Merenkulun uutisia 26.8.2024: jatkuva satelliittiyhteys, maritime single window, viikkoraportteja, uusia julkaisuja, uusi linja Rostockiin, maakuntahallitukselle lauttayhtiö, Kiina kiilaa jäänmurrossa, mikä muuttuu uusiutuvissa polttoaineissa, riittääkö alusten vakuuttaminen, uusia pakotteita, loistojahdin uppoaminen myrskyssä, M-rokko, IALA, ryöstökalastus näkyy kalakannoissa, täysi säiliöalus tulessa, St. Lawrence Seaway tukossa, Etelä-Kiinan meren jännitteet.

Mitä tarkoittaa termi?:

CGT (Compensated Gross Tonnage): https://en.wikipedia.org/wiki/Compensated_gross_tonnage

Common carrier: https://en.wikipedia.org/wiki/Common_carrier

IMO DCS (IMO Data Collection System): https://www.imo.org/en/OurWork/Environment/Pages/Data-Collection-System.aspx

Nautilus International: https://en.wikipedia.org/wiki/Nautilus_International

Roro, Conro: https://en.wikipedia.org/wiki/Roll-on/roll-off

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Kongsberg aloittaa jatkuvan satelliittiyhteyden koekäytön autonomisessa proomuliikenteessä Oslon vuonolla. Järjestelmällä voidaan koekäyttää matalalla lentävän satelliitin yhteyttä ja sen kaistaleveyttä, kun siirretään tosiaikaista tietoa alukselta, ylläpidetään yhteyttä aluksen ja maa-aseman välillä sekä etäohjataan ja ajetaan alusta autonomisesti: https://www.hellenicshippingnews.com/kongsberg-gruppen-maritime-to-access-eutelsat-oneweb-high-speed-connectivity-for-an-autonomous-shipping-connectivity-trial-supported-by-telenor-maritime/

IT-palveluja finanssi-, julkis- ja autoteollisuussektoreille tuottava yritys on tuottanut Fintrafficille merenkulun single window -järjestelmän. Järjestelmä on osa IMO:n merenkulun single window -hanketta, josta tulee maailmanlaajuisesti lakisääteinen. Järjestelmä korvaa jo 25 vuotta vanhan Portnet-järjestelmän: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/siili-solutions-merialasta-terava-karki/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Muut Pohjoismaat ovat merenkulkuvaltioita muttei Suomi, vaikka olemme yli 95 %:sesti merenkulusta riippuvaisia: https://www.linkedin.com/posts/mikko-niini-b157b689_finanslov-giver-skoleskib-vind-i-sejlene-activity-7233173802522689537-3wi1

Kun aluksen vakavuudella ja lastikiinnityksillä on merkitystä: https://www.linkedin.com/posts/lloyds-maritime-institute_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-ugcPost-7232796237614252032-iXel

Merenkulun raportti (Star Asia) viikolta 34: irtolastialus-, säiliöalus-, konttialus-, romutus-, polttoaine-, valuutta- ja raaka-ainemarkkinat: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/Market-report-Week-34.pdf

Navigator Magasine on tuottanut uuden julkaisun merialan kiinnostavuudesta ja uramahdollisuuksista: https://navigatormagazine.fi/uutiset/uusi-julkaisu-merialalla-paaset-muuttamaan-maailmaa/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

X-Press Feeders on avannut toisen vihreää metanolia käyttävän linjan Itämerelle Klaipedaan ja Riikaan. Aiemmin avattiin varustamon Suomen linjat heinäkuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/x-press-feeders-expands-europes-first-green-methanol-powered-feeder-network-with-the-launch-of-green-baltic-x-press/

Transfennican Conro kuljetukset Suomesta manner-Eurooppaan: https://www.linkedin.com/posts/ropax-magazin-864a3b225_transfennica-lehmanngruppe-spliethoff-activity-7232705884336865280-HaBe

Tulevat konttirahtien sopimusneuvottelut voivat olla hankalat useiden epävarmuustekijöiden vuoksi: https://theloadstar.com/shipping-alliance-shake-up-will-make-waves-during-new-contract-season/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Säiliöalusraportti (Gibson): viimeaikaisia uutisia ovat hallinneet Kiinan vähentynyt öljyntarve ja Lähi-Idän kriisi: https://www.gibsons.co.uk/report/supply-swell/

Säiliöalusraportti (Affinity): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/Affinity-Tanker-Weekly-23.08.2024-HSN.pdf

Säiliöalusraportti (Baltic Exchange) viikolta 34: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-report-week-34-2/

Tilannekatsaus raaka-öljyn ja ölytuotteiden kuljetuksista Lähi-Idästä maailmalle ottaen huomioon Punaisen meren kriisin vaikutukset: https://www.hellenicshippingnews.com/snapshot-of-crude-and-product-freight-rates-supply-demand/

USA on maailman suurin LNG:n viejä. Maalla on seitsemän laitosta, joissa maakaasu jäähdytetään nestemäiseksi kuljetusta varten. Viimeisimmän, Louisianassa rakenteilla olevan laitoksen, odotetaan aloittavan koekäytön piakkoin: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-docks-at-louisiana-plaquemines-lng-plant-for-cooldown-says-lseg-analysts/

Pakotteiden alaista LNG:tä kuljettava kaasusäiliöalus on suorittanut STS-lastinsiirron Välimerellä Port Saidin sataman ulkopuolella. Kummankin aluksen AIS-lähettimet ovat olleet jo pitkään pois päältä mutta niitä on seurattu satelliittikuvien perusteella ja lastinsiirto on voitu todentaa. Vastaanottava alus ei ole (vielä) pakotelistalla: https://gcaptain.com/breaking-russia-expands-shadow-fleet-with-first-ship-to-ship-lng-transfer/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Finnlines avaa uuden reitin Uudestakaupungista Rostockiin elokuun 25. päivä ms Finnpulp -aluksella: https://www.linkedin.com/posts/port-of-uusikaupunki-ltd_uudestakaupungista-avautuu-uusi-linja-rostockiin-activity-7232660423144087552-qw1V

Irtolastiraportti (Baltic Exchange) viikolta 34: https://www.hellenicshippingnews.com/bulk-report-week-34-3/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Suomen Lauttaliikenne Oy (Finferries) on 22.8.2024 allekirjoittanut aiesopimuksen Ahvenanmaan maakuntahallituksen kanssa koskien perustettavaa yhtiötä, jonka tarkoituksena on liikennöidä Ahvenanmaan saaristossa. Uuden yhtiön nimeksi tulee Ålands Skärgårdsrederi Ab, markkinointinimeltään Axferries. Ahvenanmaan maakuntahallitus omistaa uudesta yhtiöstä 50 % ja Finferries 50 %: https://www.linkedin.com/posts/finferries_suomen-lauttaliikenne-oy-finferries-on-activity-7232377150358585348-tBci

Mein Schiff 7 kävi ensimmäistä kertaa Helsingissä. Helsingin satamakapteeni ja aluksen päällikkö vaihtoivat viralliset tunnusmerkit. Alus valmistui kesäkuussa Turun telakalta: https://www.linkedin.com/posts/port-of-helsinki_maidencall-plaqueexchangeceremony-sustainability-activity-7232338780416802816-zICo

Offshore ja merituulivoima:

Energiatutkimuslaitos Rystad arvioi maailman (lukuun ottamatta Manner-Kiinaa) merituulivoimahankkeiden kasvavan tasaista vauhtia saavuttaen yli 500 GW vuonna 2040. Eurooppa tulee panostamaan kelluvaan merituulivoimaan: https://www.maritime-executive.com/article/global-offshore-wind-capacity-to-top-500-gw-by-2040

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Kiina kiihdyttää uuden sukupolven raskaan tutkimusjäänmurtajan rakennusohjelmaansa, joka kertoo sen kasvavasta kiinnostuksesta Antarktikseen. Alus on tarkoitettu murtamaan yli 2 metristä kiintojäätä vihreillä polttoaineilla ja se kykenee toimimaan pitkiä aikoja polaariympäristössä. Edelliset murtajat Kiina rakensi vain kahdessa vuodessa, joka poikkeaa merkittävästi USA:n rakentamisvauhdista ja -kapasiteetista: https://gcaptain.com/china-fast-tracks-construction-of-new-icebreaker/

Satamat ja terminaalit:

Video: automatisoitu konttisatama: https://www.linkedin.com/posts/chrisrichards423_the-future-of-logistics-robot-automated-activity-7231336621520887808-FcGH

Takamaakuljetukset ja logistiikka:

EU vaatii palauttamaan nesterajoituksen lennoilla 100 ml:an. Viimeisimmät skannauslaitteet sallivat rajoittamattoman elektronisten laitteiden ja nesteiden viennin koneeseen mutta EU komissio ei usko niiden luotettavuuteen, vaan vaatii väliaikaista rajoitusten palauttamista syyskuussa: https://www.euronews.com/my-europe/2024/08/23/100ml-limit-on-liquids-to-return-to-all-eu-airports-from-september

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Kiina on julkaissut uuden sukupolven energiatehokkaan sisävesialuksen: https://maritime-executive.com/article/china-launches-new-generation-of-energy-efficient-inland-cargo-ships

Kiinalaistelakka ostaa kuusi vuotta sitten konkurssiin menneen ja suljettuna olleen telakan. Kiinalaistelakat ovat voittaneet uudisrakennuksista alkuvuoden aikana 66 %. Kiinan, Etelä-Korean ja Japanin yhteenlaskettu vuosikapasiteetti on n. 35,6 miljoonaa CGT (kompensoitua bruttotonnia): https://splash247.com/nantong-xiangyu-set-to-reopen-nearby-bankrupt-yard/

Sveitsiläisvarustamo on solminut strategisen yhteistyösopimuksen kiinalaistelakan kanssa koskien uudisrakennusta, koneiston valmistusta, alusten korjausta ja jälkiasennuksia: https://splash247.com/msc-signs-strategic-cooperation-framework-with-fast-emerging-chinese-yard/

Ruotsalaisyhtiö toimittaa usalaiselle tilaajalle akustot viiteen sähkökäyttöiseen lauttaan: https://www.maritimejournal.com/vessels/swedish-firm-wins-deal-to-supply-marine-batteries/1495736.article

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Mitkä ovat IMO:n seuraavat askeleet matkalla kohti hiilineutraaliutta? Mitä MEPC-alakomitean kasvihuonetyöryhmä (ISGW-GHG) esittää MEPC82-kokoukselle? IMO on asettanut tavoitteet hiili-intensiivisyydelle (CO₂-päästöt / kuljetukseen käytetty työ), jossa vuoteen 2030 mennessä pitää vähentää 40 % vuoden 2008 tasosta, vuoteen 2040 mennessä 70 % ja vuoteen 2050 mennessä saavuttaa nettomääräiset 0-päästöt: https://www.hellenicshippingnews.com/greenhouse-gas-regulations-what-are-imos-next-steps/

Uusiutuvien polttoaineiden kohdalla on huomioitava useita asioita, joihin ei törmää fossiilisten polttoaineiden kanssa. Soveltuvuus ja vaikutus aluksen koneeseen, polttoaineen käsittely aluksella: terveys, turvallisuus, ympäristö, laatu, varastointi ja polttoainetäydennys sekä käsittely hätätilanteessa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-maritime-industry-encounters-unprecedented-challenges-as-it-strives-for-decarbonisation-and-the-attainment-of-net-zero-emissions/

Miten aikaisessa vaiheessa uusiutuviin polttoaineisiin siirtyvä varustamo varmistaa etulyöntiasemansa ja välttää sudenkuopat: https://www.hellenicshippingnews.com/aggregating-demand-for-zero-emission-shipping-fuels-concepts-and-approaches/

Vertailu LNG:n ja e-metanolin välillä merenkulun polttoaineena: https://www.linkedin.com/posts/risto-juhani-kariranta-1830218_5-cents-to-the-discussion-of-green-methanol-activity-7233138692188475392-TBaa

Tuuliavusteisuus on yksi Hampurin merenkulkumessujen teemoista. Heinäkuun lopussa 45 alusta oli varustettu tuuliavusteisella propulsiolla, yhteensä yli 3 miljoonaa DWT: https://www.hellenicshippingnews.com/powerful-wave-of-wind-propulsion-set-to-crash-over-the-bow-of-smm-2024/

Japanissa on otettu esittelykäyttöön maailman ensimmäinen ammoniakilla toimiva hinaaja kaupalliseen liikenteeseen. Alus on muunnettu vanhasta hinaajasta vaihtamalla sen koneiston ammoniakille sopivaksi: https://gcaptain.com/worlds-first-commercial-ammonia-fueled-tugboat-launches-in-tokyo-bay/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Luotsin alukseen nousu tai sieltä poistuminen voi olla hankalaa tällaisessa säässä. Silloin on paras lähteä aluksen mukana parempaan poistumispaikkaan:  https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7232706004948299777

Tässä jo paremmat olosuhteet luotsin poistua: https://www.linkedin.com/posts/nederlands-loodswezen_loodswezen-werkenbijhetloodswezen-maritiem-ugcPost-7231951258243198976-PyR_

EU ja hallitukset, YK ja IMO, lippuvaltiot, pakotteet:

Jotta kauppa-alus voi toimia, on sillä oltava vakuutukset, jotka lippuvaltio on hyväksynyt. Kun pakotteet estävät vakuutuksen saannin länsimaisilta vakuutuksenantajilta, ovat eräät valtiot tarjonneet valtion tai sen laitoksen myöntämiä vakuutuksia pakotteiden alaisten kuljetusten tueksi. Ongelma on, miten ja missä valuutassa rannikkovaltio voi saada korvauksia onnettomuustapauksissa, kun Venäjä on suljettu kansainvälisestä pankkijärjestelmästä: https://www.hellenicshippingnews.com/effects-of-sanctions-against-russian-marine-insurers-certification-of-insurers-blue-card-according-to-the-clc-92-nairobi-and-bunker-convention/

Mitä IMO:n DCS tieto meille kertoo: https://www.linkedin.com/posts/dbarcarolo_shipping-emissions-what-imo-dcs-data-ugcPost-7228823291455541250-xb4D

USA on määrännyt uusia pakotteita 400 yksikölle ja henkilölle Venäjän sodan tukemisesta Ukrainassa. Mukana on mm. 190 kiinalaiskohdetta, jotka ovat laivanneet konetyökaluja ja mikroelektroniikkaa Venäjälle. Myös turkkilaisia, Yhdistyneiden Arabiemiraattien ja keski-aasialaisia talouksien yrityksiä ja henkilöitä, jotka auttavat Venäjää kiertämään pakotteita, on mukana: https://gcaptain.com/u-s-sanctions-400-targets-for-aiding-russias-war-effort/

USA on määrännyt pakotteita myös Venäjän kaasukuljetuksiin käyttämää harmaata laivastoa vastaan. Pakotteet koskevat 7 LNG-kaasusäiliöalusta, joista osa on vasta telakalla tekeillä, mutta niiden omistusrakenteissa on taustaa harmaan laivaston toiminnasta:  https://gcaptain.com/u-s-targets-russias-lng-shadow-fleet-in-sweeping-new-sanctions-package/

Ulkoministeriön alivaltiosihteerin kolumni merialueista: https://kauppapolitiikka.fi/merialueet-ovat-yha-tarkeampia-taloudelle-ja-turvallisuudelle/

IMO on myöntänyt kauppayhdistys Methanol Institute´lle neuvoa-antavan statuksen. Statuksen myötä yhdistys voi osallistua IMO kokouksiin havainnoitsijana, osallistua keskusteluihin sekä tarjota syötteitä ja sisältöä merenkulun ongelmissa yleisistunnoissa ja työryhmissä: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/methanol-institute-granted-consultative-status-imo

Kiina, joka on ollut maailman suurin ruokatarvikkeiden ostaja, toteuttaa aktiivisesti omavaraisuutta tukemalla kotimaan tuotantoa ja poistamalla riippuvuutta ulkomarkkinoista silti häiritsemättä markkinoita. Artikkelissa vertaillaan soijan ja maissin tuotantoa sekä vaikutuksia päätuotantoalueilla USA:ssa ja Brasiliassa: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-road-to-agricultural-self-sufficiency-reshaping-markets-creating-opportunities/

Maailmankauppa ja politiikka:

USA:n työpaikkamarkkinat voivat olla kääntymässä alaspäin, kun yhä vähemmän työpaikkoja tulee hakuun. Uhkana on työttömyyden kasvu. Se on samalla viesti keskuspankille, että inflaation hiljalleen laskiessa ohjauskorkoa voisi pudottaa: https://www.hellenicshippingnews.com/us-job-market-may-be-near-tipping-point-research-shows/

Englannin pankin mukaan inflaatiopaineet UK:n talouteen ovat helpottamassa mutta vielä on liian aikaista sanoa sitä varmuudella: https://www.hellenicshippingnews.com/bank-of-englands-bailey-sees-weaker-inflation-pressure/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

Oikeuden päätös rahdinantajan ja vakuutuksenantajan välisessä riidassa: https://www.hellenicshippingnews.com/no-cover-for-old-methanol/

Italiassa myrskyssä uponneen loistojahdin kaikki kadonneet on löydetty ja tunnistettu. Seuraavien kuukausien aikana eri tahojen tutkintatoimet yrittävät selvittää tapahtumien kulun ja uppoamisen syyn. Artikkelissa on muutamia uusia tiedonjyviä ja ketä eri tahoja asiaan liittyy: https://gcaptain.com/focus-turns-to-how-mike-lynchs-yacht-sank/

Italialainen syyttäjä tutkii tapausta, jossa loistojahti upposi ja onnettomuudessa kuoli kuusi henkilöä, tappona ja murhana:  https://www.euronews.com/my-europe/2024/08/24/italy-opens-murder-and-manslaughter-case-after-superyacht-sinking

Singapore aloittaa M-rokon (entinen apinarokko) terveystarkastukset maahan tulevalle meri- ja lentoliikenteelle: https://maritime-executive.com/article/singapore-starts-mpox-screening-for-inbound-ships-and-planes

Yhä useamman maan satamat aloittavat M-rokon terveystarkastukset satamissaan: https://splash247.com/ports-around-the-world-start-screening-crews-for-mpox/

Järjestöt, NATO:

Kansainvälinen merenkulkijoiden ammattiliitto ottaa vahvasti kantaa Italiassa uponneen loistoristeilijän rakentajan syytöksiin merenkulkijoiden ammattitaidosta. Ammattiliiton mukaan on tärkeintä tukea omaisia heidän surussaan ja odottaa sekä brittiläisten että italialaisten onnettomuustutkijoiden tutkinnan tuloksia ennen kuin syytetään ketään tai mitään: https://www.hellenicshippingnews.com/bayesian-yacht-sinking-families-and-crew-deserve-truth-not-baseless-accusations/

IALA:sta tuli elokuussa 2024 virallinen, valtioiden välinen organisaatio. Yleissopimuksen on hyväksynyt 34 valtiota. Statuksen muutos parantaa kansainvälistä yhteistyötä, vahvistaa yhdenmukaista rakennetta, parantaa resurssiohjausta ja kasvattaa maailmanlaajuista vaikuttavuutta: https://www.iala-aism.org/iala-takes-on-new-powerful-position-to-develop-harmonize-and-enhance-worldwide-safety-of-navigation-efficiency-and-protection-of-the-marine-environment/

Tyynen meren ympäristöjärjestö vaatii USA:n hallintoa kieltämään pakokaasupesurien päästöt. Useiden tehtyjen tutkimusten mukaan päästöt vesiin ovat äärimmäisen myrkyllisiä ja vaarallisia merieliöstölle. Seikka, joka on saanut yhä useammat maat kieltämään kyseisen tyyppiset ratkaisut: https://www.hellenicshippingnews.com/the-science-on-pollution-scrubbers-and-why-epa-should-ban-scrubber-discharge/

John Nurminen säätiö viettää Itämeripäivää torstaina 29.8.2024: https://jnfoundation.activehosted.com/index.php

Kansainvälinen puhtaan kuljetuksen neuvosto (ICCT) on julkaissut uuden raportin, joka tuo esiin mahdolliset vihreät käytävät Kiinan rannikolla. Kaikkiaan maailmalla on 44 vihreää käytävää, joskaan mikään niistä ei ole vielä täysin käytössä. Raportti toteaa myös, että tarvitaan lisää tutkimusta ja poliittisia päätöksiä vihreän merenkulun täyteen käyttöönottoon: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinas-largest-ports-set-to-establish-green-shipping-corridors/

Ympäristö:

Tutkimuksen mukaan useampi maailman kalastuspaikoista kuin on oletettu on kulutettu loppuun: https://www.maritime-executive.com/editorials/study-far-more-of-the-world-s-fisheries-are-depleted-than-we-thought

Venäjä lähettää tutkimusryhmän selvittämään Afrikan kalastusresursseja: https://www.maritime-executive.com/article/russia-launches-expedition-to-study-african-fisheries-resources

Onnettomuudet, romutus:

Alusromutusraportti (Best Oasis): matalapaine romutusmarkkinoilla jatkuu: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/Weekly-Ship-Recycling-Report-17-August-23-August-2024_compressed.pdf

Vain 10 %:lla romutustelakoita Alangissa, Intiassa on töitä: https://splash247.com/just-10-of-demo-yards-in-alang-have-any-tonnage-to-dismantle/

Video: huthien pahasti vahingoittama ja miehistön hylkäämä säiliöalus on huthien toimesta sytytetty tuleen kolmesta kohtaa räjäyttämällä: https://www.euronews.com/2024/08/24/greek-flagged-oil-tanker-on-fire-and-appears-to-be-adrift-in-red-sea  

Huthien vahingoittaman aluksen tilannepäivitys tältä aamulta. Useita paloja aluksen kannella ja asuintiloissa, ei havaittua öljypäästöä, alus on edelleen ankkurissa paikassa, johon miehistö sen hylkäsi. Alus muodostaa edelleen myös merenkulullisen ja ympäristöllisen vaaran. Artikkelissa on listaus kymmenestä pahimmasta öljykatastrofista maailmassa:  https://splash247.com/stricken-suezmax-off-yemen-now-an-imminent-environmental-hazard/

Hollantilaisen kappaletavara-aluksen kone pysähtyi St. Lawrence Seaway´n kanavassa ja kääntyi poikittain sulkien kanavan 45ᵒ kulmassa. Alusta yritettiin ohjailla häiriön tapahduttua pudottamalla myös ankkuri mutta se ajautui rantaan sulkien vesitien liikenteeltä. Alus on ilmeisesti kiinni mudassa eikä aluksessa näy ulkoisia vahinkoja tai päästöjä. Perjantaina jo kuusi alusta oli odottamassa läpipääsyä:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/cargo-ship-runs-aground-on-st-lawrence-seaway-near-montreal-blocking-maritime-traffic/

Italialainen ropax-alus törmää venevalkamaan. Onneksi kukaan ei kuollut tai loukkaantunut: https://www.linkedin.com/posts/captain-frank-suma-ba2a5245_salvageandwreck-ferry-accident-in-sorrento-activity-7232929355838984192-izRY

Kaksi venäläistä merenkulkijaa kuoli ahtaan tilan onnettomuudessa rahtialuksella turkkilaisessa satamassa. Yhdessä lastiruumassa oli päässyt muodostumaan kaasua, joka tappoi merenkulkijat: https://www.maritime-executive.com/article/two-russian-seafarers-killed-in-confined-space-accident

Kriisit ja merirosvous:

Jännitteet EU:n lähialueilla lisääntyvät. Venäläinen sotilaskuljetus on havaittu matkalla Tobrukiin Libyaan. Kuljetus suoritetaan turkkilaisella Kamerunin lipun alla purjehtivalla roro-aluksella. Alus lähti matkaan Mustalta mereltä Novorossiyskistä. Tiedustelutietojen mukaan ei ole varmuutta onko kyseessä tuki libyalaisille liittolaisille vai matkaavatko tarvikkeet etelämmäs Afrikkaan. Jännitteillä on vaikutusta öljyntuotantoon ja merenkulkuun alueella: https://www.hellenicshippingnews.com/escalating-military-tensions-in-libya/

Ukraina on upottanut roro-aluksen, joka oli kuljettamassa 30 junavaunua täynnä polttoainetta Krimille: https://www.hellenicshippingnews.com/ukraine-sinks-ferry-carrying-fuel-supplies-in-russian-port-of-kavkaz/

Riittääkö USA:n pelote estämään sodan syttymisen jännitteiden kasvaessa Etelä-Kiinan merellä: https://gcaptain.com/us-navy-war-deterrence-south-china-sea/

Historian havinaa:

Itämerellä on edelleen strateginen merkitys. Uusi teos valottaa 1. maailmansodan vaiheita, Itämeren strategista asemaa ja merenpohjaan uponneita aluksia: https://navigatormagazine.fi/uutiset/uutuuskirja-paljastaa-sodan-tuhot-nakyvat-itameressa-edelleen/

Osebergin viikinkilaiva on yksi parhaiten säilyneistä viikinkilaivoista. Se oli 22 metriä pitkä ja 5 metriä leveä. Siinä oli tilaa 30 soutajalle, perämiehelle ja tähystäjälle. Arkeologit löysivät yli 80 palasta yhdestä tai useammasta kuvakudoksesta, jotka lienee tehty villan ja kasvikuitujen sekoituksesta. Kuvituksena on kuvia mies- ja naissotilaista sekä uskonnollisia seremoniakuvaelmia: https://www.maritime-executive.com/editorials/researchers-use-tapestries-to-piece-together-viking-ship

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Ropax www.ropax.de

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/