line valittaa saamastaan 1,2 miljoonan kruunun päästömaksusta. Maksu johtuu ms Marco Polon viime syksyisestä karilleajosta ja lasketaan aluksen bruttovetoisuuden ja veteen päässeen öljyn määrän mukaan: https://www.sjofartstidningen.se/tt-line-overklagar-avgift-efter-marco-polo/
Ympäristö:
Kanadalainen yhtiö on tarjonnut roro-, käsittely- ja varastotilojaan meriympäristön roskien poisto -operaatiolle. Jätteet (muovisia kalastusvälineitä, verkkoja, köysiä, lauttoja ja muovipulloja) tuodaan kolmella aluksella satamaan, josta ne siirretään rekoilla käsittelylaitokseen. Vuodesta 2020 lähtien 6´400 km:n rannikkoalueelta on poistettu 215 hylkyä ja 2´500 tonnia jätettä. Jatkotyössä puhdistetaan vielä 1´900 km rannikkoa, poistetaan 31 hylkyä ja puhdistetaan vähintään kuusi hylättyä kalanjalostamoa: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/bridgemans-provides-roro-facility-to-marine-debris-removal-initiative/
Merenpinnan arvioidaan nousevan edelleen, vaikka päästäänkin 0-päästöihin. Se johtuu siihen mennessä tapahtuneesta meriveden lämpenemisestä ja jäätiköiden sulamisesta. Normaali sykli on sadoista tuhansiin vuosiin, nyt vuosina 1993 – 2018 nousu oli 8 cm jona aikana vuosittainen nousunopeus on kaksinkertaistunut. Samaan aikaan merivesi on imenyt itseensä 90 % kasvihuonekaasujen muodostamasta ylilämmöstä: https://shippingtelegraph.com/environment-news/sea-level-to-rise-even-after-net-zero-emissions-are-reached/
Onnettomuudet, romutus:
Venäjän pakotteet ja Punaisen meren kriisi ovat aiheuttaneet sen, että romutettavaksi valmiit alukset myydäänkin tuottavaan työhön eikä romuksi. Kaikki tonnisto kelpaa kuljetukseen eikä kaikkien kunnostakaan välitetä. Irtolastialusten keski-ikä on 12 vuotta, joista yli 20-vuotiaita on 1´878 alusta. Säiliöalusten keski-ikä on 13 vuotta, joista yli 20-vuotiaita on 1´397 alusta: https://www.hellenicshippingnews.com/weakness-is-the-norm-for-scrapping-activity/
Intian rannikkovartiosto on pelastanut 11 merenkulkijaa uppoavasta rahtialuksesta Bengalinlahdella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indian-coast-guard-rescues-11-people-from-sinking-cargo-ship-in-a-swift-sea-air-operation/
Huthien hyökkäyksen kohteeksi joutunut kreikkalaissäiliöalus, jonka miehistö hylkäsi ankkuriin palavana, on alkanut vuotamaan öljyä mereen: https://splash247.com/red-sea-littoral-states-brace-for-the-worst-tanker-spill-this-century/
Kriisit ja merirosvous:
Kiina on sulkenut Filippiinien aluksilta pääsyn kiistellyille saarille Etelä-Kiinan merellä: https://www.maritime-executive.com/article/china-blockades-sabina-shoal-to-halt-supplies-for-philippine-coast-guard
Kiinalainen vakoilulentokone on loukannut Japanin ilmatilaa Etelä-Kiinan merellä: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-spy-plane-violates-japan-s-airspace-over-the-east-china-sea
Sekä UK:n että USA:n laivastot aikovat laittaa tukialuksia syrjään miehistöpulan vuoksi. Alukset huolletaan perusteellisesti ja miehistöt sijoitetaan muihin aluksiin: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-and-uk-are-sidelining-naval-auxiliary-ships-because-of-crew-shortages
USA on kieltänyt Punaisen meren iskuryhmän iskut huthien tukikohtiin välttääkseen rikkomasta herkkää kauhun tasapainoa Iranin kanssa: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-carrier-held-back-in-fight-with-houthis-to-avoid-angering-iran
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/